Hei vaan kaikki. Oon 19v nuori nainen ja päätin kirjottaa tänne koska en jaksa tätä p*skaa enää. Oon ajatellu jo kauan että mulla on paniikkihäiriö,yleinen ahdistuneisuushäiriö tmv. En oo koskaan hakenut mitään apua näihin mutta nyt on varmaankin korkea aika.
Ekan kerran sain "paniikkikohtauksen", ainakin epäilen että se oli paniikkikohtaus n.13 vuotiaana. Sen jälkeen vastaavia kohtauksia tuli pari kertaa vuodessa. Oireina siis perus paniikkihäiriön oireita ; sydämmen tykytys, kylmä hiki, vapina, tunne siitä että pyörtyy, liika hengitys, tukehtumisen tunne, epätodellinen olo, sekoamisen ja kuoleman pelko.
Nyt kuitenkin viimeisen puolen vuoden aikana tuollaisia kohtauksia on tullut monta kertaa viikossa, ja nyt ehkä parin viime kuun sisään lähes päivittäin. Ja tämä todella haittaa elämääni erittäin pahasti! Sosiaaliset tilanteet ei onnistu, minulla on suuria vaikeuksia käydä esim. kahvilla ystävieni kanssa kun koko ajan on pieni paniikki päällä. Jätin opiskelunikin tämän takia.
Nyt viime viikon aikana tämä kauhea paniikki & ahdistus on sitten ottanut ihan ylivallan. Olo on jatkuvasti epätodellinen, ihan kun katsoisi maailmaa jonkun ruudun takaa. En voi tehdä juuri mitään, lähikaupassakaan käynti ei onnistu. Olen käytännössä ollut neljän seinän sisällä monta päivää... Lisäksi noi kohtaukset ovat olleet jotenkin rajumpia nyt viime aikoina kun ennen. Ennen pystyin edes jotenkin oloa hallitsemaan, nyt en mitenkään :s Aina kun kohtaus tulee olen varma että sekoan enkä pysty hallitsemaan mieltäni ollenkaan.
Olen kuitenkin päättänyt että nyt tästä tulee loppu koska en enää kertakaikkiaan kestä. Heti maanantaina haen apua. Varmaankin tarvin jotkut lääkkeet tähän? Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa lääkkeistä. Tarvisin varmaankin semmoset lääkkeet mitkä auttavat heti, kun kohtaus meinaa tulla (Olen asiakaspalvelu työssä...) En kyllä haluaisi ehkä alkaa mitään lääkkeitä syömään mutta varmaan pakko. Onko jotain semmosia lääkkeitä mitä ei tarvitsisi syödä päivittäin, vaan ottaa silloin tällöin kun kohtaus on päällä? Sitten olen miettinyt myös että kannattaisiko minun mennä käymään työterveydessäni (yksityinen terveysasema...) vai mennä johonkin ns. nuorisoasemalle mitä kotikaupungissani on?
Tod.näk paniikkihäiriö?
9
183
Vastaukset
- Elämän aapinen
Ensmäisenä jätä kahvi pois kokonaan. Jos on pakko jotain juoda ni juo teetä.
- sdsdfdfdf
Voin sanoa suoraan että kuuntele järkeäsi noissa lääkeiden syönnissä sivuoireet kun on samat mitkä on toivotut vaikutukset (ssri, ketipinor). Vaikutus on yhtäkuin lumevaikutus. Ketipnor surkastuttaa aivoja ja tappaa ihmistä hitaasti, sitä älä syö ja muista että kukaan ei voi pakoittaa sinua. Ovat hengenvaarallisia, eivät auta mutta luovat riippuvuutta.
On lääkkeitä jotka auttavat mutta niitä ei juuri kunnalliset määrää koska aivopesty että riippuvuus on kamala asia (todellisuudessa helppo homma vähentää lääkennosta pikkuhiljaa), yksityiselle siis sinulla varmaan matka (bentsot). Homman nimi onkin että joudut lusimaan paniikkihäiriösi että parannut ja se on pitkä tie. Lääkkeet ei korjaa sitä mutta auttavat.
Nyt ensialkuun ota sitä lomaa koska se auttaa. Sinullla on oikeus pitkäänkin lomaan koska yhteiskunta ei ole pystynyt pitämään sinusta sen vertaa huolta vaan on sairastuttanut sinut vakavasti kiireellän. Sinun on käytävä pitkä tie tervehtymiseen, itsellä neljättä vuotta paniikkihäiriö ja vasta nyt näyttää paremmalta. Lääkkeet aiheuttivat minulle psykoosin ja riippuvuuden. Bentsot olisivat aiheuttaneet vaan sen jälkimmäisen eikä se ole mitään sen ihmeempää kuin riippuvuus mihinkään muuhunkaan kuten suklaaseen.
Ja muista vaatia terapia äläkä tyydy siihen että hiljentävät sinut lääkkeillä. - sdfsfsdf
Niin ja lisään vielä että vika ei ole sinussa kokonaan vaan siinä ettet hyväksy itseäsi omana itsenäsi. Mista se johtuu en tiedä. Ehkä sinua on järjestelmällisesti hyljitty. Jos sinulla on kavereita tai vanhemmat niin puhu niille ja ITKE (jos pystyt) siitä saa jälkeenpäin semmoiset euforiat mitä ei huumeista saa.
- sdfsdfsdf
paniikkihäiriötä ei ole olemassakaan.
on olemassa vaan luonnollinen reaktio ympäröivään sekavuuteen ja yksinäisyyteen.
jälleen kerran sinua syylistetään vaikka olisi epänormaalimpaa olla reagoimatta kaaokseen. - huomenna heti
Hirveetä mitä neuvoja sulle annetaan! Mene hyvä ihminen hakemaan apua itsellesi mä kanssa aattelin kauan silloin joskus että kyl tää tästä mutta kun kohtaukset pahenivat jatkuvasti niin hain apua sain terapiaa ja lääkityksen, niin kyllä helpotti, jotkut tietty saavat sivuvaikutuksia lääkkeistä mutta oikealla, sinulle sopivalla aloituksella ja neuvoilla elämä kirkastuu, usko pois, mutta ei ole sellaisia lääkkeitä joita vois ottaa vain joskus niitä pitää ottaa kuukausia ennenkö tilanne alkaa olla hallinnassa. Sinne vain työterveysasemallesi ja vaadi, ihan oikeesti, vaadi saada kunnon apua muuten tilanteesi kroonistuu niinkun mulla kävi ja se ei todellakaan ole ollut helppohoitoinen hoidella pois. Kaikkea parasta toivoen elämääsi.
- tyttö93
Kiitos vastauksista :)
Kyllä huomenna aion heti mennä työterveyteeni, sillä en kestä tätä olotilaa enää vaikka tänään onkin ollut vähän parempi päivä.
Itsekkin kun luin netistä tietoa, ja muutaman henkilön jolla myös pan.häiriö kanssa jutteln noista lääkkeistä, niin tuli jotenkin semmonen fiilis että noi bentsot voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Mutta niitä ei vissiin määrätä helposti vai? Että ensin kokeillaan muita vaihtoehtoja? - NoPanic!
Kävitkö? Saitko apua?
Mun mielestä paniikkihäiriötä hoidetaan aivan liikaa lääkkeillä ja pintapuoliseksi jäävällä diagnoosilla, ja samalla jätetään vähemmälle huomiolle ph:n aiheuttaja. Monesti lääkärit ei tarjoa tarpeeksi henkistä tukea (jollei hakeudu terapiaan tms) eikä turvallisuudentunnetta tms. ja siinä tapahtuu iso moka jos ph:stä kärsivä ei ns. löydä itseään lääkärin diagnoosista. Eli edelleenkin ph:stä kärsivä saattaa pelätä, että omat oireet on kuitenkin jotain muuta ja lääkäri oli kuitenkin väärässä. Ja ph-kierre jatkuu.
Ph:n hoitaminen ei ole yhden lääkärikäynnin asia vaan pitkäkestoinenkin prosessi. Mistä se johtuu on nro 1. ja monesti se voi johtua esimerkiksi kymmenen viimeisen vuoden aikana eletystä elämästä ja sen laadusta:
- rahahuolet
- sosiaaliset huolet, paineet jne
- ongelmat töissä tai koulussa
- kotiongelmat
- huono unenlaatu (huono sänky, patja tai tyyny, veto, liian valoisaa, melu jne)
- ravinnon saanti päin p:tä!!! (vitamiinit, kivennäiset, riittävä nesteensaanti jne!!!)
- jatkuva melu tms.
- rentoutumisen, palautumisen puute
- harrastuste puute
- huono kunto
- isot muutokset elämässä
- yleensä itsensä huolehtimisen taso
Lista voi olla tod. pitkä ja sekö sitten riittää kun lääkkeillä peitellään em. asiat? Tämä voi ylläpitää kierrettä. Et uskalla lähteä mihinkään ilman lääkkeitä. Jos lääkkeet unohtuu, niin jo sekin on paniikin paikka pitää kääntyä takaisin vaik olis kuinka pitkällä. Ja mitä sitten tekee terveydelle vuosienkin mittainen kemikaalien napsiminen? Missä vaiheessa alkaa lääke menettää tehonsa? Monella tavalla voit pettyä kun huomaat, että itse sairaus on sussa edelleen, että lääkkeetkin oli vain tilapäinen ratkaisu.
Eikö olisi järkevintä hoitaa konkreettisesti ph:n aiheuttajat pois, eikä lohduttautua mahdollisesti surkeassa elämässään lääkkeillä? Onhan se tietty helppo ratkaisu. Tabu huuleen niin jaksaa pari tuntia hymyillä. Silti lääkkeet ei välttämättä poista ph:tä 100 prosenttisesti. Kun hoitaa tuon listan kuntoon, niin silloin alkaa panikointi olla hoidettu pois pilaamasta elämää, ja ihan ilman tabujen napsimista. Eikö olisi tavoittelemisen arvoinen asia se kun voi lopullisesti huokaista helpotuksesta, ja se voitonriemu kun on selättänyt inhottavan sairauden? Ei tarvitse enää tunnustella pulssia, eikä kuulostella miltä nyt tuntuu kropassa, eikä enää säiky pätkääkään kun jossain vähänkin vihlasee tai kutittaa, eikä se punainen läikkä iholla ole enää melanooma, eikä huimaus tms. oire enää laukaise ikäviä hetkiä kun paniikissa juokset päivystykseen tai soitat ambulanssin:) Nyt tsemppiä ja otetaan oikeasti härkää palleista eikä vinguta ja vikistä kuin pikkuvauvat että anna tohtori lääkettä kun pelottaa;) - huh huh
oli pakko miinustaa NoPanicin kirjoitusta. Kovimpa helpolta kuulostaa se lääkkeiden jättäminen ja uuden elämän aloittaminen. Onkos sulla itsellä kokemusta asiasta?
- voivoisun kanssas
Tuntuu siltä että nopanicillä ei ole kokemusta, mulla on vuosien kokemus tästä taudista ja tottakai niitä taustoja eritellään terapiassa jos onnistuu sitä saamaan, on meinaten hankalaa joissakin kunnissa sitä saada paitsi jos on rahaa yksityiseen. Mä oon saanut terapiaa ja lääkityksen ja näillä mennään ilman lääkitystä en olisi tästä suosta noussut ja samaa mieltä on myös mun psykiatri ja sairaanhoitaja, onnesta sain hyvät alansa asiantuntijat. Enkä ole PIKKUVAUVA joka vinkuu ja vikisee vaan ihka normi ihminen jolla on ihan oikeesti paniikkihäiriö. Ja miksi ei tähän saa hakea apua haethan sä nopanic flussaasikin apua vai onko sekin eriteltävä pikkuvauvamaisuudeksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192206Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi412107Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301999Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471406- 741346
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56822Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32718