Hei kohtalotoverit,
Olen aina ollut kovin herkkä kaikelle ja sitä myöten varmaan saanut riesakseni paniikkihäiriön.Ennen ensimmäistä raskautta ne alkoivat kun tyhjästä.Raskausaika meni loistavasti ja synnytyksen jälkeen taas alkoivat.Nyt ollu muutama vuosi ilman mitään paniikkeja (en käyttäny lääkkeitä vaan yritin vaan itselle järkeistää tän asian.ihme,että onnistuin.." mutta nyt toisen lapsen syntymän jälkeen huomaan, että vanha tuttu olotila alkaa heräileen.Ja se pelottaa.
Pelkään muutenkin kuolemaa, sairastumista ym kaikkea mahdollista pahaa.
No mut nyt haluaisin tietää, että onko teillä muilla sydän herkkä reagoimaan kaikkeen?Jos on joku ahdistava/pelottava asia vaikka vaan ajatuksissa hetken aikaan niin saattaa syke nousta tai tulla lisälyöntejä?Tai jos on jotenkin ahdistava olo niin syke seilaa helposti ylös alas?Itsellä oli vähä paniikki päällä niin kun hengitin syvään niin syke lähti laukkaan kovaan ja kun ulos rauhallisesti niin syke rauhottui.Tai jos nousin seisoon/lähin käveleen niin syke lähti taas laukkaan paljon nopeempaan ja syke tuntuu rinnassa.Onko noi mahdollisesti paniikkihäiriöstä johtuvaa?
Näin äitienpäivän kunniaks sain pitkästä aikaa paniikkikohtauksen..torkuin soffalla kun lapset katteli telkkaria.(ei siis mitään pelottava tilanne :)) kun vähän heräsin niin tuntui, että syke on vähän koholla.siitä alkoi samantein kauhea pelko, että nyt tulee joku rytmihäiriö ja lanssi pitää tilata.sit oire vaan paheni ja vatsa meni ihan sekasin ja tuli oksettava olo.tuo oksettava olo oli ihan hirveä.:| Sydän hakkas kovaa ja tuli voimaton olo.sitä kesti joku 10min kun alkoi vähän helpottaan.sit tuli kamalat röyhtäykset (?) ja alkoi väsyttään.sydän oli edelleen jotenki herkkä kuten aiemmin selitin.
Kuullostaako paniikkikohtaukselta?tuollaista ei oo aiemmin ollu et oksetti ihan hirveesti.ja pelotti tietysti ihan hirveesti ja purskahdin sen jälkeen itkuun.:(
"herkkä" sydän?
9
2167
Vastaukset
- hrffr
Hei! Hyvää äitien päivää! Vaikuttaa kovasti paniikkihäiriölle tuo kuvauksesi. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka ikäviä ne ovat. Joskus itse niin huonossa kunnossa ettei voinut kun sängyssä makoilla. Onko sinulla jotain beetasalpaajaa käytössä jota voisit ottaa sydäntä rauhoittamaan. Se voisi muutenkin sitten rauhoittaa oloa kun sydän ei laukkaa.
- Äitipäivän äiti
Olen joskus kokeillut beetasalpaajaa, mutta tuntui inhottavale kun syke ei noussut kunnolla rasittaessa.Joten en siitä oikein innostu.:(
On kyllä todella inhottavaa.pelkään tosiaan muutenkin kuolemaa ja eipä tollasen jälkeen se pelko ainakaan häviä.Nyt sitä pelkää vielä enemmän.Voi kun vois elää normaalia elämää...
- ph.-vm-76
Käy nyt kuitenkin EKG otattamassa, ph:n kuuluu tuollaisia oireiluja, mutta parempi ensin sulkea pois elimelliset syyt-.
- Äitipäivän äiti
Mulla on sydäntä tutkittu moneen kertaan ja viimeks viime vuonna otettu EKG.noin 5v sitten tehty holterit,ultrat ja rasituskokeet kun viimeks sydän pompotteli omiaan.eikä mitään vikaa..ei sekään normaalia oo kun kärsin lisälyönneistä ja välillä sykkeenvaihtelusta, mutta minkäs teet.kai se sit on päässä vikaa.:|
En tiedä kumpi ois pienempi paha-sydänvika vai jatkuva pelkosta kaikista asioista mitkä voi kenties joskus sattua.ei oo sekään hääviä elämää ja toivottavasti lapsille tämä ei periydy vaan osaisivat nauttia täysillä elämästä.
- Myöskin äiti
Kuulostaa niin tutulta! Itsekin olen kahden pienen lapsen äiti ja näitä rytmihäiriöitä on ollut minulla jo useita vuosia, muttei sydämessä mitään vikaa kuitenkaan (pelkään niitä silti kovasti). Saan ahdistavista ajatuksistakin ylilyöntejä ja muljahteluja ja pelästyn niistä ja pelon kierre on valimis :( Kaiken lisäksi olen reilun vuoden sairastanut paniikkihäiriötä, vaikka diagnoosin sain muutamia kuukausia sitten. Oireita alkoi tulla pikkuhiljaa ja lopulta kaikki tavallisimmat asiat, kuten kaupassa käynti ja autolla ajo tuntuivat ylivoimaisilta. Olen kuitenkin saanut huomattavasti apua Propralista, vaikka otan yleensä vain puolikkaan (5mg).
Itsekin toivon että lapseni eivät joutuisi koskaan tällaisista oireista kärsimään.- jajoju
Tuttuja oireita ja kovin pelottavilta tuntuvat. Olen itse kärsinyt rytmihäiriöistä 15 vuotta. Aluksi niitä tuli harvoin ja sitten ne alkoivat pikkuhiljaa yleistyä. Pahin aika näille on juuri yöt. Herään yleensä ahdistavaan oloon, alan kuunnella sydäntäni joka siinä vaiheessa alkaa hyppiä ja pomppia ja hetken päästä syke nousee päälle sadan. Samaan aikaan on huono hengittää, hikoiluttaa, pala kurkussa, huono olo, oksettaa. Kohtauksen jälkeen tulee vilunväristyksiä ja vapinaa sekä kamala väsymys ja haukottelu. Kohtaus menee mulla yleensä ohi muutamasta minuustista 10 minuuttiin. Nyt minulla on ollut alkuvuodesta lähtien käytössä Cipralex 10 mg ja se on vallan loistava lääke. Kohtaukset lähes kokonaan hävinneet. Pariin kertaan tullut lievänä, kesti muutaman minuutin ja sykekin nousi vain siihen 100 tai hieman yli. Kannustan hakemaan sitä lääkettä. Propral on toisenlainen lääke ja sen vaikutusaika on hirvittävän lyhyt. Se myös laskee verenpainetta sen verran, että minulla ainakin sen kanssa kehno olo. Cipralex alkaa vaikuttaa kahdessa viikossa ja minulla ainakin hyvin vähän mitään sivuvaikutuskia ja nekin poistuivat aika pian.
- Äitipäivän äiti
jajoju kirjoitti:
Tuttuja oireita ja kovin pelottavilta tuntuvat. Olen itse kärsinyt rytmihäiriöistä 15 vuotta. Aluksi niitä tuli harvoin ja sitten ne alkoivat pikkuhiljaa yleistyä. Pahin aika näille on juuri yöt. Herään yleensä ahdistavaan oloon, alan kuunnella sydäntäni joka siinä vaiheessa alkaa hyppiä ja pomppia ja hetken päästä syke nousee päälle sadan. Samaan aikaan on huono hengittää, hikoiluttaa, pala kurkussa, huono olo, oksettaa. Kohtauksen jälkeen tulee vilunväristyksiä ja vapinaa sekä kamala väsymys ja haukottelu. Kohtaus menee mulla yleensä ohi muutamasta minuustista 10 minuuttiin. Nyt minulla on ollut alkuvuodesta lähtien käytössä Cipralex 10 mg ja se on vallan loistava lääke. Kohtaukset lähes kokonaan hävinneet. Pariin kertaan tullut lievänä, kesti muutaman minuutin ja sykekin nousi vain siihen 100 tai hieman yli. Kannustan hakemaan sitä lääkettä. Propral on toisenlainen lääke ja sen vaikutusaika on hirvittävän lyhyt. Se myös laskee verenpainetta sen verran, että minulla ainakin sen kanssa kehno olo. Cipralex alkaa vaikuttaa kahdessa viikossa ja minulla ainakin hyvin vähän mitään sivuvaikutuskia ja nekin poistuivat aika pian.
Kyllä noi oireet taitaa paniikista johtua,mutta vaikea itse uskoa että olisi "vain" psyykkistä eikä mitään muuta.
Tänään sain samanlaisen kohtauksen,mutta paljon voimakkaampana ja pitkäkestoisempana.
Olimme veneilemässä perheen kanssa ja nousin veneeseen vauvan kanssa ja olin vauvaa hetkeä ennen hyppyyttänyt niin syke oli vähän noussut. Pääsin istumaan kun aloin kiinnittään huomioo sykkeeseen. Se oli nopea ja se alkoi jostain syystä pelottaan. Siitä sit lähti sama kuvio...
Syke vaan nousi entisestää,tuntui etten saanut henkeä kunnolla, oksetti ja pelotti.
Välillä oireet vähän lieventyivät ja sit taas hetken päästä kaikki oireet voimistui. Ennen ei ole ollut tuollaista aaltoilua. Onko muilla kokemusta sellaisesta? Ehdin välillä jo ajatteleen,että nyt alkaa helpottaan kun meni hetki kun iski taas pahemmin kaikki. Ihan hirveä oolo..:(
Ja nuo kaikki oireet kestivät kokonaisuudessaan 40min. Kun pääsimme maihin olo oli melkein normaali ja kuvittelin sen menneen ohi kunnes kävelin taas vauva sylissä pienen mäen ylös niin syke pomppasi taas vauhtiin. Taas kaikki oireet palasivat.
Taas jäin miettiin, että johtuuko paniikista se että sydän herkemmin alkaa hakkaan kovempaa pienenkin rasituksen jälkeen? Se on todella ahdistavaa..
Kohtauksen jälkeen alkoi todella voimakas väsymys. Torkahdin hetkeksi autoon ja sen jälkeen haukottelin n.vartin verran ihan jatkuvasti. Mistä ihmeestä tuo haukottelu johtuu??
Vertaistuki on paras tuki joten jos sellasta löytyy niin otan mielelläni vastaan.
- .24.
Kokeile:
-Kalium
-Magnesium
-Karnosiini
Esim. kaliumia annetaan sairaalassa suoraan tiputuksella tietyissä sydänoireissa. - mother of
kyllä nuo kaikki johtuu panikkihäiriösiä eli sun uupumisesta/fyysisestä väsymyksestä.kyllä sä selviät tuosta,kun muistat levätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891017
- 55722
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35604Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39536- 31469
Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...48458- 34447
Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi41429Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14421Dina on valittu virkaan Rovaniemelle
Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.25418