Vielä käytettyjen kaupasta

Marco W nimeni alku

Kävin uteliaisuuttani täällä (www.Kameratori.fi) ja vietin keskustellen aikaan kaksi tuntia. En ostanut mitään. En myynyt mitään, vaan seurailin asioita. Kaksi seikkaa kiinnitti huomiotani.

1. Aina myyjän tarjoamaa tavaraa oli jo hyllyssä, puheen mukaan. Eli annettiin ymmärtää, että tätä objektiivia, runkoa tai salamaa on jo entuudesta paljon.

2. Hinnottelussa ei asiakkaan oma näkemys juurikaan painanut paljon, ellei asiakas sitten kertonut ostaneensa ko laitetta juuri sieltä 2010 hintaan 650! Se tarkastettiin ja siten luvattiin hekotellen vähä yli satanen.

Omat huomioni hyllyissä ei juuri sillä htekellä ollut kohdan yksi tapaista laitteistoa, kuten ykköskohdassa heit väitettiin. Muualla voi olla.
Samoin väite, että kaikki oli tarkastettu, tutkittu ja mitattu ei voinut pitää paikkansa.
Näytin Nikonin rungosta banjonettin lohkeaman ja Tamronin objektiivista kolhun, joka varmasti vaikuttaa lisnssien liikemekanismiin.
Että niin Juho -vai mitä? Muistuuko?

Marco W.

PS Kyllä teiltä löytyy asiantuntemusta ja tietoa, mutta asiakkaaseen päin se on salattua, tai sitä käytätte asiakkaan vahingoksi.
marco

10

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v2010 olin valas

"Se tarkastettiin ja siten luvattiin hekotellen vähä yli satanen. "

mikään ei vanhene niin nopsaan kuin digitekniikka.
      käytännösä kaikki hyllyssä olevat uutuudetkin ovat jo vanhentunutta tekniikkaa.

kameroiden kierto on hyvin vilkas.
      uusi kamera ostetaan usein.
      ----> käytettyjen hinnat eivät päätä huimaa.

• Lumiääääreee

Tässähän on tietysti nyt kysymys kunnon kamerarungoista, jotka kuvaa hopeakalvolle. Erikseen ovat sitten digilelut a' 99 euroa.
        Objektiivit eivät ollessaan korkealuolaista käsityötä, muutu miksikään ovat sitten digin, tai kameran reiässä. Kun hinta on 1 299 euroa ja se noteerataan viiden vuoden kuluttua 200, niin se on petosta, etenkin kun sitä kaupitellaan netissä 690!

• Siellä asioinut
        Lumiääääreee kirjoitti:

Tässähän on tietysti nyt kysymys kunnon kamerarungoista, jotka kuvaa hopeakalvolle. Erikseen ovat sitten digilelut a' 99 euroa.
        Objektiivit eivät ollessaan korkealuolaista käsityötä, muutu miksikään ovat sitten digin, tai kameran reiässä. Kun hinta on 1 299 euroa ja se noteerataan viiden vuoden kuluttua 200, niin se on petosta, etenkin kun sitä kaupitellaan netissä 690!

Ei se ole petosta, vaan ostajan lepsuuden, laiskuuden tai hädänalaisen tilan raakaa hyväksikäyttämistä. Osto- ja myyntiliikkeen ostotarjouksia ei myyjän ole kuitenkaan mikään pakko hyväksyä, olivatpa ne kuinka härskejä hyvänsä!

Itse dumppasin pari vuotta sitten tuolle torille laukullisen lasitavaraa ja yhden rungon tietoisesti aivan pilahintaan. Olin siirtynyt lopullisesti digiaikaan eikä minulla ollut enää käyttöä filmikauden Canon FD-objektiiveille.

Nimelliset kateprosentit pakkaavat muodostumaan tuollaisessa osto- ja myyntitoiminnassa huikeiksi, mutta tuskinpa kyse sittenkään on mistään rahapajasta. Jos olisi, olisi vastaavia yrittäjiä enemmän. Ainakaan minulla ei ole mielihaluja lähteä tahkoamaan toimeentuloani Kameratorin kilpailijana.

• juho vaan

Vaihtoautokauppias tarjoaa tonnia 2003 Toyotasta. Kolmen päivän päästä se on netissä fixattuna tyrkyllä 5900!
      Naapurissa oli asunto myynnissä. Tarjosin 2010 siitä 389 000 euroa. Joku sijoittaja veti taskustaan 401 000 ja asutti siinä pari vuotta jotakin sakkia. Myi sen nyt hintapyynnillä 570 000, mutta talopapereissa loppuhinta oli vain 535 000 euroa.

Tää kauppa ja sen säännöt ny on tälläisiii...

Juho

• videoin vain enää

No joooo.....
      Tyrkytin Kameratorille käteismaksulla kasaa linssiä laajakulmasta, 55m 125mm ja 250 mm teleen Nikonin (kunnon FG filmikamera) rungolla ja Metzin ammattisalamalla. Mukana oli mielestäni yksi turha vanha kaksisilmä Yachica.
      Tarjous oli 200 euroa ja senkin olisi pitänyt odotella tilillepanona!

Otin kuvat kamoista ja heitin tiedot nettiin hintaan 490€. Soi puhelin ja heppu lupasi ajaa katsomaan kamoja yli 200 km! Käänteli Yachicaa ja kokeili ja kuuntelija tiiraili. Ei ollut Nikonista tai objektiveistä kiinnostunut, mutta tarjota pamautti 350 Yaschicasta! Annoin mennä ja kaupan jälkeen kyselin mikä siinä oli noin arvokasta.

Heppu selitti, että "sellainen ruskeanaamainen Yaschica" on Suomessa harvinaisuus! Sitä ei tuotu, joten se yksilö on omin päin maahan tullut.
      Myöhemmin objektiriveistä oli kiinnostunut heppu, joka tarjosi 250 niistä ennakolla hyvin pakattuna lähetykseen. Laitoin vielä Nikoninkin mukaan ja rahat tuli tilille.

Sain itse myyden vahingossa kolminkertaisen hinnan. Onko se sattuma, vai tiesikö Kameratorin tyyppi Yashican historian ja pyrki saamaan sen lähes ilmaiseksi? Metz jäi käteen ja lahjoitin sen hyvänte3keväisyystorille myyntiin. Sieltä se oli mennyt samana päivänä 50€!

• aiai jaa

niinpä niin ... onha siellä netissä ohi älyllisyyden hinapyntöjä 1970- luvun Parakticasta tai Konicasta rungosta 500€! Funtsatkaa 6 000 mk ja ne maksoi aikoinaan 1 300 - 1 600 mk!
        Itwse välitin nettihuutokaupankautta kaverien vanhaa kamaa muutaman kymmenen runkoaja satoja objektiivejä. Mielestäni satasen kamalle laitoin lähdön 40 ja parin sadan kamaan 70 ja ne nousivat melkein aina odotettuun hintaan. Otin puolet välityspalkkiota.

Mitä tulee todellisiin keräilyjuttuihin, niin 500 myynti-ilmoiuksen joukossa niitä on yksi tai kaksi. Useimmin juuri 3-4 Suomessa toimivaa käytetyn kaman kauppiasta kokeilee onneaan, jos ei ole mennyt englanninkielisissä nettihuutokaupoissa kaupaksi.

• Mirko Koivula
        aiai jaa kirjoitti:

niinpä niin ... onha siellä netissä ohi älyllisyyden hinapyntöjä 1970- luvun Parakticasta tai Konicasta rungosta 500€! Funtsatkaa 6 000 mk ja ne maksoi aikoinaan 1 300 - 1 600 mk!
        Itwse välitin nettihuutokaupankautta kaverien vanhaa kamaa muutaman kymmenen runkoaja satoja objektiivejä. Mielestäni satasen kamalle laitoin lähdön 40 ja parin sadan kamaan 70 ja ne nousivat melkein aina odotettuun hintaan. Otin puolet välityspalkkiota.

Mitä tulee todellisiin keräilyjuttuihin, niin 500 myynti-ilmoiuksen joukossa niitä on yksi tai kaksi. Useimmin juuri 3-4 Suomessa toimivaa käytetyn kaman kauppiasta kokeilee onneaan, jos ei ole mennyt englanninkielisissä nettihuutokaupoissa kaupaksi.

Mun kamojen nettihuutokauppaan soitti vaan selvästi ammattilaiset, jotka etsi keskitasoa parempaa omaan hyllyyn myyntiin. Veljeni kuolinpesään jäi häneltä 10-12 vanhaa kameraa (paljetta, lasilevylle puukamerassa ja muutama 1930- luvun 6x6 ja 1970-80-luvun Asahi, Nikon ja Minolta yms. jalustaa, pimiötarviketta, salamaa yms.)
        Lopulta tyyppi halusi tulla katsomaan. Tein selväksi, että koko erä sitten järkevään hintaan. Mitään helmeä en myy yksitellen. Ukko tuli ja teki 1650 euroan tarjouksen! Se oli enemmän, kuin olin kuvitellut ja kauppa syntyi. Myöhemmin huomasin, että hänellä on Espoossa liike, jossa vanhaa valokuvakamaa on myynnissä.
        Tosin sen puinen rättikamera, puisilla jaloillaan oli sitten myynnissä 995 euroa. Paljekamerat näytti olevan 400 - 800 euroa, mutta pidin kauppaa rehellisenä, sillä suon kauppiaalle 200-300% katteen.
        Funtsikaa, että S- ketju maksaa vihannesviljelijälle tomaattikilosta 0,12 euroa ja myy niitä 1,39 - 1,99 kilo! Joku tuottaja tuo vielä tomaatit kauppaan ja asettaa myyntitiskeille!

• Nastoilla mää oon aj

Nastoilla mää oon ajanut monta perään tuppausta, mettään menoa ja kupit nurin viskausta. Kerrankin menin Alkoon hakemaan valkoista viiniä, jossa ei saanut olla viinaa, mutta hapanta sen piti olla. Siinä ostoshelvetin pihassa peruutin yhden ylioppilasmerkonoomin liising-Saabin kylkeen. Se rupesi itkeen ja minä korkkasin ja poliisi puhallutti. Eihän siinä mitään!

Kitkaa mulla on ollut aina ja paljon työpaikoilla. Pikkujouluissa ei ollut kuin kuivaa siemensyöksynsäilytyspankkia tarjolla kahvihuoneen takanurkassa. Usein fairyllä tein alkulämmittelyn liukkauden kämmeniin ja sormien väliini.

• ymiujky

Miksi muuten myytte tamperelaisille kamanne pilkkahintaan? Onhan niitä muitakin ostajia.

• ä-ppöääpö

niin miksi ihmiset nyt haluaa päästä eroon komerostaan turhista kamerakamoista?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe