Xubuntu 11.10 oli muuttuntu yön aikana englanniksi kokonaan, selaimia myöten. Miten tämän saa takaisin suomeksi?
Kokeilin kieliasetuksista muuttaa koko järjestelmä kattavaksi, mutta ei auta? UUdelleenkäynnistin myös. Englantia on ja pysyy.
Miten suomenkieliseksi?
24
334
Vastaukset
Xubuntu 11.10 on joku kehitysversio. Jos haluat Xfce työpöydällä käyttöjärjestelmän niin ihan ensiksi asenna Debian 7 suomenkielellä ja katsotaan sitten pysyykö kieli paikallaan.
- Eixubuntu
Jänniä "ominaisuuksia" tolla käyttiksellä. Mikäli kyseiset pikkuasiat eivät häiritse, jatka toki xubuntun käyttöä.
- ???
Sen verran alkoi muutkin asiat tökkimään, että vaihdoin Minttiin (maya). Ja oikeasti se oli xubu 12.04.2 -versio, muistin aiemmin väärin. Mutta nyt sitä ei ole.
Yleisesti ottaen pitäkää tämä mielessä:
Xfce, LXDE, KDE, Gnome 3 yms. käyttöliittymää jos haluatte, silloin valitaan käyttöjärjestelmäksi Debian 7.
Unityä jos haluaa nin sitten valitaan käyttöjärjestelmäksi Ubuntu LTS.
CentOS/Red Hat Enterprise menee vielä Gnome 2:lla.
On vähän helpompi saada neuvoa sitten kun ei ole jotain kehitysversiota tai jotain harrastelijoiden räpellysversioita. Jos sitten haluaa säätää kehitysversioiden kanssa (muut Ubuntut kuin Ubuntu LTS Unityllä, Fedora, openSuse yms.) niin ÄLÄ KYSY NEUVOA. Pitäisi osata itse siinä vaiheessa kun alkaa harrastelemaan.
Vähän helpompaa kaikille kun käytetään samoja järjestelmiä mitkä on tehty loppukäyttäjille. Kehityskäyttikset on tarkoitettu sitä varten, että saa testailla ja korjailla vikoja sieltä pois.- ea_69
"Jos sitten haluaa säätää kehitysversioiden kanssa (muut Ubuntut kuin Ubuntu LTS Unityllä, Fedora, openSuse yms.) niin ÄLÄ KYSY NEUVOA."
Tästä olen eri mieltä. Kyllä niidenkin osalta saa ja pitää kysyä neuvoa. Mutta vasta sitten, kun ohjeistusta ei kertakaikkiaan mistään löydy. Suomi24 ei myöskään ole paras tukifoorumi näille.
"Pitäisi osata itse siinä vaiheessa kun alkaa harrastelemaan."
Eksoottisemmat versiot ja/tai jakelut eivät tietenkään ole ihan aloittelijoille. Mutta tuo osaamisvaatimukseksi on aika kova. Jotenkinhan sitä pitää ensin oppia, ja kokeileminen on hyvä tapa. Kunhan vain hyväksyy, ettei ehkä saakaan kaikkea toimimaan. Eikä odota tekevänsä mitään kriittistä sillä kokeilukäyttiksellään. ea_69 kirjoitti:
"Jos sitten haluaa säätää kehitysversioiden kanssa (muut Ubuntut kuin Ubuntu LTS Unityllä, Fedora, openSuse yms.) niin ÄLÄ KYSY NEUVOA."
Tästä olen eri mieltä. Kyllä niidenkin osalta saa ja pitää kysyä neuvoa. Mutta vasta sitten, kun ohjeistusta ei kertakaikkiaan mistään löydy. Suomi24 ei myöskään ole paras tukifoorumi näille.
"Pitäisi osata itse siinä vaiheessa kun alkaa harrastelemaan."
Eksoottisemmat versiot ja/tai jakelut eivät tietenkään ole ihan aloittelijoille. Mutta tuo osaamisvaatimukseksi on aika kova. Jotenkinhan sitä pitää ensin oppia, ja kokeileminen on hyvä tapa. Kunhan vain hyväksyy, ettei ehkä saakaan kaikkea toimimaan. Eikä odota tekevänsä mitään kriittistä sillä kokeilukäyttiksellään."Kyllä niidenkin osalta saa ja pitää kysyä neuvoa."
Ei tietenkään. Pitäisi itse osata. Tai sitten vaan käyttää aikaa siihen että opettelee.
Täällä kun useimmat tuntuu haluavan sitä, että järjestelmä toimii niin parempi sitten vaan käyttää sellaisia jotka on tehty loppukäyttäjille.
Jos haluaa itse olla koekaniinina niin voi sitten suoraan olla yhteydessä ohjelmistokehittäjiin.- ea_69
M-Kar kirjoitti:
"Kyllä niidenkin osalta saa ja pitää kysyä neuvoa."
Ei tietenkään. Pitäisi itse osata. Tai sitten vaan käyttää aikaa siihen että opettelee.
Täällä kun useimmat tuntuu haluavan sitä, että järjestelmä toimii niin parempi sitten vaan käyttää sellaisia jotka on tehty loppukäyttäjille.
Jos haluaa itse olla koekaniinina niin voi sitten suoraan olla yhteydessä ohjelmistokehittäjiin."Tai sitten vaan käyttää aikaa siihen että opettelee."
Eikös neuvojen kysyminen ole juuri sitä? Siis yksi osa sitä. Kuten aiemmin sanoin, ensin tietenkin luetaan manuaali. ea_69 kirjoitti:
"Tai sitten vaan käyttää aikaa siihen että opettelee."
Eikös neuvojen kysyminen ole juuri sitä? Siis yksi osa sitä. Kuten aiemmin sanoin, ensin tietenkin luetaan manuaali.Ehkä tuollaiset kysymykset tulisi laittaa johonkin eri palstalle, sellaiset ropellipää kysymykset.
- M-Karvaperseelle
M-Kar kirjoitti:
Ehkä tuollaiset kysymykset tulisi laittaa johonkin eri palstalle, sellaiset ropellipää kysymykset.
Sinun pitäisi ehkä poistua palstalta vähäksiaikaa (vaikka 5 vuodeksi?) vänkäämästä omia perustelemattomia mielipiteitäsi. Pysyisit edes selkeissä faktoissa ja jättäisit nuo omat mielipiteesi pois kun et niitä pysty kerran mitenkään pätevästi perustelemaan.
- ea_69
M-Kar kirjoitti:
Ehkä tuollaiset kysymykset tulisi laittaa johonkin eri palstalle, sellaiset ropellipää kysymykset.
Palstojen jako jotenkin toisin voisi olla ihan hyvä idea. Voisi ihan hyvin olla selkeä aloittelijoiden palsta, missä vastataan kysymyksiin koneiden mukana tulevien linuxien perustoiminnoista, ja sitten toinen palsta, mistä saisi apua säätämiseen ja eksoottisempiin virityksiin (silloin kun saisi, kenelläkäänhän ei välttämättä samanlaista viritystä ole). Nykyinen palstajako on ihan älytön.
Ja jos nyt palstajaosta puhutaan, niin minusta Ubuntu -palstalle mahtuu hyvin myös Xubuntua, Lubuntua ja Kubuntua koskevat kysymykset, ja miksei (ainakin soveltuvin osin) Mintiä koskevatkin. (Tämä ei nyt varsinaisesti liittynyt tuohon M-Karin kommenttiin, johon vastasin, mutta tulipahan nyt sanottua.) M-Karvaperseelle kirjoitti:
Sinun pitäisi ehkä poistua palstalta vähäksiaikaa (vaikka 5 vuodeksi?) vänkäämästä omia perustelemattomia mielipiteitäsi. Pysyisit edes selkeissä faktoissa ja jättäisit nuo omat mielipiteesi pois kun et niitä pysty kerran mitenkään pätevästi perustelemaan.
Faktoissahan minä pysynkin. Nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä.
Edelleenkin, Fedora on Red Hatin kehitysversio, openSuse on Suse Enterprisen kehitysversio ja SolarisExpress on Solariksen kehitysversio. Ubuntua taas kehitetään LTS julkaisujen välissä sellaisissa väliversioissa. Nämä asiat voi helposti tarkistaa muutamalla Google haulla.
Mitä tulee työpöytäympäristöjen käyttöön niin se millä on merkitystä, että KIINNOSTAAKO se järjestelmän kehittäjiä. Puuttellisesti tuettua ja heikosti testattua roskaa ei kannata käyttää. Nämäkin asiat on helposti varmistettavissa.
Yleensäkin hölmöläisten tulisi miettiä, että jos samalta firmalta löytyy käyttiksiä joista toinen maksaa ja toimii kunnolla ja toinen joka ei maksa ja bugittaa niin siihen on kyllä ihan hyvä syy.- höpö höpö
M-Kar kirjoitti:
Faktoissahan minä pysynkin. Nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä.
Edelleenkin, Fedora on Red Hatin kehitysversio, openSuse on Suse Enterprisen kehitysversio ja SolarisExpress on Solariksen kehitysversio. Ubuntua taas kehitetään LTS julkaisujen välissä sellaisissa väliversioissa. Nämä asiat voi helposti tarkistaa muutamalla Google haulla.
Mitä tulee työpöytäympäristöjen käyttöön niin se millä on merkitystä, että KIINNOSTAAKO se järjestelmän kehittäjiä. Puuttellisesti tuettua ja heikosti testattua roskaa ei kannata käyttää. Nämäkin asiat on helposti varmistettavissa.
Yleensäkin hölmöläisten tulisi miettiä, että jos samalta firmalta löytyy käyttiksiä joista toinen maksaa ja toimii kunnolla ja toinen joka ei maksa ja bugittaa niin siihen on kyllä ihan hyvä syy.joku nyt ei edes tiedä mitä on kehitysversio...
Fedora on Red Hatin kehitysversio - EI TODELLAKAAN OLE
openSuse on Suse Enterprisen kehitysversio - EI TODELAKAAN OLE
Ubutu ei ole Debiannin kehitysvesio höpö höpö kirjoitti:
joku nyt ei edes tiedä mitä on kehitysversio...
Fedora on Red Hatin kehitysversio - EI TODELLAKAAN OLE
openSuse on Suse Enterprisen kehitysversio - EI TODELAKAAN OLE
Ubutu ei ole Debiannin kehitysvesioLue tästä faktaa: http://www.redhat.com/magazine/022aug06/features/fedora_rhel_4/
Eli Fedora on Red Hatin hallinnoima kehittäjäyhteisö mihin tuodaan uusia ominaisuuksia jossa niitä koeajetaan ja siitä ne siirretään valmiiseen tuotteeseen, eli Red Hat Enterpriseen. Tämän valmiin tuotteen saa myös maksutta CentOS brändillä ilman mitään tukea ja pienillä muutoksilla.
Samalla mallilla menee myös Suse jossa on se maksuton kehitysversio nimeltään openSuse.
Ubuntu ei ole Debianin kehitysversio, molemmat ovat ihan omia käyttöjärjestelmiä ja ne menevät vähän eri mallilla kuin Suse ja Red Hat Enterprise. Ubuntua kehitellään LTS julkaisujen välissä julkaistavissa välijulkaisussa jotka ovat vastaavaa kuraa kuin Fedora ja openSuse. Debianista taas löytyy valmiin version lisäksi kaksi haaraa, testing ja unstable joissa Debiania kehitellään.
Valmiiilla käyttöjärjestelmällä on huomattava ero toimintavarmuudessa kehitysversioihin. Red Hatin tapauksessa, kestää VUODEN ennen kuin se valmis versio alkaa oikeasti toimia hyvin, eli Red Hat Enterprise 7.2 alkaa olla ihan hyvin toimiva. Niitä valmiitakin käyttiksiä pitää pitkään korjailla bugeista. Ubuntu LTS:llä menee 9-10kk julkaisun jälkeen ennen kuin alkaa olla hyvin toimiva.
Susesta en osaa sanoa, Debian on kyllä poikkeuksellisen hyvälaatuinen julkaisuhetkellä, mutta tätä kyllä testataankin perusteellisesti.
Toinen julkaisuhetkellä hyvälaatuinen käyttis on OpenBSD.
---
Sinä sitten kuvittelet, että Fedoran kaltainen bugipökäle olisi laadullisesti hyvä kun todellisuudessa toimintavarmuus alkaa kohdallaan pitkän testauksen ja bugien korjauksen jälkeen, silloin kun Fedoran kaltaisten julkaisujen tuki on jo loppunut.
"Ja jos nyt palstajaosta puhutaan, niin minusta Ubuntu -palstalle mahtuu hyvin myös Xubuntua, Lubuntua ja Kubuntua koskevat kysymykset, ja miksei (ainakin soveltuvin osin) Mintiä koskevatkin."
Ne on sellaisia ropellihattuvirityksiä jotka on puutteellisesti tuettu tai puutteellisesti testattu.
Siitä on hyvä lähteä, että ilmaiseksi ei kovinkaan montaa kunnolla toimivaa käyttistä löydy. Niitä ovat seuraavat:
Android
CentOS
Debian
FreeBSD
NetBSD
OpenBSD
Ubuntu LTS
...
Loput on melkeinpä jotain ropellipää virityksiä. Ja näistälin linuxeja on vain kolme. Etenkin kaikki "rolling releaset", tai sellaiset joihin saa turvapäivityksiä jotain alle 2v on täyttä pascaa. Ne ei vaan toimi.
Syy miksi nuo neljä ilmaislinuxia ovat hyviä on seuraavat:
Androidista maksetaan laitteen hankinnan yhteydessä. Maksuttomuus jää lähdekoodiin.
CentOS on oikeastaan sama käyttis kuin Red Hat Enterprise. Punahattua kehitetään kunnon resursseilla, tuo on vain käännetty sen lähdekoodeista ja brändätty uudelleen.
Debianilla on valtavan laaja, hyvin organisoitunut yhteisö takana, toimivat tuotantoprosessit ja myös sponsorirahaa.
Ubuntu LTS:n takana on runsaasti rahoitusta ja yritys joka rakentaa liiketoimintamallia jossa käyttis on maksuton.
Jotain harvoja poikkeuksia kyllä voi olla, en kiellä. Mutta ei nyt todellakaan kannata ajatella, että jonkun distrowatch sivuston listaamat ilmaiset rupukäyttikset olisi kunnolla toimivia, tai että niitä edes käyttäisi kukaan muu kuin kehittäjät itse.
---
Tietysti, ymmärrän täysin jos porukkaa kiinnostaa yhteisöllinen toiminta. Red Hatista kiinnostuneet ovat Fedora yhteissössä, Susea käyttävät openSuse yhteisössä, Ubuntu yhteisöä käyttävät käyttävät välijulkaisua ja jne. Sitä sitten voi vapaaehtoisesti koeajaa järjestelmää pois bugeista yms. Ja tämä on erittäin suositeltavaa toimintaa!
Jotkut taas vihaa kaupallisuutta joten näitä kehottaisin siirtymään puhtaasti yhteisöllisen Debianin pariin tai sitten vaikka BSD järjestelmiin. Kehittää sitten ennemmin näitä kuin vaikka Ubuntua.
Porukalla tuntuu olevan vain täysin vääriä käsityksiä siitä miten kehitysviritelmien tulisi toimia tai sitten kuvittelevat, että on parempi kun uudempi tai muuta käsittämätöntä. Tälläiset harhakäsitykset pitäisi kitkeä pois.- työnnä propellis
"Ne on sellaisia ropellihattuvirityksiä jotka on puutteellisesti tuettu tai puutteellisesti testattu."
Xubuntu ei ole mikään ropellihattuviritys vaan ihan toimiva käyttis. Ei ole mitään ongelmaa ollut Xubuntun LTS-versioiden kanssa!!! työnnä propellis kirjoitti:
"Ne on sellaisia ropellihattuvirityksiä jotka on puutteellisesti tuettu tai puutteellisesti testattu."
Xubuntu ei ole mikään ropellihattuviritys vaan ihan toimiva käyttis. Ei ole mitään ongelmaa ollut Xubuntun LTS-versioiden kanssa!!!Xubuntu LTS:n tuki on vain 3v, verrattuna vakio Ubuntun viiteen vuoteen. Toisekseen, Xfce ei vaan kiinnosta Canonicalia kun sillä on omakin työpöytäympäristö, Unity.
Debian 7:ssa Xfce toimii paljon paremmin.- mikset usko jo
M-Kar kirjoitti:
Xubuntu LTS:n tuki on vain 3v, verrattuna vakio Ubuntun viiteen vuoteen. Toisekseen, Xfce ei vaan kiinnosta Canonicalia kun sillä on omakin työpöytäympäristö, Unity.
Debian 7:ssa Xfce toimii paljon paremmin.Kyllä minulla Xubuntu LTS on toiminut ihan hyvin ja ilman mitään ongelmia, miksi väität vastaan etkä suostu uskomaan että Xubuntu on ihan hyvä vaihtoehto Ubuntulle? Ai niin, sun tehtäväsihän on myydä Ubuntu-koneita ja muistan että jossain viestissä jopa kielsit asentamasta käyttistä itse ja käskit ostaa valmiskoneen jossa on Ubuntu valmiina. Jos kaikki asentais käyttikset itse niin sähän olisit työtön. Eikös tää jotenkin noin mene?
mikset usko jo kirjoitti:
Kyllä minulla Xubuntu LTS on toiminut ihan hyvin ja ilman mitään ongelmia, miksi väität vastaan etkä suostu uskomaan että Xubuntu on ihan hyvä vaihtoehto Ubuntulle? Ai niin, sun tehtäväsihän on myydä Ubuntu-koneita ja muistan että jossain viestissä jopa kielsit asentamasta käyttistä itse ja käskit ostaa valmiskoneen jossa on Ubuntu valmiina. Jos kaikki asentais käyttikset itse niin sähän olisit työtön. Eikös tää jotenkin noin mene?
Xubuntu on sama käyttöjärjestelmä kuin Ubuntu. Siinä vaan on työpöytä jota tuetaan huonommin ja joka on huonommin testattu yhteensopivaksi.
Teoriasi on rikki, koska suosittelen Debiania Xfce työpöydän käyttöön. Se kun on eri käyttöjärjestelmä, Xubuntu taas on sama kuin Ubuntu.- mikset usko jo
M-Kar kirjoitti:
Xubuntu on sama käyttöjärjestelmä kuin Ubuntu. Siinä vaan on työpöytä jota tuetaan huonommin ja joka on huonommin testattu yhteensopivaksi.
Teoriasi on rikki, koska suosittelen Debiania Xfce työpöydän käyttöön. Se kun on eri käyttöjärjestelmä, Xubuntu taas on sama kuin Ubuntu.Miten mun teoria on rikki? Jos minä sanon että loistavasti on Xubuntu pelannut niissä koneissa joihin olen sen asentanut niin miten mun teoria on rikki? Se mitä SINÄ konekauppias suosittelet on mulle yhden tekevää, en tule ostamaan jatkossakaan ainuttakaan konetta sulta! Enkä liioin toistaiseksi asenna Debianiakaan koska Xubuntu pelaa loistavasti.
mikset usko jo kirjoitti:
Miten mun teoria on rikki? Jos minä sanon että loistavasti on Xubuntu pelannut niissä koneissa joihin olen sen asentanut niin miten mun teoria on rikki? Se mitä SINÄ konekauppias suosittelet on mulle yhden tekevää, en tule ostamaan jatkossakaan ainuttakaan konetta sulta! Enkä liioin toistaiseksi asenna Debianiakaan koska Xubuntu pelaa loistavasti.
"Miten mun teoria on rikki?"
Xubuntu on sama käyttöjärjestelmä kuin Ubuntu. Jos haluan myydä koneen joka toimii mahdollisimman hyvin Xubuntulla, myyn silloin Ubuntu konetta. Minä kuitenkin suosittelin Debiania enkä Ubuntua, koska Debianissa Xfce käyttöliittymä on paremmin testattu.
Joten jos olen mielestäsi Ubuntu konekauppias niin miksi sitten suosittelen Debiania?- mikset jo usko
M-Kar kirjoitti:
"Miten mun teoria on rikki?"
Xubuntu on sama käyttöjärjestelmä kuin Ubuntu. Jos haluan myydä koneen joka toimii mahdollisimman hyvin Xubuntulla, myyn silloin Ubuntu konetta. Minä kuitenkin suosittelin Debiania enkä Ubuntua, koska Debianissa Xfce käyttöliittymä on paremmin testattu.
Joten jos olen mielestäsi Ubuntu konekauppias niin miksi sitten suosittelen Debiania?Äh, antaa olla. Sun kanssasi tappeleminen on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan. Eli älä suosittele debiania jos kerran Xubuntukin toimii loistavasti. Olet selvästi aliarvioinut Xubuntun toiminnan. Luulet että se ei vaan toimi, vaikka toimisikin. Ja nyt tarkoitan nimenomaan sitä valmista Xubuntua, en sellaista että asennetaan Ubuntuun Unityn tilalle Xfce. Vaikka Canonical ei tuekaan virallisesti Xubuntua niin Xubuntua kehittävä yhteisö kuitenkin tukee.
- XP kunniaan
On se ihme lässyttäjä tämä M-Kar. Mutta ilmeisesti kaikille keskustelupalstoille riittää näitä kaiken tietäjiä, jotka tuputtavat omaa "totuuttaan" halusitpa sitä tai ei. Varsinaiseen kysymyksiin harvemmin kuitenkaan saa vastausta.
En vastaile turhiin kysymyksiin. Koko kysymystä ei tarvitse edes tehdä kun sellaisia outoja ongelmia ei yleensä edes tule kun määrittelee tarpeensa ja ottaa käyttöön tähän sopivat ohjelmistot.
- ====
Juupa juu.
Kielivalikossa suomi oli varmaankin raahaamatta ensimmäiseksi ennen englantia.
http://i.imgur.com/g4Zkh7t.png
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462