Perinnönjako muuttuu EU-maissa muutaman vuoden kuluttua. Muutoksen jälkeen perintö jaetaan sen maan lakien mukaan, missä vainaja on asunut. Tämän voi välttää testamentilla.
Tästä taitaakin seurata uudenlaisia perintöriitoja...Minkähän maan oikeusistuimessa niitä sitten ratkotaan jos perilliset ovat alunperinkin erimielisiä siitä, minkä maan lakia tulisi noudattaa??? Mitäs tästä olette mieltä, palstan tietäjät?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052017036813_uu.shtm
Perinnönjako muuttuu EU:ssa
21
1798
Vastaukset
- tuhluri
toimisikohan tämä linkki paremmin...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052017036813_uu.shtml - Lakipöllö
Suomen perintösäädökset ovat muutenkin niin pc:stä, että on hyväkin, jos voi valita toisen maan lakia noudatettavaksi. Kieltämättä pulmia seuraa varmasti tulkinnoissa.
Oli täysin väärä viesti väittää, ettei rintaperillistä voi mukamas tehdä kokonaan perinnöttömäksi; kyllä voi.- erkki
Voi - mutta vain hyvin poikkeuksellisessa tapauksessa. Pikemminkin sinun viestisi siis on väärä- tai ainakin harhaan johtava.
- Onneksi on EU
Onneksi muuttuu ja paremmat edut saa muissa Europaan maissa kuin Suomessa. Suomen lainsäädäntö ei takaa esimerkiksi oloonjäävän puolison toimeentuloa perintö jaettaessa. Perilliset voivat vaatia aina lakiosuutensa vaikka oloonjäänyt puoliso joutuisi taloudelliseen ahdinkoon. Useassa muussa maassa puolison oikeus omaisuuteen on jakamaton.
Perintövero on myös näitä sosialismin kukkasia. Turvaa saa vain itse hankkimalla hyvissä ajoin ja rahalla, muuten yhteiskunta vie mummon markat perintöveroina ja täysin mielivaltaisesti. hoitomaksuina.- Niinpä...
Minun toimeentulosta huolehti ns. leskeneläke, no se tosin lakkasi kun nuorin täytti 18 ja mulla on liian hyvät tulot.
Jos oikein ymmärsin niin mulla on edelleen lesken turvaverkko odottaassa jos vaikka tuloni putoavat niin eläkettä aletaan taasen maksamaan.
Eli kyllä suomessa huolehditaan lesken toimeentulosta, sitä ei vain tehdä perillisten kustannuksella.
Muutenkin on ihmeellistä tuo muiden maiden kadehtiminen, hyvät asiat kyllä otettaisiin mutta kaikki negatiivinen ei. - Ei niin helppoa
Niinpä... kirjoitti:
Minun toimeentulosta huolehti ns. leskeneläke, no se tosin lakkasi kun nuorin täytti 18 ja mulla on liian hyvät tulot.
Jos oikein ymmärsin niin mulla on edelleen lesken turvaverkko odottaassa jos vaikka tuloni putoavat niin eläkettä aletaan taasen maksamaan.
Eli kyllä suomessa huolehditaan lesken toimeentulosta, sitä ei vain tehdä perillisten kustannuksella.
Muutenkin on ihmeellistä tuo muiden maiden kadehtiminen, hyvät asiat kyllä otettaisiin mutta kaikki negatiivinen ei.Kelan perhe-eläkkeeseen kuuluvat leskeneläke. Kelan leskeneläkettä ei makseta 65 vuotta täyttäneelle leskelle, kun sen sijaan työeläkelakien mukaisella leskeneläkkeellä ei ole ikärajaa.
Alle 65-vuotias leski voivat saada perhe-eläkettä samaan aikaan sekä Kelasta että työeläkkeitä hoitavista eläkelaitoksista. Kaikkia perhe-eläkkeitä voi hakea Kelan kautta.
Saat tietoa työeläkejärjestelmän perhe-eläkkeistä joko edunjättäjän työeläkelaitoksesta tai Eläketurvakeskuksesta.
Kannatta ottaa selvää ja jättää anomukset ajoissa muuten voi menettää saataviaan. - olemme jälkijunassa
Niinpä... kirjoitti:
Muutenkin on ihmeellistä tuo muiden maiden kadehtiminen, hyvät asiat kyllä otettaisiin mutta kaikki negatiivinen ei.Kuvittelu, että Suomessa asiat olisi paremmin on niitä urbaani legendoja. Jos et itse selvitä lesken oikeuksia kuukauden kuluessa puolison kuolemasta niin se raha jää saamatta.
Hyvä se on kuvitella, että Suomessa on kaikki paremmin ja luulla jopa. että muut kadehtivat suomalaisia, mutta totuus nyt vain on toinen.
- perintönä
Voiko asunto-osakeyhtiön osakekirjat, jotka oikeuttavat tietyn huoneiston hallintaan, myydä osissa esim. jos on kaksi osakasta. Toinen osakas haluiasi myydä oman osuutensa ja toinen ei halua myydä. Mikä paras ratkaisu?
- 5+5
Mitä tällä on EU:n kanssa tekemistä?
Asunto-osakeyhtiölaki:
Samaan osakeryhmään kuuluvia osakkeita ei saa erikseen merkitä, luovuttaa tai muulla tavoin siirtää tai pantata, paitsi milloin huoneisto jaetaan tai osa siitä yhdistetään toiseen huoneistoon.
Jos perintöön ei ole ryhdytty eikä ositusta tehty, niin osakas voi myydä tai muulla tavoin luovuttaa osuutensa (50 %) pesästä toista kuulematta. Jos pesä on jakamaton, voit myydä pesäosuutesi (johon sisältyy osuus kaikesta pesän omaisuudesta).
Jos pesä on jaettu, ja sen jälkeen omistat asunto-osakkeet toisen kanssa (yhteisomistussuhde), voit oman puoliosuutesi myydä kenelle tahansa. Voit myös vaatia, että yhteisomistussuhde puretaan osakkeet myymällä.
- perintönä
"Jos perintöön ei ole ryhdytty eikä ositusta tehty, niin osakas voi myydä tai muulla tavoin luovuttaa osuutensa (50 %) pesästä toista kuulematta."
Kertoisitko tästä menettelystä tarkemmin. Itse en oikein näitä asioita ymmärrä, kun en ole ollut tekemisissä. - ulkomaalainens
ruotsissa asuvana tiedän että perinnönjako tapahtuu ruotsin lain mukaan. muistaakseni siinä oli vain jokin raja kuinka kauan on täytynyt asua maassa. testamenttia tehdessä on tosi tärkeää ottaa selville minkä maan laki on kyseessä jos sattuu kuolin tapaus ja ei asu synnyinmaassaan.
- ensinverot
Jos EU:n taloustilanne jatkaa kehitystään tällä tiellä millä se nyt on, niin perintöjä on turha odotella. Omaisuudet tullaan käyttämään itsensä hoitamiseen omilla rahoilla. Ja jos Suomen perintölakeja ei uudisteta, niin tullaan myös näkemään rahasta johtuvia maastamuuttoja. Vai uskooko joku, että Suomi on jotenkin edulisessa asemassa kovine perintöveroineen, jollaisia ei missään muualla maailmassa tarvitse maksella.
- fifty - fifty
>> Vai uskooko joku, että Suomi on jotenkin edulisessa asemassa kovine perintöveroineen, jollaisia ei missään muualla maailmassa tarvitse maksella.
Extremismi ei ole avuksi asioiden ymmärtämisessä eikä henkiselle ja fyysisellekään elämänlaadulle, sillä asenteella saatta elämä lyhetä ja tulla pesänjako perilliselle eteen ennen aikojaan.
Tulee myös ottaa asiosita selvää, jotta voi kirjoittaa tarkkaa faktatietoa ja mieluusti tietolähdeviitteineen. Lukuisissa maissa on perintövero ja varsin kovakin kuten Suomessa.
Olisikin kiinnostava löytää selkeä ja suhteellisen kattava lista perintöveron tasosta eri maissa, hieman oheisen myyntivoittoveroja koskevan listan ja infon tapan: http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax
Inheritance tax: http://en.wikipedia.org/wiki/Inheritance_tax
- fifty - fifty
Helsingin Sanomisa hieman kattavampi artikkeli aiheesta jota IS lainasi.
- http://www.hs.fi/kotimaa/Perinnönjako muuttuu 2015 Euroopan unionissa/a1368932967181 - weroppoi
Miten ei tarvitse maksaa perintöveroa. Pitääkö siirtää kirjat Ruotsiin.
- Ennakointia
Lahjoita omaisuuteni jo elinaikanasi ja säilytä itselläsi vain hallintaoikeus.
Toinen vaihtoehto on siirtää omaisuus ja kirjat Ruotsiin, jossa ei ole lainkaan perintöveroa.
- Ulkomaille vaan
Onko tästäkin perinnonjako- mallista tulossa ns. veronkiertosysteemi. Verot siis ohjautuu siihen maahan, jossa asuu samoin omaisuuden hallinta, jos ei esimerkiksi ole lähiomaisia. Samoin kuin meillä Valtiohan vie omaisuuden jos ei perillisiä ole.
Toisaalta on ihan oikein, että omaisuus ja verot vie se maa joss asuu vakituisesti.
Kannattaa miettiä myös missä asuu esimmerkiksi eläkkeelle jäätyään. Osattako esimerkiksi asunnon ulkomailta ja veotus yms menevät sinne sekä verotus on pienempi.
Myös lainsäätäjien ja päättäjien tulee pitää huoli omaisuuden jaossa au-lapsista, sillä he ovat Suomessa huonossa asemassa ja jokainen lapsi tulee olla tunnistettu. Näin hän saa perinnön eikä jää osattomaksi.
Kaikilla lapsilla on oltava tunnistetut vanhemmat ja lapsi on aina silloin oikeutettu perintöön muiden sisarusten kanssa tasapuolisesti.
Joten ruvetkaahan selvittämään oikeuksianne perintöasioihin ja vahvistamaan oma isyytenne, niin saatte jossain vaiheessa ehkä hyvänkin potin rahaa tai muuta omaisuutta! - kilpailukovenee
Mistä ne perinnöt kertyy, jos itse joutuu käyttämään omaisuutensa ITSENSÄ hoitamiseen? Kehitys ainakin Suomessa menee tähän suuntaan ja olen varma, että porukat tulee lähtemään muihin maihin asumaan eläkikäisinä, jos vaakakuppiin pistetään Suomen ja jonkun verotuksellisesti kevyemmän maan vaihtoehdot.
- ahnepaska
"jos itse joutuu käyttämään omaisuutensa ITSENSÄ hoitamiseen"
Mikä siinä on väärin, jos henkilön varoja käytetään hänen ITSENSÄ hoitamiseen???
Kysynpä vaan. Verorahoillako täällä pitäisi kaikki hoitaa alusta loppuun saakka?
En tiedä, onko tämä aina ollut näin, vai ovatko ihmiset nykyään jotenkin vieraantuneet todellisudesta. Ensin kerätään omaisuutta, minulle-kaikki-nyt-heti- ja sitten, elämän ehtoopuolella, kun sitä maallista mammonaa on kahmittu, alkaakin laulu siitä, miten epäreilua on, jos sitä joutuu käyttämään oman hoitonsa kustannuksiin. Tosin tätä laulua taitavat laulaa perilliset, jotka euron kuvat silmissään odottavat perintöä. Siitä odotettavissa olevasta potista ei ilmeisestí saisi mennä lanttiakaan "hukkaan" eli omistajansa hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462