Äidille vapaapäivä?

mitä tekisi?

Anoppi ehdotti, että veisin pojan (pian 1v) hänelle päiväksi hoitoon, kun hänellä on lomaa töistä, niin minä saisin itselleni vapaapäivän. Mutta! En tiedä, mitä sillä vapaapäivällä tekisin. En ole koskaan ollut pojasta erossa kokonaista päivää (olen hoitovapaalla), vain pari iltaa ja silloin poika ollut isänsä kanssa.. En kuitenkaan haluaisi kieltäytyäkään "tarjouksesta", koska tiedän, että anoppi pettyisi.. Joten, mitä ihmettä teen yksin ilman poikaa (mies töissä)?

27

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reps1

      Ollaanpa sitä martyyria...

    • no vaikka mitä!

      Onpa omituinen kysymys. :D Jos anoppi kovin haluaa hoitaa poikaa ja on pojalle tuttu niin miksi et antaisi anopille ja pojalle yhteistä päivää? Ja mitäkö voit tehdä sillä aikaa? No katsotaanpa: lukea kirjoja rauhassa, mennä shoppailemaan, kahville, tavata ystäviä, mennä elokuviin päivänäytökseen, urheilemaan, kylpylään, kosmetologille, hierontaan, terassille, taidenäyttelyyn, kirjastoon, museoon, kävelylle, tehdä kotona suursiivouksen jne... Olikos näissä nyt riittävästi? Osa on ihan ilmaisia aktiviteetteja, joten ei ole rahasta kiinni. Jos et ihan oikeasti osaa enää tehdä mitään ilman lasta, niin kannattaa pysähtyä miettimään onko kaikki ihan kunnossa.

      • mitä tekisi

        Niinpä, jos olisi sitä ylimääräistä rahaa ni eihän olis ongelma keksiä tekemistä., mutta kun ei ole..


      • no vaikka mitä!
        mitä tekisi kirjoitti:

        Niinpä, jos olisi sitä ylimääräistä rahaa ni eihän olis ongelma keksiä tekemistä., mutta kun ei ole..

        Luitko tuota viestiäni ollenkaan? Sanoin, että osa on ILMAISIA aktiviteetteja. Kirjasto, lukeminen, käveleminen, puistojumppa, osa museoista tai näyttelyistä, siivoaminen, ystävien tapaaminen. Mikä näissä maksaa?


    • Tartu tarjoukseen

      Meillä isä otti lapsen mukaan mummolaan ja minä sain nauttia 8 tuntia yksinäisyydestä ja hiljaisuudesta. En keksinyt sen kummemmin mitään tekemistä, nautin vaan kun oli rauhallista kotona :) Lakkailin kynnet, istuskelin ulkona, käväisin kaupungilla polkupyörällä... Kaikkea spontaania :) En missään tapauksessa siivonnut enkä tehnyt mitään muitakaan kotitöitä :D Kyllä sitä oli ihan erilailla virkeä, kun sai hetken hengähtää ihan kunnolla ja kuulla omat ajatuksensa :)

    • kivaa!

      Älä tee mitään! Nuku, syö, lueskele, kuuntele omaa itseäsi ja opettele nauttimaan omasta seurastasi jollet sitä vielä oo opetellut!

    • Oiloo

      Poika jos on mummolassa koko päivän niin yleensä siivoan koko talon jonka jälkeen katson lempisarjaani DVD:ltä ja syön niin ettei pieni käsi ole vähän väliä lautasella. Ja tietenkin nukun rauhassa!

      • jeesjees

        Ja mä kun tekisin mitä vaan jos saisin vapaapäivän ja vielä ihan tarjottuna!! Voi jee kun mä kävisin vaikka suihkussa rauhassa, saunassa, kävisin kavereitten kanssa kahvilla, olisin pihalla hiljaa ja nauttisin ettei kukaan tarvii mitään juuri sillä hetkellä. . Ja sitten menisin onnellisena taas hakemaan tyttären kotiin saamaan täyden huomion ja ajan..


    • hetg

      Rentoudut :) Se tuntuu hassulta ensimmäisellä kerralla, mutta onneksi siihenkin olotilaan tottuu! Jos tekee mieli tehdä jotain, tee, käy kavereilla tai ostoksilla tai vaikka lenkillä. Vaihtoehtoisesti hemmottele itseäsi kotona.

    • hoida itse vaan

      Miksi tehdä lapsia jos ei niistä jaksa huolehtia??? ei ole vapaapäiviä sillon jos on lapsia. Lapset ei ole työpaikka josta otetaan lomaa.

      En ymärrä että lapseia tehdään ja sitten kiikutetaan sukulaisiin hoitoon jotta saa VAPAAPÄIVÄN!!! Hävetkää ihmiset.

      • hohhotihoijaa

        Häpeä kuule ihan vaan itse, kun et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Alkuperäisen kirjoittajan anoppi eli lapsen isoäiti toivoo saavansa hoitaa lasta ja siinä samalla äiti voisi sitten tehdä jotain, mitä ei lapsen kanssa voi tehdä. On aivan eri asia jos joka välissä on työntämässä lapsia hoitoon, mutta tässä nyt lienee kyse jostain muusta. Lapselle tekee hyvää oppia, että hänen elämässään on muitakin turvallisia aikuisia kuin äiti ja isä ja isovanhemman ja lapsen suhde vaatii yhteistä aikaa kehittyäkseen. Yleensä sitä mukavinta yhteistä aikaa on juuri se, kun isä ja äiti eivät ole koko ajan neuvomassa miten asiat pitää tehdä, vaan lapsi ja isovanhempi saavat olla keskenään. Jos mummo on tuttu aikuinen, niin yksivuotias voi jo mainiosti olla mummon kanssa päivän.

        Ja kyllä ihminen voi edelleen tehdä muutakin kuin olla lasten kanssa. Jos sinä et sitä ymmärrä niin eihän siinä mitään. Ja lapsivapaata aikaa voi hyvin kutsua vapaapäiväksi, työstähän se pienten lasten hoitaminen välillä käy, vaikka onkin niin ihanaa.


      • kyllä on meininkiä
        hohhotihoijaa kirjoitti:

        Häpeä kuule ihan vaan itse, kun et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Alkuperäisen kirjoittajan anoppi eli lapsen isoäiti toivoo saavansa hoitaa lasta ja siinä samalla äiti voisi sitten tehdä jotain, mitä ei lapsen kanssa voi tehdä. On aivan eri asia jos joka välissä on työntämässä lapsia hoitoon, mutta tässä nyt lienee kyse jostain muusta. Lapselle tekee hyvää oppia, että hänen elämässään on muitakin turvallisia aikuisia kuin äiti ja isä ja isovanhemman ja lapsen suhde vaatii yhteistä aikaa kehittyäkseen. Yleensä sitä mukavinta yhteistä aikaa on juuri se, kun isä ja äiti eivät ole koko ajan neuvomassa miten asiat pitää tehdä, vaan lapsi ja isovanhempi saavat olla keskenään. Jos mummo on tuttu aikuinen, niin yksivuotias voi jo mainiosti olla mummon kanssa päivän.

        Ja kyllä ihminen voi edelleen tehdä muutakin kuin olla lasten kanssa. Jos sinä et sitä ymmärrä niin eihän siinä mitään. Ja lapsivapaata aikaa voi hyvin kutsua vapaapäiväksi, työstähän se pienten lasten hoitaminen välillä käy, vaikka onkin niin ihanaa.

        Ennemmin juopottelet päivät pitkät, kun olet omien lasten kanssa? Huostaan kuuluisi sun lapset, sitten saisit ihan vapaasti kiertää kuppiloita.


    • 8kk lapsen äiti

      Minulla oli lapsivapaa yö, eli 6aikaa meni lapsi hoitoon ja hain seuraavana päivänä 10 aikaa kotia :) Illalla katsoin elokuvaa, herkuttelin, kävin pitkänsuihkun, tein jalka ja kasvohoitoja itselleni ja menin nukkumaan normaalia myöhempään. Aamulla nukuin rauhassa pitkään, join aamukahvit kiireettä jasiivosin koko kämpän, pesin pyykit sekä kävin rauhassa kaupassa!
      Oli aivan ihanaa olla itsekseen ja varsinkin nukkua koko yö ilman häiriöitä :)

    • pieksa

      Käy uimassa. Hallissa, / kylpylässä, rentoudut saunaosastolla kerrankin ihan rauhassa. Siihen päälle sitten kotona, hiusten värjäys/pedikyri manikyri, kampauksenlaitto ja olet jo ihan eri ihminen.

      Heh, puhuin omia haaveitani........näköjään......

    • Deepi

      Vai että lapsi on työpaikka, josta ei saa lomaa.. Huhhuh.. Vanha sanontakin on, että tarvitaan kylä kasvattamaan lapsi. Miten se on keltään pois, jos äiti saa olla itsekseen ja rentoutua, mummo tyytyväisenä huolehtia lapsesta ja lapsikin varmasti on ihan tyytyväinen.

      Itse otan aina innosta hihkuen ne harvat "vapaapäivät" vastaan, joita on ollut tarjolla. Vanhempani asuvat kaukana ja kerarn tai kaksi vuodesa saadaan järjestettyä niin, että katsovat päivän tai kaksi nyt kolmevuotiaan lapsen perään ja minä ja mies saadaan olla kotona ilman lasta.

      Ja mitäkö teen, kun lapsi ei ole minua tarvitsemassa jatkuvasti? Viimeksi jäin töiden jälkeen kiertämään kaupungilla ja shoppaamaan, kun ei ollut kiire kotiin hakemaan lasta hoidosta ja tekemään kotiin ruokaa. Nukun päivätirsat, nautin hiljaisuudesta, käyn noutosapuskaa tai ulkona syömässä. Nautin kuivan siiderin, siivoilen, luen rauhassa, käyn rauhassa ajan kanssa ruokakaupassa täydentämässä kuiva-aine varastoja jne, käyn kampaajalla tmv..

      Oma lapsihan on aivan ihana ja antaa niin valtavasti sisältöä elämään, mutta on se ihanaa harvoin päästä huokaisemaankin ja nauttimaan se päivä ihan miehen ja itsensä seurasta. Mukavaa huomata, että viihtyy itsensä kanssa ja kuunnella rauhassa omia ajatuksiaan.

    • tee mitä haluut

      Mä esim. käyn saunassa, teen kasvonaamion, juon pari lasia viiniä, syön, kattelen leffoja, käyn lenkillä. Aika usein kierrän montakin tuntia rauhassa kirpparilla. Viime kuussa kun sain vapaavuorokauden ajelin oulusta haaparannalle ikeaan shoppailemaan. :)

      • häpeetkö edes?

        Joopa.. lapset hoitoon jotta saa juoda pullokaupalla viiniä ja viinaa....!! Lapset pois tuollaiselta joka ennemmin juopottelee kun on omien lasten kansa.

        Kuule lapset on pieniä vähän aikaa, kohta ei enää kehtaa olla äidin seurassa... kyllä sulle sitä juopettoleu aikaa tulee yllin kyllin kun lapset on isoja. Ei kannata sitten märehtiä sitä ettei nähnyt lasten lapsuutta, kun oli kännissä joka päivä!!!!!!!!!!!


        Huostaan lapset joiden äiti käyttää noin paljo viinaksia.


      • surullista...
        häpeetkö edes? kirjoitti:

        Joopa.. lapset hoitoon jotta saa juoda pullokaupalla viiniä ja viinaa....!! Lapset pois tuollaiselta joka ennemmin juopottelee kun on omien lasten kansa.

        Kuule lapset on pieniä vähän aikaa, kohta ei enää kehtaa olla äidin seurassa... kyllä sulle sitä juopettoleu aikaa tulee yllin kyllin kun lapset on isoja. Ei kannata sitten märehtiä sitä ettei nähnyt lasten lapsuutta, kun oli kännissä joka päivä!!!!!!!!!!!


        Huostaan lapset joiden äiti käyttää noin paljo viinaksia.

        Toivottavasti olet jo päässyt jonnekin hoitoon noiden harhojesi kanssa... Jos et, niin toivon että pääset pian.


      • 7kk
        häpeetkö edes? kirjoitti:

        Joopa.. lapset hoitoon jotta saa juoda pullokaupalla viiniä ja viinaa....!! Lapset pois tuollaiselta joka ennemmin juopottelee kun on omien lasten kansa.

        Kuule lapset on pieniä vähän aikaa, kohta ei enää kehtaa olla äidin seurassa... kyllä sulle sitä juopettoleu aikaa tulee yllin kyllin kun lapset on isoja. Ei kannata sitten märehtiä sitä ettei nähnyt lasten lapsuutta, kun oli kännissä joka päivä!!!!!!!!!!!


        Huostaan lapset joiden äiti käyttää noin paljo viinaksia.

        Voi luoja, mistä näitä tulee? Miksei lapsi saisi joskus viettää laatuaikaa tätien, setiän tai vaikka isovanhempien kanssa? Kyllä meillä tyttö on ollut noin kerran kuussa yökylässä kun ollaan oltu viihteellä. Välillä viedään myös muutamaksi tunniksi famolle jos mennään syömään tai leffaan. Nytkin mennään kesällä kahdeksan päivän matkalle johon tyttö ei osallistu vaan on famon ja mummin kanssa riippuen miten he sopivat. Jos kukaan ei olisi ikinä hoitanut tyttöä esim. koliikin tai muuton aikana olis sitä kyllä ollut yliväsynyt eikä olisi jaksanut touhuta tytön kanssa paljoa.


      • aika pitkä matka...
        7kk kirjoitti:

        Voi luoja, mistä näitä tulee? Miksei lapsi saisi joskus viettää laatuaikaa tätien, setiän tai vaikka isovanhempien kanssa? Kyllä meillä tyttö on ollut noin kerran kuussa yökylässä kun ollaan oltu viihteellä. Välillä viedään myös muutamaksi tunniksi famolle jos mennään syömään tai leffaan. Nytkin mennään kesällä kahdeksan päivän matkalle johon tyttö ei osallistu vaan on famon ja mummin kanssa riippuen miten he sopivat. Jos kukaan ei olisi ikinä hoitanut tyttöä esim. koliikin tai muuton aikana olis sitä kyllä ollut yliväsynyt eikä olisi jaksanut touhuta tytön kanssa paljoa.

        Kyllä hoitoon voi viedä, ei siinä mitään, mutta jos tuo nimimerkkisi on lapsen ikä niin ei kyllä missään nimessä ole hyvä juttu jättää noin pientä kahdeksaksi päiväksi hoitoon, ei millään muotoa. Se on aivan liian pitkä aika alle yksivuotiaalle, katsoi asiaa miten päin tahansa.


      • 7kk
        aika pitkä matka... kirjoitti:

        Kyllä hoitoon voi viedä, ei siinä mitään, mutta jos tuo nimimerkkisi on lapsen ikä niin ei kyllä missään nimessä ole hyvä juttu jättää noin pientä kahdeksaksi päiväksi hoitoon, ei millään muotoa. Se on aivan liian pitkä aika alle yksivuotiaalle, katsoi asiaa miten päin tahansa.

        No tuskinpa olen ensimäinen joka näin tekee. Kyllä mäkin olin pienenä mummolassa pitempään kun sisko syntyi enkä koe että sain mitään traumoja.


      • aika pitkä matka...
        7kk kirjoitti:

        No tuskinpa olen ensimäinen joka näin tekee. Kyllä mäkin olin pienenä mummolassa pitempään kun sisko syntyi enkä koe että sain mitään traumoja.

        Joo, on tilanteita joissa on pakko pitää pientäkin lasta pidempään hoidossa. Ei se ole se juttu, että siitä nyt välttämättä mitään traumoja syntyisi, mutta se ei vain ole noin pienelle hyväksi. Olet ehkä kuullut nyrkkisäännöstä yö per ikävuosi. Se nyt on todella yksinkertaistava ja tietenkin siitä voi poiketa, mutta ymmärrät varmaan, että kahdeksan yötä on todella, todella pitkä aika vauvaikäiselle. Ei siinä mitään, tehän tietysti teette miten tahdotte, mutta en nyt ilmaisisi asiaa noin, että se ihan arkipäiväistä ja normaalia olisi. Itse en tiedä ketään, joka olisi jättänyt noin pientä hoitoon noin pitkäksi aikaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi, mutta ei se mitenkään tavallista ole.


      • 7kk
        aika pitkä matka... kirjoitti:

        Joo, on tilanteita joissa on pakko pitää pientäkin lasta pidempään hoidossa. Ei se ole se juttu, että siitä nyt välttämättä mitään traumoja syntyisi, mutta se ei vain ole noin pienelle hyväksi. Olet ehkä kuullut nyrkkisäännöstä yö per ikävuosi. Se nyt on todella yksinkertaistava ja tietenkin siitä voi poiketa, mutta ymmärrät varmaan, että kahdeksan yötä on todella, todella pitkä aika vauvaikäiselle. Ei siinä mitään, tehän tietysti teette miten tahdotte, mutta en nyt ilmaisisi asiaa noin, että se ihan arkipäiväistä ja normaalia olisi. Itse en tiedä ketään, joka olisi jättänyt noin pientä hoitoon noin pitkäksi aikaa. Eihän se sitä tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi, mutta ei se mitenkään tavallista ole.

        Joo en tarkoittanutkaan että ehkä ihan arkipäivää olisi mutta kyllä tiedän paljon lapsia/vauvoja jotka ovat olleet enemmän yökylässä öitä kuin ikää on. Enpä usko että siitä mitään haittaa on ellei joku toisin todista :D mutta näin meillä ja toisilla toisin.


      • aika pitkä matka...
        7kk kirjoitti:

        Joo en tarkoittanutkaan että ehkä ihan arkipäivää olisi mutta kyllä tiedän paljon lapsia/vauvoja jotka ovat olleet enemmän yökylässä öitä kuin ikää on. Enpä usko että siitä mitään haittaa on ellei joku toisin todista :D mutta näin meillä ja toisilla toisin.

        No siis ihan siihenhän nuo suosituksetkin perustuvat, että lapsen kehitysvaiheista tiedetään nykyään jo niin paljon, että osataan sanoa varmasti ettei alle yksivuotiasta ole hyvä jättää viikoksi hoitoon eroon ensisijaisista hoitajistaan. Juuri tuohon ikään osuu pahin eroahdistuskausi eikä lapsella ole mitään hajua siitä, että vanhemmat tulevat vielä takaisinkin, joten kyllä siitä jonkinlainen hylkäämiskokemus ainakin syntyy. Kannattaa ehkä lukea vähäsen lapsen kehitysvaiheista, jotta ymmärtää ne syyt miksi pienen lapsen on hyvä olla vain lyhyitä aikoja erossa vanhemmistaan. :) En tämän enempää asiaan puutu, piti vain kertoa siksi että ei ehkä kaikki tule näitä asioita tältä kannalta ajatelleeksi.


      • eri vastaaja
        aika pitkä matka... kirjoitti:

        No siis ihan siihenhän nuo suosituksetkin perustuvat, että lapsen kehitysvaiheista tiedetään nykyään jo niin paljon, että osataan sanoa varmasti ettei alle yksivuotiasta ole hyvä jättää viikoksi hoitoon eroon ensisijaisista hoitajistaan. Juuri tuohon ikään osuu pahin eroahdistuskausi eikä lapsella ole mitään hajua siitä, että vanhemmat tulevat vielä takaisinkin, joten kyllä siitä jonkinlainen hylkäämiskokemus ainakin syntyy. Kannattaa ehkä lukea vähäsen lapsen kehitysvaiheista, jotta ymmärtää ne syyt miksi pienen lapsen on hyvä olla vain lyhyitä aikoja erossa vanhemmistaan. :) En tämän enempää asiaan puutu, piti vain kertoa siksi että ei ehkä kaikki tule näitä asioita tältä kannalta ajatelleeksi.

        Tuntuu kyllä ettei ihan tunneside lapseen ole kohdallaan jos pystyy yli viikoksi noin pienen hoitoon jättämään..Ja en myöskään ole sitä mieltä ettei koskaan voisi jättää mihinkään mutta joku raja sentään.


      • 7kk
        eri vastaaja kirjoitti:

        Tuntuu kyllä ettei ihan tunneside lapseen ole kohdallaan jos pystyy yli viikoksi noin pienen hoitoon jättämään..Ja en myöskään ole sitä mieltä ettei koskaan voisi jättää mihinkään mutta joku raja sentään.

        Kyllä meillä on ihan kohdaallaan. En väitä ettei ikävä tulisi. Eihä sitä tiedä meneekö koko lomakin pilalle ikävöidessä. Eiköhän joku olisi minulle ihan irlissä sanonut jos olisi huomannut että kaikki ei ole kohdallaan. Tai neuvolassa sanottu.


    • no ei ne

      neuvolassa kaikkea huomaa..Luulisi että pidemmät lomamatkat voisi jättää väliin vauvavuoden aikana tai tehdä ne vauvan kanssa mutta ei näköjään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe