Heips, olen suhteellisen tuore tapaus työelämässä, ja minua alkoi kovasti mietityttämään onko palkkani maksettu väärin. Työskentelen nimikkeellä liikenneasematyöntekijä, ja tuntipalkkani on TESsin mukaan 9,70. Saan kuukausipalkkaa 1540€. Kun tuon 1540 jakaa 160 tunnilla , tulee tuntipalkasta 9,63, eli vähemmän kuin tessissä lukeva tuntipalkka.
Tässä kuussa minulla oli tunteja 152 ja ens kuussa 168 (tässäkin jotain outoa)
Olen ehkä hieman vainoharhainen asian suhteen, mutta alkoi heti epäiltyttämään työnantajan rehellisyys kun työsopimuksessa luki että siinä ilmoitettuun palkkaan (1542€) on huomioitu 01.06.2013 voimaantuleva palkankorotus. Oikeasti palkka 01.06.2013 alkaen on 1558€...
Kuukausipalkka ei vastaa tuntipalkkaa?!
12
2754
Vastaukset
- kokemus on kaikki
Sinuna olisin enemmän huolissani siitä, onko työtunteja varmasti tarpeeksi, koska niitä tarvitaan timantinarvokkaan työkokemuksen keräämiseksi - etenkin kun olet tuore tapaus työmarkkinoilla. Se, että saat työkokemuksen lisäksi vielä materiaalilisää on pelkkää työnantajan hyväntekeväisyyttä, joka poistuu lähitulevaisuudessa kokonaan. Kannattaa siis pyrkiä vain keräämään maksimimäärä työkokemusta, koska se on asia joka tulevaisuudessa ratkaisee kaiken. Ei palkka yms!
- Ap kirjoittaja
En toki väheksynyt tuon työn tuomaa kallisarvoista työkokemusta. Mielestäni työkokemuksen kartuttaminen omien oikeuksien kustannuksella (lue: maksetaan liian vähän palkkaa, yritetään uskotella että kk-palkkaan on jo huomioitu ensi kuussa voimaantulevat korotukset, sekä teettämällä liikaa töitä) taas on mielestäni täysin väärin ja ennen kaikkea laitonta. Mitä tarkoitat materiaalilisällä? Pikainen Googletus kertoi sen liittyvän jotenkin rakennusmateriaaleihin ;)
- Vastaus!
Mitäs tuossa nyt oli epäselvää? Lyhyesti siis: palkka on lähitulevaisuudessa historiaa, koska sen korvaa kokonaan työkokemus ja HYHYTYI-palkka. Työkokemus itsessään on niin kovaa valuuttaa, ettei perusteita maksaa enää mitään materialistista rahapalkkaa ole. Vielä kun työnantaja tarjoaa ruoan ja majoituksen työpaikan välittömässä läheisyydessä ei ole enää huolia vuokrista eikä ruoasta.
Tietty jos joku haluaa vielä maksella rahaa niin omapa on asiansa.
- liiliilii
Muuten en ota kantaa, mutta tuntipalkka lasketaan jakamalla kk-palkka 159:llä. Muun joudut selvittämään esimiehesi kanssa, ellet ole liittynyt liittoon, josta voit saada oikeaa tietoa ja apua.
MaRaVa-tes
13 § Palkkausmuoto
Kokoaikatyöntekijälle maksetaan kuukausipalkkaa.
Osa-aikatyöntekijälle maksetaan tuntipalkkaa. Tuntipalkka saadaan jakamalla
kuukausipalkka luvulla 159. - Loimaalinensilti
Edellinen kirjoittaja on oikeassa. Jakaja on 159 ei 160.
Erilaiset tuntimäärät kuukaudessa johtuvat ns. Tasoittumisjaksoista eli työaika tavoitetaan määrätyssä ajassa sovittuihin tunteihin. Kysy työnantajaltasi tai työkavereiltasi kuinka pitkää tasoittumisjaksoa teillä käytetään.
Nämä jutut kyllä löytyy työehtosopimuksesta, jotka kaikki löytyy netistä. Sieltä vaan lukemaan! Esimieheltäkin voi kysyä. Liittoa ei siihen tarvita vaan oikeasti hankaliin tilanteisiin! - 19+10
Jos palkanmaksun perusteena on kk-palkka, ei tuntipalkka ole aina sama ,koska kuukaudessa tehtävät työtunnit vaihtelevat. Kuukaudessa voi olla työpäivä vaihtelevasti, joskus 23, joskus 21,20 tai vähemmänkin jos on arkipyhiä. Niitä ei voi suoraan verrata.
- tietoa1
Ei näitä asioita kannata näissä foorumeissa ihmetellä. Saa yhtä monta erilaista vastausta kuin on vastaajiakin. Kuulut PAMin kaupan alan sopimuksen piiriin. Jos et kuulu liittoon, ota yhteyttä oman alueesi työsuojelupiiriin (http://www.tyosuojelu.fi/fi/), josta kerrotaan asian oikea laita. Liitosta kun vastataan vain jäsenille.Ohessa linkki PAMin taskutessiin ja löydät opuksesta vähimmäiskuukasipalkat eri työntekijäryhmille eri alueilla. Hyvä huomata, että työehtosopimuksen ehdot ovat sitovia eikä työnantaja voi niitä heikentää edes sopimalla asiasta työntekijän kanssa. Jos palkkasi ei ole työehtosopimuksen edellyttämällä tasolla, tulee työnantajan korjata asia.
http://www.pam.fi/fi/tyo/Taskutessit/Taskutes_Kauppa_netti.pdf- Ex-liikenneasema
Liikenneasematyöntekijä voi kuulua joko kaupan alan tessiin, tai maran tessiin....
- maxiu
I totally agree. Getting interaction into a blog post, helps the actual blog post gain more traction http://e-brokerforex.com/forex-broker-comparison/
- kk vai tunti
Toivottavasti asia on viime vuonna jo selvinnyt. Itse mietin, että onko sulla nyt kuukausipalkka vai tuntipalkka? Puhut kummastakin.
Onko sun työsopimuksessa mainittu sun tuntipalkka tai vastaavasti jos olet kk-palkkalainen niin kk-palkka.
Palkanlaskijalta voi kysyä selitystä. Kunhan ensin selvität millä palkalla sinä oikein olet. - yrittäjä
Voi hyvänen aika mikä aloitus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2422040- 841228
- 901057
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701