Heips, mulla on sääret tuntunut kipeiltä, jopa kävellessä, onkohan penikkatautia..
Pitääkö mennä lääkäriin selvittämään vai aloittaa itse hoitamaan esim hiromalla, kuuma-kylmä hoidolla tms.?
Pitääkö pitää taukoa lenkkeilystä tai jumpista, joissa paljon hyppyjä ja juoksua.
Neuvoja kaipailisin, inhottava vaiva!!
Säärikipu
7
740
Vastaukset
- errddd
Penikoituneita tai muuten kipeytyneitä säären etuosia ei missään nimessä saa hieroa tai venyttää. Tämä vain hankaloittaa tilannetta (pahentaa esim lihaskalvojen tulehtumista). Anna säären etuosille painetta. Mene selkä seinää vasten seisomaan, siirrä jalkateräsi noin puolen metrin päähän seinästä, edelleen selkä seinässä kiinni. Koukista jalkateriäsi kantapäät maassa, eli anna etusäären lihaksille painetta. Usein etusäären kivut johtuvat, siitä ettei näitä lihaksia treenata kunnolla, eli ne eivät kestä (väsyvät) toistuvaa iskeytymistä maahan juostessa. Juoksu harjoittaa tehokkaasti pohkeita, jolloin lihasten voimasuhde tulee "epätasaiseksi". Treenaa jalkalihaksia tasapuolisesti.
- ski2
ok eli jalkapohja ilmaan kokonaan paitsi kantapäät maassa? vai vain varpaat ylös? toistuva liike/pumppaus vai pito?Kuinka usein?
kiitos! - errddd2
Vain kantapäät maassa, jalkapohja kokonaan ylös. Pidä jännityksessä 10-15 sekuntia. Rentouta lihas ja toista muutaman kerran.
- ski2
entä saako lenkkeillä? vaikka sattuisikin, entä jos ottais jotain särkylääkettä?
Penikkatauti iskee helposti jos aloitat liian rajusti uuden urheiluharrastuksen joka rasittaa säären etuosaa. Itse kokeneena maratoonarina sain penikat kun menin kävelemään puolimaraton reitin ennakkoon. En ollut pahemmin kävelyä harrastanut, juoksua sitäkin enemmän ja vahvat jalat. Penikat hoidin pois 3 vk levolla, kylmägeelipussia sääreen, kylmägeelia ja hieronnalla. Lenkkeilyn voi aloittaa silloin kun kipua ei enää tunnu ja varovasti aloitttaen. Suosittelen myös juoksemaan pehmeillä alustoilla esim. poluilla ja hiekkateillä. Hyvä venyttely myös säären etuosalle on hyvin tärkeää. Helppo liike on esim. menet polvilleen maahan selkä suorana ja nojaat taaksepäin jolloin polvet kohoavat hiukat lattiasta ja sääreen tulee venytystä. Ohjatuilla venyttelytunneilla saa hyviä vinkkejä.
- Hieroja.
Mistähän tuossa yllä joku keksi, ettei saisi hieroa?! Todellakin, hieronta tekee hyvää. On äärimmäisen kivuliasta, mutta se venyttää lihaskalvoa ja kiinnikkeitä, ja helpottaa kipua huomattavasti jälkikäteen. Ammattimaisella hierojalla käydessä hieroja jäädyttää jääpalalla ensin lihaksen, sitten hieroo (lujaa!) ja lopuksi jäätä ja kylmägeeliä. Ja kyllä auttaa!
- sorjasääri
Mä tein näin: Penikat vaivasi aikanaan. Lopetin rauhassa juoksun ja lihoin 25 - 30 kg jolloin ao lihasryhmä ja sen kalvot kasvoivat rauhassa. Tätä kesti 6 vuotta. Sitten aloin taas kylmästi lenkkeillä, pyöräillä sekä luistella ja nyt vedän max 20 km siivuja, kuitenkaan en vielä enempää kuin 50-60 km per viikko, kun on yhä läskiä.
Tällainen niksi minulla, ottakaa käyttöön ihan vapaasti !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502