Säärikipu

ski2

Heips, mulla on sääret tuntunut kipeiltä, jopa kävellessä, onkohan penikkatautia..
Pitääkö mennä lääkäriin selvittämään vai aloittaa itse hoitamaan esim hiromalla, kuuma-kylmä hoidolla tms.?
Pitääkö pitää taukoa lenkkeilystä tai jumpista, joissa paljon hyppyjä ja juoksua.

Neuvoja kaipailisin, inhottava vaiva!!

7

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • errddd

Penikoituneita tai muuten kipeytyneitä säären etuosia ei missään nimessä saa hieroa tai venyttää. Tämä vain hankaloittaa tilannetta (pahentaa esim lihaskalvojen tulehtumista). Anna säären etuosille painetta. Mene selkä seinää vasten seisomaan, siirrä jalkateräsi noin puolen metrin päähän seinästä, edelleen selkä seinässä kiinni. Koukista jalkateriäsi kantapäät maassa, eli anna etusäären lihaksille painetta. Usein etusäären kivut johtuvat, siitä ettei näitä lihaksia treenata kunnolla, eli ne eivät kestä (väsyvät) toistuvaa iskeytymistä maahan juostessa. Juoksu harjoittaa tehokkaasti pohkeita, jolloin lihasten voimasuhde tulee "epätasaiseksi". Treenaa jalkalihaksia tasapuolisesti.

• ski2

ok eli jalkapohja ilmaan kokonaan paitsi kantapäät maassa? vai vain varpaat ylös? toistuva liike/pumppaus vai pito?Kuinka usein?

kiitos!

• errddd2

Vain kantapäät maassa, jalkapohja kokonaan ylös. Pidä jännityksessä 10-15 sekuntia. Rentouta lihas ja toista muutaman kerran.

• ski2

entä saako lenkkeillä? vaikka sattuisikin, entä jos ottais jotain särkylääkettä?

• Safire-sport

Penikkatauti iskee helposti jos aloitat liian rajusti uuden urheiluharrastuksen joka rasittaa säären etuosaa. Itse kokeneena maratoonarina sain penikat kun menin kävelemään puolimaraton reitin ennakkoon. En ollut pahemmin kävelyä harrastanut, juoksua sitäkin enemmän ja vahvat jalat. Penikat hoidin pois 3 vk levolla, kylmägeelipussia sääreen, kylmägeelia ja hieronnalla. Lenkkeilyn voi aloittaa silloin kun kipua ei enää tunnu ja varovasti aloitttaen. Suosittelen myös juoksemaan pehmeillä alustoilla esim. poluilla ja hiekkateillä. Hyvä venyttely myös säären etuosalle on hyvin tärkeää. Helppo liike on esim. menet polvilleen maahan selkä suorana ja nojaat taaksepäin jolloin polvet kohoavat hiukat lattiasta ja sääreen tulee venytystä. Ohjatuilla venyttelytunneilla saa hyviä vinkkejä.

• Hieroja.

Mistähän tuossa yllä joku keksi, ettei saisi hieroa?! Todellakin, hieronta tekee hyvää. On äärimmäisen kivuliasta, mutta se venyttää lihaskalvoa ja kiinnikkeitä, ja helpottaa kipua huomattavasti jälkikäteen. Ammattimaisella hierojalla käydessä hieroja jäädyttää jääpalalla ensin lihaksen, sitten hieroo (lujaa!) ja lopuksi jäätä ja kylmägeeliä. Ja kyllä auttaa!

• sorjasääri

Mä tein näin: Penikat vaivasi aikanaan. Lopetin rauhassa juoksun ja lihoin 25 - 30 kg jolloin ao lihasryhmä ja sen kalvot kasvoivat rauhassa. Tätä kesti 6 vuotta. Sitten aloin taas kylmästi lenkkeillä, pyöräillä sekä luistella ja nyt vedän max 20 km siivuja, kuitenkaan en vielä enempää kuin 50-60 km per viikko, kun on yhä läskiä.

Tällainen niksi minulla, ottakaa käyttöön ihan vapaasti !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe