Häpeään voi kuolla

lottamari<3

Sain käsiini eilen Eeva lehden ja luin siitä tämän artikkelin miten häpeä voi meitä koskettaa ja miten se vaikuttaa. Häpeä voi tehdä meistä näkymättömiä, poissa toisten tieltä kilttejä läheisriippuvia toisten miellyttäjiä ja pelkkiä elämän suorittajia, jotka uuvuttavat itsensä uhraamalla itsensä toisten hyväksi.

http://www.eeva.fi/artikkeli/hapeaan-voi-kuolla

16

375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et häpeä mitään

narsisteja on muuten erittäin vaikea psykologinki diagnotisoida ne on taitavia! vain ihmiset jotka joutuvat narsistin kanssa tekemisiin tietävät! ja hei kuka oikeesti menestyy jos ei ole narsisti ja EI OLE MITÄÄN??? Siis tyhjästää työntää ittesä joka ***** juttuun??

• Lamautunut

Osui ja upposi.

Havahduin taas kerran todellisuuteen. Töissä on paha olla. Taas, tässäkin työpaikassa. Jotkut työkaverit käyttäytyvät minua kohtaan huonosti ja minä annan heidän tehdä niin. Työtehtäviä jaettaessa puhutaan kuin vajaaöälyiselle: ym-mär-rät-kö? Ja muut myhäilevät vieressä. Hymyilen ystävällisesti ja totean ymmärtäneeni. Mitä olisi pitänyt tehdä tai sanoa? Tiedän tekeväni työni hyvin, silti tietyltä taholta tulee vain negatiivista palautetta.

Älyssäni ei ole mitään vikaa, keskitasoilla mennään ja olen alani asiantuntija, ihan monessakin suhteessa arvostettu. Mutta kun tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin käy. OIen lähtenyt jo parista työpaikasta aikaisemmin samasta syystä.

Tuo on kai työpaikkakiusaamista, mutta miksi en osaa tehdä asialle mitään? Minua hävettää. Olen kuitenkin ymmärtänyt vain väärin? Tiedän etten ole, mutta häpeän silti.

Jos jollakulla on hyvää korjaussarjaa, kertokaa.

Turpaanveto ei käy kysymykseen. Ystävällisyys ja asiallisuus ei ole toiminut, ei myöskään huumoriksi heittäminen. Aggressiivisuutta en ole kokeillut. Pitäisikö? Pitäisivät minua vaan sekopäänä ja tosikkona "ihan vitsillähän tässä vaan.."

Minusta on tullut väistelijä ja koko olemukseni huutaa "anteeksi kun olen olemassa".

• lottamari<3

Luitko koko artikkelin? Ellet, niin lue se.

Kiusaajien motiivina toimii häpeä. Kukaan ei kiusaa toista ihmistä ellei hänen sisällään ole salattua tiedostamatonta häpeää. Lue koko artikkeli alusta loppuun, niin käy selville kuinka oman itsensä tiedostaminen saa sinut toimimaan ja puolustamaan itseäsi oikealla tavalla.

Sinun häpeäsi ei johdu sinusta itsestäsi vaan se on luultavasti vain tunteensiirtoa, jonka kiusaaja omasta häpeäntunteestaan siirtää sinuun..

Aloita siitä ajatuksesta, että olet yhtä arvokas kuin muut vaikka et osaisikaan kaikkea siten kuin muut odottavat, se on heidän häpeänsä elleivät osaa toimia siten, että asiat tulevat selvitettyä niin hyvin että lopputulos kelpaa.

Liika kiltteys ja ujous tekee meistä usein kömpelöitä ja epävarmoja, myös se ettemme hyväksy itseämme sellaisena kuin olemme saa tuntemaan häpeää ja huonommuutta. Kun itsetunto kohenee sen myötä varmuuskin kasvaa, joten uskon, että sinun on kasvatettava omaa itsetuntoasi siten, että alat uuden minäsi myötä paremmin hyväksymään itsesi ja alat pitää itseäsi tärkeänä ja arvokkaana, sekä pystyt siten pitämään myös paremmin puoliasi.

Ehkä paremmin sanottu kuin tehty, mutta kaikki lähtee omasta sisäisestä minäkuvasta ja siitä kuinka terve kuva meillä itsestämme on. Häpeä on vääränlaiseksi kehittynyt minäkuva, jota on imenyt itseensä väärällä tavalla vääristävistä lähteistä.

• Lamaantunut
        lottamari<3 kirjoitti:

Luitko koko artikkelin? Ellet, niin lue se.

Kiusaajien motiivina toimii häpeä. Kukaan ei kiusaa toista ihmistä ellei hänen sisällään ole salattua tiedostamatonta häpeää. Lue koko artikkeli alusta loppuun, niin käy selville kuinka oman itsensä tiedostaminen saa sinut toimimaan ja puolustamaan itseäsi oikealla tavalla.

Sinun häpeäsi ei johdu sinusta itsestäsi vaan se on luultavasti vain tunteensiirtoa, jonka kiusaaja omasta häpeäntunteestaan siirtää sinuun..

Aloita siitä ajatuksesta, että olet yhtä arvokas kuin muut vaikka et osaisikaan kaikkea siten kuin muut odottavat, se on heidän häpeänsä elleivät osaa toimia siten, että asiat tulevat selvitettyä niin hyvin että lopputulos kelpaa.

Liika kiltteys ja ujous tekee meistä usein kömpelöitä ja epävarmoja, myös se ettemme hyväksy itseämme sellaisena kuin olemme saa tuntemaan häpeää ja huonommuutta. Kun itsetunto kohenee sen myötä varmuuskin kasvaa, joten uskon, että sinun on kasvatettava omaa itsetuntoasi siten, että alat uuden minäsi myötä paremmin hyväksymään itsesi ja alat pitää itseäsi tärkeänä ja arvokkaana, sekä pystyt siten pitämään myös paremmin puoliasi.

Ehkä paremmin sanottu kuin tehty, mutta kaikki lähtee omasta sisäisestä minäkuvasta ja siitä kuinka terve kuva meillä itsestämme on. Häpeä on vääränlaiseksi kehittynyt minäkuva, jota on imenyt itseensä väärällä tavalla vääristävistä lähteistä.

Pystyn psyykkaamaan itseni ihan hyväksi ihmiseksi kun olen yksinäni. Saatan harjoitella tilanteita etukäteen, perustelen asiat itselleni ja tiedän mitä sanon ja miten. Mutta kun tilanne tulee kohdalle, kaikki pakenee päästä ja olen taas se sama piipittävä reppana joka ei osaa edes ilmaista itseään. Lamaannun täysin. Ja oravanpyörä pyörii...

• ryyni
        Lamaantunut kirjoitti:

Pystyn psyykkaamaan itseni ihan hyväksi ihmiseksi kun olen yksinäni. Saatan harjoitella tilanteita etukäteen, perustelen asiat itselleni ja tiedän mitä sanon ja miten. Mutta kun tilanne tulee kohdalle, kaikki pakenee päästä ja olen taas se sama piipittävä reppana joka ei osaa edes ilmaista itseään. Lamaannun täysin. Ja oravanpyörä pyörii...

eli on siis muitakin

• Invisible boy

No jaa, kukaan ei muka voi olla julma toista kohtaan muuten, kuin häpeän takia. Ja mitä se julmuus lopulta Santapukin mielestä on, jos kiltteys on väärin ja pahuutta muita kohtaan? Onko pahuus sitten kiltteyttä, koska ihminen on asettanut itselleen jonkinlaiset rajat, jonka seurauksena hän kasvattaa muita ihmisiä potkimalla näitä päähän? Ja onko se päähän potkiminen pahuutta, jos se kiltteys nimenomaan on pahuutta? Introspektio on hyvin subjektiivinen tutkimustapa. Itse olen vakuuttunut, että häpeä ei aiheuta kaikkea maailman julmuutta ja pahuutta, mutta se, mikä on sellaista, taitaa myös olla subjektiivinen juttu. Itse en kiltteyttä pidä pahuutena, vaan enemmänkin sellaisen sanojaa ihmisenä, joka puolustelee tuollaisella omaa periksiantamistaan. Ei ole olemassa liiallista kiltteyttä, on vain hyväksikäyttäjiä ja muita pissapäitä, joiden edessä kukaan ei osaa muuta, kuin syyttää näiden uhreja. Tokihan voi ruveta käyttäytymään kusipäisesti kusipäitä kohtaan, mikä onkin suotavaa, mutta pitäisi osata myöntää se, eikä ruveta tekemään kiltteydestä poispäin olemista hienompana ja hyväksyttävämpänä asiana.

• lottamari<3

Kiltteys ei tässä tapauksessa tarkoitakaan kilttiä luonnetta vaan tuo kiltteys nimenomaan on käänteistä vihaa, vihaa ja inhoa itseä kohtaan, joka miellyttämällä toisia yrittää tuota ihoaan ja itsehäpeää itsessään lieventää. Olet käsittänyt asian nyt väärin, kuten ehkä niin moni muukin luullen, että liian kiltti tarkoittaa hyvää ja kaikessa mallikelpoista ihmistä, oikein marttyyrimaista, toisia kunnioittavaa ja kaikin puolin mallikelpoista ihmistä. Ei, sitä se nimeomaan ei tarkoita.

Kyllä olemassa on liian kilttejä ihmisiä, joiden kiltteyden motiivina on tuo häpeän poistaminen omasta nahasta uhrautumalla toisten hyväksi.

Pahuuden takana piilee hyvin usein tuo häpeän tunne. Sitä vain ei ole kovin helppo tunnistaa, tunnustaa ja ymmärtää, että näin on.

Kun oikein ajattelet esmes koulukiusaamista, niin mistä lähtökohtaisesti kiusaajan motiivit on kiusaamiseen lähtöisin...omasta pahasta olosta. Häpeästä kumpuaa se tunne, että olen riittämätön, en kelpaa, kostan tuolle, koska se on luuseri ja näen hänessä itseni, enkä siedä tuota piirettä itsessäni.

Tästä aiheesta olisi hyvä jatkaa keskustelua..

• Invisible boy
        lottamari<3 kirjoitti:

Kiltteys ei tässä tapauksessa tarkoitakaan kilttiä luonnetta vaan tuo kiltteys nimenomaan on käänteistä vihaa, vihaa ja inhoa itseä kohtaan, joka miellyttämällä toisia yrittää tuota ihoaan ja itsehäpeää itsessään lieventää. Olet käsittänyt asian nyt väärin, kuten ehkä niin moni muukin luullen, että liian kiltti tarkoittaa hyvää ja kaikessa mallikelpoista ihmistä, oikein marttyyrimaista, toisia kunnioittavaa ja kaikin puolin mallikelpoista ihmistä. Ei, sitä se nimeomaan ei tarkoita.

Kyllä olemassa on liian kilttejä ihmisiä, joiden kiltteyden motiivina on tuo häpeän poistaminen omasta nahasta uhrautumalla toisten hyväksi.

Pahuuden takana piilee hyvin usein tuo häpeän tunne. Sitä vain ei ole kovin helppo tunnistaa, tunnustaa ja ymmärtää, että näin on.

Kun oikein ajattelet esmes koulukiusaamista, niin mistä lähtökohtaisesti kiusaajan motiivit on kiusaamiseen lähtöisin...omasta pahasta olosta. Häpeästä kumpuaa se tunne, että olen riittämätön, en kelpaa, kostan tuolle, koska se on luuseri ja näen hänessä itseni, enkä siedä tuota piirettä itsessäni.

Tästä aiheesta olisi hyvä jatkaa keskustelua..

Koulukiusaamisessa ei tarvitse olla mitään sen monimutkaisempaa syytä, kuin, että isi ja äiti on opettanut, esim. että tietyt ihmisryhmät ovat varkaita ja pahantekijöitä. Pennut eivät välttämättä sen enempää ajattele, vaan soittavat poskeaan tuon vuoksi. En usko, että rasismikaan johtuu mistään häpeästä, tai itsensä vihaamisesta. Minkä takia rikkaat käyttäytyvät monesti varsin ylimielisesti ja jopa vittuilevasti tavallista rahvasta kohtaan, vaikka heillä olisikin onnellinen elämä? Ihminen nyt vain sattuu olemaan pissapäinen olento, joka on kautta aikain saanut kiksejä muiden satuttamisesta. Ei kyseessä ole itseinho, vaan jonkinlainen vallan tunne, ja ehkäpä juuri se verenhimo, joka saa nauttimaan, kun toista sattuu. Sodassa on aina tapahtunut siviiliväestöön kohdistuvaa julmuutta ja aseistautuneena sodan keskellä, ei ventovieraiden erinäköisten ihmisten kohtalot välttämättä paljoa paina.

Kiltteys voi johtua ihan vain epävarmuudesta, jolloin ei esim. uskalla sanoa jotain sen pelossa, että tulee leimatuksi ja tämän vuoksi myötäilee muita. Ei taustalla tarvitse mitään pahuutta olla. Muiden halveksunta ja hyväksikäyttö tuollaista ihmistä kohtaan voi kyllä synnyttää ison vitutuksen, mutta sehän on taas muiden aiheuttama seuraus.

Kiltti tarkoittaa kilttiä ihmistä. Jos kiltti ei olekaan kiltti pinnan alla, niin hän ei olekaan kiltti. On väärin leimata kiltit tuhmiksi.

• lottamari<3

No, äidin ja isin ei olet tarvinnut opettaa lapsilleen yhtään mitään ja silti lapsesta tulee kiusaaja ja vanhemmat ovat täysin tietämättömiä lapsensa ajatusmaailmasta ja siitä, että hän on kiusaaja.

Pahuutta on niin monenmuotoista ja eri lähteistä syntyvää, mutta kyllä liian kiltin sisällä on yleensä patoutunutta raivoa, vihaa ja agressiota, joka on tukahdutettu, kun ei olla uskallettu sitä tuoda julki häpeän tähden.

Puhdas rasismi on mielestäni kateutta, ahneutta, toisen arvon kieltämistä ja ehkä siinä voi myöskin olla kysymys häpeästä, häpeä tunnustaa, että tuntee vihaa erilaisuutta kohtaan, että kieltää toisen olevan yhtä lailla arvokas kuin itse ja toisella olevan samat oikeudet kuin itsellä.

Kiltti ihminen on kiltti ihminen, mutta silloin kun ihmisestä tulee ns. liian kiltti, että hän unohtaa kokonaan itsensä, kohtelee itseään huonosti ja laiminlyö itseään, ei hän voi silloin kovin kiltti olla.

Häpeä on epävarmuutta, vihaa, kateutta, pelkoa, siihen sisältyy paljon negatiivisia tunteita, jotka kumpuavat yhdestä tekijästä ja se tekijä voi tosiaan olla viha itseä kohtaa, jota ei välttämättä tunnisteta ja joka tuottaa häpeää ja häpeä taas saa meidät piilottamaan kaiken tuon negatiivisen itsemme sisälle ja pitämään sen väkisin sisällä. Jotta tuo salaisuus pysyisi salassa, niin on oltava kulissi sitä varten ja se kulissi voi olla juuri tuo liian kiltti-kulissi mikä pitääkin sisällä paljon patoutunutta vihaa.

• kiusaaja&kiusattu

Oot tainnut itse käydä läpi tuon prosessin kun tuntuu olevan niin tuttua...Mutta hienoa, että olet nyt täysipainoinen ja -päinen yksilö, joka tuntee arvonsa.

• lottamari<3
        kiusaaja&kiusattu kirjoitti:

Oot tainnut itse käydä läpi tuon prosessin kun tuntuu olevan niin tuttua...Mutta hienoa, että olet nyt täysipainoinen ja -päinen yksilö, joka tuntee arvonsa.

En ole käynyt läpi mitään prosessia. Ihan omia ajatuksiani vain, ei mitään tuntumaa kummastakaan. Voihan näitä joskus pohtia. tai niin, olla pohtimattakin.

• sggsgss
        lottamari<3 kirjoitti:

En ole käynyt läpi mitään prosessia. Ihan omia ajatuksiani vain, ei mitään tuntumaa kummastakaan. Voihan näitä joskus pohtia. tai niin, olla pohtimattakin.

Mua välillä huvittaa noi sun juttus...tai no en sanokaan enempää, ettet loukkaannu :)

• Invisible boy

Tuo vanhempien opetus oli vain esimerkki, ei ainut syy. Kilpailuyhteiskunta ja oman edun tavoittelu ovat myöskin päteviä syitä muiden polkemiseen. Koulun kinginä on paremmat oltavat.

Neekeriorjuus. Oliko siinäkin mielestäsi kyse kateudesta ja häpeästä, kun lähdettiin Afrikan rannikoilta asti hakemaan työvoimaa? Näiden jälkeläisiä sitten kadehditaan nykymaailmassa niin, että eräät tahot kohdistavat vihansa näihin?

Entäs uskonnot, jotka sanovat vääräuskoisten olevan syntisiä ja ties mitä, eivätkä siten ole yhtä ylhäisiä ihmisiä? "Radikaalit" sitten virittävät pommeja ja käyvät vahingoittamassa uskontonsa vastustamia. Onko tässäkin kyse kateudesta ja häpeästä, vaikka nämä ovat matkalla paratiisiin, minne niillä muilla ei ole asiaa? Entäs lähi-idän maissa, joissa uskosta luopumisesta saa kuolemantuomion? Onko noissa maissa ihminen, joka on pakotettu uskomaan, ja joka ei ehkä usko, liian kiltti ihminen, jonka sisällä on vihaa, jos hän ei uskalla sanoa muille mielipidettään uskonnosta, vaan joutuu kiltisti menemään mukana? He ovat siis niitä, joiden sisällä on vihaa, kateutta ja häpeää?

Entäs minä? Olisinko minäkin liian kiltti, jos en olisi kirjoittanut tätä viestiä, koska tiedän viimeisessä kapaleessani puhuvani asiasta, josta ei saa puhua, ja jonka seurauksena tämäkin viesti luultavasti lähtee vetämään, kuten eräs aikaisempikin? Olisinko minäkin täynnä vihaa ja pahuutta, koska en olisi jaksanut kirjoittaa turhan takia viestiä, joka joutuu sensuurin kynsiin ja siten kiltisti asettunut muiden tahtoa myötäilemään?

• ryyni
        Invisible boy kirjoitti:

Tuo vanhempien opetus oli vain esimerkki, ei ainut syy. Kilpailuyhteiskunta ja oman edun tavoittelu ovat myöskin päteviä syitä muiden polkemiseen. Koulun kinginä on paremmat oltavat.

Neekeriorjuus. Oliko siinäkin mielestäsi kyse kateudesta ja häpeästä, kun lähdettiin Afrikan rannikoilta asti hakemaan työvoimaa? Näiden jälkeläisiä sitten kadehditaan nykymaailmassa niin, että eräät tahot kohdistavat vihansa näihin?

Entäs uskonnot, jotka sanovat vääräuskoisten olevan syntisiä ja ties mitä, eivätkä siten ole yhtä ylhäisiä ihmisiä? "Radikaalit" sitten virittävät pommeja ja käyvät vahingoittamassa uskontonsa vastustamia. Onko tässäkin kyse kateudesta ja häpeästä, vaikka nämä ovat matkalla paratiisiin, minne niillä muilla ei ole asiaa? Entäs lähi-idän maissa, joissa uskosta luopumisesta saa kuolemantuomion? Onko noissa maissa ihminen, joka on pakotettu uskomaan, ja joka ei ehkä usko, liian kiltti ihminen, jonka sisällä on vihaa, jos hän ei uskalla sanoa muille mielipidettään uskonnosta, vaan joutuu kiltisti menemään mukana? He ovat siis niitä, joiden sisällä on vihaa, kateutta ja häpeää?

Entäs minä? Olisinko minäkin liian kiltti, jos en olisi kirjoittanut tätä viestiä, koska tiedän viimeisessä kapaleessani puhuvani asiasta, josta ei saa puhua, ja jonka seurauksena tämäkin viesti luultavasti lähtee vetämään, kuten eräs aikaisempikin? Olisinko minäkin täynnä vihaa ja pahuutta, koska en olisi jaksanut kirjoittaa turhan takia viestiä, joka joutuu sensuurin kynsiin ja siten kiltisti asettunut muiden tahtoa myötäilemään?

eli meikäläinen on silloin rättipää koska toi kolahtaa muhun täysin vaikka en usko mihinkään enkä noudata mitään

• lottamari<3
        Invisible boy kirjoitti:

Joo, jätän vastaamatta ja nämä keskustelut tänne ja muualle parempi niin, niin ei tarvitse herättää kenessäkään hilpeyttä typerillä jutuillani. Anteeksi häiriö.

• 765 + 9876

No, mitäs siihen tuumaatte, kun minä pari vuotta sitten päätin ettei kukaan enää kävele ylitseni ja minähän pidän jatkossa puoleni.

Töissä aloin sanomaan ei ja uskalsin olla eri mieltä asioista. (mm aikoinaan sain villitsijän maineen, kun en suostunut ottamaan sikapikkiiä ja varoittelin tuolloin muita ko valmisteesta)

Pian esimieheni aloitti järjestelmällisen kiusaamisen, maineeni mustamaalaamisen .. olin hänen näkemyksen mukaan mielisairas ja vaikka mitä.

Jaksoin vuoden ja romahdin. Sanoin itseni irti ja jäin sairauslomalle vuodeksi.
      Toki minulle syötettiin kaikki mahdolliset lääkkeet neurolepteistä masennuslääkkeisin, mutta vointini meni vain huonommaksi lääkkeiden aikana.

Lopulta hermoistuin kaikkeen, lopetin lääkkeet ja muutin toiselle puolelle Suomea. Menin töihin jossa otin alusta saakka kannan, että minua kuuluu kohdella asiallisesti, minulla on oikeuteni mutta myös velvollisuudet.

Tomii hyvin. Nykyisessä työssä kukaan ei hauku mielisairaaksi sen vuoksi, että osaan pitää puoleni. Tunnen rajani ja voimavarani. Minua ei pakoteta vuorovaihtoihin jatkuvasti, saan pitää lomani silloin kun haluan, ylitöitä ei tarvitse joka kuukausi tehdä.

Onko se kiltteyttä, jos osaa sanoa ei?

Monet työyhteisöt ovat sairaita ja tuolla ihmiset saadaan voimaan pahoin.

Minutkin leimattiin entisessä työpaikassa hulluksi. Kannoin harteillani niin suurta häpeätaakkaa että olin kuolla. Jos en olisi ymmärtänyt lähteä tuosta kaupungista pois olisin varmasti kuollut häpeän aiheuttamiin ilmiöihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2232
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2173
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2053
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      51
      1427
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      60
      855
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      771
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      743
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      734
    Aihe