Leikkaus, kysymyksia

nimeton6

olin vähän aikaa sit leikkauksessa, leikattiin, kysta/kasvain munasarjasta.

Mua on jäänyt askarruttaan muutama asia, olis kiva jos joku osais ehkä vastata.

Nukutuksesta, Kuinka usein se yleensä tapahtuu, voiko pelkän rauhottavan voimasta jo nukahtaa? ite en muista nukutus tilanteesta muuta kun kanyylin laitoin, lämpimät peitot, jossain vaiheessa joku hoitaja tais sanoo että saattaa kirvellä, ja sit kun mun päähän laitettiin jotain seurantalaitteita pari kertaa. siihen filmi katkee ihan kokonaan.
Ja kuinka nopeesti leikkaus alkaa nukutuksen jälkeen?

Sit heräsin tokkoraisena heräämöstä, lääkärikin oli puhunu mulle jotain, mutta ei oo mitään muistikuvaa. Ja olin tainnu oksentaakin, mietin vaan et kuinka on mahdollista oksentaa tietämättä ilman et sotkee itteensä. Kuinka nopeesti yleensä herää leikkauksen jälkeen ja herätäänkö potilas jo leikkaus salissa?

harmittaa kun tajunnu kysyä kaunko leikkaus kesti

17

5666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimeton6

      Lisäys leikkauksen jälkeen oli tullut myös jalkoihin mustelmia, mistäköhän ne johtuu.
      Ja tukisukkiakaan ei laitettu vaikka etukäteen niistä puhuttiin.
      vähän tyhmiä kysymyksiä kyllä,

    • ammatti-ihminen

      Kirvelystä varoitetaan ennen propofolin antoa, joka on nukutuslääke. Oksentaminen tapahtuu kaarimaljaan, joka on aivan lähettyvillä ja ammattitaitoinen hoitaja osaa pyydystää koko yrjön maljaan niin etteivät paikat sotkeudu. Yleensä herätetään heti leikkauksen jälkeen salissa, mutta potilaan ensimmäiset muistikuvat ovat vasta heräämöstä, jonne siirrytään välittömästi, kun potilas alkaa hengitellä hyvin itse. Mustelmat voivat tulla vaikka siitä, kun potkii jalkojaan sängyn laitoihin, ei sinua ainakaan tahallaan ole kolhittu.

    • nimeton6

      kiitos vastauksista.

      Tiedätkö muuten onko mahdollista nukahtaa jo rauhottavan lääkkeen vaikutuksesta, ja kaunko leikkausvalmistelut yleensä kestää vielä nukutuksen jälkeen,mm. että lääkäri tulee paikalle.

      Kuinka kauan heräämössä normaalisti vietätään aikaan ja kuinka nopeasti tulee tajuihinsa. vai onko sitä koko ajan, tuntuu niin hullulta kun lääkäri oli käyny puhumassa mutta ei mitään muisti kuvaa, ei kai se nyt ihan kanttuvei potilaalle mitään puhu?

      tekis kauheesti mieli kysyä kaunko toimenpide kesti mutta en taida kehtaa soittaa, jos ne vaikka pyytäis vielä sinne.

    • nimetön6

      Tiedätkö muuten miksei tukisukkia aina laiteta, vaikka etukätään sanottiin että ne tulis.

    • nimeton6

      voiko muuten huulessä ollut rakko/kuivuus tai vastaava johtua siitä jostais hengitysputkesta/happinaamarista(mikänytonkaan), laitetaanko se muuten vasta nukutuksen jälkeen.

    • ammatti-ihminen

      - Monet nukahtavat jo esilääkkeestä ja ovat saliin tullessaan täysin uneliaita.
      - Leikkausvalmistelut kestävät muutamasta minuutista jopa tuntiin, sinun tapauksessasi ehkä vartin verran.
      - Leikkaava lääkäri käy usein katsomassa potilaansa vointia heräämössä, mutta tärkeät asiat puhutaan vasta kun potilas on älyssään, eli myöhemmin.
      - Älä fiksoidu tukisukka-asiaan, niitä vain nyt ei ollut ja piste.
      - Mitä väliä on toimenpiteen kestoajalla, yhtä yhdentekevä asia kuin tikkien määrä jota aina ja joka kerta kysytään: "montako tikkiä tuli?" Eikö olennaista ole että homma on tehty?
      - Huulessa oleva rikama voi liittyä intubointiin, mutta voi olla liittymättäkin. Jos sinut olisi intuboitu (hengitysputki laitettu) hereillä, tietäisit kyllä sen. Eli yleensä putki laitetaan nukutuksen jälkeen joitakin harvinaisempia tapauksia lukuunottamatta.

      • Usein leikattu

        Minulla on kerran käynyt niin että lääkäri ehti leikkaussaliin ennen nukahtamistani ja pääsin vielä keskustelemaan hänen kanssaan leikkaukseen liittyvästä asiasta.

        Mikähän on syynä että nykyisin on alettu laittamaan tukisukkia lyhyissäkin leikkauksissa joiden jälkeen nostetaan jalkeille melko nopeasti. Tuolloinhan käyttötarvetta ei pitäisi olla veritulppavaaran vuoksi. Onko jokin leikkauslääkitys tai toimintatapa muuttunut kun tukisukkien käyttöä on lisätty ratkaisevasti. Olin 6 vuotta sitten leikkauksessa joka kesti useita tunteja ja sen päätteeksi jäin viikoksi vuodepotilaaksi enkä päässyt lainkaan jalkeille. Silti minulle ei laitettu tukisukkia. Toisaalta parisen vuotta sitten olin polven tekonivelleikkauksessa jonka jälkeen olisin mieluummin ottanut kunnollisen puristussukan jalkaan laitettujen idealsiteiden sijaan. Siteet olivat kantapään ja nilkan seudulla taittunut kaksinkerroin ja aiheutti ihoon painehaavan alun ja niiden paraneminen kesti pitkään.

        Tuosta isosta leikkauksestani olen pyytänyt leikkauskertomuksen ja siitä selviää tarkasti mitä leikkauksessa on tehty. Moni asia kertomuksessa menee kylläkin maallikolta "ohi" käytettyjen lääketieteellisten termien vuoksi.


    • nimetön6

      Pitkittääköhän muuten jääleikkeen otto leikkausta, vai jatketaanko leikkausta normaalisti, vai joutuuko siinä oottaan et se tulos on tullu

    • ammatti-ihminen

      Jää- eli pikaleikkeen idea on juuri se, että patologi antaa vastauksen leikkauksen kuluessa. Joskus vastausta joudutaan hetki odottelemaankin, mutta varsinaisesti se ei leikkausta pidennä, patologi tekee työtään yhtä aikaa kun leikkaus etenee.

      Olisiko kuitenkin parempi, nimetön6, että kävisit leikanneen lääkärin luona keskustelemassa, kun näinkin paljon kysyttäviä asioita on jäänyt.

      Yleensäkin, kun on menossa lääkäriin, leikkaukseen, terkkarille ym, kannattaisi jo kotona kirjoitella kysyttävät asiat paperille. Tilanne on useimmille sen verran jännä ja outo, että muuten ei muista kysyä kaikkia asioita.

    • nimetön6

      Kiitos vastauksista.

      Olishan se lääkäri ehkä ollut kiva nähdä tajuissaan leikkauksen jälkeen. mutta ei mulla sillain kyllä tavarvetta oo.
      voi olla että sen ehkä näkee sit jos ne pyyttää sinne viellä.

      • ???

        Eikö lääkäri käynyt enää osastolla katsomassa ja keskustelemassa?


    • nimetön6

      kävi keskustelemassa seuraavana päivänä, oli kylläkin eri kuin leikannut lääri, mutta ei kai sillä niin väliä oo.

    • 10 leikkausta

      jalkoihin tulleet mustelat ovat voineet tulla myös siitä jos jaloissa on ollut kanyyli

    • lekuritar

      Vastauksia:
      Pelkkä rauhoittava esilääke ei riitä nukutukseksi, vaan nykyaikaisessa induktiossa eli nukutuksen aloituksessa annetaan nukutusainetta, kipulääkettä ja samantien tai hetken kuluttua myös lihakset relaksoivaa ainetta, jos aiotaan laittaa hengitysputki henkitorveen. Jos käytetään kurkunpäänaamaria (kevyempi vaihtoehto hengitysputkelle), ei tarvita lihaksia relaksoivaa eli rentouttavaa ainetta yleensä lainkaan. Nukutusaineiden annon jälkeen potilas nukahtaa noin 1-3 minuutissa syvään uneen. Sitten laitetaan hengityksen turvaamisväline paikalleen, ja aloitetaan leikkausalueen puhdistus ja peittely ja muut valmistelut, joissa kuluu 10-60min. Leikkaava lääkäri tulee saliin yleensä vasta niiden valmistuttua.

      Potilas herää joko leikkaussalissa tai heräämössä; jos hengitysputki on voitu poistaa potilaan vielä nukkuessa, tapahtuu herääminen yleensä heräämössä. Herääminen kestää noin 5-30min siitä, kun nukutusaineiden annostelu on lopetettu. Joskus se poistetaan vasta potilaan havahtuessa, mutta silloinkaan potilas ei tästä mitään muista, koska näennäisesti hereillä oleva potilas ei elimistössä jäljellä olevien nukutusaineiden vaikutuksesta ymmärrä tai kykene muodostamaan muistikuvia ainakaan puoleen tuntiin nukutuksen päätyttyä. Jotkut saattavat voida pahoin tässä vaiheessa muistamatta asiaa, yleensä heräämön hoitaja pitelee kaarimaljaa tms tarviketta sen estämiseksi ettei sänky sotkeennu.

    • piia18

      Itselleni kävi juuri niin että muistan kun sanottiin että nyt saat rauhoittavan aineen suoneen.. sanoin heti etten saa HAPPEA ja tuli todella kuuma.. en jaksanut enään hengittää, sitten muisti pois. Heräsin heräämöstä kolme tuntia myöhemmin ja halusin ruokaa.. :D mutta outoa nukahtaa tunteeseen etten jaksa enään hengittää.

      • 15+11

        enää*


    • no smoke anymore

      Itse heräsin leikkauksesta ambulanssissa matkalla Meilahden sairaalaan. Minut leikattiin kirurgisessa sairaalassa Helsingin Kasarmikadulla mutta kun se meni viikonlopuksi kiinni niin siirto Meilahteen oli pakollinen. Kielisyöpä oli kyseessä ja leikkaus oli suht iso. Kaulalla oli avanne ja pari nenämahaletkua meni myös ja taisi olla vielä joku muukin letku. Meilahdessa makasin yhden viikonlopun ja siellä myös imettiin keuhkoista limaa avanteen kautta, lähti välillä sellaisia mustia neliskanttisia salmiakkipastillin näköisiä tervarakeita ja ruskeata verensekaista limaa. Teki välillä tosi häijyä tuo imeminen, ambulanssit huusi vähän väliä. Ne toi ja sitten kait haki. Oli se karmeaa se olo sillä hetkellä, ajattelin oikeasti siinä kun makasin että tulis joku ja tappais, pääsis vähemmällä. Sitten kun katsoin itseäni ensimmäistä kertaa peiliin niin järkytys oli suuri. Oli kuin joku olisi työntänyt jalkapallon oikeaan poskeen. Silloin päätin sen että jos tästä hengissä selviän niin en koskaan enään polta tupakkia, olinhan imenyt sitä myrkkyä itseeni putkeen 40-vuotta kuin joku pikkukakara tikkaria. Nyt tuli kolme viikkoa täyteen ilman tupakkia, en ota laastaria enkä purkkaa enkä mitään muitakaan lievennyksiä. Totta on kyllä että on tehnyt mieli vetää savut aina silloin tällöin mutta JEESUS auttaa minua tässä. Keksin aina jotain kun tekee mieli ja se menee ohi. Haitten ruuaksikin menen ennemmin kun laitan sen arkunnaulan suuhun. Kielisyöpä ei itselläni välttämättä johtunut tupakista mutta sitä vaihtoehtoa ei voi kuitenkaan täysin sulkea pois etteikö sillä olisi jotain tekoa sen asian kanssa. Siksi päätin että en ota sitä riskiä enää, sellaisen rumban kävin että kiitti kiitti mulle riitti. Lopettaminen ei välttämättä maksa mitään mutta jos joutuu tähän rumbaan missä olin ja olen ehkä vielä jonkin aikaa niin se maksaa, voi mennä vaikka henki jos huonosti käy. En halua pelotella mutta niinkin voi käydä. Lopeta tupakointi tai se voi huom. voi lopettaa sinut. Vaara piilee, ei välttämättä tule mutta piilee koko ajan. Jokainen tekee mitä tekee ja minä tein sen että mä lopetin ja jokainen voi tehdä saman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe