Vastapuolen oikeudenkäyntikulujen maksaminen

Yöunet menee kohta

Olin vastaajana oikeudenkäynnissä ja nyt odottelen oikeuden päätöstä, joka tulee viikon päästä. Olen varautunut siihen, että jokin tuomio tulee (sakkoja tai ehdollista) ja sen asian kanssa olen sinut.

Eniten huolettaa vastapuolen asianajokulujen suuruus ja niiden maksaminen. Oikeudenkäynnin lopussa kun tuomari teki yhteenvetoa kunkin kuluista, niin vastapuolen kuluiksi summattiin nelisen tonnia. Vaikka noita kohtuullistettaisikin, niin herrajumala, mistä otan tuollaiset rahat?? Olen opiskelija, joka on vain osa-aikaduunissa, enkä lainaakaan saisi pankista vakuuksien puuttuessa. En kai saisi ketään takaamaankaan, koska ihmiset ovat niin varovaisia tänä päivänä. Minulla on luottotiedot kyllä kunnossa, ja haluan säilyttääkin ne. Pelkään, että se vastapuolen asianajotoimisto laittaa ulosottoon saatavansa, kun en kuitenkaan kerralla pysty niitä maksamaan.

Onko kellään kokemusta siitä, että voisiko nuo kulut maksaa esim parissa kolmessa osassa? Siis jos sitä maksettavaa tulis vaikka se 4.000 euroa, niin maksais ensin vaikka tonnin, sit kuukauden päästä toisen jne? Ja mitä jos ne menee ulosottoon, niin meneekö samalla luottotiedot?

Ja vielä, kun noita asianajokuluja kohtuullistetaan, niin mitä se yleensä käytännössä tarkoittaa? Onko se kohtuullistaminen muutamia satasia, kolmannes vai puolet?

3

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thetuomio1

      En tiedä. Me hävisimme täysin vailla loogisia, kieleillisiä ja juridisia perusteluja ja jouduimme maksamaan n. 80.000euroa oikeudenkäyntikuluja, siis vastapuoli meidän omat. Me myimme kaiken omaisuuden ja saimme lopuista velkaa. Sitä hoidellassa loppu elämä. Et siis ole ainoa.

    • Onnibonni1

      Kannattaa olla yhteydessä siihen asianajotoimistoon (jos siis häviät jutun). Asia riippuu tietysti firmasta, mutta voit varmaan puhua itsellesi kohtuullisen maksuajan. Kyllä he tietää että jos asia menee ulosottoon, niin silloin se ottaa kauan kunnes he näkevät rahojansa. Se on heillekin helpompaa jos saat itse maksettua nämä asiat.

      • mlh-

        Aloittajalle:

        Aloituksestasi ei käy ilmi, mm.
        * Haitko aikoinaan maksutonta oikeudenkäyntiä?
        * Vastustitko (lausuit) vastapuolen vaatimista oikeudenkäymiskuluista (taikka tekikö asianajajasi sen, jos Sinulla sellainen oli)?
        * Jos häviät jutun, proressilain pääsäännön mukaan häviäjä korvaa vastapuolen oikeudenkäymiskulut.
        * Jos jutun aineellinen taso on alhainen ( siis euromääräiset vaatimukset, tuomiot) nykykäytännön mukaan ei ole itsestään selvää, että saisi valituslupaa hovoikeudesta... mutta..
        * Jos oikeudenkäymiskulut ovat mittavat ja kohtuuttomat, niistä pitäisi saada valittaa HO:lle, vaikka valituslupaa ei muuten saisikaan? Kohtuullistamista voi siis yrittää hakea vielä HO:sta.

        * Jos jutun oikeuskuluasiat käsitellään HO:ssa, se päätös kestää aikansa.
        Jos päätös on, että maksamista tulee, eikä valitusasia etenisi enää KKO:n taholle ( = epävarmaa!) , niin asia etenee näin:

        A) Kun HO:n (mahdollinen) ratkaisu annetaan, se tulee lainvoimaiseksi 60 päivän kuluttua. ja vasta lainvoimaisen tuomion saa vaatia täytäntöönpantavaksi.

        B) Vastapuoli - taikka tämän vakuutusyhtiö alkaa vaatia kuluja maksettavaksi. Ensin lasku, sitten maksumuistutus. Ja jos ei ala maksuja kuulua, lainvoiman saanut tuomio oikeuttaa asian viemisen ulosottoon, perintätoimistoja saatetaan käyttää sitä ennen.

        C) Jos asia lopuksi menee ulosottoon (mikä ei suositeltavaa), niissäkin löytyy joustoa. Voi laatia maksuohjelman, kk-erät. Mutta ongelmia tulee siinä, että
        * korot juoksevat, * tulee jokaisesta kerrasta uo-maksu, ja se ikävin - saattaa siis koitua maksuhäiriömerkintä...

        Eli, kannattaa viedää asiaansa kaikin tavoin eteenpäin. Nuorelle ( eikä kenellekään) ole hyvä, että tulee mm. maksuhäiriömerkintää, tms.

        Jos kuluja jää maksettavaksi, kannattaa koettaa sopia joku maksuohjelma, taikka että saa varat jostakin, maksaa kerrallla, ja lyhentää sitten velkaa.

        Siis, voimia ja jaksamista aloittajalle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3129
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1723
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe