Näitä katsastusasioita on purnattu täällä varmaan maailman tappiin asti ja olen itsekin niille hymähdellyt - kunnes kohtasin sellaisen ohjeistamispäällikön, joka on varmaan jokaisen venettään katsastavan painajainen. Tuntuu, ettei miehelle riittänyt mikään, pelastusrenkaassa pitää olla 5 pilliä, veneen nimi kirjailtuna kultaisella tussilla, 1.38m heijastavaa teippiä, ajoankkuri ja perämoottori, näin karrikoiden. Samaten 4 (!) palovaroitinta 10m veneeseen tuntuu hieman hätävarjelun liioittelulta, varsinkin kun kaasuvaroitinta ei edes kysytä. Veneestäni löytyy yksi kumpaakin, mutta se ei täytä Virallisia Turvallisuus Pykäliä. Perustelu oli, että jokaisessa makuutilassa pitää olla palovaroitin, "sillä eihän sitä tiedä vaikka joku tupakoisi sängyssä". Ei tapahdu minun veneessä, enkä jaksa uskoa että monen muunkaan veneessä. Kiinnostaisi todellakin tietää, mihin nämä vaatimukset perustuvat, vai edustavatko enemmän katsastajan omia mielipiteitä. Edes kotonani ei ole neljää palovaroitinta, vaikka asun kohtuullisen suuressa talossa. Turha mainitakaan, että aikaa toimitukseen meni yli 2 tuntia. Monenlaista katsastusta on tullut tähän ikään nähtyä, mutta tämä oli jotain aivan uutta.
Katsastus
23
318
Vastaukset
- oho, oho
Tuosta on huviveneily kaukana..
Ei ole hääviä kun 4 palohälytintä laulaa kesäaamuna kun paistaa pekonia. - 6+18
Katsastussääntöjen mukaan SUOSITELLAAN, ei vaadita, palonilmaisinta jokaiseen suljettuun makuutilaan.
On kuultu joistain katsastajista, jotka todella niuhottaisivat tuohon tapaan. Eräs sellainen oli takavuosina kovin aktiivinen (ja kaikkien kanssa riidoissa) edesmenneessä sfnetissa. Vaikutti ilmeisesti jossain Vuosaaressa. Ei tosin osannut itsekään sääntöjä kunnolla.- samaa mietin
Tulipa lukiessa väistämättä juuri sama katsastushenkilö mieleen. Voisiko olla kukaan muu, eihän noita voi olla yhtä enempää?
- Bossu
samaa mietin kirjoitti:
Tulipa lukiessa väistämättä juuri sama katsastushenkilö mieleen. Voisiko olla kukaan muu, eihän noita voi olla yhtä enempää?
Se oli varmaan tämä Jokinen, joka vaati ehdottomasti varapolttimoa mukaan. Ei kelvannut, vaikka olisi veneessä ollut 50 taskulamppuaja neljä kassillista pattereita. Piti olla myös varapolttimo.
- 1+6
Vaihda seuraa!
Meidän seurassa katsastaja tulee veneeseen ja kysyy, että oletko muistanut tarkastuttaa sammuttimet?
Samalla leimaa paperit ja toivottaa hyvää kesää.
Aikaa menee noi 10 min riippuen miten paljon on small talkia. - huti1
miksi ihmeessä edes katsastat venettäsi?
ei se pinnalla pysy sen katsastustarran avulla....- 1+6
Siksi koska katsastamaton vene ei saa käyttää seuran perälippua eikä saa vakuutusalennusta.
Ei se katsastuskaan sitä venettä pinnalla pidä.
Kyllä kaikki lähtee siitä, että vene ON kunnossa.
Kai tiedät, että katsastajalla ei ole mitään velvoitteita eikä vastuuta katsastustoiminnasta tai sen laadusta.
Kaikki vastuu on kipparin. - 20+2
1+6 kirjoitti:
Siksi koska katsastamaton vene ei saa käyttää seuran perälippua eikä saa vakuutusalennusta.
Ei se katsastuskaan sitä venettä pinnalla pidä.
Kyllä kaikki lähtee siitä, että vene ON kunnossa.
Kai tiedät, että katsastajalla ei ole mitään velvoitteita eikä vastuuta katsastustoiminnasta tai sen laadusta.
Kaikki vastuu on kipparin.Missä vakuutusyhtiössä saa alennusta katsastukseta? juuri kolmatta kertaa vakuutukset kilpailuttaneena ei vielä ole vastaan tullut katsastusalennusta!
Ja eikös se nyt ole komeampaa pitää oikeaa lippua perässä kuin sellaista leikkilippua? - 20+15
20+2 kirjoitti:
Missä vakuutusyhtiössä saa alennusta katsastukseta? juuri kolmatta kertaa vakuutukset kilpailuttaneena ei vielä ole vastaan tullut katsastusalennusta!
Ja eikös se nyt ole komeampaa pitää oikeaa lippua perässä kuin sellaista leikkilippua?No ainakin If, Pohjola, Fennia, Tapiola antavat katsastusalennuksen.
- saa, saa
20+2 kirjoitti:
Missä vakuutusyhtiössä saa alennusta katsastukseta? juuri kolmatta kertaa vakuutukset kilpailuttaneena ei vielä ole vastaan tullut katsastusalennusta!
Ja eikös se nyt ole komeampaa pitää oikeaa lippua perässä kuin sellaista leikkilippua?Pohjolasta saa -20%, eli ihan ok alennus. Muistaakseni samansuuruinen muissakin yhtiöissä, mutta sitä joutuu ehkä erikseen kysymään koska vakuutustäti tietää veneistä yhtä paljon kuin sika sukkuloista.
Ja ne katsastustodistukset muuten kyllä pyydetään jos vahinko sattuu.
"Katsastusalennus
Suomen purjehdus ja veneily -liiton (SPV) määräysten mukaan 1-, 2- ja 3-luokkaan katsastetuille veneille annetaan Superkaskon ja Kaskon maksusta 20 %:n katsastusalennus."
https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloasiakkaat/vakuutukset/veneet/venevakuutuksista-annettavat-muut-alennukset?cid=330802335&srcpl=4 - ei varaa ökyilyyn
saa, saa kirjoitti:
Pohjolasta saa -20%, eli ihan ok alennus. Muistaakseni samansuuruinen muissakin yhtiöissä, mutta sitä joutuu ehkä erikseen kysymään koska vakuutustäti tietää veneistä yhtä paljon kuin sika sukkuloista.
Ja ne katsastustodistukset muuten kyllä pyydetään jos vahinko sattuu.
"Katsastusalennus
Suomen purjehdus ja veneily -liiton (SPV) määräysten mukaan 1-, 2- ja 3-luokkaan katsastetuille veneille annetaan Superkaskon ja Kaskon maksusta 20 %:n katsastusalennus."
https://www.pohjola.fi/pohjola/henkiloasiakkaat/vakuutukset/veneet/venevakuutuksista-annettavat-muut-alennukset?cid=330802335&srcpl=4niin jos on niin hölmö että ottaa bonuksellisen vakuutuksen, mutta eipä taida niitä hölmöjä juurikaan olla...
- 6+10
Seuran vaihtaminen kävi kieltämättä mielessä, mutten viitsi sitä tehdä kun pulitin äskettäin kohtuullisen summan liittyäkseni seuraan. Se, miksi liityin kyseiseen seuraan oli monen asian summa, eikä siitä tässä sen enempää. Seuraan kuulun, koska koen siitä olevan hyötyä itselleni. Yhtenä "velvollisuutena" asiaan kuuluu juuri tämä katsastus, enkä ole asian tiimoilta kokenut mitään ongelmia aiemmin edellisissä seuroissani. Pakolliset varusteet on käyty läpi ja "nice-to-have" tavarasta ja muusta turvallisuusasioista on keskusteltu hyvässä hengessä. Tähän astiset kokemukseni ovat olleet positiivisia, mutta tämä oli jotain aivan muuta.
Olen kuullut juttua tällaisista tapauksista aiemmin, mutta pitänyt niitä vähän liioiteltuna laiturilegendoina. En pidä enää. Eikö nämä 60 ja kuoleman välissä olevat pätemisen tarpeen omaavat tyypit voisi keskittyä johonkin olennaiseen, esim. pleissien tekemiseen, lippuvartioon pursimajan edessä tai muuhun hyödylliseen. Todella lähellä oli, ettei se vanha laiturillanarisija päässyt kokeilemaan pelastusrenkaan toimivuutta ihan käytännössä.
Kiitos 6 18 oikeasta tiedosta. En todellakaan ala hankkimaan neljää palohälytintä veneeseeni. Toivottavasti tästä ei tarvitse alkaa riitelemään. Olisi todella naurettavaa alkaa kantamaan joka kesä jotain "katsastusvarustekassia" veneeseen vain katsastuksen ajaksi.- älä päästä toiste
Ei kai se äijä sentään seuran ainoa katsastaja ole? Ja vaikka olisikin, voit aivan yhtä hyvin käyttää kenen hyvänsä katsastusmiehen palveluita seurasta riippumatta. Itse en ainakaan sitä päästäisi enää varvastakaan laidalle asettamaan.
Tavallaan on tervettäkin, että joskus asiat käydään vähän perusteellisemmin läpi. Tulee siinä usein huomattua jotain ennestään huomaamatta jäänyttä puolin ja toisin. Mutta järjettömyydet ovat järjettömyyksiä, joihin ei pidä puuttua. Ja useampi palovaroitin on takuulla malliesimerkki sellaisesta.
- seurat jo hylännyt
Ihan normaalilta nipottaja katsastajaltahan tuo vaikuttaa.
Toki vähemmistönä löytyy muunlaisiakin ainakin joistain seuroista, kuulemma. - io,lkilo.po.
Jos tämä on SMK:n se ruåttinkielinen mulgero, niin taalaa sille jotakin svenskaa ja homma hoituu. Se on rasisti suomenkielisiä kohtaan!
- Kielestä
Mitä ihmettä! Mistä piti vetää toi lapsellinen ruotsinkielisyyden haukkuminen tähän keskusteluun?
Tuosta ylläolevasra keskustelusta ei ole käynyt mitenkään ilmi että katsastaja olisi ruotsinkielinen. Ja tietääkseni se, mitä kieltä joku puhuu, ei vaikuta ihmisen persoonaan.
Kukahan täällä on rasisti?
- se yksi tai se toine
Kuten jo näistä huomataan, noita pässejä katsastusmiehiä on olemassa, mutta noin vähästä he ovat jo yksilöitävissä muutamaan mahdolliseen. Kaikkea muuta kuin muutaman kirjoittajan esittämiä tavanomaisuuksia. Joidenkin vain on vaikea sopeutua seuroihin, joissa joku muukin kuin itse pitää ottaa huomioon ja jopa myöntyä noudattamaan asiallisia katsastussääntöjä.
- 6+10
Tehtäköön tässä nyt selväksi, että minulla ei ole mitään itse katsastusta tai katsastussääntöjä vastaan, vaan purnaan tässä lähinnä niiden idioottimaista tulkintaa ja saivartelua tyyliin "mitä jos ydinsota alkaa kun olet pentterissä paistamassa pekonia kategoria 5 hurrikaanissa".
Olen ollut muutaman seuran jäsen lähes 15 vuotta, nyt vaan törmäsin ensimmäistä kertaa tällaiseen laiturinihilistiin. Minulle veneily on se harrastus, ei veneen varustelu ydinsodan ja ties minkä hurrikaaniuhan varalle. Vaadittavat varusteet pitää löytyä ja olla kunnossa, se on selvä. Tämän kokemukseni perusteella haluaisin saada yksiselitteisen vastauksen siitä, mitä/miten PITÄÄ olla ja mitä/miten SUOSITELAAN olevan.
Voisiko joku ystävällinen laittaa vaika linkin, jos katsastuskansio vaatimuksineen löytyy jostain netistä luettavaksi, niin ei tarvitse arvailla. Löysin sieltä listan pääkohdista, vaan en itse kansiota selityksineen. - 20+15
6+10 kirjoitti:
Tehtäköön tässä nyt selväksi, että minulla ei ole mitään itse katsastusta tai katsastussääntöjä vastaan, vaan purnaan tässä lähinnä niiden idioottimaista tulkintaa ja saivartelua tyyliin "mitä jos ydinsota alkaa kun olet pentterissä paistamassa pekonia kategoria 5 hurrikaanissa".
Olen ollut muutaman seuran jäsen lähes 15 vuotta, nyt vaan törmäsin ensimmäistä kertaa tällaiseen laiturinihilistiin. Minulle veneily on se harrastus, ei veneen varustelu ydinsodan ja ties minkä hurrikaaniuhan varalle. Vaadittavat varusteet pitää löytyä ja olla kunnossa, se on selvä. Tämän kokemukseni perusteella haluaisin saada yksiselitteisen vastauksen siitä, mitä/miten PITÄÄ olla ja mitä/miten SUOSITELAAN olevan.
Voisiko joku ystävällinen laittaa vaika linkin, jos katsastuskansio vaatimuksineen löytyy jostain netistä luettavaksi, niin ei tarvitse arvailla. Löysin sieltä listan pääkohdista, vaan en itse kansiota selityksineen.SPV:n sivuilla: matkaveneily => katsastus => materiaalit, siellä on listan loppupäässä katsastussäännöt.
- yksi sadasta
6+10 kirjoitti:
Tehtäköön tässä nyt selväksi, että minulla ei ole mitään itse katsastusta tai katsastussääntöjä vastaan, vaan purnaan tässä lähinnä niiden idioottimaista tulkintaa ja saivartelua tyyliin "mitä jos ydinsota alkaa kun olet pentterissä paistamassa pekonia kategoria 5 hurrikaanissa".
Olen ollut muutaman seuran jäsen lähes 15 vuotta, nyt vaan törmäsin ensimmäistä kertaa tällaiseen laiturinihilistiin. Minulle veneily on se harrastus, ei veneen varustelu ydinsodan ja ties minkä hurrikaaniuhan varalle. Vaadittavat varusteet pitää löytyä ja olla kunnossa, se on selvä. Tämän kokemukseni perusteella haluaisin saada yksiselitteisen vastauksen siitä, mitä/miten PITÄÄ olla ja mitä/miten SUOSITELAAN olevan.
Voisiko joku ystävällinen laittaa vaika linkin, jos katsastuskansio vaatimuksineen löytyy jostain netistä luettavaksi, niin ei tarvitse arvailla. Löysin sieltä listan pääkohdista, vaan en itse kansiota selityksineen.Järkevä asenteesi tuli mielestäni jo varsin hyvin esiin selkeästi kirjoitetusta aloituksestasi. Sitä vain seurasi, kuten odotettua ne muutamat "toihan on normaalia"-vuodatukset. Itse katsastajana olen huomannut, että samalla tavalla molemmin puolin suurin osa ihmisistä suhtautuu asioihin järkevästi. Mutta sitten on ne muutamat, jotka omasta mielestään tietävät, mitä eivät tule koskaan tarvitsemaan. Ja heidän mielestään tietysti kaikki katsastusmiehet nipottavat katsastussääntöjen yksikäsitteisistä vaatimuksista. Varmaankin yhtä suuri osuus katsastusmiehistä kuvittelee tietävänsä, mitä sinä tarvitset ja rakentelevat noita ydinsotavisioita. Asiakkaita vain on niin paljon useampia, että katsastusmiehiin niitä paremmin tietäviä mahtuu vain muutama.
- Puhu katsastajalle !
yksi sadasta kirjoitti:
Järkevä asenteesi tuli mielestäni jo varsin hyvin esiin selkeästi kirjoitetusta aloituksestasi. Sitä vain seurasi, kuten odotettua ne muutamat "toihan on normaalia"-vuodatukset. Itse katsastajana olen huomannut, että samalla tavalla molemmin puolin suurin osa ihmisistä suhtautuu asioihin järkevästi. Mutta sitten on ne muutamat, jotka omasta mielestään tietävät, mitä eivät tule koskaan tarvitsemaan. Ja heidän mielestään tietysti kaikki katsastusmiehet nipottavat katsastussääntöjen yksikäsitteisistä vaatimuksista. Varmaankin yhtä suuri osuus katsastusmiehistä kuvittelee tietävänsä, mitä sinä tarvitset ja rakentelevat noita ydinsotavisioita. Asiakkaita vain on niin paljon useampia, että katsastusmiehiin niitä paremmin tietäviä mahtuu vain muutama.
Tulikohan asiantila nyt yhtään paremmaksi tämän nettikeskustelun avulla. Onko ao katsastaja mukana keskustelussa ? Tuskin. Eli puhupa asia suoraan katsastajalle tai seuran katsastusvastaavalle ja pyydä oikaisua toimintatapaan, jos haluat muuta kuin sympatiaa
- pakumies67
Puhu katsastajalle ! kirjoitti:
Tulikohan asiantila nyt yhtään paremmaksi tämän nettikeskustelun avulla. Onko ao katsastaja mukana keskustelussa ? Tuskin. Eli puhupa asia suoraan katsastajalle tai seuran katsastusvastaavalle ja pyydä oikaisua toimintatapaan, jos haluat muuta kuin sympatiaa
Niinhän se on, että ihmiset, jotka kokee suurta pätemisen tarvetta, hakeutuu nimenomaan huvivenekatsastajaksi, portsariksi, vartijaksi tai vastaaviin hommiin saadakseen edes jonkun tyydytyksen siitä ettei ole päässyt oikeassa elämässä vaikutusvaltaiseen asemaan vaikka olisi halunnut.
Ja yleensä ihmiset jotka leikkii veneilyä, haluaa leikkiä, että vene katsastetaan, kun oikeat laivatkin katsastetaan, TUUT TUUT.
Sitten kun on veneleikkikerhossa, niin kaikki saa sellasen lipun että tunnistaa oman tarh,,,eiku kerhon jäsenet.
Tarkotan tällä nyt sitä, että leikkiähän se huviveneen katsastus vaan on. Älä ota sitä vakavasti. - Jsk1234
pakumies67 kirjoitti:
Niinhän se on, että ihmiset, jotka kokee suurta pätemisen tarvetta, hakeutuu nimenomaan huvivenekatsastajaksi, portsariksi, vartijaksi tai vastaaviin hommiin saadakseen edes jonkun tyydytyksen siitä ettei ole päässyt oikeassa elämässä vaikutusvaltaiseen asemaan vaikka olisi halunnut.
Ja yleensä ihmiset jotka leikkii veneilyä, haluaa leikkiä, että vene katsastetaan, kun oikeat laivatkin katsastetaan, TUUT TUUT.
Sitten kun on veneleikkikerhossa, niin kaikki saa sellasen lipun että tunnistaa oman tarh,,,eiku kerhon jäsenet.
Tarkotan tällä nyt sitä, että leikkiähän se huviveneen katsastus vaan on. Älä ota sitä vakavasti.Hyvä! Tässä on vinha perä. Veneily on harrastus, jonka pitäisi olla kivaa. Seuratoiminta perinteineen ja toimintatapoineen on monille osa veneilyharrastusta. Liian vakava ryppyotsaisuus tekee kaikesta aina ikävää. Ja sitten jurotetaan. Ei jurottaminen ole kivaa, saati sitten mukavaa vastapainoa työlle.
Eiköhän katsastustoiminnan tarkoituksena perimmiltään ole varmistaa, että veneet ja seuran jäsenten tietämys on sillä tasolla, että onnettomuuksilta vältyttäisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463