Siis mitä hittoa, taksi veloitti mua siitä, että en heti ollut alaovella odottamassa kun taksi suvaitsee tulla. Joskus saa varrota taksia 15 minuuttia. Pitää kai mun sitten veloittaa taksia odottamisesta!
Muutenkin on suomessa ihan hävyttömät hinnat taksilla. Sitten vielä kaikenlaisia lisämaksuja. Vähän aika sitten kuulin, että kaverilta oli mennyt kolmesta matkalaukusta jotain ihme lisämaksua.
Taksi veloittaa odottamisesta!
107
6501
Vastaukset
- Nin_se_menee
Taksi laittaa mittarin päälle saapuessaan tilausosoitteeseen. Jos viivyttelet, lasku menee omaan piikkiisi.
Mitä tulee kommenttiisi taksien hävyttömistä hinnoista, kerron, että taksankorotuspaine oikeisiin hintoihin olisi n. 30-40%. Vasta sitten hinnat ovat "oikeat".
Ylimääräisistä matkalaukuista ja suurista esineistä menee lisämaksu.- Jopas
Kyllä se lisämaksun periminen niistä ylimääräisistä matkalaukuista on ahneutta ja rahastusta, jos asiakas itse hoitaa laukkuvuoren kyytiin. Kohtuuttoman suuresta työstä (läjä soittimia, tauluja yms.) ko. korvaus on paikallaan, mutta silloinkin harkiten.
t. taksikuski - ....
http://www.taksiliitto.fi/files/taksiliitto/pdf/Taksa_suomi_2012.pdf
Kannattaa lukea taksapäätös, siinä on kaikki. Eikä se tavaralisä ketään köyhennä. Kannattaa ajatella, paljonko KTK veloittaa tavaroista..... - perdetta
Jopas kirjoitti:
Kyllä se lisämaksun periminen niistä ylimääräisistä matkalaukuista on ahneutta ja rahastusta, jos asiakas itse hoitaa laukkuvuoren kyytiin. Kohtuuttoman suuresta työstä (läjä soittimia, tauluja yms.) ko. korvaus on paikallaan, mutta silloinkin harkiten.
t. taksikuskiTaksilla on mun käsityksen mukaan oikeus velottaa heti tilauksen tekemisen jälkeen eli myös ajosta noutopaikkaan.
Mitä tulee Suomen taksien koviin taksoihin, niin kyllähän ne palkat, sotumaksut ja kaluston hinta tekee kustannuspainetta. Jos taksia voisi ajaa ilman liikennelupaa ja minkälaisella kalustolla tahansa, niin hinnatkin olisi halvempia. Itse en vaan menisi ihan mihin tahansa taksiin!! Mikä sinä olet määrittelemään "oikeat" hinnat? Eikös normaalisti markkinat määrää oikean hinnan? Eli siis myyjä hinnoittelee tavaran ja sitten ostajat ostavat ... paitsi tietysti, jos naapuri myy halvemmalla niin ostavat sieltä jne.
Ai niin, taksihinnathan määrittelee valtio ja markkinoille palvelun tarjoajaksi ei pääsekään kuin myyjien omasta (Taksiliitto) suosituksesta.
Korvauksen mistä tahansa palvelusta pitäisi olla suhteessa palveluntarjoajalta vaadittavaan pätevyyteen eli koulutukseen.Taksinkuljettajan ammatti tosiasiassa vaadi kuin ajokortin.- Eikös juu
perdetta kirjoitti:
Taksilla on mun käsityksen mukaan oikeus velottaa heti tilauksen tekemisen jälkeen eli myös ajosta noutopaikkaan.
Mitä tulee Suomen taksien koviin taksoihin, niin kyllähän ne palkat, sotumaksut ja kaluston hinta tekee kustannuspainetta. Jos taksia voisi ajaa ilman liikennelupaa ja minkälaisella kalustolla tahansa, niin hinnatkin olisi halvempia. Itse en vaan menisi ihan mihin tahansa taksiin!!Jos perdetta ostaa upouuden mersun ihan vaan omaan käyttöön tai taksiksi elinkeinotoiminnan harjoittamiseen, niin hintahan on ihan eri luokkaa, kyllähän perdetta nyt sen tietää kun noin nasevasti osasi muutoinkin vastata:-)
- dewq
ainahan voi mennä bussilla
- gfdgdfhghfgh
perdetta kirjoitti:
Taksilla on mun käsityksen mukaan oikeus velottaa heti tilauksen tekemisen jälkeen eli myös ajosta noutopaikkaan.
Mitä tulee Suomen taksien koviin taksoihin, niin kyllähän ne palkat, sotumaksut ja kaluston hinta tekee kustannuspainetta. Jos taksia voisi ajaa ilman liikennelupaa ja minkälaisella kalustolla tahansa, niin hinnatkin olisi halvempia. Itse en vaan menisi ihan mihin tahansa taksiin!!Ei oikeastaan ole oikeutta velvoittaa ajosta hakupaikkaan. No maaseudulla joissain tapauksissa on, mutta PK-seudulla ei koskaan. Maaseudullakin se hakumatka sitten hyvitetään kyydin aikana ajamalla mittari pois päältä takaisin kylille.
Itse helsinkiläistaksina en ole vuosien aikana koskaan saanut / tajunnut veloittaa hakumatkaa erikseen. - hfgfghjghgh
nccroads kirjoitti:
Mikä sinä olet määrittelemään "oikeat" hinnat? Eikös normaalisti markkinat määrää oikean hinnan? Eli siis myyjä hinnoittelee tavaran ja sitten ostajat ostavat ... paitsi tietysti, jos naapuri myy halvemmalla niin ostavat sieltä jne.
Ai niin, taksihinnathan määrittelee valtio ja markkinoille palvelun tarjoajaksi ei pääsekään kuin myyjien omasta (Taksiliitto) suosituksesta.
Korvauksen mistä tahansa palvelusta pitäisi olla suhteessa palveluntarjoajalta vaadittavaan pätevyyteen eli koulutukseen.Taksinkuljettajan ammatti tosiasiassa vaadi kuin ajokortin.Ei pelkkää koulutustakaan voi pitää määrittävänä tekijänä. Jos nyt vaikka joka toinen naapurisi olisi putkimies, niin heistä olisi ylitarjontaa, eikä sinun siis tarvitsisi heille juuri mitään maksaakaan palveluistaan.
Kyse on siis kysynnän ja tarjonnan laeista, tosin yleensähän koulutetuista juuri on niukasti tarjontaa, jonka takia he voivat vaatia kovempaa liksaakin. - kysyjä
dewq kirjoitti:
ainahan voi mennä bussilla
Eikä sekään kaikkialle kule.
- asiakas 3534645
perdetta kirjoitti:
Mitä tulee Suomen taksien koviin taksoihin, niin kyllähän ne palkat, sotumaksut ja kaluston hinta tekee kustannuspainetta. Jos taksia voisi ajaa ilman liikennelupaa ja minkälaisella kalustolla tahansa, niin hinnatkin olisi halvempia. Itse en vaan menisi ihan mihin tahansa taksiin!!Eikös sen auton osuus matkan hinnasta ollut vain luokkaa alle 10%.
Paljon suuremmat kulut tulee siis muualta. - tukitukitukituki
Niin, ahneudellahan ei ole rajaa, miksei samantien 100 %? No onneksi valtiovalta pitää huolen ettette "köyhdy"!
- Anonyymi
gfdgdfhghfgh kirjoitti:
Ei oikeastaan ole oikeutta velvoittaa ajosta hakupaikkaan. No maaseudulla joissain tapauksissa on, mutta PK-seudulla ei koskaan. Maaseudullakin se hakumatka sitten hyvitetään kyydin aikana ajamalla mittari pois päältä takaisin kylille.
Itse helsinkiläistaksina en ole vuosien aikana koskaan saanut / tajunnut veloittaa hakumatkaa erikseen.2020 hinnoittelu on vapaa. 100€ tai yli pitää ilmoitaa etukäteen.
Ennen veloitus alkoi, kun auto saapui noutopaikalle.
Ja sen verran voin kertoa, taksien hinnoilla ei yksikään yrittäjä tee isoa tiliä yhdellä autolla vaikka ajaa itse. Kulut on isot ja kilpailu kovaa.
- 25v
25 vuotta on tullu ajeltua en koskaan ole veloittanut matkalaukuista ja mielestäni on kohtuullista odottaa pieni hetki sen mittarin päälle laiton kanssa,jos ole paikalla vaikka parin minuuttia tilauksen saatuasi,muuten kyl opastan asiakasta että kannattaa hoitaa muut asia pois alta ja etsiä puhelimet ja lompakot ennen taksin tilaamista koska auto voi olla perillä suht nopeaan näin välttyy maksamasta ylimääräistä...
- 30v alalla
Koittakaas nyt ymmärtää, että aloittajan kirjoitus on pelkkä provo ja te menette heti moiseen källiin mukaan. Eihän nyt kukaan matkalaukuista mitään ylimääräistä veloita mutta esim. espanjassa veloittaa ja se on siellä sallittu lisämaksu.
- ....
Lainaan osan taksapäätöksestä:
"4) tavarankuljetuslisä:
a) enintään 2,70 euron suuruisena isokokoisten
esineiden ja kotieläimien kuljettamisesta; "
Taksapäätöksessä ei mainita mitään, minkälainen se "suurikokoinen esine" on. Se voi olla valtava matkalaukku, tai nojatuoli, tauluTV tms. Käytännössä se menee kai niin, että normaalit matkatavarat (ehkä kaksi laukkua per matkustaja) on maksuton, vasta suuremmat laukkumäärät ovat sitten tavarankuljetuslisän mukaisia. On jokaisen itse pääteltävä, periikö lisän vai ei. Tuo 2,70€ on kuitenkin melko mitätön summa, ettei se asiakasta köyhdytä eikä kassaa kasvata ;)
Kissat ja koirat ovat kotieläimiä, eikö? - 16+17
.... kirjoitti:
"4) tavarankuljetuslisä:
Taksapäätöksessä ei mainita mitään, minkälainen se "suurikokoinen esine" on. Se voi olla valtava matkalaukku, tai nojatuoli, tauluTV tms. Käytännössä se menee kai niin, että normaalit matkatavarat (ehkä kaksi laukkua per matkustaja) on maksuton, vasta suuremmat laukkumäärät ovat sitten tavarankuljetuslisän mukaisia. On jokaisen itse pääteltävä, periikö lisän vai ei. Tuo 2,70€ on kuitenkin melko mitätön summa, ettei se asiakasta köyhdytä eikä kassaa kasvata ;)
Kissat ja koirat ovat kotieläimiä, eikö?Niin.. Ja olisi myös ehkä aihetta miettiä koskeeko adjektiivi "isokokoinen" myös kotieläimiä, vaiko pelkästään niitä "esineitä", joiksi te matkalaukutkin haluatte tulkita...
Eikö kukaan muka ole kysynyt taksiliiton juristin näkemystä aiheesta? - ....
16+17 kirjoitti:
Niin.. Ja olisi myös ehkä aihetta miettiä koskeeko adjektiivi "isokokoinen" myös kotieläimiä, vaiko pelkästään niitä "esineitä", joiksi te matkalaukutkin haluatte tulkita...
Eikö kukaan muka ole kysynyt taksiliiton juristin näkemystä aiheesta?Itse veloitan tavalisän selkeästä tavarankuljetuksesta. Itselläni on farmari ja mikäli asiakas NIMENOMAAN tarvitsee farmaria isohkon tavaransa kuljettamiseen, veloitan lisän. Kuten sanoin, ei tuo tavaralisä asiakasta köyhdytä eikä kassaa juurikaan kasvata.
Joka asiaan ei tarvita jurristia;) saadakseen asiaan selkoa. Pelkkä terve ajattelu riittää. - 17+4
.... kirjoitti:
"4) tavarankuljetuslisä:
Kissat ja koirat ovat kotieläimiä, eikö?Itseasiassa kotieläimiä ovat kanat, lehmät, lampaat yms ja LEMMIKKIeläimiä ne kissat, koirat, kanit, marsut jne... Jos ihan tarkkoja ollaan..
- canarybiirds
.... kirjoitti:
"4) tavarankuljetuslisä:
Kissat ja koirat ovat kotieläimiä, eikö?Kanarialla ajeltiin 2,7€ koko matka rannalta hotellille.... bensa maksoi 0,99€ litra. näin vuonna 2012/2013.
.... kirjoitti:
Itse veloitan tavalisän selkeästä tavarankuljetuksesta. Itselläni on farmari ja mikäli asiakas NIMENOMAAN tarvitsee farmaria isohkon tavaransa kuljettamiseen, veloitan lisän. Kuten sanoin, ei tuo tavaralisä asiakasta köyhdytä eikä kassaa juurikaan kasvata.
Joka asiaan ei tarvita jurristia;) saadakseen asiaan selkoa. Pelkkä terve ajattelu riittää.Minusta taksiautoilulla suomalaisena elinkeinona ja em. "terveellä järjellä" ei juuri ole tekemistä toistensa kanssa.
Olisi hyvä, jos kuljetuspalveluja henkilöautolla voisi tarjota kuka tahansa. Monopolit johtavat aina tehottomuuteen.- ghfghfjghghjghj
.... kirjoitti:
Itse veloitan tavalisän selkeästä tavarankuljetuksesta. Itselläni on farmari ja mikäli asiakas NIMENOMAAN tarvitsee farmaria isohkon tavaransa kuljettamiseen, veloitan lisän. Kuten sanoin, ei tuo tavaralisä asiakasta köyhdytä eikä kassaa juurikaan kasvata.
Joka asiaan ei tarvita jurristia;) saadakseen asiaan selkoa. Pelkkä terve ajattelu riittää.Minusta jos tulee vaikka lentokenttäkeikka, johon tilattu farmari ja asiakkailla vaikka matkalaukku per nenä plus pitkä suksipussi, niin se mahtuu sen normaalin "kaksi kapsäkkiä per henki"-palvelun piiriin, enkä ala penkkien laskemisesta mitään veloittamaan.
Sitten voisi veloittaa jos olisi vaika muuttokeikka tai per henki 5 laukkua. Tosin eipä ole tullut niitäkään veloitettua, kun en edes tiedä millä koodilla moinen onnistuu. Yleensä lastausvaiheessa on mittari päällä ja siitä saan jo mielestäni sopukorvauksen muutamasta ylimääräisestä nostosta. Purkaessa taas usein toisen asiakkaan maksaessa, mahdollinen toinen on jo purkanut auton kun maksu saadaan hoidetuksi. En siis pysty itselleni perustelemaan järjellä enkä moraalilla minkään lisämaksun ottamista olemattomasta työstä.
Mielestäni farmarille on korvausta kyllikseen jo siinä, että saa sen keikan ohi jonotusvuorossa olevien sedanien. Kun eivät farmarit edes ole sen kalliimpia. - ....
canarybiirds kirjoitti:
Kanarialla ajeltiin 2,7€ koko matka rannalta hotellille.... bensa maksoi 0,99€ litra. näin vuonna 2012/2013.
Annan neuvon: Kun seuraavan kerran tilaat taksin, muista tilata se sieltä kanarialta, se kun on siellä niin halpaa....
- Anonyymi
Jep
- Anonyymi
ghfghfjghghjghj kirjoitti:
Minusta jos tulee vaikka lentokenttäkeikka, johon tilattu farmari ja asiakkailla vaikka matkalaukku per nenä plus pitkä suksipussi, niin se mahtuu sen normaalin "kaksi kapsäkkiä per henki"-palvelun piiriin, enkä ala penkkien laskemisesta mitään veloittamaan.
Sitten voisi veloittaa jos olisi vaika muuttokeikka tai per henki 5 laukkua. Tosin eipä ole tullut niitäkään veloitettua, kun en edes tiedä millä koodilla moinen onnistuu. Yleensä lastausvaiheessa on mittari päällä ja siitä saan jo mielestäni sopukorvauksen muutamasta ylimääräisestä nostosta. Purkaessa taas usein toisen asiakkaan maksaessa, mahdollinen toinen on jo purkanut auton kun maksu saadaan hoidetuksi. En siis pysty itselleni perustelemaan järjellä enkä moraalilla minkään lisämaksun ottamista olemattomasta työstä.
Mielestäni farmarille on korvausta kyllikseen jo siinä, että saa sen keikan ohi jonotusvuorossa olevien sedanien. Kun eivät farmarit edes ole sen kalliimpia.Onpas kerrankin reilun ja rärkevän ihmisen tekstiä.
Missä päin ajelet taksia.
Jis olis tarvis.
- lamdslö
Tavallisista matkatavaroista en ota lisää, mutta jos esim. penkkiä pitää kaataa tai on erikseen tilattu isompaa autoa, niin lisä kuuluu ilman muuta asiaan. Sitä varten se siellä päätöksessä on. Ja kotieläimistä otan lisä aina, jos karva koskee penkkiin (pl. tietysti opaskoirat). Siis kissa kopassa ja pieni koira sylissä matkustavat ilman lisämaksua, mutta peräkontissa tai jalkatilassa menevästä otan tavaralisän. Aina ei vuoron jälkeen tarvitse imuroida, mutta aina kun on ollut eläin kyydissä tarvitsee.
- rahastaja.
Aloittajalle:
Taksi on liiketoimi - ei siis sosiaalitoimi ja rahastus on osa ammattimme toimenkuvaa. Pidä mielessä, meitäkin rahastetaan melkoisen raskaasti. Elääkin meidän pitää...- ihme porukkaa
ja varmasti ainoa ammatti, jossa työntekijällä on yrittäjävastuu..
- että sellainen
Autoveronpalautukset ja miljoonakaupalla muuta tukea valtiolta (lue: veronmaksajilta). Siinä liiketoimenne! Verrattavissa maataloustukiviidakkoon.
Nimim. rahastajalle, ei taksi ole lainkaan tavallinen liiketoiminnan muoto. Se on valtion suojelemaa monopolitoimintaa, jonka palkkiot ovat sen (monopolin) mukaiset.
Igor ja Hassan kelpaavat hyvin rakennustyömaalle töihin ja siellä vaaditaan jonkunlaista ammattiosaamista. Auton kuljettamisen taito kuuluu minusta länsimaiseen perussivistykseen ja se kuitenkin ainoa taito, joka taksikuskina toimiminen tosiasiassa edellyttää.- ~¢~
nccroads kirjoitti:
Nimim. rahastajalle, ei taksi ole lainkaan tavallinen liiketoiminnan muoto. Se on valtion suojelemaa monopolitoimintaa, jonka palkkiot ovat sen (monopolin) mukaiset.
Igor ja Hassan kelpaavat hyvin rakennustyömaalle töihin ja siellä vaaditaan jonkunlaista ammattiosaamista. Auton kuljettamisen taito kuuluu minusta länsimaiseen perussivistykseen ja se kuitenkin ainoa taito, joka taksikuskina toimiminen tosiasiassa edellyttää.vaadit siis kovempia hintoja taksikyyteihin, eikä kuskin tarvitse osata muuta kuin ajaa autoa.
Nerokasta. - Näin
nccroads kirjoitti:
Igor ja Hassan kelpaavat hyvin rakennustyömaalle töihin ja siellä vaaditaan jonkunlaista ammattiosaamista. Auton kuljettamisen taito kuuluu minusta länsimaiseen perussivistykseen ja se kuitenkin ainoa taito, joka taksikuskina toimiminen tosiasiassa edellyttää.Igor ja Hassan ym ajevat hesassa jo taksiautoja. Hemmetti!!!! Rautatieasemalta Välskärinkadulle 15 min...huh...NAVIGAATTORILLA ehkä mä vaaan haluaisin et kuljettajalla on ammatttitaito, puhdas ehjä ja kestävä auto sekä freessit vaatteet. Enkä mä suosustuis pikkutunneilla kenen tahansa suharin kyytiin joskus kattelen et saan luotettavan näköisien suomalaisen taksimiehen tai- naisen ja mielellään auton taksiliiton tunnuksilla.
- .dflömafdö
Näin kirjoitti:
Igor ja Hassan ym ajevat hesassa jo taksiautoja. Hemmetti!!!! Rautatieasemalta Välskärinkadulle 15 min...huh...NAVIGAATTORILLA ehkä mä vaaan haluaisin et kuljettajalla on ammatttitaito, puhdas ehjä ja kestävä auto sekä freessit vaatteet. Enkä mä suosustuis pikkutunneilla kenen tahansa suharin kyytiin joskus kattelen et saan luotettavan näköisien suomalaisen taksimiehen tai- naisen ja mielellään auton taksiliiton tunnuksilla.
No Välskärinkatu on vähän huono esimerkki kun siinä on kuitenkin sairaalaa ym. maamerkkiä hollilla, mutta usein keskustassa asuvilla on kuitenkin vähän turhan suuri odotusarvo siitä miten hyvin tunnettuja heidän arvokiinteistöidensä osoitteiden pitäisi olla. Stadi on nykyään aika paljon muutakin kuin Eira, Rööperi ja Töölö. Loppupeleissä Raatimiehenkatu ei ole taksinkuljettajalle yhtään sen tärkeämpi osoite muistaa kuin on Juustenintiekään, vaikka toinen onkin siellä jumalan siunaamassa etelässä. On muuten pirun paljon todennäköisempää, että se vosikka asuu Juustenintiellä kuin Raatimiehenkadulla.
Toki kaikki osoitteet pitäisi osata ulkoa ja tietää vielä katujen varsilla olevien kauppojen nimetkin, mutta... - dfgdfgdfgdfgdfdfg
.dflömafdö kirjoitti:
No Välskärinkatu on vähän huono esimerkki kun siinä on kuitenkin sairaalaa ym. maamerkkiä hollilla, mutta usein keskustassa asuvilla on kuitenkin vähän turhan suuri odotusarvo siitä miten hyvin tunnettuja heidän arvokiinteistöidensä osoitteiden pitäisi olla. Stadi on nykyään aika paljon muutakin kuin Eira, Rööperi ja Töölö. Loppupeleissä Raatimiehenkatu ei ole taksinkuljettajalle yhtään sen tärkeämpi osoite muistaa kuin on Juustenintiekään, vaikka toinen onkin siellä jumalan siunaamassa etelässä. On muuten pirun paljon todennäköisempää, että se vosikka asuu Juustenintiellä kuin Raatimiehenkadulla.
Toki kaikki osoitteet pitäisi osata ulkoa ja tietää vielä katujen varsilla olevien kauppojen nimetkin, mutta...Ja bussien sekä ratikoiden reitit ja päätepysäkit on muistettava myös. Usein neuvo on "bussin xx päättärille, tiedäthän?" - no kun en tiedä, kun yllättäen en aja päivisin bussia ja öisin taksia, enkä noin vapaallakaan harrasta PK-seudun bussilinjoihin perehtymistä pitkin lähiöitä.
Niin ja vanhat päättärit on tietysti myös muistettava, vaikka linja olisi muuttunut jo 20v sitten. Ja baarit vanhoilla nimillään jostain Kekkosen ajoilta.
Etelässä sekin kiva, että sinne asiakkaat aika usein kävelevät tai menevät sillä ratikalla eli ei sinne edes ole keikkaa niin kovin usein ja joku Raatimiehenkatu ei edes ole läpiajokatuna juuri koskaan, kuten ei suurin osa saman alueen teistä muutenkaan.
- 25v
no eihän tossa tavaralisässä ole mitään epäselvää,jos joku haluaa periä sen niin ok.enemmänki musta on korjaamista tossa porrasveto lisässä jota perustaksi ei saa peri vaikka tekee saman työn,ikäänkuin pyörätuolia ei kuljettetaisi tavalisessa taksissa ja jätetäänkö se sitten sinne pihalle,on ollut taas fiksuja tekemässä tätä päätöstä?
- 8+12
Eihän tässä ole mitään epäselvää. Jos invalidi kerran pääsee itse tavalliseen autoon, ei siitä kuulu ottaa invalisää vain sen takia, että hän tuli auton luo pyörätuolilla. Sitten perillä kun vedät portaat otat avustuslisän 15 euroa, eli saman summan kuin invataksi, siitä porrasvedosta. Ainoa syy miksi invataksi ottaa 30 euroa porrasvedosta on se, että se sisältää avustuksen autoon/autosta (hissi, pyörän sitominen jne.) á 15 euroa ja siihen päälle avustuksen portaissa á 15 euroa. Eli porrasvedon osuus on ihan sama niin invataksille kuin tavallisellekin.
Ja korostan vielä sitä, että sitä avustuslisaa ei oikeasti saisi neppari ottaa tilanteessa, jossa se pyörätuolilla kulkeva nostaa itse itsensä etupenkkiin eikä kuskin tarvitse kuin avata ovi ja laittaa tuoli boksiin (vrt. mummo ja ostoskassi). - ~¢~
8+12 kirjoitti:
Eihän tässä ole mitään epäselvää. Jos invalidi kerran pääsee itse tavalliseen autoon, ei siitä kuulu ottaa invalisää vain sen takia, että hän tuli auton luo pyörätuolilla. Sitten perillä kun vedät portaat otat avustuslisän 15 euroa, eli saman summan kuin invataksi, siitä porrasvedosta. Ainoa syy miksi invataksi ottaa 30 euroa porrasvedosta on se, että se sisältää avustuksen autoon/autosta (hissi, pyörän sitominen jne.) á 15 euroa ja siihen päälle avustuksen portaissa á 15 euroa. Eli porrasvedon osuus on ihan sama niin invataksille kuin tavallisellekin.
Ja korostan vielä sitä, että sitä avustuslisaa ei oikeasti saisi neppari ottaa tilanteessa, jossa se pyörätuolilla kulkeva nostaa itse itsensä etupenkkiin eikä kuskin tarvitse kuin avata ovi ja laittaa tuoli boksiin (vrt. mummo ja ostoskassi).epäselvää tässä on se, että tavan taksin taksamittarissa ei ole mitään 15 € avustuslisiä. Se on vain invatakseissa ja ns esteettömissä Caddyissa. Miten sen voi periä jos se lisä ei näy kuitissa?
Olenko väärässä? Täh? - 5+15
~¢~ kirjoitti:
epäselvää tässä on se, että tavan taksin taksamittarissa ei ole mitään 15 € avustuslisiä. Se on vain invatakseissa ja ns esteettömissä Caddyissa. Miten sen voi periä jos se lisä ei näy kuitissa?
Olenko väärässä? Täh?Ai ei ole lisää ollenkaan? Tuota en tiennytkään. Mitä se Semel sitten sanoo, jos näpyttää 37E? Itse olen ajellut vain isompia invoja ja esteettömiä caddyja. Caddyllä on tullut muutamankin kerran sellainen normaali taksitilaus, jossa asiakas onkin ollut pyörätuolissa. Silloin aina kysyn tarvitseeko avustamista ja 100% tapauksista nämä tavallisen taksin tilanneet invalidit ovat kieltäytyneet ja siirtyneet itse tuolista autoon. Silloin en myöskään ota avustuslisää kyydistä. Asiakas yleensä itse tietää millaisen kyydin on tilannut eikä tilaa tavallista taksia, jos oikeasti avustusta tarvitsee.
- fdfgdfgdfgdf
5+15 kirjoitti:
Ai ei ole lisää ollenkaan? Tuota en tiennytkään. Mitä se Semel sitten sanoo, jos näpyttää 37E? Itse olen ajellut vain isompia invoja ja esteettömiä caddyja. Caddyllä on tullut muutamankin kerran sellainen normaali taksitilaus, jossa asiakas onkin ollut pyörätuolissa. Silloin aina kysyn tarvitseeko avustamista ja 100% tapauksista nämä tavallisen taksin tilanneet invalidit ovat kieltäytyneet ja siirtyneet itse tuolista autoon. Silloin en myöskään ota avustuslisää kyydistä. Asiakas yleensä itse tietää millaisen kyydin on tilannut eikä tilaa tavallista taksia, jos oikeasti avustusta tarvitsee.
Siis meinaat, että jos vähän autat vammaista penkille, niin kohtuukorvaus on 15€, siis tavallisen taksan päälle?
- klsnadfln
fdfgdfgdfgdf kirjoitti:
Siis meinaat, että jos vähän autat vammaista penkille, niin kohtuukorvaus on 15€, siis tavallisen taksan päälle?
Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen kuluttajahinnoista
3) avustamislisä:
a) enintään 15,00 euron suuruisena, jos asiakas tarvitsee avustamista noutokohteesta autoon tai kuljetuksen päätepisteessä autosta sisätilaan ja kuljettaminen edellyttää autoa, joka täyttää kaluston esteettömyyttä koskevat, taksiliikennelain (217/2007) 2 §:n 6 kohdan mukaiset vaatimukset tai
b) enintään 30,00 euron suuruisena, jos asiakas tarvitsee avustusta ja kuljetusta siten kuin a- kohdassa on mainittu ja häntä lisäksi kannetaan tai vedetään käsivoimin tai erityisen CE-merkityn porraskiipijän avulla rakennuksen sisällä olevissa portaissa tai luhtikäytävällä varustetun kerrostalon ulkopuolella olevissa portaissa - fgfgdfdfgdf
klsnadfln kirjoitti:
Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen kuluttajahinnoista
3) avustamislisä:
a) enintään 15,00 euron suuruisena, jos asiakas tarvitsee avustamista noutokohteesta autoon tai kuljetuksen päätepisteessä autosta sisätilaan ja kuljettaminen edellyttää autoa, joka täyttää kaluston esteettömyyttä koskevat, taksiliikennelain (217/2007) 2 §:n 6 kohdan mukaiset vaatimukset tai
b) enintään 30,00 euron suuruisena, jos asiakas tarvitsee avustusta ja kuljetusta siten kuin a- kohdassa on mainittu ja häntä lisäksi kannetaan tai vedetään käsivoimin tai erityisen CE-merkityn porraskiipijän avulla rakennuksen sisällä olevissa portaissa tai luhtikäytävällä varustetun kerrostalon ulkopuolella olevissa portaissaNaurettavaa. En kehtaisi ikimaailmassa ottaa tuota jostain 10 sekunnin "ähistyksestä".
Lienee tarkoitettu nimenomaan kalliimman kaluston kuolettamiseen, jos siis tarvitaan nostureita yms. erikoishärpäkkeitä. - 12+11
fgfgdfdfgdf kirjoitti:
Naurettavaa. En kehtaisi ikimaailmassa ottaa tuota jostain 10 sekunnin "ähistyksestä".
Lienee tarkoitettu nimenomaan kalliimman kaluston kuolettamiseen, jos siis tarvitaan nostureita yms. erikoishärpäkkeitä.Oikeastihan se invalisä otetaan sen takia, että ilman sitä systeemi ei toimisi. Invakeikoissa menee kauemmin ja ne ovat usein aika huonoja keikkoja. Invat kun joutuvat käyttämään taksia ihan niiden kilsan matkojenkin tekemiseen. Saattaisi pyörätuoli-ihminen joutua odottamaan aika pitkään ennen kuin joku auto jaksaisi ajaa toiselta puolelta kaupunkia kilsan keikkaa varten, jos ei siitä saisi edes sitä 15 euron lisää. Täytyy muistaa, että invataksit eivät useinkaan päivystä samalla tavalla tolpilla kuin tavalliset taksit. Invakeikat ovat pääsääntöisesti ennakkotilauksia, jotka kuitataan etukäteen esim. edellisenä päivänä, mutta niistä ei lain mukaan saa ottaa ennakkolisää, vaan sekin sisältyy siihen avustuslisään.
- yks vaan
12+11 kirjoitti:
Oikeastihan se invalisä otetaan sen takia, että ilman sitä systeemi ei toimisi. Invakeikoissa menee kauemmin ja ne ovat usein aika huonoja keikkoja. Invat kun joutuvat käyttämään taksia ihan niiden kilsan matkojenkin tekemiseen. Saattaisi pyörätuoli-ihminen joutua odottamaan aika pitkään ennen kuin joku auto jaksaisi ajaa toiselta puolelta kaupunkia kilsan keikkaa varten, jos ei siitä saisi edes sitä 15 euron lisää. Täytyy muistaa, että invataksit eivät useinkaan päivystä samalla tavalla tolpilla kuin tavalliset taksit. Invakeikat ovat pääsääntöisesti ennakkotilauksia, jotka kuitataan etukäteen esim. edellisenä päivänä, mutta niistä ei lain mukaan saa ottaa ennakkolisää, vaan sekin sisältyy siihen avustuslisään.
invalisä on eri kuin porrasvetolisä jos invataksi avustaa asiakkaan kerroseen on se invalisän lisäksi oikeutettu 30e suuruiseen avustuslisää,mutta jos tavallinen taksi tekee saman työ niin ei saa lisää laskuttaa????pelkät lisät parin kilomerin kyydistä 45 e ; )
- ~¢~
yks vaan kirjoitti:
invalisä on eri kuin porrasvetolisä jos invataksi avustaa asiakkaan kerroseen on se invalisän lisäksi oikeutettu 30e suuruiseen avustuslisää,mutta jos tavallinen taksi tekee saman työ niin ei saa lisää laskuttaa????pelkät lisät parin kilomerin kyydistä 45 e ; )
höpöjä puhut
Asiakkaan nostaminen hissillä tai luiskalla autoon ja autosta pois ym työntely on se 15 € lisä. Porrasveto on erikseen mahdollisesti vielä tuplasti 15 €. Se lisä on max 30 € per keikka, vaikka olisi vain käynti jossain, eli menopaluu. - Yks vaan
~¢~ kirjoitti:
höpöjä puhut
Asiakkaan nostaminen hissillä tai luiskalla autoon ja autosta pois ym työntely on se 15 € lisä. Porrasveto on erikseen mahdollisesti vielä tuplasti 15 €. Se lisä on max 30 € per keikka, vaikka olisi vain käynti jossain, eli menopaluu.En muuten puhu..
- 12+2
Yks vaan kirjoitti:
En muuten puhu..
Puhut puhut. Ei ole mahdollista ottaa sekä avustuslisää (37E) että porrasvetolisää (39E). Se on joko tai. Portaiden vetämisestä ei siis saa 30 euroa lisää, vaan 15 euroa.
- sdmvlödf
12+11 kirjoitti:
Oikeastihan se invalisä otetaan sen takia, että ilman sitä systeemi ei toimisi. Invakeikoissa menee kauemmin ja ne ovat usein aika huonoja keikkoja. Invat kun joutuvat käyttämään taksia ihan niiden kilsan matkojenkin tekemiseen. Saattaisi pyörätuoli-ihminen joutua odottamaan aika pitkään ennen kuin joku auto jaksaisi ajaa toiselta puolelta kaupunkia kilsan keikkaa varten, jos ei siitä saisi edes sitä 15 euron lisää. Täytyy muistaa, että invataksit eivät useinkaan päivystä samalla tavalla tolpilla kuin tavalliset taksit. Invakeikat ovat pääsääntöisesti ennakkotilauksia, jotka kuitataan etukäteen esim. edellisenä päivänä, mutta niistä ei lain mukaan saa ottaa ennakkolisää, vaan sekin sisältyy siihen avustuslisään.
Tänään 2 kappaletta 600 metrin kyytejä ja yksi 400 metrinen. Noin niin kuin esimerkinomaisesti. Ei tosiaan olisi ihan hirveä hinku ajaa noita, jos ei sitä invalisää saisi.
- yks vaan
sdmvlödf kirjoitti:
Tänään 2 kappaletta 600 metrin kyytejä ja yksi 400 metrinen. Noin niin kuin esimerkinomaisesti. Ei tosiaan olisi ihan hirveä hinku ajaa noita, jos ei sitä invalisää saisi.
ei mulla ole mitäään inva isää vastaa,päinvastoin kysyn vaan että, miksi perustaksi joka ei saa inva lisää,ei voi myöskään saada avustus/porrasvetolisää,vaikka kuitenkin kuljettaa p-tuoli asiakasta ja joutuu avustamaan samalla eli tekee saman työn josta invataksi on oikeutettu avustuslisään???onko se avustus työ jotenkin vähempi arvoista jos sen tekee perustaksi???ps voin olla kyllä väärässä tuolla ylemmässä väittämässäni lisän suurudesta....
- 6+7
yks vaan kirjoitti:
ei mulla ole mitäään inva isää vastaa,päinvastoin kysyn vaan että, miksi perustaksi joka ei saa inva lisää,ei voi myöskään saada avustus/porrasvetolisää,vaikka kuitenkin kuljettaa p-tuoli asiakasta ja joutuu avustamaan samalla eli tekee saman työn josta invataksi on oikeutettu avustuslisään???onko se avustus työ jotenkin vähempi arvoista jos sen tekee perustaksi???ps voin olla kyllä väärässä tuolla ylemmässä väittämässäni lisän suurudesta....
Porrasvetolisää (30 euroa) ei voi saada sen takia, että se sisältää sekä avustuksen autossa että avustuksen portaissa. Ihan määritelmällisesti tavallinen taksi ei voi joutua avustamaan autossa koska siinä ei ole hissiä ja tuolin kiinnityslaitteita. Avustaminen ei siis tässä tapauksessa tarkoita kädestä pitämistä kun asiakas istuu penkkiin. Jos pyörätuoliasiakas kulkee normimersulla, niin hän ei silloin avustamista tarvitse siinä mielessä kuin se on avustamislisän suhteen määritelty. Simppeliä sinänsä.
Sen sijaan se on väärin, että portaiden vetämisestä ei saa sitä 15 euroa. Toisaalta siinä on varmaan ajateltu sitä, että muiden kuin invataksien ei pitäisi portaita vetää. Invataksijärjestelmä toimii ihan erillään normitaksista. Keikkojen välitys on erilaista, asiakaskunta on erilaista, ajomatkat ovat erilaisia, kalusto on erilaista jne. Vaikka systeemissä on ongelmansa (pääasiassa odotusaikojen suhteen), on se kuitenkin tarkoitettu toimimaan ja taksapäätös heijastaa sitä. Ajatuksena on, että pyörätuolissa istuvat matkustavat invatakseilla.
- Dgvvvhgv
En ymmärrä mihin tavaralisä perustuu jos kuski ei kovasti joudu töitä tekemään niiden purkamiseksi. Lastatessahan on mittari odotuksella, joten sama vaikka tekisin vartin hommia siinä vaiheessa.
Odotuksesta maksaminen kuuluu tietysti asiaan, mutta ap:lla on pointti tuossa, että peli ei ole reilua, kun taksi Saattaa tulla milloin sattuu tai jättää tulematta, eikä siitä asiakasta hyvitetä.- ~¢~
sille tavaralisälle pitää todellakin olla syy, esim että tarvitaan vetokoukkua ja siihen vielä pyöränkuljetusteline, joka otetaan mukaan taksiasemalta pelkästään sitä kuljetusta varten. Iso koira takakontissa, jonka jälkeen se on aina imuroitava, tai kattotelineet/suksiboksi suksia varten. Myös pyörätuolin voi ottaa asemalta mukaan jos kyyti sitä vaatii, mutta asiakas ei halua invataksia.
Lentokentillä ja rautatieasemilla on hyvin tavallista, että koko perhe on tulossa samaan autoon matkalaukkuröykkiön kanssa. Auto on monesti täpöten täynnä, mutta ei siitä voi mitään lisiä periä, koska ihan normaali kyyti.
Epärehelliset taksikuskit tietenkin nappaavat sen tavaralisän pelkästä takakontin avaamisesta, eikä asiakas siitä älyä kysellä. Ihmettelee vaan, että miten tää näin paljon maksoi. - 9+2
~¢~ kirjoitti:
sille tavaralisälle pitää todellakin olla syy, esim että tarvitaan vetokoukkua ja siihen vielä pyöränkuljetusteline, joka otetaan mukaan taksiasemalta pelkästään sitä kuljetusta varten. Iso koira takakontissa, jonka jälkeen se on aina imuroitava, tai kattotelineet/suksiboksi suksia varten. Myös pyörätuolin voi ottaa asemalta mukaan jos kyyti sitä vaatii, mutta asiakas ei halua invataksia.
Lentokentillä ja rautatieasemilla on hyvin tavallista, että koko perhe on tulossa samaan autoon matkalaukkuröykkiön kanssa. Auto on monesti täpöten täynnä, mutta ei siitä voi mitään lisiä periä, koska ihan normaali kyyti.
Epärehelliset taksikuskit tietenkin nappaavat sen tavaralisän pelkästä takakontin avaamisesta, eikä asiakas siitä älyä kysellä. Ihmettelee vaan, että miten tää näin paljon maksoi."Myös pyörätuolin voi ottaa asemalta mukaan jos kyyti sitä vaatii, mutta asiakas ei halua invataksia."
Vammaisen apuvälineestä ei käsittääkseni saa ottaa tavaralisää. Koskee opaskoiria ja myös mm. pyörätuoleja. - ~¢~
9+2 kirjoitti:
"Myös pyörätuolin voi ottaa asemalta mukaan jos kyyti sitä vaatii, mutta asiakas ei halua invataksia."
Vammaisen apuvälineestä ei käsittääkseni saa ottaa tavaralisää. Koskee opaskoiria ja myös mm. pyörätuoleja.ei nää tilapäistä pyörätuolityöntelyä tarvitsevat mitään vammaisia ole, ne kela ym tahot hoitaa invatakseilla. Se on lisäpalvelu josta on se naurettava lisämaksu, mutta joskus ihan tarpeellinen. Kela kun ei ole halukas korvaamaan sitä invataksin 15 € lisuketta, jos jalka kipsissä oleva asiakas pystyy teoriassa pomppimaan sujuvasti yhdelläkin jalalla.
- Tsuppari.
~¢~ kirjoitti:
Epärehelliset taksikuskit tietenkin nappaavat sen tavaralisän pelkästä takakontin avaamisesta, eikä asiakas siitä älyä kysellä. Ihmettelee vaan, että miten tää näin paljon maksoi.Minä en kyllä imuroi jonkun 2,70 euron takia,eli en ota isoa koiraa kyytiin laisinkaan,sit kun jotkut tilaa että pieni koira tulisi mukaan,niin sielä on monesti joku saksanseisoja ! tai joku raatelija joka pitäisi ottaa vielä penkkien väliin.
Tsuppari. kirjoitti:
Minä en kyllä imuroi jonkun 2,70 euron takia,eli en ota isoa koiraa kyytiin laisinkaan,sit kun jotkut tilaa että pieni koira tulisi mukaan,niin sielä on monesti joku saksanseisoja ! tai joku raatelija joka pitäisi ottaa vielä penkkien väliin.
Tsupparille, tässä just näkyy tämä monopolisuojan vaikutus. Sua ei asiakaspalvelu kiinnosta, kun valtio pitää kilpailijat poissa sun markkinaltasi. Jos taksimarkkinalle olisi vapaa pääsy niin joskus keikka nyt vaan olisi huonompi. Nykyisellään katsotaan korvaus jostain hemmetin ministeriön päätöksestä. Mikä voisi olla kauempana yrittämisestä. :))
Itse asiassa, voisin vaikka kannattaa sellaistakin muutosta, että koko kyseenalainen taksiliiketoiminta siirrettäisiin valtion hoidettavaksi tai jonkin muun julkisyhteisön.- fggdfgdfdfg
nccroads kirjoitti:
Tsupparille, tässä just näkyy tämä monopolisuojan vaikutus. Sua ei asiakaspalvelu kiinnosta, kun valtio pitää kilpailijat poissa sun markkinaltasi. Jos taksimarkkinalle olisi vapaa pääsy niin joskus keikka nyt vaan olisi huonompi. Nykyisellään katsotaan korvaus jostain hemmetin ministeriön päätöksestä. Mikä voisi olla kauempana yrittämisestä. :))
Itse asiassa, voisin vaikka kannattaa sellaistakin muutosta, että koko kyseenalainen taksiliiketoiminta siirrettäisiin valtion hoidettavaksi tai jonkin muun julkisyhteisön.Vaikka olisikin valtion hoidettavana, niin kai koirasta saa ottaa korvauksen jos se sotkua aiheuttaa? Eikä 2,7€ tosiaan kovin paljon ole, ainakaan jos kesken vuoron joutuu auton imuroimaan.
Vai meinasitko, että valtio kyllä kustantaa kaiken samaan hintaan, sama se miten asiakas sotkee? - monopoli konjakki
nccroads kirjoitti:
Itse asiassa, voisin vaikka kannattaa sellaistakin muutosta, että koko kyseenalainen taksiliiketoiminta siirrettäisiin valtion hoidettavaksi tai jonkin muun julkisyhteisön.Valtion hoidettavaksi vaan, sosialismi takaisin kunniaan. Itse taksiautoilijana kyllä kannattaisin valtion taksia. Näin saisin kesä/talvilomat, näitä joita en yrittäjänä saa. Ai niin, emmehän me sinun mielestäsi mitään yrittäjiä olla, muuten vaan monopolia?? pyöritellään pirun pitkää päivää :(
Maksetaanhan sinullekin töissä palkkaa paskalla käymisestä.
- Rollston
Suomen taksihinnat ovat edullisia, varsinkin jos ottaa huomioon autoilun yleisen kalleuden Suomessa. Lisänä sääntelyn mukanaan tuoma turvallisuus ja laadukkuus. Laadukkuus tosin alkaa PK- seudulla olemaan osin rajoilla, sen verran heikolla suomen kielen taidolla osa siellä ajelee.
Ainoa seikka joka sännellyssä hinnassa harmittaa, on autoilijat jotka hankkivat Kian tai Hyundain ja ovat mielestään oikeutettuja saamaan kyydistään saman hinnan kuin Premium merkillä matkustettaessa. Laillisestihan kaikki hinnat ovat toki samat, eikä auton tasolla ole merkitystä. Mutta ei tälläinen kyllä vapaassa taloudessa milläään alalla toimisi. Stockmann on Lidliä kalliimpi, junassa on eri hinta eri matkustusluokissa jne.- ghfgdfdfgdfgdfg
Joo, mutta turha tuosta on sitä Kia-isäntää syyttää. Hän vain pelaa tämän järjestelmän ehdoilla, todennäköisesti fiksusti.
Eivätkä monet asiakkaat paljon enempää Mersusta jaksaisi maksaa, kun Kiallakin pääsee ihan kivasti. Mersusta voitaisiin ehkä maksaa 5% enemmän. Esimerkkiä voi käydä hakemassa vaikka niistä maista, joissa valinnanvapautta on myös taksien hintaluokkien välillä. Tosin onhan se 5%:kin pitkässä juoksussa merkittävä lisä. - Rollston
ghfgdfdfgdfgdfg kirjoitti:
Joo, mutta turha tuosta on sitä Kia-isäntää syyttää. Hän vain pelaa tämän järjestelmän ehdoilla, todennäköisesti fiksusti.
Eivätkä monet asiakkaat paljon enempää Mersusta jaksaisi maksaa, kun Kiallakin pääsee ihan kivasti. Mersusta voitaisiin ehkä maksaa 5% enemmän. Esimerkkiä voi käydä hakemassa vaikka niistä maista, joissa valinnanvapautta on myös taksien hintaluokkien välillä. Tosin onhan se 5%:kin pitkässä juoksussa merkittävä lisä.En syytäkään Kia- isäntää. Samaa mieltä, että pelaa todennäköisesti fiksusti. Kyseisen "pelitavan" mahdollistaa mielestäni tämä sääntely. Jossa siis on paljon hyviä puolia kuten kirjoitin.
Yleisesti on vaikea sanoa kuka maksaisi enenmmän ja minkä merkin kyydistä, mutta teoriassa voisi olla kokeilun(ainakin keskustelun) arvoista. Voihan se olla ettei suomalainen joka on opetettu siivoamaan pöytänsäkin (tyyliin huoltoasemat) halua laatua tai palvelua.
Toisaalta voishan kokeilla sitä että asiakas saisi autoa tilatessa valita merkin ja sitten katsottaisiin tulisiko Kialle kyytejä lainkaan. - fffdfgdfgdfgdf
Rollston kirjoitti:
En syytäkään Kia- isäntää. Samaa mieltä, että pelaa todennäköisesti fiksusti. Kyseisen "pelitavan" mahdollistaa mielestäni tämä sääntely. Jossa siis on paljon hyviä puolia kuten kirjoitin.
Yleisesti on vaikea sanoa kuka maksaisi enenmmän ja minkä merkin kyydistä, mutta teoriassa voisi olla kokeilun(ainakin keskustelun) arvoista. Voihan se olla ettei suomalainen joka on opetettu siivoamaan pöytänsäkin (tyyliin huoltoasemat) halua laatua tai palvelua.
Toisaalta voishan kokeilla sitä että asiakas saisi autoa tilatessa valita merkin ja sitten katsottaisiin tulisiko Kialle kyytejä lainkaan.Eikös sen saa nytkin, harva vaan tietää siitä tai edes ajattelee koko asiaa? Mutta kyllä kai keskukseen soittaessaan voi pyytää auton merkkiä?
- Rollston
fffdfgdfgdfgdf kirjoitti:
Eikös sen saa nytkin, harva vaan tietää siitä tai edes ajattelee koko asiaa? Mutta kyllä kai keskukseen soittaessaan voi pyytää auton merkkiä?
Ei ole minulta onnistunut. Kokoon tai varusteisiin(farmari, kattotetine tms.) voi vaikuttaa, mutta keskus on sanonut ettei merkkiä voi valita. Poikkeuksena tietysti jos soittaa suoraan autolle.
Hyvä Rollston, autokuljetuspalvelun ostaja ei osta kouluttamattoman ihmisen juttuseuraa vaan kuljetuksen paikasta A paikkaan B. Tähän ei tarvita suomenkielen taitoa yhtään tippaa. Osoitteen jokainen kuljettaja joka tapauksessa naputtelee navigaattoriin, joten osoitteen voi antaa vaikka paperille raapustettuna.
- gdfgdfgdfgdfgdfgdf
nccroads kirjoitti:
Hyvä Rollston, autokuljetuspalvelun ostaja ei osta kouluttamattoman ihmisen juttuseuraa vaan kuljetuksen paikasta A paikkaan B. Tähän ei tarvita suomenkielen taitoa yhtään tippaa. Osoitteen jokainen kuljettaja joka tapauksessa naputtelee navigaattoriin, joten osoitteen voi antaa vaikka paperille raapustettuna.
Mikä sinä olet kertomaan mitä ostaja ostaa? Aika moni ostaa myös sitä juttuseuraa. Tai toivoo sitä saavansa, eri asia sitten, että joutuuko pettymään vai ei. Sitä ei varsinaisesti ole luvattu, kuten nyt ei baaritiskilläkään ole luvattu juttu- eikä panoseuraa. Silti baariin mennään muunkin kuin oluen takia.
Monenlaisia ongelmia ja monimutkaisuuksia voi myös matkalla tulla, joissa kielitaito on tarpeen.
Mutta tottahan se on, ettei ainakaan täydellinen kielitaito olennaisesti paranna keskimääräisen taksiasiakkaan saaman palvelun arvoa. Joillekin se on kuitenkin joissain tilanteissa tärkeää. Auttava kielitaito välttämätön tässä työssä juuri noiden mahdollisten poikkeuksien takia. Pitää ymmärtää esimerkiksi: "käydäänpä tuossa Shellillä ostamassa tupakat, odota tässä sen aikaa, niin jatketaan sitten".
Ei siis mitään äidinkielentasoista kieltä vaadita, mutta jotain kuitenkin. - Rollston
nccroads kirjoitti:
Kuten totesin, turvallisuus ja laadukkuus kuuluvat pääsääntöisesti suomalaisen taksin hintaan. Yhtenä osana on kuljettajan kielitaito. Tulee tarpeeseen esimerkiksi kun vanhusta viedään terveyskeskukseen ja tai asioille yleensäkin (ilmeisimmin näitä kyytejä on päivisin paljon). Tai kun tilaan taksin noutamaan lastani jäähallin pihasta pelireissulta, on mukavaa kun tietää yhteisen kielen löytyvän, jos ongelmia ilmenee.
Juttuseura on kokonaan toinen asia. Itse en kuskin kanssa tapaa jutella, en tosin jätä juttelematta perustuen oletukseeni hänen koulutustaustastaan. Ei vain ole tapana höpötellä joutavuuksia.
- Molskis ja Loiskis
Perseaukiset valittaa autonmerkeistä aivan sama se vaikka ladassa istut ja maksat kun pääset perille...
- yks vaan
miksi tavallinen taksi ei saa ottaa porrasveto/avustamislisää?se on erillinen korvaus joka tulee taksan ja invalisän päälle jos asiakasta on avustettva,joka haku tahi määränpäässä ja siihen on oikeutettu lain mukaan vain vaihtoehto varustellun auton kuljettaja.esim jos pyörätuoliasiakas jolla on kokoontaittuva pyörätuoli ja haluaa matkustaa ei invataksilla ja silti tarvitsee avustusta vaikkapa ensimmäiseen kerrokseen, ei kuljettajalla ole oikeutta ottaa minkäänlaista avustuskorvaus,mutta inavataksinkuljettajalla on???sama työ eri korvaus...
- ...
"miksi tavallinen taksi ei saa ottaa porrasveto/avustamislisää?"
Siksi, ettei tavallinen taksi vedä pyörätuolia portaissa. Itse en ainakaan vetäisi, jos en saa siitä taksapäätökseen laitettua korvausta. Normitaksin mittarin asetukset eivät tunne k.o. lisää, joten se siitä avustamisesta sitten... - ,.,.
Itse olenkin saannut ottaa avustlisän kerran kun piti taluttaa asiakas ovelle asti, koska ei pysynyt pystyssä ilman tukea, tämä siis johtui sairaudesta eikä humalatilasta
- ~¢~
valehtelet. Vaikka allasi olisi ollut invataksi, niin ajettuasi kohteeseen, olet rahastanut asiakkaan normaalikyydin hinnalla. Tämän jälkeen asiakas on kaatunut autosta ulos. Olet joutunut nostamaan sen satakiloisen läskikasan pystyyn ja kantamaan reppuselässä kerrostalon kolmanteen kerrokseen portaita pitkin. Asiakas kuolasi taksitakkisi piloille ja pari välilevyä selkärangastasi pullistui. Sinusta tuli työkyvytön alkoholisti ja vaimosi jätti sinut.
- 14+16
~¢~ kirjoitti:
valehtelet. Vaikka allasi olisi ollut invataksi, niin ajettuasi kohteeseen, olet rahastanut asiakkaan normaalikyydin hinnalla. Tämän jälkeen asiakas on kaatunut autosta ulos. Olet joutunut nostamaan sen satakiloisen läskikasan pystyyn ja kantamaan reppuselässä kerrostalon kolmanteen kerrokseen portaita pitkin. Asiakas kuolasi taksitakkisi piloille ja pari välilevyä selkärangastasi pullistui. Sinusta tuli työkyvytön alkoholisti ja vaimosi jätti sinut.
Tyypillinen tarina =)
- 19+20
Suomessa taksit ovat aika hintavia. Mutta hetkinen? Täällähän kaikki maksaa todella paljon, joten on ehkä reilua että taksikuski jonka palkka ei ole vakio kykenee kaupassa maksaa ostoksiaan.
Tottakai se taksikuski kytkee mittarin päälle odotellessa, jos et ole valmistautunut lähtöön ajoissa. Se on täysin selvä asia ja riippuu taksikuskista laittaako heti päälle, vai odotteleeko hetken ystävällisenä josko sinä kerkeisit paikalle, kun on kyyti varattu.
Tottakai taksikuski rokottaa lisämaksuja, koska ne on ohjeistettu. Jos ei perse oikeasti kestä parin euron lisämaksua, niin suosittelen istumaan kotona ja kävellä paikasta toiseen. Kerta liikkuminen on liian kallista. (Mihin edes matkalaukkuja tarvitsit tässä tilanteessa) - Onko järkee
Taksit saavat 28 miljoonaa euroa Suomessa, valtion tukea. Erilaisilla verohelpotuksilla ym.
- veroveroveroverovero
Kerroppa, mitä nämä "erinäiset" 28 miljoonan euron verohelpotukset ovat? Tietääkseni ainoa helpotus on maximissaa 9600 euron alennus autoverosta edellyttäen, että pidät autoasi 3 vuotta. Tämä autoveron alennus perustuu vain ja yksinomaan siihen, että taksiautoilija on ainoa kuljetusalan yrittäjä, jonka kalustossao autoveroa, yhdenvertaisuuden vuoksi siis.
Mitä ovat siis nämä mainitsemasi ym?
- Taksit on juoppokusk
Aivan sama mitä taksikyyti maksaa, en käytä koskaan taksin ylihintaisia palveluita. Taksi on epäekologinen ja kallis palvelu ja ei pärjää omalle autolle. Taksi menee aina tyhjänä toiseensuuntaan ja on kooltaan iso ja epätaloudellinen. Vain tyhjä linja-auto on huonompi vaihtoehto.
- En jaksa rautalangas
Mitähän se oma auto maksaa ? voi kiisus.
- oven aukaisu 10 e
Suomalainen taksi (oli se sitten Mersu, Volvo, Sitikka, mikä merkki vaan) on hanurista. Tai sanotaan Norjan ja Ruotsin jälkeen maailman kallein!
Taksitolpalla avaat taksin oven ja olet jo 10 euroa pystyssä taksisuharille, vaikka auto ei ole vielä liikahtanut senttiäkään.
Maailmalla 10 eurolla ajaa lähes koko päivän!
Näin meitä poloisia rokotetaan ja kusetetaan!- 6+11
Kusetusta se on vasta sitten kun et ole tietoinen siitä mitä ostat. Suomessa takseilla on vakiotaksa ja jos siitä on epäselvää, niin aina voi kysyä. Paljonko suunnilleen maksaa kyyti rautatieasemalle? Ai 25 euroa... no minäpä kävelen, kiitos!
- herrankukkaro
6+11 kirjoitti:
Kusetusta se on vasta sitten kun et ole tietoinen siitä mitä ostat. Suomessa takseilla on vakiotaksa ja jos siitä on epäselvää, niin aina voi kysyä. Paljonko suunnilleen maksaa kyyti rautatieasemalle? Ai 25 euroa... no minäpä kävelen, kiitos!
Näinhän sitä palvellaan asiakkaita, eikö tälle pitäisi jo saada stoppi ja taksiyrittäminen vapaaksi! LM määrää taksat ja asiakas vikisee!
Taksit ja apteekit ovat aivan käsittämättömät lainsäätäjien suojelemat monopolit. En millään käsitä kummankaan suhteen tarveharkinnan mielekkyyttä. Kaikilla muilla aloilla kilpailu pitää markkinalla tarjonnan sopivana. Apteekkien liikevaihdosta vielä kaiken kukkuraksi suurin osa kertyy valtion (KELA) varoista.
Taksiyrittäjänä toimiminen ei tosiasiassa periaatteessa edellytä muuta kuin auton ja ajokortin ja apteekkarina pitäisi lähtökohtaisesti voida toimia kaikkien proviisorien.- jotain tehtävä
Suomesta pääsee lentäen milanoon samalla tai hiukan halvemmalla kuin esim hyvinkäältä järvenpäähän ..sairasta , reilu 20km
- 16+10
Kysymys kuuluu, pääseekö Suomesta Milanoon charter-lennolla halvemmalla kuin Hyvinkäältä Järvenpäähän. Halvat lentoliputhan perustuvat siihen, että lentokoneen on kuljettava joka tapauksessa ja silloin on parempi myydä lippuja tappiollakin. Mutta kokeilepa joku kerta ottaa se charter, johon siis taksi vertautuu, ja tule sitten kertomaan miten edullista se oli. Hinnat nimittäin lähtevät tuolta 20 000 eurosta ylöspäin.
- kamelikameli
16+10 kirjoitti:
Kysymys kuuluu, pääseekö Suomesta Milanoon charter-lennolla halvemmalla kuin Hyvinkäältä Järvenpäähän. Halvat lentoliputhan perustuvat siihen, että lentokoneen on kuljettava joka tapauksessa ja silloin on parempi myydä lippuja tappiollakin. Mutta kokeilepa joku kerta ottaa se charter, johon siis taksi vertautuu, ja tule sitten kertomaan miten edullista se oli. Hinnat nimittäin lähtevät tuolta 20 000 eurosta ylöspäin.
Ihan kuin nää vinkujat täälä ymmärtäis noin hienoja sanoja kuin Charter.
- taksairi
Taksi kokemuksia: Asiakkaan piti ehtiä junalle, taksia ei vain kuulunut, vaikka se oli tilattu jo ajoissa sovittuun aikaan. Asiakas sai pummattua toisen kyydin. Kun taksin perään soitettiin, niin taksi oli odottamassa asuntolan edessä "kun aina normaalisti siihen tilataan", eikä pääoven edessä, kuten nyt oli tilattu. Tilaaja oli niin ällistynyt selityksestä, eikä jäänyt jahkaamaan, vaan maksoi taksin vaatiman summan tyhjästä.
Kaverin kanssa oli kimppataksi ja vietiin kaveri ensin kotiinsa. Kuski sammutti mittarin siksi aikaa, kun kaveri maksoi oman osuutensa kyydistä. Kun pääsimme minun kotiovelleni, kuski totesi, että "nyt sulle tuli halpa kyyti, unohdin laittaa mittarin päälle".- gdfgdfgdfgdg
Ja noissa oli kertomisen arvoista mikä?
No tuo, että maksaa olemattomasta on jo typerää. Jos siis ei lopulta taksilla mennyt edes.
- llllllllllllllllllll
voiko hajuvesiallerginen, kurkku turpoaa , jättä ä maksamatta paikalle tulo maksun jo s koko taksi löyhkää partavedelle takapenkille asti, minusta voi
mitä jos taksin tilaa esim viidentoista tai kymmenen minuutin päähän
miksi puolen kilometrin kyyti labraan 6 e on huono kun taksi joutuu ajamaan vain 300m kotiini ja 300 takaisin?- cvgdfgdfgfgh
Allerginen voi pyytää tilatessaan taksin allergia-auton, jossa ei ainakaan eläimiä eikä toivottavasti hujuhajujakaan ole käytetty. Muuten on vähän vaikea valittaa jostain normaaliin hygieniaan kuuluvasta, kuten hajusteiden käytöstä. Toki vaikea määrittää rajaa sille, että mikä on normaali määrä?
Se 6e on huono, kun keikkaan menee itsessään odotuksineen maksuineen ajoineen 10min, mistä liksa nyt olisi vielä kohtuullinen 36€/h, mutta kun ennen keikkaa on keskimäärin odoteltu keikkaa ainakin toinen 10min, niin tuntituotto painuukin 18 euroon ja tästä kuljettajan oma palkka noin 6€/h eli niin matala, ettei työnteossa ole mitään järkeä.
Ja usein sitä odottelua ennen keikkaa on ollut paljon pidempäänkin. Jos sitä olisi ollut vaikka 20min, niin tuntipalkka painuisi jo 4 euroon. Ja yli tunninkin odotteluja on usein.
Toisaalta tämä on myös alan tehottomuuden vika. Optimaalisessa tilanteessahan keikkaa olisi jatkuvasti, eikä tehotonta odottelua lainkaan. Ei vaan ole vielä kukaan keksinyt niin hienoa systeemiä, jolla tuo toteutuisi, kun kysyntä vaihtelee kovasti ja tarjonta halutaan kuitenkin pitää jatkuvasti hyvänä ja kuskeille täytyisi saada jonkunlaiset yhtenäiset 7-12h työvuorot, eikä tyyliin "kaksi tuntia aamulla, kaksi iltapäivällä, tunti illalla teatterin loppuessa ja 3 tuntia baaripokia yöllä".
- vapautetssta!
Koko taksiala pitäisi vapauttaa. Ei ole mitään perustetta pitää näennäisesti yllä vanhaa sosialismista periytyvää toimintaa. Se, että autoina olisi myös vanhempia linttoja, niin mitä sitten!
- ...
Eihän suomalaiset voi istua mihinkään vanhaan linttaan! Joo, vapaaksi vaan, siinä samassa vapautuu myös hinnat. Kovan kysynnän aikana hinnat taivaisiin, hiljaisempana aikana ajellaan sitten halvemmalla, mulle sopii kyllä. Aika harvassa maassa EU:n alueella taksi on täysin vapaa. Niissä missä se on vapaa, on hinnat kohonneet jokaisella ja paljon negatiivistakin palautetta ovat saaneet. Vaputus pitäisi kuitenkin tehdä siten, ettei alalle kuitenkaan pääsisi yksikään, joka omaa yhdenkin merkinnän rikosrekisterissä. Jo nyt useat liikennesakotkin estää taksiluvan saannin.
Muuten, ei sosialismin aikana ollut yksityisiä pirssejä, kaikki oli valtion pirssejä mm. entisessä neukkulassakin....
- tueton mersu
Vielä luulevat olevansa yrittäjiä ,samanlaisia tukitaunoja ovat kun maanviljelijätkin sillä erolla että maanviljelijä joutuu tekemään kunnon töitä.
Kyllähän Suomessa on erikoisen kalliit taksimaksut verrattuna muihin maihin. Eikä suomalainen taksimies edes palvele asiakasta niinkuin eteläisen naapurimaan taksit. Täällä kuski istuu kuin hitsattuna penkillään tuskin ovea avaa. Eikä tarvitse olla taksitolpan komein auto siihen hommaan riittää paljon halvempi vehje. Kyllä se on laiskan miehen hommaa. Alkutaksaksi riittää varsin hyvin 1€. sillä pärjää hyvin.
- Lettusia
Sopii "artusian" tulla kokeilemaan yrittäjäksi taksiin. Taitaisi puheet taksin halpuudesta muuttua täysin? Kerrohan neropatti, mitä tukia taksiautoilijat saavat? Taksihinnat suomessa ovat EU:n keskitasoa, vaikka kustannuksiltaan autoilu on euroopan kalleimpia?
Kannattaisia tutustua alaan edes hieman, ennen kuin ehdottelee euron pohjataksaa. - :-)
Lettusia kirjoitti:
Sopii "artusian" tulla kokeilemaan yrittäjäksi taksiin. Taitaisi puheet taksin halpuudesta muuttua täysin? Kerrohan neropatti, mitä tukia taksiautoilijat saavat? Taksihinnat suomessa ovat EU:n keskitasoa, vaikka kustannuksiltaan autoilu on euroopan kalleimpia?
Kannattaisia tutustua alaan edes hieman, ennen kuin ehdottelee euron pohjataksaa.Niin, tuo "artusia" on 72 vuotias vanha dementoitunut kalkkis, ei tarvitse ottaa enää vakavasti, vanhuksen hourailuja vaan ovat ;)
- tukitukituki
No paljonko sait veronpalautusta nykyisestä autosta?
- pois alta!
Toivottavasti taksitarkastajat osaavat ja viitsivät lukea. Ei nimittäin savua ilman tulta.
Ja nämä taksikaahailijat! Yleiset nopeusrajoitukset kun eivät näytä koskevan lainkaan takseja. Miksi tuo maan tapa saa aina vaan jatkua???- 17+12
Taksitarkastaja = tyhjä takki. Mitä valtaa kuvittelet näillä olevan?
- lksndvn
Samaan aikaan 20 kilometrin keikka ei saisi maksaa kuin 15 euroa, pitäisi vielä ajaa 40 km tunnissa. Siis ajoaikaa menisi 30 minuuttia ja siihen liikennevaloissa 10 minuuttia lisää ja loput tunnista odotettaisiin tolpalla. Liikevaihto olisi hulppeat 15 euroa tunnissa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset päättää. Heti kun taksin tuntiliikevaihto on 50 euroa nopeusrajoitusten mukaan ajaen, loppuvat ylinopeudet kuin seinään.
- semmosta1
Olkaa tyytyväisiä siihen, että joku meitä suostuu ylipäätään kuljettamaan sieltä saluunasta kotiin, vieläpä työn luonteeseen nähden hävyttömän alhaisella korvauksella. Taksamittarin takomista lukemista jakautuu euroja sen verran moneen kärkkyvään käteen, ettei työntekijä tai edes yrittäjä pääse äkkirikastumaan, jos ylipäätään toimeen tulee. Monesti myös ne illan viimeiset, jo valmiiksi täysiin poskiin kumotut juomat, joiden hinnalla sinne kotiin taksilla turvallisesti pääsee, voisi muutenkin jättää väliin.
Ja vähän älyllisempää argumenttia kehiin kuin "mutku espanjassa pääsee eurolla hotellille..", kiitos.- E.L.Äkeläinen
Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten, eikä ole tippaakaan ikävä taksin rattiin. En tulisi, vaikka saisin kolminkertaisen taksan. Kännikalat kuskatkoon ihan kuka tahansa. Eipä kenelläkään ole arvostusta ko ammatista, vain mamut taitavat enää tulla taksihommiin?
Pitäkää tunkkinne ...kele! - ohi on 28 v
E.L.Äkeläinen kirjoitti:
Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten, eikä ole tippaakaan ikävä taksin rattiin. En tulisi, vaikka saisin kolminkertaisen taksan. Kännikalat kuskatkoon ihan kuka tahansa. Eipä kenelläkään ole arvostusta ko ammatista, vain mamut taitavat enää tulla taksihommiin?
Pitäkää tunkkinne ...kele!Aivan näin ja myös vajaa kaksi vuotta olen minäkin ehtinyt elää täysipainoista eloa ilman vinoilua, örveilyä ja ainaista kitinää taksipalvelusta ja siihen liittyvistä asioista. Silti kysyessäni mikä yksittäinnen palvelu on edullisempi taksikuljetus, niin kukaan "tietäjä" ei ole asiaa tiennyt.
- Anonyymi
Ai ai, tätä lankaa on kiva lukea näin puolitoista vuotta lakiuudistuksen jälkeen, oli se taksimaailma 2013 kyllä kamala!
- Anonyymi
Samanlaisia huijareita taksit olivat ennenkin. Silloin vain tarvittiin kynnysraha että pääsi kartelliin.
- Anonyymi
Luuletkos että kukaan odottaa ovella ilmaiseksi...
Pitäis kuitenkin tajuu se on heidän duuninsa. En ole valittanut hinnoista.
En palvelusta Suomessa paras palvelu ja hinnat kohdallaan...……
Niin metsä vastaa kun sinne huudat. Valitettavasti Berner tuhosi tämänkin - Anonyymi
Mua ärsyttää että jouduin maksamaan hotellista koko yön hinnan. vaikka en kerinnyt nukkua siellä kuin 4 tuntia. Ja sitten myöhästyin aamupalalta enkä saanut hyvitystä
- Anonyymi
Miksi luulet että jonkun pitäisi odottaa sinua ilmaiseksi! Tilaat taksin ja olet paikalla kun se tulee tai maksat odotuksesta. Sillä siisti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462