Hei! Olen 14-vuotias tyttö, jota on viimepäivinä alkanut suuresti vaivaamaan omat hampaat.
Olin loppusyksystä hammaslääkärillä. Tätä aiemmin olin huomannut ''kuutoshampaissani'' alhaalla pienet, ruskeahkot pisteet, joista sitten tajusin niiden olevan reikiä. Kuitenkin, hammaslääkärini (joka oli muuten venäläinen, ja ei kai osannut kunnolla suomea) sanoi, että kaikki on kunnossa. No, uskoin häntä enkä kysellyt enempää.
Mutta nyt... Reiät ovat pysyneet suurinpiirtein samankokoisina, eivätkä hirveästi oireile. Joskus en pysty takahampaillani syömään, mutta sekin menee ohi. Pesen joka päivä kaksi kertaa hampaani, aamuin illoin. Suuhuni on kuitenkin alkanut tulemaan paha maku, en oikein osaa selittää millainen muttei kovin miellyttävä. Hengitys ei kai kuitenkaan haise, tai ainakaan kukaan ei siitä ole valittanut. Mutta kuitenkin...
Olen todella hammaslääkärikammoinen ihminen, ja pelkään kuollakseni varsinkin sitä vaihtoehtoa että nämä hampaani jouduttaisiin juurihoitamaan. En pääse juuri nyt hammaslääkäriin, sillä kunnallani sinne joutuisit odottamaan sen puoli vuotta ja sitten se kutsu olisikin edessä ilman ajanvarausta, ja yksityiselle meillä ei ole rahaa... Mutta tahtoisin nyt vähän varautua, että viittaavatko oireet jo siihen, että hammas olisi kuollut? Ulkoisesti en huomaa mitään eroja, mutta mitä olen lueskellut niin oireet saattavat viitata siihen... Vai voiko kyse olla jostain muusta? Minulla on ollut sinnikkäästi tässä parin kuukauden ajan kyllä yskäkin, tuleeko paha maku siitä? Joskus ikenistäkin tulee verta, mutta tämä on harventunut aikalailla...
Ja sitten... Kuinka paljon tarkalleenottaen puudutukset sattuvat, ja kauan kestävät? Minulta on puudutettu kerran tikkausta varten korvanlehti, ja muistan sen kivun olleen kamalimpia, mitä olen kokenut... Tuntui kuin olisin lentoon lähtenyt siitä hoitopöydältä ja itkukin tuli silmään. Olen muutenkin aika kipuherkkä ihminen... Tosin olen ottanut huulikorun, eikä se tuntunut juuri missään... Ja onko se juurihoito oikeasti niin kammottava, mitä ihmiset sanovat? Voiko tämänikäinen saada jonkinsorttisia rauhoittavia ennen hoitoihin menoa?
Tarvitseeko juurihoidon vai pelkän paikkauksen?
3
169
Vastaukset
- Apua tarvitseva
Niin ja lisätään vielä, että tätä kammoni alkoi tästä uudesta hammaslääkäristä. Muista olen pitänyt, mutta tuon luona oli epämiellyttävä käydä. Pelkään, että sama tyyppi taas ensi kerralla ''hoitamassa'' hampaani kuntoon...
- Umppu1
Heippa!
On ihan tyypillistä, että kuutosten purupinnoille tulee värjäymää. Tumma piste sinänsä ei vielä tarkoita, että hampaassa on reikä. Hammaslääkärillä on kyllä käytössä työvälineet, joilla hän pystyy erottamaan, mistä oikeasti on kysymys.
Et kertonut, miksi et ole pystynyt takahampaillasi syömään, mutta ikäsi huomioon ottaen se voi hoitua myös viimeisten pysyvien hampaiden puhkeamisesta.
Paha maku voi johtua monesta eri asiasta, joista osa liittyy hampaisiin tai limakalvoihin (esim. ientulehdus, hiiva) ja osa esim. ruokavalioon.
Kuvaamasi oireet eivät viittaa mihinkään huolestuttavaan eikä mikään anna syytä epäillä, että tarvitsisit juurihoitoa lähitulevaisuudessa, varsinkaan jos pidät jatkossakin hyvää huolta hampaistasi. Älä murehdi liikoja vaan nauti kesästä! - Ham lääk kammoinen
Samaa mieltä kun edellinen vastaaja. Tummentumat eivät välttämättä tarkoita reikiä, ja takahampaiden purenta-arkuus saattaa johtua siitä, että hampaasi reuna on korkea (ottaa liikaa kiinni ylähampaaseen).
Veri ikenistä viittaisi ienärsytykseen, joka on hoidettavissa ihan normaalisti siihen tarkoitetuilla hammastahnoilla.
Jos taas ikenet pahasti tulehtuneet saat antibioottia, ilman sitä poraa:))
Suun puuduttaminen taakse ei tunnu juuri miltään, ja jos tuntuukin niin puhu pelosta hammaslääkärille. Puudutus laitetaan niin nopeasti, ettei sen takia kannata pelätä.
Juurihoito on puudutettuun hampaaseen kivuton! Mutta tuskin tässä nyt sen tarvetta on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41995Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56876