Naisten jiven tanssiminen lavoilla

Tansssija 45

Minulle on sattunut monta kertaa lavoilla että kun tulee selvä jive- kappale ja sovitaan tuntemattoman daamin kanssa että tanssitaan jiveä niin daami alkaa nylkyttää jotakin merkillistä buggin tapaista polkemista. Tanssissa ei ole ollenkaan jiven perusaskelta .
Eikä daami tanssi lainkaan edes yleisimpiä peruskuvioita vaikka kuinka selvästi ohjaisi. Mistä tämä tällainen " jive " on rantautunut lavoille.?

34

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi arvaus

      Kyseessä on kai fusku, joka on jiven yksinkertaistus ja sisältää tavallaan buggin perusaskeleen. Kuviot vaativat daamiltakin taitoa, koska selväkään vienti ei voi olla kovin selvää silloin kun toinen tai molemmat kädet ovat irti.

    • Nomen Nescio

      Siis kyllähän kai rehellisesti voidaan sanoa, että suurimmalla osalla lavatanssijoita tanssiosaaminen on melkoisen horjuvaa. Ja ei siinä mitään, mutta jos tosiaan odottaa tietynlaista suoriutumista, niin monesti saattaa hieman pettyä. Monella voi olla, että kuvioitakin osaataan ja seurataan vientiä, mutta ei silti osata tai haluta tanssia (perusaskellus, vartalon hallinta ja käyttö).

      En usko, alla olevaan kommenttiin viitaten, kyseessä olisi edes fusku, koska kyllä sitä pystyy viemään helposti vaikka itse tanssisi jiven askelin. Tosin ei se tunnu ollenkaan yhtä hyvältä, ja kyllä sen erilaisen jouston tuntee "läpi".

      • TanssiDans 15

        Suurimmallaosalla lavojen daameista swing -tanssien osaaminen rajoittuu buggin alkeiskurssin käyntiin. Varsinaista jiveä osataan aika lailla vähän lavatanssiareenoilla.
        Sensijaan kilpatanssijat sitä kyllä tanssivat.
        Lavoilla jive on korvattu helpommilla tansseilla kuten esim. fusku, jossa jiven vaikean chase askeleen sijaan tanssitaan vain yksinkertainen hidas.askel ( siis fuskataan chase askeleen tanssimisessa)


    • Fusku=Jive

      Fuskun askelluksista tanssia on opetettu jo 40-luvulta alkaen "jive" nimisenä tanssina. Nykyisinkin vielä fuskua opetetaan jive nimisenä, joten ei ole ollenkaan ihme että moni tuntee fuskun nimenomaan jive-tanssina.

      Muutama lavatanssiseura opettaa nykyisin "lava-jive" nimistä tanssia ja se on sama tanssi kuin fusku.

      Kuolujen tanssinopeteuksessa edelleenkin opetetaan fuskua jive nimisenä ja myös monet nuoret tuntevat siitä johtuen fuskun jive nimisenä.

      Vielä 90-luvulla oli yleistä että lavatanssin ohjaajat opettivat jiveä mikä oli fuskua. Käytännössä vain kilpatanssin ohjaajat opettivat satunnaisesti oikeaa jiveä lavatanssikursseilla.

      "Jive" on amerikkalainen slangisana ja tarkoittaa samaa kuin jos suomessa sanotaan jonkun tekemistä "pielaveläisittäin tehdyksi" eli samaa kuin jotain tehdään fuskaamalla. Saman tyyppinen slangisana "jev" tarkoittaa valehtelemista eli puhua palturia. Fusku on käytännössä suora käännös sanasta "jive".

      Tanssin nimestä jive on useitakin eri versioita. Erään version mukaan paremmat swing tanssijat alkoivat nimittämään huonosti swingiä tanssivia "jive-tanssijoiksi". Saman tyylisiä versioita Tanssin nimestä jive on useitakin.

    • jive-jamppa

      Huonokuntoiset tanssijat, joilla jiven askeleet eivät ole oikein hallinnassa fuskaavat. Varsinkin jos kappale on nopearytminen. Jive on vaativa tanssi. Minä haen jivelle vain sellaisia naisia, jotka taitavat tämän lajin.

      • "huonokuntoiset tanssijat".......fuskaavat??.....voi olla vaikka kuinka hyväkuntoinen tanssija jos ei ole hallussa jive tanssi askeleineen niin ei osaa tanssia jive`ä, oli mies tai nainen......


    • Sama juttu miehissä

      Mielestäni jiveä tanssivat miehetkin on harvassa, fuskua ne kaikki melkein vie jotkut toimivat myös buggina. Sitten on oma ryhmänsä bw-miehet jotka hakee tuttuja osaajia niille. Itse ole jiven oppinut ja tanssin sitä mielelläni, mutta todella harvoin sitä mennään kunnolla. Jotkut vanhemmat herrat saattavat joskus siinä yllättääkin.

      • Sitä samaa

        Ja boogijiveä moni jiven tanssija tanssiikin jos jiveä yleensä tanssitaan - tai boogia. Käytännössä jive ja boogi onkin sama tanssi ja nopeus ratkaisee aika pitkälle kumpaa tanssi on - jivemäistä boogia vai boogimaista jiveä.


      • Yksi,Kaksi-Vapaasti
        Sitä samaa kirjoitti:

        Ja boogijiveä moni jiven tanssija tanssiikin jos jiveä yleensä tanssitaan - tai boogia. Käytännössä jive ja boogi onkin sama tanssi ja nopeus ratkaisee aika pitkälle kumpaa tanssi on - jivemäistä boogia vai boogimaista jiveä.

        Kun jive ja boogi tanssitaan vapain askelsuunnin, niin noinhan se menee.


    • BoogieJive

      Se lavoilla tanssittu triplettijive on lähinnä sama tanssi kuin east coast swing tai jitterbug ja sillä ei ole mitään tekemistä nykyisin tanssitun kilpajiven kanssa. Se kilpajiven tyyli on sen verran rankkaa, että se jo sen vuoksi ei sovellu lavatanssiksi.

      Vielä 80-luvulla kilpajive oli helppo soveltaa myös lavatanssiksi, mutta jo 90-luvun alussa kilpajive eriytyi täysin lavoilla tanssitusta east coast swing / jitterbug tyylisestä varsin leppoisasta swing-tyylistä täysin omanlaisekseen lavatanssikelvottomaksi tyyliksi.

      • Eikös lavoilla ole suurin osa "sovellettuja" tansseja joita tanssitaan....


    • SSQQ-swing

      SSQQ- askeleinen swing, mikä nykyisin tunnetaan paremmin suomessa fuskuna, on iänikuinen vanha jo 30's kehitetty tanssi. Samoilla peruskuvioilla, shuffle rytmitetyillä askelilla tanssittu jive on varsin uusi 70's vakioitu tanssi.

      Vanha jive eli SSQQ-swing tanssista käytettiin yleisesti jive nimitystä, ja on sama tanssi kuin nykyisin tunnettu fusku.

      • 16-22

        Entäs nykyään. Jos nykyään puhutaan lavamaailmassa jivestä niin onko se sama kuin Fusku ? Eli onko niin että aina kun puhutaan fuskusta tai jivestä niin puhutaan samasta asiasta. Mitä mieltä olet ?
        Jotenkin tuntuu että nykyisin ymmärretään fusku ja jive eri tanssina.


      • 16-22 kirjoitti:

        Entäs nykyään. Jos nykyään puhutaan lavamaailmassa jivestä niin onko se sama kuin Fusku ? Eli onko niin että aina kun puhutaan fuskusta tai jivestä niin puhutaan samasta asiasta. Mitä mieltä olet ?
        Jotenkin tuntuu että nykyisin ymmärretään fusku ja jive eri tanssina.

        Fusku ja jive on kaksi eri asiaa jos niitä "oikein" tanssitaan....jive`ssä kuusi iskua ja fuskussa nimenomaan fuskataan...eli tanssi on paljon helpompaa ja letkeämpää....

        Kerran aikoinaan Kiuruvedellä eräs kilpatanssin harrastaja kysyi lähdenkö (niemenomaan) lavajive`lle....sanoin että juuu.....lopputulos oli sen etten vielä silloin ollut tanssinut fuskua ja mies ei ollut tyytyväinen kun iskutin hieman liikaaaaa.....


      • Back beat
        16-22 kirjoitti:

        Entäs nykyään. Jos nykyään puhutaan lavamaailmassa jivestä niin onko se sama kuin Fusku ? Eli onko niin että aina kun puhutaan fuskusta tai jivestä niin puhutaan samasta asiasta. Mitä mieltä olet ?
        Jotenkin tuntuu että nykyisin ymmärretään fusku ja jive eri tanssina.

        Sitä vanhaa hidas,hidas,nop,nop, askelrytmistä jiveä on tanssittu ainakin yli 40 vuotta ja vielä viime vuosinakin sitä on opetettu, niin on päivänselvää, että suuri joukko vanhempia tanssijoita tuntee fuskun ensisijaisesti jive nimisenä. Myös koulujen tanssinohjaajat opettavat jiveä minkä askelrytmi on hidas,hidas,nop,nop, eli fuskua minkä nimi on jive.

        Olen joskus viime vuosisadan loppupuolella opettanut jiveä ja sen askellus on HHNN.

        Ja vastaavan rokin askellus on Askel,TAP, Askel,TAP, Askel, Askel, ja tässä pilkkujen väli tarkoittaa yhtä musiikin iskua. Tämä askellus sopii erinomaisesti swing/blues/jazz-pohjaiseen rytmimusiikkiin ja varsinkin jos rytmi on "backbeat".


      • rokken rollia
        Back beat kirjoitti:

        Sitä vanhaa hidas,hidas,nop,nop, askelrytmistä jiveä on tanssittu ainakin yli 40 vuotta ja vielä viime vuosinakin sitä on opetettu, niin on päivänselvää, että suuri joukko vanhempia tanssijoita tuntee fuskun ensisijaisesti jive nimisenä. Myös koulujen tanssinohjaajat opettavat jiveä minkä askelrytmi on hidas,hidas,nop,nop, eli fuskua minkä nimi on jive.

        Olen joskus viime vuosisadan loppupuolella opettanut jiveä ja sen askellus on HHNN.

        Ja vastaavan rokin askellus on Askel,TAP, Askel,TAP, Askel, Askel, ja tässä pilkkujen väli tarkoittaa yhtä musiikin iskua. Tämä askellus sopii erinomaisesti swing/blues/jazz-pohjaiseen rytmimusiikkiin ja varsinkin jos rytmi on "backbeat".

        Jive on 70 vuotta vanha tanssi!
        Suomessakin jo opetettua viisikymmentä luvulta lähtien.
        Tämän ketjun ns. opettajat sun muut eivät ole mitään asiantuntijoita swing tansseissa joihin lasketaan niin monia eri tyylejä.

        Kerrohan sinäkin #Back beat# missä olet opettanut jiveä?
        Swing tanssien eroavaisuuksia kun ei erota oikein ammattilaisetkaan niin kuinka suomi24 raapustelijat!
        Joku mainitsikin jo kilpa jiven joka on aivan toista kuin lavoilla tai ravintoloissa tanssittavat jivet.

        Kun raveissa tehdään ennätyksiä niin ei lasketa kavion kopseita vain ainoastaan mitataan aikaa tietyltä matkalta. Joten tanssi tuomareiden tehtäväkin on vaikeata!


      • Back beat kirjoitti:

        Sitä vanhaa hidas,hidas,nop,nop, askelrytmistä jiveä on tanssittu ainakin yli 40 vuotta ja vielä viime vuosinakin sitä on opetettu, niin on päivänselvää, että suuri joukko vanhempia tanssijoita tuntee fuskun ensisijaisesti jive nimisenä. Myös koulujen tanssinohjaajat opettavat jiveä minkä askelrytmi on hidas,hidas,nop,nop, eli fuskua minkä nimi on jive.

        Olen joskus viime vuosisadan loppupuolella opettanut jiveä ja sen askellus on HHNN.

        Ja vastaavan rokin askellus on Askel,TAP, Askel,TAP, Askel, Askel, ja tässä pilkkujen väli tarkoittaa yhtä musiikin iskua. Tämä askellus sopii erinomaisesti swing/blues/jazz-pohjaiseen rytmimusiikkiin ja varsinkin jos rytmi on "backbeat".

        Jo tanssityylistä näkee kuka on oppinut swing tanssinsa -50,-60 luvuilla.


      • rokken billyä
        sishill kirjoitti:

        Jo tanssityylistä näkee kuka on oppinut swing tanssinsa -50,-60 luvuilla.

        Uutena tanssina lanseerattu rockabilly on sama vanha -50 luvun tyylinen swing.


      • Tanssijat 45
        rokken rollia kirjoitti:

        Jive on 70 vuotta vanha tanssi!
        Suomessakin jo opetettua viisikymmentä luvulta lähtien.
        Tämän ketjun ns. opettajat sun muut eivät ole mitään asiantuntijoita swing tansseissa joihin lasketaan niin monia eri tyylejä.

        Kerrohan sinäkin #Back beat# missä olet opettanut jiveä?
        Swing tanssien eroavaisuuksia kun ei erota oikein ammattilaisetkaan niin kuinka suomi24 raapustelijat!
        Joku mainitsikin jo kilpa jiven joka on aivan toista kuin lavoilla tai ravintoloissa tanssittavat jivet.

        Kun raveissa tehdään ennätyksiä niin ei lasketa kavion kopseita vain ainoastaan mitataan aikaa tietyltä matkalta. Joten tanssi tuomareiden tehtäväkin on vaikeata!

        Täällä tarvittaisiin sinun kaltaisesi todellisen asiantuntijan selvitystä jivestä ja fuskusta. Saisi vähän selvyyttä, kun on niin ristiriitaista kirjoittelua.


      • Siinä ero
        Tanssijat 45 kirjoitti:

        Täällä tarvittaisiin sinun kaltaisesi todellisen asiantuntijan selvitystä jivestä ja fuskusta. Saisi vähän selvyyttä, kun on niin ristiriitaista kirjoittelua.

        Jiwen rock on flat, fuskun rock on bauns.


    • FourStep

      Ulkomailla tunnetaan 4-count 4-step swing, mikä tunnetaan myös hustle nimisenä, ja 6-count 4step swing eli SSQQ-swing ("fusku"). Ainakin kanadassa ja USA:ssa eräissä tanssikouluissa nämä tunnetaan myös nimellä "original jive".

      • rokken rollia

        katohan kooklesta enemmän ja kirjoita lisää eri nimimerkeillä ja plussita omiasi!


      • rokken rollia kirjoitti:

        katohan kooklesta enemmän ja kirjoita lisää eri nimimerkeillä ja plussita omiasi!

        Teoriaahan melkein jokainen osaa ja tietää mutta tanssiminen on sitten aivan eriiiijuttuuuu


    • Buggin tapainen

      Se buggin tapainen polkeminen viiskytluvun rokkia. Yksittäisenä tanssilajina se on nykyisin yksi tanssikurssien suosituimmista tanssilajeista.

    • Roskakirjoittelua

      Jiveä on suomessa tanssittu jo iät ajat. Vasta 90-luvulla yleistyi jivestä kehitetty fusku, kun jiven chaseet alettiin tanssia askelia fuskaamalla. Nämä asiantuntijat kirjoittaa täällä roskaa.

      • TanssiDans 15

        Näin on minunkin mielestäni asia.
        Chase - askel on nopeaan foksiin tai rock´n rolliin liian vaikea askeltaa niin suomalaiset kehittivät 90- luvulla että senhän voi tanssia tutulla HHNN kaavalla tanssimalla chase - askeleen tilalle hitaan-askeleen eli fuskaamalla askeleessa.
        Siitä tuo nimikin fusku tuli koko tanssille.


      • rokken rollia
        TanssiDans 15 kirjoitti:

        Näin on minunkin mielestäni asia.
        Chase - askel on nopeaan foksiin tai rock´n rolliin liian vaikea askeltaa niin suomalaiset kehittivät 90- luvulla että senhän voi tanssia tutulla HHNN kaavalla tanssimalla chase - askeleen tilalle hitaan-askeleen eli fuskaamalla askeleessa.
        Siitä tuo nimikin fusku tuli koko tanssille.

        Jos olisit sinäkin #TanssiDans15#lukenut tätä ketjua edes jonkun verran niin olisit huomannut että tuokin yksinkertainen kertomasi asia on kerrottu moneen kertaan tässä ketjussa, kokemuksienkin kautta!


      • rokken rollia

        #Roskankirjoittelua#

        Iso roskahan se pienemmät peittää! Olit valinnut oikein hyvän nimimerkinkin itsellesi!


      • TanssiDans 15
        rokken rollia kirjoitti:

        Jos olisit sinäkin #TanssiDans15#lukenut tätä ketjua edes jonkun verran niin olisit huomannut että tuokin yksinkertainen kertomasi asia on kerrottu moneen kertaan tässä ketjussa, kokemuksienkin kautta!

        Joo niinpä onkin .
        Itsekin kirjoitin kerran oikeastaan saman asian tuolla aikaisemmin.
        Pistin tässä mielipiteeni uudestaan mikä oli tietenkin ihan turhaa.
        Sorry, kirjoitteleppa sinä tästä eteenpäin.


      • 15-222
        TanssiDans 15 kirjoitti:

        Joo niinpä onkin .
        Itsekin kirjoitin kerran oikeastaan saman asian tuolla aikaisemmin.
        Pistin tässä mielipiteeni uudestaan mikä oli tietenkin ihan turhaa.
        Sorry, kirjoitteleppa sinä tästä eteenpäin.

        Kirjoittele vaan TanssiDans omia käsityksiäsi jatkossakin .
        Ne on yhtä hyviä kuin nuo netistä otetut jutut tanssin historiasta, joita täällä sitten suurena asiantuntijana esitetään.


      • 15-222 kirjoitti:

        Kirjoittele vaan TanssiDans omia käsityksiäsi jatkossakin .
        Ne on yhtä hyviä kuin nuo netistä otetut jutut tanssin historiasta, joita täällä sitten suurena asiantuntijana esitetään.

        Eihän näitä keskusteluita kannata niin tosissaan ottaa kenenkään.....

        Vierivä kivi ei sammaloidu ja enhän minäkään piittää tuon taivaallista "miinustelijani" perässä kiiruhtaessa....kiiruhtaisi yhtä moniin liikuntaharrastuksiin kuin miekii niin ois` balanssissa elämä!


    • Lavoillahan tanssitaan sosiaalitansseja joten voiko sitä odottaakaan että jokainen viejä/vietävä osaa tanssia "täydellisesti".....

      Parketillahan improvisoidaan, musiikkia tulkiten parit keskenään ja ainahan se vietävä ei tanssi niinkuin haluaisi.....sen itsekin tiedän naisena koska olen myös opetellut jonkun verran viemistä....

      Las Palmasin salsa escuelassakin tunneilla opetus on hyvää monine kuvioineen mutta harva viejäkin tanssii sitten koulun järjestämissä salsaamisissa juuri opetusten mukaan...vaan improvisoiden...

      • Käytöstapoja kiitos

        Ja mies vie naisen tanssitaidon mukaisesti.


      • Käytöstapoja kiitos kirjoitti:

        Ja mies vie naisen tanssitaidon mukaisesti.

        Näin se vaan on että paritanssiin tarvitaan viejä ja vietävä, eli kaksi.....huomioon on otettava toinen toisensa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe