Henkilöt:
(JA) Jan Andersson, toimittaja
(TH) Tuomas Hyytinen, toimittaja
(AS) Ari Salminen, professori
(IP) Ilkka Piispanen, rikosylikomisario
(JT) Jukka Tikanmäki, kaupunginhallituksen puheenjohtaja
(TR) Tarmo Rapo, kaupunginvaltuutettu
(LM) Laila Malila, kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja
(TT) Tyyne Tuikka, kaupunginhallituksen 2. Varapuheenjohtaja
(AL) Aarne Liuska, kaupunginhallituksen puheenjohtaja 2009-2012
(VT) Veikko Tikkanen, vs. kaupunginjohtaja
(EK) Esko Kekkonen, puheenjohtaja, Pyhäsalmen ilmailukerho
A-studion haastattelut, osa 1
59
1199
Vastaukset
- Osa 2
Tässä viikon ensimmäinen A-studio, oikein hyvää iltaa. Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjärvellä kuntapamppu joutui selittelemään.
(JT) No sanotaan, että on minä kerran ollut minun savusaunassa käynyt tuota ja hänen isänsä luona olen saunonut siellä, mutta en minä ole siellä hänen luonaan en ole saunonut.
(JA) Mutta nyt sinne Pyhäjärvelle. Siellä paikkakunnan politiikan mahtimies, Jukka Tikanmäki, on joutunut lievästi sanottuna myrskyn silmään.
(TH) Pyhäjärvi on pieni 6000 asukkaan kaupunki Pohjois-Pohjanmaalla nelostien kupeessa. Kaupunkia ovat koetelleet vuosia jatkuneet sotkut, jotka ovat kiertyneet erityisesti lentokentän ympärille.
(TR) Kaikki paperit mennyt läpi mitä, mitä nyt on olemassa ja on löydetty, ja on kaikki tarkistettu ja sieltä ei ole minkäännäköistä löytynyt.
(LM) Minulla on syytä epäillä, että asiat eivät ole kunnossa.
(TH) Yritämme selvittää, ketä pitäisi uskoa paikkakunnalla, jossa on epäilty paikallisen poliisinkin halua penkoa asiaa.
(LM) En tiedä onko heillä, että onko näin, että ei ole tahtoa.
(IP) Siinä on Pyhäjärven, Pyhäjärveä koskevia asioita, muun muassa lentokenttäosakeyhtiötä koskevia asioita. Tutkintapyyntöjä ja päätöksiä niihin.
(TH) Pyhäjärven lentokenttä käy esimerkiksi siitä, kun yksityinen ja yhteinen etu sekoittuvat kunnassa kysymyksiä herättävästi., ja kun yhteistä asiaa hoidetaan ohi pöytäkirjojen ja muotopykälien.
(TT) Kaupunkilaisten täytyy tietää mihin ne veromarkat menevät. Elikkä täytyy olla tietynlaiset kuitit, kokoukset, kirjanpito…
(TH) Pyhäjärven kaupungin omistaman Pyhäsalmen Lentokenttä Oy:n asioita alettiin setviä vuonna 2010.
(EK) Uusi kaupunginjohtaja Tita Rinnevaarahan tähän puuttui, ja ihan asiallisesti ja oikeinkin. Mutta se ilmeisesti sohaisi vähän kusiaispesään, että…
(TH) Käymme kaupungintalolla tutkimassa lentokenttäyhtiön mappeja.
(VT) Tilinpäätöksiä ei olla laadittu muutamina vuosina, yhtiökokouksia ei olla pidetty ja ei ehkä hallituksiakaan, ja ainakaan pöytäkirjoja ei olla laadittu.
(TH) Laiminlyönnit on todettu erityisesti vuosilta 2007 – 2010, mutta niitä on ilmennyt pidemmältä ajalta. Kaupungin yhtiössä on siis rikottu mennen tullen sekä kirjanpito- että osakeyhtiölakia. Rikkeet vahvistettiin vihdoin viime vuonna tehdyssä tilintarkastuskertomuksessa, joka on julistettu salaiseksi. Kaupunki on myöntänyt viime vuosina lentokenttäyhtiölle 7000 – 10000 euron toiminta-avustuksen. Kukaan viranhaltija tai luottamushenkilö ei ole kysellyt yhtiön papereiden perään.
(AL) Pienemmiltäkin yhdistyksiltä tällä paikkakunnalla niin on aina vaadittu tilinpäätös ja tuota toimintakertomus kun on ollut vaikka 500 euron avustuksesta kysymys.- Osa 3
(TH) Tapaus on herättänyt mielenkiintoa erityisesti siksi että paikkakunnan politiikan mahtimies Jukka Tikanmäki on innokas lentäjä ja pyörittänyt kentän toimintaa vuosikymmeniä lentokentän päällikkönä.
(JT) Kuinka monta yhtiötä on Suomessa semmoisia, joita tämä sama koskee?
(TH) Tikanmäki on toimelias mies. Hammaslääkärillä on Hampaankolo niminen yritys, hän on istunut valtuustossa yli 30 vuotta, toiminut pitkään luottamusjohdossa, viime kaudella valtuuston ja nyt kaupunginhallituksen johdossa. Hänellä on vahvoja tukijoita, kuten entinen nimismies Tarmo Rapo.
(TR) Tämä lentokenttähän on ihan naurettava, naurettava juttu tässä koko, koko hommassa. Se on vaan yritetty joku saada semmoinen asia, se on semmoinen valtava hyökkäys tuota Tikanmäen Jukkaa vastaan. Aivan syyttä suotta. Minä en tajua, mikä, mikä siinä on. Kukaan ei ole tosiaan profeetta omalla maallaan.
(TH) Kenttä on ollut vuosikausia lähinnä vain muutamien paikallisten lennonharrastajien käytössä.
(EK) Pyhäjärvellä meitä ei ole kuin tämmöisiä vanhoja ukkoja, niin kun meitä on kuusi, jolla on lupakirja.
(TH) No kenenkäs kone tässä on?
(EK) Tämä on Tikanmäen Jukan kone.
(TH) Kenttää on käyttänyt viime vuosina ahkerasti Tikanmäki, joka on lentänyt luottamustehtävissä, ja omia työ ja muita lentojaan.
(JT) Ja nopeammin täältä pääsee, jos menee tuota, ajaa Ouluun niin sitä on samalla on jo tuota lentokoneella niin sitä on jo sitten tuota Helsingissä.
(TH) Ihmetystä Pyhäjärvellä on herättänyt se, että kaupunki on käytännössä maksanut kaikki kentän kulut.
(EK) No ne on nimenomaan mennyt sähkö, sähkömaksuihin, ja perusmaksuihin tietysti ja sitten aurauksiin jonkun verran.
(AL) Sehän tässä on se ongelman ydin, euroistahan ei ole suuresta, kymppitonnista kysymys, mutta, mutta tuota kun näiltä toimijoilta ei siihen tule niin kuin yhtään siihen.
(TH) Ilmailukerho on kattanut omat kulunsa lentotunneillaan ja kesäajan palovalvonnalla, josta se saa metsähallitukselta hyvän korvauksen. Kaupungin lentokenttäyhtiö ei ole perinyt kerhon jäseniltä maksua edes koneiden säilytyksestä kentällä.
(EK) Sen verran on suupuheina ollut, että kerho hoitelee näitä paikkoja vähän rapsii näitä ja siivoaa ja muuta niin kerhon osuus on sillä korvattu.
(JT) Jos minä lentokentän päällikkönä teen maksutta, en minä ole saanut palkkaa mitään siitä.
(TH) Lentokenttäsotku on kulminoitunut siihen, miten kenttäyhtiön asiat on hoidettu, kun yhtiön hallitus ja toimitusjohtaja eivät näytä vuosiin toimineen. Lentokenttäpäällikkö Tikanmäen roolista on kaksi eri näkemystä. - Osa 4
Osa 3 kirjoitti:
(TH) Tapaus on herättänyt mielenkiintoa erityisesti siksi että paikkakunnan politiikan mahtimies Jukka Tikanmäki on innokas lentäjä ja pyörittänyt kentän toimintaa vuosikymmeniä lentokentän päällikkönä.
(JT) Kuinka monta yhtiötä on Suomessa semmoisia, joita tämä sama koskee?
(TH) Tikanmäki on toimelias mies. Hammaslääkärillä on Hampaankolo niminen yritys, hän on istunut valtuustossa yli 30 vuotta, toiminut pitkään luottamusjohdossa, viime kaudella valtuuston ja nyt kaupunginhallituksen johdossa. Hänellä on vahvoja tukijoita, kuten entinen nimismies Tarmo Rapo.
(TR) Tämä lentokenttähän on ihan naurettava, naurettava juttu tässä koko, koko hommassa. Se on vaan yritetty joku saada semmoinen asia, se on semmoinen valtava hyökkäys tuota Tikanmäen Jukkaa vastaan. Aivan syyttä suotta. Minä en tajua, mikä, mikä siinä on. Kukaan ei ole tosiaan profeetta omalla maallaan.
(TH) Kenttä on ollut vuosikausia lähinnä vain muutamien paikallisten lennonharrastajien käytössä.
(EK) Pyhäjärvellä meitä ei ole kuin tämmöisiä vanhoja ukkoja, niin kun meitä on kuusi, jolla on lupakirja.
(TH) No kenenkäs kone tässä on?
(EK) Tämä on Tikanmäen Jukan kone.
(TH) Kenttää on käyttänyt viime vuosina ahkerasti Tikanmäki, joka on lentänyt luottamustehtävissä, ja omia työ ja muita lentojaan.
(JT) Ja nopeammin täältä pääsee, jos menee tuota, ajaa Ouluun niin sitä on samalla on jo tuota lentokoneella niin sitä on jo sitten tuota Helsingissä.
(TH) Ihmetystä Pyhäjärvellä on herättänyt se, että kaupunki on käytännössä maksanut kaikki kentän kulut.
(EK) No ne on nimenomaan mennyt sähkö, sähkömaksuihin, ja perusmaksuihin tietysti ja sitten aurauksiin jonkun verran.
(AL) Sehän tässä on se ongelman ydin, euroistahan ei ole suuresta, kymppitonnista kysymys, mutta, mutta tuota kun näiltä toimijoilta ei siihen tule niin kuin yhtään siihen.
(TH) Ilmailukerho on kattanut omat kulunsa lentotunneillaan ja kesäajan palovalvonnalla, josta se saa metsähallitukselta hyvän korvauksen. Kaupungin lentokenttäyhtiö ei ole perinyt kerhon jäseniltä maksua edes koneiden säilytyksestä kentällä.
(EK) Sen verran on suupuheina ollut, että kerho hoitelee näitä paikkoja vähän rapsii näitä ja siivoaa ja muuta niin kerhon osuus on sillä korvattu.
(JT) Jos minä lentokentän päällikkönä teen maksutta, en minä ole saanut palkkaa mitään siitä.
(TH) Lentokenttäsotku on kulminoitunut siihen, miten kenttäyhtiön asiat on hoidettu, kun yhtiön hallitus ja toimitusjohtaja eivät näytä vuosiin toimineen. Lentokenttäpäällikkö Tikanmäen roolista on kaksi eri näkemystä.(LM) Käytännössä hän on pyörittänyt koko yhtiötä. Hän on hoitanut siellä toimitusjohtajan tehtävät, hän on hoitanut kenttäpäällikön tehtävät, hän on hoitanut rahastoas… raha-asiat ja kaikki tämmöiset.
(TR) Tuo ei varmasti ole hoitanut, eikä se ole nytkään hoitanut, minun mielestä se on hoitanut tuo tuota niin tuo, tuo tuo Kiirikin, Kiirikin tuo, hmm…
(TH) Kenttäyhtiön toimitusjohtajaksi valittu Irja Kiirikki kertoi A-Studiolle, että hän ei ole käytännössä hoitanut tointa. Kenttäpäällikkö huolehtii erityisesti lentoturvallisuudesta.
(JT) No minä, ne eivät ole kuuluneet minulle ne raha-asiat, että tässä sitten siinä välissä vienyt niitä kuitteja maksuun, että ne on tullut hoidettua. No ee-en minä ole toimitusjohtaja, toimitusjohtaja on erikseen nimetty, mikä on.
(TH) Tikanmäki on ollut myöntämässä lentokenttäyhtiön avustuksia kaupunginvaltuustossa, viime kaudella valtuuston puheenjohtajana.
(TH) Mutta tiesitkö aikaisemmin siitä että asiat on hoitamatta.
(JT) No sen verran että tuota minulla oli käsitys, että niitä kokouksia ei olisi ollut sitten pidetty.
(TH) Tapauksesta on tehty useita tutkintapyyntöjä, erityisesti Tikanmäen roolista. Niitä ovat tehneet Laila Malila, Pyhäjärven kaupunki ja lentokenttäyhtiö. Poliisi on päättänyt, että rikosta ei ole syytä epäillä eikä esitutkintaa aloittaa.
(IP) Kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista asemaa eikä vastuuta siinä lentokenttäosakeyhtiössä, että ei hän ole juridisessa vastuussa vaan se lentokenttäosakeyhtiön hallitus.
(TH) Onko teillä tietoa siitä, että onko Tikanmäki tehnyt lentokenttäpäällikkönä tämän lentokenttäyhtiön varoja koskevia päätöksiä?
(IP) Ei minun tietääkseni. Sellaisia juridisia päätöksiä, jotka olisivat olleet hallituksen vastuulla tai muutoin, niin ei.
(TH) Onko teillä tietoa siitä, että Tikanmäki olisi maksanut omia tai yhtiönsä laskuja lentokenttäyhtiön tililtä?
(IP) Ei. Tällainen väite on tullut ja sitä ei ole pystytty toteennäyttämään, että näin olisi käynyt.
(TH) Poliisin mukaan Tikanmäki ei ole saanut taloudellista hyötyä kentästä eikä ole ollut juridisessa asemassa yhtiössä eikä ole siksi ollut jäävi myöntämään yhtiölle avustuksia.
(TT) Ja hän käyttää yksinään sitä yhtiön päätösvaltaa ja käyttää taloutta, hoitaa yksin. Niin kyllähän hänellä täytyy vastuu olla.
(TH) Pyhäjärvellä on epäilty myös, että Jokilaaksojen poliisi olisi esteellinen tutkimaan asiaa. Poliisihallitus on vastannut Pyhäjärven kaupungille, että paikallinen poliisi ei ole esteellinen.
(TH) Onko itselläsi ollut mitään semmoista suhdetta tähän asiaan tai näihin henkilöihin?
(IP) Ei, ei minkäänlaista.
(TH) Tunnetko heitä edes? - Osa 5
Osa 4 kirjoitti:
(LM) Käytännössä hän on pyörittänyt koko yhtiötä. Hän on hoitanut siellä toimitusjohtajan tehtävät, hän on hoitanut kenttäpäällikön tehtävät, hän on hoitanut rahastoas… raha-asiat ja kaikki tämmöiset.
(TR) Tuo ei varmasti ole hoitanut, eikä se ole nytkään hoitanut, minun mielestä se on hoitanut tuo tuota niin tuo, tuo tuo Kiirikin, Kiirikin tuo, hmm…
(TH) Kenttäyhtiön toimitusjohtajaksi valittu Irja Kiirikki kertoi A-Studiolle, että hän ei ole käytännössä hoitanut tointa. Kenttäpäällikkö huolehtii erityisesti lentoturvallisuudesta.
(JT) No minä, ne eivät ole kuuluneet minulle ne raha-asiat, että tässä sitten siinä välissä vienyt niitä kuitteja maksuun, että ne on tullut hoidettua. No ee-en minä ole toimitusjohtaja, toimitusjohtaja on erikseen nimetty, mikä on.
(TH) Tikanmäki on ollut myöntämässä lentokenttäyhtiön avustuksia kaupunginvaltuustossa, viime kaudella valtuuston puheenjohtajana.
(TH) Mutta tiesitkö aikaisemmin siitä että asiat on hoitamatta.
(JT) No sen verran että tuota minulla oli käsitys, että niitä kokouksia ei olisi ollut sitten pidetty.
(TH) Tapauksesta on tehty useita tutkintapyyntöjä, erityisesti Tikanmäen roolista. Niitä ovat tehneet Laila Malila, Pyhäjärven kaupunki ja lentokenttäyhtiö. Poliisi on päättänyt, että rikosta ei ole syytä epäillä eikä esitutkintaa aloittaa.
(IP) Kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista asemaa eikä vastuuta siinä lentokenttäosakeyhtiössä, että ei hän ole juridisessa vastuussa vaan se lentokenttäosakeyhtiön hallitus.
(TH) Onko teillä tietoa siitä, että onko Tikanmäki tehnyt lentokenttäpäällikkönä tämän lentokenttäyhtiön varoja koskevia päätöksiä?
(IP) Ei minun tietääkseni. Sellaisia juridisia päätöksiä, jotka olisivat olleet hallituksen vastuulla tai muutoin, niin ei.
(TH) Onko teillä tietoa siitä, että Tikanmäki olisi maksanut omia tai yhtiönsä laskuja lentokenttäyhtiön tililtä?
(IP) Ei. Tällainen väite on tullut ja sitä ei ole pystytty toteennäyttämään, että näin olisi käynyt.
(TH) Poliisin mukaan Tikanmäki ei ole saanut taloudellista hyötyä kentästä eikä ole ollut juridisessa asemassa yhtiössä eikä ole siksi ollut jäävi myöntämään yhtiölle avustuksia.
(TT) Ja hän käyttää yksinään sitä yhtiön päätösvaltaa ja käyttää taloutta, hoitaa yksin. Niin kyllähän hänellä täytyy vastuu olla.
(TH) Pyhäjärvellä on epäilty myös, että Jokilaaksojen poliisi olisi esteellinen tutkimaan asiaa. Poliisihallitus on vastannut Pyhäjärven kaupungille, että paikallinen poliisi ei ole esteellinen.
(TH) Onko itselläsi ollut mitään semmoista suhdetta tähän asiaan tai näihin henkilöihin?
(IP) Ei, ei minkäänlaista.
(TH) Tunnetko heitä edes?(IP) En.
(TH) Epäily onkin kohdistunut nähtävästi Piispasen esimieheen poliisipäällikkö Petri Oulasmaahan, joka siirtyi viime vuonna alueen kihlakunnansyyttäjäksi. Hän on Tikanmäen mökkinaapuri.
(JT) Sanotaan, että on minä kerran ollut minun savusaunassa käynyt tuota ja hänen isänsä luona olen saunonut siellä, mutta en minä ole siellä hänen luonaan en ole saunonut.
(TH) Onko hän osallistunut mitenkään tämän jutun…
(IP) Ei millään tavalla.
(TH) Rikoskomisario Piispanen on myös keskustan kuntapoliitikko Toholammilla. Tikanmäen virkaveli, kunnanhallituksen puheenjohtaja.
(IP) Tämä, ilman sitä poliittista osaamista, mitä minä nyt olen ollut Toholammilla, jos minä en olisi ollut, niin minä olisin hullu tutkituttanut tämän jutun.
(TH) Lentokenttäjutun viimeinen, huhtikuussa tullut tutkintapyyntö makaa vielä Piispasen pöydällä. Pyhäjärven edellinen kaupunginhallitus päätti tutkintapyynnöstä tammikuussa äänin 2-2 puheenjohtaja Tyyne Tuikan äänen ratkaistessa.
(TT) Nyt katsotaan sitten, että mitä he sanovat nyt tähän uuteen tutkintapyyntöön.
(JT) Minusta vain tuntuu siltä, että tuota ilmeisesti kaupunginhallitus on, edellinen kaupunginhallitus on itseään tutkituttaa tässä nyt.
(IP) Ja hyvin suurella todennäköisyydellä minä tulen syyttäjälle esittämään, että eiköhän tehdä niin, että haudataan tämä asia ja.
(TH) Saamme käsiimme mielenkiintoisia lentokenttäyhtiön papereita.
(JT) Näkyy, että avustuksen maksatus olisi 2008 sitten, että.
(TH) Näitä on useampia samanlaisia, jossa on, jossa olet allekirjoittanut toimitusjohtajan tittelillä, oletko siis kuitenkin ollut?
(JT) En ole ollut milloinkaan, en ole ainakaan ottanut tehtävää vastaan semmoista enkä ole tehnyt.
(TH) Miksi tässä nimesi alla lukee toimitusjohtaja?
(JT) En tiedä, en muista tuota asiaa. Irja Kiirikki se on toimitusjohtajana ollut.
(TH) No onko lentokenttäyhtiön hallitus valtuuttanut sinut käyttämään toimitusjohtajan…
(JT) En minä, ei ole minulla sellaista mielikuvaa missään vaiheessa, että olisi ollut semmoista.
(TH) Olet käyttänyt sitä sitten ihan oma-aloitteisesti.
(JT)En, no en ole minä sitä käyttänyt tuota
(IP) Tuo lienee ainoa paperi, jossa näkyy toimitusjohtajan titteli vai onko toimittajalla muita tällaisia. - Osa 6
Osa 5 kirjoitti:
(IP) En.
(TH) Epäily onkin kohdistunut nähtävästi Piispasen esimieheen poliisipäällikkö Petri Oulasmaahan, joka siirtyi viime vuonna alueen kihlakunnansyyttäjäksi. Hän on Tikanmäen mökkinaapuri.
(JT) Sanotaan, että on minä kerran ollut minun savusaunassa käynyt tuota ja hänen isänsä luona olen saunonut siellä, mutta en minä ole siellä hänen luonaan en ole saunonut.
(TH) Onko hän osallistunut mitenkään tämän jutun…
(IP) Ei millään tavalla.
(TH) Rikoskomisario Piispanen on myös keskustan kuntapoliitikko Toholammilla. Tikanmäen virkaveli, kunnanhallituksen puheenjohtaja.
(IP) Tämä, ilman sitä poliittista osaamista, mitä minä nyt olen ollut Toholammilla, jos minä en olisi ollut, niin minä olisin hullu tutkituttanut tämän jutun.
(TH) Lentokenttäjutun viimeinen, huhtikuussa tullut tutkintapyyntö makaa vielä Piispasen pöydällä. Pyhäjärven edellinen kaupunginhallitus päätti tutkintapyynnöstä tammikuussa äänin 2-2 puheenjohtaja Tyyne Tuikan äänen ratkaistessa.
(TT) Nyt katsotaan sitten, että mitä he sanovat nyt tähän uuteen tutkintapyyntöön.
(JT) Minusta vain tuntuu siltä, että tuota ilmeisesti kaupunginhallitus on, edellinen kaupunginhallitus on itseään tutkituttaa tässä nyt.
(IP) Ja hyvin suurella todennäköisyydellä minä tulen syyttäjälle esittämään, että eiköhän tehdä niin, että haudataan tämä asia ja.
(TH) Saamme käsiimme mielenkiintoisia lentokenttäyhtiön papereita.
(JT) Näkyy, että avustuksen maksatus olisi 2008 sitten, että.
(TH) Näitä on useampia samanlaisia, jossa on, jossa olet allekirjoittanut toimitusjohtajan tittelillä, oletko siis kuitenkin ollut?
(JT) En ole ollut milloinkaan, en ole ainakaan ottanut tehtävää vastaan semmoista enkä ole tehnyt.
(TH) Miksi tässä nimesi alla lukee toimitusjohtaja?
(JT) En tiedä, en muista tuota asiaa. Irja Kiirikki se on toimitusjohtajana ollut.
(TH) No onko lentokenttäyhtiön hallitus valtuuttanut sinut käyttämään toimitusjohtajan…
(JT) En minä, ei ole minulla sellaista mielikuvaa missään vaiheessa, että olisi ollut semmoista.
(TH) Olet käyttänyt sitä sitten ihan oma-aloitteisesti.
(JT)En, no en ole minä sitä käyttänyt tuota
(IP) Tuo lienee ainoa paperi, jossa näkyy toimitusjohtajan titteli vai onko toimittajalla muita tällaisia.(TH) On, vastaavanlaisia papereita on useita.
(IP) No ne on erittäin hyvä, ja pyydänkin niitä saada sitten poliisin käyttöön niin arvioidaan sitten niitä, että mikä, mikä asema on.
(TH) Oletko maksanut omia laskujasi lentokenttäyhtiön tililtä?
(JT) En ole maksanut, mutta tuota päinvastoin on käynyt, että tuota lentokenttäyhtiön tilei tililtä on tai tuota omalta tililtä olen maksanut lentokenttäyhtiön laskuja. Semmoisia siellä on.
(TH) Niin siis tässä on kaksi laskua, saaja Vattenfall, maksaja Jukka Tikanmäki, ja nämä on maksettu tuota lentokenttäyhtiön tililtä.
(JT) Ei minulla ole tiedossa ei ole kyllä, että minä olisin maksanut omia laskuja missään vaiheessa, että sen verran tiedän, että…
(TH) No onko tämä sinun oma sähkölaskusi?
(JT) Jos se tuo on, niin täytyy sitten, tuo pitää korjata, joo jos se pitää korjata, jos on tämmöinen olemassa.
(TH) Miksi olet maksanut omia laskujasi lentokenttäyhtiön tililtä?
(JT) No, se on kyllä v…, samanlainen virhe on tullut siinä, kun toisinkin päin sitten tullut että tuota kun iso nippu laskuja ollut sitten siinä, niin tuota se on käynyt kyllä, käynyt vahingossa, jos noin päin on tullut tuota, huolimattomuus. Ja minun käsitykseni mukaan saldo on toisin päin olemassa sitten , että minä olen maksanut enemmän lentokentän laskuja kuin mitä…
(TH) Salainen tilintarkastuskertomus ei kerro Tikanmäen maksaneen omia laskujaan kenttäyhtiön tililtä. Se kertoo kuitenkin, että hänen Hampaankolo-yhtiönsä on maksanut kaksi lentokentän sähkölaskua. Muut kenttäyhtiön ja Tikanmäen oman yhtiön väliset kerrotaan hoidetun.
(TH) No ovatko nämä lentokenttäyhtiön ja omat tilisi menneet sekaisin?
(JT) Eivät ne ole menneet sekaisin, kyllä ne ovat tuota, eivät ne ole sekaisin menneet. Mutta tuota aina voidaan korjata, jos on, jos on virhettä tapahtunut.
(TH) Onko tämmöistä laskuta tullut aikaisemmin pöydälle?
(IP) Ei, ei ole aikaisemmin tullut, tämä on ensimmäinen kerta ja…
(TH) Tutki poliisi tai ei, lentokentästä on syntynyt perin hämmentävä kuva Pyhäjärven asioiden hoidosta.
(VT) Sisäinen valvonta, konserniohjaus ja riskien hallinta on tältä osin pettänyt myös kaupungissa.
(TH) Onko tällä, tässä päätöksentekokulttuurissa jotain ongelmaa mielestänne?
(RL) On.
(TR) Ei, ei. Siinä oli nyt yksi yhtiö, yhtiö nyt jäänyt vaan huomaamatta hallinnossa.
(TT) Täällähän on hyvin, hyvin pitkään ollut poliittisella uralla ollut ihmisiä, jotka ovat tottuneet hoitamaan asioita omalla tavallaan. Heillä on syntynyt valtaa ja heillä on, heillä on, on paljon näitä lonkeroita. - Osa 7
Osa 6 kirjoitti:
(TH) On, vastaavanlaisia papereita on useita.
(IP) No ne on erittäin hyvä, ja pyydänkin niitä saada sitten poliisin käyttöön niin arvioidaan sitten niitä, että mikä, mikä asema on.
(TH) Oletko maksanut omia laskujasi lentokenttäyhtiön tililtä?
(JT) En ole maksanut, mutta tuota päinvastoin on käynyt, että tuota lentokenttäyhtiön tilei tililtä on tai tuota omalta tililtä olen maksanut lentokenttäyhtiön laskuja. Semmoisia siellä on.
(TH) Niin siis tässä on kaksi laskua, saaja Vattenfall, maksaja Jukka Tikanmäki, ja nämä on maksettu tuota lentokenttäyhtiön tililtä.
(JT) Ei minulla ole tiedossa ei ole kyllä, että minä olisin maksanut omia laskuja missään vaiheessa, että sen verran tiedän, että…
(TH) No onko tämä sinun oma sähkölaskusi?
(JT) Jos se tuo on, niin täytyy sitten, tuo pitää korjata, joo jos se pitää korjata, jos on tämmöinen olemassa.
(TH) Miksi olet maksanut omia laskujasi lentokenttäyhtiön tililtä?
(JT) No, se on kyllä v…, samanlainen virhe on tullut siinä, kun toisinkin päin sitten tullut että tuota kun iso nippu laskuja ollut sitten siinä, niin tuota se on käynyt kyllä, käynyt vahingossa, jos noin päin on tullut tuota, huolimattomuus. Ja minun käsitykseni mukaan saldo on toisin päin olemassa sitten , että minä olen maksanut enemmän lentokentän laskuja kuin mitä…
(TH) Salainen tilintarkastuskertomus ei kerro Tikanmäen maksaneen omia laskujaan kenttäyhtiön tililtä. Se kertoo kuitenkin, että hänen Hampaankolo-yhtiönsä on maksanut kaksi lentokentän sähkölaskua. Muut kenttäyhtiön ja Tikanmäen oman yhtiön väliset kerrotaan hoidetun.
(TH) No ovatko nämä lentokenttäyhtiön ja omat tilisi menneet sekaisin?
(JT) Eivät ne ole menneet sekaisin, kyllä ne ovat tuota, eivät ne ole sekaisin menneet. Mutta tuota aina voidaan korjata, jos on, jos on virhettä tapahtunut.
(TH) Onko tämmöistä laskuta tullut aikaisemmin pöydälle?
(IP) Ei, ei ole aikaisemmin tullut, tämä on ensimmäinen kerta ja…
(TH) Tutki poliisi tai ei, lentokentästä on syntynyt perin hämmentävä kuva Pyhäjärven asioiden hoidosta.
(VT) Sisäinen valvonta, konserniohjaus ja riskien hallinta on tältä osin pettänyt myös kaupungissa.
(TH) Onko tällä, tässä päätöksentekokulttuurissa jotain ongelmaa mielestänne?
(RL) On.
(TR) Ei, ei. Siinä oli nyt yksi yhtiö, yhtiö nyt jäänyt vaan huomaamatta hallinnossa.
(TT) Täällähän on hyvin, hyvin pitkään ollut poliittisella uralla ollut ihmisiä, jotka ovat tottuneet hoitamaan asioita omalla tavallaan. Heillä on syntynyt valtaa ja heillä on, heillä on, on paljon näitä lonkeroita.(JA) Tervetuloa A-studioon, professori Ari Salminen. Voi varmaan aika hyvällä syyllä sanoa, että olet Suomen parhaita, ellei paras hyvä veli –verkostojen asiantuntija, niin mitä ajattelit tuosta mitä äsken nähtiin?
(AS) Kyllä tämä tuota kertoo sen, että tämä, tätä kunnallishallintoa ei kyllä kovin hyvillä eettisillä periaatteilla johdeta, että kyllä se, kyllä tässä monia, oli monia tapauksia, joissa liikuttiin tämmöisen eettisen ja epäeettisen rajoilla ja-
(JA) Yllättikö mikään, koska sinullekin ollut aika moni tapaus vastaan?
(AS) No tietenkin tässä oli monia eri piirteitä, joita meidänkin tutkimuksissa on tullut, kun näitä, näitä hyvä veli –verkoston ja tämmöisen korruptiivisen toiminnan malleja on tarkasteltu ja että kyllähän, kyllähän tästä näkyi se, että mikä tuossa mainittiinkin, että valvonta on pettänyt tai tosiasiallista valvontaa ei ole ollut ja, ja julkisia varoja on ja omia varoja on pantu niin kuin sekaisin ja tämän tyyppisiä.
(JA) Tuntuu siltä, että naispuoliset henkilöt siellä arvostelivat ja miehet puolustautuivat, voiko siis sanoa, että tämä on esimerkki hyvä veli –verkostosta?
(AS) No se, tässä on semmoisia piirteitä tietysti, että nythän tässä kun on pienet piirit ja sisäpiirit, niin joidenkin vahvojen yksilöiden ympärille ryhmittyy väkeä, joka, jota nyt sitten voidaan kutsua, että se on jonkinlaista järjestäytymistä tai verkostoitumista ja tämmöisiä piirteitä myöskin oli.
(JA) Tässä toimitusjohtajan titteliä näyttivät käyttäneen useampi henkilö, ja vastuukysymykset menivät vähän ristiin rastiin, samoin laskuja maksettiin, näytettiin maksettavan hieman ristiin rastiin, niin tuntui siltä, että vastuuta ei halunnut oikein kukaan kantaa. Mistä se kertoo?
(AS) No se kertoo tietysti siitä, että tässä on, kun tämä on kehittynyt, ehkä tämä on ollut jollain tavalla useita vuosia, niin kuin tuossa tuota todettiin, useita vuosia tämän tyyppinen järjestelmä kehittymässä, niin siinä on luottamuspulaa syntynyt näiden eri osapuolten välille, että siinä on tämmöisiä eri leirejä jotka, jotka sitten esittävät erilaisia tulkintoja. Ja sitten on tämä vastuuongelma tulee siinä, että jos henkilöt ovat tosiasiassa useissa eri rooleissa tekemässä tämän tyyppisiä päätöksiä, kuin tässäkin on tehty niin, niin tuota siinä sitä seuraa sitten, siitä seuraa sitten epäselviä vastuuasetelmia.
- Osa 8
(RL) Raija Leppäharju, kaupunginvaltuutettu
- tarkkaavainesena
jotakuinkin se noin meni. Tosin osassa 6 (RL):n sanomiset on vähintäänkin tiivistetty!
- roskaa roskaa
A-studion toiminta oli alle seiskalehden roskatason. Pitkistä otannoista oli poimittu kaikista negatiivisin aines.
Yle on asenteellien media, mikä tuhlaavaisesti toimii verorahoillamme. - Hyi hitto!
Mitä järkeä on tänne vielä noita juttuja kopioida?? Ei yhtään kummemmaksi muutu.Toisia syytetään Rinnevaaran ajojahdista,mutta mitä tämä sitten on? Kyllä on kauna ja viha syvällä kun pitää hekumoida tuollaisella ala-arvoisella tekstillä ja oman kaupungin julkisella häpäisemisellä! Jos et ole itse koskaan mitään virheitä tehnyt,niin kirjoita kerrankin omalla nimelläsi!
- vox-populi-vox-dei
Olen ylen ihastunut tuohon aloittajan monipuoliseen, aikaansa seuraavaan
tekstituotantoon. Olen valmis tuon tekstityksen pohjalta ohjaamaan
ensivuoden spektaakkelin teatterituotantoon, eikä esitystä mihinkään
Rillankiventorille. Hieman fiktiolla väritettyä, kesäistä elämää mukaan,
saisimme peräti koko maata kattavan kotoisan dokumenttiohjelman.
Voi, että sisuksiani kihelmöi ajatus. Älä aloittaja hukkaa intuitiotasi tästä
aiheesta, ihan oikeasti, siitä saa enemmän kuin A-studiosta konsanaan.
Oi kuinka piristikään aamupäivääni, kiitos!
- kyllähän häpäisijöit
ovat tikanmäen porukat.
Älä yritä kääntää asioita edes ohjelmasta, kun sen kaikki näki ja voi omin silmin ja korvin havaita miten meitä kusetetaan. - Häpeä proliike!
Totuus ei tullut ohjelmassa ilmi. Se jälleen kuitenkin paljasti prolaisten oman pesän häpäisijöiden menettelytavat.
Lentokenttäasiat on otettu säälittävästi aseeksi Jukkaa vastaan. Taistelisitte edellisten kaunpunginhaalitusten menettelyitä syyttäen. Siellä ne virheet on tehty.
Olette häpäisseet tyhmyydellänne ja vallanhimollanne kotikuntanne. Hävetkää! - Eihän nooita
rötöksiä ole tehneet ketkään muut kuin jotka niitä on tehnyt. Eikö tuon jo pitäisi sinullekin mennä perille. Mutta nyt keksinkin. siänhän olet yksi niistä.
- sangen harmillista
Tilintarkastuskertomus on julistettu salaiseksi JulkL 24 § 1. momentin kohdan 15 perusteella. Se kuuluu näin:
"24 §
Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat
Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:
15) asiakirjat, jotka sisältävät ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain (273/2009) nojalla valtiontalouden tarkastusvirastolle annettuja tietoja kampanjatileistä, sekä vastaavat muut selvitykset vaalirahoituksesta ja vaalikampanjan kuluista, samoin kuin asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle; (24.4.2009/274)"
Eli onko se salattu tutkinnallisista syistä esimerkiksi poliisitutkinnan ajaksi, eikä siksi että siellä on "kiusallista" tietoa? - sinunko laskut
Toisten laskut ei ole salassa pidettäviä,vai onko?
Toivottavasti äänestäjät näkevät naisväen yhteistyö halukkuuden,kokemus puuttuu kunnallispolitiikasta,en luottaisi jatkossa. - Vastuuttomuutta?
Miksi lentokenttäyhtiön päättävät elimet eivät ryhdy toimiin, kun sen arkistosta on poimittu asiakirjoja ja luovutettu ulkopuoliselle. Ne olisivat kuuluneet lähinnä kaupungille, kun se omistaa yhtiön. Näin aiheutettu vahinkoa omalle yhtiölle. Onko yhtiön hallitus hyväksynyt menettelyn?
- Hyötyykö kukaan?
Asialla olleet tekivät kotikunnastaan irvikuvaa. Harva ryhtyy noin ala-arvoiseen.
- evp.....
Eikö majuri ja kapteenikaan tienneet mitään, hyssytelijöitä näköjään ovat.
- proooo - - -
Taisi ylen toimittajatkin rikkoa lakia yhdessäprolaisten kanssa.
- popoo..
Teillä taitaa olla omat lait joita näette rikotun.Ketkä ne mainosti ennen vaalia laillisuudesta?
- salainen kertomus?
Niin kuin toimittaja totesi:
"Kaupungin yhtiössä on siis rikottu mennen tullen sekä kirjanpito- että osakeyhtiölakia. Rikkeet vahvistettiin vihdoin viime vuonna tehdyssä tilintarkastuskertomuksessa, joka on julistettu salaiseksi." - PRH tiedottaa
Patentti- ja rekisterihallituksen ohjeita:
"Tilinpäätöstietojen käsittely kaupparekisterissä
Verohallinnon kautta tulevat asiakirjat rekisteröidään automaattisesti kaupparekisterissä. Suoraan kaupparekisteriin saapuneet tilinpäätösasiakirjat tarkastetaan muodollisesti ennen rekisteröintiä. Tilinpäätöksen sisältöä ei tutkita vaan asiakirjat rekisteröidään siinä muodossa kuin ne on toimitettu. Tilinpäätöksen rekisteröinti merkitään yrityksen kaupparekisteritietoihin ja tilinpäätösasiakirjat ovat saatavilla PDF-muodossa tallennettuina kuvina. Tilinpäätöksen rekisteröinnistä ei lähetetä maksutonta kaupparekisteriotetta ilmoittajalle.
Tilinpäätösten rekisteröinnin tarkoituksena on tietojen julkistaminen. Yritysten tilinpäätösasiakirjoja voi tilata tai katsella eri palveluissa. Asiakirjoja luovutetaan myös massaluovutuksina yrityksille ja viranomaisille. Yritykset tallentavat kuvista tilinpäätöksen tunnuslukuja ja jalostavat niistä erilaisia palveluja asiakkailleen."
Lentokenttäosakeyhtiön tilinpäätösasiakirjat ovat siis julkisia ja niitä voi tilata tai katsella eri palveluissa. Ei muuta kuin syynäämään kaikki kiinnostuneet. Vahinko vain, että niitä ei ole tehty kaikkina vuosina... - 7000-10000 euroa...
Veikko Tikkanen: "Tilinpäätöksiä ei olla laadittu muutamina vuosina, yhtiökokouksia ei olla pidetty ja ei ehkä hallituksiakaan, ja ainakaan pöytäkirjoja ei olla laadittu."
- Näytelmä
mitä nyt selitellään kertoo paljon....lukekaa ja vertailkaa noita lausumia.
Kuka kertoo mitäkin.... kuka esiintyy luotettavasti, kuka ei. - Kaukaa viisas
Jee, paikallislehti antoi palstatilaa sarkkiselle ja lehtomäelle..molemmat heput ovat olleet puikoissa lentokentän sotkutsutkut aikana.
Mitä kummaa ne nyt työntää omaa tuntoaan luettavaksi tahi harpottavaksi, niin kuin useimmat lukijat tekevät. Torutaan ja moititaan ja osoitellaan että perästä kuuluu tekijöille...!
kun näkee nimen keneltä kirjoitus on, lukuinto lopahtaa yleensä siihen.
samaan kastiin kuuluu hra ovaskainen.
jos tikanmäki kirjoittaisi, kyllä luen ja tarkasti. sillä sanasta miestä ja sarvesta härkää.
kiitos hänelle, joka on kirjoittanut a-studion totuudet tahi epätotuudet tänne. eivätpä häviä mihinkään. - Ei haittaa meitä
Oli aika hupaisaa katsottavaa, kun Pyhäjärven valtuuston keskeiset päättäjät yksissä tuumin mustasivat omaa kaupunkiaan. Yleensä esitellään mieluisia yrityksen ja asumisen paikkoja.Mutta ei se mitään.
- oikotie007
Hyviä ohjeiden antajia ja tilinpidon asiantuntijoita on paljon näillä palstoilla. Lentokenttäyhtiön kannattaisi harkita uusia valintoja, niin laki luettaisiin paremmin.
- mainetta pukkaa
mainetta se on pahakin maine.
eipä tule muuttajille yllätyksenä paikkakunnalla vallitseva " nopeat syövät hitaat " kuuluukin pyhäjärveläisittäin näin " hukutetut asiat suorastaan mölyävät päästä kuulluiksi"
eikä myöskään se miksi niin "hitaasti aukeavat toisin näkevien silmät" pyhäjärveläisittäin " saat nähdä vain sen minkä kardinaalit antavat nähdä" - ptrui ptrui
Pistitpä mainoksen.
- sotku eli sotilaskot
Sehän tässä Lentokenttäsotku-asiassa naurattaa ettei mitään sotkua ole edes olemassa. Sitten vasta naurattaakin kun voidaan todeta ettei tiliasioissa ole mitään epäselvää ja kaikki muut "sotkut" eli mitättömät toimimattoman osakeyhtiön pitämättömät kokoukset johtuvat lähinnä pääomistajan omista möhläyksistä!
Heh hee etukäteen!!!!!!!!!! - kyllä-päs
joku on jaksanut kopioida tuon a-studion näytelmän....
Hyvät ovat nuo vuorosanat.....
Nostetaan esille niin voi kertailla.- ei jt, tp tai tr
Kun tällä palstalla kirjoitetaan viesti jostakin muusta henkilöstä kuin Tikanmäki, Piippo, Rapo ym niin heti joku vetäisee lentokentän asiat tai kaup. hall. kokoukset ykkösaiheeksi, mielenkiintoista.
- kopiointia
ehtiskö aloittaja vetästä tänne illan Salatut Elämät (MTV3) ja Neljän tähden illallinen (Nelonen) niin vois huomenna töissä katsella rauhassa! Tämä on kyllä hyvä systeemi. Mitenkähän muuten tekijänoikeuslaki suhtautuu tällaiseen kopiointiin! Se taitaa olla tutkinnassa...
- P.A. Turpeinen
Joo. Ja tämä maalaiskomedia "Muutaman huijarin tähden", se Kuusniemen kuntahan on kuin suoraan tältä paikkakunnalta. Paikkakunnan silmää tekevät peesaajineen...
- hittolainen48
ketju nimenomaan on a-studio näytelmästä ....esiintyy siinä muitakin kuten
,Esko Kekkonen aivan rehellisen olonen mies...
T.Piippo ei ole saanut vuorosanoja
Henkilöt selviä-ä tuolta aloituksesta. - Nollataso
Moninaiset on pronaisten konstit Jukkaa vastaan. Tämä lentokenttäfarssi ja sitä myöten oman paikkakunnan mollaaminen osoittaa porukan henkisen tason.
Se taso on tasan 0=NOLLA. - proolainen.
Mutta nyt kaikki onn tehty,,,on niin tyhjä olo,,,,,onko meillä enää mitään.???
- Percule Hoirot
on, ei kannata vielä luovuttaa. Olemme tasekirjojen tutkintaan liittyvistä vihjeistä keskittyneet "älä hyvä veli"-verkosto tapaukseen. Nimittäin Oulun Hallinto-oikeuden kokouksiin osallistuu 3 tuomaria. Aluksi tuo luku 3 tuntui aivan vähäpätöiseltä seikalta. Aamuyön tunteina miettiessäni juttua havahduin todennäköisesti tämän jutun ratkaisevaan seikkaan. Tuo luku 3 on vain yksi vähemmän kuin on kulmia lentokenttäppäällikön Kela kortin värivalokuvassa! Onko selvempää "älä hyvä veli" verkostoa? Jatkamme tutkimuksia myös muiden vihjeiden johdosta...
- pyhät.lennot
Vieläkö pyhäkkäät lentelee kentältään?
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vesakko näyttää reunustavan jonkin verran, näin etäältä katsoen......
johtunee tyhjentyneestä kaupungin kassasta.
- Munista.hirteen
Oliko tämä A–sudion juttu Rinnevaaran suurin saavutus Pyhäjärvellä! Aika kalliiksi tuli ja eikä Pyhäjärven maine Ainakaan parantnut!
- huonomaineinen
elä muuta sano ja ite pääperkeleet jäi miejän vaivoiksi vanhuuteen saakka.
- ehkä.yksi
Outahan ens vaaleihin! Ei taida monta Proolaista päästä valtuustoon!
- make...vaan
Minä kerron simolle saatana!!
- urpo.kertoi
etkö ole vieläkään kertonut? voi surkia kun olet saamaton luuseri.
- mojovaäänivyöry
Heko heko, miepä mielenkiinnolla seuraelen ketkä tai kutka ovat johtotähtiä seuraavissa vaaleissa. En kuitenkaan oo sammaa mieltä sinun nimimerkki ehkä.yksi. Lukuhan voip olla melekonen ylläri kuhan tässä edetään vielä pidemmälle. Pietäänpä mielee molemmat? vai soppiiko siul?
- yli.vieskalainenkin
Olen seurannut pyhäkkäiden palstoja ja esitän, että' ehdokkaiksi nimetään se romurautanen ja tuo tuo toinen paskanlässyttäjä, make...parka. Näyttäisivät sopivan kykyjensä perusteella valittujen joukkoon Pyhäjärvelle. Kaupunki, joka ei edes ole ollut varma nimestään...
- Assistentti-ja-oppilas
Julkisuutta on seurattu. Astuessaan virkaansa kaupunginjohtaja Rinnevaara lähti kehittämään Pyhäjärveä. Ensimmäisenä puututtiin lentokenttään. Sitä korostetaan tämän palstan alkuteksteissäkin. Syntyi rikosilmoitusten sarja. Asiaa selviteltiin .
Ratkaisun te tiedätte. Muutama muotoseikka, ettei kaikkia kokouksia oltu pidetty. Ei rikosta, oli vastaus. Olemme saaneet tietää, ettei voi enää kootakaan yhteen sen aikaisia asioiden hoitajia, ovat siirtyneet tästä ajasta.
Rikosilmoituksia on on käsittelyssä jossakin muodossa vieläkin. Minkä verran tämä on kehittänyt Pyhäjärveä ja lentokenttää, siitä jokainen voi tehdä oman päätelmänsä. Tulevaisuuden Pyhäjärvi tarvitsee kenttänsä!
Tietääksemme Rinnevaara ja kaupunki ovat sopineet erimielisyytensä, joten siltäkin osin asian luulisi olevan loppuun käsitelty, mutta rikosilmoitusten sarja jatkuu.
Missään oppikirjassa rikosilmoituksia ei katsota kunnallisen kehittämisen välineeksi. Sitä ne eivät ole olleet tässäkään esimerkkitapauksessa. - kaikki-hyvin
Lentokenttä on loppuun käsitelty, Rinnevaara muuttanu jo aijat sitten pois.
- Säveleet
"Ylen Toimittajan" lain rikkomus laittoi tuon kävelemään kunniankukon laulaessa ja rahat taskussa.
- Jotain-harhaa
Röyhkeä ja lapsellinen aloitus palstalle. Silloisen johtajan ainoaksi saavutukseksi tässä julkistetaan lentokenttäsotku. Talkootyöllä ja kunnan avustamana tehty kenttä. Myös ulkopuolista rahaa on saatu. Nyt "toimittajan" väitteet ovat osoittautuneet mitättömiksi asioiden penkomisiksi. Poliisit ovat tutkineet. Rikoksia ei ole havaittu.................
Johtajilta kuuluu vaatia harkintakykyä, mitkä ovat hänen tärkeät tehtävänsä ja mihin aikansa käyttää. Jotkut Pyhäjärvellä näyttävän vieläkin olevan sitä mieltä, että tämä on oikeaa kehitystä ja ajankäyttöä. Nähtävästi silloinen hallituskin on ollut sillä linjalla...............................
Ihmetyttää minua niin kuin monta muutakin tuo käyttäytyminen. Tuskin johtaja itsekään pitää siitä, että häntä jatkuvasti nostetaan esiiin Pyhäjärven tämmöisillä palstoilla Hänhän ei enää edes ole paikkakunnalla. Lyhyesti sanottuna. Tässähän toista "lyödään toisella". Kauanko ihminen mahtaa kestää jatkuvaa lyömäaseena olemista. - Pröyhkeää
Röyhkeää totta totisesti kun muistellaan mitä itse tekivät kulissien takana salaisesti! Lentokentälle myönnetyt vuosittaiset avustukset ovat liikkuneet n. 7.000€ summissa. Siis vuosittaiset! Erään palkankorotuksen (siis pelkän korotuksen) vuosittaiset kustannukset liikkuu n. 50.000€ summissa! Tuo palkankorotus tehtiin siis salassa ja vieläpä väärällä toimielimellä! Olispa ollut A-Studiolla jutun aihetta tuolloin...
- Naapurista
Palstan alotus on niinkun koiranpaskaan ihtesä pahasti sotkeneen puhetta.
- Komunrantanen
Pröyhkeää kirjoitti:
Röyhkeää totta totisesti kun muistellaan mitä itse tekivät kulissien takana salaisesti! Lentokentälle myönnetyt vuosittaiset avustukset ovat liikkuneet n. 7.000€ summissa. Siis vuosittaiset! Erään palkankorotuksen (siis pelkän korotuksen) vuosittaiset kustannukset liikkuu n. 50.000€ summissa! Tuo palkankorotus tehtiin siis salassa ja vieläpä väärällä toimielimellä! Olispa ollut A-Studiolla jutun aihetta tuolloin...
Se korotustsha oel taulukon mukkaenen ja piälle vähä vuosloesten kerryttämmää viivyttämiskorkoloesta HEHE. mitenkhäs se veikkoloesen palakka onkho siihen valtuusthon virallista hyväksynthää HICHIC PULPUL HEHE?? Notta onkho ??
- se.koira.älähtellöö
Komunrantanen kirjoitti:
Se korotustsha oel taulukon mukkaenen ja piälle vähä vuosloesten kerryttämmää viivyttämiskorkoloesta HEHE. mitenkhäs se veikkoloesen palakka onkho siihen valtuusthon virallista hyväksynthää HICHIC PULPUL HEHE?? Notta onkho ??
Tais Komunrantaseen kolahtaa, taas! Aina vinkumassa kun asiaa kirjoitellaan!
- Komunrantanen
se.koira.älähtellöö kirjoitti:
Tais Komunrantaseen kolahtaa, taas! Aina vinkumassa kun asiaa kirjoitellaan!
Siellähä tuo älämölöloenen alako het HEHE tulko laoteilta asti HEH
- epäMukavuusalue
Pyhäjärven hallituksen nykyisessä (Kaurasen) ja edellisessä (Tikanmäkisen)istuneissa jäsenissä sekä valtuuston puheenjohtajiston etuherroissa on ilmennyt vakavia seniiliyden oireita, suoraan sanottuna muistamattomuushäiriöitä ja asiakirjasekoiluun taipumusta, jopa sairasta siirrännäistä "sinne ja tänne".
Herää aito huoli ja kriisikysymys, tosi tosi vakava huolestunut kysymys, johtaako meitä nyt sen sorttinen sakki, että he eivät enää tiedä, mitä he itse tekivät, tai parhaillaan tekevät ja mitä he itse asiassa teettävät moneenkertaan puristelluilla virkamiehillä?- Vähissä
Nyt taisi lipsahtaa, pane omakin nimi alle, muuten jää arvuuttelun asteelle. Ei monta vaihtoehtoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2364155Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t502986Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401830- 1121786
Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991711Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161589Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e521550- 151550
Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1731457Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251292