ei tätä kylää enää pysty kattelemaan.. hyvästi kemijärvi, en ollut viimeinen joka lähti... viimeinen muistaa sitten sammuttaa valot perässään.
väkiluku on enää hiirenverran yli 8 000 joten on korkea aika lähtä.
jollain muulla samat aatteet lähiaikoina?
lähtö tuli kempasta
90
1450
Vastaukset
- rahaa on
näinhän se on,kun ulosottomies kolkuttelee oven takana joutuu väkisinkin lähtemään
mutta eihän se ole kaupungin vika,eihän?jokainenhan on oman onnensa seppä. - Pian alle 8000
Ei ole ulosottomies, vaan eräät virkamiehet, jotka tekevät elämän helvetiksi.
- Yks rajapyykki
Väkiluku nyt 8049. Missä kuussa laskee alle 8000, luulis, että tänä vuonna?
- -mm-
Heinäkuussa syntyy ainakin yksi uusi Kemppalainen;)
- lähötlähöt
Turvallista matkaa. T: Jarno ja Alpo.
- heh heh hyvä juttu
Viisaat lähtee.....prsut jää.
- ????????????????????
heh heh entäs ite? jäätkö vai lähekkö viisas vai persu?
- Tyytyväinen
Eihän tuo väkiluku vielä ole kovin alhainen,Suomen väkilukuun verrattuna.Saksan pienin 350 asukasta .Niinhän se on,että kun väki vähenee pidot paranee.
- kunnon väkeä pääosin
Eikä täällä ole kuin pieni persu-vähemmistö. Kyllä täällä suurinosa on ihan täyspäisiä ihmisiä.
- totta10
TÄÄLLÄHÄN ON LUONNONLÄHEISTÄ JA RAUHALLISTA ASUA. MONET ISOJEN KAUPUNKIEN ASUKKAAT NYKYÄÄN MUUTTAVAT MAALLE JA REMPPAAVAT HUONOISTAKIN TALOISTA UNELMA-ASUNTOJA JA -PIHOJA.
MIKSI PITÄIS TÄÄLTÄ MUUTTAA POIS?
VANHA SANANLASKU SANOO, ETTÄ KUN LÄHTEE SUTTA PAKOON NIIN TULEE KARHU VASTAAN. HIHAT HEILUMAAN JA KEHITTÄMÄÄN JA SIISTIMÄÄN KEMIJÄRVEÄ , EI SE VALITTAMALLA PARANE VAAN TEKEMÄLLÄ. - balancia
totta10 kirjoitti:
TÄÄLLÄHÄN ON LUONNONLÄHEISTÄ JA RAUHALLISTA ASUA. MONET ISOJEN KAUPUNKIEN ASUKKAAT NYKYÄÄN MUUTTAVAT MAALLE JA REMPPAAVAT HUONOISTAKIN TALOISTA UNELMA-ASUNTOJA JA -PIHOJA.
MIKSI PITÄIS TÄÄLTÄ MUUTTAA POIS?
VANHA SANANLASKU SANOO, ETTÄ KUN LÄHTEE SUTTA PAKOON NIIN TULEE KARHU VASTAAN. HIHAT HEILUMAAN JA KEHITTÄMÄÄN JA SIISTIMÄÄN KEMIJÄRVEÄ , EI SE VALITTAMALLA PARANE VAAN TEKEMÄLLÄ.Kyllä, juuri noin. Kävin tuolla Hesassa, katselin elämänmenoa sikäläisittäin, ja enpä yhtään kadehdi kuuitenkaan siellä asuvia. Jatkuvaa kiirettä, liikenenvälineissä tuntikausien kulkemista, (ruuhkat myös) eli ei kovin hauskaa. Asunnot kalliita, vuokrat myös. Elämä on ihmisen pään sisällä ja en noin kiireistä elämää kyllä haluaisikaan.
Saattaa meininkiä olla moneen lähtöön, mutta nekin vaati aina rahaa paljon, ja jos ei ole sitä, on hankalaa.
Vaikuttaa kuin Helsingin asuntotilanne on tehty rakentajia varten, ihmiset maksaa vaan mukisematta? Ja siellä ei enää rakenneta pieniä asuntoja, huom, (yksiöitä mm.) lainkaan. - näin on näreet
balancia kirjoitti:
Kyllä, juuri noin. Kävin tuolla Hesassa, katselin elämänmenoa sikäläisittäin, ja enpä yhtään kadehdi kuuitenkaan siellä asuvia. Jatkuvaa kiirettä, liikenenvälineissä tuntikausien kulkemista, (ruuhkat myös) eli ei kovin hauskaa. Asunnot kalliita, vuokrat myös. Elämä on ihmisen pään sisällä ja en noin kiireistä elämää kyllä haluaisikaan.
Saattaa meininkiä olla moneen lähtöön, mutta nekin vaati aina rahaa paljon, ja jos ei ole sitä, on hankalaa.
Vaikuttaa kuin Helsingin asuntotilanne on tehty rakentajia varten, ihmiset maksaa vaan mukisematta? Ja siellä ei enää rakenneta pieniä asuntoja, huom, (yksiöitä mm.) lainkaan.Hesassa on maalle karkua, koska eivät halua lapsiaan sekasikö kouluihin eivätkä huivipäisiä naapureiksi. Se on ihan faktaa. Lähiöistä on kovaa vauhtia tulossa gettoja sekin on faktaa.
Toista se on täälä, täälä ollaan melkein paratiisissä. Vanhukset ja lapset saavat elää kutakuinki rauhassa rosvoilta ja agressiivisltä kerjäläisiltä.
Vaikka täälä ei olekkaan elätettäviä maahanmuuttajija niin kuitenkin joudutaan elättämään ja omista supistamaan. Se on tämän hetkinen politiikka. Johon on haloska aikalailla syyllinen sillä maailman parannus höpötyksellä.
Hyvä että persut panee stoppia. - valkoinen kemppa
Jep sinä urpo et varmanakaan kuulu kunnon väkeen sinussa on persufopia! Koetä vaan tulla ittes kanssa toimeen. Jatka vain sitä omaa poitiikkaa se kun ei ole häävi että kannattaisi etes mainostaa.
- valkoinen kemppa
valkoinen kemppa kirjoitti:
Jep sinä urpo et varmanakaan kuulu kunnon väkeen sinussa on persufopia! Koetä vaan tulla ittes kanssa toimeen. Jatka vain sitä omaa poitiikkaa se kun ei ole häävi että kannattaisi etes mainostaa.
"kunnon väkeä pääosin" nimimerkille se tiedetään mikä ämpäripää olet.
- luonnonlaki
Luonnollista on että ne jotka eivät täällä pärjää joutuvat lähtemään
- jephei
olkaa huoleti, en lähtenyt hesaan. liian suuri muutos vaihtaa kemppa hesan muotoon. onni on juuret kempasta, mutta kun kylällä ei ole enää mitään annettavaa. ehkä 30 vuoden päästä kenties?
- totta10
jephei kirjoitti:
olkaa huoleti, en lähtenyt hesaan. liian suuri muutos vaihtaa kemppa hesan muotoon. onni on juuret kempasta, mutta kun kylällä ei ole enää mitään annettavaa. ehkä 30 vuoden päästä kenties?
MITÄ SINÄ SITTEN ODOTAT KYLÄLTÄ? JOKAINEN ON TIETYSTI ITSE MYÖS OSALLINEN ELÄMÄNSÄ RAKENTAMISEEN, VAIKKEI YKSIN ITSE VOI OLLA OMAN ONNENSA SEPPÄ ILMAN YHTEISKUNNAN ANTAMIA MAHDOLLISUUKSIA, MIKÄ TAAS ON MAHDOLLISTA VAIN, JOS ON RIITTÄVÄ ASUKASPOHJA,,, IKÄVÄ ETTÄ KEMIJÄRVI ON KUIHTUNUT.
- ÄLÄ HUUDA!
totta10 kirjoitti:
MITÄ SINÄ SITTEN ODOTAT KYLÄLTÄ? JOKAINEN ON TIETYSTI ITSE MYÖS OSALLINEN ELÄMÄNSÄ RAKENTAMISEEN, VAIKKEI YKSIN ITSE VOI OLLA OMAN ONNENSA SEPPÄ ILMAN YHTEISKUNNAN ANTAMIA MAHDOLLISUUKSIA, MIKÄ TAAS ON MAHDOLLISTA VAIN, JOS ON RIITTÄVÄ ASUKASPOHJA,,, IKÄVÄ ETTÄ KEMIJÄRVI ON KUIHTUNUT.
Ota Caps Lock pois päältä niin teksti näyttää luettavammalta. Kiitos etukäteen.
http://grownupgeek.com/capslock.jpg
- EI LUUKULLE
Minä odotan työtä josta saa palkkaa sen verran sillä tulee toimeen. Se tarkoittaa sitä, että palkalla pystyy maksamaan ruuat, vaatteet, sähköt, vuokran ja hivenen pitäisi vielä jäädä säästöönkin.
Se EI tarkoita sitä, että maksetaan 500 € ja sitten passitetaan sosiaaliluukulle.
TYÖ ON IHMISEN TARVITSEMA PERUSASIA JA SITÄ EI VALITETTAVASTI TÄÄLLÄ OLE MONELLE TARJOLLA.- Kaunis-Marjaana
Ihan ymmärrettävät odotukset sulla!
En itsekään muutama vuosi sitten keksinyt muuta tapaa elättää itseäin, kuin ryhtyä yrittäjäksi. Leipä on kapia, mutta saan asua ja elää Kempassa kuitenkin.
Se raha, mitä täällä tienaan, ei riittäisi jossain stadissa yhtään mihinkääm- Niin olen sittemmin miettinyt, että laatu maksaa :) Ja vapaus. - hehhheeeee
Kaunis-Marjaana kirjoitti:
En itsekään muutama vuosi sitten keksinyt muuta tapaa elättää itseäin, kuin ryhtyä yrittäjäksi. Leipä on kapia, mutta saan asua ja elää Kempassa kuitenkin.
Se raha, mitä täällä tienaan, ei riittäisi jossain stadissa yhtään mihinkääm- Niin olen sittemmin miettinyt, että laatu maksaa :) Ja vapaus.heh oletkohan kaunis kun ite pitää kehua (kaunis marjaana)
- poispois
Kaunis-Marjaana kirjoitti:
Se raha, mitä täällä tienaan, ei riittäisi jossain stadissa yhtään mihinkääm- Niin olen sittemmin miettinyt, että laatu maksaa :) Ja vapaus.No Erja.Marjaana hieno provo sinulta.... mutta ymmärrät toki että nuoret tarvii nuoria ystäviä...muistelppa tarkemmin omaa nuoruusaikaasi täällä, kavereita oli hieman erilaiilla....mitä nyt. Toiseksi montako nuoruudenaikaista ystävääsi täällä vielä asuu....
En todellakaan vastaan väitä kemijärveä asuinpaikkana , sehän on todella hieno kaunis kaupunki , sorry " Kylä" nykyisten.
- muuan mies
Kylä ei ole häävi, mutta sehän on aivan asukkaittensa nåköinen, mutta väliäkö sillä.
Onhan täällä luonto ja rauha jäljellä ja mikä sen parempaa ois
Ymmärrän kyllä nuoria joilla ei ole täällä tulevaisuudennäkymiä,
että he muuttavat pois
Itse tein samoin 60 luvulla ja palasin tänne takaisin 2000 luvulla, eikä edes tervetulleeksi toivotettu, kuten olen kuullut tänne muuttajille tehdyn.
Väliäkö sillä kunhan saa eläkkeen turvin elää rauhallista elämää
yhteydessä luontoon - tervemenoa vaan
On se vänkää täällä, aina kun joku sanoo muuttavansa muualle, niin alkaa vakuuttelu, luonnonrauhasta ja kuinka on hienoa. Koitetaan kilvan vakuutella Kempan olevan jonkinmoinen maan päällinen paratiisi.
Kenelle asiaa oikein vakuutellaan ? Se joka on muuttamassa, tietää varsin hyvin olot jossa täällä asutaan. Meitä on monenlaisia, yhelle sopii yhenlainen, ja toinen sellaseta ahdistuu.
Löytyy Suomesta monenlaisia paikkoja, minulla on serkku, joka on syntynyt merenranta kaupungissa, hän sanoo, että voi asua missä vain, kunhan siinä on meri vierellä, Kemijärvellä ei sanojensa mukaan, pystyisi asumaan viikkoakaan.
Minä kyllä voisin asua monissa eri paikoissa, löytyy sitä luonnonrauhaa muualtakin, minä olen asunutmyös isossa kaupungissa ja kyllä siinäkin oli puolensa.
Tässä elämäntilanteessa asun kuitenkin mielummin paikassa, missä ei ole ruuhkia. Jokainen kuitenkin halujensa mukaan.- Jonkun on lähdettävä
Kenestäpä ei luonnonrauha kivaa ole verrattuna kaupungin ahtaisiin asuntoihin ja kiireeseen. Mutta jonkun on töitäkin tehtävä, ei muutoin leipä riitä sielläkään.Kyllä etelän työläinen elättää pohjoisenkin, eihän siellä paljon omija veroeuroja kerry.
- jephei
Jonkun on lähdettävä kirjoitti:
Kenestäpä ei luonnonrauha kivaa ole verrattuna kaupungin ahtaisiin asuntoihin ja kiireeseen. Mutta jonkun on töitäkin tehtävä, ei muutoin leipä riitä sielläkään.Kyllä etelän työläinen elättää pohjoisenkin, eihän siellä paljon omija veroeuroja kerry.
voisin vaan mitä esittää kylälle saisi meidät nuoret kotikulmilla pysymään. paljonkohan kempastakin on lähtenyt ihmisiä sellun lopettamisen jälkeen? entä salcompin? ja paljonko niistäkin on perheellisiä/nuoria? olen siitä ehkä tyytyväinen että vanhemmat eivät ole olleet kummallakaan töissä mutta silti. jos kempan rauhallisuuden ja hienot maisemat olisi täynnä töitä, en lähtisi mihinkään, mutta kun ei niin ei. heihei kemijärvi. tullaan joskus takaisin laittamaan valot päälle mutta milloin,sitä en tiedä...
- Kannustakaa
jephei kirjoitti:
voisin vaan mitä esittää kylälle saisi meidät nuoret kotikulmilla pysymään. paljonkohan kempastakin on lähtenyt ihmisiä sellun lopettamisen jälkeen? entä salcompin? ja paljonko niistäkin on perheellisiä/nuoria? olen siitä ehkä tyytyväinen että vanhemmat eivät ole olleet kummallakaan töissä mutta silti. jos kempan rauhallisuuden ja hienot maisemat olisi täynnä töitä, en lähtisi mihinkään, mutta kun ei niin ei. heihei kemijärvi. tullaan joskus takaisin laittamaan valot päälle mutta milloin,sitä en tiedä...
Hyvä että sinulla on rohkeutta lähteä katselemaan ympärillesi,Kemijärvellä ei ole nuorille tulevaisuutta. Sinne jäävillä suurimmalla osalla tulevaisuus on työttömyys, tai hyvässälykyssä pätkätyöt. Ole tulevassa työssäsi tunnollinen, ja ahkera voit sitten tulla muutamanvuoden kuluttua uudella Mersulla moikkaamaan entisiä kavereitasi.
- näin on näreet
Hallitushan on kehottanut lappilaiset menemään ruottiin töihin. Siinä sitä ollaan, ei tietoakaan töistä. Valtion työtkin on viety etelään. Lipponen möi jo puoli Suomea kun keksi kaikenmaaiman tuet ja verohelpotukset jotka piti kattaa. Tämä hallitus tekee rikkaista rikkaampia jotka vievät loputkin työpaikat halpismaihin. Mitä Suomi omistaa ei yhtään mitään ei ole etes omavarainen. Tuodaan lihatkin pallon toiselta puolen eikä etes tiedetä mitä se liha on. Olisi melekonen remontti saada Suomi entiselleen.
- totta10
Onneksi Kemijärvellä on vielä sitä entistä jäljellä, kaikkea ei ole onnistuttu hävittämään, että löytyy luonnon rauhaa, koskematonta ympäristöä, kaikkea ei ole jalostettu ja pilattu eikä kaikki ole aina niin nöpönnuukaa , vaikkakin joissakin asioissa kemijärveläiset on tiukkapipoisia ja torjuvia muualta tulleita kohtaan, pitäis olla täällä syntynyt ja elänyt sata vuotta, että sanottaisiin kemijärveläiseksi esim. työpaikkaa hakiessa.
- totta10
Ja eiköhän ne lihat ym. tule samalla lailla joka puolella Suomea osin ulkomailta, mutta myös kotimaasta, nimittäin kun on nuo EU:n säännöt ja käytännöt Suomessa.
Kemijärvellä tosi ihmettelen, että esim. Kauppapaikassa löydy paikallisia tuotteita, esim. kun etsin kevätsipulia ym. kasviksia. Voisi täällä olla paikallisten ylläpitämä pikkupuoti, josta voisi ostaa paikallisia leivonnaisia, ryynejä, jauhoja, juustoja, elintarvikkeita, käsitöitä, marjoja, hedelmiä, matkamuistoja, kasveja ym. ym. paikallista. Tyhjiä tiloja kyllä olisi. Välillä siellä voisi laulaa tai soittaa luikauttaa joku kansansoittaja tai ryhmä/solisti. Kahvio tietyst kans Kun ei tuolla torillakaan kesällä ole toimintaa.... - kanta kemppalainen
Tuo ei ole totta, itse en ole havainnut koskaan tuommosta syrjintää. Voipi olla joillakin semmosestakin kokemusta ja siihen on itse muuttaja syyllistynyt, vähätelemällä kemppaa ja kemppalaisia. Toinen tekijä on myös rehellisyys, kaksnaamaisuus on myrkkyä. Me ollaan ranttua porukkaa jos aletaan kieroileemaan.
- maksajat puuttuu
totta10 kirjoitti:
Ja eiköhän ne lihat ym. tule samalla lailla joka puolella Suomea osin ulkomailta, mutta myös kotimaasta, nimittäin kun on nuo EU:n säännöt ja käytännöt Suomessa.
Kemijärvellä tosi ihmettelen, että esim. Kauppapaikassa löydy paikallisia tuotteita, esim. kun etsin kevätsipulia ym. kasviksia. Voisi täällä olla paikallisten ylläpitämä pikkupuoti, josta voisi ostaa paikallisia leivonnaisia, ryynejä, jauhoja, juustoja, elintarvikkeita, käsitöitä, marjoja, hedelmiä, matkamuistoja, kasveja ym. ym. paikallista. Tyhjiä tiloja kyllä olisi. Välillä siellä voisi laulaa tai soittaa luikauttaa joku kansansoittaja tai ryhmä/solisti. Kahvio tietyst kans Kun ei tuolla torillakaan kesällä ole toimintaa....Niin kiva olis, mutta kukahan sen maksaisi ? Ei varmasti elä laulun luikutuksella, tai muutamalla nipulla kevätsipuleita. Tuollanen on idealismia, jossa ei ole taloudellista näkemystä lainkaan.
- tarkkailkaa
Joo itse olen huomannut muualta tulleitten olevan pomojen hännysteliöitä ja seläntakana puhuvia. Edestä ollaan niin maireita. Eikä tarvi olla etes kaukaa muuttajija.
Seuratkaappa vain! Samoin eräät "pomot" - samaa mieltä
totta10 kirjoitti:
Kemijärvellä tosi ihmettelen, että esim. Kauppapaikassa löydy paikallisia tuotteita, esim. kun etsin kevätsipulia ym. kasviksia. Voisi täällä olla paikallisten ylläpitämä pikkupuoti, josta voisi ostaa paikallisia leivonnaisia, ryynejä, jauhoja, juustoja, elintarvikkeita, käsitöitä, marjoja, hedelmiä, matkamuistoja, kasveja ym. ym. paikallista. Tyhjiä tiloja kyllä olisi. Välillä siellä voisi laulaa tai soittaa luikauttaa joku kansansoittaja tai ryhmä/solisti. Kahvio tietyst kans Kun ei tuolla torillakaan kesällä ole toimintaa....Näin on "totta10" Olen samaa mieltä! Ihmetyksen ihme se on. Valoisat yöt mitä mainioimmat kasvu edellytykset kaikelle viljelylle ja lihan tuotannolle myös marjojen jatkokehitykselle yms.
- Annatko ymmärtää
kanta kemppalainen kirjoitti:
Tuo ei ole totta, itse en ole havainnut koskaan tuommosta syrjintää. Voipi olla joillakin semmosestakin kokemusta ja siihen on itse muuttaja syyllistynyt, vähätelemällä kemppaa ja kemppalaisia. Toinen tekijä on myös rehellisyys, kaksnaamaisuus on myrkkyä. Me ollaan ranttua porukkaa jos aletaan kieroileemaan.
Rivien välistä ymmärsin että paikkakuntalainen olisi jotensakin rehellisempi, ja suoraselkäisempi. Empä allekirjoittais tuota, minulle on tullut toisenlainen käsitys. Nätä juttuja lukiessa kateus ainakin jyllää paikallisessa väestössä.
- totta10
maksajat puuttuu kirjoitti:
Niin kiva olis, mutta kukahan sen maksaisi ? Ei varmasti elä laulun luikutuksella, tai muutamalla nipulla kevätsipuleita. Tuollanen on idealismia, jossa ei ole taloudellista näkemystä lainkaan.
Käyppä katsomassa esimerkiksi Keuruulla torielämää!
- totta10
kanta kemppalainen kirjoitti:
Niin mitä syrjintää ???? Ranttuja kyllä täälä löytyy ja nipottajia ja se onkin monesti kehityksen este. Rehellinnen tulee olla, mutta ei nipottaja, joka ei hyväksy mitään uutta. Putoo sit kuin eno veneetä ja voi valot sammuttaa....
- totta10
tarkkailkaa kirjoitti:
Joo itse olen huomannut muualta tulleitten olevan pomojen hännysteliöitä ja seläntakana puhuvia. Edestä ollaan niin maireita. Eikä tarvi olla etes kaukaa muuttajija.
Seuratkaappa vain! Samoin eräät "pomot"Kyllän eosaa saman ihan nää kantakemppalaiset... ja törkeästi aliarvioidaan toisten työkokemusta, jos ei ole juuri Keemijärvellä ole ikäänsä ollut töissä.
- eläke ukko
Kemijärvellä jako menee usein, me ja muualtatulleet. Täällä on totuttu siihen, että suku on turvaverkko, joka järjestää mahdollisuudet sijoittua esim. työhön taikka luottamustehtäviin.
Itse olen asunut kemijärvellä 48 vuotta. Tuttavapiirini mieltää minut vieläkin muualta tulleeksi. Ei se minulle henkilökohtaisesti ongelma ole.- eräs vain
Arvaan kuka kirjoitti "eläke ukko" :D Ite olen hyvillään jos joku on laittanut uuden auton tai kesämökin ja on heleppo kertoa se heille ei tee vaikeutta. Myönnän et pikkasen kajehin heitä jotka ovat hyvätuurisia arpajaisissa, silloin sanon: miksen minä koskaan voita, mut jos kovalla työllä on hankkinut omaisuutta ympärilleen niin niiaan ei siinä voi kajehtia vaikka olen syntyperäinen kemijärviläinen, peräti ihan ytimestä.
- ex kepu
jooopasejoo kepun suku täälä sutkailee työpaikat, pitää olla jäsenkirja taskussa kun haet töitä. muutos pitää saada aikaan ja se ei lähe muuten kuin äänestämällä. tämän tiedän Itse en koskaan halunnut jäseneksi mutta äänestin vuosia, en enään!
- terveisetvaan
nooo se on heleppo kehua jos itsellä on jo kaikkea
- Halosheikki
Eihän täälä ole etes montakaan Kemijärviläistä! Isokyläläiset ovat isompi porukka täälä ja pahin myös Kostamolaiset. Se kateus on tullut muualta, myös selkään puukottaminen.
Sallasta on jokatoinen tönöläinen myös Posiolta jotka niitä pyrkyreitä tahtoo olla. On tultu toimeen alempaa Suomea tulleitten kanssa.
Joka työpaikalla on enemstö muualta tulleita. On väärin syytellä oikeita paikallisia, koska se on vähemmistöä. - huh huh sentään
On kyllä tosi paksua ajatella Kemijärveläisen eroavan edukseen, muualta kotoisin olevaan verrattuna. Jos joku oikeasti näin uskoo, niin on siinä itsepetos huipussaan.
- Silmitön kateus
Sen olen pannut merkille, kyllä tämän maakunnan kateellisuus, ja selkäänpuukottaminen on paikallisten elämäntapa. Miettikääpä kuka siellä valtuustossa riitelee, ja kylvää eripuraa.
- jephei
Silmitön kateus kirjoitti:
Sen olen pannut merkille, kyllä tämän maakunnan kateellisuus, ja selkäänpuukottaminen on paikallisten elämäntapa. Miettikääpä kuka siellä valtuustossa riitelee, ja kylvää eripuraa.
ok vaikka koko tähän astisen elämän olinkin asunut kempassa niin en nyt ikinä jotenkin ole omilla silmillä sellaista kateutta nähnyt. politiikassa se näkyy, mutta ei tämmöisen "tavallisen kulkijan" silmään se näy. kemijärvi on hyvä ja rauhallinen paikka, ei mitään muuta muttaa tässä kylässä ole kuin se, ettei enää töitä ole. töitten perähän pitää lähtä muualle, muuten en edelleenkään lähtisi. kemijärvi, paikka sydämmessä
- ...............
Sallan vittikoista tulleet eivät osaa muuta kuin venäjää kehua ja kuitenkin länteen lähteneet.
- 34v
Silmitön kateus kirjoitti:
silmitön kateus---- ei kaikki välitä politiikasta, ei meän suku ainakaan. ei kaikki etes käy äänestämässä. on huomattu miten katteettomia lupauksi syljetään tulemaan ennen vaaleja.
- totta10
eihän sitä muut ajattelekkaan kuin kemijärveläinen itse :) ja ilmoittaa sen vielä
- gfdsdfnbv.
vittikkolaiset ja muutki ahvenselkä-pahkapäät on kaikki ryssiä
- vihertää
Joo o, näinkin läheltä tulevia "maahanmuuttajia" vieroksutaan.
Onko ne kaikki rasistit edes persuja.- rajan taka vaan.
Heh mitä ne venäjää kehuu ja tänne tulivat?
- viisumi?
Kuunnelkaappa maanomistajija kuin he nauraa Venäjää, "meillä pottupellotkin sata kertaa paremmassa kunnosta kuin Venäjällä tiet" Mikä huvittavinta myövät maitansa venakoille,
Ei ole ollut tarvetta käydä rajan tuola puolen mutta juttuja kuulee eivätkä ne imartele ihannoimaan.- Eivät nauraisi
Minä ainakin en tohtisi nauraa, Yksi venakko voi oataa vaikka koko lapin. Tulevaisuudessa niin tulee käymäänkin lapista tulee venäläisten huvittelukeskus.Olis oltava meidän nöyränä, lun koko lapinlääniä pidetään pystyssä yhteiskunnan tuella.
- sotaveteraanin jälke
Eivät nauraisi kirjoitti:
Minä ainakin en tohtisi nauraa, Yksi venakko voi oataa vaikka koko lapin. Tulevaisuudessa niin tulee käymäänkin lapista tulee venäläisten huvittelukeskus.Olis oltava meidän nöyränä, lun koko lapinlääniä pidetään pystyssä yhteiskunnan tuella.
minä EN nöyristele sitä päivää ei tule! tohin varmasti nauramaan sitä miksi heillä ei ole etes ruokaa ei edes vieläkään vessapaperia se jos mikä naurattaa.
- paluumuuttaja:D
Se on ihan ittestä kiini mihin sopeutuu. On tullut oltua ihan erinlaisen murteen paikkakunnalla jopa eri maassa. Eikä huonoa sanottavaa ollut silloin eikä jälkeenpäin. Mut ei tullut mieleenkään et alkaisin elvistelemään tai paikallisten elämää arvostelemaan. Huvittuneena seurasin ja he myös. Murteet olivat naurun aiheita. Kylään kutsuja tuli myös ikuisia ystäviä.
- turha totuutta on
Kyllä JEPhei olet ihan oikeassa kemijärven suhteen,,,,miedän perheellä myös ajatus muuttaa lopullisesti pois täältä , vaikka sisimmässään ei haluaisi.
Ehkäpä kemijärveä kannattaisi myydä noille nuorille viherpiipertäjille, nethän hakee vihreyttä, rauhaa ja puhdasta luontoa........jota täällä onnelksi on vielä tarjota.
Ihmettellä täytyy monasti ,kun tänne noita eläkeläisiä muuttaakin halpojen asuntojen perässä, mutta mitäs sitten kun palvelut loppuvat.....tullaan jossain vaihessa tilanteeseen, että nuoret onkin hävinneet, jotka niitä palveluja voisi iäkkäille tarjota... mm terveydenhoito, vanhushoito....siinäpä muutama mietittävä.
Onneksi kumminin Rovaniemi on tuossa lähellä palveluineen.
Paikallis lehdessäkin joku tunnetu kyläpäällikkö esitteli positiivisuutta , että lapsosia syntynyt saman verran jollain aikavälillä, monikohan näistä sillin suyntyneistä lapsisa edelleen asuu kemijärvellä, voisin veikata että 43 lapsesta ehkä 5 kpl.......
Omaa ikäpolvea kun muistelee, niin ei täällä asu kuin 3 hlöä enään... sentään yläasteella oli aikanaan 4 luokallista oppilaita A, B , C, D, - balancia
Kemijärvi onkin niin sen uuden ja oman toiminnan paikka jos vaan jaksaa alkaa. Ei tarvitse jäljitellä ketään, varsinkaan maailman metropoleja. Heillä on omat ja tänne sopimattomat 'jutut', joten kasvatetaan vaan me tätä omaa itsetuntoa omiin juttuihimme ja tekemisiimme? Pois kateus, epäluulo, (ja politikointi aivan kaikessa) niin hyvä tulee. Kohdistetaan toiminta itsen toimintaan ja jätetään myös toiselle mahdollisuus keskittyä omiinsa? Ja sitten yhdistetään voimat. Kukaan ei voi estää eikä puuttua, ei edes EU-direktiivi
- tuoka ne töitä
Et sitten viitsinyt sanoa, mikä se on tämä "uusi oma toiminta" ja tuottaako se leivän pöytään. Kylmä totuus nimittäin on, että jos asukkaille ei löydy töitä, ei tule olemaan oikeeta elämääkään. Ei sukupolvesta seuraavaan voi ihmisiä elättää avustuksilla, sellainen tuhoaa kyllä minkä paikan tahansa.
Työ kun kuitenkin on ihmiselle muutakin, kuin kuukautinen palkka, työ antaa ihmiselle terveen itsetunnon ja luo turvallisuutta. Jo nyt Kemijärvellä iso ongelma on se työn puute, sen takia ihmiset muuttavat täältä pois.- balancia
Onkhan sinun uskomuksesi jotenkin jossakin sellaisessa missä ei voi tehdä mitään? Voi olla, ja niin varmaan on monella muullakin täällä Kemijärvellä. Kun juuri kerroin että sinun tulee kodistaa huomio itseesi. En minä voi teitää mitä Sinä haluat tehdä, vai voinko? Sehän olisi sitten minun tekemää sinun kautta?
Mutta voin auttaa jos kerrot, mitkä olisivat sinun toiveet haluamasi työn suhteen. Mihin olisit lahjakas, tai mikä kiinnostaa? Kysyvätkö he siellä TE-keskuksesa tätä? Voi olla että kysvät, mutta ohitat (ko) kysymyksen?
Ja jos joku alkaa tässä nyt meikää 'solvaamaan' niin ei haittaa, hetki meni jo, ja minulla on uusi tämä hetki jossa ei oe solvausta...
- taidat olla sekopää
Mitä ihmettä sinä höpiset ?
- balancia
Joopa joo..kasva kemijärveläinen, usko itseesi, ja tee elämästäsi hyvä :)
- tasoita polkus vaan
Taitaa toi "balancia" olla joku hihhuli tai joku taivaanrannan maalari vain.....katos ku se pärjää pelkästään sammalta syömällä.
- totta10
Noh, JEPHEI,,, missä nyt oot menossa, kun hyvästit 17.7.13 sanoit meille ? :)
- jephei
terveisiä vaan niinkin kaukaa kuin rovaniemeltä.
- Matkalla ollaan
Joo heippa sitten kemijärvi , pääsittepä meistäkin eroon, tänään lähti muuttokuorma kohti tamperetta , että 4 hlöä taas vähemmän.....
- Paluuta
Yrittäähän sitä pitää,sitten joskus paluumuuttajana takaisin lopmssa euroja pullollaan.
- 1999 muuttanut
Tervetuloa Tampereelle.Hieno Kaupunki.
Toivotetaan Amurista. - cece+
Toiset lähtee ja toiset jää.. Ymmärrän työn perään ja toimeentulon perässä juoksemisen. Mutta ne joilla on mahdollista jäädä ja olla on Kemijärvi sopivan kokoinen paikka ihanine luontoineen ja rauhallisine ilmapiireineen. Siis kaikki jotka tuntevat Kempan omakseen, pitäisi alkaa puhua positiivisesti paikkakunnan puolesta. Se lisää myös elinkeinojen pysymistä. En usko, että sellaiset kauppaketjut kuten Lidl, S ja K olisivat laajentamassa, elleivät näkisi tulevaisuutta. Ainakin selisääntyy kaupan kuhinana ja ohikulkevana matkailijana, joka jättää kyllä euroja tähän kaupunkiin. Kysymys kuuluukin, miten tätä edelleenkin hyödynnettäisiin. Tuota yrittäjähenkisyyttä kaivattaisiin! Onhan kemppalainen ollut aina itsenäinen ja omillaan toimeentuleva, voisiko sitä alkaa yrittämään.
- jo vain
No eiköhän tuo eilinen Lapin Kansa uutisointi jo riitä kemijärvestä, mihin siellä ollaan menossa. Nuorilla jos vähänkään järkeä, niin katuvaloja turha jäädä sammuttelemaan. Veroprosentit nousee ja paikkoin, kemijärven asioista päättää ihan muut yhteisöt, jotka tavalla tai toisella kuppaavat loputkin pois..... joten SE SIITÄ!!
Hienoahan se on kun toivoa elätellään paremmasta,,,,mutta niin net on muutkin elättäneet.... ei tarvi paljon viisastella, kun katsoo jo pelkästään kemijärveläisten ikäjakaumaa, niin siitä on helppo vetää johtopäätökset. - liikettä niveliin
jo vain kirjoitti:
No eiköhän tuo eilinen Lapin Kansa uutisointi jo riitä kemijärvestä, mihin siellä ollaan menossa. Nuorilla jos vähänkään järkeä, niin katuvaloja turha jäädä sammuttelemaan. Veroprosentit nousee ja paikkoin, kemijärven asioista päättää ihan muut yhteisöt, jotka tavalla tai toisella kuppaavat loputkin pois..... joten SE SIITÄ!!
Hienoahan se on kun toivoa elätellään paremmasta,,,,mutta niin net on muutkin elättäneet.... ei tarvi paljon viisastella, kun katsoo jo pelkästään kemijärveläisten ikäjakaumaa, niin siitä on helppo vetää johtopäätökset.Justiinsa, näin se menee. Jos teillä nuoret on yhtään toimintaa siellä nupissa,niin alkaa katsoa tulevaisuutta etel-suomesta tai noista muista nyt pinnalla olevista pohjoisen vaihtoehdoista. Sodankylä, Kittilä, Rovaniemi, Kolari... jos ette halua alaspäin lähteä
- paluu..
liikettä niveliin kirjoitti:
Justiinsa, näin se menee. Jos teillä nuoret on yhtään toimintaa siellä nupissa,niin alkaa katsoa tulevaisuutta etel-suomesta tai noista muista nyt pinnalla olevista pohjoisen vaihtoehdoista. Sodankylä, Kittilä, Rovaniemi, Kolari... jos ette halua alaspäin lähteä
Ei se elämä ole sielläkään ollut kummpempaa kuin täälläkään. Yhtälailla työpaikat vähenee ja lomautuksia eessä. Pääkaupunki seudun vuokrat pilvissä eikä elin olot ole kovin häävit jos rahat ei riitä kunnon asuinalueille. Lapsia ei uskalla ominnokkinensa päästää ulos kun huumehörhöt ja pedofilit liikkuu. Mielummin palasin takasin kuin asuin ainaisessa pelossa. Lapsillakin on paremi kasvaa täällä ja opiskelemaan voi mennä sitten muuallekkin jos on tarve.
- Epäilenpä.....
Mahtavaa työpaikka löytyi.... valitettavasti ei kemijärveltä, se olisi muutto edessä, no ei meitä muuta kuin 5 henkeä vaan. Koettakaahan käpistellä täällä...väki vähenee niin pidot paranee......
- kotiseutuni
Kemijärvellä on aina kiva käydä, luonnanrauhaa ennenkaikkea, toki teille pitäisi löytyä töitä iliman muuta. Tietää missä on juuret.
- Iso Elin
Joo ei täällä tapaa tuttuja ikäluokkia kuin hautausmaalla.
Lähes kaikki muuttaneet.Täytyy vissiin itekin. - käsijarru vielä pääl
Ei taija pidot parantua väen vähennettyä. Tuntuu vaan huonommaksi menevät.
Lähdössä kanssa ollaan, kunhan tulee vahvistus työpaikasta muualla. - lappigo
itse olen muuttanut etelän humuun kempasta vuonna -98,töissä koko ajan ollut ja talokin tullut laitettua,kyl alkaa tuntuun et tämäkin on nähty ja vois muuttaa takaisin lappiin,,ei tääl mitään ihmeeliistä kyl ole,,jos pari vuotta viel olis ja sit möis talon pois ja muuttais takaisin synnyinseudulle..
- suivaantunut
Vieläkö te oletta täälä, alkakaa laputtaa !!
- Veikkoarmas1
Tuntuu näin vieraspaikkakuntalaisena kovin kummalle tämä kemijärvisten jatkuva valitus. Jos ei ole isoja asioita, niin kovin joutuin löytyy joku olematon, mistä kitistä!!! Itse olen eteläpohjalaisena tottunut siihen, että jos joku asia menee mönkään(kuten esim. tehdas loppuu ja työpaikat häviää), niin eipä juurikaan kannata siihen alistua, vaan ruveta tosissaan miettimään, mitä me ja kaupunki ja koko lääni voisi asialle tehdä-valtiolta ei varmaankaan kannata apuja odotella!!! Käsittääkseni yrittäjyys eri muodoissaan voisi olla Kemijärven kauniin kaupungin yksi mahdollisuus-kaupunkikuvaa kylläkin voisi vähän parantaa ja samoin ilm. jo geeneissä saatuja "älymölö"kuvioita ??? Nuoret puikkoihin eikä siihen vuorokauden ainukaiseen lähtevään junaan!!!
- näinsevainon
Tässä kylässä ei kuule kukaan kehtaa tehä mitään. Se on vain siitä kiinni. Sekin on ettei kukaan tohi ottaa riskejä. Näkeehän sen miten täällä yritykset keikahtelee jatkuvalla syötöllä. Turha uppoavaa laivaa on enää purukumilla paikkailla. Karkuun vaan vielä kun ehtii.
- näin täällä
Kemijärveläinen geenipohja riittää kitinään, mutta yrittäjyyteen ei siitä ole.
- Daiga Jimmy
Ei tänne enää voi saada kannattavaa yritystä pystyyn. Joka alalla on jo tarjontaa ja kaupungin väkimäärä on jo nyt pieni ja pienenee edelleen hurjaa vauhtia.
Yksinkertaisesti paikkakunnalla ei ole riittävästi asiakkaita!
Ainoastaan elintarvikkeissa on varma asiakaskunta ja kauppoja josta niitä saa, on useita. Siis elintarvikekauppaakaan ei kannata perustaa!
Tosiasiassa nykyisetkin yritykset eri aloilla kamppailevat konkurssiuhan alla. Tämä sunta alkoi kun suuret, työllistävät yritykset häipyivät paikkakunnalta. Suunta ei tule muuttumaan ellei paikkakunnalle saada jotai suurta teollisuuslaitosta joka työllistäisi pari tuhatta henkilöä seurannaisvaikutuksineen. Tälläinen voisi olla vaikkapa jokin kaivos.
Kaikki muu on merkityksetöntä puuhastelua!
- vierestäseurannut2
Vähälläkin toimeentulevia yrittäjiä kaikin keinoin yritetään nurin ja sitten kun onnistuu niin eikun juhlat vaan pystyyn.
- Onko toivoa?
Lähtö tuli taas yhdelle "Jumalan hylkäämälle" Kempasta-matka jäi kuitenkin kovin lyhyeksi-loppui Rovaniemen putkaan!!! Että sillai!
- Rappiolla
Kemijärveltä on kadonnut entisaikojen yrittäjähenki. Eletään korruption ja rappion aikaa. Jos olisi edes muutama yritteliäs henkilö, jolla olisi ideoita ja kyky saada ne elämään. Kittilässä on Päivikki Palosaari, joka on saanut kunnan jaloilleen. Luonnon varoiltaan ja ominaisuuksiltaan Kittilä ei ole Kemijärveä parempi, mutta siellä on muutama yritteliäs henkilö...
- Kittilässä on
Toisaalta Levi siinä vieressä,se on vähän isompi kivikasa ku joku Suommu.
Sen lisäksi siellä on kaivostomintaa,joka on hyvä työllistäjä nykyään.
- Kemijärven puolesta
Ja ironisinta on, että monet kemijärveläiset itse haukkuu olinpaikkaansa ja muita asukkaita tai niitä, jotakin yrittää Kemijärven hyväksi päinvastoin, että laitettais hynttyyt yhteen ja alettais yhdessä rakentaa ja yrittää. Valittamalla ja parjaamalla ei saa mitään hyvää aikaan. Täällä olisi mahtava luonto ja kaupunki, jos löytyis yhteistä halua. Kukaan ei pysty yksinään yrittää, jos muut vain on heittämässä lokaa päälle. Sillä lailla likaa omaa pesäänsä. Massaliike Kemijärven uudelleen rakentamisen puolesta!
- uus nousu
kirjoitat asiaa!
- Hotelli sos luukku
joko kaupunki on ostanut kaikkienyritysten tontit..?
kuinkahanpaljon kaupunki on todellisuudessa kaupunkilaisten veroeuroja pumpannut esim hotelli kemijärveen, mitenkään muuten ei voi selittää tontinostoa. - Ite S
Kuule,on tässä yritetty.
Kunnallismafia vaan käärii hyödyn.
Valta on niin hyvin pönkitetty kunnassa ,notta ei pahempaa voi olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192136Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161899Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461347- 731277
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46853Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?51721Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8711- 49661
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32658