Kannattaako lopettaa iltasyöminen?

syöppösyö

Huomasin itsestäni hassun piirteen. Iltaisin olen kova syömään, tekee aina mieli syödä. Sitten olin paastolla kokeilumielessä yhden päivän. Söin päivällä, illalla en. Pieni nälkä oli alkuillasta mutta se meni ohi. Olin aivan ihmeissäni, että minulle ei tullut mitään ahmimishimoa tai mielitekoja. Mistä tämä johtuu? Tiedän, että jos olisin pienen palan jotakin ottanut, syöminen olisi lähtenyt lapasesta. Olenko sellainen ihmistyyppi, jolle ei iltasyöminen käy? Kaikki kaatuu nimittäin aina siihen, että syön illalla aivan aivan liikaa. Vaikka olisin päivällä syönyt hyvin.Voisiko siitä siis olla apua, että ei enää vain söisi 6 jälkeen (silloin iso ateria), pitäisikö se himot ja syömisen kurissa? Jos joku on tätä koittanut niin kertokaa :)

43

4837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jrsropk

Eihän sillä ole väliä, mihin aikaan syö, kunhan päivittäinen kalorimäärä pysyy kohtuudessa. Jos päivän aikana syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Syö pienempiä aterioita useammin, ei tule naposteluvaihetta.

• 30kg laihtunut

Höpö höpö,sillä on nimenomaan merkitystä mihin aikaan syöt.Jos vedät kunnon aterian klo 18 kuin 22 niin merkitys on keholle aivan toinen.Ihmisen keholla kun on olemassa oikeasti rytmi,mitä se tekee milloinkin ja tuo klo22 ateria varmasti lihottaa,jos tekee toistuvasti.Joten,klo 18 on ihan hyvä sääntö,ettei sen jälkeen mitään raskaita eväitä.Ja harva normipäivässätyössä käyvä tekee sen jälkeen enään mitään niin raskasta että kamalasti kuluttaisikaan.

• kcalman
        30kg laihtunut kirjoitti:

Höpö höpö,sillä on nimenomaan merkitystä mihin aikaan syöt.Jos vedät kunnon aterian klo 18 kuin 22 niin merkitys on keholle aivan toinen.Ihmisen keholla kun on olemassa oikeasti rytmi,mitä se tekee milloinkin ja tuo klo22 ateria varmasti lihottaa,jos tekee toistuvasti.Joten,klo 18 on ihan hyvä sääntö,ettei sen jälkeen mitään raskaita eväitä.Ja harva normipäivässätyössä käyvä tekee sen jälkeen enään mitään niin raskasta että kamalasti kuluttaisikaan.

Sillä ei ole merkitystä, mihin aikaan pöperöt suuhunsa tunkee, tosin marginaalisesti lihominen yltyy iltasyömisestä, mutta vaikutus on minimaalinen.

Kokonaan toinen juttu on, kuinka paljon helpompaa syömisen kontrolloiminen on päivisin - iltasyömisen rajoittaminen on vaikeampaa ja siksi sitä tulee karttaa.

• Ei näin saa tehdä

Syömistä ei missään tapauksessa saa lopettaa, sinullakin on ruoan sisääntyöttöluukkuku, jotkut uskalik0t jop---------
        Syöppä vähemmän kun kulutat, Pudotin itse 50 kg, näin kikkelinikin monen vuosikymmenen jälkeen.
        On muuten mielenkiintoista hokata jutskia, silloimkun niillä ei ole mitään merkitystä . Kielitaito kunniaan, Silloin tyttö huutaa HIII.

• 18+9
        kcalman kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä, mihin aikaan pöperöt suuhunsa tunkee, tosin marginaalisesti lihominen yltyy iltasyömisestä, mutta vaikutus on minimaalinen.

Kokonaan toinen juttu on, kuinka paljon helpompaa syömisen kontrolloiminen on päivisin - iltasyömisen rajoittaminen on vaikeampaa ja siksi sitä tulee karttaa.

Tai sitten ei ole, jos syö päiväsaikaan tarpeeksi ja valitsee kylläisyyttä ylläpitäviä ruoka-aineita ja välttelee niitä, jotka laukaisevat syömishimoja. Lisäksi syö ruokapöydän ääressä, eikä tv:n tai tietokoneen ääressä, jolloin se keskittyminen on muualla kuin siinä syömisessä.

• Hanne_78

Nämä pienemmät ruoka-annokset säännöllisesti tukevat varmasti laihduttamista. Itse olen tehnyt valmiiksi maustettuja rahkoja ja jogurttia, niin ei tule helposti sorruttua sokeripitoisiin herkkuihin :P Täältä olen tilannut mm. raaka-aineita maustamiseen http://feelvivid.fi/webshopxl-collection/ravintolisat_1/hedelma--ja-marjauutteet_3/

Omakohtaisella kokemuksella olen todennut että varmasti toimii, jos on hyvin "varustautunut" joka päivään erikseen :)

• mini-mummo
        Ei näin saa tehdä kirjoitti:

Syömistä ei missään tapauksessa saa lopettaa, sinullakin on ruoan sisääntyöttöluukkuku, jotkut uskalik0t jop---------
        Syöppä vähemmän kun kulutat, Pudotin itse 50 kg, näin kikkelinikin monen vuosikymmenen jälkeen.
        On muuten mielenkiintoista hokata jutskia, silloimkun niillä ei ole mitään merkitystä . Kielitaito kunniaan, Silloin tyttö huutaa HIII.

juurikin näin, itte 33, ihan ruokavaliolla ja liikunnalla, zemppiä kaikillen, pudotukseeen pystyy, jos tahtoo, näin on ;9

• syöpön kaveri

Jos syöt vähemmän kaloreita kuin mitä kulutat, laihdut. En ymmärrä miten tämä ei mene ihmisille jakeluun vaikka kuinka tätä joka paikassa sanotaan. En siis syytä ketjun aloittajaa vaan ihmetyttää kun ylipäätänsä kaikki aina etsii jotain ihmeruokavalioita (karppaus, vege, low-fat, ei klo 18 jälkeen, ei klo 14-18 välillä, ei maitotuotteita, pelkästään kalaa, pelkästään kalaa jne.), joilla laihtuisi vaikka se ei ole kuin tuosta ensimmäisestä lauseesta kiinni :)

Eli voit syödä iltaisin - kunhan kokonauskalorit jää matalaksi! :)

Jos haluat syödä illalla paljon, kuten minä, niin syö päivällä kevysti. Jos syöt päivällä tukevasti, syö illalla kevysti. Jos haluat olla koko ajan syömässä, syö pieniä annoksia.

Tietenkin jos sulla aina lähtee lapasesta tuo iltasyöminen, miksi et söisi päivällä kevyemmin, salaattilounas, välipalaksi pari hedelmää ja sitten antaisit itsellesi luvan vähän herkutella illalla? :)

• veggie-

"hmetyttää kun ylipäätänsä kaikki aina etsii jotain ihmeruokavalioita (karppaus, vege, low-fat, ei klo 18 jälkeen, ei klo 14-18 välillä, ei maitotuotteita, pelkästään kalaa, pelkästään kalaa jne.)"

Aika harva kasvissyöjä noudattaa kyseistä ruokavaliota mitenkään laihtumistarkoituksessa. Useimmille se on ihan muista syistä valittu, pysyvä elämäntapa.

• 1+11

Tuo ei aivan täysin pidä paikkaansa, vaikka kalorivaje painonpudotuksen edellytys onkin. Laihdutuksen kannalta yllättävän suuri merkitys on myös sillä, mitä ja millaista ruokaa syö ja milloin. Selkeät ruoka-ajat, ruokahetket, joilla on alku ja loppu antavat ruuansulatukselle aikaa levätä ja energiavarastoille aikaa purkautua.

Aina ei kannata kokeilla mennä pää edellä läpi siitä harmaasta kivestä. Joskus kannattaa kokeilla kiertämistä. Siksi "erikoisruokavaliot" saattavat joillekkin ihmisille olla oikeasti suuri apu.

• syöpön kaveri
        veggie- kirjoitti:

"hmetyttää kun ylipäätänsä kaikki aina etsii jotain ihmeruokavalioita (karppaus, vege, low-fat, ei klo 18 jälkeen, ei klo 14-18 välillä, ei maitotuotteita, pelkästään kalaa, pelkästään kalaa jne.)"

Aika harva kasvissyöjä noudattaa kyseistä ruokavaliota mitenkään laihtumistarkoituksessa. Useimmille se on ihan muista syistä valittu, pysyvä elämäntapa.

Veggie-

toki näin onkin kasvinsyöjien kohdalla MUTTA moni myös laihduttaa vege-ruokavaliolla vaikka eivät varsinaisia kasvissyöjiä olekaan, sillä se laihduttaa tehokkaasti (koska sisältää usein vähän kaloreita). Kasvisruokavalio on aivan mahtava pohja ruokailulle, siihen vielä vähän lihaa niin olemme aika lähellä täydellisyyttä :)

• Syöpön kaveri
        1+11 kirjoitti:

Tuo ei aivan täysin pidä paikkaansa, vaikka kalorivaje painonpudotuksen edellytys onkin. Laihdutuksen kannalta yllättävän suuri merkitys on myös sillä, mitä ja millaista ruokaa syö ja milloin. Selkeät ruoka-ajat, ruokahetket, joilla on alku ja loppu antavat ruuansulatukselle aikaa levätä ja energiavarastoille aikaa purkautua.

Aina ei kannata kokeilla mennä pää edellä läpi siitä harmaasta kivestä. Joskus kannattaa kokeilla kiertämistä. Siksi "erikoisruokavaliot" saattavat joillekkin ihmisille olla oikeasti suuri apu.

Kuten itsekin sanoit, kalorivaje on painonpudotuksen edellytys! :)

Kaikki muu on hienosäätöä. Itselläni on paino sekä noussut että laskenut monella eri erikoisruokavaliolla (nousut karpilla, laski karpilla, nousu low-fat-high-carb, laski low-fat-high-carb). Kalorit ratkaisee.

On ehkä HELPOMPI syödä vähemmän kaloreita "karppaamalla" tai syömällä pieniä annoksia ja välttämällä tyhjiä kaloreita (vrt. esim. 300kcal karkeista ja 300kcal salaatista) ja käyttää näitä "erikoisruokavalioita" mutta tuota kaloriyhtälöä pakoon ei pääse millään.

Eräs tärkeä kysymys on, että miten on terveellistä syödä? Moni katsoo vaan vaakaa mutta terveys on aika tärkeää myös. Itse olen saanut verenpaineen alas, kolesterolit kohdilleen ja myös painon alas noudattamalla ihan tätä perinteistä lautasmallia: paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyvätuotteita, vähärasvaista lihaa ja kalaa 3 krt/vko ja vähän rasvattomia maitotuotteita. Eli ruokavaliolla, jota tälläkin foorumilla (karppi-osastolla) on haukuttu.

• 8+5
        Syöpön kaveri kirjoitti:

Kuten itsekin sanoit, kalorivaje on painonpudotuksen edellytys! :)

Kaikki muu on hienosäätöä. Itselläni on paino sekä noussut että laskenut monella eri erikoisruokavaliolla (nousut karpilla, laski karpilla, nousu low-fat-high-carb, laski low-fat-high-carb). Kalorit ratkaisee.

On ehkä HELPOMPI syödä vähemmän kaloreita "karppaamalla" tai syömällä pieniä annoksia ja välttämällä tyhjiä kaloreita (vrt. esim. 300kcal karkeista ja 300kcal salaatista) ja käyttää näitä "erikoisruokavalioita" mutta tuota kaloriyhtälöä pakoon ei pääse millään.

Eräs tärkeä kysymys on, että miten on terveellistä syödä? Moni katsoo vaan vaakaa mutta terveys on aika tärkeää myös. Itse olen saanut verenpaineen alas, kolesterolit kohdilleen ja myös painon alas noudattamalla ihan tätä perinteistä lautasmallia: paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyvätuotteita, vähärasvaista lihaa ja kalaa 3 krt/vko ja vähän rasvattomia maitotuotteita. Eli ruokavaliolla, jota tälläkin foorumilla (karppi-osastolla) on haukuttu.

Edellytys kyllä, mutta aivan yhtä tärkeä merkitys on sillä mitä syö. Koska samalla laskennallisella vajeella voi saada aivan eri tuloksia eri ruokavalioilla. Eri ruoka-aineilla voi olla ihmisestä riippuen aivan erilainen aineenvaihdunnallinen vaste. Itse olen ainakin varsinainen hiilari-imuri. Sama vaje, suurempi painonlasku vain hiilareita vähentämällä (ja rasvaa nostamalla, prodet pysyi samoissa lukemissa). Veriarvoista kolesteroli tuli alas ja kilppariarvojen (TSH) ihme sahaaminen loppui. Sokeri tai verenpaine ei koskaan korkealla ole ollutkaan.

• karppaus on pop
        syöpön kaveri kirjoitti:

Veggie-

toki näin onkin kasvinsyöjien kohdalla MUTTA moni myös laihduttaa vege-ruokavaliolla vaikka eivät varsinaisia kasvissyöjiä olekaan, sillä se laihduttaa tehokkaasti (koska sisältää usein vähän kaloreita). Kasvisruokavalio on aivan mahtava pohja ruokailulle, siihen vielä vähän lihaa niin olemme aika lähellä täydellisyyttä :)

Karppaus on täydellisyyttä.

• cuba libre
        8+5 kirjoitti:

Edellytys kyllä, mutta aivan yhtä tärkeä merkitys on sillä mitä syö. Koska samalla laskennallisella vajeella voi saada aivan eri tuloksia eri ruokavalioilla. Eri ruoka-aineilla voi olla ihmisestä riippuen aivan erilainen aineenvaihdunnallinen vaste. Itse olen ainakin varsinainen hiilari-imuri. Sama vaje, suurempi painonlasku vain hiilareita vähentämällä (ja rasvaa nostamalla, prodet pysyi samoissa lukemissa). Veriarvoista kolesteroli tuli alas ja kilppariarvojen (TSH) ihme sahaaminen loppui. Sokeri tai verenpaine ei koskaan korkealla ole ollutkaan.

Lyhyellä tähtäimellä karppaaminen pudottaa painoa nopeasti, kun glykogeenivarastot tyhjenevät.. Se muutama kilo taas tulee takaisin, kun syö hiilareita enempi. Muutoinkin voi olla niin, että toisella ruokavaliolla rasvaton massa putoaa nopeammin, jolloin kilotkin tippuvat vauhdikkaammin.

Mutta eipä siinä mitään yleistä sääntöä ole, muuta kuin että liioilla vajeilla tai liian nopealla pudotuksellla kolisee enempi muutakin kuin rasvaa.

Aika haastavaksi menee, kun tässä koitan etsiä itselleni sopivaa settiä, jolla saisi ehkä hiukka lihasta ja sitten pääsisi jonkinverran rasvoistakin eroon. Tämähän ei välttämättä tarkoita painonpudotusta, mutta pitkäjänteistä hommaa. Kait se pääsääntöisesti menee niin, että ensiksi rasvat alas, sitten taas painoa lisää siten, ettei turhan paljoa tulisi sitä rasvaa mukana, maltillisesti.

• 19+20
        cuba libre kirjoitti:

Lyhyellä tähtäimellä karppaaminen pudottaa painoa nopeasti, kun glykogeenivarastot tyhjenevät.. Se muutama kilo taas tulee takaisin, kun syö hiilareita enempi. Muutoinkin voi olla niin, että toisella ruokavaliolla rasvaton massa putoaa nopeammin, jolloin kilotkin tippuvat vauhdikkaammin.

Mutta eipä siinä mitään yleistä sääntöä ole, muuta kuin että liioilla vajeilla tai liian nopealla pudotuksellla kolisee enempi muutakin kuin rasvaa.

Aika haastavaksi menee, kun tässä koitan etsiä itselleni sopivaa settiä, jolla saisi ehkä hiukka lihasta ja sitten pääsisi jonkinverran rasvoistakin eroon. Tämähän ei välttämättä tarkoita painonpudotusta, mutta pitkäjänteistä hommaa. Kait se pääsääntöisesti menee niin, että ensiksi rasvat alas, sitten taas painoa lisää siten, ettei turhan paljoa tulisi sitä rasvaa mukana, maltillisesti.

Tarpeeksi prodea ja lihaskuntoharjoittelua lihasmassan kato karpatessakin voidaan minimoida. Hiilarien määrää ei ole tarkoitus nostaa niin paljoa, että paino alkaa nousta. Itselläni ainakin on päämäärä löytää sellainen määrä, jolla paino ei nouse, eikä laske. Se määrä on todennäköisesti välillä 100-150g, tuolla hiilarimäärällä paino ei ainakaan pudonnut.

Muutenkin minulla on todettu keliakia. Joten eipä niitä (gluteeni)viljojakaan tartte enää syödä jolloin hiilarit putoaa aika automaattisesti.

• Voi elämän kevät ??

Taidat olla ainut täyspäinen koko porukassa ja normaalipainoinen.
        Aika erikoista höpöttämistä koko laihdutusvouhotus
        Siis kun haluat laihtua syö vähemmän kuin kulutat ja päinvastoin.
        Ja itsekuria enemmän, selittelyjä vähemmän.
        Jos saman ajan kulutat lenkillä kuin koneen ääressä ihmettelemässä kilojasi, niin takaan että laidut !

Maalaisjärki hoi !!

• 11819
    • Toimii tai ei?

Minä olen huomannut, että jos syön myöhään illalla tukevan aterian, nukun huonosti, ja mitä enemmän söin illalla, sitä kovempi nälkä on usein aamulla! Sen sijaan jos en illalla syö mitään erityistä, ihan jotain pientä vaan (esim, pieni voileipä, omena, tms), niin nukun paljon paremmin ja aamullakaan ei vielä ole nälkä!

Nälkäisenä maha kurnivanan en tietenkään pysty nukkumaan, joten aina jotain pientä tulee syötyä siinä kahdeksan-kymmenen aikoihin illalla (riippuen mihin kellonaikaan tuli syötyä päivällinen, ja kuinka tuhti se oli), mutta todellakin iltaisin vaan jotain ihan pientä!

Se mikä sopii jollekin muulle, ei ehkä sovi sinulle, eli kokeilemalla ja omaa kroppaa kuuntelemalla hoksaat mikä on sinulle paras tapa! Minulle iltasyöminen ei sovi, ja paras tapa on ollut tuo pienenpieni välipala tunti-kaksi ennen nukkumaanmenoa.

• Syöpön kaveri

Kyllähän toki omat tuntemukset ovat tärkessä osassa! Itsellä toimii juuri päinvastainen.

(kuntosali)
        Aamulla hedelmä, ehkä yksi leipä.
        Lounaaksi iso lohisalaatti
        Välipalaksi jogurtti ja hedelmä
        illalla klo 18 iso illallinen, jossa hiilareitakin jne.

Nukkumaan 22-23 ja nukun kyllä kuin pieni possu aamuun klo 6 ja aamulla käyn heti salilla ennen töitä joka pv. Saan iltaruuasta hyvin energiaa vetää aamutreenit täysillä.

• doobidaaba

Minusta syömisen ajankohdalla on suurikin merkitys. Yleensä ihmiset eivät illalla liiku juurikaan, istutaan TVn ääressä, tietokoneella jne. Jos syömisensä keskittää iltaan sillä on vaikutuksia painoon, koska
      1. syömiseen ei kiinnitä huomiota. Se tapahtuu muun ohella ja syötävän ruuan määrä voi kasvaa suuremmaksi kuin mitä aiemmin on suunnitellut.
      2. aineenvaihdunta hidastuu iltaa kohden. Melatoniinin määrä kehossa lisääntyy vuorokausirytmin mukaisesti ja keho siirtyy lepotilaan. Kaikki mitä syöt, varastoituu kehoosi.
      Kello 18:00 tai 19:00 viimeistään hammaspesulle ja elimistö lepotilaan eikä kaipaa ruokaa. Illan syömiset voi myös keskittää hedelmiin (tuoreisiin). Jos on pientä näläntunnetta, juo kupillinen teetä. Aamulla voi syödä normaalin aamupalan. Makenhimosta pääsee pienellä viroituksella, älä osta! Tsemppiä!

• 5+2

Ehkä varastoituukin, mutta seuraavana päivänä (ja yöllä) niitä varastoja puretaan, kun ei syödä tai syödään kulutusta vähemmän. Eli kyllä se myöhäisen iltapalan syönti on ihan sallittua.

• Haloo10

Kalorit eivät tunne kelloa...

• spinaatchi

Ei ne kalorit tunne kelloa, mutta massu kylläkin. Jos päivällä jää syömiset liian vähäisiksi niin illalla on kamala nälkä. Jos sinulta pieni paasto onnistuu hyvin niin voin kertoa hyviä uutisia. Uusin vinkki laihduttajalle / painonhallintaan ja myös terveellisempään elämään on se, että paastoaa yhden päivän viikossa. Siis esim. maanantaina ainoastaan juo vettä.
      Muina päivinä koeta tasapainottaa päivän ruoka-annoksiin hiukan enemmän jotain kasvispitoista syömistä että masulla on illalla parempi olo.

• Speedinm

Koska käytettävissä ei ole tarkkaa kalorimittaria (syödyt - kulutetut = lukema) iltasyömistä kannattaa välttää. Elimistön oma kulutus (esim yöllä) ei ole vakio vaan riippuu voimakkaasti syöntiajoista.

• laihduttaja1

Itse en syö kuuden jälkeen, koska en kuluta kaloreita enää sen jälkeen. Syön kyllä muutenkin vähän, mutta iltaisin ei kannata syödä, se lihottaa herkästi...

• 19+20

Lopetat siis yön ajaksi kokonaan elämästä. Mielenkiintoista...

• protsku1

Jos tuntuu siltä, niin kannattaa kokeilla syödä runsas, proteiinipitoinen aamupala - kasviksia, lihaa, kananmunaa, rahkaa... Protskut pitää nälkää pitkään! Itse en aiemmin aamulla syönyt kuin leipää ja kahvia ja loppupäivän oli kamala nälkä, vaikka söinkin "pieniä annoksia useasti, kolmen tunnin välein", niinkuin ainakin jotkut ohjekirjat sanovat. Proteiinin lisääminen aamupalaan helpotti iltasyömiseen kuulunutta ahmimista, kantsii kokeilla! Mutta yksilöllistähän tämä on :) Ja mulla muuten ruokavalio paleon suuntainen eli hiilareitakin syön. Kalorien laskemisesta sen sijaan pysyn kaukana ;)

• on track at last.

"koska en kuluta kaloreita enää sen jälkeen." ihminenhän kuluttaa koko ajan kaloreita = peruskulutus. Vaikka makaisit sohvalla liikuttamatta pikkurilliäkään, koko ajan kulutat. Jokainen elimistön toiminto kuluttaa energiaa (solujen aineenvaihdunta, ajattelu, virtsaneritys yms yms yms.) Ihmisen aineenvaihdunta kiihtyy joka kerta kun syö, elimistöltä kuluu energiaa siihen että se saa ruoan pilkotuksi ja siirtymään eteenpäin vatsalaukusta, ja edelleen suolistossa.

Sillä, syökö aamulla, illalla tai vaikka yöllä (yötyöläiset) ei ole mitään merkitystä lihomisen kanssa, sillä taas on kaikki merkitys, mikäli energian saanti ylittää jatkuvasti kulutuksen.

Oman järkeni mukaan, parhaiten laihtuu kun kalorivajetta on tarpeeksi kulutukseen nähden, aineenvaihdunta on käynnissä (ei pitkiä ruokailuvälejä, ja vastaavasti isoja ruoka-annoksia) sekä harrastaa liikuntaa. Se, miten saa laihdutettua rasvasta eikä lihaksesta, onkin sitten tarina erikseen. Kaikki nuo: oon nyt koittanu vähentää tuota iltasyömistä ku yritän laihduttaa- tyyppiset kommentit on vanhanaikaisia, vääriä ei toimivia keinoja.

• nainen 37

Jos aloitat päiväsi kunnon aamiaisella, syöt hyvän lounaan ja vähennät iltaa kohden, niin että et enää syö klo 18 jälkeen tai sitten jos on kauhea nälkä, niin ihan pieni iltapala. Jos saman kalori määrän syö oikealla tavalla vähentäen iltaa kohden, niin on ihan eri vaikutus kuin jos söisi lähes kaikki kalorit iltapäivällä ja illalla.

Jotta syöminen pysyisi kurissa, niin on tärkeää koostaa ateriat oikein eli proteiinia pitäisi olla joka aterialla (ateria tarkoittaa jokaista syömiskertaa). Oikean syömisen aakkoset ovat yksinkertaiset: paljon proteiiinia, kasviksia, marjoja, vähän hedelmiä, hyviä öljyjä ja vähän laadukkaita viljoja.

• on track at last

Se vaikutus on siksi ihan eri, koska jos syö lyhyellä aikavälillä paljon ruokaa, jää väistämättä puoli päivää paaston puolelle. Sama vaikutus saadaan MYÖS niin päin, että keskität kaikki syömiset päivään, jolloin on pitkä ilta ilman mitään syötävää, tällä tavalla aineenvaihdunta ei pysy käynnissä, vaan jumittaa puoli päivää. Elimistö tarvitsee energiaa pitkin päivää tasaisesti, ei sillä ole mitään taikaa että klo 18 jälkeen ei syö enää :D. Paras hyöty luonnollisesta aineenvaihdunnan vaikutuksesta kulutukseen saadaan siis niin, että syö noin 3 tunnin välein niitä hyviä vaihtoehtoja pysyen koko ajan kalorivajeessa. AAMEN.

• 19+4

Hyviä tuloksia on myös saatu ns. pätkäpaastolla, jossa koko päivän energia syödään 8 tunnin sisällä, esimerkiksi välillä 12-20. Ei kuitenkaan napostella tuota koko aikaa, vaan selkeät 1-3 ateriaa.

Kyse on paljon siitä, millainen ruokarytmi omaan elämään sopii.

• juoppo26

Säännöllisyydellä ja levolla on väliä, mutta kalorimäärän määrällä milloin ne
      syöt ei.

• horpotti

Syö elääksesi, älä elä syödäksesi

• elämä on

Syöt niin tai näin niin lähtö tulee ennemmin tai myöhemmin.
        Kaveri piirissäni oli yks heppu joka oli äärettömän tarkka ruokavaliolleen(se myös näkyi kropasta), mutta niin vain kävi hän siirtyi laulukuoroon 35v ilman tapaturmaa, eli tae mistään pitkästä elämästä syödä terveellisesti on täyttä potaskaa.

MUTTA elämän laatu paranee huomattavasti kun saa karsittua ylipainoa pois ja kaiken kun ymmärtää kohtuullistaa.

On ihan sama jos painat 3kg enemmän tai vähemmän ns. normipainosta, ihmisen rakenteet ovat jo erilaiset.

En millään usko että joku lapiomies pärjää pelkillä vihanneksilla, taas joku konttori rotta voi pärjätä hyvinkin.

• verensokeri!!!

Itse olen myös iltasyöppö. Paino alkoi elämäni ensimmäistä kertaa pysyä kontrollissa, kun aloin pitää kiinni ruoka-ajoista. Aiemminhan ahdoin iltaisin varmaankin 75 % päivän kaloreista, joten tietenkään ei ollut nälkä vielä aamulla eikä oikein päivälläkään. Aloin syödä pientä aamupalaa (yksi hedelmä ja vesilasi) ja pientä lounasta. Töistä lähtiessä otin automatkalle mukaan vielä hedelmän tai muutamia pähkinöitä. Huomasin, että ei ollutkaan enää kaoottinen nälkä päivällisen aikaan!

Meillä suvussa on diabetestä ja vaikkei testien mukaan minulla olekaan diabetestä, niin aamupäivän syömättömyys ja illalla tapahtunut ruoan mättäminen eivät taatusti tehneet hyvää energiatasapainolle, vaan olin joko päivällä kärttyinen tai illalla vetämätön ähkykasa.

Ruokavalion pohjana on kasvikset, mutta nehän pitävät huonosti nälkää, joten on tärkeää, että salaatissa tai muussa kasvisruoassa on myös proteiinia esim. juustoa (raejuusto lie vähärasvaisinta), grillattua broileria, kalaa, pähkinöitä, kananmunaa.

Itse teen kevyttä toimistotyötä, joten liikkumista tulee työpäivän aikana vähän. En enää noudata varsinaista dieettiä, mutta pidän huolen, että jos töissä syön kevyesti (usein evässalaatti), niin illalla voin syödä oikeastaan mitä ruokaa vaan. Tällä tavalla ei tarvitse tehdä muulle perheelle eri ruokaa kuin minulle. Kun ruokaväli on tasainen, ei tule enää ahmimistarvetta ja mielihalu suklaaseenkin (!!!) on vähentynyt selvästi.

• Läskimooses (orig.)

Hei kaikki terveysoppifanaatikot!

On samankokoisia ja -tyyppisiä mutta silti erilaisia moottroreita, joilla on erilainen hyötysuhde, eli ne kuluttavat eri tavalla polttoainetta suhteessa kehittämäänsä tehoon. Uskon, että sama pätee eri ihmisten aineenvaihduntamekanismeihin, eli että niissä on eroja ja niissä on erilainen hyötysuhde.

Joillakin toimii joku laihdutussysteemi, joillakin joku toinen, ja joku toinen taas ei.

Itse olen kokeillut erilaisia laihdutussysteemejä, ja ainoa joka minun kohdallani on toiminut, on hiilareiden rajoitus, koska silloin pystyn rajoittamaan myös kokonaiskulutusta helpoimmin.

Ja laihdutusmielessä hiilari on hiilari, olipa se mustaa tai valkoista. Ja sokeri, leipä ja riisi ovat pahimpia. Eli musta leipä pois siinä missä valkoinenkin.

• Läskimooses (orig.)

Ja vielä lisäys vastauksena aloittajan kysymykseen:

Iltasyömistä pitää rajoittaa. Myös ruoansulatuselimistön pitää saada levätä. Ja riittävän pitkä, säännöllinen yöuni on myös tärkeä, koska -- paradoksaalista kyllä -- silloin kuluu ilmeisesti enemmän kaloreita kuin valveilla TV:n ääressä ollessa!!!!

• cuba libre

Itsekin dieettailen hiilarirajoitteilla. Kuitenkaan se ei tarkoita alakarppaamista tms, vaan sen mukaan ettei joudu kärsimään liioista hiilarivajareiden oireista. Lepopäivänä se voi olla 40hh-30prot-30rasv, liikuntapäivänä elimistöni rouskuttaa hiilareita enempi.

Hitaammilla hiilareilla tuntuisi menevän paremmin tuollainen. Tiukemmalla rajoitteella homma mene sitten enempi ketoaineiden puolelle, kun maksan glykogeenit sanoo että tyhjää on.

• mies treenaaja.

Laihdutuksen kannalta on ihan sama milloin syö kun vaan liikkuu ja syö oikein. Ilta syööminen ei lihota sen enempää kuin aamusyöminenkään. Se on ihan tutkittu juttu. Itse kyllä syön joskus yölläkin ja painoni ei ole nousut yhtään. Pitää vaan syödä terveellisesti mut jos vedät jotain pizzaa ja hampurilaisia niin on selvää että niissä on paljon kaloreita ja silloin lihot. Pitää muistaa kuluttaa enemmän kuin syö niin laihtuu.

• rekkakuski Uskin

Enemmän kuin mietit sitä MILLOIN syöt,,mieti sitä PALJONKO SYÖT !

pidä RUOKAPÄIVÄKIRJAA ja jos olet rehellinen sen käytössä ( merkkaat jokaikisen palan ) huomaat koko kubletin juonen.

47 kilo pudottaneena mielestä omaan hieman kokemusta asiassa.

• Läskimooses (orig.)

Rekkakuski puhuu asiaa.

Minäkin olen saanut laidutuksen toimimaan parhaiten ruokapäiväkirjan avulla. Se myös ohjaa syömistä psykologisesti, eli auttaa pysymään syömäkurissa. Ja opettaa tuntemaan ruoka-aineet (katso myös http://www.fineli.fi).

Kootut laihdutusjipot kaikille läskimooseksille:

- ruokapäiväkirja

- vettä juotava runsaasti, vähintään pari litraa päivässä, kaiken muun ruokajuomisen ja ruokanesteiden lisäksi

- runsas uni

- ruokaa suuhun vähän, mutta usein (n. 3 tunnin välein)

- hiilarit (ja rasvat) kuriin ja protskua tilalle

- vähennä myös suolan käyttöä

- katso mitä ostat: tutustu tuoteselosteisiin

- vältä valmiita eineksiä ja tee ruoka itse raaka-aineista

- iltapala aterioista kevyin

- yösyöntiä vain jouluna:-))

• lifestar

hei. itselläni on helppo tapa syödä. aamulla 8:30 - 9:00, 12:00 - 12:30 ja 15:00-15:30. jos en syö, ni juon vissyä vesiä. ne poistaa nälän tunnetta. joskus syön vain kolmelta. ei aina huvita syödä. ja ruoka-aikoina hyvä juoda kaikkea,
      että muuten juttu lähtee lapasesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2185
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      52
      1438
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe