Oral-B hammastahna ja limakalvovauriot

hlk1

Ora-b hammastahna aiheuttaa minulla suun limakalvon irtoamista, onko muilla ollut samoja ongelmia? Voisiko kyseessä olla allergia tinafluoridille?

118

23590

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höhh323212

      Mulla on sama juttu, olen käyttänyt Oral-B hammastahnaa nyt ehkä 5 kertaa hampaiden pesussa. Yön aikana kertyy ylähuulen sisäpintaan valli sitä irronnutta limakalvoa, jota saa aamulla irrotella sormin ja hampain ja aamun pesun jälkeen tunnin parin päästä löytyy suusta lisää limakalvon palasia.

      Vähän harmittaa, oli kallis hammastahna, ja muuten vaikutti tosi kivalta. Hampaat jää tosi liukkaiksi pesun jälkeen.

      Vastaus tulee vähän myöhässä, mutta ehkä tästä on vielä jollekin myöhemmin googlaavalle apua.

    • kuivat limakalvot 74

      Minulla on ollut ientulehdus kuukauden ja hamnaslekuri määräs käytettäväkseni oral - b gum hammastahnaa ja se tuntuu ettei auta. Tulehdus ja kipu pahenee. Hamnaslääkäri otti varmuudeksi sieninäytteen kun poskien limakalvoilla oli katetta. Sientä ei löytynyt mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä että se on keski - ikäisen luonnollista limakalvojen kuivumista. Olen 39 v nainen. Sekin voi olla kun on muuallakin limakalvokuivuutta mutta hammastahnakaan ei sovellu.

      • Ikenetkunnossa

        Kokeile uutta Toothguide purutablettia . Se sisältää jotain suun maitohappobakteereita , jotka pitää olla suussa ja auttaa poistamaan ientulehduksia aiheuttavia bakteereita ja auttaa limakalvoihin. Minulla se auttoi!


      • uusi-Erkki

        Intulehdukseen paras apu on hammaslanka.


      • Anonyymi

        Höpö tuo vaihdevuosi satu-ei 39v suussa limakalvot tulehdu vaihdevuosista,ilmeisesti ei muutakaan keksinyt selittää. Saattaa olla että suusi on herkkä ja oral b teki mun suustani tulehduspesäkkeen takahampaaseen-jätin sen pois ja kurlaan pesun jälkeen suun merisuola liouksella kädenlämpöiseen veteen ja vaihdoin hammastahnan oxygenooliin,jota laitan tipan käsiharjaan,pehmeään ,jätin sähköhammasharjan toviksi ja ien parantui oitis.TSEMPPIKÄ,OLEN plus 50 ja tuosta oral b rikkoontui ien nahat kuten ystävällänikin.NYT SUU OK,liki kuukauden ei parantunut ja paha ärtyisyys oli ja turvotusta ja verenvuotoa.VAIHTARIT ei tulehduta ikeniä.


    • sama vika

      Kyllä Oral-B aiheuttaa juurikin tuollaisia oireita.

      • eikiitosei

        Sillälailla. Nyt lentää tuubi roskikseen.


    • 16+9

      Sama oire täälläkin. Ikenet on myös punaiset harjauksen jälkeen. Harmi, koska teholtaan tuo hammastahna on ollut selvästi parempi kuin aemmin käyttämäni.

      • samankaltaista

        Sama minullakin. Tulin juuri erikoishammaslääkäriltä ja on kuulemma ja aiheuttaa toisilla näitä oireita.


    • 5+5

      Muutaman kerran käytin näytepakkauksen oral-b pro expert tahnaa.

      Ikenet menivät punaisiksi. En tietä harjasinko liian kovaa yrittäessäni poistaa tummentumia. Jäi kuitenkin vaikutelma että ärsytti ikeniä.

      • Valkoisethampaat

        Kokeilin uutta valkaisumenetelmää hampaille. Se ei ärsytä ikeniä ja on joku erityinen maitohappobakteeri, joka tuottaa vetyperoksidia pieniä määriä ja valkaisee vähitellen. Löysin verkkokaupasta . Nimi on Toothguide White.


    • Rituli2

      Moi! Mä käytin kans yhden tuubin Oral-B -hammastahnaa ja oikean hammasrivin vieressä alhaalla on tummanpunaista, karheaa ihottuman näköistä ja aralta tuntuvaa ihoa. En tiedä mitä se on, olen miettinyt syöpääkin. Voisiko tähän joku vastata, onko kellään ollut samanlaista? Terv. Rituli

    • Päänsärky oral-b

      Minä taas sain pro-expertistä aivan sietämättömän päänsäryn, johon ei auttanut mikään lääke. Päätä särki viikon verran jatkuvasti kunnes tajusin lopettaa tämän kamalan hammastahnan käytön. Oletteko huomanneet saman kuin minä, että tahna maistuu vielä yönkin jälkeen suussa? Mitähän myrkkyä tässä tahnassa oikein on!! Varokaa, älkää käyttäkö!!

    • Toothy

      Päädyin tähän keskusteluun kun yritin googlata juuri samaa juttua. Noin kuukausi sitten hammashygienikko suositteli Oral-B hammastaa minulle ja totta kai innostuin kokeilemaan. Jo viikon sisällä käytön aloittamisesta aloin ihmetellä kun limakalvojen pinnat alkoivat irtoilla. Sitä vaaleaa irronnutta limakalvomössöä sai sitten tosiaan putsailla pois. Myös juuri huulien takaa limakalvot tuntuvat ärtyneiltä. Ehdin jo pahasti säikähtää mutta näköään en olekaan ainoa joka on törmännyt tähän ongelmaan.

      Aiemmin käytin pitkään Pepsodent White Now:ta ja olin siihen tosin tyytyväinen, eikä se koskaan aiheuttanut mitään outoja oireita. Näinköhän pitäisi palata siihen takaisin, vaikka hygienikko sanoikin siinä olevan liikaa hankaavia aineita. Ei tämä nykytilannekaan mikä mukava ole. :-/

    • Toothy
    • 7+3

      Sen lisäksi että ikenet punoitti, ne myös vetäytyivät ja koko suu tuntui kuivuvan. Runsas puoli vuotta ehdin käyttää oral-b expertiä, jonka jälkeen vaihdoin sensodyneen, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia. Nyt ovat ikenet rauhoittuneet. Tosin hengitys ei ole aivan niin raikas kuin oralia käyttäessä, mutta pääasia on ettei tule vaurioita enempää.

      • Colgate

        Meillä myös Sensodyne kyllä aiheutti tätä samaa, että valkoisia lieroja irtoaa suusta.. Itselläni Oral-B Pro Expert ja miehellä tämä Sensodyne, joka oli muistaakseni sarjassa vihloville hampaille.


      • Anonyymi
        Colgate kirjoitti:

        Meillä myös Sensodyne kyllä aiheutti tätä samaa, että valkoisia lieroja irtoaa suusta.. Itselläni Oral-B Pro Expert ja miehellä tämä Sensodyne, joka oli muistaakseni sarjassa vihloville hampaille.

        Mulla ihan ruiskus verta kielestä ja jouduin sairaalaan. Loppu sitten itsekseen muutamassa tunnissa. Jouduin sormin repimään riekaleita kun valu kurkkuun ja tuntu että tukehdun. Pepsodenttii olin käyttänyt siihen asti. Arvelin että johtuu siitä ja lopetin. Nyt en ole käyttänyt mitään tahnaa vuoteen mutta alkoi taas. Alkoi vaihdevuosien aikaan että ehkä johtuu siitä. Jos epäilee allergiaa niin apteekin Salutem pitäis olla ok, on kyllä kallis. Allergiaa voi aiheuttaa tahnojen natrium laureeli sulfaatti kuulemma.


    • iekkuliina

      Näistä ilmiöistä kannattaisi aina ilmoittaa eteenpäin...valmistajalle esim.

    • hyvä tahna
      • takaisin vanhaan

        pakko tuoda julki myös omakokemus, ihmettelin kun suu alkoi oudosti kuivumaan ja posket tuntui karhealta, hoin koko ajan miehelleni ettei suu tunnu omalta ja ihmettelin muutaman viikon. Kokeilin huvikseen toista tahnaa ja jo ensi pesun jälkeen ongelma lievittyi. ei siis soveltunut minullekkaan.


    • koekaniinina itselle

      Olen aina käyttänyt useampaa hammastahna merkkiä sekaisin, eli käytössä on nytkin neljä eri merkkiä.
      Joinain aamuina on suupielissä makeita pieniä hiluja? Ei ole edes tullut mieleen niiden voivan johtua hammastahnasta.?
      No nyt löysin vinkit Kookosöljy hoidosta, olen tehnyt sitä torstaista, tänään on lauantain.
      Täytyykin oikein tutkailla, miltä suu aamulla herätessä tuntuu tai maistuu? Ainakin kookosöljyn jälkeen pidän suuni tuoksusta se tuoksuu kookokselle.

    • Reija

      Ilmoittakaa TUKE:iin, niin ehkä saadaan tämä vaarallinen Oral-B Pro-Expert hammastahna pois markkinoilta. Procter&Gamblella ei ole edes palautekanavaa Suomessa, vain puhelinnumero Ruotsiin. Itsellä Yksi käyttökerta Ora-B Pro-EXpert hammastahnaa aiheutti limakalvojen irtoamista suussa. Ikenien punoitusta, suun kirvelyä ja puutumista.

    • Totuustulee

      Yrittäkää aina googlata mitä ne oudonkuuloiset aineet ovat sinun voiteissasi, hammastahnassasi, meikeissäsi, ruoassasi, lääkkeissäsi ja kaikista muista myös, mitä kehoonne tungette(olkaa erityisen tarkkoja, varsinkin niiden suhteen mitä mainostetaan toistuvasti!!!) Kaikki sisältävät jotakin myrkkyä. Yksi ilta itse tein tämän ja huomasin että deodorantissani on rintasyöpää ja mahdollisesti alzhaimerin tautia aiheuttavaa, (myös se ainesosa, joka pitää sen hien poissa) Aluminum chlorohydrate:a (Garnier), molemmissa suihkusaippuoissani oli myös syöpää aiheuttavia aineita; CI 16255, Coumarin (Palmolive, delicate care ja Palmolive, irresistable softness) Kumariiniä oli myös Nivean aurinkovoiteessani.. Hohhoijaa. Tahalteen yrittävät myrkyttää meitä. Jos ette usko, niin miksi sitten EU aina antaa näiden tuotteiden pääsyn kaupan hyllyille? Populaaria tässä yritetään pienentää. Itse Bill Gates on myös näin sanonut haastattelussaan. Monet muutkin ovat suoran kertoneet tämän, mutta luulen että ette ole kuulleetkaan näistä muista miehistä, koska he omistavat valtavirta median.

      • Aivotintti

        Tietääkseni elämän kuolleisuusprosentti on edelleen 100.

        Tuollainen hysteerinen stressaaminen vaikuttaa kehoosi enemmän, kuin pieniä määriä karsinogeenejä tai muita myrkyllisiä aineita sisältävät tuotteet.


      • Ajattele_vähän
        Aivotintti kirjoitti:

        Tietääkseni elämän kuolleisuusprosentti on edelleen 100.

        Tuollainen hysteerinen stressaaminen vaikuttaa kehoosi enemmän, kuin pieniä määriä karsinogeenejä tai muita myrkyllisiä aineita sisältävät tuotteet.

        Joillakin on vaan sellainen hassu halu elää muutaman vuoden kauemmin kuin kuolla syöpään ennen aikojaan.


      • Aivotintti
        Ajattele_vähän kirjoitti:

        Joillakin on vaan sellainen hassu halu elää muutaman vuoden kauemmin kuin kuolla syöpään ennen aikojaan.

        Ei tuollainen kyttääminen ole enää normaalia..

        Ostat sitten ihan mitä tahansa ruokakaupasta, niin on siihen on lisätty tuotantovaiheessa entsyymejä. Et löydä pakkausselosteista yhtäkään mainintaa entsyymeistä, koska listasta tulisi liian pitkä. Läheskään kaikkien entsyymien terveysvaikutuksista ei ole varmuutta.

        Työskentelen tutkimuspuolella maailmanlaajuisessa "entsyymitehtaassa", valmistamme tunnetuille Suomalaisillekin yrityksille entsyymivalmisteita, joilla voidaan muokata käytännössä ihan mitä tahansa tuotteessa. Esimerkiksi kaupoissa myytävät leivät ovat kuohkeita, koska niiden leivonnassa on käytetty jauhoa, mihin on lisätty tiettyjä entsyymejä, jotka tekevät leivästä kuohkean. Entsyymeillä voidaan muokata myös vaikkapa leivän väriä ja pinnan kovuutta. Miettikääpäs vaan, miksi esimerkiksi vaatteet kulahtavat parin pesun jälkeen, miten pesuaineet toimii jne. Kaikki on kiinni entsyymeistä..

        En kerro enempää, jotta en ruoki kuolemanpelkoanne.. Ehkä voisitte siirtyä keräilytalouteen ja metsästää kaikki ruokannekin itse, tietäisittepä ainakin mitä suuhun laitatte. ;)


    • Helekatti

      Siis häh!? Onko ne suusta irtoovat lepereet harjauksen jälkeen limakalvoa!? Hui saakeli. Mä ihmettelinkin että mitä ihmeen kelmua se tekee hampaan pinnalle joka sitten irtoo... Yöh, en käytä enää :(

      • 4hlö

        Meillä sama juttu.


      • Anonyymi
        4hlö kirjoitti:

        Meillä sama juttu.

        Vielä uudestaan kirjoitan. Siis en ole käyttänyt mitään hammastahnaa aikoihin mutta silti limakalvojen epiteelikerros tuntuu irtoavan. Kärsin pahat vaihdevuodet mutta pitäis olla nyt ohi. Kyseiseen vaivaan varmasti muitakin syitä kun hammastahna esim. hormonaaliset muutokset arvelisin.


      • Anonyymi

        Mulla irronnu limakalvoa kun käytän Sensodyne Gentle Whitening, eipä kovin hellä ole.
        Osaako joku sanoa jos tänne eksyy taas että mitä tahnaa kannattaisi käyttää?


    • Syhygienti

      Joa olette käyttäneet Olar B all in one hammastahnaa, se tosiaan irrottaa kuollutta solukkoa limakalvavoista. Kyllähän ihmisen iholta irtoaa kuollutta ihosolukkoa,limakalvokin on osa ihoa, jota irtoaa esim saunassa käydessämme .
      Itse käytän tahnaa ja monet kolleekani, ovat sitää kovasti pitäneet.

      Eikö se vaan ole ihyvä, että suunkin limakalvo pääsee uusitumaan.. Itseltänikin irtoaa pieniä eriä kuolutta ihosolukkua . silloin tällöin, ei se ole mitenkään vaarallista vaan hyvä asia, että limakalvonkin iho pääsee uusiutumaa ja tilalle tulee uutta puhdasta limaklvoa.
      Hammastahna ei aiheuta suun haavamia ja muuta josta yllä puhutte, syy on jossakin muussa. Oralin hammastaha sisältää natrium- ja tinafluori ja siitä on tehty paljon tieteelliseen nöyttöön peustuvaa tutkimusta.yli 50 vuotta.
      Se muodostaa mm. hampaan pääle liukkaan kerroksen, joka pitää hampaat hyvin vastustuskykyisenä karies bakteereille.¨
      Mitään haavaumaia kyseinen hammastahna ei aiheuta, haavaumat johtuvat jostakin muusta kuin kyseisestä hammastahnasta.
      Nyt on kyllä tullut aimo annos väärää tietoa kyseisetä tahnasta. Voihan olla, että jollekin se ei käy, muttta normaalissa hyväkuntoisessa suussa hammastaha on ainutlaatuinen ja erittäi hyvä..Oralin hammastahna on erittäin hyvä jas toimi erittinäi ihyvinsuu bakteerien ehkäisyssä.

      • Anonyymi

        Natriumlauryylisulfaatti
        Useissa pesuaineissa ja myös hammastahnoissa on natriumlauryylisulfaattia, jolla on pintapuhdistusvaikutuksen lisäksi pienehkö bakteereja tuhoava vaikutus. Natriumlauryylisulfaatti lisää tahnan vaahtoavuutta. Sen tarkoituksena on tehostaa plakin poistoa ja fluorin vaikutusaikaa.

        Natriumlauryylisulfaatti voi aiheuttaa joillekin henkilöille limakalvojen ärsytystä ja aftoja eli suuhaavaumia, maku- ja tuntohäiriöitä sekä limakalvojen epiteelikerroksen "kuoriutumista". Mikäli näitä ärsytystekijöitä esiintyy, kannattaa hankkia tahna, joka ei sisällä natriumlauryylisulfaattia. Duodecim


    • Tiina1234

      Mulla sama juttu, onpa helpottavaa kuulla että muilla on tuo tahna aiheuttanut saman ilmiön suussa! Epäilinkin kyllä limakalvon irtoilun johtuvan siitä, kun tahna on melkoisen väkevää. Tosin nyt on jo toinen tuubi menossa ja ongelma ilmeni vasta tämän toisen tuubin kohdalla. Siihen ehkä vaikuttaa muutkin tekijät, olen atoopikko ja näin talviaikaan muutenkin "kuivempi", ehkä siksi reagoin nyt vasta. En käytä Oral-B:n tahnaa enää. Mulla limakalvoa irtoaa aina tuosta samasta kohtaa, joten edellisen kommentoijan "limakalvon uusiutuminen" ei oiken käy järkeen, eikö sen pitäisi uusiutua muualtakin? Ei ole kiva kun koko ajan on suu arkana samasta kohtaa, kun nahka irtoaa.
      Harmi, sillä pidin hammastahnasta muuten, sillä tuli tosi puhtaat hampaat ja raikas suu.

      • Töttöröö

        Sama juttu. Suuhygienisti tätä vuosi sitten suositteli. Pikkuhiljaa huomasin pieniä paloja aamulla tunnin harjaamisesta.Nyt on kuitenkin irronnut aina vain isompia palasia, ja aamulla saa todellakin kaivaa melkoisen kasan ienrajasta huulen takaa. Oon useampia oralin tahnoja kokeillut, mut aina sama vaikutus.


      • saisko selityksen
        Töttöröö kirjoitti:

        Sama juttu. Suuhygienisti tätä vuosi sitten suositteli. Pikkuhiljaa huomasin pieniä paloja aamulla tunnin harjaamisesta.Nyt on kuitenkin irronnut aina vain isompia palasia, ja aamulla saa todellakin kaivaa melkoisen kasan ienrajasta huulen takaa. Oon useampia oralin tahnoja kokeillut, mut aina sama vaikutus.

        Sama juttu minulla ja vaimollani.


      • Mitähän seurauksena
        saisko selityksen kirjoitti:

        Sama juttu minulla ja vaimollani.

        Nyt sitten saadaan kunnollinen testi kun tammikuussa armeijaan menevät pääsevät testaamaan tahnaa.


    • turvotti

      Kokeilin tahnaa, viidentenä aamuna huulet olivat turvonneet jättimäisiksi, hyvä että suun sai auki. Mutta ukko tykkäsi. Sanoi että näytin ihan Tiina Jylhältä... Ei ole ollut aikaisemmin mitään allergioita. Säikäytti kyllä aikalailla.

    • hammasläärinä30vuot

      Oral-b ProExpert on erilainen kuin aikaisemmat hammastahnat. Aluksi karheat hiukkaset liukenevat pesun aikana ja muodostavat liuettuaan puhtaan hampaan pinnalle kalvon vähän niin kuin pesu ja vahaus.
      Limakalvoja ärsyttää Proexpertissä sama natriumlauryylisulfaatti kuin melkein kaikissa muissakin tahnoissa.
      Minusta ProExpertin käyttäjät ovat paljon paremmassa kunnossa kuin muiden tahnojen käyttäjät.
      30 vuotta olen kuunnellut hammastahnakonsulenttien kehuja milloin mistäkin tahnasta, mutta ProExpert on ensimmäinen, josta näkee potilaan suussa, että nyt on muutos parempaan päin tapahtunut.

      • Tiina1234

        Miksiköhän muut hammastahnat eivät sitten irrota limakalvoja? Mainitsin asiasta hammaslääkärilleni kun viimeksi kävin, ja hän aikoi ottaa puheeksi kun Oral-B:n edustaja seuraavan kerran tulee. Itsekin hän piti hammastahnaa melkoisen tujuna, herkkäsuisena ei kuulemma voinut käyttää kun poltteli niin. Oli aika äimistynyt, kun kerroin, että limakalvot irtoaa, enkä ole ainoa jolle niin on käynyt. Vaihdoin takaisin "tavalliseen" tahnaan ja parin päivän jälkeen ikeneni olivat täysin kunnossa eikä ongelmaa ole sen koommin ollut. Pidin kyllä Oral-B tahnan tuomasta puhtauden tunteesta, mutta kyllä sen melkoista myrkkyä täytyy olla, kun noin suu reagoi. :/


      • OlehanAsiallinen

        Hammaslääkärinä30v. Epätoivoinen mainos - et ole hammaslääkäri.


    • repevvvui

      Minulla irtoaa limakalvot melkein kaikista valkaisevista tahnoista.Golgatesta varsinkinm.

      • Vieras2

        Colgate -hammaatahna sisältää syöpää aiheuttavaa ainetta.


    • hampu

      En ole huomannut, että vaikuttaisi suun limakalvoihin mulla, mutta huulet ovat alkaneet kuivua sen jälkeen kun vaihdoin pro-expert sensitiveen. Olen käyttänyt tahnaa päivittäin n. 3 kuukautta ja tykkään kovasti muuten. Tiedän kyllä, että monilla on ongelmia tullut pikkuhiljaa, joten pidän toista tahnaa varalla, jotta voin vaihtaa heti, jos limakalvot alkavat ärtyä. Muuten hyvä tahna, ja hampaiden vihlominen on ainakin loppunut tahnan käytön jälkeen.

    • Pisamana

      Olin jo todella huolissani,että mikä meni mönkään hammaslääkärin tarkistuksen jälkeen. Purenta ei osunut kohdilleen, ikenet kivuliaat ja kipua poskionteloissa asti. Reikiä tarkastuksessa nolla. Tajusin vasta polttavan tunteen hammaspesun jälkeen yhdistää ongelmat Oral b hammastahnaan. Goolettamalla löysin tämän viestiketjun ja olen samaa mieltä,että tämä tahna ei kaikille sovi. Kaksi pesua tavistahnalla ja kaikki suussa palautumassa normaaliin tilaan. Harmi, kun en aiemmin tajunnut lopettaa. Melkein koko tuubin käytin.

    • aivotintti

      Kyseinen hammastahna on ollut itselläni päivittäisessä käytössä nyt noin 6kk.

      Suun limakalvo alkaa kuoriutua noin tunnin sisällä harjauksesta. Muita oireita ei ole ilmaantunut. Mielestäni vaiva on kuitenkin melko harmiton, joten aion jatkossakin käyttää samaa hammastahnaa.

      • Hölmökö_olet

        Miksi? On olemassa sellaisiakin hammastahnoja jotka eivät aiheuta limakalvovaurioita. Jatkuvasti toistuvat limakalvovauriot voivat aiheutttaa vaikkapa suusyöpää.


      • Aivotintti
        Hölmökö_olet kirjoitti:

        Miksi? On olemassa sellaisiakin hammastahnoja jotka eivät aiheuta limakalvovaurioita. Jatkuvasti toistuvat limakalvovauriot voivat aiheutttaa vaikkapa suusyöpää.

        Kuulostaa todella kaukaa haetulta..

        Oral-b on maailman johtavia valmistajia alalla, tuotteet on tutkittu ja todettu turvallisiksi. Jos tahnan käytöstä todella aiheutuisi suusyöpää, olisi se koko firman loppu. Mikään valmistaja ei koskaan ottaisi niin suuria riskejä.

        Lopettakaa nyt tämä hysteerinen terveysintoilu..


    • Bakingsoda

      Itselläni Oral-B aiheuttaa suun kuivumista ja limakalvon kuoriutumista. Pahin reaktio on kuitenkin tullut Sensodyne Rapid Relief hammastahnasta. Silmät alkoivat vuotamaan vettä, poltteen tunne ja kirvely oli käsittämätöntä. Luulin oireita ensin siitepölyallergiaksi, mutta lääkkeet eivät tuoneet helpotusta. Edellä mainitun hammastahnan käytön lopettamisen jälkeen oireet loppuivat heti.

    • angethaflaskskoogen

      Mutta tämä on niin hyvän makuista etten enää voi käyttää muita tahnoja .. todella koukuttava maku, kuin pesisi Abban sillillä suunsa. Ostin onneksi Clas Ohlsonin kampanjasta isomman erän kerralla kokeilematta.

    • Höpsis

      Sama ongelma täällä, mutta en osannut yhdistää sitä hammastahnaan

    • tgege

      Ei se limakalvoa ole mikä kuoriutuu. Tässä tahnassa on joku ainesosa (en enää muista mikä) joka "kasaantuu" limakalvoille juuri tuolla tavoin, jos suu on harjatessa liian kuiva. Tämä tahna siis tarvitsee vettä kaverikseen, vaikka kevyt purskuttelu pesun jälkeen.

      • Mie_vain2

        Purskuttelen aina hammaspesun jälkeen. Kyllä se ihan limakalvoa on, mikä irtoaa. Miten muuten selität sen, että suu on siltä kohtaa todella arka, punoittava ja turvoksissa, ja että ongelma on koko ajan samassa kohtaa (ainakin minulla)? Ongelma saattaa tuntua pieneltä, mutta minua ainakin alkoi ärsyttää kun limakalvo oli koko ajan samasta kohtaa rikki, ei siis ehtinyt parantua kun päivittäisessä käytössä tahna oli. Ei tunnu kovin mukavalta juoda ja syödä kuumaa kun suun limakalvot ei ole ehjät.


    • Oralbasca

      Olen käyttänyt Oral-B:tä yli puoli vuotta, limakalvoja ei ole irronnut mutta suu, varsinkin kieli on kuivunut, en uskonut aluksi että johtuu tuotteesta, mutta näin vain on...Lopetan käytön.

    • croisant

      Käytin oral-b hammastahnaa muutaman päivän,tuli kielen kärki kipeäksi,lopetin käytön,niin kipu loppui.Hammashoitaja antoi pienen koeputkilon.

      • Anonyymi

        En usko olevan turhaa valitusta. Yksi tuttu alalla työskentelevä hammaslääkäri kertoi Oralin käyneen luennoimassa tuotteidensa ylivoimaisuudesta hammaslääketieteen opiskelijoille.
        Hammaslääkäreille jaetaan ilmaisia näytteitä asiakkaille jaettaviksi. Taka-ajatuksena tietysti ilmainen mainnostaminen ja monopoliaseman saaminen. Kysynkin - oletko koskaan saanut muuta kuin Oralin näytteitä hammaslääkäriltä? Tuttavani oli tuohtunut siksi, että hänen mielestään Oralin hammastahna on huonoimmasta päästä ja vie ylihankaavana ja valkaisevana hampaista kiilteen, joka taas aiheuttaa hampaiden haurastumista, reikiintymistä ja plakkia. Hankausasteen tulee aina näkyä tuoteselosteessa. Aina sitä ei ole Apteekkienkään hammastahnamerkeissä ja suositusrajat voivat olla nekin ihan liian korkeita. Lasten hammastahnat ovat turvallisia, eivätkä hankaa liikaa. Itse luen aina hammastahnapakkauksesta tuoteselosteen suurennuslasilla, jonka otan mukaani kauppaan tai vaihtoehtoisesti ostan lasten hammastahnaa.


    • ikenet.tallella

      Oral-B Sensitive tahna on auttanut tosi hyvin vihlontaan. Pesen sillä vaan iltaisin, aamulla käytän perus Pepsodentia. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka olenkin allerginen monelle asialle.

    • Herra4129

      20 vuotta sitten mainostettiin hammaslääkärin seinällä tahnoja ominaisuuksilla ja ainesosilla jotka nykyään tiedetään erittäin haitallisiksi. Silti näitä aineita vielä käytetään suurimmassa osassa tahnoja.
      Niistä ei vain kerrota. Ovat kuitenkin tuoteselosteessa ehkä eri nimellä.
      Siksi en ole Oral-b,n ystävä. Enkä muidenkaan etenkään super tai total alkuisten tahnojen.
      Itse en enää käytä kaupan merkkejä. Aloevera on minun suosikkini, joskus käytän apteekin myymiä. Itse myös myyn aloeveraa mutta tämä ei ole myyntipuhe.
      Aloeveraa on sekä fluorillisena että fluorittomana. Eikä sisällä mitään tehoaineita ja pitää suun kunnossa.

    • eiikinä

      Käytin 1kk oral b:tä ja aiheutti ikävän eroosin etuhampaisiin. Varmaan hankaavat rakeet tms...

    • AikaHurjaTahna

      Käytin tätä hammastahnaa yhden ainoan kerran ja se oli sitten siinä!
      Limakalvoa ei irronnut, mutta suuta kihelmöi useita päiviä.

      Kaikkein eniten huolestuin kuitenkin siitä, kun tahnan mainostettiin poistavat 96% tummentumista kahdessa viikossa. Omista hamppaistani sama määrä tummentumia lähti yhdellä 5 min pesulla (sähköhammasharjalla)! Tulos näytti samalta kuin olisin käynyt hammaslääkärillä teetättämässä putsit!

      Tutkin tuoteselosteen tarkkaan ja siitähän löytyi vaikka mitä. Tuotteen sisältämän tinafluorin pitkäaikaisvaikutuksista ei ole olemassa mitään tutkimuksia. Lisäksi tuote sisältää raskasmetalleja ja desinfioivia aineita, joista ensin mainitut kertyvät elimistöön ja jälkimäiset tekevät bakteerit pitkässä juoksussa antibiooteille vastustutkykyisiksi.

      Ainakin minulle tämä oli muistutus siitä, että hammastahnatkin ovat kosmetiikkaa, eikä niitä tutkita lääkkeiltä vaaditulla tavalla. Yllätyksiä voi sattua ja on riskialtista pitäytyä kauan yhdessä merkissä. Käytin aikoinani antibakteerista Colgate Totalia vuosikausia ja kärsin koko ajan kroonisesta nielurisatulehduksesta. Kun lopetin tahnan käytön, tulehdus katosi. Tämäkin pitää minut vastaisuudessa erossa (niin ikään antibakteerisesta) Oral-B:stä.

    • tinasuu

      Olen käyttänyt Oral B hammastahnaa ja minullakin suun limakalvo rupesi kuoriutumaan. Mainitsin asiasta hammaslääkärille, joka kertoi syyn olevan ko. tahnan sisältämässä tinafluoridissa. Tämä aineosa ei sovi kaikille. Minua kehotettiin vaihtamaan hammastahna sellaiseen, joka ei sisällä tinafluoridia (on sellaista myös Oral B:n valikoimassa).

    • Kielikello

      Käytin Oral-b pro expert hammastahnaa pari kuukautta. Aluksi limakalvot kuoriutuivat, mutta sitten se loppui. Luulin, että nyt on suu tottunut aineeseen, mutta sitten tuli kielen alaosa jumalattoman kipeäksi.

      Vaihdoin takaisin Elmex-tahnaan jota olen yleensä käyttänyt ja kipu katosi muutaman päivän jälkeen. Annoin Oral-b:lle vielä tämän jälkeen uuden mahdollisuuden, mutta nyt kieli tuli kipeäksi jo parin päivän käytön jälkeen... Roskiin menee tämä tuote.

    • Dgjkljdddgh

      Aiheuttaa......... minulle hammaslääkäri määräsi ko hammastahnaa ja suupielet halkesivat.... lopetin sen käytän.

    • lölllaura

      Olen käyttänyt oral-b hammastahnaa aina silloin tällöin enkä ole osannut yhdistää limakalvojen ärsyyntymistä ja kipeiden aftojen muodostumista siihen. Nyt kuitenkin pidin pidemmän tauon hammastahnasta (n. 6kk) ja toissa iltana avasin oral-b tuubin ja pesin sillä hampaat. Yön aikana kielen takaosaan ilmestyi todella kipeä patti, limakalvot muuttuivat tulipunaisiksi ja alahuulen sisäosa on kipeä ja turvoksissa. Koko ajan tuntuu todella ilkeältä suussa. Pesin tänä aamuna toisella hammastahnalla ja vähän rauhoittui suu. Seuraavaksi menen apteekkiin ja ostan suomalaista Salutem-hammastahnaa, jonka ei pitäisi sisältää näitä myrkkyjä, jotka polttavat suun.

    • Eivoikäyttää

      Minulla lähti makuaisti

    • Outoaaaa

      Minulla huulet turposivat kovasti. Turvotus lakkasi kun vaihdoin toiseen tahnaan.

    • Fluoriton

      Oral-b hammastahnalla pessyt aamulla hampaat ja huuhdellut huolellisesti.
      Limakalvot kipeänä, heitän kaikki mainostuubit roskiin. Suuhygienisti suositteli näitä ja antoi viisi tuubi mukaan. Kehen enää voi luottaa.

      • jufjfvjgjhgjkhgkj

        Ei taida kauppa käydä ja maahantuoja jakaa sen vuoksi mainostuubeja jaettavaksi. Mitähän noita mainostuubeja jakava lääkäri/hygienisti tuumaisi jos alkaisi vaatia korvauksia vahingoista.


    • Reikähammas

      Se mitä suusta irtoaa ei ole limakalvoa, vaan hammastahnan itsensä jättämää kalvoa, jonka on tarkoitus jäädä hampaiden pintaan, mutta limakalvoihin se ei tartu joten irtoaa yön aikana. Näin minulle selitti hammaslääkäri ja kehotti kevyesti purskuttamaan harjauksen jälkeen ettei poskien sisäpinnalle jää turhaan tahnaa mutta että jotain jäisi myös hampaiden pintaan. Ei ole siis mitenkään vaarallista :) Noissa Oral-B tahnoissa taika on tinafluoridi, jota ei Suomessa myytävissä tahnoissa ole missään muissa ja on paljon tehokkaampaa kuin normaalisti käytetty natriumfluoridi.

      • RauhoittukaaIhmiset

        Juurikin näin. Lisäksi Oral-B:n tahnalla pesun jälkeen suuta saa purskutella ihan huolella ja niin paljon kuin haluaa, jotta tämä "kalvo" ei jäisi limakalvoille. Hampaiden pinnalle kalvo jää purskuttelusta huolimatta, mikäli on malttanut harjata vähintään sen kahden minuutin ajan.

        Nämä tahnat ovat hyviä ja sopivat suht monelle ilman mitään ongelmia, siksi niitä myös asiakkaille hammaslääkärit/suuhygienistit suostittelevat. Joidenkin suu on herkempi kuin toisten ja yhdellä ärsytystä saattaa aiheuttaa tinafluoridi, toisella natriumlauryylisulfaatti ja kolmannella se voi olla jokin ihan muu. Siksi markkinoilla onkin niin monia eri tahnoja.

        Se, millainen hammastahna asiakkaalle varmasti sopii ei selviä muuten kuin kokeilemalla ja siksi ammattilaiset yrittävätkin suositella asiakkaille eri vaihtoehtoja mm. näytteiden muodossa. Asiakas päättää kuitenkin lopulta sitten itse sopiko hammastahna vai ei. Yksikään hammaslääkäri/suuhygienisti ei "määrää" asiakkaalleen hammastahnaa, vaan kyse on suosituksesta. Poikkeuksena vain reseptillä saatava hammastahna, joka sisältää 5000 ppm fluoria, jonka hammaslääkäri pystyy määräämään tarvittaessa normaalia suuremman kariesaktiivisuuden omaavalle asiakkaalle.

        Näitä kommentteja lukiessani on pakko todeta että hämmennyin siitä, kuinka surullisen vähän suun terveydenhoidon ammattilaiset oikeasti näköjään asiakkaitaan neuvovat ja infoavat asioista. Ammattilaisen pitäisi aina muistaa ohjata ja kertoa miksi tämä ko. tuote saattaisi hänen mielestään asiakkaalle sopia ja eroaako sen käyttö/ominaisuudet vastaavanlaisista tuotteista miten.


    • Vastuutonta

      Nahkat lähti suusta irti. Oral-b pyysi tilinumeron ja tuubin numeron. Lupasivat tuubin hinnan takaisin ja keksivät selityksiä.
      Käskivät lääkäriin ja väittivät että olen allerginen.
      Jouduin olemaan töistä pois.
      Suu oli tosi kipeä monta päivää.
      Tahnoissa on jotakin , mikä tekee tämän.
      Olen kysellyt ja muilla samoja oireita.
      Sikamaista että mitään varoitusta ym ei ole tuubissa.
      Ja asiakkaale annetaan muutama euro vaurioista ja käsketään lääkäriin.
      Sikamaista..
      En ottanut rahoja.
      Enkä suosittele tahnoja kellekään.

      • eiliikaakemiaa

        Hammaslääkärini suositteli aikoinaan limakalvoystävällistä Salutem-hammastahnaa (saa Apteekistakin). Myös Xylitol Pepsodent on hyvää ainakin aamuisin. Valkaisuun olen joskus käyttänyt Yotuel-hammastahnaa. Kerran sain uv-h.kivenpoistolaitteesta ja latexhanskoista hirveät rakkulat ja turvotusta huuliini.( (Huom. Esim. hoitajat voivat tuoda Etelän.tuliaisina oikein super-suuherpeksen mukanaan, kuulema. Ehkä aurinko siellä tuplaa sen?)). No silloin käytin AloeVera -hammastahnaa, jota ostin Lifesta (Urtekram?), jotta sain syötyä kunnoll). Tuo juusto-keino happaman ruuan jälkeen on hyvä. Ranskalaiset syövät aamulla palan omenaa, jos ei ole lähellä hammaspesumahdollisuutta...


    • LimakalvoaOn

      Kyllä se on nimenomaan limakalvoa eikä mitään hampaan pinnalle kertynyttä ainetta. Itselläni alahuulen sisäpinnasta roikkuu aamuisin vielä osin kiinni olevia limakalvon kappaleita ja koko alahuulen sisäpinta on arka ja ihan erituntuinen mitä muut limakalvot. Olen nyt kokeilut kolme tuubia vähän erilaisia Oral-B tahnoja, kun hammaslääkäri neuvoi vaihtamaan niihin. Kaikilla sama juttu limakalvojen irtoamisen suhteen. Välillä käytin putkilon toista tahnaa, eikä silloin yhtään limakalvo irronnut. Joten vaihdan takaisin entiseen tahnaan, vaikka se ei yhtä hyvin puhdista.

    • HalooOnksValoo

      Höpöhöpö se mitään limakalvoa ole. Hyvä hammastahna, lähti ientulehdus pois kun aloin käyttää. Hampaat tuntuvat puhtailta, näyttävät valkoisemmilta ja hengitys tuoksuu raikkaalta pitkään.
      Ilmeisesti suurin osa palstan mattimeikäläisistä on lääkäreitä kun kovasti väittävät että se olisi limakalvoa. Jos aiheuttaa oireita niin luultavasti johtuu ihan siitä että käyttäjän suu on herkempi ja näin ei kaikki tahnat sovi.

      • anleta54

        Kyllä minulle on käynyt juuri niin. Olenkin luullut että olen yksin ongelman kanssa. Kiinnostavaa kuulla etten olekaan ainoa. Vaihdoin toiseen merkkiin ja ongelma katosi. Mikä voi aiheuttaa ko.ilmiön?


    • TiinaTttiina

      Ostin sitä uutta ikeniä vahvistavaa tuotetta ja se on repinyt kielen pohjani ja ikeneni ihan verille vahvuutensa takia. Pesen puolikkaan herneen kokoisella palalla ja niin hellällä otteella kun voin mutta ihan kamala loppu tulos muutaman päivän käytöstä ja ikeneni ovat nousseet ja turvonneet. Ja ikenillehän tämä uusi tuote oli juuri osoitettu... PASKA

    • Kiittiriitti

      Onpa hyvä, että törmäsin tähän keskusteluun. Suun kuivuminen ja outo karkeuden tunne etenkin yöllä on ollut kauheaa. Oral B-tahnaa olen käyttänyt jo pari tuubia. Olen lotrannut vielä yötä vasten suuni oliiviöljyllä viimeiseksi, mutta siltikin oireet on olleet pahat.

      Nyt olen käyttänyt muutan päivän Elmexiä ja olo jo paljon parempi.

    • Isoapu

      Ostin apteekista maitohappotabletteja suun limakalvojen korjaamiseen. Farmaseutti sanoi, että Oral B ei sovi kuivalle suulle, on vaahtoava ja todella kiillettä hankaava myrkky.

      Käytän loppuputkilon teen pintyttämien astioiden putsaukseen!

    • A.Ki

      Ostin uutta Oral-B Gum & Enamel repair hammastahnaa. Ihmettelin ensin mitä valkoisia pieniä hippuja minulle alkoi tulemaan suuhun. Sitten vanha amalgaanipaikka alkoi reunoista häviämään. Näytti kuin amalgaani olisi sulanut pois. Kaikki hampaat alkoivat myös tuntumaan karheilta kuin hammaskiille olisi hävinnyt. Tajusin että tahnan sisältämä tinafluoria. poisti hammaskiilteen. Lopetin käytön.

    • PPPC

      Karmea myrkky. Ehdin käyttää pari viikkoa ja ihmettelin mikä tulehdus on suuhun iskenyt kun on ikenet ja kieli kipeet ja turvoksissa. Miten tommosta kamaa saa ylipäätään myydä ja ilman mitään varoituksia.

    • Elmex

      Kävin toissa päivänä hammaslääkärissä ja siinä omaa vuoroani odottaessa huomasin pöydällä esitteitä Oral B Pro-Expert-tahnasta. Lukaisin läpi ja otin mukaani, tahna vaikutti erittäin hyvältä kombinaatiolta. Vielä kun mietin tarkastuksen jälkeen, mitä ongelmia minun suussani havaittiin, eli vihlonta ja alkava karies, niin ajattelin, että vot, tässähän on oiva tahna niihin. No eipä muuta kuin etsimään paikallisesta Prismasta, josko saa ihan sieltä. Saa, ja ostin tuubin. No, illalla sitä sitten valtaisalla mielenkiinnolla kokeilemaan. Tahna tuntui omituisen karhealta, kieltäni kirveli heti ja mielestäni se oli myös turvoksissa. Minua alkoi janottaa epätavallisen paljon tahnan käytön jälkeen. Aamulla suussa oli kummallinen maku ja kielellä koittaessa hampaiden pinnalla tuntui niinkuin olisi jotain jäänyt pesemättä. Aiemmin herran vuosia käyttämäni Elmex-tahnan jäljiltä hampaiden pinta on ihanan liukas ja sileä. Sitäpaitsi käytän sähköhammasharjaa. Minulla oli aamulla koko lailla huono olo ennenkuin söin sitten aamiaista, tämäkin liittyi kyseiseen Oral B Pro-Expertiin. Ja aamun hampaiden pesuun en TODELLAKAAN käyttänyt sitä!
      Tutkin tuon tahnan ainesosia tarkemmin ja siis sehän koostuu lukuisista limakalvoille ja hampaille haitallisista aineista! Natriumlauryylisulfaatti on se pahin myrkky. En enää ihmettele pätkän vertaa, miksi sain siitä oitis haittavaikutuksia.

      Miten on mahdollista, että tällaista myrkkyä mainostetaan ja tietysti vielä suositellaan hammaslääkäriasemilla??! Ja miten ylipäätään tätä tahnaa saa kaikki faktat huomioonottaen edes myydä??

    • Ei_enää_ikinä

      Itsekin ostin Oral-B Pro-Expert tahnaa ja lopetan käytön, koska suun on limainen pesun ja runsaan huuhtelun jälkeen pitkiä aikoja. Suuhun tulee sellaisia valkoisia räkäklimppilimoja tuntikaupalla pesun jälkeen. Myös limakalvoissa tuntuu pientä ärsytystä. Tuote menee boikottiin ja täytyy varoitella muitakin tämän tuotteen käystöstä.

      • Birgitta01

        Onneksi vaivauduin googlaamaan Oral-B-hammastahnan ja sanan "lima". Nyt selvisi syy niihin inhottaviin limaklöntteihin, joita olen irrotellut nenäliinan avulla huulipunan alta...! Palaan "halvempiin merkkeihin", etenkin kun suussa ei ole mitään ongelmia, ja ostin tahnan vain sen luotettavan ja professionellin tuntuisen nimen perusteella!


    • TinaFluoridi_ROCKS

      Onko muita hammastahnemerkkejä, Suomi, Saksa, Usa, Kanada jne. ostettavissa, joissa on hyödyllistä tinafluoridia? Kun Oral-B kerta tuhoaa kielen ja muut limakalvot suusta.

      Tinafluoridi on kallein fluoridi valmistaa, joten ymmärrettävästi Pepsodent ja muut huuhaamerkit eivät sitä tarjoa.

    • Colgate

      Mulla myös Oral-B Pro Expert aiheutti valkoisia lieroja suuhun, Sensodyne ei tätä tehnyt. Mutta miehellä taas Sensodyne aiheutti tätä lieroontumista, kun taas Oral B sopi.. En sitten tiedä mikä näitä kahta taikka minun ja miehen suita niin erottaa että meni ristiin. Kaksi tahnaa heitettiin menemään, ja palattiin takaisin edelliseen tahnaan. Ei yhtä hyvä, mutta ei aiheuta limakalvovaurioita joiden ajattelisin olevan huonompi asia...

    • eijatkoon

      Oral-B Gum & Enamel repair hammastahna on aiheuttanut minullakin tuon limaisten lierojen kertymisen suuhun ja ienten pinta tuntuu inhottavan karhealta. Ällöttää kaivaa niitä rämmäleitä pois pitkin aamua purskuttelusta huolimatta. Suu tuntuu ihan erilaiselta. Heitän tuubin pois, tämä keskustelu antoi kyllä vastauksia enkä ikinä moisen enää haksahda!

    • pupu4

      Hyvä että löysin tämän keskustelun! Itsellänikin huomasin limakalvojen irtoamista parin päivän aikana heti hampaiden pesun jälkeen. Käytin Oral B:n Pro Expert tahnaa neljä kertaa, ja kaikkina kertoina suusta löytyi irronnutta ihoa. Luin muualta, että tahnan sisältämä sodium lauryl sulfaatti (SLS) saattaa aiheuttaa vähäisiä allergisia reaktioita.

    • Shorttaajaerkki25mlj

      Jep sama homma gum repair tahna on tosi ärtsyä tavaraa. Ikenet kuin hiekkaa harjaamisen jälkeen.

    • juubu

      Täällä sama ongelma, lisäksi kieli tuli aivan helvatan kipeäksi. Kävin lääkärissäkin juuri tuon kielikivun takia, kun en osannut lainkaan yhdistää hammastahnaan. Lääkäri tutki ja tutki, eikä keksinyt mitään järkevää lääketieteellistä selitystä. Lopuksi lääkäri rupesi googlailemaan ja kyselemään hammastahnoista, suuvesistä yms jne ja löysi lopulta tämän ketjun. Suositteli sitten vaihtamaan takaisin pepsodentiin, niin tein, ja kielikipu ja limakalvojen tuhoutuminen loppui n. viikon kuluttua.

      Siis varmasti tämä hammastahna joillekin sopii, mene ja tiedä mikä se allergisoiva komponentti tässä sitten on.

    • Tyytyväinen

      Minulla on tällä hetkellä kyseinen hammastahna käytössä. Eikä minkäänlaisia ongelmia limakalvoilla.

    • Torahammas

      Sain hammaslääkärin vastaanotolta sinisiä ja valkoisia Oralb-näyteputkiloita. Kokeilin sinistä ja ihmettelin seuraavana aamuna, et mitä valkoisia riekaleita on suussa. Ei se ollut mitään irtotavaraa vaan kiinni limakalvossa. Olen käyttänyt hammastahnoja yli viisikymmentä vuotta enkä ole törmännyt mokomaan. Onneksi aloin lukea tätä ketjua. En ole ennen ollut allerginen millekään. Kaikkea roskaa ne jakaa ja me ahneet otetaan, kun ilmaiseksi saadaan!

    • leena_50

      Kysyisin,että onko muita jotka kärsivät kuivasta suusta? Mikä avuksi?

      • Öljystäapua

        Kerroin suuhygienistille, että suuni on joskus aamuisin melkosen kuiva. Hän kehotti ottamaan illalla yötä vasten ruokaöljyä. En kylläkään ole vielä testannut sitä.


      • Anonyymi
        Öljystäapua kirjoitti:

        Kerroin suuhygienistille, että suuni on joskus aamuisin melkosen kuiva. Hän kehotti ottamaan illalla yötä vasten ruokaöljyä. En kylläkään ole vielä testannut sitä.

        En ole kokeillut mutta apteekissa kai sylkeälisääviä tabletteja tai semmosta.


    • Pantsu

      Oral B Pro Expert Healthy White irrottaa myös minulta suun limakalvot. Suu on aristava, turvonnut ja hampaita vihloo. Limakalvomassaa on kertynyt jo viikkotolkulla ja roikaleita on saanut onkia suusta aamuin illoin. Tajusin vasta tänään googlata asian, en jotenkin ymmärtänyt, että hammastahna voisi aiheuttaa oireet, koska yksikään hammastahna ennen tätä ei ole vastaavaa tehnyt. Kyllä pitää ihmisen olla tyhmä.. Tein asiasta Tukesiin ilmoituksen (Tukesin nettisivuilla voi tehdä ilmoituksen kosmetiikan haittavaikutuksesta). Hämmästyttävää on, että tuote/tuotteet on edelleen markkinoilla, vaikka haittavaikutus näyttäisi olevan melko yleinen ja ollut tiedossa jo vuosia. Huomenna vaihtuu hammastahna takaisin vanhaan Pepsodentiin!

    • HammasPeikko

      Tuota... kai te huuhdotte suun hyvin hammastahnan jälkeen, tarpeeksi huuhtomalla haitat saa aika minimiin, josko osa hyödystäkin voi mennä, mutta ärsytyksiin ja kuivumisiin auttaa, myös tosinaan kannattaa laittaa miedompaa tahnaa ja sitten taas vahvempi, valkaisevat tahnat jatkuvasti käytettynä alkaa vihloa.

    • Kamalatahna

      Kyllä. Ostin Oral B 3D White tahnaa ja sekä minulla että tyttärelläni tulee ensin jo harjatessa karheaksi suun iho esim. alahuulen sisäpuolelta, kuin satoja pieniä rakkuloita, hetken päästä lähtee ihon palasia. Oksettavaa.. Samoin seuraavana päivänä hampaiden pinta on normaalia karheampi. Roskiin lähtee!

    • Timpe677

      Itse käytin juuri yhden tuubin Oral-B Repair / Enamel & Gum -tahnaa. Tuubi kesti minulla aamuin illoin harjaten lähs 6 kk. Ajattelin kokeilla sitä kun hammastarkastuksessa todettiin pari kiillevauriota eli alkaavaa kariesta ala-etuhampaiden välissä ienrajassa. En mennyt paikkauttamaan heti niitä vaan kävin nyt tarkastamassa 6 kk myöhemmin hampaat kunnallisessa hammastarkastuksessa eikä alkavaa reikiintymistä enää ollut todettavissa kyseisissä hampaissa. Uskon että Oral-B Repair / Enamel & Gum tahna auttoi pysäyttämään reikiintymisen. Peruspesun ja huuhtelun jälkeen lisäsin usein vielä hieman tahnaa vain hampaisiin soft-sähköhammasharjalla vaahdottamatta koko suuta ja huuhtelematta sitten enää suuta. Minulla ei kuitenkaan tullut mitään merkittävää haittavaikutusta limakalvoille, mutta sen sijaan hampaat tuntuivat hyvin liukkailta ja likaa hylkiviltä pitkään pesun jälkeen.

    • Anonyymi

      Olen itse kärsinyt suun limakalvojen ongelmista kolmisen vuotta. Kaikki alkoi hammaslääkäristä saadusta ilmastuubista. Hammastahna poltteli, ja aina käytön jälkeen jäi kauhea janontunne. Mutta kun köyhänä piti käyttää kaikki ilmaistuotteet loppuun...

      Olen jo lopettanut ko. hammastahnan käytön, mutta limakalvot ovat jotenkin allergisoituneet. Ilmeisesti limakalvot eivät tykkää enää kaikista muistakaan hammastahnoista. Olen käyttänyt vähän sekaisin monia tahnoja, mutta nyt pyrin käyttämänä vain yhtä kerralla, jotta selviäisi, mikä tahna sopii varmasti. Apteekin Salutem tuntuu nyt parhaalta. Frantsilan luonnon hammastahnakaan ei oikein auttanut. Huulieni sisäpinnat eivät kestä vahvoja makuja (etikkainen salaatinkastike, väkevämpi viini...). Huulien sisäpintojen limakalvot tuntuvat kuin jotenkin palaneilta, kuivilta, turvonneilta, ei enää niin kimmoisilta. Lääkärissäkin kävin: veriarvot kunnossa, ei hiivaa, mutta lääkärikin totesi limakalvojen ohentuneen.

      Vinkkejä limakalvojen hoitamiseen otetaan vastaan. Sitä öljyllä sivelyä olen vähän kokeillut: auttaa hetkellisesti. Mutta oliko siis jotain suuta hoitavia maitohappotablettejakin?

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Oral-B hammastahnaa jonkin kerran. Nyt kun luin kommentteja limakalvon irtoamisesta, niin tiedostin, että sellaista on ollut itsellänikin, en vain osannut vielä alkaa ihmettelemään
      Hammastahna on niin löysää, että aloin epäilemään olenko ostanut joutain proteesitahnaa.
      No, ei kyllä tämä tavallista tahnaa on, tosin vain yli 12 vuotta täyttäneet saavat käyttää ja sisältää tinafluoridia.
      Ajattelin klikata, mitä tämä tinafluoridi on ja löysin itseni tältä sivulta. Tietoa tinafluoridista en vielä löytänyt, mutta Oho, näin paljon kielteisiä kommentteja, hyvä kun aloin tutkimisen.
      Lopetan käytön heti.

      • Anonyymi

        Mitähän muita ongelmia vielä löydätkään, jos etsimällä etsit.


    • Anonyymi

      Mä olen käyttänyt joko normia tai sensitive-tahnaa 4-5v päivittäin ilman ongelmia ainakin toistaiseksi hammaslääkärin suosituksesta ja ongelmia ei ole ollut paitsi että tahna kuivattaa huulia.

    • Anonyymi

      Minulla alkoi tuntua aivan kuin hamapaita särkisi. Ensin alahampaita ja myöhemmin ylähampaita. Lieveni ikeniä puhdistavalla suuvedellä.

    • Anonyymi

      Minulla myös limakalvo irtoaa ja yökkäyttää Oral-B hammastahna.

    • Anonyymi

      Elämän ekaa kertaa tämmösellä keskustelupalstalla. Muuten ihan hyvä, itsekin laitoin vinkkiä. Ihmettelen vaan joidenkin agressiivista viestintää.

    • Anonyymi

      siis apua.. mä jo säikähdin että mitä ihmettä mulle tapahtuu! koko suusta irtosi limakalvo 😭

    • Anonyymi

      Minulla turposi alahuuli, suuhun ilmestyi aftoja ja ikenet olivat todella kipeänä. Lisäksi suu oli rutikuivana. Kesti pari kuukautta ennen kuin yhdistin oireet oral-b pro-Expert hammastahnaan! Kokeilin jo eri ruoka-aineiden poissulkemista ja kävin labratesteissä kun ei lääkärikään keksinyt mikä voisi olla. Hurjaa tahnaa. Hyvä tietää etten ole ainoa. .

    • Anonyymi

      Kirjoitin jo aiemmin Oral-B -hammastahnan keljusta sivuvaikutuksesta, suuhun ilmaantuvista limaklönteistä. Vaihdoin välillä tahnaa, mutta jotenkin olen aina palannut tähän takaisin. Aion käyttää vastakin, mutta...

      Eilen illalla pesin hampaat juuri ennen nukkumaan kömpimistä (yleensä noin tuntia ennen), ja heräsin puolen tunnin päästä syvästä unesta hillittömään tukehtumisen tunteeseen ja yskään. Olin vetäissyt niitä suuhun kertyviä "matoja" henkeen! Ne eivät siis ole ihan pelkkä esteettinen haitta. Kyllä oli karmea kokemus.

    • Anonyymi

      Voi olla sulfaatti allergiaa, SLS -alergia

    • Anonyymi

      Googlettelin tästä ja tuli suusyövästä ties mihin allergiaan viitteitä. Suu kuorituu sisältä aika rajusti sivuilta ja alhaalta. Oksettavaa höntöä lähtee irti sisä ihosta. Mulla on Sensodynen Gentle Whitening 100ml ollu käytössä ja välillä unohdun harjaamaan pitkäksi aikaa kun teen samalla jotain. Ei suuvettä kuukauteen.

      Tässä sisältö, onko myrkkyjä? Lentää roskiin ja Jordan xylitol tilalle.

      Aktiiviset ainesosat
      Kaliumnitraatti, natriumfluoridi (1450 ppm F¯).

      Muut ainesosat
      Vesi, piihappo, sorbitoli, glyseroli, pentanatriumtrifosfaatti, PEG-6, alumiini, aromi, titaanidioksidi, natriumkokoyylimetyylitauraatti,
      kokamidopropyylibetaiini, ksantaanikumi, natriumhydroksidi, sakariininatrium.

    • Anonyymi

      Yhä myydään ja mainostetaan. Koostumusta ei ilmeisesti ole muutettu.
      Ainakin ihmisillä on samoja oireita. Onkohan tuoteselosteessa kerrottu sivuvaikutuksissa tästä.

      Itse kokeilin joskus 2014 parista näytepakkauksesta. Suun limakalvo kuoriutui.
      Ei tullut silloin mainittua hammaslääkärille tai hygienistille.

      Myös maailmalla samanlaisia kokemuksia.
      https://www.productreview.com.au/listings/oral-b-pro-health

    • Anonyymi

      Minulla tulee rakkuloita koko suun alueelle käytön jälkeen. Tosi kipeä kielen alta

    • Anonyymi

      Mikähän on oral hammastahnan rda arvo? Eli kuinka hankaavaa se on. 10-100 ON arvot... en käytä enää koska suu tuli tosi kipeeksi.

      • Anonyymi

        Korkea hankausarvo kuluttaa kiillettä, aiheuttaa reikiä ja plakkia. Hankausarvo kuvaa tahnan hankaavuutta eli sitä minkä verran se kuluttaa hampaan pintaa. RDA-lyhenne tulee sanoista relative dentin abrasivity. Kansainvälisen suosituksen mukaisesti hammastahnan RDA-luvun tulisi olla alle 250, Suomessa ei hammaslääkäriliitto ota asiaan kantaa, mutta monet hammaslääkärit suosittelevat, että RDA-luku olisi alle 100. Lapsille sopiva RDA-luku on n. 30 ja keskitasoa oleva RDA-luku on 70 -100.
        Kaikissa hammastahnoissa ei mainita niiden hankaavuudesta mitään (esim. Oral), eivätkä kaikki valmistajat suostu kertomaan hammastahnojensa RDA-lukuja. Turvallisinta on kuitenkin valita tahna, jossa RDA-luku on kerrottu ja se on korkeintaan 50-100 välillä. Lasten hammastahnat ovat yleensä turvallisia. Mitä arempi suu, sitä tärkeämpää on kiinnittää huomiota hammastahnan valintaan.


    • Anonyymi

      Olin käyttänyt jonkin aikaa Oral b-hammastahnaa kun ylähuuleni sisäpinta alkoi tuntua palaneelta ja kuivuneelta ja sitä kirveli. Kielessä tuntui samalta. Tunne oli hyvin epämukava. Minulla oli varattu hammastarkastus ja ajattelin kysyä tästä oireestani että johtuisiko mahdollisesti tästä kyseisestä hammastahnasta. Lääkäri oli sitä mieltä että kyllä, olin päätellyt aivan oikein. Lopetin tämän tahnan käytön ja oireet hävisivät viikon sisään. Joillekin tänä Oral b ei vaan sovi

    • Anonyymi

      Kyllä olemme huomanneet ihan saman, sekä minä että tyttäreni. Itse asiassa tyttäreni huomasin sen ensin; hän käyttää sitä vain kotona käydessään; minä en ollut yhdistänyt sitä Oral-B:hen ja rupesin ihan googlaamaan, onko joku muu huomannut saman.

      • Anonyymi

        Missäs tuota Frantsilan yrttihammastahnaa myydään ?


    • Anonyymi

      Oral-B aiheutti huulien turpoamisen. Sensodyne original ja gentle whitening ollut tähän asti ok, joten ajattelin, että siihen voi luottaa ja kokeilin Sensodyne sensitivity & gum , mutta parin päivän käytön jälkeen huulet turposivat. Ehkä jotain tekemistä SLS:n kanssa, jota siis näkyy olevan tuossa Sensodyne sensitivity & gum -tahnassa. Roskiin menee heti kuitenkin oli syy, mikä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe