Miten sisäilmaa tutkitaan/Mitä kannattaisi tehdä?

yskijä

Asumme 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Asunnossa on ollut vesivahinko viitisen vuotta sitten, vettä tihkui yläkerrasta katon läpi ja tukkeutunut putkisto syöksi vettä kylpyhuoneesta lähes koko asuntoon. Kuivatettiin lattiat, mittailtiin kosteutta ja kaiken todettiin olevan OK, kunnes lapset alkoivat oireilla. Kylppäristä löydettiin hometta, se purettiin, kosteat kohdat kuivatettiin, laitettiin kosteussuojat ja uusittiin koko kylppäri.

Nyt minä oireilen, lapset eivät. Ikkunaremontti tehtiin vesivahingon jälkeen, nykyisin meillä on aina ikkunat huurussa. Ilma ei haise, mutta jotenkin tuntuu aina tunkkaiselta. Asunto on oma, isännöitsijä hyvin ehdoton, että ei täällä mitään vikaa ole. Asumme toiseksi ylimmässä asuinkerroksessa, ylimpänä on ullakko, jossa katto kyllä vuotaa, koska omia vaatteita ym.olemme joutuneet heittämään pois niihin ilmestyneiden homepilkkujen takia. En voi hakea ullakolta mitään kotiin, koska tukehdun ( no en ihan varsinaisesti tukeudu, mutta hengitys vaikeutuu, yskittää, kurkku kutiaa ym.) ja olo tulee huonoksi, vaikka sieltä tuotaisiin joku ihan pikku juttukin.

Mistä kannattaisi aloittaa? Muuttaisin vaikka heti pois, mutta siihen ei ole varaa. En tiedä homessioista mitään, mutta jotain täällä on vialla.

11

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jostain se vaan on..

      No jos vaikka se isännöitsijä ensin vaihtoon jollei ymmärrä mistä on oikein kysymys kun sisällä sairas ja ulkopuolella ei.

    • yskijä

      Se isännöitsijä ei tuosta vaan minun toiveestani vaihdu, ymmärrät sen varmaa itsekkin. Kyseessä iso taloyhtiö, ei tässä yhden ihmisen halujen mukaan mennä. Järkeviä ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan.

    • Lail.l.

      Masennustesti ? Mieti.

    • Sisäilma

      Ota yhteyttä kunnanterveystarkastajaan pikaisesti
      Ja pyydä kaikki tutkimusraportit ja mittauspöytäkirjat itsellesi ne ovat julkisia asiakirjoja

    • Onnea matkaan

      Surullista kun tämän keskustelupalstan on pilannut muutama hihhuli tai siis luultavimmin he ovat viranomaissoluttautujia ,jotka kiertävät näillä palstoilla levittämässä propagandanomaista masennus tahi muuta mielenvikaisuus diagnoosia pohjois-Koreamaiseen tyyliin.Sitähän me homesairaat saamme viralliselta taholta jatkuvasti kuulla.
      Mutta oikeasti suosittelen facebookin suljettuja ja avoimia ryhmiä,siellä on nykyisin asiantuntevimmat ja järkevimmät neuvojat.Kannattaa liittyä facebookin vaikka pelkästään niiden ryhmien takia.
      Tilanteesi on sen verran paha ,vauriot voivat olla monessa eri paikassa.
      Koko asunnon vuotovahinko on luultavasti väärin korjattu,lattia olisi pitänyt mahdollisesti purkaa.Kaikki kostuneet materiaalit pitää poistaa,pelkkä kuivatus ei auta.Home alkaa kasvamaan jo kahdessa vuorokaudessa ja muuttuu kuivuttuaan entistä haitallisemmaksi.Ikkunoiden huurtuminen kertoo joko niiden väärästä asentamisesta tai ulkoseinien kosteusongelmasta.
      Isännöitsijälle pitää antaa kovasanaisia vaatimuksia.Noiden vaurioiden vähättely alkaa lähennellä rikollista toimintaa.Jos ei siitä ole apua,pyytäkää terveystarkastaja tutkimaan asunto.Jos siitäkään ei ole apua,teettäkää sisäilmatutkimuksia,homekoiratutkimuksia tai materiaalinäytteitä omaan piikkiin ja niiden avulla voitte vaatia taloyhtiötä toimiin.Kotivakuutuksissa usein oikeusturvavakuutus mukana,sen avulla voi riitatilanteessa palkata lakimiehen avuksi.

      • Onnen matkaaja

        Onnea matkaan antoi muuten hyviä neuvoja, mutta millään sisäilmamittauksilla tai haukkukoirilla ei homevauriot löydy. Mahdolliset homevauriot etsitään ja todennetaan materiaalinäytteillä (tietysti pakkoja repimättä ja pöllyyttelemäti). Tutkijaa valitessa on syytä olla tarkkana, vrt. YLE, Elävä arkisto, Homeraha ei haise !

        Kun on löydetty oikea vuariokohta sen korjaaminen onkin usein jo helppo juttu.


      • pellen hommia
        Onnen matkaaja kirjoitti:

        Onnea matkaan antoi muuten hyviä neuvoja, mutta millään sisäilmamittauksilla tai haukkukoirilla ei homevauriot löydy. Mahdolliset homevauriot etsitään ja todennetaan materiaalinäytteillä (tietysti pakkoja repimättä ja pöllyyttelemäti). Tutkijaa valitessa on syytä olla tarkkana, vrt. YLE, Elävä arkisto, Homeraha ei haise !

        Kun on löydetty oikea vuariokohta sen korjaaminen onkin usein jo helppo juttu.

        Siul Onnen matkaaja. Rakenteita aukomati. Ootko joku taigajimi.

        http://uutiset.hometalkoot.fi/component/content/670/1119.html

        Rakenteita aukomatta ainoa oikea vaihtoehto on homekoira ja luotettava.


    • Pellen Koirat

      On se kumma miten tiukassa usko koirien hyvyyteen hometutkijoina jaksetaan uskoa. Kertaallen se usko meni jo yli 15 vuotta sitten, kun silloisen koirabuumin aikana jo todettiin, ettei koirista ole mitään todellista hyötyä homevauroiden paikantamisessa. Päin vastoin tuli tehtyä paljon vahinkoa purkamalla virheettömiä rakenteita.

      Itse en toki näytteitä ota rakenteita rikkomatta, mutta sisareni asunnossa näin tehtiin. Vastaväitteistä huolimatta näytteet todella voidaan ottaa rakenteita rikkomatta sekä villakuituja ja mikrobeja pölyttelemättä. Jotkut täällä vain vääntelevät asiasta leukojaan, kun eivät itse samaan pysty eli ovat vain rakennusalan koulutuksen saaneita. Rakennusalan koulutus ja osaaminen ei tee hometutkijaa ja mikrobiologian asiantuntijaa vaikka kuinka kovasti rakentaisi.

    • Voc voc vuh huh

      Mikrobiologian asiantuntijasta ei tule aina asiantuntijaa selvittämään miten ja mistä korjataan ja poistetaan myrkyllisyyden tuotos jollei tiedä mistä pitää tutkia ja mitä oikein etsiä. On muutakin myrkyllisyyttä kuin mikrobit. On cocktaileja mitä ei edes vielä kaikkia tunneta. VOC koira on pelastus siihenkin pulmaan.
      Homekoira / VOCkoira tietää ja kiertää koko kämpän etsien sitä mihin on koulutettu.
      Jossakin vaiheessa on kuitenkin purettava ja hajoitettava jos sisällä oireita ja sairasteluja. Miksi pitäisi ensin tehdä turhia tutkimuksia jos sisällä sairasteluja. Ihminen on se paras mittari jos on terveydellisiä ongelmia myrkyllisestä sisäilmastosta.
      Homekoirat on käynyt meillä ja itse niiden työskentelyä nähnyt ja se oli vakuuttavaa. Siskolla eikä veljellä ei ole vielä känyt mutta suosittelen heillekin jos vakavia oireita alkaa esiintymään.
      Homeen piikkiin ei passaa enää kovin kauaa pistää kaikia tapauksia eikä sen vuoksi jatkaa turhaa rahastusta eikä homepaskan jauhantaa.

    • Kollen Peirat

      Voc ja Vuh -häirikkö antoi taas pakomielteisen, vaikiovastauksensa.

      • Voc vuh ja huh huh

        Etkö kestä totuuksia. Hellepermanni. Virman piikkiin mutta ei homeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1385
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      153
      758
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe