Ennakkoluuloja

Ennakkoluulot

Millaisia ennakkoluuloja teillä on ollut lestadiolaisista? Minulla on ollut tälläisiä ennakkoluuloja: olen luullut että lestadiolais perheessä on yleensä 20 henkeä. Todellisuudessa yleinen luku onkin 10. Toki lapsia ei välttämättä ole ollenkaan tai niitä on vain muutama tai vähän enemmän. Sen lisäksi olen aina ajatellut että he ovat tosi surullisia, masentuneita, onnettomia, vihaisia.. Mutta ihme kyllä suurin osa niistä on tosi mukavia ja iloisia. Olisi kiva jos tässä keskustelussa puhuttaisiin vain ennakkoluuloista.

16

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktaa kehiin

      >Olisi kiva jos tässä keskustelussa puhuttaisiin vain ennakkoluuloista.

      Minusta taas olisi mukava keskustella ennakkotiedoista.

      • ....

        Melperi?


    • minä täällä

      Tiedä ennakkoluuloista, mutta haluatteko ystävystyä ei-vl:n kanssa? Joskus tulee sellainen kuva, että houkuttelemme teidät pois uskosta ja toisinaan vl:t itse arastelevat tutustumista liikkeen ulkopuolisiin henkilöihin. Voimmeko siis ystävystyä? Ainakin minä tahtoisin sitä, jos pidän jostain ihmisestä ja meillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteitakin kenties.

      • VL 48-v.

        Minä olen kyllä kiinnosunut saamaan uusiakin ystäviä. Tosin "piireissä" on oleamsa paljon tuttuja, ja ystäviäkin. Mutta ei lisä pahaa tee.

        Ja muuten, en mielellään istu baarissa tms mutta kahvila käy. Siis jos ollaan samalla suunnalla. Mukavinta on keskustelu ja yhteisen jonkin kiinnosuksen löytäminen.


      • minä täällä
        VL 48-v. kirjoitti:

        Minä olen kyllä kiinnosunut saamaan uusiakin ystäviä. Tosin "piireissä" on oleamsa paljon tuttuja, ja ystäviäkin. Mutta ei lisä pahaa tee.

        Ja muuten, en mielellään istu baarissa tms mutta kahvila käy. Siis jos ollaan samalla suunnalla. Mukavinta on keskustelu ja yhteisen jonkin kiinnosuksen löytäminen.

        Hyvä tietää. Mietin tätä, koska olen itse tutustumassa erääseen "teikäläiseen", enkä haluaisi kokea itseäni mitenkään uhkaksi toisen uskolle, vaikka ajattelenkin joistain uskonasioista hieman toisella tavoin. Vai kuullostaakohan tällainen uhkana olemisen - ajatus tyhmältä...? Ja itselleni on selvää, että missään baareissa ei silloin istuta. Enkä viihdy niissä itsekään.


      • Jännä asetelma!
        minä täällä kirjoitti:

        Hyvä tietää. Mietin tätä, koska olen itse tutustumassa erääseen "teikäläiseen", enkä haluaisi kokea itseäni mitenkään uhkaksi toisen uskolle, vaikka ajattelenkin joistain uskonasioista hieman toisella tavoin. Vai kuullostaakohan tällainen uhkana olemisen - ajatus tyhmältä...? Ja itselleni on selvää, että missään baareissa ei silloin istuta. Enkä viihdy niissä itsekään.

        Ei vl koe uhaksi ns. "epäuskoista". Uusimman Päivämiehen mukaan omaan yhteisöön kuuluva, mutta joistakin asioista hieman eri lailla ajatteleva on niin vaarallinen "tartunnan" lähde, että kylässäkään ei sovi sellaisen luona käydä.

        Ulkopuolisesta ei yleensä ole vaaraa. Vain jos aseelmaan alkaa liittyä ihastumista ja rakastumisea, ollaan vaaravyöhykkeellä. Epäuskoisen kanssa ei ole sopivaa lakaa seurustelemaan.


      • Halutaan ystävystyä

        Todellakin halutaan. Mulla on paljonkin ystäviä jotka ei usko samanlailla kuin me. Tosin ne ei ole mitään tosi läheisiä eikä niiden kanssa yleensä puhuta edes uskosta. Koulussa ja töissä tavannut paljon ihmisiä jotka ei ole lestadiolaisia ja suurin osa on tosi ihania :)


      • minä täällä
        Jännä asetelma! kirjoitti:

        Ei vl koe uhaksi ns. "epäuskoista". Uusimman Päivämiehen mukaan omaan yhteisöön kuuluva, mutta joistakin asioista hieman eri lailla ajatteleva on niin vaarallinen "tartunnan" lähde, että kylässäkään ei sovi sellaisen luona käydä.

        Ulkopuolisesta ei yleensä ole vaaraa. Vain jos aseelmaan alkaa liittyä ihastumista ja rakastumisea, ollaan vaaravyöhykkeellä. Epäuskoisen kanssa ei ole sopivaa lakaa seurustelemaan.

        Ihan ystävyydestä kysymys. Johtuneeko sitten mahdollinen arastelu tutustumiseen, (puolin ja toisin) ajoittain negatiivisista kommenteista vanhoillisista niin mediassa kuin tällä palstallakin..


      • minä täällä
        Halutaan ystävystyä kirjoitti:

        Todellakin halutaan. Mulla on paljonkin ystäviä jotka ei usko samanlailla kuin me. Tosin ne ei ole mitään tosi läheisiä eikä niiden kanssa yleensä puhuta edes uskosta. Koulussa ja töissä tavannut paljon ihmisiä jotka ei ole lestadiolaisia ja suurin osa on tosi ihania :)

        Kiitos!


      • minäkin.
        minä täällä kirjoitti:

        Hyvä tietää. Mietin tätä, koska olen itse tutustumassa erääseen "teikäläiseen", enkä haluaisi kokea itseäni mitenkään uhkaksi toisen uskolle, vaikka ajattelenkin joistain uskonasioista hieman toisella tavoin. Vai kuullostaakohan tällainen uhkana olemisen - ajatus tyhmältä...? Ja itselleni on selvää, että missään baareissa ei silloin istuta. Enkä viihdy niissä itsekään.

        Mitä kautta olet tutustumassa? Missä päin asustat? Onko tutustumiskohde mies vai nainen? Entä itse kumpaa sukupuolta edustat?

        Jos nainen etsii miestä tutustumismielessä, tarkoitus yleensä löytää puoliso. Tosin jokainen kohde ei ole kiinnostava ja muutenkaan tärppää. Tietenkin nykyään on nämä homosuhteet, ettei tuokaan varmaa ole.


      • minä täällä
        minäkin. kirjoitti:

        Mitä kautta olet tutustumassa? Missä päin asustat? Onko tutustumiskohde mies vai nainen? Entä itse kumpaa sukupuolta edustat?

        Jos nainen etsii miestä tutustumismielessä, tarkoitus yleensä löytää puoliso. Tosin jokainen kohde ei ole kiinnostava ja muutenkaan tärppää. Tietenkin nykyään on nämä homosuhteet, ettei tuokaan varmaa ole.

        Hmm.. Oulun suunnalla asustetaan, tullista tulleena. Ja koska vl-väkeä täällä päin paljon on, niin kyllähän täällä teihin voi tutustua monessakin paikassa. Ja jos kohtaa jonkun mukavan henkilön, niin voihan sitä haluta tutustua paremminkin. Nainen olen ja ihan kaveruudesta kysymys.


    • Ent.vl

      Ei ole ennakkoluuloja, koska olen kasvanut vl-olosuhteissa. Heissäkin on "moneen junaan".

    • notta tuo-

      ta

    • Minulla ei ole ennakkoluuloja.

      Minä tiedän, että vl-herätysliike opettaa lukuisia saatanallisia Raamatun vastaisia VALHEOPPEJA.

      Tämän on pakko johtua siitä, että valheen isä saaatana ohjaa ja johtaa vl-herätysliikkeen toimintaa.

      VAIN ME!

      • ?4u

        Olitko viime viikolla paholaisen koulutuksessa,kun et kirjoitellut palstalla?
        Keskustelu oli paljon terveempää toisen hellaritollon puuttuessa,tosin
        Kempeleen kaverisi häiriköi.


    • kiinnostuneelle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe