Antispykoottien haittavaikutukset

neuro2

Tässä maassa on helppoa saada diagnoosi kaksisuuntainen mielialahäiriö ja lääkitysmääräys sairauteen liittyviin psykoosijaksoihin. Amerikkalainen psykiatri Nancy C Andreasen Iowan yliopistosta on pitkäaikaisessa seurantatutkimuksessaan havainnut tutkimustuloksia siitä, että neuroleptit tuhoavat aivokudosta. Tulos oli, että mitä enemmän ja vahvempaa lääkitystä käytät sitä enemmän menetät aivokudosta. Tämä on ehkä huolestuttavin uhka mahdollisen diabetesriskin ja poissaolevuustunteen lisäksi Miksihän suomalaiset psykiatrit ajavat niin voimakkaasti estolääkityksen puolta? Itselleni on ilmoitettu psykiatrilta kysellessäni haittavaikutuksista, että mahdollinen tuleva psykoosi itsessään tuhoaa aivoja ja siksi olisi estettävä lääkkeillä. Onko näitä lääkkeitä kuitenkaan hyväksi syödä "kaiken varalle" pitkiä aikoja aivokato uhasta huolimatta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21300943

27

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5746383944

      On vai? Musta tuntuu et ne saa helposti joilla ei sairautta oo ja me joilla se on ni kestää vuosia ennen ku saa oikeen diagnoosin. Kunnon lääkitystä ei oo vielkään. Et ei se kaikilla niin yksinkertasta oo mitä väität.

    • toka linkki

      Ulkomaiset yliopistot ovat todenneet viisaasti, että antipsykootit tuhoavat aivot, mutta EU-Suomen lääkärit ovat kiinnostuneempia ekonomiasta kuin humanismista. Heille tärkeintä on lääketehtaiden provisiot ja osingot, ei asiakkaan hyvinvointi.

      http://antipsychiatry.org/drugs.htm

      Tuossa linkissä on monien psykiatristen lääkkeiden haittavaikutuksia. Kirjoittajat ovat psykiatreja ja psykoterapeutteja.

    • neuro2

      Koko psykiatria on vain kokeellinen tiede suurimmaksi osaksi. OIkeaa diagnoosia on vaikeaa antaa kokeilematta eri lääkityksiä ja seuraamalla tilannetta. Kyllä sinullekin varmasti vielä joku diagnoosi löydetään. ;) Otin vain esimerkkinä tämän kaksisuuntaisen kun se taitaa olla yleisin skitsofrenian jälkeen jaeltu diangoosi. Ihmetyttää myös se malli, että ihmiset on pakko tunkea johonkin sairausmuottiin ja leimata sairaaksi. Suurimmalla osalla kuitenkin oireet johtuvat ihan luonnollisista stressitilanteista ja elämänmuutoksista. En ole itse lääkäri, mutta lukea osaan ja en voi hyväksyä tätä mallia mikä Suomessa velloo.

      • 131313

        Psykiatria ei ole tiede vaan uskonto, psykiatrisissa diagnooseissa ei ole mitään tieteellistä, psykiatria on verrattavissa muihin fanaattisiin väkivaltaisiin maailmanvalloitususkontoihiin kuten ääri wahhabismiin, wahhabismin tavoin myös psykiatria tavoittelee ihmiskunnan orjuuttamista ja ovat mielestään oikeutettuja murhaamaan miljoonia viattomia ihmisiä päästäkseen tavoitteeseensa.


    • 978-1137277428

      Neuroleptien aiheuttama aivosurkastuma ei ole uusi tieto missään nimessä, mutta sitäkin tarkemmin vaiettu kuluttajilta.

      Muita valtaisia riskejä ovat muun muassa erilaiset liikehäiriöt, joista pahamaineisimpana mainittakoon tardiivi dyskenisia. Häiriön epäillään johtuvan neuroleptien aiheuttamasta keskushermostovaurioista. Netistä löytyy em. hakusanalla ikäviä videoita tästä vammasta. En tahdo linkittää, koska ovat todella karmeaa nähtävää. Katsokoon ken uskaltaa.

      "Itselleni on ilmoitettu psykiatrilta kysellessäni haittavaikutuksista, että mahdollinen tuleva psykoosi itsessään tuhoaa aivoja ja siksi olisi estettävä lääkkeillä."

      Mitä tulee estolääkitykseen, no sille ei yksinkertaisesti ole mitään lääketieteellistä syytä. Lääkärisi on harhainen. Yritä rauhoitella häntä ja tarjoa vaikka neuroleptia, jos suostuu ottamaan.

      Ohessa mielenkiintoinen linkki Joanna Moncrieffin kannanottoon 'psykoosilääkeistä', joka on tärkeä varsinkin kaikille neuroleptejä saaneille.

      "This blog is based on material from Joanna Moncrieff’s new book on antipsychotics, out in September entitled “The Bitterest Pills: the troubling story of antipsychotic drugs” (publisher Palgrave Macmillan)."

      www.madinamerica.com/2013/08/long-term-antipsychotics-making-sense-of-the-evidence-in-the-light-of-the-dutch-follow-up-study/

      • neuro2

        Kiitos linkistä. Täytyykin lukaista tuo Moncrieffin uusin kirja, kun se tulee. Tässähän herää kohta oikein raivo, kun alkaa miettiä sitä kaikkea psykiatrien harrastamaa aivopesua. Ymmärrän ehkä, että joku pahasti usein hallusinoiva potilas voi saada apua lääkkeistä, mutta miksi meille joilla psykooseja tuskin esiintyy lainkaan syötetään varalta estolääkityksenä neuroleptejä... Olisi niin mielenkiintoista kuulla mitä Suomen "asiantuntija" psykiatrit on mieltä näistä haittoja osoittavista tutkimuksista.... Tästä pitäis puhuu ja valistaa enemmän ihmisiä, mutta suurimmalla osalla ei tunnu enään oma kriittinen ajattelu toimivan, kun on niin zombeina lääkityksistä...


      • 978-1137277428

        Kirjan julkaisupäivä tänään 15.09.2013!


    • tsupatsups
    • Ryhdistäytykää jo

      Ja täällä kommentoineet ovat lopettaneet lääkityksen, niinkö? Ja se kyllä näkyy. Jos neuroleptit oikeasti "kutistaisivat" aivoja jossain muualla kuin jonkun päiväunissa, tietäisi siitä jo muutkin kuin te. Psykiatrit osaavat erottaa huuhaan faktasta, eivätkä ole sortuneet levittämään moista skeidaa potilaille tai kollegoilleen. Myöntäkää edes itsellenne, että olette menneet uskomaan lööperijuttuja, tulee heti parempi mieli.

      • ryhdistäydyn

        Ja sinä olet varmasti oletkin joku neropatti asiantuntija, joka kokeillut itse näitä kaikkia lääkkeitä? Miksi meidän pitäisi myöntää olevamme väärässä? Mitä se ketään auttaisi? Luitko edes noita tutkimuksia?...


      • GTrgtjrgji

        Oletko ihan pihalla? Nancy Andreasen on yksi maailman kuuluisimmista biopsykiatreista, joka on nimenomaan mainostanut skitsofreniaan aivosairautena vaikka kuinka paljon. Hän oli pioneeri skitsofreniapotilaiden aivokuvantamisessa. Olet harhainen, jos kuvittelet, että esimerkiksi lääkärit alkavat levittää tällaista tietoa potilailleen.

        http://www.nytimes.com/2008/09/16/health/research/16conv.html?_r=0


    • Bipoman

      Onko teillä kokemusta antipsykootin lopettamisesta? Itse olen yrittänyt vähentää olantsapiinia, mutta tunnen olevani jollakin tavalla riippuvainen siitä.

      • 978-1137277428

        Neuroleptit ("psykoosilääkkeet") aiheuttavat todellakin riippuvuutta aivan siinä missä SSRI, SNRI:t ja trisykliset ("masennuslääkkeet") ja muutkin psykoaktiiviset aineet, kuten metyylifenidaatti, amfetamiini ja niin edelleen. Hakeutuisin osaavan ja luotettavan lääkärin tykö ja samalla alkaisin omatoimisesti etsimään tietoa neuroleptien vieroittamisesta netitse. Valitettavasti omakohtaista kokemusta ei ole jakaa, vaikka jonkin verran olen asiasta lukenut.


      • hhhawk

        Olantsapiini on aika kovaa kamaa. Yritä saada ne vaihtamaan se johonkin kesympään? Mulla meni sitä 20 mg 9 kk ja sillä oli seurauksensa. Paino nousi ihan sairaasti, kun ruokahalu oli pohjaton ja mieliala sellainen, että on ihan sama mitä tapahtuu, ja jouduin lopulta jäämään pois töistä kokonaan (Zyprexa oli varmaan suurin yksittäinen syy siihen, sillä sen aiheuttama väsymys kesti niin pitkään).

        Jos vähennät, niin pyydä ensin lupa ja yritä saada jotakin korvaavaa tilalle (esim. BiPoon voi ihan toimia valproaatti ja lamictal, jotka ovat iisismpiä). Vähentäessä pitää mennä alaspäin hitaasti. Aivot ovat tottuneet aineisiin, joten eroon pääseminen voi olla vaikeaa, mutta annoksen saa kyllä laskettua pieneksi.


    • kriittisii

      Tossa artikkelissa Nancy vastaa näin, kun häneltä kysytään lääkkeiden vaikutuksista: " They block basal ganglia activity. The prefrontal cortex doesn’t get the input it needs and is being shut down by drugs. That reduces the psychotic symptoms. It also causes the prefrontal cortex to slowly atrophy."

      Eli siis otsalohkoissa tapahtuu aivokatoa.... että näin... kyllä niillä joku invalidisoiva vaikutus on...

      Ja kyllä neuroleptejä voi vähentää pikkuhiljaa ja kannatan asioista ilmoittamista lääkärille.... Itselläni vain ongelmana se että kun olen vähentänyt niitä unirytmit heittää kuperkeikkaa...

      • hhhawk

        Jep. Mulla on sama ongelma noiden unirytmien kanssa. 50 mg ketipinoria alas kohti nollaa, niin elämästä ei tule mitään. Parempi nyt vain tulla toimeen ton määrän kanssa, niin saa asiat hoidettua ja omistaa vaikka seuraava kesäloma vieroitukselle :)


      • hhhawk kirjoitti:

        Jep. Mulla on sama ongelma noiden unirytmien kanssa. 50 mg ketipinoria alas kohti nollaa, niin elämästä ei tule mitään. Parempi nyt vain tulla toimeen ton määrän kanssa, niin saa asiat hoidettua ja omistaa vaikka seuraava kesäloma vieroitukselle :)

        Mulla ketipinor ja aripiratsoli.
        Kun Lopetin ketipinorin niin en nukkunut ollenkaan.


    • GTrgtjrgji
    • Näin sanoen

      Joannalla tuskin on itsellä ollut psykoottista masennusta ja pakkohoitoa ja eristystä. Ai niin, mutta täällähän kielletään kaikki mielenterveyden häiriöt, unohdin kokonaan. Helppo arvostella sellaisia lääkkeitä, joiden käytöstä ei ole omakohtaisia kokemuksia. Ihmettelen tätä jyrkkyyttä, itse olisin haudassa ilman lääkkeitä, en suostu tuomitsemaan niitä myrkyksi ikinä.

      • 978-1137277428

        Kuka täällä nyt olisi kieltämässä mielenterveysongelmien todellisuutta?! Ei kai kukaan. Olet ymmärtänyt varmasti väärin.

        Joanna Moncrieff on psykiatrian alalla niin sanotusti huippuosaaja ja arvostettu asiantuntija. Hänen kokemuksensa mieliala-aineiden tutkimisessa, vaikutuksen arvioinnissa sekä psykiatrian ja psykiatristen "lääkkeiden" historiassa on kattava. Moncrieffin kiihkottomaan analyysiin ja perusteltuihin mielipiteisiin on helppo yhtyä ja lukemalla mm. The Myth of the Chemical Cure ei voi kuin pudistella päätään sille miten huonosti psykiatrit ja kansa ymmärtävät näiden lääkkeiksi kutsuttujen huumeiden todellisen luonteen.


      • GTrgtjrgji

        Minulla lääkkeet tuhosivat elämäni vuodeksi, eli on omakohtaista kokemusta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ne jotka kokevat saavansa neurolepteista hyötyä, saavat syödä niitä vastakin. Tahdon lähinnä objektiivista tai neutraalia tietoa ja vapautta valita, myös meille jotka voivat paremmin ilman neurolepteja.


    • neuro2

      Ei tässä ole tarkoitus lääkkeitä demonisoida ja tuomita niitä myrkyiksi. Osalle voi lääkkeistä olla apuakin. Osalla toimivat hyvin, toisilla eivät. Mutta huolestuttavinta on se miten vähän lääkkeiden sivuvaikutuksista tiedotetaan j u l k i s e s t i ja miten helposti pillerireseptin saa kouraan. Usein lääkkeitä painostetaan syömään. Uhkaillaan uusilla psykooseilla, jos estolääkityksen jättää pois. Lääkkeitä puoltavia tutkimuksia on paljon, mutta on myös relevanttia saada tietoa siitä mitä haittoja neurolepteistä on elimistöllemme. Kuan on kestänytkin senkin tiedon esiintulo, vaikka pillerit ovat olleet kaupan monta vuotta.

    • asdfdsf

      Tuo Joanna Mocrieffin artikkeli on juuri hyvä ja neutraali artikkeli nykyisessä järjestelmässä. Joanna kertoo antipsykoottien haittavaikutuksista nykyisenlaisen kaksisuuntaisen hoidossa. Hän kertoo, miten niitä lääkkeitä on alunperin käytetty hyvin vakavien tapauksien hoidossa, mutta nyt ne ovat laajenneet kaikenlaisiin ihmisiin, esimerkiksi ihmisiin joka tulevat esimerkiksi SSRI-lääkkeiden vuoksi aktiivisemmiksi. Pitää antaa jotain toista lääkettä "tasoittamaan". Joanna on täysin oikessa siinä mitä hän sanoo. Minä olen ehkä vielä hieman enemmän extreme näissä asioissa kuin Joanna, mutta kannatan siitä huolimatta Joanna Moncrieffin kirjoituksia.

    • 978-1137277428

      Tässä on hyvä Joanna Moncrieffin radiohaastattelu muutaman vuoden takaa. Varsinkin haastattelun loppupuolella tulee hyvin esiin ehkä se kaikkein oleellisin ja suurin virhe minkä nykypsykiatria tekee ja johon potilaat sitä kautta harhautuvat ajattelutavassaan. Mielialalääkkeet ovat pohjimmiltaan huumeita siinä missä muutkin päihteet ja kadulta diilattavat huumeet.

      "There is no fundamental distinction between the drugs we use in psychiatry, like anti-psychotics and antidepressants, and the drugs that people take for recreational purposes like alcohol, cannabis, stimulants et cetera."

      Joanna Moncrieff

      http://www.youtube.com/watch?v=-91P6Nehl7A

    • 600

      Miks näistä haitoista vaietaan? On huolestuttavaa, miten helposti etenkin mielenterveyshoitajat kuuntelevat sokeina pelkkiä lääkäreitä. Siinä on yksi maailman turhimmista ammattikunnista kyllä. Ei minkäänlaista kriittistä ajattelukykyä.

      • bip

        Vastailen tähän, kun on melkein vuoden vanha tuo alkuperäinen viesti. Etsiskelin vertaistukea ja satuin tälle sivulle. Itselläni on ykköstyypin bipolaarihäiriö. Kaksi kertaa olen ollut psykoosissa ja viime syksynä melkein sairastuin, mutta lääkityksen aloittamisella sain estettyä. Olin jättänyt sivuvaikutusten takia antipsykootit pois ja juuri myös tuosta pelosta johtuen, että ne tuhoaa aivoja.
        Mulla on ongelmana, että sairastan myös traumaperäistä stressihäiriötä ja kaksisuuntaisen kanssa ovat sellainen yhdistelmä, että psykoosiherkkyys on suuri. En saa lainkaan manioita muutoin, kun siten että ne menevät aina psykoosiin asti.
        Hoitajat eivät juurikaan koskaan puhu haittavaikutuksista...kieltävät ne oikeastaan kokonaan. Ihmettelen kyllä suuresti, että miten on mahdollista ettei lääketiede ole saanut kehitettyä tämän parempia lääkkeitä. Nykyisin pystytään antamaan kaikenmaailma geenihoitoja yms...mutta mielenterveyteen ei mun mielestä edes yritetä kehittää täysin toimivia lääkkeitä. Ihan kuin veistelisi moottorisahalla puukauhaa.
        Itseni on kuitenkin pakko syödä noita mömmöjä, jotka laskevat toimintakykyäni. Olen nimittäin perheenäiti, enkä halua että lapset joutuvat enää näkemään äitiä huonossa kunnossa. Toisaalta tuo lääkitys rajoittaa jatkuvasti kykyäni olla täysipainoinen äiti, kun lääkkeet turruttavat. Jos sitten lasken lääkityksen niin alas, ettei ole sivuvaikutusta, niin psykoosin ennakkooireet hiippailevat varkain luokseni. Se on sellaista veitsenterällä kävelyä.


      • totuusnytjaaina
        bip kirjoitti:

        Vastailen tähän, kun on melkein vuoden vanha tuo alkuperäinen viesti. Etsiskelin vertaistukea ja satuin tälle sivulle. Itselläni on ykköstyypin bipolaarihäiriö. Kaksi kertaa olen ollut psykoosissa ja viime syksynä melkein sairastuin, mutta lääkityksen aloittamisella sain estettyä. Olin jättänyt sivuvaikutusten takia antipsykootit pois ja juuri myös tuosta pelosta johtuen, että ne tuhoaa aivoja.
        Mulla on ongelmana, että sairastan myös traumaperäistä stressihäiriötä ja kaksisuuntaisen kanssa ovat sellainen yhdistelmä, että psykoosiherkkyys on suuri. En saa lainkaan manioita muutoin, kun siten että ne menevät aina psykoosiin asti.
        Hoitajat eivät juurikaan koskaan puhu haittavaikutuksista...kieltävät ne oikeastaan kokonaan. Ihmettelen kyllä suuresti, että miten on mahdollista ettei lääketiede ole saanut kehitettyä tämän parempia lääkkeitä. Nykyisin pystytään antamaan kaikenmaailma geenihoitoja yms...mutta mielenterveyteen ei mun mielestä edes yritetä kehittää täysin toimivia lääkkeitä. Ihan kuin veistelisi moottorisahalla puukauhaa.
        Itseni on kuitenkin pakko syödä noita mömmöjä, jotka laskevat toimintakykyäni. Olen nimittäin perheenäiti, enkä halua että lapset joutuvat enää näkemään äitiä huonossa kunnossa. Toisaalta tuo lääkitys rajoittaa jatkuvasti kykyäni olla täysipainoinen äiti, kun lääkkeet turruttavat. Jos sitten lasken lääkityksen niin alas, ettei ole sivuvaikutusta, niin psykoosin ennakkooireet hiippailevat varkain luokseni. Se on sellaista veitsenterällä kävelyä.

        Tanskalaiselta uusi kirja mielialalääkkeistä ja rikollisuudesta. Googlatkaa Peter Gotzshe.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3480
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2820
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2708
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2614
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2415
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1998
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1837
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1753
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      158
      1650
    Aihe