Muisti pätkii

Missä Olen

Rasittavaa kun muisti tuntuu olevan 30 veenä jo kuin jollain dementoituneella papalla. Siinämäärin että mukaan tullut jonkulaista pakko-oireiluakin, usein tulee epävarma tunne jälkeenpäin että tulikohan joku asia tehtyä ja kauhea hinku olis mennä tarkistamaan asia. Laitoinko oven lukkoon, vedinkö pöntön yms. jne. Pari kertaa käynyt niinkin että unohtunut avainnippu etuoven lukkoon ulkopuolelle ja vasta seuraavana päivänä havainnut asian kun ollut lähdössä johonkin eikä avaimia löydy mistään. Aivan järkyttävää kun ajattelee miten olis käyny jos joku nilkki olisi sattunut kohdalle ja tunkenut yöllä kämppään tai vienyt auton yms. mutta tuuri oli matkassa. Pitäskö sitä pian lääkäriin mennä asian takia vai käykö muille yhtä pahoja unohteluita?

5

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys.

      Mitä lääkkeitä syöt? Käytätkö alkoholia?

    • Missä Olen

      Joskus 6-7 vuotta sitten tuli sairastettua masennusta ja lääkkeitä tuli syötyä kunnes ne lopetin parisen vuotta sitten (Venlafaxin 150mg, muistaakseni) lääkärin kanssa juteltua ja olo on muuten ihan ookoo, ei masennustiloja muttakun tuo pirun muisti tökkii välillä niin ärsyttävästi. Alkoholia tulee juotua erittäin harvoin lähinnä puolipakotettuna, koska se ei jotenkin sovi minun yläpäälleni ja siitä tulee aina niin ahdistavat jälkiolotilat. Miettinyt vaan että voiko tää hajamielisyys olla jotain seurausta noista lääkkeistä yms. vai sairastanko vieläkin tietämättäni jotain masennusta...

    • kysymys.

      Mielialalääkkeet huonontavat muistia, en tiedä onko siitä tutkimuksia olemassa, voivatko aiheuttaa mm. sairastumista dementiaan vai palautuuko muisti kun lääkkeen syöminen lopetetaan. Itse masennus-/ahdistusoireisto jo sinänsä kylläkin huonontaa muistia hoitamattomana entisestään. Saanko vielä kysyä ikääsi? Itse vuosikymmeniä mielialalääkkeitä käyttäneenä voin sanoa, että lääkitys huononsi muistiani jo 23 v iässä ja nyt olen tuplasti vanhempi, kongnitiivisissa kyvyissä on alkanut ilmetä heikentymistä vaikka eräät muistini osa-alueet toimivat yhä tavallista paremmin.

      • uniongelmainen

        Onko unenlaatusi huonontunut? Nukutko riittävästi? Itselläni alkoi muistiongelmat n. 1/2 vuotta sitten kun uniongelmat alkoivat. Mulla käy niin, että nukkuminen ei palauta kunnolla ja jättää "koneiston" käyntiin liian pitkäksi aikaa. Päivisin saatan esim. unohtaa pyykit koneeseen jopa moneksi päiväksi, ruoka jää liedelle ja kärähtää, enkä saa palautettua mieleeni tärkeitä asioita jolloin tulee ihan karsean hävettävä olo.


      • kysymys.
        uniongelmainen kirjoitti:

        Onko unenlaatusi huonontunut? Nukutko riittävästi? Itselläni alkoi muistiongelmat n. 1/2 vuotta sitten kun uniongelmat alkoivat. Mulla käy niin, että nukkuminen ei palauta kunnolla ja jättää "koneiston" käyntiin liian pitkäksi aikaa. Päivisin saatan esim. unohtaa pyykit koneeseen jopa moneksi päiväksi, ruoka jää liedelle ja kärähtää, enkä saa palautettua mieleeni tärkeitä asioita jolloin tulee ihan karsean hävettävä olo.

        Tuollaiset muistihäiriöt eivät mielestäni liity pelkästään uniongelmiin. Kannattaisiko käydä pyytämässä terveyskeskuksesta lähete tarkempiin muistitutkimuksiin. Itse olen vuosikausia kärsinyt uniongelmista, pitkäaikaisesta masennuksesta, syönyt lääkkeitä vaikka mitä jne enkä koskaan ole noin vakavista muistiongelmista kärsinyt. Tosin en pysty toisinaan huolehtimaan suihkussakäynneistä, hampaidenpesusta, ruokailuista ja ikää on vajaat 50. Osa muistista toimii silti paremmin kuin muilla ikäisilläni. Pyydä tutkimuksia Cerad-muistitestiin, terveyskeskuksista ei kuulemma tähän löydy resursseja joten lähete on saatava erikoislääkärin vastaaotolle tai muistipoliklinikalle joka toimii julkisella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      80
      679
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe