Muisti pätkii

Missä Olen

Rasittavaa kun muisti tuntuu olevan 30 veenä jo kuin jollain dementoituneella papalla. Siinämäärin että mukaan tullut jonkulaista pakko-oireiluakin, usein tulee epävarma tunne jälkeenpäin että tulikohan joku asia tehtyä ja kauhea hinku olis mennä tarkistamaan asia. Laitoinko oven lukkoon, vedinkö pöntön yms. jne. Pari kertaa käynyt niinkin että unohtunut avainnippu etuoven lukkoon ulkopuolelle ja vasta seuraavana päivänä havainnut asian kun ollut lähdössä johonkin eikä avaimia löydy mistään. Aivan järkyttävää kun ajattelee miten olis käyny jos joku nilkki olisi sattunut kohdalle ja tunkenut yöllä kämppään tai vienyt auton yms. mutta tuuri oli matkassa. Pitäskö sitä pian lääkäriin mennä asian takia vai käykö muille yhtä pahoja unohteluita?

5

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys.

      Mitä lääkkeitä syöt? Käytätkö alkoholia?

    • Missä Olen

      Joskus 6-7 vuotta sitten tuli sairastettua masennusta ja lääkkeitä tuli syötyä kunnes ne lopetin parisen vuotta sitten (Venlafaxin 150mg, muistaakseni) lääkärin kanssa juteltua ja olo on muuten ihan ookoo, ei masennustiloja muttakun tuo pirun muisti tökkii välillä niin ärsyttävästi. Alkoholia tulee juotua erittäin harvoin lähinnä puolipakotettuna, koska se ei jotenkin sovi minun yläpäälleni ja siitä tulee aina niin ahdistavat jälkiolotilat. Miettinyt vaan että voiko tää hajamielisyys olla jotain seurausta noista lääkkeistä yms. vai sairastanko vieläkin tietämättäni jotain masennusta...

    • kysymys.

      Mielialalääkkeet huonontavat muistia, en tiedä onko siitä tutkimuksia olemassa, voivatko aiheuttaa mm. sairastumista dementiaan vai palautuuko muisti kun lääkkeen syöminen lopetetaan. Itse masennus-/ahdistusoireisto jo sinänsä kylläkin huonontaa muistia hoitamattomana entisestään. Saanko vielä kysyä ikääsi? Itse vuosikymmeniä mielialalääkkeitä käyttäneenä voin sanoa, että lääkitys huononsi muistiani jo 23 v iässä ja nyt olen tuplasti vanhempi, kongnitiivisissa kyvyissä on alkanut ilmetä heikentymistä vaikka eräät muistini osa-alueet toimivat yhä tavallista paremmin.

      • uniongelmainen

        Onko unenlaatusi huonontunut? Nukutko riittävästi? Itselläni alkoi muistiongelmat n. 1/2 vuotta sitten kun uniongelmat alkoivat. Mulla käy niin, että nukkuminen ei palauta kunnolla ja jättää "koneiston" käyntiin liian pitkäksi aikaa. Päivisin saatan esim. unohtaa pyykit koneeseen jopa moneksi päiväksi, ruoka jää liedelle ja kärähtää, enkä saa palautettua mieleeni tärkeitä asioita jolloin tulee ihan karsean hävettävä olo.


      • kysymys.
        uniongelmainen kirjoitti:

        Onko unenlaatusi huonontunut? Nukutko riittävästi? Itselläni alkoi muistiongelmat n. 1/2 vuotta sitten kun uniongelmat alkoivat. Mulla käy niin, että nukkuminen ei palauta kunnolla ja jättää "koneiston" käyntiin liian pitkäksi aikaa. Päivisin saatan esim. unohtaa pyykit koneeseen jopa moneksi päiväksi, ruoka jää liedelle ja kärähtää, enkä saa palautettua mieleeni tärkeitä asioita jolloin tulee ihan karsean hävettävä olo.

        Tuollaiset muistihäiriöt eivät mielestäni liity pelkästään uniongelmiin. Kannattaisiko käydä pyytämässä terveyskeskuksesta lähete tarkempiin muistitutkimuksiin. Itse olen vuosikausia kärsinyt uniongelmista, pitkäaikaisesta masennuksesta, syönyt lääkkeitä vaikka mitä jne enkä koskaan ole noin vakavista muistiongelmista kärsinyt. Tosin en pysty toisinaan huolehtimaan suihkussakäynneistä, hampaidenpesusta, ruokailuista ja ikää on vajaat 50. Osa muistista toimii silti paremmin kuin muilla ikäisilläni. Pyydä tutkimuksia Cerad-muistitestiin, terveyskeskuksista ei kuulemma tähän löydy resursseja joten lähete on saatava erikoislääkärin vastaaotolle tai muistipoliklinikalle joka toimii julkisella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe