Kuinka kauan ratsastatte ?

Jassuheppa01

Niin elikkäs kuinka kauan te yleensä ratsastatte? Puolituntia, tunnin, kolme varttia...?
ois kiva jos vastailisitte pian kun mä itse oon ratsastanu aina puolituntia nyt kun mulla on ollu puolvuotta oma poni mutta ratsastus koululla ratsastin tunnin, että riittääkö se puolikin tuntia tai vähän reilu ?

14

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkakolmonen9

      itse ratsastan vajaa tunnin mutta vapaa-päivän edeltävänä päivänä puolituntia rennosti

    • tuntiaina

      tunnin verran

    • Kippissiiri

      Omalla hevosella (ei kilpaileva) ratsastan kaksi tuntia päivässä. Puolisen tuntia käyntiverkkaa kiemurauria, voltteja ja satunnaista siksakkia, tunti intensiivisempää ja aktiivista puuhastelua ja sitten puolisen tuntia ihan pitkin ohjin maastossa kävelyä. Välillä sitten kahden-kolmen tunnin maastoja vaihtelevalla temmolla. Ja tämäkin on aika laiskannaftia, ihan tavallisen harrastekopukan liikuntaa.

      Hevonen ei pysy kunnossa jos teet vain puoli tuntia päivässä sille liikuntaa.

    • -----

      Liikunnan riittävyys riippuu liikunnan rankkuudesta. Jos treenaa kunnolla jotain koululiikettä tai hevosen kokoamista, puoli tuntiakin voi riittää.
      Yleensä kyllä kannttaisi vähintään edes tunti ratsastaa, ellei ole jotain syytä miksi pitäisi mennä vähemmän.

      Itse ratsastan kunnolla yleensä 40min-1h 15min, ja tähän lisäksi alku- ja loppukäynnit yhteensä 20min.

      • mörrinkäinen

        Ajattelitko, nimetön, aloittaa rankan treenin ilman veryttelyä? Hyvä tapa saada hevosen lihakset kipeäksi... Puolessa tunnissa ei taatusti lämmitellä hevosta asiallisesti, treenata mitä sitten onkin suunnitelmissa ja taas pidetä loppuveryttelyä. Ei ainakaan niin että siitä olisi mitään hyötyä. Kahden minuutin alku- ja/tai loppukäynti on yhdentekevä, tai jos versinainen treeni kestää sen 10min, se ei takuulla kohota hevosen kuntoa mitenkään eikä riitä liikunnaksi.

        En siis tarkoita, että hevosta pitäisi pitää esim tiukasti koottuna sen puoli tuntia tai enemmän jotta siitä olisi hyötyä taidoille tai kunnolle! Ei tietenkään, vaan tarkoitan liikunnan määrää yleensä. Jonkin aikaa koulua, sitten jotain muuta missä hevonen saa kulkea vapaammin, ja sitten taas jatketaan intensiivisemmin.

        Henk koht en viitsisi edes nousta hevosen selkään puolen tunnin takia. Minullakin menee yleensä se pari kolme tuntia päivässä samaan tapaan kuin Kippissiirillä ja Lampinajadilla, paitsi lepopäivän alla tai jos hevonen muuten vaikuttaa laiskalta liikkumaan. Silloin menen tunnin verran kevyesti.


      • ------------
        mörrinkäinen kirjoitti:

        Ajattelitko, nimetön, aloittaa rankan treenin ilman veryttelyä? Hyvä tapa saada hevosen lihakset kipeäksi... Puolessa tunnissa ei taatusti lämmitellä hevosta asiallisesti, treenata mitä sitten onkin suunnitelmissa ja taas pidetä loppuveryttelyä. Ei ainakaan niin että siitä olisi mitään hyötyä. Kahden minuutin alku- ja/tai loppukäynti on yhdentekevä, tai jos versinainen treeni kestää sen 10min, se ei takuulla kohota hevosen kuntoa mitenkään eikä riitä liikunnaksi.

        En siis tarkoita, että hevosta pitäisi pitää esim tiukasti koottuna sen puoli tuntia tai enemmän jotta siitä olisi hyötyä taidoille tai kunnolle! Ei tietenkään, vaan tarkoitan liikunnan määrää yleensä. Jonkin aikaa koulua, sitten jotain muuta missä hevonen saa kulkea vapaammin, ja sitten taas jatketaan intensiivisemmin.

        Henk koht en viitsisi edes nousta hevosen selkään puolen tunnin takia. Minullakin menee yleensä se pari kolme tuntia päivässä samaan tapaan kuin Kippissiirillä ja Lampinajadilla, paitsi lepopäivän alla tai jos hevonen muuten vaikuttaa laiskalta liikkumaan. Silloin menen tunnin verran kevyesti.

        Esim. nuorilla hevosilla on tavallista, et lopetetaan heti kun menee hyvin :)

        Kun heppa on vaikka koko päivän ulkona isossa tarhassa ja laumassa, ei sillä ole välttämätöntä verrytellä niin kauaa. Jos hevonen sitten tekee harjoituksen hyvin, voi olla hyvä idea lopettaakin välittömästi.
        Esim. 5min käyntiä, 5min ravia, 10min tehtävää ja 10min loppukäyntejä on ihan normaalia nuorelle hevoselle.

        Aina liikunta ei ole kuntoa kohottavaa :))

        Tietty vanhemmall hevosella jo pelkät alkukäynnit pitää olla pidemmät. Usein sanotaan että alkukäyntien pitää kestää yhtä monta minuuttia mitä hevosella on ikää. Nuorelle hevoselle riittää lyhyet alkukäynnit, vanhusta voi joutua kävelyttämään vaikka 25min.


      • mörrinkäinen
        ------------ kirjoitti:

        Esim. nuorilla hevosilla on tavallista, et lopetetaan heti kun menee hyvin :)

        Kun heppa on vaikka koko päivän ulkona isossa tarhassa ja laumassa, ei sillä ole välttämätöntä verrytellä niin kauaa. Jos hevonen sitten tekee harjoituksen hyvin, voi olla hyvä idea lopettaakin välittömästi.
        Esim. 5min käyntiä, 5min ravia, 10min tehtävää ja 10min loppukäyntejä on ihan normaalia nuorelle hevoselle.

        Aina liikunta ei ole kuntoa kohottavaa :))

        Tietty vanhemmall hevosella jo pelkät alkukäynnit pitää olla pidemmät. Usein sanotaan että alkukäyntien pitää kestää yhtä monta minuuttia mitä hevosella on ikää. Nuorelle hevoselle riittää lyhyet alkukäynnit, vanhusta voi joutua kävelyttämään vaikka 25min.

        Olkoon vaan tarhassa vaikka koko päivän, mutta jos hevonen lähinnä seisoskelee siellä kuten useimmat tekevät (myös laumassa), se muutaman minuutin alkulämmittely on yhtä tyhjän kanssa. Eivät ne hevoset siellä tarhassa niin paljon liiku että se missään määrin vastaisi alkuveryttelyä. Joku puolen tunnin ratsastus voi ollakin ok jos "nuori" tarkoittaa remonttihevosta joka on juuri oppinut kantamaan ihmistä selässään. Mutta kunnolla aikuiselle hevoselle se puoli tuntia ei riitä. Kunto romahtaa, kuten joku aiemmin ehti jo huomauttaakin.

        Tehtävä on hyvä lopettaa onnistumiseen, siitä olen samaa mieltä, mutta jos se tehtävä on kestänyt vain muutaman minuutin, ratsastusta olisi hyvä jatkaa sitten vapaammin. Tehdä jotakin mistä hevonen pitää, vaikka maastolenkki. Hevonen ymmärtää sen kyllä kiitokseksi - ja pysyy hyvässä kunnossa. Ne "puolen tunnin pollet" joihin itse olen ajan mittaan törmännyt, ovat olleet poikkeuksetta aivan rapakunnossa. Ne ovat olleet aivan hiessä jo siinä vaiheessa kun muut hevoset alkavat vasta päästä vauhtiin.

        Mutta kukin tyylillään... Itse en taatusti suosittele mitään "puolen tunnin pelleilyä" (mikä on perhekohtainen sanonta ja tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "ajan haaskaaminen") koska siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, mutta jos joku pitää hevosista joilla ei ole lainkaan lihaksia, niin mikäs siinä sitten. Kukin tyylillään...


      • ---------------
        mörrinkäinen kirjoitti:

        Olkoon vaan tarhassa vaikka koko päivän, mutta jos hevonen lähinnä seisoskelee siellä kuten useimmat tekevät (myös laumassa), se muutaman minuutin alkulämmittely on yhtä tyhjän kanssa. Eivät ne hevoset siellä tarhassa niin paljon liiku että se missään määrin vastaisi alkuveryttelyä. Joku puolen tunnin ratsastus voi ollakin ok jos "nuori" tarkoittaa remonttihevosta joka on juuri oppinut kantamaan ihmistä selässään. Mutta kunnolla aikuiselle hevoselle se puoli tuntia ei riitä. Kunto romahtaa, kuten joku aiemmin ehti jo huomauttaakin.

        Tehtävä on hyvä lopettaa onnistumiseen, siitä olen samaa mieltä, mutta jos se tehtävä on kestänyt vain muutaman minuutin, ratsastusta olisi hyvä jatkaa sitten vapaammin. Tehdä jotakin mistä hevonen pitää, vaikka maastolenkki. Hevonen ymmärtää sen kyllä kiitokseksi - ja pysyy hyvässä kunnossa. Ne "puolen tunnin pollet" joihin itse olen ajan mittaan törmännyt, ovat olleet poikkeuksetta aivan rapakunnossa. Ne ovat olleet aivan hiessä jo siinä vaiheessa kun muut hevoset alkavat vasta päästä vauhtiin.

        Mutta kukin tyylillään... Itse en taatusti suosittele mitään "puolen tunnin pelleilyä" (mikä on perhekohtainen sanonta ja tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "ajan haaskaaminen") koska siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, mutta jos joku pitää hevosista joilla ei ole lainkaan lihaksia, niin mikäs siinä sitten. Kukin tyylillään...

        Tärkeää onkin se vaihteleva liikunta :)

        Välillä voi tehdä pitkiä ja raskaita treenejä, välillä treenataan jotain haastavaa asiaa vain hetki ja kun heppa menee hyvin päästetään se tarhaan/talliin, välillä taas mennään pitkä ja kevyt maastolenkki...
        Vaihtelua :)


      • mörrinkäinen
        --------------- kirjoitti:

        Tärkeää onkin se vaihteleva liikunta :)

        Välillä voi tehdä pitkiä ja raskaita treenejä, välillä treenataan jotain haastavaa asiaa vain hetki ja kun heppa menee hyvin päästetään se tarhaan/talliin, välillä taas mennään pitkä ja kevyt maastolenkki...
        Vaihtelua :)

        Kyllä, vaihtelu on tärkeää hevosen mielenvirkeydelle, sen minäkin allekirjoitan. Mutta puoli tuntia on liian lyhyt aika jaettavaksi osiin, varsinkin jos se sisältää asialliset lämmittelyt mennen tullen. Satunnaisesti se voi riittääkin, esim lepopäivän alla tai rankkaa treeniä seuraavana päivänä, mutta jos yleensä ratsastaa puolta tuntia ja sitten satunnaisesti menee kauemmin, se ei ole hyvä. Hevonen ei pysy kunnossa eikä siinä ajassa ehdi oppiakaan oikein mitään.

        On toki makuasia mitä pitää riittävänä vaihteluna, mutta meillä on osoittautunut toimivaksi tavaksi harrastaa kenttätyöskentelyä tunnin verran lämmittelyineen (koulua ja/tai esteitä ja/tai jotain vapaata ratsastusta), ja lähteä sitten epämääräisen mittaiselle maastolenkille. missä heppa saa aika pitkälti päättää itse, mitä vauhtia se haluaa kulkea.

        Olen pahoillani, mutta vaikka miten kääntelen ja vääntelen ja yritän katsoa asiaa monesta eri näkökulmasta, en vieläkään näe mitään järkeä ratsastaa säännöllisesti vain puolta tuntia. Oli vaihtelua tai ei.


    • Minustakin se puoli tuntia kuulostaa aikas vähältä. Jos siihen on laskettu mukaan alku- ja loppukäynnit, siinä ei ehdi ratsastaa "kunnolla" kuin 10-15 min. Ja taas jos siihen laskee lisäksi alku- ja loppuveryttelyt, siihen kuluu väkisinkin lähemmäs tunti. Minä ratsastin omallani keskimäärin kahta tuntia päivässä, enemmän, jos poni tuntui menohaluiselta. Joskus kevyesti, joskus hyvinkin raskaasti. Tosin omani oli siitä energisemmästä päästä ja tarvitsi paljon liikuntaa pysyäkseen täysijärkisenä... Rauhallisempi heppa ei niin paljon tarvitse, mutta vaikka olisi kuinka patalaiska otus kyseessä, se puoli tuntia ei ole paljon.

    • lovemilo

      Mä ainaki ratsastan yleensä tunnin. Sun kanttii päättää joku aika jonka aina ratsastat että sun poni tottuu siihen ja jos vaikka ratsastat yleensä puol tuntia ja yhtäkkiä tunnin niin poni saattaa mennä hankalaksi sen puolentunnin jälkeen kun on tottunu siihen että aina vaan puol tuntia :)

    • Näin meillä

      Ratsastan yleensä noin tunnin. Jos hypinne esteitä tai muuten rankempaa treeniä, ratsastan yleensä noin 45 minuuttia. Maastossa ratsastan yleensä noin tunnin, välillä menemme maastoon löysillä ohjilla laukkaulemaan, saatta vierähtää kaksikin tuntia.

    • sininenveripeikko

      Tunti ois ihan hyvä kuten jo sanottiin puolituntia on aika vähän eikä ponisi kauaa pysy lihaksikkaana ja hyvässä kunnossa muutenkin. Jos sulla ei oo aikaa kannattaa pistää liikkumaan reippaasti mutta pitäisi huomioida että jos sulla ei ole aikaa mennä muutakuin puolituntia siinä on sitten vastuuta ja kannattaisi myydä.. :(
      meillä mennään vajaa tunti ehkä jotain 50-45 min.

    • Puoli tuntia riittää

      Puoli tuntia on ihan ok aika :) Täytyy vaan muistaa että puoli tuntia ei kehitä hevosta kovinkaan paljon fyysisesti. Eräs ihminen sanoi täällä että "kannattaa pistää liikkumaan reippaasti", mutta itse olen eri mieltä. Vähän aikaa ratsastaminen ei tarkoita että silloin saisi mennä kovaa ja reippaasti! Kunnon verryttelyt alussa ja lopussa on kaiken A ja O! Jos ratsastat vain 30min niin silloin menet ajan puutteessa vain "vähän rankasti"

      Hevonen ei mene kuitenkaan rikki vaikka kävisit ratsastamassa tunneilla välillä sen 1h verran. Kunhan teet alku ja loppu verryttelyt vain huolellisesti. Kirjoittamasi tekstin perusteella ratsastat kuitenkin päivittäin sen 30min? :) Parempi että ratsastat päivittäin vähän kuin kaksi kertaa viikossa pitkään.

      Oppimisen kannalta olisi parasta että "itse asiaa" tehdään vain "vähän". Eli jos ratsastat n.60 min niin silloin verryttelet hevosta alkuun esim. 20min (10min kävellen ja 10min ravia ja laukkaa yhteensä). Verryttelyn jälkeen treenaat itse tunnin aihetta vain 20min (esim. pohkeen väistöjä, avoa, sulkua... ) Hevosen mielenkiinto ja mieli pysyy parempana kun ei jankata liikaa asiaa. Ratsastajakin jaksaa paremmin. Liian pitkään treenaaminen voi helposti johtuu myös siihen että ratsastusta ei osata lopettaa tehtävän onnistumiseen.

      Lopuksi on taas hyvä ratsastaa loppu verkat (esim. kevyesti ravia 5min ja 10min käyntiä pitkin ohjin)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3099
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2578
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1515
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe