Sähköinen resepti

Resepti

Moikka,

Sähköisestä reseptistä sen verran että olen ymmärtänyt niin, että potilaalla on oikeus evätä lääkärin pääsy potilaan reseptitietoihin...

Käyn yksityisesti psykiatrilla, joka on määrännyt minulle mielialalääkkeet ja en missään tapauksessa halua työterv.huoltoni ( Diacor ) näkevän sitä. Diacoria käytän, jos sairastun ja tarvitsen todistuksen työpaikalleni. En tule ollenkaan juttuun lekurini kanssa siellä ja hänen ei todellakaan tarvitse nähdä, että käyn psykiatrilla ja käytän mielialalääkkeitä..

Aloitin viikko sitten Optiparin paniikkihäiriöön. Onko kenelläkään kokemusta lääkkeestä, auttoiko, lihottiko, veikö seksuaaliset halut? Tärkein kaikista on tietenkin apu paniikkeihin :)

16

341

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+2

Lainaus:

Pääsy tietoihisi on tarkoin rajattu
      On tarkoin määritelty, kuka saa katsoa tietojasi Reseptikeskuksesta:
      • Lääkkeen määrännyt lääkäri saa katsoa reseptit, jotka
      hän on itse kirjoittanut.
      • Sinua hoitava lääkäri tai sairaanhoitaja voi katsoa sähköisiä reseptejäsi, jos annat siihen luvan suullisesti. Ilman
      sinun lupaasi lääkäri voi katsoa tietojasi vain hätätilanteessa.
      • Apteekissa farmaseutti ja proviisori voivat katsoa sähköisiä reseptejäsi, kun haet lääkkeet apteekista.

...

Suostumus reseptitietojen
      katsomiseen
      Kun lääkäri tai sairaanhoitaja käsittelee uusimispyyntöäsi,
      hänen pitää ehkä katsoa myös muita Reseptikeskuksessa
      olevia reseptejäsi. Tietojen katsomiseen hän tarvitsee sinulta
      suullisen suostumuksen. Voit antaa suostumuksen samalla,
      kun teet reseptin uusimispyynnön.

Lainaus päättyy
      Lähde (Näin käytät eReseptiä -esite - Kanta.fi):
      http://www.kanta.fi/documents/10180/3444336/eResepti-esite suomeksi/aa45d3fc-ee62-4bd9-b922-fadbbc63fa60

En tiedä näkyykö jossain onko annettu lupa (suullisesta luvasta ei jää todistetta jollei sitä nauhoiteta) tai onko joku katsonut tietojasi (voitko tarkistaa onko tietty lääkäri katsonut tietojasi)

• Resepti

Heippa,

Kiitos vastauksesta :) Olen pitkäpiuhainen, mutta tulkitsen tuon niin, että työterv.lääkäri ei pääse / saa katsoja tietojani. Eli hän ei tule saamaan tietoonsa, että olen aloittanut mielialalääkkeet ja käyn psykiatrilla.
      Hyvä niin, koska siinä on niin viheliäs äijä, etten toista ole tavannut ja toivottavasti en koskaan tapaakaan :)

• e-resepti

E-reseptit ovat tulossa pakollisiksi kaikille. Se milloin ne ovat todella käytössä kaikilla yksityisilläkin lääkäreillä jää nähtäväksi. Joka tapauksessa koko e-reseptihomman yksi keskeisimmistä tarkoituksista on estää porukkaa hakemasta rauhoittavia ym. huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä useilta lääkäreiltä. Respojen päällekkäisyys estetään. Tämän uskotaan vähentävän katukauppaa sekä helpottavan poliisin suorittamaa valvontaa.

• Ovat tulossa

E-resepti tulee käyttöön yksityispuolella vuoden 2014 aikana.

Terveystietojen maanlaajuinen yhdistäminen on vasta kehitteillä eikä sen käyttööntuloa ole vielä määritelty. Sen jälkeen kaikki lääkärit ja kaikkialla Suomessa voivat tarkastella potilaan terveystietoja.

• SSRIlaake

Tuo sun lääkkeesi näyttää olevan SSRI lääke. Niistä on keskusteluja netissä. Jotkut ovat valittaneet SSRI lääkkeen vieneen seksihalut. Mutta kaikki on aina tapauskohtaista. Itse syön SNRI lääkettä (efexor). Seksihalut heikentyneet hieman - ei vakavasti.

• Resepti

Kiitos kaikille vastanneille :)

Ymmärrän kyllä E-reseptin pointin ja se onkin hyvä, jos ja kun sillä voidaan estää väärin käytöt. Mutta myös huono, koska kaikkien ei tarvitse tietää kaikkea... Ja itse siis tarkoitan tätä Diacorin lääkäriä.. Samoin, jos haen apteekista vaikka jotain reseptilääkettä, niin ei tunnu mukavalta että sieltä heti paukahtaa tieto myös Optiparista.. Tietenkin hienoa ettei tule vääriä lääke yhdistelmiä, mutta voihan ne yhteensopivuudet kysyä lääkäriltäkin. Paljon on hyvää tässä asiassa, mutta myös huonoa. Minä olen vielä suhteellisen ujo, niin en tykkää ajatuksesta, että apteekissakin käydessäni ei ole mitään "yksityisyyttä" :/

• g fd g

En halua vähätellä tätä sinun probleemaasi mutta yleensä apteekissa käy niin paljon asiakkaita päivän mittaan ettei yksittäisen asiakkaan lääkitys jää mieleen. Ehkä asia voi olla eri tosi pienellä paikkakunnalla. Suosittelen käymään asioimassa isommassa apteekissa...:)

• Verkkoapteekista

Mä kävin tänään Yliopiston apteekissa hakemassa taas tabuja. Siellä mainostettiin verkkoapteekkia. Kokeile sitä, jos et tykkää asioida apteekissa.

• Ehkäpä apua

Kun ostetaan reseptilääkkeitä YA:n verkkoapteekista, on asioitava puhelimitse farmaseutin kanssa aivan kuten tiskilläkin. Verkkoapteekissa vältetään kuitenkin lähistöllä olevien muiden asiakkaiden havainnot ja farmaseuttikaan ei todennäköisesti tunne asiakasta.

Tuohon lääkärikysymykseen se ei auta. Mutta lääkäriähän voi vaihtaa joskin uusikin lääkäri näkee samat tiedot Diacorin sisällä. Tuntuu vaan hieman oudolta salailla työterveyslääkäriltä (=työnantajalta) mielenterveysongelmat. Jos ja kun ne paljastuu myöhemmin, siitä voi tulla ongelmia (pahimmillaan potkut).

• 1+12
        Ehkäpä apua kirjoitti:

Kun ostetaan reseptilääkkeitä YA:n verkkoapteekista, on asioitava puhelimitse farmaseutin kanssa aivan kuten tiskilläkin. Verkkoapteekissa vältetään kuitenkin lähistöllä olevien muiden asiakkaiden havainnot ja farmaseuttikaan ei todennäköisesti tunne asiakasta.

Tuohon lääkärikysymykseen se ei auta. Mutta lääkäriähän voi vaihtaa joskin uusikin lääkäri näkee samat tiedot Diacorin sisällä. Tuntuu vaan hieman oudolta salailla työterveyslääkäriltä (=työnantajalta) mielenterveysongelmat. Jos ja kun ne paljastuu myöhemmin, siitä voi tulla ongelmia (pahimmillaan potkut).

Sanot että työterveyslääkäri on sama kuin työnantaja. Eikös paremminkin se ole työnantajan antama lääkäripalvelu.

Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus riippumatta kenen palveluksessa hän on.

Työnantaja ei omista työntekijöitään. Sille ei kuulu kaikki työntekijän asiat.

• sivullinen ö
        1+12 kirjoitti:

Sanot että työterveyslääkäri on sama kuin työnantaja. Eikös paremminkin se ole työnantajan antama lääkäripalvelu.

Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus riippumatta kenen palveluksessa hän on.

Työnantaja ei omista työntekijöitään. Sille ei kuulu kaikki työntekijän asiat.

"Sanot että työterveyslääkäri on sama kuin työnantaja."

Kyllä se käytännössä samaa tarkoittaa.

• Älä luota liikaa

Hän joka on kertonut työterveyslääkärille KAIKEN lääkityshistorian, voi huomata miten vankka se vaitiolovelvollisuus on. Kun määräaikaista työsuhdetta ei uusita, tai rupeaa hommia luisumaan muille, johtaa jäljet sylttytehtaalle. En suosittele koskaan kertomaan työterveydessä kaikkea, vaitiolovelvollisuus on lopultakin vain sana muiden joukossa. Ei pidä tuohon suhtautua kuin jumalan sanaan.

Mielenterveys-palstalla keskusteltiin juuri tuosta, kun työterveydestä lipsuu tietoja työnantajalle. Ei voi mitenkään todistaa, että näin kävi, mutta ei tilannetta muuta miksikään.

• jkjdsjkdjkdjk

Jos et halua sähköistä reseptiä, voit pyytää lääkäriltä paperireseptin. Paperireseptin tietoja ei tallenneta Reseptikeskukseen.

• Resepti

Moi,

Kiitos jälleen kaikille vastanneille. Eli olen töissä muualla, mutta lääkärimme on Diacorissa. Meillä on neljä "omaa" lääkäriä, mutta tämä yksi on nimetty meitä varten ja hän on se ns. ykkös lääkäri, kenen luokse mennään.
      Mulla on sairauksia muutenkin ihan tarpeeksi ( täysin todettuja sellaisia ), olen käynyt niin monta kertaa ja niin monissa testeissä. Nyt jos hän saisi veilä tämän mielialalääkkeen tietää, niin siitä ei hyvää synny. Uskokaa pois, mä tiedän sen...

• Äläfarmaseuttihuuda

Ymmärrän hyvin ettei kannata kertoa tietyistä mielenterveysongelmista työterveyslääkärille, ellei ole pakko. Se on hyvin kaksiteräinen miekka. Pahimmassa tapauksessa se johtaa työuralla vähintään sen pysähtymiseen, ellei jopa epäsuorasti potkuihin. Suoraan tätä ei sanota. Tietysti joskus hyvin järkevää kertoa mielenterveysongelmista juuri työterveyshuoltoon jos ne liittyvät oleellisesti työhön. Ihmiset ovat kuitenkin laumaeläimiä, ja leimaantuminen ei ole mikään leikin asia. On sellaisia privaattielämään liittyviä väliaikaisia ongelmia elämän tilanteesta johtuen, jotka voidaan luokitella tuohon laajaan mielenterveyteysongelmaan, mutta jotka eivät tee työntekijästä yhtään epäkelpoa.

Toinen asia josta haluan kirjoittaa on farmaseuttien käytös apteekissa. Jos paperireseptien ainakin monet huutelevat kovaan ääneen lääkkeiden nimiä niin että kaikki kuuluu muille, niin mitä se on sähköisen reseptin aikana? Tuskin sieltä käännetään näyttö asiakkaalle ja sanotaan että nämä lääkkeet eivät sovi yhteen, tai että näitä on saatu kahdelta lääkäriltä ja niiden annostus on se ja se. Siellä kailotetaan ääneen kaikki. Fiksut farmaseutit puhuivat ennen että paljonko otat lääkettä 1 tai 2. Miten käy sähköisen reseptin aikana? Pitäisi olla vakavat seuraamukset farmaseuteille jotka kailottavat toisen lääkkeitä ääneen.

• Joskus tarvitaan

Olen ylittänyt jo muutama vuosi sitten eläkeiän ja olen todennut ettei minulle ole koskaan (ei paperi- eikä e-reseptiaikana) kailotettu ääneen lääkkeiden annostuksista ja sopivuudesta yhteen. Joskus on kyllä annettu ohjeita lääkkeen ottorajoituksista (ruuan kanssa tai ei, ei maidon kanssa tms.) mutta nekin normaalilla puheäänellä siten ettei se kuulu kovinkaan kauas. Mutta olen kyllä huomannut että vanhukset joilla on ongelmia lääkkeiden annostuksen ja ottamisen kanssa ja kyselevät neuvoja, saavat hyvinkin tarkkaa neuvontaa (mikä on plussaa) ja ehkäpä asiakkaan huonon kuulon vuoksi ääntäkin on jouduttu korottamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3880
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3466
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3078
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2920
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1914
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1908
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1749
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1693
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1691
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1644
    Aihe