Jeesuksen kaste

IsoP.

Matt. 3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".


Selitys:
13: Jeesus meni Johanneksen tykö kastettavaksi, koska Jumala oli niin sen suunnitellut. Jumala oli ilmoittanut tämän ”tehtävän” Jeesukselle, niin kuin oli ilmoittanut myös Johannekselle.

14: Johannes tiesi kuka Jeesus on, koska Jumala oli ilmoittanut siitä hänelle. Johannes tiesi oman asemansa Jeesuksen edessä ja pyysi sitä kastetta minkä Jeesus tulee antamaan kaikille Häneen – Jeesukseen uskovalle. Mutta sen aika ei vielä ollut tullut, koska Jeesus ei ollut vielä mennyt Isän luokse.


15: Jeesus kannusti Johannesta viemään sen tehtävän loppuun jonka Jumala oli heille antanut. Huomaa Jeesus sanoo: ”MEIDÄN sopii täyttää…”. Sillä he yhdessä tiesivät mistä oli kysymys tulevassa tapahtumassa ja se heidän oli täytettävä. Vaikka Johannes olisi halunnut polvistua Jumalansa edessä, mutta Johanneksen oli tehtävä se työ joka hänelle oli annettu.


16: Tämä on se hetki, jossa Jumala asettaa Jeesuksen ” ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan”. Ylipapiksi meille, ketkä tulemme uskon kautta papeiksi, Jumalaa palvelemaan. Niin kuin Paavali asian kiteyttää Pappis tehtävästämme.

Room. 12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Vanhassa liitossa papiksi vihittiin 30 vuotiaana. Näin kävi myös Jeesuksen osalla. Papiksi vihkiminen Mooseksen laissa tapahtui vedellä peseminen ja öjyllä voitelemalla.
Nämä tapahtuivat kun Jeesus sai vesikasteen Johannekselta. Jeesus sai ”pesun” henkilöltä josta Hän sanoo:” ei ole vaimoista syntyneitten joukossa yhtäkään suurempaa kuin Johannes”. Tämän piti tehdä ”ihmisistä suurin”, kukaan muu ei ollut arvollinen siihen tehtävään.
Öljyllä voitelu tapahtui Jumalan taholta ja öljynä toimi Pyhä Henki. Papiksi vihkimiseen kuului myös pukeutua monilla vaatteilla, jotka kuvasivat niitä kaikkia ominaisuuksia joita Jeesus on. Joten Jeesusta ei tarvinnut pukea millään, sillä Hän itse oli paikalla kaikkien ominaisuuksiensa kanssa. Mutta me, jotka tulemme uskoon puemme päällemme tämän papin puvun, joka on Jeesus Kristus.


17: Jumala sanoo vielä ne sanat jotka todistavat sen, että Jeesus on tullut ylipapiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan:

Hepr. 5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Tämä on niitä harvoja tapahtumia missä Isä, Poika ja Pyhä Henki on yhtä aikaa paikalla. Tämä on tapahtuma missä maailma ”luotiin” uudesti, tuli uusi aikajakso. Vanha aika oli loppumassa ja Uusi aika alkamassa. Laki kuolemassa, armo heräämässä. hetki missä Jumalan valtakunta tuli ihmisten luokse. Tämä hetki, mikä johti pian siihen, että jokaisen ihmisen oli mahdollista pelastua. Sen täydellisen yhden uhrin seurauksena, jolla vain Jumalan Poika ja ylipappi voi sovittaa kaikki synnit, verensä.

Toinen suuri teema mikä on tämän tapahtuman taustalla on: ”'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä”. Lyhyesti kerrottuna se tarkoittaa sitä, että vedellä kastaminen kuuluu vanhaan liittoon ja Hengellä kastaminen on uutta liittoa.

Jotkut sanoo, että tämän tapahtuman merkitys on Jeesuksen antama esimerkki sille, että aletaan harrastamaan jotakin vesikaste rituaalia. Mitä suurinta hölynpölyä, jos joka niin sanoo. Tämä tapahtuma pitäisi järisyttää jokaisen sydäntä, joka on hengessä Häneen kastettu. Tämä on tapahtuma jossa ihmiseksi tullut Jumala on tuotu maailman eteen todistajien läsnäolossa. Sitten jotkut haluaa ”vesittää” koko jutun.
Meidän pitäisi heittäytyä maahan, niin kuin Johanneskin olisi halunnut tehdä, tämän asian edessä ja pyytää niin kuin nainen kaivolla: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".

48

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiastakyse

      Tie pitää alkaa ALUSTA. Jeesus asetti kaste- ja opetuskäskyn vasta kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeen ja sillä kasteella Hän tarkoitti vedellä kastamista. Maanpäällisellä vedellä kastaminen tarkoittaa opetuslapseuteen liittämistä.
      Opetuslapsi saa kasteen yhteydessä, eli kastetalahjana Pyhän Hengen lahjan ja tuo LAHJA alkaa kirkastamaan Jumalan Poikaa. Joka uskoo Pyhän Hengen lahjan kirkastamaan Jumalan Poikaan, saa Sanan kautta pesun vedellä, mutta nyt se tapahtuu taivaan vedellä.
      Jumala eroitti jo alussa taivaan veden maan vedestä ja siksi ei riitä, että maanvedellä annettu kaste jää ainoaksi kasteeksi, vaan täytyy kulkea parannuksen kautta ristille ja ahtaan portin kautta Jumalan luokse ja saada Häneltä Pyhän Hengen kaste ja jopa tulen kaste.

      Kastakaa ja opettakaa on Jeesuksen käsky ja joka uskoo ja KASTETAAN saa nähdä Jumalan. Jo täällä uskossa kastetun/Suuren Kastajan kasteen saaneen elämä muuttuu ja merkit seuraavat jokaista Jumalan kastamaa.

      Uskonoppi on niin yksinkertainen, että kaste ja usko kasvattaa uudestisyntymiseen, eli uudestisyntyminen tapahtuu vedellä pesten Sanan kautta.

      • lkgfjkljey

        asiastakyse: " ... uudestisyntyminen tapahtuu vedellä pesten Sanan kautta."

        Aamen! Jotkut harhaoppiset väärentävät sanaa väittäen, että uudestisyntyminen tapahtuu sanalla pesten Sanan kautta.


      • klgjkj

        Jeesus käski opetuslapsiaan kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen! Joten kun opetuslapset kastavat tuon käskyn mukaisesti, silloin voidaan sanoa "Jeesus kastaa". Ja koska Jeesus on Jumalan Poika, niin voidaan jopa sanoa "Jumala kastaa". Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!


    • fkjkjbrn

      Jeesus kastettiin Johanneksen kasteella (Johannes Kastaja siis kastoi Jeesuksen). Siinä yhteydessä kun

      "Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: 'Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt'."

      Siis ihan Johanneksen kasteen hetkellä ei Pyhä Henki laskeutunut Jeesuksen päälle. Nyt uuden liiton aikana ei tarvitse eikä voidakaan saada Johanneksen kastetta, jotta siltä osin emme voi seurata Jeesuksen esimerkkiä.

    • lhkj34hj

      Johanneksen kasteeseen ei oltu luvattu Pyhän Hengen lahjan saamista, mutta helluntaista lähtien on:

      "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt. 2:38)

      Siis " ... ja ottakoon ...kasteen ... niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

      * Johanneksen kaste - ei luvattu Hengen saamista, siis vain vesi, ei Henki.

      * Lähtien Helluntaista - luvattu Hengen saaminen, kastamisessa ensiarvoista syntien anteeksisaaminen ja Hengen saaminen, siis Hengessä kastetaan.

    • Uusi liitto!

      Ei Jeesus tullut pappeuteen Mooseksen lain mukaisesti (siis Aaronin järjestyksen mukaan).

    • IlkkaVainio
      • eipä juuri

        Ei ole. Paavola on ja pysyy yhtenä harhautuneena uudestikastajana, vaikka kuinka paljon linkkejä sivuilleen tänne massapostittaisi!


      • näinonjoo
        eipä juuri kirjoitti:

        Ei ole. Paavola on ja pysyy yhtenä harhautuneena uudestikastajana, vaikka kuinka paljon linkkejä sivuilleen tänne massapostittaisi!

        Juuri näin! Hän ymmärtää kasteen olemuksen täysin väärin ja sitä kautta evenkeliumin Sana haalistuu.


      • PP näkee pitkälti jo asiat oikein, mutta hänellä on herätysliike tausta, eikä hän siksi pysty luopumaan ulkoisesta suorituksesta, eli vesi kasteesta !

        Siis PP ymmärtää, että se vesi kaste ei tuo mitään seurakunta jäsenyyttä eikä se pelasta, eikä siinä haudata uskovaa, saati muutakaan, mutta vesi kaste "riitti" on niin tiukassa, kun se on "äidinmaidossa" jo saatu ja omaksuttu, että ei ainakaan vielä PP ole kyennyt sitä lopullisesti kyseenalaistamaan, ikävä kyllä.

        Siis jos olen oikein ymmärtänyt, niin PP ei katso saavuttavansa siis sillä ulkoisella teolla mitään, mutta kuitenkin hän yhä roikottaa sitä mukana.

        Jos hän ajatuksella miettisi, että on VAIN 1 kaste, ja sitten miettisi kunnolla, että mikä se kaste on uudessa liitossa, niin ehkäpä Herra pääsisi sen avaamaan hänelle myös ?

        Siis kuten Sana ja Johannes selvästi sanoo:

        Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Eli kun Jumala synnyttää Sanan kautta sen Uskon, niin siinä kohtaa Jeesus siis kastaa Pyhällä Hengellä.

        Näin toteutuu joka uskoo ja kastetaan pelastuu, sillä vesi kaste ei pelasta ketään, ja sen PP myös tietää jo !


      • IsoP.
        vr62 kirjoitti:

        PP näkee pitkälti jo asiat oikein, mutta hänellä on herätysliike tausta, eikä hän siksi pysty luopumaan ulkoisesta suorituksesta, eli vesi kasteesta !

        Siis PP ymmärtää, että se vesi kaste ei tuo mitään seurakunta jäsenyyttä eikä se pelasta, eikä siinä haudata uskovaa, saati muutakaan, mutta vesi kaste "riitti" on niin tiukassa, kun se on "äidinmaidossa" jo saatu ja omaksuttu, että ei ainakaan vielä PP ole kyennyt sitä lopullisesti kyseenalaistamaan, ikävä kyllä.

        Siis jos olen oikein ymmärtänyt, niin PP ei katso saavuttavansa siis sillä ulkoisella teolla mitään, mutta kuitenkin hän yhä roikottaa sitä mukana.

        Jos hän ajatuksella miettisi, että on VAIN 1 kaste, ja sitten miettisi kunnolla, että mikä se kaste on uudessa liitossa, niin ehkäpä Herra pääsisi sen avaamaan hänelle myös ?

        Siis kuten Sana ja Johannes selvästi sanoo:

        Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Eli kun Jumala synnyttää Sanan kautta sen Uskon, niin siinä kohtaa Jeesus siis kastaa Pyhällä Hengellä.

        Näin toteutuu joka uskoo ja kastetaan pelastuu, sillä vesi kaste ei pelasta ketään, ja sen PP myös tietää jo !

        Ihmeellistä että PP työntää monesti vesikasteen sivuun, mutta kuitenkin viimeiselle riville laittaa "no kyllä se pitää silti olla", vaikka ei ole mitään perusteita. Ensiksi tekee sen monin tavoin vesikasteen tyhjäksi, sitten vielä nykii sitä perässä. Siinä hän onkin oikeassa, että vesikasteella ei oikeasti ole paikkaa uskovan elämässä, koska Raamattukin sanoo niin.

        Mutta on se niin ihmeellistä että ihminen ei pääse eroon "perinteistään". Tietysti ihminen on ihminen ja haluaa pistää oman lusikkansa aina joka soppaan. No pääseepä sanomaan nytkin että MINÄ tein jotain suurta (ei tietenkään ääneen).


      • IsoP. kirjoitti:

        Ihmeellistä että PP työntää monesti vesikasteen sivuun, mutta kuitenkin viimeiselle riville laittaa "no kyllä se pitää silti olla", vaikka ei ole mitään perusteita. Ensiksi tekee sen monin tavoin vesikasteen tyhjäksi, sitten vielä nykii sitä perässä. Siinä hän onkin oikeassa, että vesikasteella ei oikeasti ole paikkaa uskovan elämässä, koska Raamattukin sanoo niin.

        Mutta on se niin ihmeellistä että ihminen ei pääse eroon "perinteistään". Tietysti ihminen on ihminen ja haluaa pistää oman lusikkansa aina joka soppaan. No pääseepä sanomaan nytkin että MINÄ tein jotain suurta (ei tietenkään ääneen).

        Tässä kohtaa on hyvä huomata eräs tutkimus, jossa tutkittiin sitä, että jos jotakin on opittu ensin väärin, niin sen korjaaminen on äärimmäisen vaikeaa.

        Siis vaaditaan muistaakseni kymmenittäin sen uuden totuuden kertaamista, jotta ihminen kykenee vihdoin edes jollain tasolla sen uskomaan, ja siihen vielä pidempään, että hän todella pitää sitä lopulta Totuutena.

        Näin ollen, uuden totuuden oppiminen on erittäin pitkä ja vaikea prosessi, eikä siten tule olla kovin ankara sille joka Totuutta todella etsii.

        Itselläni meni aikaa oppia nämä asiat, ja Herran piti avata ensin paljon muita asioita ymäpäriltä, että minä vihdoin kykenin uskomaan itse siihen, että vesi kaste ei kuulu uuteen liittoon enää.

        Minun itseni siis piti saada laaja vahvistus ja useampaan kertaan eri tavoin Herralta, ennen kuin itse kykenin ottamaan vastaan Totuuden.

        Ja vasta sitten se on alkanut yhä vahvistua kun Herra on avannut lisää paikkoja jotka vain yhä vahvistavat asian.

        Itse asiassa tulin tänne keskustelemaan juuri siksi, että joku olisi kunnolla koetellut ne kaikki oppimani asiat, ja siis halusin jonkun todella asioihin perehtyneen koettelemaan oppimani asiat, mutta täällä se ei näköjään ole mahdollista, ikävä kyllä.

        Pitäisi kai mennä teologiseen vihdoin ja sitten väitellä tuosta aiheesta, ehkäpä siten olisi edes joku joka haluaisi ne Sanan kohdat ja näkemykset kunnolla koetella ja tutkia Sanaalla ja sen kautta ???


      • IsoP.
        vr62 kirjoitti:

        Tässä kohtaa on hyvä huomata eräs tutkimus, jossa tutkittiin sitä, että jos jotakin on opittu ensin väärin, niin sen korjaaminen on äärimmäisen vaikeaa.

        Siis vaaditaan muistaakseni kymmenittäin sen uuden totuuden kertaamista, jotta ihminen kykenee vihdoin edes jollain tasolla sen uskomaan, ja siihen vielä pidempään, että hän todella pitää sitä lopulta Totuutena.

        Näin ollen, uuden totuuden oppiminen on erittäin pitkä ja vaikea prosessi, eikä siten tule olla kovin ankara sille joka Totuutta todella etsii.

        Itselläni meni aikaa oppia nämä asiat, ja Herran piti avata ensin paljon muita asioita ymäpäriltä, että minä vihdoin kykenin uskomaan itse siihen, että vesi kaste ei kuulu uuteen liittoon enää.

        Minun itseni siis piti saada laaja vahvistus ja useampaan kertaan eri tavoin Herralta, ennen kuin itse kykenin ottamaan vastaan Totuuden.

        Ja vasta sitten se on alkanut yhä vahvistua kun Herra on avannut lisää paikkoja jotka vain yhä vahvistavat asian.

        Itse asiassa tulin tänne keskustelemaan juuri siksi, että joku olisi kunnolla koetellut ne kaikki oppimani asiat, ja siis halusin jonkun todella asioihin perehtyneen koettelemaan oppimani asiat, mutta täällä se ei näköjään ole mahdollista, ikävä kyllä.

        Pitäisi kai mennä teologiseen vihdoin ja sitten väitellä tuosta aiheesta, ehkäpä siten olisi edes joku joka haluaisi ne Sanan kohdat ja näkemykset kunnolla koetella ja tutkia Sanaalla ja sen kautta ???

        Totta. Uuden sisäistäminen on helpompaa, kuin vanhasta pois oppinen. Itsellä ei ole ollut sellaisia "opetuksen" rasitteita. En ole koskaan syönyt mitään pureskelematta ja pakko syöttäminenkään ei ole koskaan onnistunut. Olen saanut olla todella levossa Jeesuksessa, sillä vapauteen meidät on vapautettu. Ainoona opettajana ja tien näyttäjänä on saanut olla Pyhä Henki.

        Moni liike ja kirkko on saanut alkunsa jonkunlaisesta "herätyksestä". Siihen on liittynyt aina joku juttu ja ne tekevät siitä jutusta monesti tärkemmän kuin Jeesus. Jotkut puhuu kielillä, joillakin armo, jotkut on valittuja, jotkut parantaa... Sitten ne pyörii sen asian ympärillä ja "unohtaa" Jeesuksen. Niille tulee hyvin kapea uskon näkemys, koska toimivat kaikessa sen "herätyksen" jutun kautta ja kompastuvat lopulta siihen. Meidän pitäisi toimia aina Jeesusksen kautta, koska Hän on tätä kaikkea ja enemmän.

        Sitten vielä kaste, jota toimitetaan kymmenillä eri tavoin ja kaikki tekee "oikein". Mahdoton yhtälö. Upotetaan, kellutetaan, sanotaan sitä, sanotaan tätä, tehdään silloin, tehdään tälloin, upotetaan kerran, upotetaan kolmesti, puhutaan hepreaa, puhutaan kreikkaa, se saa kastaa, se ei saa kastaa. kenet ei saa kastaa, kenet saa kastaa, mene kasteelle, älä mene sille kasteelle jne. Täynnä ihmisen sääntöjä ja käskyjä.

        Kun on olemassa todellinen "yksi kaste", jonka Jumala tekee, kun sen aika on. Se on oikea ja pätevä. Ei jää jossittelun varaa, ei tulkintaa. Hän tietää kuka on Häneen kastettu ja on Hänen lapsensa. Ei mitään epäselvyyttä. Eikä homma kaadu siihen sanottiinko jotain väärässä järjestyksessä.

        Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Eikä siinä ole kyse kielillä puhumisesta tai kasteen lupauksesta, vaan uudesti syntymisestä.


    • kysyvälammas

      vr onko vesikaste tarpeeton?

      • On tarpeeton, sillä nyt ollaan uudessa liitossa, jossa Hengelliset asiat tapahtuvat uskovassa sisäisesti !

        Ulkoisia menoja ja pesoja sun muuta ei ENÄÄ tarvita, Kristuksessa kaikki se ulkoinen on saatu sisäisesti ja yhä saadaan.


    • pieniJumalanlapsi

      Ap. 8:38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

      Ap. 10: 47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" 48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

      vr on eksyttäjä ja ihan harhassa. Kristallinkirkas ja lumivalkea on raamatun todistus uuden liiton vesikasteesta. Älkää uskoko vr.ää se on ihan harhassa ja muita aina morkkaa ja itteään korottaa.

      • dyyni

        Näin on, vr62 opettaa aivan jotain muuta kuin kristillistä oppia.


      • On teillä varmasti raamatun tulkintoja, mutta kuten tuossa kohtaa Pietarille tuli ihan uutena asiana se, että pakanatkin ovat osallisia Kristuksen sovitus työhön, niin Pietari siis turhaan alkoi kastaa pakanoita.

        Israelin kansaan kuuluvat sen silloin eläneen sukupolven vanhan liiton uskovat siis siirrettiin vesikasteen kautta uuteen liittoon, eli he ottivat vastaan Jeesuksen.

        Mutta en jälkeen ei enää ole ollut Israelin kansan ollut mahdollista siirtyä suoraan uuteen liittoon, sillä v 60 temppeli tuhottiin ja vielä juuri kuten Jeesus sanoi, eli ei kiveäkään jää päällekkäin maahan jaottamatta, eli se on kuva vanhan liiton lopullisesta lopusta.

        Näin ollen vanhan liiton uskovien oli elämänsä ajan mahdollisuus siirtyä uuteen liittoon SUORAAN, mutta sen jälkeen vanha liitto oli lopullisesti purettu Jumalan taholta, ja siitä oli siis kuvana se koko temppelin maahan jaotttaminen jopa niin että ei kiveäkään jäänyt toisen päälle!

        Se on mielestäni käsittämätöntä, että näitä asioita ei ole tajuttu, vaikka moni on Sanaa tarkastikin tutkinut, olen siitä hyvin ihmeissäni.

        Se Kandakean Hoviherra oli siis juutalainen, hän nimittäin luki Jesajan kirjaa ja ei ymmärtänyt vain siinä olevaa ennustusta Jeesuksesta, ja ns. juutalaiset siis itse halusivat sille kasteelle, ja juutalaisten kohdalla meni niin, että ENSIN vesikaste, eli JULKINEN tunnustautuminen Jeesukseen uskovaksi ja sitten he saivat Pyhän Hengen.

        Mutta toki se ei ennen Hengen vuodatusta ollut VIELÄ mahdollista.

        Mutta Kornelius oli ENSIMMÄINEN pakana, ja hän ja he saivat Hengen heti uskoon tullessaan eli uudestisyntymässä, ja sitä myös Pietari siis ihmetteli, ja varmuudeksi suoritti vedellä kastamisen, mutta ihan turhaan siis, ei siitä toki mitään haittaa ole, siis jos ei uskova usko, sen teon kautta saavuttavansa jotakin lisää tai ohi Jeesuksen Kristuksen.

        Sillä Kristuksessa saamme IHAN KAIKEN !

        Minä olen siis ihmetellyt, kuinka ihan perus asioita ei ole huomioitu, eli sitä, että kaikki Korneliuksen tapausta edeltäneet vesi kastamiset ovat olleet siis Israelin huoneeseen kuuluvien, eli ns. Juutalaisten kastamisia, heidän vanhan liiton tapojen mukaan.

        Uskovien keskuudessa on takeruttu vain yksittäisiin jakeisiin ja tapahtumiin, ilman, että olisi tutkittu asiaa laajemmin, eli kokoonaisuutena näitä kaste asioita.


      • lgfkhhw2

        Hyväksyyköhän mathetes ja muut helluntailaiset nimimerkin vr62 kasteopetuksen eli sen että ei tarvita vettä kastamiseen? Ilmeisesti hyväksyvät tuon opetuksen koska ei mathetes ym. nimimerkin vr62 opetukseen mitään sano ...


      • lgfkhhw2 kirjoitti:

        Hyväksyyköhän mathetes ja muut helluntailaiset nimimerkin vr62 kasteopetuksen eli sen että ei tarvita vettä kastamiseen? Ilmeisesti hyväksyvät tuon opetuksen koska ei mathetes ym. nimimerkin vr62 opetukseen mitään sano ...

        Nuo hellarit kai pysyvät omassa "loossissaan", eli heillä on omat kaste keskustelut siellä Helluntailaisuus osion alla.

        Ja moni on kai kyllästynyt siihen kun täällä on näitä tiettyjä, jotka eivät edes halua tutkia, vaan he jo muka tietävät kaiken, eli edes selvä suomi ei mene perille, vaan täysin turha jankkaus vain alkaa.


      • pihallako
        dyyni kirjoitti:

        Näin on, vr62 opettaa aivan jotain muuta kuin kristillistä oppia.

        Joo,vr62 tuntuu olevan aivan pihalla.


    • valencialoma

      VR selontekosi varmisti sen että kuuntelet pahaa henkeä et Pyhää Henkeä. Miten voit olla noin sekaisin? Et tajua edes alkeita. Luet raamattua ihan väärin.

      • Taasko tämä demonisointi alkaa ?

        Eli sanotte, että "Sinussa, eli toisessa ihmisessä on ja vaikuttaa paha henki, kun et ole samaa mieltä kuin me, ME jotka itse olemme omasta mielestämme oikeaoppiset, vaikka emme edes tutki kunnolla asioita ensin ! "

        Täällä on vaikeaa tai jopa mahdotonta keskustella edes rauhassa, kun jo alku vaiheessa tämä paha henki syyttely alkaa, ja ilmeisesti siksi, että ei edes löydetä aitoja vasta perusteluja, kun Sanan tuntemus on niin heikkoa ?


    • ootoutojehu

      Onko sinulla vr ainoastaan oikeus demonisoida ja haukkua muita raamatun tuntemuksen puutteesta?

      • Enpä ole demonisoinut ketään !

        Totuuden voi sanoa, minkä näkee, eli se ei ole haukkumista, vaan tosi asioiden toteamista.

        En siis ymmärrä sellaista toimintaa, jossa ITSE ei ole saatu kunnon opetusta Herralta Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta, vaan sen sijaan toistellaan vain toisten oppeja ja ajatuksia, ja kuitenkin ollaan niin kovasti tietävinään kaikki oikein ja kunnolla.

        Eli jos VÄITTÄÄ jotakin varmaksi, niin SILLOIN pitäisi itsellä olla se Tieto, ja ymmärrys, eikä kuten täällä on monella, eli toistelaan vain toisten ihmisten sanoja ja oppeja itse sokeana.

        Eli ei olla todella ITSE edes kunnolla koeteltu sitä, mitä joku tai jotukut ovat opettaneet, eli siitä ei silloin ITSELLÄ ole todellista varmuutta, eikä Uskoa.

        Siis asioista voi toki keskustella ja oppia ja opiskella yhdessä, mutta jos ja kun aletaan asioita varmaksi väittämään, niin silloin tulee kestää niiden oppien koettelu ja arvostelu, ja myös siis sen oman toiminnan arvostelu myös, sillä kun Tieto kasvaa, niin vastuu kasvaa ja silloin tulee kyetä ottamaan vastaan myös asiallista arvostelua kuten aikuinen.

        Minä otan siis itse vastaan kyllä asiallista arvostelua ja sanojeni asillaista arviointia Sanalla ja sen kautta, mutta puskista huutelu ja vastoin Totuutta vieläpä syyttelyt, että Pyhä Henki, joka minussa asuu olisi joku paha henki, siinä ylitetään jo pahasti asiallisuuden rajat.

        Ja olen jo kirjoittanut, että siinä ei arvioida oikeastan minua, vaan Pyhää Henkeä siis väitetään saastaiseksi hengeksi, ja silloin on jo ylitetty paljon rajoja:

        9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

        10 Nämä sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä.

        11 Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!
        12 He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,
        13 rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.
        14 Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä
        15 tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
        16 He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.

        Niin "outojehu", kannattaa ensin katsoa peiliin, ja miettiä miten itse toimii, ja kuinka vaarallisille vesille on joutunut ja mitä se oma toiminta oikein on ?

        Eli jos keskustelu olisi puoleltanne ihan asiallista, ei teidän toimiinne minun tarvitsisi puuttua ollenakaan, mutta nythän ei selvästikään niin ole, ikävä kyllä !

        Ja minä siis mielummin keskustelisin asiallisesti, aikuismaiseen tyyliin, siihen kykenevien kanssa, enkä pidä todellakaan aikuismaisena esim. "valencialoma" nikin edellistä viestiä, pidätkö sinä ?


    • sivustaseurannut

      vr mitäs sanot tähän. 1. kor. 11. 14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, 15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. 16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

      Erehtykö Paavali ku kastoi vedessä noi ihmiset? Ei. Sää oot harhassa ja erehtyny tee ny parannus ja lopeta eksyttäminen.

      • IsoP.

        Paavali huomasi erehtyneensä. Ei siinä auta kuin tunnustaa ja katua. Uskon että Paavali sai anteeksi mokansa.

        Minä kiitän Jumalaa kanssa etten ole kastanut ketään. Kiitän myöskin Jumalaa että olen saanut tulla kastetuksi Jeesuksen toimesta.

        Toivottavasti kaikki sivustaseuraajat voivat tulla osallisiksi samasta, ettei ne jää vaan sivustaseuraajiksi.


      • Tuo on tärkeä kohta kun mietitään ja tutkitaan uudestisyntyviä PAKANOITA ja verrataan heitä niihin vanhan liiton uskoviin, jotka siirtyivät siis suoraan silloin uuteen liittoon tunnustautuen uskomaan, että Jeesus on luvattu Messias, Vapahtaja.

        Siis olen JO kirjoittanut sen, että näen hieman erilaisen uuteen liittoon siirtymis tavan kun olen lukenut ja tutkinut Sanaa, siis pakanoiden ja NIIDEN ns. JUUTALAISTEN välillä, jotka silloin siis siirtyivät SUORAAN vanhasta liitosta uuteen liittoon !

        Siis on hyvä huomata, että pakanoiden apostoli juuri sanoi nuo sanat, ja sekin olisi hyvä lukea Sanasta, että Paavaali aina paikkakunnalle tullessaan, ENSIN julisti sanomaa Jeesuksesta ns. juutalaisille, eli synagoogaan piti päästä ensin esteettä, ja se olisi estynyt helposti, jos ne juutalaiset olisivat nähneet Paavalin olevan ja aterioivan pakanoiden/syntisten kanssa:

        10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
        11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"

        Siis Paavalin työ juutalaisten keskuudessa olisi heti estynyt, mutta kun järjestys oli tuo mikä Paavalilla oli, hän ehti kertoa myös siitä, että pakanat ovat kanssa perillisiä ja samaan lupaukseen osallisia !

        Eli kun Paavali sanoo kastaneensa muutaman VAIN, niin se tarkoittaa siis suomeksi noita juutalaisia, jotka siis siirtyivät suoraan uuteen liittoon tunnustautuen siinä kasteessa Jeesukseen uskoviksi.

        Mutta Paavali siis sanoo juuri tuossa Sanan kohdassa, että hän KIITTÄÄ Jumalaa, että ei ole kastanut kuin pari !!!

        Jos vesi kaste olisi kuulunut KAIKILLE, Paavali ei vuoren varmasti olisi sanonut noin, ja Paavali vielä varmistaa asian:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        KRSITUS EI LÄHETTÄNYT PAAVALIA KASTAMAAN !!!

        Jos Jeesus olisi lähettänyt ja sanonut, että kasta/kastakaa KAIKKI, niin Paavali olisi TÖYSIN VARMASTI SANONUT KASTANEENSA JOKA IKISEN USKOON TULLEEN !!!

        Ihan oikeasti, miettikää nyt hieman edes noita Paavaalin sanoja Herran edessä ja pyytäkää Herralta, että Hän avaa Henkensä kautta asiat teille itsellenne !

        Koetelkaa edes, eli pyytäkää opetusta suoraan Herralta !

        Kuka siis eksyttää ?

        Minä kuljen vain Paavalin viitoittamaa tietä, ei minuakaan ole lähetetty ketään vedellä kastamaan, ja miksi siis Paavali sanoo vielä seuraavaa siinä kohtaa:

        " vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. "

        Eli evankeliumin julistuksen kautta uudesti synnytään, eli synnytään Hengestä, ja jos siis kastetaan vedellä, niin osa siitä Kristuksen Ristin Työstä siirretään nopeasti vesi kasteessa saatavaksi, IHAN KUTEN ON KÄYNYT !

        Kristuksessa on KAIKKI, ja uudestisyntymässä KAIKKI on JO tapahtunut meissä sisäisesti, ei tarvita enää mitään ulkoisia pesoja !

        Heprealaiskirje 9
        10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
        12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
        13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
        14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

        jatkuu...


      • vr62 kirjoitti:

        Tuo on tärkeä kohta kun mietitään ja tutkitaan uudestisyntyviä PAKANOITA ja verrataan heitä niihin vanhan liiton uskoviin, jotka siirtyivät siis suoraan silloin uuteen liittoon tunnustautuen uskomaan, että Jeesus on luvattu Messias, Vapahtaja.

        Siis olen JO kirjoittanut sen, että näen hieman erilaisen uuteen liittoon siirtymis tavan kun olen lukenut ja tutkinut Sanaa, siis pakanoiden ja NIIDEN ns. JUUTALAISTEN välillä, jotka silloin siis siirtyivät SUORAAN vanhasta liitosta uuteen liittoon !

        Siis on hyvä huomata, että pakanoiden apostoli juuri sanoi nuo sanat, ja sekin olisi hyvä lukea Sanasta, että Paavaali aina paikkakunnalle tullessaan, ENSIN julisti sanomaa Jeesuksesta ns. juutalaisille, eli synagoogaan piti päästä ensin esteettä, ja se olisi estynyt helposti, jos ne juutalaiset olisivat nähneet Paavalin olevan ja aterioivan pakanoiden/syntisten kanssa:

        10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
        11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"

        Siis Paavalin työ juutalaisten keskuudessa olisi heti estynyt, mutta kun järjestys oli tuo mikä Paavalilla oli, hän ehti kertoa myös siitä, että pakanat ovat kanssa perillisiä ja samaan lupaukseen osallisia !

        Eli kun Paavali sanoo kastaneensa muutaman VAIN, niin se tarkoittaa siis suomeksi noita juutalaisia, jotka siis siirtyivät suoraan uuteen liittoon tunnustautuen siinä kasteessa Jeesukseen uskoviksi.

        Mutta Paavali siis sanoo juuri tuossa Sanan kohdassa, että hän KIITTÄÄ Jumalaa, että ei ole kastanut kuin pari !!!

        Jos vesi kaste olisi kuulunut KAIKILLE, Paavali ei vuoren varmasti olisi sanonut noin, ja Paavali vielä varmistaa asian:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        KRSITUS EI LÄHETTÄNYT PAAVALIA KASTAMAAN !!!

        Jos Jeesus olisi lähettänyt ja sanonut, että kasta/kastakaa KAIKKI, niin Paavali olisi TÖYSIN VARMASTI SANONUT KASTANEENSA JOKA IKISEN USKOON TULLEEN !!!

        Ihan oikeasti, miettikää nyt hieman edes noita Paavaalin sanoja Herran edessä ja pyytäkää Herralta, että Hän avaa Henkensä kautta asiat teille itsellenne !

        Koetelkaa edes, eli pyytäkää opetusta suoraan Herralta !

        Kuka siis eksyttää ?

        Minä kuljen vain Paavalin viitoittamaa tietä, ei minuakaan ole lähetetty ketään vedellä kastamaan, ja miksi siis Paavali sanoo vielä seuraavaa siinä kohtaa:

        " vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. "

        Eli evankeliumin julistuksen kautta uudesti synnytään, eli synnytään Hengestä, ja jos siis kastetaan vedellä, niin osa siitä Kristuksen Ristin Työstä siirretään nopeasti vesi kasteessa saatavaksi, IHAN KUTEN ON KÄYNYT !

        Kristuksessa on KAIKKI, ja uudestisyntymässä KAIKKI on JO tapahtunut meissä sisäisesti, ei tarvita enää mitään ulkoisia pesoja !

        Heprealaiskirje 9
        10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
        12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
        13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
        14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

        jatkuu...

        jatkoa...

        Ongelmana on monesti se, että uskova ei edes itse tiedä, mitä kaikkea Herramme Jeesus siinä uudesti syntymässä sisäisesti uskoon tulleessa tekee, ja siksi moni siirtää osan siitä ymmärtämättömyyttään vesi kasteeseen, joka siis ei kuulu enää pakanoille, eikä edes enää juutalaisille, sillä vain sen Jeesuksen maan päällisen ajan sukupolven oli mahdollista siirtyä suoraan uuteen liittoon, hyväksymällä Jeesus Vapahtajanaan.

        Siis esirippu repesi kun Kristus oli ristillä, mutta koko temppelin Jumala jaotti maahan vasta n. v 60.

        Siis kuten tuo esirippu oli kuva, oli myös se selvä kuva vanhan liiton loppumisesta, kun temppeli laitettiin ihan maan tasalle:

        Matt. 24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."

        Mark. 13:2 Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."

        Luuk. 21:6 "Päivät tulevat, jolloin tästä, mitä katselette, ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta".

        Tuon jälkeen ei enää ole ollut mahdollista siirtyä suoraan vanhasta, vaan kaikki olemme samalla viivalla nyt, sillä Jumala ei tunnusta enää vanhaa liittoa, sillä se loppui Kristukseen.

        Nyt on jokaisen uskottava Herraan Jeeukseen.

        Miettikää ja tutkikaa asiaa, minulle se on jo niin selvä, että voin sen itse jakaa muillekin koettelua varten.


      • IsoP. kirjoitti:

        Paavali huomasi erehtyneensä. Ei siinä auta kuin tunnustaa ja katua. Uskon että Paavali sai anteeksi mokansa.

        Minä kiitän Jumalaa kanssa etten ole kastanut ketään. Kiitän myöskin Jumalaa että olen saanut tulla kastetuksi Jeesuksen toimesta.

        Toivottavasti kaikki sivustaseuraajat voivat tulla osallisiksi samasta, ettei ne jää vaan sivustaseuraajiksi.

        Hieman eri mieltä olemme nyt, kuten varmaan huomaat.

        Paavali myös itse noudatti lain säädöksiä, kuten hän sanoo:

        1. Korinttolaiskirje 9
        18 Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
        19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
        21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
        22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
        23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

        Paavali myös leikkasi Timoteuksen vaikka hän itse todistaa:

        Galatalaiskirje 5

        1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

        Miksi siis, oliko se virhe myös ?

        No, ei, sillä Timoteus oli itse valmis vapaaehtoisesti noudattamaan juutalaisten säännöksiä, mutta siksi, että hän siten pystyi viemään Paavalin ja muiden veljien kanssa evankeliumin sanomaa myös juutalaisille.

        Siis ovet olisivat olleet suljetut, niin Timoteukselle kuin Paavalille ja muille Timoteuksen kanssa työskenteleville synagoogiin eli juutalaisten yhteyteen.

        Siis noin pitkälle he olivat valmiit menemään, vaikka siis heille kuului täysi vapaus vanhan liiton säädöksistä.

        Moni ei ole ymmärtänyt tätä asiaa, vaan ovat pitäneet sitä virheenä, ihan kuten sinä IsoP, mutta nuo Paavalin omat sanat kertovat asian todellisen laidan.

        19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
        20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia

        Se ei ole ulkokultaista, vaan se on sitä, mistä tässä puhutaan:

        Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

        Luuk. 16:8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.

        Siis jos ja kun haluaa todella viedä Sanaa, niin pitää siis itseltä poistaa kaikki vastaanottamisen esteet, eli kaikille pitää olla kaikkea, jotta olisi mahdollista menestyksekkäästi evankeliumia julistaa !

        Siis Paavaalin kohdalla puhutaan toisen asemaan asettautumisesta, eli samalle viivalle ja tasolle keskustelemaan itsensä alentamisesta !


    • äläeksy

      Ei mee läpi. Oot eksyny pois totuudesta. Vesikaste kuuluu uskon alkeisiin. Ku olet jo alkeissa eksny nii kuinka vino ja väärä mahtaa olla koko uskon perustuksesi?

      • Kiitos vain kehoituksestasi ja huolen pidostasi !

        Mutta minä olen ollut Herran ja Pyhän Hengen henk koht opetuksessa, enkä omaksunut näitä asioita keneltäkään ihmiseltä, siis olen saanut ne suoraan Herralta, Hengen avaaman Sanan kautta, kuten Sana kehoittaa ja opettaa:

        1. Joh. 2:27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

        Siis minä tiedän omistavani Pyhän Hengen ja Kristus asuu minussa, ja siten Henki opettaa ja kasvattaa minua päivä päivältä, eli en luota omaan tietooni tai järkeeni tai ymmärrykseeni, vaan Herran työhön minussa !

        Jos mielestäsi perustani on vino tai väärä, niin mikä on sitten oikea ?

        Muuten, kaste asioista on varmasti lähes eniten yksilöllisiä eri käsityksiä, vaikka moni ei edes uskoalla kertoa omia käsityksiään, sillä he pelkäävät uskovien yhteydestä erottamista, jos siis myöntäisivät näkevänsä asiat toisin kuin muut.


      • skldfjhhw

        Missä kohtaa muka käsketään, että kastamiseen kuuluu vesi?


    • tosihellari

      Ap. 8:36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" 38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

      Filippus kastoi vedessä Kandaken hoviherran. Aika selkeest tossa sanottu. Älkää uskoko vr.aa se on eksyttäjä ja tietäjähengen sekä ylpeyden vallassa. Kannattaa uskoa raamattua eikä vr.n kaltaisia eksyttäjiä. vr kehottaa uskomaan henkeä ohi raamatun.

      • Taas varoitan näistä nähdäkseni vaarallisista tuomaroinneista.

        Minussa ei ole eksyttäjä eikä tietäjähenkeä vaan Pyhä Henki, joten mieti hieman, että mitä kirjoitat ja ketä sanot ja miksi ?

        Siis suomeksi sinä väität Pyhää Henkeä eksyttäjä ja tietäjähengeksi ! :(

        Et näytä paljon pelkäävän Jumalaa etkä arastele Pyhää Henkeä ?

        Edes Ylienkeli Mikael ei herjannut, vaan jätti Herran tuomittavaksi, mutta sinulla on kanttia enemmän näemmä ! :(


      • murrosaika!

        Joo, mut kun vr62 sanoo, että se Filippus käytti kastamisessa vettä tietämättömyyttään ja/tai "vanhojen juutalaisten perinteiden vaikuttamana" tms. Tai vr62 sanoo, että tuollaisia "puolijuutalaisia" kuten hoviherra vielä tuohon aikaan kastettiin. Se aika kun vettä kastamisessa loppui nimimerkin vr62 ilmoituksen mukaan sitten Jerusalemin temppelin hävitykseen. Sen jälkeen nimimerkin vr62 ilmoituksen mukaan kastamisessa ei käytetä vettä. Näin ollen ymmärtänyt nimimerkin vr62 ilmoituksen. Liekö oikein?


      • murrosaika! kirjoitti:

        Joo, mut kun vr62 sanoo, että se Filippus käytti kastamisessa vettä tietämättömyyttään ja/tai "vanhojen juutalaisten perinteiden vaikuttamana" tms. Tai vr62 sanoo, että tuollaisia "puolijuutalaisia" kuten hoviherra vielä tuohon aikaan kastettiin. Se aika kun vettä kastamisessa loppui nimimerkin vr62 ilmoituksen mukaan sitten Jerusalemin temppelin hävitykseen. Sen jälkeen nimimerkin vr62 ilmoituksen mukaan kastamisessa ei käytetä vettä. Näin ollen ymmärtänyt nimimerkin vr62 ilmoituksen. Liekö oikein?

        Nähdäkseni hoviherra ei ollut mikään puolijuutalainen, vaan juutalainen, koska hän luki Jesajan kirjaa, sillä siihen aikaan eivät todellakaan muut perehtyneet Juutalaisten pyhiin kirjoihin, on hyvä huomata tämä asia, eli tuolloin oli vain Israelin kansa Jumalan kansa, ja siihen kansaan synnyttiin, ja ehkä vain muutama liittyi ympärileikkauksen kautta.

        Ja seuraava asia varmistanee sen näkemykseni:

        Ap. t. 8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

        Juutalaiset pitivät Jerusalemia pyhänä paikana, juutalaiset tulivat aika ajoin pyhään kaupunkiin, ja silloin he keskittyivät rukoiluun ja Jumalan yhteyden parantamiseen ja uhraamaan uhreja temppelissä.

        On tiedetty tosi asia myös, että yksi Israelin kansan haara on Etiopiassa !

        Juutalaiset siis kastettiin vedellä ja siten he tunnustautuivat Jeesukseen uskoviksi, tämä sittemmin johti jopa synagoogasta erottamisiin, sillä valta osa juutalaisista ei ottanut Jumalan todistusta Pojasta vastaan.

        Jopa vähempikin riitti ja kansa pelkäsi synagoogasta erottamista, sillä heidät olisi eristetty koko yhteisöstä silloin ja pidetty syntisinä pakanoina:

        Joh. 9:22 Näin hänen vanhempansa sanoivat, koska pelkäsivät juutalaisia. Sillä juutalaiset olivat jo sopineet keskenään, että se, joka tunnusti hänet Kristukseksi, oli erotettava synagoogasta.

        Pakanoilla ei ollut vesi kaste käytäntöä, ja heille ei sälytetty juutalaisten pesoja sun muuta, sillä apostolit yhdessä määräsivät siis:

        Ap. t. 21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        Siis ei vedellä pesoja sun muuta, sillä se hoviherra itse juutalaisena halusi vesi kasteelle, eli tuo oli juutalainen tapa, mutta pakanoilla ei sellaista ollut, eikä ole, ja siten ei pakana olisi itse pyytänyt vesi kasteelle !

        Mutta osaltaan siis se todistaa siitä, että pakanoille ei kuulu vesikaste, että heille ei sälytetty mitään juutalaisuudesta, kuin haureuden ja veren syönnin välttäminen.

        Ja pakanoilla ei todellakaan ollut mitään opittua vesi kaste käytäntöä itsellään.

        KAIKKI tapahtuu uudessa liitossa uskovassa sisäisesti, ja Kristuksessa saamme ihan kaiken, eli uudestisyntymässä kaikki tapahtuu, ei tarvita enää ulkoisia pesoja sun muuta vanhan liiton uhreja ja pesoja sun muuta.

        Ja Kristuksen Ristin Työ on TÄYDELLINEN, sitä ei tarvitse paikkailla enää millään ulkiosilla muoto menoilla, ja tämän vuoksi siis Paavali kirjoitti seuraavaa:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Nyt puhuu pakanoiden apostoli, joka sai opetuksensa suoraan Herralta eikä ihmisiltä, ja hän varmasti tiesi mistä puhui, ja näitä sanoja on jokaisen hyvä sydämessään tarkkaan tutkia, kuten tuota kohtaa ja sen sanoja laajemmin ja tarkemmin ja syvemmin sitä, mitä siinä todella sanotaan !

        14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
        16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.


      • sdfwqrg
        vr62 kirjoitti:

        Nähdäkseni hoviherra ei ollut mikään puolijuutalainen, vaan juutalainen, koska hän luki Jesajan kirjaa, sillä siihen aikaan eivät todellakaan muut perehtyneet Juutalaisten pyhiin kirjoihin, on hyvä huomata tämä asia, eli tuolloin oli vain Israelin kansa Jumalan kansa, ja siihen kansaan synnyttiin, ja ehkä vain muutama liittyi ympärileikkauksen kautta.

        Ja seuraava asia varmistanee sen näkemykseni:

        Ap. t. 8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

        Juutalaiset pitivät Jerusalemia pyhänä paikana, juutalaiset tulivat aika ajoin pyhään kaupunkiin, ja silloin he keskittyivät rukoiluun ja Jumalan yhteyden parantamiseen ja uhraamaan uhreja temppelissä.

        On tiedetty tosi asia myös, että yksi Israelin kansan haara on Etiopiassa !

        Juutalaiset siis kastettiin vedellä ja siten he tunnustautuivat Jeesukseen uskoviksi, tämä sittemmin johti jopa synagoogasta erottamisiin, sillä valta osa juutalaisista ei ottanut Jumalan todistusta Pojasta vastaan.

        Jopa vähempikin riitti ja kansa pelkäsi synagoogasta erottamista, sillä heidät olisi eristetty koko yhteisöstä silloin ja pidetty syntisinä pakanoina:

        Joh. 9:22 Näin hänen vanhempansa sanoivat, koska pelkäsivät juutalaisia. Sillä juutalaiset olivat jo sopineet keskenään, että se, joka tunnusti hänet Kristukseksi, oli erotettava synagoogasta.

        Pakanoilla ei ollut vesi kaste käytäntöä, ja heille ei sälytetty juutalaisten pesoja sun muuta, sillä apostolit yhdessä määräsivät siis:

        Ap. t. 21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        Siis ei vedellä pesoja sun muuta, sillä se hoviherra itse juutalaisena halusi vesi kasteelle, eli tuo oli juutalainen tapa, mutta pakanoilla ei sellaista ollut, eikä ole, ja siten ei pakana olisi itse pyytänyt vesi kasteelle !

        Mutta osaltaan siis se todistaa siitä, että pakanoille ei kuulu vesikaste, että heille ei sälytetty mitään juutalaisuudesta, kuin haureuden ja veren syönnin välttäminen.

        Ja pakanoilla ei todellakaan ollut mitään opittua vesi kaste käytäntöä itsellään.

        KAIKKI tapahtuu uudessa liitossa uskovassa sisäisesti, ja Kristuksessa saamme ihan kaiken, eli uudestisyntymässä kaikki tapahtuu, ei tarvita enää ulkoisia pesoja sun muuta vanhan liiton uhreja ja pesoja sun muuta.

        Ja Kristuksen Ristin Työ on TÄYDELLINEN, sitä ei tarvitse paikkailla enää millään ulkiosilla muoto menoilla, ja tämän vuoksi siis Paavali kirjoitti seuraavaa:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Nyt puhuu pakanoiden apostoli, joka sai opetuksensa suoraan Herralta eikä ihmisiltä, ja hän varmasti tiesi mistä puhui, ja näitä sanoja on jokaisen hyvä sydämessään tarkkaan tutkia, kuten tuota kohtaa ja sen sanoja laajemmin ja tarkemmin ja syvemmin sitä, mitä siinä todella sanotaan !

        14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
        16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Hoviherra ei ollut juutalainen.


    • canadiens78

      Paha henki opettaa ettei vesikastetta tarvita. Alkaa uskoko eksyttajia jotka sanoo ettei vesikastetta tarvita. Jos alkeissa erehtyy nain pahasti niin koko talo on vaarin rakennettu. Uskokaa raamattua alkaa uskoko eksyttajia jotka tassa yrittaa eksyttaa teita.

      • IsoP.

        canadiens78:

        Kerro mihin vesikastetta sitten tarvitaan?


      • skldfjkh1

        Niin canadiens78, mihin kastamisessa tarvitaan vettä?


      • vettä kastamisessa
        skldfjkh1 kirjoitti:

        Niin canadiens78, mihin kastamisessa tarvitaan vettä?

        Miksi Filippus tarvitsi vettä etiopilaisen hoviherran, joka ei ollut juutalainen, kastamiseen?


      • vettä kastamisessa kirjoitti:

        Miksi Filippus tarvitsi vettä etiopilaisen hoviherran, joka ei ollut juutalainen, kastamiseen?

        Hoviherra oli juutalainen se sanotaan siinä kohtaa selvästi !!!

        Ap. t. 8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

        Jos hoviherra ei olisi ollut juutalainen, ei hän olisi tullut Jerusalemiin rukoilemaan, sillä se on Juutalaisten pyhä paikka !

        Lisäksi siihen aikaan eivät varmasti muut kuin juutalaiset lukeneet Jesajan kirjaa, joka siis on juutalaisten pyhiä kirjoituksia !

        Jos joku pakana olisi lukenut, niin varmasti siis erittäin erittäin harva, ja tuo rukoilu asia vahvistaa siis hoviherran juutalaisuuden !


      • lue ja ymmärrä!
        vr62 kirjoitti:

        Hoviherra oli juutalainen se sanotaan siinä kohtaa selvästi !!!

        Ap. t. 8:27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan

        Jos hoviherra ei olisi ollut juutalainen, ei hän olisi tullut Jerusalemiin rukoilemaan, sillä se on Juutalaisten pyhä paikka !

        Lisäksi siihen aikaan eivät varmasti muut kuin juutalaiset lukeneet Jesajan kirjaa, joka siis on juutalaisten pyhiä kirjoituksia !

        Jos joku pakana olisi lukenut, niin varmasti siis erittäin erittäin harva, ja tuo rukoilu asia vahvistaa siis hoviherran juutalaisuuden !

        vr62: "Jos joku pakana olisi lukenut, niin varmasti siis erittäin erittäin harva, ja tuo rukoilu asia vahvistaa siis hoviherran juutalaisuuden !"

        Eli myönnät, että myös ei-juutalaiset saattoivat lukea kirjoituksia! :)

        Näinhän on nykyäänkin. Minäkin, joka en ole juutalainen, olen lukenut jo ennen uudestisyntymistäni Jesajan kirjaa (olin kiinnostunut kuten epäilemättä tuo hoviherrakin oli) ...

        Jos tuo mies, tuo hoviherra olisi jo ollut juutalainen, hänestä olisi epäilemättä sanottu:

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin uhraamaan (uhreja) ja rukoilemaan ... "

        tai

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin uhraamaan (uhreja) ... ".

        Tuo että sanottiin

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan"

        osoittaa selvästi ettei tuo mies ollut juutalaisuuteen sisälle tullut.


      • lue ja ymmärrä! kirjoitti:

        vr62: "Jos joku pakana olisi lukenut, niin varmasti siis erittäin erittäin harva, ja tuo rukoilu asia vahvistaa siis hoviherran juutalaisuuden !"

        Eli myönnät, että myös ei-juutalaiset saattoivat lukea kirjoituksia! :)

        Näinhän on nykyäänkin. Minäkin, joka en ole juutalainen, olen lukenut jo ennen uudestisyntymistäni Jesajan kirjaa (olin kiinnostunut kuten epäilemättä tuo hoviherrakin oli) ...

        Jos tuo mies, tuo hoviherra olisi jo ollut juutalainen, hänestä olisi epäilemättä sanottu:

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin uhraamaan (uhreja) ja rukoilemaan ... "

        tai

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin uhraamaan (uhreja) ... ".

        Tuo että sanottiin

        " ... hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan"

        osoittaa selvästi ettei tuo mies ollut juutalaisuuteen sisälle tullut.

        Olemme eri mieltä, en jää jankkaamaan !

        Hoviherra ei olisi halunut ITSE kasteelle !

        Pakanoilla ei ollut kaste käytäntöä !

        Nyt muuten tulkitset nyky ajan mukaan, sillä raamattu ja vanha testamentin kirjoitukset ovat NYT kaikkialla, silloin oli toisin, vain harvoja käsin kopioituja kääröjä !

        Ja niitä luettiin synagoogissa ja papit siis sitten selittivät niitä !

        Ei siis todellakaan kuin hyvin hyvin harvojen käsissä !

        Miksi muuten hoviherra olisi rukoillut juutalaisten jumalaa, jos ei olisi ollut juutalainen, eikä hän olisi päässyt edes synsgoogaan, jos ei olisi ollut juutalainen !

        Mutta kuten sanottua, en jää kiistelemään toin vain tiedoksesi nämä asiat !

        Joten en tarvitse vastinetta, laitan vain nämä teille mietintä myssyyn.

        Siis toistan, en jää jankkaamaan, Herra viimeistään sitten kertoo, kenen näkemys oli oikein, minulle tämä kohta ei ole kuoleman ja elämän kysymys !

        Se ei muuta mitään, oliko tämä asia niin tai näin !


      • IsoP.
        vettä kastamisessa kirjoitti:

        Miksi Filippus tarvitsi vettä etiopilaisen hoviherran, joka ei ollut juutalainen, kastamiseen?

        vettä kastamisessa:

        Tiesitkö että vielä tänäänkin etopiassa on paljon juutalaisia. Taitavat olla Saban kuningatteren ja Salomon jälkeläisiä. Israelilaiset pitää tänä päivänäkin heitä juutalaisina ja ottavat heitä israeliin paluu muuttajina.

        Todennäköistä on, että hoviherra oli juutalainen. Sen verran tohkeissaan kuningatar oli salomon kaikista kyvyistä, että sen kotimaassa "juutalaisuus" oli kunniassa. Varsinkin kun oli saanut Salomon siemenen matkaansa.

        1 kun 10:9 Kiitetty olkoon Herra, sinun Jumalasi, joka sinuun on niin mielistynyt, että on asettanut sinut Israelin valtaistuimelle. Sentähden, että Herra rakastaa Israelia ainiaan, hän on pannut sinut kuninkaaksi, tekemään sitä, mikä oikeus ja vanhurskaus on."


    • danskuz19

      Mä uskon että on raamatullista ja totuus vesikaste. Se on ihan suoraan ja selvästi ssnottu Raamatussa.

      • jvfjncg

        Saapa nähdä sen ajan kun katoliset, ortodoksit ja protestantit luopuu vesikasteesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe