Kölen käyttötesti 1. vuosi

Tojo-Kölli

AUTO:

AVENSIS SOL PLUS SEDAN 2.0 D4-D DPF
-Protection Pack
-Crome Pack
-Galaxy Blue -erikoisväri
-talvirenkaat aluvanteet 16" (Hakkapeliitta kitkat)
-roiskeläpät vetokoukku
-kauko-ohjattu Webasto
-tankki täyteen ensihuolto
Netto 37980:-

JÄLKIAS. LISÄVARUSTUS
-ikkunoiden tummennus (280e)
-ruostesuojaus (440e)
-Defa säteilylämmitin, akkulaturi, sisätil.pistoke (664e)
-sisätilanlämmitin Defa 700/1200W (29,90e)
-maskisuoja (49e)

1.vuoden KÄYTTÖKULUT JA TAPAHTUMAT (TANKKAUKSET OMA TAULUKKO)

-vero 513e
-vakuutus 653e

Autotarvikkeet, kemikaalit ja pesut

-puhd./hoitotuotteet (37,70e)
-maksulliset pesut 7kpl (105,00e)
-lasinpesunesteet (51,40e)

PÄIVÄKIRJAMERKINNÄT:

24.10.12 0km; käyttöönotto talvirenkain, myyjän tankkaus
31.10.12 1000km; oikeanp.kaukovalo näyttää ylös, säätö (takuuna)
02.11.12 1286km: panssarivahaus (200e)
08.11.12 1496km: ensihuolto, turvavyöpiipit poistettu (ilmainen)
03.01.13 7000km: Karttapohja jumitteli 24-26.12
Toyotalla vika tiedostettu, ei korjauskeinoa tiedossa
Lisätty 23.10.13: .vikaa ei sen jälkeen, liittyi satelliitteihin?
17.04.13 15161km: 15tkm määräaikaishuolto kesärenkaiden vaihto (hotelliin) (225e)
10.09.13 30179km: 30tkm määräaikaishuolto reklamointi takapuskin kromilistoista (332e)
17.10.13 33620km: renkaiden kausivaihto (hotelliin) (59e)
Lisäksi ed. rivin reklamaatiot korjattiin takuuna. (sis. sijaisauton)
23.10.13 34685km: 1. vuosi takana

KULUTUS:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/570676.html

62

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edullisemmin

      Mitäpä tuohon muuta toteamaan kuin, että kohtuullisella kulutuksella menee. Tosin motariajoakin näyttäis olevan vähän. Kallista huoltoa tosin on järkyttävän paljon.

    • Räksätystä on

      Luinko oikein, että autolla mittarissa vajaa 35000 ja viisi kertaa korjausta / huoltoa. Jos tulkitsin oikein onko auto mielestäsi llaadukas?

      Oma auto BMW 120d ja otettu käyttöön 18.5.2012 ja nyt mittarissa 46700. Auto kävi ensimmäisen kerran huollossa tai ylipäätään huoltohallissa maaliskuussa 2013, kun 30000 oli mittarissa. Tämä yksi ainut käynti on edelleen voimassa.

      • The Köle

        Toi sun Corolla pienemmän kinneriri hinta on sellainen, että ei siinä pidäkään olla mitään vikaa......

        Laadukas mielletään niin monella tavalla.

        -valon säätö oli enempi vaativan asiakkaan tsekkaus, kuin pakkokäynti

        -ensihuolto "Corolla Paapan työstöroskat"-öljynvaihto. -laitetaanko tehtaalla jo parasta öljyä Suomen olosuhteisiin) Tätä ei ole pakko tehdä, mutta tingin hintaan

        -ei minustakaan ole laadukasta, jos kromilistoissa on valmistusvika -ei noilla ollut kiire vaihdatin samalla kun oli renkaiden kausivaihto. -sinä ajat ympäri vuoden samoilla renkailla?

        Ei minusta autoni aivan laaduton ole, koska on toiminut teknisesti kuin Sveitsiläinen kello. -ei huurtumista, jäänyneitä ovia kahvoja tai lukkoja jne....


      • Räksätyksiä on
        The Köle kirjoitti:

        Toi sun Corolla pienemmän kinneriri hinta on sellainen, että ei siinä pidäkään olla mitään vikaa......

        Laadukas mielletään niin monella tavalla.

        -valon säätö oli enempi vaativan asiakkaan tsekkaus, kuin pakkokäynti

        -ensihuolto "Corolla Paapan työstöroskat"-öljynvaihto. -laitetaanko tehtaalla jo parasta öljyä Suomen olosuhteisiin) Tätä ei ole pakko tehdä, mutta tingin hintaan

        -ei minustakaan ole laadukasta, jos kromilistoissa on valmistusvika -ei noilla ollut kiire vaihdatin samalla kun oli renkaiden kausivaihto. -sinä ajat ympäri vuoden samoilla renkailla?

        Ei minusta autoni aivan laaduton ole, koska on toiminut teknisesti kuin Sveitsiläinen kello. -ei huurtumista, jäänyneitä ovia kahvoja tai lukkoja jne....

        Arvasin, että tartut renkaisiin en ottanut sinunkaan listastasi renkaita huomioon. Kertomuksesi pohjalta siinä sveitsiläisessä kellossa ollut hiukan säröjä, kun taas omassa kinneri bemussani ei ole ollut mitään ei niin mitään ja tarkoittaa myös, että edes mitään lamppujen palamisia ei ole ollut. Muutenkin en ole tehnyt työstäroska poistoja, auto ei talvella ole minkään lämmityksen piirissä, autoa ei ole kertaakaan vahattu ja auton huoltaminen on pitkälti sen määräaikaishuollon vastuulla. Tästä opimme, että on mielikuva "laatu autoja" ja autoja jotka vaan toimii.


      • The Köle
        Räksätyksiä on kirjoitti:

        Arvasin, että tartut renkaisiin en ottanut sinunkaan listastasi renkaita huomioon. Kertomuksesi pohjalta siinä sveitsiläisessä kellossa ollut hiukan säröjä, kun taas omassa kinneri bemussani ei ole ollut mitään ei niin mitään ja tarkoittaa myös, että edes mitään lamppujen palamisia ei ole ollut. Muutenkin en ole tehnyt työstäroska poistoja, auto ei talvella ole minkään lämmityksen piirissä, autoa ei ole kertaakaan vahattu ja auton huoltaminen on pitkälti sen määräaikaishuollon vastuulla. Tästä opimme, että on mielikuva "laatu autoja" ja autoja jotka vaan toimii.

        Ymmärrän kantasi, mutta katsotaan sitten automme on sisäänajettuja (=300tkm)


      • Räksätyksiä on
        The Köle kirjoitti:

        Ymmärrän kantasi, mutta katsotaan sitten automme on sisäänajettuja (=300tkm)

        Itse vaihdan auton noin 4 -5 vuotiaana ja siinä silloin alle 200000 mittarissa. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mikä on sen jälkeen auton tulevaisuus vaan se, että ne vuodet mitä ajan toimii moitteetta. Jollain 300000 ajetulla vanhalla kopukalla en voisi kuvitella ajavani, teinivuodet jo jääneet taakse.


      • The Köle
        Räksätyksiä on kirjoitti:

        Itse vaihdan auton noin 4 -5 vuotiaana ja siinä silloin alle 200000 mittarissa. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mikä on sen jälkeen auton tulevaisuus vaan se, että ne vuodet mitä ajan toimii moitteetta. Jollain 300000 ajetulla vanhalla kopukalla en voisi kuvitella ajavani, teinivuodet jo jääneet taakse.

        -jos on laatuauto, 300tkm ei ole mikään kopukka!


      • Räksätyksiä on
        The Köle kirjoitti:

        -jos on laatuauto, 300tkm ei ole mikään kopukka!

        Pointti on se, että ajan uudella autolla sen 4 -5 vuotta ja sen jälkeen uusi. Mielestäni merkkiin katsomatta en jaksaisi omilla ajoilla ajella samalla 6 - 7:ää vuotta. En vaan näe siinä mitään järkeä ja sanotaan näin, että mielestäni on sellaista juuri kortin saaneen puuhastelua. BMW siksi, että nyt neljäs menossa yhtä huonolla välittämisellä ja perushuolloilla ja tähän mennessä ei ole ollut yhdessäkään ongelmia, edes pieniä.


      • The Köle
        Räksätyksiä on kirjoitti:

        Pointti on se, että ajan uudella autolla sen 4 -5 vuotta ja sen jälkeen uusi. Mielestäni merkkiin katsomatta en jaksaisi omilla ajoilla ajella samalla 6 - 7:ää vuotta. En vaan näe siinä mitään järkeä ja sanotaan näin, että mielestäni on sellaista juuri kortin saaneen puuhastelua. BMW siksi, että nyt neljäs menossa yhtä huonolla välittämisellä ja perushuolloilla ja tähän mennessä ei ole ollut yhdessäkään ongelmia, edes pieniä.

        Hienoa, että ei ole ollut ongelmia......yleensäkään niitä ongelmia ei pitäisi olla alle 5v ja 200tkm millään merkillä. -näin ei vain näytä olevan monella automerkillä....

        -itse tykkään pitää autoa niin priimakunnossa, kuin se auton ikäänsa ja kuntoonsa nähden on mahdollista. -siksi vahaukset ja ruostesuojaukset. -takuuaikan myös auon valittaa pienimmästäkin asiasta, mistä vain voi.......

        -uutiset kertoo, että Nokia irtisanoo XXX, Metso XXX Sonera XXX JNE. JNE. -minä olen jo kokenut nuoruudessani yhden laman ja sen vaikutukset tuloihini. -en siis perusta autoani huoltoa sille, että minulla on uusi auto on allani 4-5v. kuluttua.....

        Rauhanpiippua?


      • Rrreppuselässä Nilsi
        Räksätyksiä on kirjoitti:

        Itse vaihdan auton noin 4 -5 vuotiaana ja siinä silloin alle 200000 mittarissa. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mikä on sen jälkeen auton tulevaisuus vaan se, että ne vuodet mitä ajan toimii moitteetta. Jollain 300000 ajetulla vanhalla kopukalla en voisi kuvitella ajavani, teinivuodet jo jääneet taakse.

        Itse. Ihanko itse? Itse, voi, voi. Ajatkokin sitä kulkuneuvoasi ihan itse? Antoiko akka luvan sinun kirjoittaa netskuun ihan itse? Ole onnellinen. Pemarin omistaja ei koskaan voi olla onnellinen.
        Minä olen, kun ei oo pemaria, eikä tule. Mukavaa.


      • Toilooda terra
        Rrreppuselässä Nilsi kirjoitti:

        Itse. Ihanko itse? Itse, voi, voi. Ajatkokin sitä kulkuneuvoasi ihan itse? Antoiko akka luvan sinun kirjoittaa netskuun ihan itse? Ole onnellinen. Pemarin omistaja ei koskaan voi olla onnellinen.
        Minä olen, kun ei oo pemaria, eikä tule. Mukavaa.

        Onko tojo takaisinkutsussa tai ruostekorjauksessa vai mikä ahdistaa?


      • vai 1-sarjalainen

        Bemarin joutuu ostamaan 5-sarjana saadakseen samat sisätilat ja kun otat huomioon vakuutusmaksut käyttökuluissa, niin paljonko silloin tulee kuluja bemarin tappioksi?


      • Vertailija
        vai 1-sarjalainen kirjoitti:

        Bemarin joutuu ostamaan 5-sarjana saadakseen samat sisätilat ja kun otat huomioon vakuutusmaksut käyttökuluissa, niin paljonko silloin tulee kuluja bemarin tappioksi?

        Nyt puhuttiin siitä, että Toyota tuntuu viihtyvän milloin minkäkin paikan kiristyksessä huollossa ja BMW toimii. Ei vertailtu autoja koon mukaan ja jos vertaillaan niin eikös isommat autot pitäisi aina toimia paremmin eli tässä valossa Avensis entistä huonompi.


      • Puhutaan pois
        Vertailija kirjoitti:

        Nyt puhuttiin siitä, että Toyota tuntuu viihtyvän milloin minkäkin paikan kiristyksessä huollossa ja BMW toimii. Ei vertailtu autoja koon mukaan ja jos vertaillaan niin eikös isommat autot pitäisi aina toimia paremmin eli tässä valossa Avensis entistä huonompi.

        Eikös yleensä vertailla samankokoisia autoja ja mahdollisuuksien mukaan vastaavalla tekniikalla sekä huomioidaan hinta (varusteineen).
        Eipä tuossa huoltolistassa ollut ylimääräistä kuin jokin kromilistan "säätö", mikä hoidettu normihuollon yhteydessä.
        Renkaanvaihto on makuasia ja olosuhteista kiinni tekeekö itse vai teettääkö sen, ei ne itsekseen vaihdu.

        Eipä rahallakaan näytä saavan erinomaisia ominaisuuksia:
        http://www.kauppalehti.fi/auto/koeajot/baijerin pikkudiesel ilman turhia mausteita/201310551119
        "Moottoritiellä viitossarjalainen on uraherkkä. Myös tuuli tarttuu ikävästi auton sivuprofiiliin, mikä tarkoittaa jatkuvaa paimentamista".


      • Väännetään
        Puhutaan pois kirjoitti:

        Eikös yleensä vertailla samankokoisia autoja ja mahdollisuuksien mukaan vastaavalla tekniikalla sekä huomioidaan hinta (varusteineen).
        Eipä tuossa huoltolistassa ollut ylimääräistä kuin jokin kromilistan "säätö", mikä hoidettu normihuollon yhteydessä.
        Renkaanvaihto on makuasia ja olosuhteista kiinni tekeekö itse vai teettääkö sen, ei ne itsekseen vaihdu.

        Eipä rahallakaan näytä saavan erinomaisia ominaisuuksia:
        http://www.kauppalehti.fi/auto/koeajot/baijerin pikkudiesel ilman turhia mausteita/201310551119
        "Moottoritiellä viitossarjalainen on uraherkkä. Myös tuuli tarttuu ikävästi auton sivuprofiiliin, mikä tarkoittaa jatkuvaa paimentamista".

        Tehty mitä tehty, mutta silti Toyota laukannut pienemmillä kilometreillä ainakin kolme kertaa huollossa ja lisäksi ollut jotain muuta "pientä". Bemari on suuremmilla kilometreiilä käynyt kerran huollossa ja se on siinä. Mikä tässä on se vaikea kohta?


      • Kokonaiskulut summa
        Väännetään kirjoitti:

        Tehty mitä tehty, mutta silti Toyota laukannut pienemmillä kilometreillä ainakin kolme kertaa huollossa ja lisäksi ollut jotain muuta "pientä". Bemari on suuremmilla kilometreiilä käynyt kerran huollossa ja se on siinä. Mikä tässä on se vaikea kohta?

        Käy kaksi kertaa useammin huollossa jos toimii huollon toiveiden mukaan.
        Huollosta on kuitenkin kerrottu, että dieselin voi huollattaa 30 tkm tai 1 vuosi tai huoltonäytön niin ilmoittaessa.
        Minun sekailaisessa ajossa tuo huoltonäyttö ei pyytänyt huoltoa 30 tkm mennessä Ave2ssa.

        Kilometriväliä kun hieman muutetaan, niin alkaa monessa muussa autossa tulemaan kalliita nokkahihnan vaihtoja ja vähän lisää kaikenlaista ylläriä, vaikka niitä bemareiden tyypillisiä läppävikoja.

        Onko sillä huoltojen kertakäynneillä jotain itseisarvoa, ne lasketaan auton kuluihin, kuten sen auton hintakin ja mistä sitten muodostuu ne kokonaiskustannukset.


      • Tyypillinen tero
        Kokonaiskulut summa kirjoitti:

        Käy kaksi kertaa useammin huollossa jos toimii huollon toiveiden mukaan.
        Huollosta on kuitenkin kerrottu, että dieselin voi huollattaa 30 tkm tai 1 vuosi tai huoltonäytön niin ilmoittaessa.
        Minun sekailaisessa ajossa tuo huoltonäyttö ei pyytänyt huoltoa 30 tkm mennessä Ave2ssa.

        Kilometriväliä kun hieman muutetaan, niin alkaa monessa muussa autossa tulemaan kalliita nokkahihnan vaihtoja ja vähän lisää kaikenlaista ylläriä, vaikka niitä bemareiden tyypillisiä läppävikoja.

        Onko sillä huoltojen kertakäynneillä jotain itseisarvoa, ne lasketaan auton kuluihin, kuten sen auton hintakin ja mistä sitten muodostuu ne kokonaiskustannukset.

        "Bemareiden tyypillisiä läppävikoja" pitää paikkansa, että 530 d ja 330d koneessa oli 2000 luvun alussa näitä ongelmia, mutta vuodesta 2006 eteenpäin ei ole ollut yhdessäkään moottorissa ja huom koski x30d sarjan moottoreita ei muita. Mites Toyotan tyypillinen ruostuminen, egr venttiilien jumiutumiset, ölhynsyönti ym.


      • Kulut ratkaisee
        Kokonaiskulut summa kirjoitti:

        Käy kaksi kertaa useammin huollossa jos toimii huollon toiveiden mukaan.
        Huollosta on kuitenkin kerrottu, että dieselin voi huollattaa 30 tkm tai 1 vuosi tai huoltonäytön niin ilmoittaessa.
        Minun sekailaisessa ajossa tuo huoltonäyttö ei pyytänyt huoltoa 30 tkm mennessä Ave2ssa.

        Kilometriväliä kun hieman muutetaan, niin alkaa monessa muussa autossa tulemaan kalliita nokkahihnan vaihtoja ja vähän lisää kaikenlaista ylläriä, vaikka niitä bemareiden tyypillisiä läppävikoja.

        Onko sillä huoltojen kertakäynneillä jotain itseisarvoa, ne lasketaan auton kuluihin, kuten sen auton hintakin ja mistä sitten muodostuu ne kokonaiskustannukset.

        Tm tutki viime syksynä yleisempien autojen käyttökuluja ja kuinka ollakkaan Lexus ja Toyota olivat kalleimmat. Kulut muodostuivat tojomiesten termistön mukaan monista paja käynneistä eli tiheästä huoltovälistä. Kulut ratkaisee ja siinä yksi syy miksi Toyotalle EI


      • Juu, mutta ei TMn
        Kulut ratkaisee kirjoitti:

        Tm tutki viime syksynä yleisempien autojen käyttökuluja ja kuinka ollakkaan Lexus ja Toyota olivat kalleimmat. Kulut muodostuivat tojomiesten termistön mukaan monista paja käynneistä eli tiheästä huoltovälistä. Kulut ratkaisee ja siinä yksi syy miksi Toyotalle EI

        Nehän ei ole yhtä kuin kokonaiskulut. Jos lähetään laskemaan mitä tulee ensin autolle hintaa niillä varusteilla, kuin itse koen tarpeelliseksi, väri jne. ja sen jälkeen huollot ja käyttökulut omien ajomäärien mukaan. Lopuksi arvio vaihtohinnasta sitten x vuoden päästä.
        Teeäm osaa vertailla vain vakiokilometreillä, jos se ajomäärä ja oma autonvaihto km/ikä onkin jotain muuta, niin käyttökulutkin ovat jotain muuta.
        Jos itsellä sopiva autonpitoaika on 3-4 v, niin miten Teeäm huomio sen, että toisesta loppuu takuu vuotta aiemmin? Ei mitenkään.


      • Problem?
        Tyypillinen tero kirjoitti:

        "Bemareiden tyypillisiä läppävikoja" pitää paikkansa, että 530 d ja 330d koneessa oli 2000 luvun alussa näitä ongelmia, mutta vuodesta 2006 eteenpäin ei ole ollut yhdessäkään moottorissa ja huom koski x30d sarjan moottoreita ei muita. Mites Toyotan tyypillinen ruostuminen, egr venttiilien jumiutumiset, ölhynsyönti ym.

        Jos ruostuu, niin ei ongelma ainakaan kahdella ekalla omistajalla ja jos se on sitten joskus ruosteessa alle tonnin hintaisena, niin evvk.
        Egr ja öljynsyönnin kanssa ei ongelmaa, nehän on tuttuja ominaisuuksia tuolla vaggi-puolella.


    • ...!...

      Kuka hullu vertaa tavallista käyttöautoa (Avensis) ja premium-autoa (BMW) keskenään? Johan se nyt on selvä että halvemmassa käyttöautossa on vikoja enemmän kuin kalliissa luksusautossa.

      • Iso Petteri

        Sinällään pieni asia kokonaisuudessa, mutta kysyn kuitenkin: miten hyvin panssarivahaus pysyi talven yli? Suolaa lienee tiellä riittänyt, ja konepesua tuo maksulliset pesut tarkoittanee?


      • The Köle
        Iso Petteri kirjoitti:

        Sinällään pieni asia kokonaisuudessa, mutta kysyn kuitenkin: miten hyvin panssarivahaus pysyi talven yli? Suolaa lienee tiellä riittänyt, ja konepesua tuo maksulliset pesut tarkoittanee?

        Vaikuttaa panssarivahaus hyvältä. -auto näyttää puhtaana ihan samalta kuin vuosi sitten....

        Olen käyttänyt "maksullista" pesua talvikaudella ja onneksi Porista löytyy edullisia käsinpesu-firmoja. -eli ei konepesua ole käytetty, enkä voi siis sinua auttaa tässä suhteessa.


      • Iso Petteri
        The Köle kirjoitti:

        Vaikuttaa panssarivahaus hyvältä. -auto näyttää puhtaana ihan samalta kuin vuosi sitten....

        Olen käyttänyt "maksullista" pesua talvikaudella ja onneksi Porista löytyy edullisia käsinpesu-firmoja. -eli ei konepesua ole käytetty, enkä voi siis sinua auttaa tässä suhteessa.

        Ok, ihan vain mielenkiinnosta kysyin. Käsinpesu on varmastikin oikea valinta, koneessa liuottimet taitaisivat pilata kestovahan turhan nopeasti. Kiitoksia muuten asiallisista käyttökokemuksista. Oma merkki on nykyisin eri, mutta ainahan autot kiinnostavat!


      • The Köle
        Iso Petteri kirjoitti:

        Ok, ihan vain mielenkiinnosta kysyin. Käsinpesu on varmastikin oikea valinta, koneessa liuottimet taitaisivat pilata kestovahan turhan nopeasti. Kiitoksia muuten asiallisista käyttökokemuksista. Oma merkki on nykyisin eri, mutta ainahan autot kiinnostavat!

        Kyllä minuakin kiinnostaisi vastaavat avaukset muistakin merkeistä, mutta niitä on palstalla kovin vähän. -sitä aina "unohdetaan" asioita, mutta minullapa on tallessa tästä autosta joka euro, joka siihen on sijoitettu.....


    • The Köle

      ???

      -miksi aloitukseni on "-" peukutettu?

      -eiko voisi sitä kertoa minulle suoraan, miksi ei tykkää faktatiedoista?

      • epäreilua?

        Elämä on!


      • The Köle
        epäreilua? kirjoitti:

        Elämä on!

        Ihanan kallista :-)


    • taas näitä

      ja auton arvonalennus per 100 km oli?

      • The Köle

        -mistäs sen arvon aleneman saa?

        Vaihtamalla auton tietysti.

        PS. -miten arvioidaan uuden auton rengaskuluja?


      • autetaan miestä
        The Köle kirjoitti:

        -mistäs sen arvon aleneman saa?

        Vaihtamalla auton tietysti.

        PS. -miten arvioidaan uuden auton rengaskuluja?

        arvon alennus vuodessa vähintään 5000-6000 euroa ja rengaskulut noin 1 rengaskerta eli 600-700 euroa.


      • huppu puppua
        autetaan miestä kirjoitti:

        arvon alennus vuodessa vähintään 5000-6000 euroa ja rengaskulut noin 1 rengaskerta eli 600-700 euroa.

        Aloittajan mallisesta autosta pyydetään liikkeissä 27-28 k€, laskekaa siitä alenema.


      • nacksu
        huppu puppua kirjoitti:

        Aloittajan mallisesta autosta pyydetään liikkeissä 27-28 k€, laskekaa siitä alenema.

        ...käytettyjen pyyntihinnoista kun vähentää autoliikkeen katteen (~pari-kolme donaa), saa hyvityshinnan. Kallista on autoilu, mutta niin se on kaikilla merkeillä. Uutena ostettujen lisävarusteiden arvo sulaa nopeasti pois. Aloittajan autoa kun menee liikkeeseen tarjoamaan, niin myyjä laskee hyvityshintaa vertaamalla esim. uuteen Active Aveen (~32 t), jossa on jo aika hyvät varusteet ja Tojolla on hyviä tarjouskamapanjoita jatkuvasti. Suhteessa kaikista "kalleinta" on ostaa pieni ranskis hyvillä ja kalliilla varusteilla.

        Se on oma valinta mihin rahaa laittaa, ja toisille auto on myös työkalu, joka mukavasti maksaa itseään takaisin :-) ite tienaan välirahaa kilsakorvauksilla....


      • Exx Tojo
        huppu puppua kirjoitti:

        Aloittajan mallisesta autosta pyydetään liikkeissä 27-28 k€, laskekaa siitä alenema.

        Niin pyydetään ,mutta mitä siitä "hyvitetään" vaihdossa ?


    • P.Alikka

      Itse tuli myös vuoden kohdalla tehtyä pieni yhteenveto autoilun kustannuksista:
      -vakuutukset ~680 €
      -huollot ~460 € (2 kpl)
      -bensaan ~3200 €
      -verot ~140 €
      -renkaat 2xaluvanne sarja ~1400 €

      Tuon listauksen jälkeen tehty vielä:
      -takaikkunoiden tummennukset 250 €
      -soittimen vaihto ~450 €
      -muuta pientä ~200 €

      Näiden lisäksi tietyst normi pesut vahaukset, näihin on mennyt x verran rahaa, mutta koska kaikki pesut on käsipesuja itse tehtynä, samoin vahaukset, niin ei ihan mahdottomasti. Mutta ihanan kallista tämä autonpito...

      • The Köle

        -mikälainen soitin on Terrassa, kun on pitänyt vaihtaa uudesta autosta?


      • P.Alikka
        The Köle kirjoitti:

        -mikälainen soitin on Terrassa, kun on pitänyt vaihtaa uudesta autosta?

        Terrassa perussoitin ilman hienouksia. On siinä toki USB ja AUX liitännät siinä keskilokerossa, mutta mutta.. Soitin vaihtui kosketusnäytölliseen Pioneerin tekeleeseen. Lisäksi asentui peruutuskamera. Jo tuolla soittimen vaihdolla musiikin toisto parani (Pioneerissa, yllätys yllätys, paljon kattavammat äänen säätömahdollisuudet).


      • pol71
        The Köle kirjoitti:

        -mikälainen soitin on Terrassa, kun on pitänyt vaihtaa uudesta autosta?

        -mikälainen soitin on Terrassa, kun on pitänyt vaihtaa uudesta autosta?

        -Kokeilin vaihtaa pelkät kauttimet, mutta ei auttanut mitään, kun soittimessa on vakiona suuri yläbassojen bassokorostus ensiasennus kaiuttimia varten jotka ei toista bassoja muutoin ollenkaan. Vakiosoittimen äänenlaatu ala-arvoinen. Erillislaitteita ei niin huonolla äänellä edes saa mistään.
        Mutta ei vakiosoitin varmaan tehtaalle maksakkaan 20-30euroa enempää, ja riittää 98% käyttäjille mainiosti. Minulle ei riitä.
        Tehtaan paremmat äänentoistolaitteet lisävarustelistalta maksa yleensä tonneja, joten halvin vaihtaa itse muutamalla satasella kunnon äänentoisto.


    • ile D-4D

      hyvää dokumentointia. Pitäisi itsekin kirjautua johonkin kulutusseurantasaittiin, kun aloitan kakkososan miljoonan kilometrin metsästyksessä (496 tkm vasta mittarissa).

      Tuli muuten yllättäen autolle arvoa lisää, kun sain syyttömänä osapuolena kertakorvauksen peräänajosta. Ei ajoa haittaa, mutta vaimo huomauttelee.

      • The Köle

        Jos ei muuta mennyt kuin puskuri, niitä luulis saavan käytettynä? -vaihto ei muistaakseni ollut kovin vaikeaa (asensin vetokoulun 2001, piti irrottaa puskuri)

        PS. yli 580tkm näytti olevan mun edellisessä, kun viimeksi näin sen.......yli 15tkm tullut uusien omistajien kakkosautona....


      • linea
        The Köle kirjoitti:

        Jos ei muuta mennyt kuin puskuri, niitä luulis saavan käytettynä? -vaihto ei muistaakseni ollut kovin vaikeaa (asensin vetokoulun 2001, piti irrottaa puskuri)

        PS. yli 580tkm näytti olevan mun edellisessä, kun viimeksi näin sen.......yli 15tkm tullut uusien omistajien kakkosautona....

        Mikä öljy Kölen Avensiksessa ja kiitos hienosta informaatiosta autosi pidosta.
        Edullisesti olet saanut ruosteeneston,ei täällä pohjoisessa alle 650e saa.


      • The Köle
        linea kirjoitti:

        Mikä öljy Kölen Avensiksessa ja kiitos hienosta informaatiosta autosi pidosta.
        Edullisesti olet saanut ruosteeneston,ei täällä pohjoisessa alle 650e saa.

        Toyotan omalla nimellä myytävä DPF-moottorille tarkoitettu 5W-30 öljy. On sikakallista, siksi toi 15tkm huolto maksaa sen 190e

        Ruostesuojauksessa taisi olla vähän tutun kauppaa, kun firman omistaja oli työkaverin kaveri......


      • jaa jaa
        The Köle kirjoitti:

        Toyotan omalla nimellä myytävä DPF-moottorille tarkoitettu 5W-30 öljy. On sikakallista, siksi toi 15tkm huolto maksaa sen 190e

        Ruostesuojauksessa taisi olla vähän tutun kauppaa, kun firman omistaja oli työkaverin kaveri......

        että ilman kuittia?


      • The Köle
        jaa jaa kirjoitti:

        että ilman kuittia?

        Hyväveli systeemillä ne herratkin vaihtaa miljooniansa :-)


    • entäs mukavuus

      Oletko jo tottunut kuluneiden kesärenkaiden antamaan rengasmeluun?

      • The Köle

        En ole......siksi vaihdoinkin kitkat ajoissa :-)


    • Bmw 322 D

      Koskaan ei voi toyotaa verrata Bemariin. Bmw on eurooppalainen laatuauto jossa ei ole vikaa. Kertoo myös siitä, errä Bme eiviihdykorjaamolla. Kuten tässäkin ketjussa on ilmennyt.

      Kukas se alkaa tekeen toitsulle moottorit. Siis esikuva, siis.

      • Ne bemarit

      • Huoltoteknikko

        Bmw 300-sarja, alusta, alusta ja alusta.
        Kananluita, koiranluita, niveliä, puslia niitä kuluu.
        Takaveto ei ole enään tätäpäivää talvisessa suomessa.


    • Pääterottaja

      pölhöt: kiijoittakaa tänne alaosaan,

      täältä on helppo lukea teidön hulluuksia.

      • teidö kiijottaa

        Onko hyvä tässä?


      • antakaa määki huudan
        teidö kiijottaa kirjoitti:

        Onko hyvä tässä?

        Mä kans.


    • auttaako auto

      Onkos ollut niitä naisia pyrkimässä kyytiin nyt enemmän kuin siihen vanhaan Avensikseen eli onko satsaus ollut siinä mielessä kannattava. Ajelet sentään käsittääkseni päivittäin yksin pitkiä matkoja.

      • The Köle

        Kyllä ne kilometrit tulee siitä, kun joutuu tuota nykyistä emäntää kuskaamaan :-)

        Mistä olet saanut päähäsi, että ajelen päivittäin pelkästään yksin?


      • auttaako auto
        The Köle kirjoitti:

        Kyllä ne kilometrit tulee siitä, kun joutuu tuota nykyistä emäntää kuskaamaan :-)

        Mistä olet saanut päähäsi, että ajelen päivittäin pelkästään yksin?

        Anteeksi, en arvaile enempää.


      • ennakkotapaus!
        The Köle kirjoitti:

        Kyllä ne kilometrit tulee siitä, kun joutuu tuota nykyistä emäntää kuskaamaan :-)

        Mistä olet saanut päähäsi, että ajelen päivittäin pelkästään yksin?

        Enko Toyotan omistajalla emäntä????


      • The Köle
        ennakkotapaus! kirjoitti:

        Enko Toyotan omistajalla emäntä????

        -ei kai ny sentään :-)

        -paremman auton omistajilla onkin sitten jo salarakkaita?


      • erotomaani
        ennakkotapaus! kirjoitti:

        Enko Toyotan omistajalla emäntä????

        Niimpä, Bemari mies juotuu tyytymään käteen.
        Siis jos aknen osalta siihen kerkiää?


    • Fordisti

      Erinomainen ja asiallinen juttu. Harvinaista tällä palstalla, erottuu edekseen.
      Olen ajellut työsuhde vankkureilla ja siinä helposti irtautuu arjesta mitä mikin maksaa. Totta on myös se että erot käyttökuluissa tulevat vasta iän myötä.
      150-250tkm on bensakoneen kallein jakso ainakin saksalaisten ja ranskalaisten
      Autojen osalta, automaatti pösöä kojattiin tuona aikana merkkihuolloissa 10 000e
      Arvosta, aika kallista.
      Hienoa oli myös huomata että autostasi huolehditaan asiallisesti (massaus,vahaukset yms.) ne lisäävät auton elinikää jopa 10v ja vaihtoarvo säilyy parempana.
      Tälläisiä juttuja lisää, noita esiteinien eipäs juupas yhden virkkeen kannanottoja ei todellakaan jaksa enään lukea. Pisteet siis simulle 10 .

      • The Köle

      • fordisti
        The Köle kirjoitti:

        Mukavaa, että jollekin kelpaa!

        Tässä uusin vastaava postaus EDELLISESTÄ autostani. -Siinä onkin sitten työsuhdeautoilla ajelevalle aika paljon eksoottisia kilometrejä :-)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10773264#comment-0

        T: Tojo-Kölli

        Jäikö tuo 550tkm mittariin kun vaihdoit autoa? Mitä Delvacin öljyä käytit?
        Olitko ruostesuojannut myös tuon uutena?

        Hienoa lukea samanhenkisen ihmisen juttuja, Mondeo alkaa olla ehtoo puolella 250tkm/autom.bensa 1.8 ja koppa lahoaa ympäriltä.

        Täytyypä laittaa ave mietintä/koeajolistalle. kiitosta mielenkiintoisesta toisestakin jutusta.


      • The Köle
        fordisti kirjoitti:

        Jäikö tuo 550tkm mittariin kun vaihdoit autoa? Mitä Delvacin öljyä käytit?
        Olitko ruostesuojannut myös tuon uutena?

        Hienoa lukea samanhenkisen ihmisen juttuja, Mondeo alkaa olla ehtoo puolella 250tkm/autom.bensa 1.8 ja koppa lahoaa ympäriltä.

        Täytyypä laittaa ave mietintä/koeajolistalle. kiitosta mielenkiintoisesta toisestakin jutusta.

        -jäi minulla 565tkm, mutta auto on edelleen ajossa vaimon sisarella. -580tkm on mittarissa, uusia vikakin ilmennyt -keskuslukitus on lakannut toimimasta...

        Öljynvaihtovälinä käytin 1,5x vaihtoväliä 400tkm-> ja öljynä Mobil Delvac 1 (5W-40) sitä ennen Mobil Rally Formulaa ja ostettaessa oli Mobil 1:nen sisässä

        Ruostesuojasin tämän 10-vuotiaana -mikä oli selvästi myöhäistä. -nyt helmat ja ovet kukkii.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe