Vuohen ruokavalio

Jälkipeluri

Sanotaan, että vuohi voi syodä lähes mitä tahansa kasvikunnan tuotteita. Entisaikoina niitä levitettiin laivareittien varsilla sijaitseviin saariin, jotta niistä saatiin tuoretta lihaa merimiesten yksipulista ruokavaliota tyydyttämään. Silti vuohet tulivat toimeen ja lisääntyivät näillä niiden kannalta täysin uusilla elialueilla.

Nyt on tullut mieleen, että voisiko vuohi käyttää ravinnokseen myös turvetta, jota on muodostunut sammaleesta ja säilööntynyt maatumatta kosteille suoalueille? Aloin spekuloida asialla, kun ajattelin, mikä valtava rehuvarasto niihin olisi sisältynyt Suomen entisaikojen köyhien ihmisten vuohikarjojen ruokkimiseksi ja lannan tuottamiseksi.

6

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietääkseni aikoinaan, kun maalaisympäristössä oli sekä vuohia että turvekattoja, vuohet kyllä laidunsivat myös turvekatoilla syöden turpeen päällä kasvavaa ruohoa ja heinää, mutta eivät koskeneet itse turpeeseen.

      • Jälkipeluri

        "...syöden turpeen päällä kasvavaa ruohoa ja heinää, mutta eivät koskeneet itse turpeeseen."

        Niin, tuskinpa ne vuohet tilanteessa, jolloin ruohoa on tarjolla, turpeeseen koskevat. En tarkoittanutkaan ulkolaidunnuskautta, sillä silloinhan Suomenkin oloissa on jo metsälaitumillakin kaikelle karjalle ruokaa saatavilla.

        Ratkaisevaa kaiken karjan kasvattamisen kannalta on Suomen oloissa aina ollut pitkä sisäruokintakausi. Tätä tarvetta varten minä aloin tätä turpeen mahdollista hyödyntämistä visioida. Joa vuohi olisi syönyt valtavia turvevarojamme, silloin pientilalliset olisivat saaneet lihan lisäksi paljon lantaa, ja voineet pieniltä aloilta korjata runsaita vilja- ja perunasatoja.

        Vuohi olisi siis toiminut noina aikoina hyödyttömän turpeen arvokkaaksi lannaksi muutajina. Toisaalta, miksi ei nykyäänkin, jos visioni osoittautuisi toimivaksi.


    • 7u8i9o

      Ei kannata visioida turpeen kelpaamisella ravinnoksi edes vuohelle. Turpeessa on polttamiseen kelpaavia hiilivety-yhdisteitä. Se ei sisällä proteiineja, ei kivennäis- tai hivenaineita, ei rasvaa eikä sokereita. Ei mitään ravintoaineita joilla vuohi voisi pitää elintoimintojaan yllä

    • tuku-tuku lampaitani

      mutta pisteleehän se päkättäjä peltipurkkejakin murkinakseen,,ei kai niissäkään ole paljo proteiinia rasvaa ja sokeria,,ellei sitten ole huonosti pesty?

      • Jälkipeluri

        " Ei mitään ravintoaineita joilla vuohi voisi pitää elintoimintojaan yllä "

        Niin, ei kai se vuohi pelkällä turpeella eläisi.

        Mutta jos se turvetta suostuu syömään, niin saisihan se siitä hiilihydraatteja ja niillähän ainakin tasalämpöinen eläin pystyy ainakin lämpöä ja lantaa tuottamaan ja muuta energiantarvettaan tyydyttämään. Siitähän jo olisi entisaikojen lannan- ja rehunniukkuudessa ollut ratkaiseva etu.


    • eräs ideas

      osta vuohi ja kokeile

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe