Olen pettynyt World Visionin kummiuteen

Pettynyt World Visio

Olen ollut World Visionin kummina kehitysmaan lapselle (tyttö) kohta kymmenen vuotta. Silloin, kun liityin, niin luvattiin, että lapsi saa käydä koulua ja nimenomaan hänen tulee käydä koulua, eikä olla maaorjana perheensä elättämisessä.

Ymmärrän toki, että siellä on köyhyyttä ja jokainen käsipari on tervetullut jokapäiviäisiin askareihin ja etenkin veden kantoon. Kummilapseni ei ole käynyt koulua, vaikka niin minulle luvattiin. Hänen käsialansa on aivan samanlaista, kuin joskus 6 vuotta sitten. Hän ei osaa edes kirjoittaa nimeään oikein ja kirjoittaa nimensä samalla tapaa, kuin meillä esikoululainen. En millään usko, etteikö lapsi olisi oppinut kymmenessä vuodessa, jos hän koulua oikeesti kävisi, kirjoittamaan omaa nimeään oikein.

Aina hän vastaa kirjeisiini open avustuksella, eli pakettini/kirjeeni on mennyt perille. Opettaja/kouluavustaja kirjoittaa ja tyttö vaan laittaa harakan varpailla kirjoitetun nimen alle ja piirtää jonkun savimajan kuvan (ei koskaan lähettämilläni värikynillä). Ei hän ole mitenkään vammanen, koska jokaisessa kirjeessä sanotaan, että hän voi hyvin ja todistuksissa kerrotaan, että hän osaa sitä ja tätä ja kehittyy huimaa vauhtia. Ei pidä paikkaansa.

Sain kirjeen mitä hämmästelin yli kaiken. Hänen sukunimensä oli vaihtunut. Siihen oli tullut toinen nimi lisää. Mitä se tarkoittaa? Onko hänet naitettu lehmän hinnasta? Eikö alkujaan ollut lupaus Visionin puolelta, että kummius katkeaa, jos jotain moista tapahtuu? Mitään tuosta en ole kuullut. Kummimaksut kuitenkin kerätään ja lisää kinutaan joka käänteessä. Vedotaan ja vedotaan milloin mihinkäkin ja mikään ei tunnu riittävän.

En ole saanut mitään sellaista faktaa, mikä kertoisi, että paljonko nykyään menee itse kummikohteeseen ja paljonko "hyväntekeväisyysjärjestön" omien kulujen kattamiseen? Jos meitä kummeja siellä kohteessa on noin 1000 (alakanttiin arvioitu), niin se tekee vuodessa 300 000 €uoroa ja kymmenessä vuodessa 3 miljoonaa €uroa. Eikö sillä summalla ole saanut jotain vesiputkea vedettyä kylille asti ja palkattua muutaman open opettamaan lapsia ja aikuisia maanviljelyksessä. Lisäksi Suomen Valtio on tukenut World Visionia.

Lopullinen niitti tuli siitä, kun tuonne kummikohteeseen markkinoitiin World Visionin toimesta matkaa. Sinne oli pääsyvaatimukset. Ne, ketkä valittiin matkalle tuli pitää Suomeen tullessa värväystilaisuus ja mitään negatiivistä ei saanut siinä tilaisuudessa kertoa. Pääasia oli, että tämä matkalta palaaja värväsi mahdollisimman paljon sakkia mukaan kummitoimintaan.

Lisäksi tuo matka oli todella kallis. Tuonne pääsee puolta halvemmalla, mutta World Vision haluaa rajoittaa sitä niin, että ei anna mahdollisuutta omatoimimatkaajalle mennä tapaamaan kummilastaan. Se on tehty niin vaikeaksi, että parempi pysyä kaukana koko World Visionista.

24

10057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • swv_asiakaspalvelu

      Tervehdys kysyjälle!

      Kirjeenvaihto on yksi innostava osa kummiutta. Joskus kirjeiden kirjoittaminen on työlästä meille suomalaisillekin. Sitä se saattaa olla myös kehitysmaissa asuville lapsille.

      Kun kirje saapuu Kenian World Visionin toimistoon, työntekijä tai vapaaehtoinen vie sen perille kummilapsen kotiin seuraavan kolmen kuukauden aikana. Samalla käynnillä jutellaan perheen ja lapsen kanssa ja varmistetaan, että lapsi käy yhä koulua ja hän voi hyvin. Jos perheellä on huolenaiheita tai kysymyksiä, heitä neuvotaan avun pariin.

      Tämän käynnin aikana kirjoitetaan myös kummille lähetettävä vastauskirje. Jos kummilapsi on juuri tuolloin koulussa tai vaikkapa sukulaisvierailulla, kirjeen kirjoittaa hänen perheenjäsenensä. Lapsilla tai heidän vanhemmillaan on yleensä hyvin vähän kokemusta kirjeiden kirjoittamisesta. Englanti ei myöskään ole kenenkään kummilapsemme äidinkieli, vaan lapsi saattaa sanella kirjeen työntekijälle, joka kääntää sen siltä istumalta englanniksi ja laittaa paperille

      Keniassa, kuten monissa muissakin maissa on tapana, että lapsen nimi muuttuu elämän varrella moneen kertaan. Hänellä on ehkä nimiä sekä isänsä että äitinsä suvusta, ja hän voi saada uusia nimiä kasvaessaan. Se, miten nimi kirjoitetaan, voi vaihdella eri kirjoittajan mukaan.

      Kummimaksuista, kuten muistakin lahjoituksista käytettiin viime vuonna kehitysyhteistyöhön 74 %. Loput 26 % menevät hallintokuluihin, markkinointiin ja viestintään. Näin tehdään, jotta kummien ja muiden lahjoittajien rahalla saadaan aikaan kestäviä tuloksia, vältytään väärinkäytöksiltä ja saadaan lisää uusia ihmisiä mukaan muuttamaan maailman köyhimpien lasten asemaa.

      Suomalaisten kummien tuella on saatu Keniassa aikaan suuria muutoksia. Kun työmme alkoi v. 2004 Meibekin alueella, vain yhdellä sadasta oli puhdasta vettä käytettävissään. Nyt, vuodenajasta riippuen, 60-90 % väestöstä on alle puolen kilometrin vedenhakumatka. Puhdas vesi mahdollistaa kaiken muunkin kehityksen. Yleisimmät lasten kuolemaan johtavat sairaudet ovat juuri likaisen veden aiheuttamia. Veden kanto on lasten kotityö, ja kun matka vesipisteelle on lyhyt, lapsille jää enemmän aikaa läksyjen tekoon ja koulunkäyntiin.

      Nyt paikalliset ihmiset ovat perustaneet osuuskunnan, joka ottaa vähitellen vastuun vesijohtoverkoston hoitamisesta ja laajentamisesta. Kun vastuu on vaihtunut paikallisille, World Vision voi siirtyä tukemaan toista yhteisöä. Suomalaiset kummit saavat siis olla iloisia ja ylpeitä siitä, mitä ovat saaneet aikaan Keniassa!

      Kummilapsen tapaaminen voi kyllä tapahtua omatoimimatkalla, ja tämä on hyvin tavallista. Pyydämme kummia ilmoittamaan matka-aikeistaan meille kolme kuukautta ennen toivottua ajankohtaa, ja paikallinen World Vision järjestää tapaamisen. Kummiemme on myös mahdollista osallistua matkatoimiston silloin tällöin järjestämälle matkalle. Matkan hinta määräytyy matkatoimiston mukaan.

      Useat suomalaiset ovat kiinnostuneita tukemaan kehitysmaiden lapsia ja muuttamaan heidän tulevaisuuttaan paremmaksi. Toivomme, että matkalle osallistuneet kummimme kertoisivat omista kokemuksistaan omille tuttavilleen esim. töissä tai olisivat käytettävissä lehtihaastatteluihin. Moni on ryhtynyt kummiksi luettuaan toisten kokemuksista: näin yhä useampi lapsi saa mahdollisuuden terveyteen, koulunkäyntiin ja ammattiin.

      Asiakaspalvelustamme saa vastauksen moneen kysymykseen: [email protected] puhelin 096 818 300.


      Ystävällisin terveisin,
      Asiakaspalvelu/Suomen World Vision

      • Palveltu Aasikas

        Asiakaspalvelu?

        Rehelliset hyväntekijät allekirjoittavat omalla nimellään. ;)


      • KELA
        Palveltu Aasikas kirjoitti:

        Asiakaspalvelu?

        Rehelliset hyväntekijät allekirjoittavat omalla nimellään. ;)

        ei siis ole rehellinen hyväntekijä-
        päätöksessä todettu: päätöksen
        käsittelijä
        Kela


      • Anonyymi

        No kukaan terve järkinen ei anna raahaa tohon keräykseen sillä tuetaan vaan että enemmän tekevät kakaroita. Syntyvyyden säännöstely on paljon tärkeämpää turhaan huudatte että kulttuurin vuoksi on paljon kakaroita no elättäkää sitten kakarat kun teettekin niin paljon en aio auttaa. Tein sen verran kakaroita jotka pystyn elättämään en ole joka mutkassa huutamassa apua. Järki se o pennessakin


      • Anonyymi

        Paljonko on järjestön johtajilla kuukausiansiot


    • Niisku-10

      Eipä antanut asiakaspalvelu kunnon vastauksia oikeastaan mihinkään tärkeisiin kysymyksiin, joita ketjun aloittaja kyseli....

    • Sri lanka

      Enpä minäkään ollut tänään kovin tyytyväinen saatuani sähköpostia, jossa Wolrd Vision toivoi minun nostavan kummimaksuani, koska kulut ovat kasvaneet. Vedottiin siihen, että muuten kummien olot huononevat (...emme halua tinkiä kummilastemme hyvinvoinnista...").

      Koko ajan on muutenkin tullut "kerjäyskirjeitä" milloin minkäkin asian vuoksi. On se kummaa, että niiltä, jotka ovat jo kummeina, halutaan yhä enemmän panosta. Eikö järjestö luota siihen, että jokainen maksaa sen minkä pystyy tai minkä HALUAA. Pitää tehdä huono omatunto, jos ei maksa enempää.

      Minä katson, että jo valtion kansalaisena ja veronmaksajana osallistun kehitysyhteistyöhön, ja lisäksi olen myös kirkon jäsen ja kirkkokin tekee kehitysyhteistyötä. Jossain on raja.

    • Sri Lanka

      Tuli kirjoitusvirhe edelliseen, eli: ... vedottiin siihen, että kummilasten olot huononee...

      • Anonyymi

        Kummi lapsi johan on keksitty. Lähettäkää ehkäisy välineitä niin nälkä poistuu. Miks pitää tehdä kakaroita kun ei ole edes ruokaa kyllä on vähän järkee päässä


    • tuimatäti

      Kuulostaa huijaritoiminnalta. Ja sekin että pitää 3kk ennen ilmoittaa matkastaan. Eli kummilapsi saattaa elää läävässä ilman koulutusta, mutta kummille saadaan hyvä esitys aikaan tuossa 3kk aikana. Jonkun kummin pitäisi tehdä tuonne ilmoittamatta matka ja vhän raportoida mikä siellä on oikeasti meininki. Outoa ettei käsiala olisi yhtään parantunut, ja muutenkin tuo vastaus oli niin typerää yleistä höpinää ettei mitään järkeä. Oikein pistää ärsyttämään tällaiset huijarit!! On varmasti totta, että siellä on paljon autettu, mutta paljon lahjoituksia varmasti katoaa jonnekin. Huh huh mitä paskaa. Aion levittää sanaa ja laittaa hyväntekeväisyyttä paljon harjoittavat ystäväni asialle. Törkeää väärinkäytöstä!

      • kjjljaöj

        Juuri nin, siellä autetaan näitä huijareita mutta ei heitä jotka sitä apua tarvii.
        Kukaanei saa minun päätäni kääntymään että lahjoittaisin senttiäkään mihikään keräykseen. Niin hullu en ole että luottaisin vieraaseen ihmiseen joka rahaa kerää!!!! JOhan siinä alkaa hälytyskellojen soida ja kovaa, JOS ET SAA KUITTIA JA YHTEIYSTIETOJA EI KANNATA RAHAA LAITTAA KERÄYKSIIN.


    • Rikas jos olisin.

      Olis parempi laittaa nekin rahat jotka menevät ulkomaille tänne kotimaahan jollekin köyhälle perheelle. Näin näkis että menevät oikeaan paikkaan eikä väärille ihmisille. Jos olisin rahoissa siis rikas niin antaisin suoraan avustusta perheelle heidän omaan käteen enkä minkään avustusfirman kautta. Ja saisin niin nähdä että miten heillä menee jatkossa....

    • kouvalainen12

      Olen samaa mieltä, World Visionin kummiudesta, olen alkanut kummiksi, mutta en vieläkään ole saanut heiltä kummipakettiani joka luvattiin.

    • avaa_siniset_silmäsi

      Mitä ihmeen romantiikkaa olet hakenut sillä, että hankin "kummilapsen" jostain muualta? Halusitko olla erikoinen? Juuri sinun kaltaisiasi visionit sun muut kusettavat mennen tullen. Koko hommahan perustuu juuri siihen.

      Jos sinua ei kukaan pyydä kummiksi, niin se on aivan ok. Ei kaikille riitä kummilapsia. Sen ymmärrät jos vähänkään osaat laskea. Nämä visionit ovat haistaneet juuri tämän ja mielellään korjaavat ylimääräiset rahat talteen.

    • Äökk

      Hienoa kun on muitakin jotka on samaa mieltä. Järjestöt ja muutkin rahaa kerävät eivöt toimi puhtaat jauhot pussissa, suurin osa rahoista menee järjestön kulujen kattamiseen

      • Anonyymi

        Liian paljon meni, neljäsosa asiakaspalvelijan mukaan. Se on liikaa. Sama Spr:llä ja monella muulla järjestöllä. Johtajien itsensä elantoon tuhlautuu liikaa rahaa.


    • sdhfajhahflafha

      En ryhdy ikiä koska tiedän ettei rahat mene siihen mihin pitäisi. Telkussa nytetään aina niitä lapsia joita pitää auttaa vuosi toisensa jälkeen eikä mikään muutu aina ovat yhtä köyhiä vaikka harva se vuosi kerätään miljoonia heidän auttamiseen mutta mikän ei muutu, kuvat ovat aina samat. Rahae ei mene sinne minne pitää, selityksiä kyllä löytyy parhainpäin mutta totuus on toinen, selitykset ovat lvalheita jotta jotkut ihmiset laittaa päälliköille lisää rahaa jotka ne rahat itse käyttää.

      En luota mihinkään keräysjärjestöön, autan ennemmin omia lapsia tai oman maan lapsia henkilökohtaiseti, keräyksiin en anna, mutta ostan jos joku jotain tarvii.

      Tai sitten laulan niinkuin nuo jotkut laulajatkin tekevät, he vaan laulavat yhden laulun ja se on heidän apu sitten!!!!

      Jos auttaa pitää miksi ei auteta ensi oman maan lapsia ja ihmisiä. Kun kerätäänulkomaille, ei kukaan voi tietää mihin ne rahat oikeestimenee, ei ainakaan kohteisiin sillä tilanne on aina siellä sama aina yhtä surkeeta, vaikka kuinpaljon rahaa kerättäisiin. Mitä tästä opimme? Rahat ei mene sinne minne pitää.

    • Veronmaksaja

      Ihmiset, älkää olko tyhmiä että lahjoittaisitte joka kuukausi rahaa tietämättä mihin ne menevät. Muutama huomio:
      - Vajaa 30% on aika kova osuus hallintokuluista.
      - Mikäli omatoimimatkoja ei voi tehdä,, on kaikki huijausta.
      - On kyse huijauksesta, ei hyväntekeväisyydestä, mikäli vaaditaan "pääsyvaatimuksia" kummilapsen
      näkemiseen. Sinä olet lahjoittaja, muista se.
      - Mikäli mistään negatiivisesta toiminnassa olevista epäkohdista ei voi tai saa ääneen puhua, sinua käytetään vain hyväksi rahojen saamiseksi.

      Hyväntekeväisyyttä voi tehdä monella muulla tapaa kuin liittymällä kk lahjoittajiksi World Visioneille tai SPR kontin keräyksiin. Herätkää, älkääkä antako huijata itseänne.

      Mikäli haluaa tehdä hyväntekeväisyyttä ulkomaankohtaissa, on AINA pystyttävä tekemään lahjoitukset tuotteina (vihkot, kynät, viivaimet, laskimet, värikynät jne) eikä rahana. Raha menee useimmiten vain työntekijöisen tai muiden välikäsien korruptioon.

      Mm. Tapiolan seurakunnan lähetysjohtokunnan jäsenenä toimineen Erkki Pennasen mukaan suomalaisten seurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöhön tarkoittamista rahoista vain murto-osa päätyy oikeisiin kohteisiin. Kehitysapuun liittyy korruptiota ja erilaisia petoksia. Hymy -lehden haastatteleman Pennasen mukaan joissakin maissa esimerkiksi kirkon piispat ottavat avustuksista itselleen merkittävän osan.

      Vuonna 2018 valtion talousarvion mukaiset kehitysyhteistyön määrärahat ovat kokonaisuudessaan 886 miljoonaa euroa. Ulkoministeriön hallinnoiman varsinaisen kehitysyhteistyön osuus on 544 miljoonaa euroa.

      Että luulisi riittävän.

      "Ota selvää, ja mieti vuosi. Ota taas selvää ja mieti vuosi.
      Tee sitten lopullinen päätös."

      Edellinen kehoitus on eräältä ortodoksipapilta.
      Erinomainen vinkki.
      Lopetin kaikki hyväntekeväisyyskohteeni.
      En ole katunut.

    • senpituinense

      Afrikassa ei voi mennä huonosti.Huonokuntoiset ihmiset eivät lisäänny ja afrikan väkiluku kasvaa ja paisuu paisumistaan.
      En ole nähnyt suomeenkaan tulleiden turvapaikkaa hakevien joukossa yhtään heikkoa tai huonokuntoista joten kun kerätään rahaa lapsille afrikassa se pitäisi antaa eikä houkutella tänne terveitä hyväkuntoisia nuoria miehiä joka on ihmetyttänyt meidän talon asukkaita varsinkin kun pari kertaa kiersi afrikkalainen mies SPR liivissä keräämässä rahaa kertoen olevansa opiskelija mutta paljastuen myöhemmin minulle hänen olevan vok-asukki ilman minkäänlaista koulutusta pelaillen marketin rahapelejä.Hän ei tunnistanut minua kun aloitin keskustelun pelin yhteydessä.

      En aio antaa SPR keräyksiin kolikon kolikkoa kun padat ilmestyvät katukuvaan enkä kehoita muitakaan auttamaan näitä järjestöjä joiden taskuun raha jääkin jaettavaksi keskenään.

    • Anonyymi

      Olen tämän viestiketjun Pettynyt World Visionin aloittaja.

      Kummiuteni tuli täyteen muutama vuosi sitten. Mulle tuli silloin sähköpostiviesti World Visionilta, että minut siirretään jonkun muun kohteen kummiksi. Mikäli en olisi tuolloin reagoinut viestiin, niin minut olisi automaattisesti siirretty jonkun lapsen kummiksi ja maksu olisi lähtenyt tililtäni automaattisesti. Siis vähän samoin, kun jos lehtitilaus on päättymässä, niin se jatkuu automaattisesti, jos ei ymmärrä perua sitä.

      Peruin kummiuteni tuossa vaihessa. Olin sairastunut rintasyöpään ja en kertakaikkiaan silloisen elämän tilanteeni mukaan halunnut jättää perikunnalle/läheisilleni mitään "velvollisuuksia". Kerroin World Visionin asiakaspalveluun tilanteeni. Minulle sanottiin puhelimessa, että vaikka kuolisin ja perikunta ei haluaisi jatkaa kummiutta, niin kummilapsesta pidettäisi huolta jokatapauksessa. He halusivat, että jatkaisin ja selittelivät ja selittelivät miksi ja miksi minun kannattaa jatkaa. En jatkanut.

      Mulla oli todella vaikea tilanne tuolloin. En tiennyt, että kuolenko, vaiko selviänkö. Kun luin yhtenä aamuna sähköpostiani, niin mua alkoi raivostuttamaan. En tiennyt, että itkeäkö, vaiko nauraako, vaiko molempia. World Visionilta oli tullut sähköpostiviesti, missä he pyysivät mua muistamaan heitä testamentissani.

      • Anonyymi

        Jäin miettimään, miksi kummilapsesi oltaisiin vaihdettu? Mitä tapahtui? Miksi? Siihenkö katkesi yhteytesi lapseen?


    • Anonyymi

      Olen ollut yli 20v kummina ja se on tuottanut minulle iloa ja varmasti myös vastaanottajille. Vuosien varrella rahani ovat olleet tiukassa erinäisistä syistä, mutta en ole pystynyt lopettamaan kummiutta ajatellessani lasta perheineen surkeissa oloissa. Ainoa kritiikkini on, että miksi lapsilta yleensä vaaditaan kallis koulupuku. S ekin raha voitaisiin käyttää perheen hyväksi. Ihmettelen tätä kauheaa kritiikkiä..me elämme hyvinvointivaltiossa kuitenkin. Uskon,että kehitysmaissa toimiminen vaatii paljon ja täydellistä ei tule,mutta pienikin apu auttaa perhettä/lapsia eteenpäin. Eräs kirjoitti tekevänsä kaiken, etteivät ystävätkään auttaisi. Toivon hänelle,että kuolinvuoteellasi kohtaisit kaikkien niiden lasten silmät, jolla toiminnallasi epäsit avun.

      • Anonyymi

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
        Meillä Suomessa on todella asiat hyvin.
        Olen itse köyhä eläkeläinen, mutta voin jättää vaikka parina päivänä kuukaudessa aterian väliin ja laittaa siitä säästyvät rahat kummilapselle.


    • Anonyymi

      Kummina oleminen on kivaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe