Pahoinvointi päivin ja öin.. kaipaisin apua!

misukisu

Hei, olen 18-vuotias nuori nainen ja kärsin jokapäiväisestä pahoinvoinnista. En ole huomannut sen liittyvän mihinkään, olen kyllä aika kova stressaaja ja monesti mietin johtuisiko se siitä, mutta en kuitenkaan osaa uskoa että näin kauheat pahoinvoinnit johtuisivat stressistä. Päivisin minulla on usein aamuisin pahoinvointia ja joskus myös hieman vatsa sekaisin. Se alkaa usein juuri kun olen päässyt koululle (käyn siis lukiota) ja kestää n.1-2h. Loppu päivä sujuu usein ongelmitta. Nyt olen iltaisin käynyt autokoulun teoriatunteja ja huomannut että sinne mennessäni alkaa pahoinvointi ja pelkään että joudun poistumaan oksentamaan. Pelkään oksentamista yli kaiken.. Iltaisin jos olen hyvin väsynyt enkä muista pahoinvointiani niin nukahdan hyvin, mutta heräilen todella usein öisin ja silloin minulla on hyvin huono olo.. Minua etoo todella paljon kaikki. Sitä kestää usein n.0,5-1h ja sen jälkeen vatsani kurnii ja tuntuu tyhjältä, olen nälkäinen.. Tämä on joka päivä samanlaista.. Enkä jaksaisi enää. Tätä on jatkunut noin vuoden ja haluan tästä eroon. Olisiko jotain neuvoja? Raskaana en voi olla, se on aivan varmaa! Jos stressistä johtuu niin osaisiko joku kertoa vinkkejä sen helpottamiseen ja itseni rentouttamiseen? Kiitos jo etukäteen kaikille :)

39

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä ravinto

      Prosessoitu maito, viljojen gluteeni, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.

      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteiini (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Mikä stressaa?

      Googlaa rentoutusharjoituksia.

      On äänitteitä, hengitysharjoituksia, joogaa, meditointia jne...

      Etsi sinulle sopiva.

    • misukisu

      Kiitos neuvoista, toivottavasti maidon tai viljojen pois jättäminen tuo edes jonkinlaista tulosta. Pahoinvointi ja vatsavaivat on kyllä niin inhottava asia ettei sitä toivoisi kenellekkään.

    • misukisu

      Tällä kertaa olen hereillä vatsakivun takia... Eilen illalla alkoi omituinen vatsakipu alavatsassa, aluksi kaiversi ja sitte pitikin jo juosta vessaan, yöllä sitten vatsaa koski ihan vähän, nyt taas sama ja juuri kun olen käymässä nukkumaan, alkoi kun olin vähän aikaa maannut sängyssä. Eilen ja tänään olen syönyt samaa iltapalaa eli ruisleipää voilla ja juustolla, sekä viilin ja päärynän. En ole ainankaan aiemmin huomannut vatsavaivojen liittyvän maitotuotteiden nauttimiseen. Alkaa todellakin hermot menemään näiden joka päiväisten vaivojen takia. Haluan normaalin elämän takaisin, koska tällä hetkellä kaikki pyörii vatsani ympärillä. Stressaan tässä jo valmiiksi huomista koulupäivää kun vatsa taas tässä kunnossa.. Stressihän tietysti pahentaa tätä.. Mikäköhän ainakin hetkellisesti auttaisi pieneen vatsakipuun? Auttakaa!

    • misukisu

      Hei! Täällä taas... Äsken heräsin pahoinvointiin, tämä tuntuu hieman semmoiselta heikottavalta ololta, mutta olen kuitenkin tuossa 11 aikaa syönyt vielä makaronilaatikkoa. Aamulla olisi aikainen herätys, puoli 6 ja pääsin nukkumaan vasta puoli 12 aikaan. Olen hyvin väsynyt tälläkin hetkellä, mutta en vain nukahdan vaikka kuinka yritän tältä pahoinvoinnilta. Voisiko tämä pahoinvointi johtua tästä suuresta väsymyksestä?

    • kokeilkaa mik sopii

      Vatsan rauhoittuminen kestää viikosta viikkoihin eli 1 ateria ei tee kesää eikä päivää.

      Esim. viljattomalla ollaan 2-8 viikkoa ja kuulostellaan oloa.

      Myös lääkkeet saattaa aiheuttaa vaikka mitä.

      Itellä tulehduskipulääkkeet aiheuttaa närästystä. Syön kuukautiskipuihin.

    • J_n_70

      Hei!

      Miten vuorokausirytmi, onko kohdillaan...? Onko närästystä, onko vuoroin vatsa löysällä? Yhteys pimeään vuodenaikaan ....? Ruokahaluttomuutta herätessä...?

      Viittaan mahdollisiin psyykkisiin tekijöihin ilmiön aiheuttajana.

    • vesi..

      Vettä janoon 1,5-2 litraa

    • misukisu

      Vuorokausirytmi on kohdillaan, käyn koulua ja herään joka aamu samaan aikaan, illallakin saan melko hyvin unta 10-11 välillä, mutta sitten heräilen 2-4 aikoihin pahoinvointiin. Kun pahoinvointia on ollut n.15 minuuttia, alkaa vatsa tuntua tyhjältä ja ilmavalta. Minua alkaaa usein poltella joka puolelta vatsaa ja sekin menee ohi muutamassa minuutissa. Kun pahin olo on mennyt ohi, nukahdan melko nopeasti, mutta saatan heeätä vielä uudelleen. Aamulla olo on normaali, tosin usein heikko ja nälkäinen. Vettä tulee kyllä juotua tarpeeksi päivässä, enkä juokaan muuta kuin vettä. Minulla on aina vesipullo mukana joka paikassa. Vatsa on nyt hieman parempi, olen ollut ilman kahvia 2kk. Hyvin harvoin saatan muutaman kulauksen juoda ja sen kyllä huomaa heti kun alkaa vatsassa vääntää ja ilmaa kertyä vatsaan.

    • samastakärsivä

      Heippa! Itse olen päälle parikymppinen nuori nainen ja kärsinyt samankaltaisista oireista yli vuoden. Aamupahoinvointia, etomista, joka sitten helpottaa myöhemmin päivällä. Jonkin verran närästää mutta suurin ongelma on toi pahoinvointi mikä on ihan kamalaa...
      Itse en ole pitkään aikaan syönyt mitään leipää, perunaa, pastaa, riisiä... Kaikki prosessoitu ruoka pois. Lopetin kahvinjuonnin ja maitotuotteet ihan minimissä. Ainakin on auttanut, mutta ei ole poistanut ongelmaa. Olen käynyt lääkärissä parisen kertaa, mutta olen saanut vain närästyslääkkeitä jotka eivät auta. Väsyttää ravata siellä.

      Suosittelen sulle että hankit Molkosania. Sitä on nestemäistä, ja sitten jauheena olevaa, itse käytän tuota jälkimmäistä. (http://www.vogel.fi/tuotteet/vitality.php)
      Syö suht neutraaleja/mietoja ruokia, pureskele hyvin ja juo vettä syömisen yhteydessä.

      Älä syö illalla enää mitään varsinaista ruokaa. Itse koitan olla syömättä klo 20 jälkeen, joskus tosin vedän viilin tai luonnonjogurttia tms.
      Tärkeää on myös että saisit korotettua sängynpäätyäsi, tai nukkuisit korkeammalla tyynyllä. Tällöin vatsahapot ei ainakaan jyllää ruokatorvea pitkin nieluun!

    • väärä ravinto

      Vettä korkeintaan. se 2 litraa.

      Jos hikoo paljon, niin sitten enemmän.

      Mahdollisimman puhdasta aitoa ruokaa.

      Tuo molkosan on hyvä valinta.

      Myydään edullisimmin citymarket ja luontaistuotehylly.

      Jollei elintavat auta, niin sitten voi olla kyseessä oikea refluksitaut, joka todetaa töhystyksellä.

      Siihen on hoitona elinikäinen ruokavalio ja närästyslääke.

      Myös voi olla hapoton vatsa.

    • J_n_70

      Tulee mieleen 2 asiaa kun nuo vaivat painottuvat ylävatsaan.

      - Ryhti. Työskenteletkö etukumarassa. Tuntuuko vatsalaukku herätessä normaalia pienemmältä.

      - Jännitys. Onko ihmissuhteet kunnossa. Onko käsittelemättömiä mahdollisesti tunnistamattomia asioita? Onko jotain outoa tapahtunut viime aikoina...?

    • väärä ravinto

      Kannattaa

      liikkua

      venytellä

      rentoutuu

      jne...

    • J_n_70

      Ja tunnistaa psyykkinen paine => purkaa se pois

    • J_n_70

      Syötkö muuten paljon juustoa ..?

    • forro

      Käyppä kuitenkin lääkärissä ....

    • misukisu

      En syö paljoa juustoa, en oikein pidä siitä. Lenkkeilen melkein päivittäin. Olen taas hereillä pahoinvoinnin takia, nukahdin puoleksi tunniksi ja kun heräsin tuli huono olo ja vatsa meni sekaisin. Nyt täällä istuskelen ja syön banaania sekä maitohappobakteeria. Olen stressaantunut kun huomenna alkaa taas koulu... Voisikohan johtua siitä? Muuten ei ole vähään aikaan ollut tälläistä taas, pari yötä olen saanut nukuttua rauhassa.

      Jos tämä on psyykkistä, miten siihen voisin vaikuttaa? Helppoja rentoutusharjoituksia?

    • J_n_70

      Se voi olla vatsakatarri, jonka vatsatauti ja stressi on laukaissut yhdessä. Paras tulos tulee kun käyt lekurissa, jos oireet ei häviä. -

    • väärä ravinto

      googlaa rentoutusharjoitus

      kiusataanko sua koulussa vai mikä stressaa?

      vika on aina kiusaajassa, ei sinussa

    • misukisu1

      Ei kiusata koulussa. Meidän lukiossa en kiusausta ole edes pahemmin havainnut. Minä vain satun aina ajattelemaan mitä muut ajattelevat ja sitten pankkiin sitä kautta. Koulussa pelkään, että tulee huono olo kesken tunnin ja että mitä jos täytyy lähteä tunnilta vessaan oksentamaan tms. Pelkään oksentamista ja se pahentaa tätä asiaa. Joka pelkästään siitä aiheesta saan itselleni huonon olon.

      Taas olen siis hereillä, koska en saa nukuttua. Tänään oli herkku päivä ja sain syödä sipsiä ja dippiä. Söin hieman liikaa ja tuntuu siltä ettei sipsit oikein sulaisi mahassa, aluksi oli paljon ilmaa mahassa ja vatsa tuntui kovalta, ja kun äsken heräsin niin oli pakko käydä kakalla. Vatsa oli kyllä melko kovalla ja suoli tyhjentyi kunnolla. En tiedä mikä auttaisi tuohon vatsaan nyt. Otin maitohappobakteeria ja olen yrittänyt juoda vähän vettä jos helpottaisi..

      Viime yön nukuin TODELLA hyvin! En herännyt kertaakaan yöllä.

      Ehkä pitäisi taas kuunnella rentoutusmusiikkia. Se auttoi nukahtamaan viimekerrallakin. Kun itse rentoutuu niin vatsakin rentoutuu ja olo helpottuu!

      Ja kiitos kaikille auttaneille! Yritän ottaa kaikki huomioon! :-)

    • J_n_70

      Kuituja kuituja kuituja ... vettä .... ei perunalastuja .... menee vuoron perään ripuli - ummetus linjalle

    • raskastaa-

      onko ummetusta tai ripulia joskus pahoinvointi on suolistoperäistä. myös raudan puute eli anemia voi aiheuttaa aamupahoinvointia.

    • J_n_70

      Mutta ei automaattisesti kannata kenenkään lähteä raudanpuutoslinjalle hemppaa mittauttamatta. - Edes naispuolisten, sillä rautalisä voi sotkea lisää vatsan toimintaa

    • cton

      Vaikuttaa sille et ehkä oireet on tunneperäisiä mutta menisin sinuna lääkärille tarkistukseen, kerta yölläkin heräät pahoinvointiin. Ehkä syytä olisi ottaa verikokeet? Esin olisiko kyseessä anemia? Vatsalaukkuun voi tulla stressistä vaikka vatsahaava, joka ei oireile välttämättä kivulla, mutta voi olla puhjetessaan vaarallinen. Ehkä sinun vatsalaukku pitäisi tähystää kun pahoinvointi on jatkunut kauan. Juotko kahvia tai vahvaa teetä. Kokeile välttää niitä ja colajuomia. Lääkäri voi määrätä sinulle jotain lääkettä stressioireisiin. kerro lääkärille kaikki.

    • misukisu1

      Hei! Kuulumisia pitkästä aikaa.

      Olen nyt ollut yli 2 kuukautta ilman tipan tippaa kahvia ja kyllä on olo helpottanut :)
      Nyt pahoinvointia on hyvin harvoin, eikä se ole enää yhtä voimakasta kuin ennen. Iltaisin nukkumaan mennessä kuuntelen rentouttavaa musiikkia puhelimesta ja nukahdan siihen todella helposti. En myöskään heräile enää öisin. Vatsakaan ei ole ollut sekaisin enää.

      Voin taas nauttia elämästäni!! :-) kiitos paljon kaikille teille hyvistä neuvoista!

    • ruokavalio
    • J_70

      Kahvi, ja Cola-juomat ovat yllättäen pahasta. Kyllä se näin on!

      • 4+4

        ja

        RÖÖKI


    • misukisu1

      Onneksi en polta enkä pahemmin juo limsoja :)

    • 1 syy kans

      Myös synteettiset monivitamiinit aiheuttavat huonoo oloa.

      Monet niitä syövät, mutta mihin?

    • J_70

      Koska he eivät syö muuten tarpeeksi terveellisesti. Tupakoinnin lopettaminen on kaksiteräinen miekka, se voi aiheuttaa ummetusta / painon nousua.

    • misukisu1

      Hei taas! Kysyisin, että miten voisin välttää pahoinvointia mm. wanhojen risteilyllä. Olen siis lähdössä wanhojen risteilylle kohta ja olen huomannut että julkisilla paikoilla panikoin ja stressaan aivan kaikesta... Kotonahan ei ole väliä jos vaikka vatsa on sekaisin kun voit vain mennä vessaan. Mutta entäs laivalla? Samassa hytissä ystävien kanssa? Tästä panikoinnista seuraa pahoinvointia, mutta en tiedä kuinka voisin välttää sen..

      Olisiko kellään vinkkejä nopeaan,helppoon ja huomaamattomaan rentoutumiseen? Kuinka saan itseni tajuamaan ettei hätää ole?

      Ps. Nyt olen ollut joulukuusta asti ilman kahvia ja kyllä helpottaa :) vatsa ei ole ollut löysällä lähelläkään niin paljoa kuin ennen! Vielä kun saisi tuon psyykkisen puolen kuntoon....

    • misukisu1

      Pitkästä aikaa huono olo.. Äsken alkoi järkyttävä pahoinvointi.. Ehdin nukkua n. 45 minuuttia kunnes heräsin kuumuuteen ja huonoon oloon. Haluaisin mahd.pian eroon tästä. Mistäköhän mahtaa johtua :/ todella inhottava tunne.. Mistä saisi nopeaa apua pahoinvointiin? Olen kyllä vasta syönyt iltapalan ja vähä suklaata, joten voisiko syynä olla se että olen syönyt juuri ennen nukkumaanmenoa?

      Olisi ihanaa saada teiltä jonkinlaista neuvoa! :)

      PS. Pahoinvointi siis helpottaa kun keskityn johonkin. Esimerkiksi nyt kirjoittaessani helpottaa huomattavasti.

    • misukisu1

      Olisiko kellään enää neuvoja..? :( jotain tietoja pahoinvointilääkkeistä ja niiden haitoista/hyödyistä ja toimivuudesta?

    • misukisu1

      Täällä taas.. Olen nyt vähän aikaa heräillyt joka yö 1-5 välillä ja ollut huonovointinen. Usein on ollut myös järkyttävä hiki. Hetken selailtuani puhelinta olen usein nukahtanut 30 minuutin päästä uudelleen. Joskus kuitenkin menee kauemmin.

      En tiedä mistä näitä pahoinvointeja tulee. Olen kyllä ajatellut että minulla olisi ahdistuneisuushäiriö ja jo nukkumaan mennessä ajattelen että joudun heräämään yöllä ja tämä aiheuttaisi heräämisen. Herätessäni en koskaan ole väsynyt.

      Pelkään oksentamista ylikaiken ja kun kuulen että jollain on vatsatauti niin itselleni tulee paha olo ja ajattelen sitä koko ajan. Mietin mitä kautta se voisi tarttua minuun ja hinkkaan käsiäni saippualla koko ajan. Olenko hullu?

      Osaisiko kukaan kertoa mistä tälläiset johtuu? :/ Tää haittaa mua tosi paljon..Olisin tosi kiitollinen tiedoista!

    • x_70

      Tuleeko aina tiettyyn aikaan vuodesta, esim. huhtikuussa? Vatsatautia ei kannata turhaan pelätä, se ei iske kaikille yhtä voimakkaana tai voi olla oireeton.


      Epätodennäköisimpänä: Voisitko olla sähköyliherkkä ?

      • x_70

        Itse ainakin varmistaisin tuossa tilanteessa ensimmäiseksi tärkeiden hiven- ja kivennäisaineiden saannin, B - ja myös C- vitamiinit päällimmäisenä (varoen tietysti jos esim. närästystä esiintyy, koska C-vitamiini on happo)


      • misukisu1
        x_70 kirjoitti:

        Itse ainakin varmistaisin tuossa tilanteessa ensimmäiseksi tärkeiden hiven- ja kivennäisaineiden saannin, B - ja myös C- vitamiinit päällimmäisenä (varoen tietysti jos esim. närästystä esiintyy, koska C-vitamiini on happo)

        Taas heräsin todella huonoon oloon ja oksennus tuli, tai no meinasi tulla, yskäisin 2 kertaa mutta mitään ei tullut :( nyt on todella kuuma ja haluaisin tämän menevän ohi! En tiedä mistä johtuu, olenko kipeä vai paniikkikohtausko tämä on? Olen peloissani koska minulla on oksennuskammo.. Voisitteko rohkaista minua ja kertoa ettei hätää ole? :( olo siis oli aivan samanlainen kuin 2 viikkoa sitten, kävin aiemmin nukkumaan ja kun poikaystävä tuli nukkumaan niin heräsin erittäin huonoon olooon. Nyt vain tärisen koska pelkään..


    • misukisu1

      Minä nukahdin n. tunti sitten ja heräsin juuri äsken :/ haluaisin kerrankin nukkua kunnolla, mutta aina herään johonkin kesken unien.. Mistä tämä voisi aina johtua? Olenko vain niin huono nukkumaan? Herätessäni kesken unien tunnen aina voivani pahoin, nyt en niin pahoin, mutta kuitenkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe