Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jonkinsorttista henkistä tukea vailla

gsde

Heips, olen nuori aikuinen nainen ja minulla on aspergerin oireyhtymä. Olen aina pitänyt laulamisesta, mutta huonon itsetuntoni takia en ole koskaan ottanut laulutunteja tai muuta vastaavaa. Toinen syy on se, että minun on niin vaikea oppia mitään muiden ihmisten ohjeistuksen perusteella, että useimmiten kokeilu päättyy vain turhautumiseen ja entisestään heikentyneeseen itsetuntoon. Olen melko varma että minulla on aivan surkea lauluääni vaikka se joskus kuulostaakin omaan korvaan jopa kohtuullisen hyvältä, olen myös nauhoittanut lauluani muutamia kertoja ja viimeistään tämä kertoo totuuden. Lisäksi minulla on as-henkilölle tyypillistä taipumusta siihen, että ääni valuu hyvin monotoniseksi jos sen eteen ei näe hurjaa määrää vaivaa laulaessaan.

Olen ollut melko tyytyväinen nykyiseen "harrastusmuotooni", eli siihen että lauleskelen päivittäin kaikessa yksinäisyydessäni, ja olen myös oppinut tuntemaan ääntäni sen verran että tiedän millaisten kappaleiden laulaminen on sujuvinta. Miten voisin kehittää harrastustani? En millään kehtaisi mennä ammatti-opettajien pakeille laulamaan, sillä jos eivät muuten niin ainakin mielessään nauraisivat minulle ja miettisivät, mikä luulen olevani. :(

3

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös erilainen

      Moikka! Itse olen vasta aikuisena aloittanut laulun opettelemisen. En ole asperger, persoonallisuushäiriödiagnoosi on (eli olen tavallaan vähän liian heikko tähän maailmaan). Eli laulun ja musiikin opetteleminen on edennyt hyvin takkuisasti. Luen oppaita, suurin osa kursseista on jäänyt kesken.

      Uskon, että pystyt oppimaan laulamisen. Mutta kannattaa valita hyvin kokenut opettaja. Nuori opettaja voi tuputtaa sitä samaa kaikille, ja siitä ei tule kuin konflikteja. Parempi, että pystyt kertomaan opettajallesi erikoisominaisuutesi. Taitava opettaja kyllä pystyy auttamaan sinua edistymisessä.

      Mieti itsesi ja taloudellisen tilanteesi kannalta eri vaihtoehdot. Ryhmäopetus voi olla edullisinta. On myös harjoituskuoroja. Niissä hyvänä puolena on, että saa hyviä vinkkejä ääniharjoitteluun (nk. äänenavaus), mutta ei tarvitse laulaa yksin ryhmän kuullen. Sitten on ryhmäopetus, jossa jokaisella on oma pieni yksilöllinen lauluaikansa.

      Omasta kokemuksesta sanoisin, että ryhmätunnit ovat hankalia, jos ei ole ihan "normaali". Kuorokoulutyyppinen harjoittelu voi antaa laulamiselle hyvää pohjaa, jos vaan kestää sen vieraan ihmisjoukon. Paras olisi varmasti kokenut yksityisopettaja. Mutta kalliiksi varmasti tulee, etenkin jos joutuu kokeilemaan useita opettajia, ennenkuin se oikea löytyy. Eli kannattaa varmasti tässä tapauksessa sopia harjoitustunnista, ettet joudu maksamaan koko lukukauden tunteja opettajalle, jonka kanssa oppimisellasi ei ole mahdollista edistyä.

      Olen itse vuosien myötä huomannut, että musiikkiin liittyvillä kursseilla on usein jonkin verran erikoisryhmiin kuuluvia oppijoita mukana, mielenterveyskuntoutujia tai lievästi kehitysvammaisia. Eli kokenut opettaja on jo saanut käytännön kautta tuntumaa erilaisiin oppijoihin! Erilaisuudestaan kannattaa kertoa. Huonoiten homma sujuu, jos sen yrittää salata.

      Onnea laulun oppimiseen! Muista myös, että laulamisen oppiminen ei ole lineaarista toimintaa, vaan se on vähän kuin avioliitto, siinä on ylä- ja alamäkiä! Se on hyväksyttävä!

    • Myös erilainen

      Huomasin äskettäin jostakin, että on olemassa taskukokoinen lauluvalmentaja -niminen laite. Eli jos elektroniset härvelit kiinnostaa, niin on taitoja, joita voi harjaannuttaa myös koneen avulla. Kallishan se on (pari sataa) mutta itse ainakin harkitsen.

      Itselläni viimeisinkin laulukurssiyritys kariutui. Tilanne oli aivan liian ahdistava, ja nuori opettaja ei todennäköisesti ymmärrä lainkaan erilaisia oppimistapoja. Itse en ainakaan enää kursseille mene. Jos yleensä enää uskallan laulaa, teen sen omassa rauhassani. Saisi olla enemmän yleisiä erityisryhmille tarkoitettuja laulukursseja. Yleisillä kursseilla ainakin itselläni tuntuu tulevan ristiriitaa omien tavoitteiden ja opettajan tavoitteiden välillä. Tuolla viimeisellä kurssilla opettajan ja minun välinen inho oli todennäköisesti molemminpuolista, ja opettaja oli vain helpottunut päästessään minusta eroon.

      Olisi kiva tietää, mitä sinulle kuuluu laulamisen suhteen!

      http://www.roland.fi/products/productdetails.aspx?p=10340&c=697

    • Kareishu

      Oletko hankkinut tuon laitteen?
      Onko siinä Suomeksi käyttöohje?
      Budjettiini nähden on aika arvokas, varsinkin kun ei voi testata..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe