Steiner koulun tuntevat: Mikä pedagokiikassa menee pieleen?

Sekakogiikka

Vai meneekö edes?

Oma lapsemme on montessoripäiväkodissa. Montessori on mielestäni terveellä tavalla lasta eteenpäin vievä pedagokiikka. Sekä steiner että montessori toteuttavat, tai ainakin niiden pitäisi toteuttaa, tätä samaa perusteesiä:

"Opetuksessa edetään lapsen kehityksen mukaan ja siinä otetaan huomioon ihmisen kasvun ja kehityksen eri herkkyyskaudet. Tavoitteena on kasvattaa ihmistä kokonaisuutena. Tasapainoisesti tahtoa, tunnetta ja ajattelua kehittämällä pyritään kasvattamaan aloitekykyisiä, rohkeita ja luovia yksilöitä."

Kuitenkin vaikuttaisi siltä että steiner jotenkin on tavallaan "ulalla" nyky yhteiskunnasta, jolloin lapset eivät opi tärkeitä perusasioita pedagokiikan avulla. Tämän asian toteutumisesta taas montessori pitää nimenomaan huolen. Montessori on käytännön pedagokiikka isolla P:llä. Tämän havainnon olen tehnyt.

Mutta, onko tämä käsitykseni nimenommaan steinerista harhaa? Lapsemme tulee menemään normaaliin peruskouluun päiväkodin jälkeen joten pedagokiikan vaikutukset näemme sitten peruskoulussa. Montessoriluokkia ei kaupungissamme ole. Steinerkoulua emme edes harkitse.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Montessoripedagogiikka

20

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • \\\\\\\\\\\

      Ois upeaa olla Steiner koulun opettajana < puutyöt. Liikunta. Historia. Liikunta. Puutyöt. Liikunta sijaisena autona Saab 900i.

    • smm.

      Steiner koulun ongelmana on se ettei kouluja koskaan kehitetä. Koulut ovat suunnilleen samanlaisia kuin n.100 vuotta sitten kun koulut perustettiin.

    • AijamiDissis

      Koulun vika on liika yksilöllisyys ja lapsen huomioiminen. Saavat mekastaa, olla opiskelematta ja kiusata toisiaan enemmän kuin normaalissa peruskoulussa keskimäärin.
      Katsokaa nyt Rudolf Steiner -koulujen sijoituksia ylioppilaskirjoituksissa! Melkein poikkeuksetta huonosti kirjoittavia oppilaita. Tähän on em. syiden lisäksi syynä huonot opettajat. Kukaan itseään arvostava ope ei päädy tuonne pedagokiikkamankeliin.
      Nuoren on opittava opiskelemaan ja oppiakseen ilmapiirin on oltava opiskelumyönteinen.
      Itse kävin Helsingin Rudolf Steiner -koulun Ruskeasuolla ja em. havainnot ovat omia kokemuksiani. Kuuluin myös koulukiusaajiin kun me saatiin kaikki olla yksilöllisiä, eikä kiusaajia osattu laittaa selkä seinää vasten homman lopettamiseksi.

      Laita vaan lapsesi tonne!

      • Ruskeasuolta myös

        Ylioppilaskirjoitusten tuloksissa on huomioitava, että steinerlukioihin ei ole karsintaa. Jos muihinkin lukioihin pääsisi vastaava heikko aines, romahtaisivat tulokset keskiarvoltaan niissäkin olennaisesti.

        Meillä hyvä kolmannes oli yhtä hyvä kuin parhaimmissa lukoissa aikoinaan 80-luvulla. Mutta sitten oli ihan approbaturin porukkaa paljon -- paljon enemmän kuin muualla. Tilanne on tietysti voinut mennä huonompaan suuntaan tästä ja huippuja ei enää ole. En tiedä, kun en ole tutkinut asiaa.


      • Steinerissa ei kuria

        Olen myös nähnyt paljon kiusaamista ja sen sallimista Steinerkoulussa. Opettajat eivät puutuu kiusaamiseen kunnolla ja pakota kiusaajia lopettamaan. Ei mitään viestejä kotiin vanhemmille mitä kiusaajat tekevät, joten ei taida vanhemmatkaan aina tietää mitä Steinerkouluissa tapahtuu. Vaan opettajat käsittelevät kiusaamista kertomalla opettavia ja esimerkillisiä tarinoita oppitunneilla oppilaille - vanhoja iki-aikaisia satuja joilla vain vähän suoraa tai lapsille ymmärrettävää kytköstä arkeen, nykypäivään tai kiusaamiseen joissa lapset mukana joko kiusaajina tai kiusattavina. Lapset oppivat tästä vain, että välitunneilla ja koulussa saa kiusata muita, kukaan ei puutu, ja että opettajat kertovat satuja tunneilla, joista ei kukaan ymmärrä mitään, tai ymmärrä miten se liittyy mihinkään meneillä olevaan kiusaamiseen.


      • Waldorf
        Ruskeasuolta myös kirjoitti:

        Ylioppilaskirjoitusten tuloksissa on huomioitava, että steinerlukioihin ei ole karsintaa. Jos muihinkin lukioihin pääsisi vastaava heikko aines, romahtaisivat tulokset keskiarvoltaan niissäkin olennaisesti.

        Meillä hyvä kolmannes oli yhtä hyvä kuin parhaimmissa lukoissa aikoinaan 80-luvulla. Mutta sitten oli ihan approbaturin porukkaa paljon -- paljon enemmän kuin muualla. Tilanne on tietysti voinut mennä huonompaan suuntaan tästä ja huippuja ei enää ole. En tiedä, kun en ole tutkinut asiaa.

        Tämä on tosiaan asia, joka YO-tuloksia vertaillessa tulee ottaa huomioon. Jos Steiner-lukioihin olisi ysin keskiarvoraja, olisivat tuloksetkin toista maata. Koska luokille (myös omalleni) tuli muutama oppilas, jotka eivät päässeet arvosanoillaan mihinkään muuhun lukioon, niin on siinä myös peruskoulupohja jo melko huono.
        Mielestäni Steiner on myös koulu, joka opiskeluun kannustamisen lisäksi vaatii myös oppilaan omaa motivaatiota oppimiseen. Jos hyvää (pohja)työtä ei tehdä tunneilla, ei loppukokeissakaan luultavasti pärjää. Tällä siis viittaan vihkoihin, eli itsetehtyihin koulukirjoihin, siis oppimismateriaaleihin. Meillä opettajat antoivat kyllä tunneilla paljon tietoa, se oli itsestä kiinni kuinka paljon sitä otti ylös asiaa. Eihän sitä yliopistoluennoillakaan luennoitsija tule tarkistamaan kaikkia papereita, "otithan nyt tämänkin talteen?".

        Itse olen Steinerin käynyt ensimmäiseltä luokalta ylioppilaaksi. Minulla ei siis ole vertailukohdetta, sen myönnän. Voin kuitenkin kertoa, että Steinerin tiedoilla ja taidoilla kirjoitin keväällä 2014 vahvan E:n paperit, olisiko sieltä sitten tullut ne historialliset "23 ällää", jos olisin "tavallisen" koulutien käynyt. Se jää mysteeriksi, mutta tämä todellisuus on minulle varsin passeli. Pääsin ensimmäisellä sisään korkeakouluun, jätin tosin paikan ottamatta ja valitsin toisen koulun. Tämä ei kuitenkaan johdu Steinerista, vaan omista unelmistani. Ei voida siis todistaa että _kaikki_ Steineropiskelijat olisivat valtakunnallisella tasolla muita huonompia, me vain opiskelemme hieman eri tavalla ja lähestymme asioita eri suunnasta.

        Mitä koulusta on muuta jäänyt käteen? Työharjotteluita paikoissa, joihin en muuten olisi ikinä hakeutunut, ekoleiri ja kulttuurimatka. Vaihto-oppilaanakin olin (5kk), ja kyllä, kohdemaassa myös Steinerissa. Valmistuin täysin ajallani kiitos osittain kansaivälisen opetussuunnitelman sekä oman kouluni joustavuuden. Sain suorittaa kursseja etänä/tenttien/mitäsitänytkaikkeaextratyötäkeksi.Myös ystävyyksiä tuli solmittua, enkä siis edes tarkoita luokkakavereita, vaan myös opettajia. Olen myös lähtöni jälkeen pitänyt yhteyttä joihinkin opettajakunnan jäseniin. Aina moikataan kun tavataan kaupungilla. Pakko oli myös tänä keväänä mennä kevätjuhlaan, sillä ei kesäloma ala ilman kevätjuhlaa.

        Steinerissa on puolensa. Myönnän, että se ei kaikille sovi, minulle sattui vaan sopimaan. Jos lapsi oppii tekemällä ja nauttii omasta työstä enemmän kuin kirjoista pänttäämisestä, kannustan edes harkitsemaan Steineria.


      • Steinerlapsi

        Steinerkouluissa on kiva koulu ja verso! Steinerkouluissa on tietokoneet ja opetus seuraa aikaansa! Steinerkouluissa on pulpetit ja matikan kirjat! Steinerkouluissa saa käyttää kännyköitä tiedonhakuun tunnilla! Sitä paitsi, mistä oot saanu päähäs että steinerkouluissa kiusataan keskivertoa enemmän? Steinerkoulu on hyvä koulu! Joka ikiseen kouluun ja luokkaan mahtuu yksi hullu! Ei se tarkoita että vain steinerkouluissa on hulluja! Matematiikan kirja on sama kuin muissakin kouluissa! Steinerkoulussa opiskeleminen maksaa yli 100€ vuodessa! Eli opetus on korkeatasoisempaa kuin peruskoulussa! Omallakin luokallani oli kaksi oppilasta jotka ovat nykyään huippu insinööri ja kuuluissa viulisti! Eli lopettakaa sanomasta että opetus on samanlaista kuin 100 vuotta sitten!


      • Steinertyttö86
        Steinerlapsi kirjoitti:

        Steinerkouluissa on kiva koulu ja verso! Steinerkouluissa on tietokoneet ja opetus seuraa aikaansa! Steinerkouluissa on pulpetit ja matikan kirjat! Steinerkouluissa saa käyttää kännyköitä tiedonhakuun tunnilla! Sitä paitsi, mistä oot saanu päähäs että steinerkouluissa kiusataan keskivertoa enemmän? Steinerkoulu on hyvä koulu! Joka ikiseen kouluun ja luokkaan mahtuu yksi hullu! Ei se tarkoita että vain steinerkouluissa on hulluja! Matematiikan kirja on sama kuin muissakin kouluissa! Steinerkoulussa opiskeleminen maksaa yli 100€ vuodessa! Eli opetus on korkeatasoisempaa kuin peruskoulussa! Omallakin luokallani oli kaksi oppilasta jotka ovat nykyään huippu insinööri ja kuuluissa viulisti! Eli lopettakaa sanomasta että opetus on samanlaista kuin 100 vuotta sitten!

        Itse olen samaa mieltä!


    • haista montessori

      Opettele nyt edes kirjoittamaan sana pedagogiikka oikein. Siinä sinulle oiva kehitystehtävä.

      Sillä viet lastasi enemmän eteenpäin kuin pohtimalla näitä joutavia.

    • Aijamidissis

      Tässäpä juuri näkyy Steiner-koulusta saamani oppi. Tulit osoittaneeksi sen.
      Lapsilleni olen vanhempi, koulu hoitakoon opettamisen. Siksihän se on. Toisin kiin Steiner-koulut, jotka ovat vanhempien omisen intohimojen ja hörhöilyn tyydyttämistä varten, ei lapsen eduksi.

    • Sekakogiikka

      "Opettele nyt edes kirjoittamaan sana pedagogiikka oikein. Siinä sinulle oiva kehitystehtävä. "

      Saaplari, kiitos kun "ystävällisesti" huomautit kirjoitusvirheestäni. Olen vain katsos tavallinen aikuiseksi kasvanut tollo, enkä mikään steinerparempi. Joten haista ihan itse vain.

      Voin sanoa, että yritän juuri tämän pedagogiikka ajattelun avulla kehittää lastani sellaiseen suuntaan että hän pärjää tässä nykymuotoisessa yhteiskunnassa. Tämä steinerkoulua vahvasti arvosteleva kommentti kolahtaa aika pahoin järjestelmän omille nilkoille:

      "Steiner koulun ongelmana on se ettei kouluja koskaan kehitetä. Koulut ovat suunnilleen samanlaisia kuin n.100 vuotta sitten kun koulut perustettiin."

      Ja vielä pahempaa on se, jos lapset ja sitä kautta aikuiset eivät osaa erottaa hyviä ja huonoja puolia itsessään tai muissa. On aivan turhaa yrittää vääntää kaikki ihmisten ominaisuudet pelkiksi vahvuuksiksi. Oppiiko esimerkiksi steinerpäiväkotilainen tunnistamaan numerot ja kirjaimet aivan kuin itsestään?

      • Steinerfaija.

        Steinerpedagogiikka lähtee ikäkausiajattelusta, jossa lapsille tarjotaan tiedollisia ja taidollisia, sekä luovia virikkeitä aina kunkin ikäkauden mukaan, yrittäen sovittaa opetettava sisältö myös erilaisiin oppimistyyleihin. Varsinainen tiedollinen opetus keskittyy steinerkouluissa ylemmille luokille (9-13) ja maailmaa avataan alaluokilla paljolti tarinoiden, leikkien, piirtäen ja retkiä tehden. Sama luokka ja sama opettaja ensimmäisen kahdeksan vuoden ajan ylläpitää turvallisuuden tunnetta ja luo perustaa, jolla tiedollinen oppisisältö omaksutaan helpommin yläluokilla.

        Taustalla on Rudolf Steinerin filosofia ja ihmiskäsitys, jonka hän kehitti 1900-luvun alussa. Steinerin kehittämä antroposofia (=ihmistiede) on aikakautensa lapsi ja siksi täynnä hengellistä sisältöä, joka kulkee iloisessa sekamelskassa vakavammin otettavan tieteen kanssa.

        Nykyään suomalaisen steinerkoulun opetussuunnitelmaan on lisätty tiedollista sisältöä jo alemmillekin luokille ja Steinerin väkevin hengentiede on liudennettu ikäkausiajatteluksi ja "totuus, kauneus, hyvyys" -periaatteeksi. Opetussuunnitelma on nähtävissä koulujen sivuilla. Tässä esimerkkinä Tampereen Rudolf Steiner - koulun OPS: http://www.tampereensteinerkoulu.fi/images/stories/TAMPEREEN_OPS.pdf

        Se, miten hyvin opetussuunnitelmaa toteutetaan ja missä määrin hengen"tiede" näkyy opetuksessa on tietenkin koulusta ja opettajasta kiinni. Pahimmillaan opetus voi olla aivan luokatonta, muttta parhaimmillaan loistavaa.

        Steinerkoulujen suurin ongelma onkin epätasainen opettaja-aines ja se, että vanhemmilla on virheellinen käsitys siitä, että koulu olisi tarkoitettu nimenomaan oppimisvaikuksisille lapsille, vaikka näin ei missään tapauksessa ole asian laita.


    • Pulanta

      Oppimisvaikeuksilla varustettuja lapsia on helpompi loppusijoittaa Steiner-kouluun koska oppiminen on lukioon asti pelkkää leikkimistä veisto-, eurytmia- ja musiikintunneilla eikä siellä voi jäädä luokalle.

      • Haloourpo

        Hei vaan sullekin, mitä meinasit lannoittaa kommentillasi?

        Mitäs pahaa, väärää tai ongelmallista on esimerkiksi veistotunneissa? Musiikkitunneissa? Sinäkään et kävisi yhdessäkään konsertissa ellei joku olisi opiskellut koulussa musiikkia ja saanut siitä kipinän asian harrastamiselle tai ammattiuran luomiselle.

        Ja kuule ihan totta, kun peruskoulussa lopetetaan taideaineet, niin suomalaisista sukeutuu kansainvälisesti ajatellen entistäkin kulttuuriköyhempiä, juntimpia ja tietämättömämpiä kansalaisia joille nauretaan entistä leveämmin jo 'mahtavissa' naapurimaissammekin, saati sitten vaikka etelämpänä Euroopassa.

        Että siitä sitten vaan matkustelemaan bermudashortseissa vaikka jonnekin Teksasin takamaille, siellä löytyy peruskoululaiselle suomipojalle tasoistaan sielunkumppania. Äläkä aja viiksiä pois.

        Jos minulla olisi lapsi, tekisin kaikkeni, että hän pääsisi johonkin muuhun kuin ns tavalliseen peruskouluun, joista puolet on homehaittaisia lääviä (mutta niistähän ei otsikoida), joissa on helvetin suuret luokat ja joku 3 vuotta OKL:ssä opiskellut pikkujätkä pätkätyöläisenä pakottamassa joka spidermanreppuista kakaraa samaan muottiin ulkoluvun ja pakotuksen kautta, ja jossa ei ole määrärahoja tukiopetukselle, jonka tarpeessa vähintään kolmannes oppilaista kuitenkin on. Ja mitä muuta voi odottaakaan, kun nykyisten koululaisten vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, että peruskoulu on käyty, valinnanvarat ovat olleet monella aika vähissä.

        Sitten kun ysiluokkalainen peruskoululainen ei pääsekään lukioon, kun on niin tyhmä ja oppimiskyvytön eikä ole saanut tasoistaan opetusta kun siihen ei ole määrärahoja, on käsillä katastrofi. Tämän infantiilin vanhemmat eivät hyväksy ammattikoulua vaihtoehdoksi, vaikka kaverista tulisi ihan hyvä duunari raksalle tai neiti parturikampaaja, kun lukioon täytyy päästä, keinolla millä hyvänsä...
        Siitä sitten vaan nöyrtymään Steinerlukion jonoon...


    • nykytansjasirkus

      Kulttuuri on muutakin, kuin taidetta. Kulttuuri on elämän rikkautta, vaikka ei soittaisi mitään, ei tanssisi nykytanssia ja venyttelisi Feldenkraisin avulla. Ei käyttäisi eukkatossuja, eikä veistäisi lastun lastua. Minun kulttuurini on paljon laajempi käsite.

      • Haluaisin tietää mitä kulttuuri sitten sinulle merkitsee, uskon kuitenkin siihen, että jonkun on pitänyt kyseisiä aineita opiskella.


    • plustonttu

      Mitä samaa on natsisaksan keskitysleirillä ja Steinerkoululla?

      Sinne menevät eivät tiedä koko homma tarkoitusperää.

    • Niiiinväsynyttähän

      Steiner-koulu totta tosiaan on ulalla nyky-yhteiskunnasta, valitettavasti. Kymmenen vuotta yhteisön meininkiä läheltä seuranneena on pakko todeta näin. Ajatus pedagogiikassa on kaunis, niinkuin se idealismissa usein on. Todellisuus on toista. Opettajat ovat väsyneitä, jotkut täysin loppuun palaneita. Kärsitään huonosta työilmapiiristä ja samalla huonosta sisäilmasta. Kiusaamiseen puututaan viiveellä, jos ollenkaan. Opettaja saattaa olla väkivaltainen. Kukaan ei valvo ketään, laiminlyönteihin ei puututa. Lapsi leimataan häiriköksi, ja itsetunto nollataan. Kaikki tämä on itse koettua. Lapset on siirretty tavalliseen peruskouluun ja elämä on normalisoitunut. Onneksi, omat voimat oli jo ihan lopussa.

    • Steinerhippiäinen

      Heissan! Olen 7lk tyttö ja ajattelin jakaa omia kokemuksia ja mielipiteitäni steinerkoulusta. (jos ketään nyt kiinostaa)

      Tosi asiassa Steiner on mielestäni aivan loistava koulu pienistä miinus puolista huolimatta.

      tässä tulee miinus ja plus listat.




      1. Useissa steiner kouluissa on päiväkoti, peruskoulu ja lukio samassa koulussa. Niin ei tarvitse ainakaan muuttaa koulun perässä eri paikkaan tai paikkakuntaan.

      2. Sama opettaja on luokalla aina kahdeksanteen luokkaan saakka, tämä mielestäni pitää porukan yhtenäisenä ja lämminhenkisenä.

      3. Myös useat pikku retket ja prjoketit piristävät koulun käyntiä mukavsti.
      mm. Leivän teko projekti (3lk), Näytelmä prjoekti jolla myös usein kerätään luokankassalle hyvä summa rahaa (5lk), Norjan matka tai joku muu erikoisempi ja pidempi matka. se kestää yleensä n 7-10 pv (7lk), Toinen näytelmä projekti (8lk, itsenäisyyspäivän tanssiaiset todella mahtavat ainakin meidän koulussa. ja niihin panostetaan kunnolla (9lk) sekä lukioon jatkettaessa: maan mittausleiri & maatilaleiri (muistaakseni 10-11lk), Shakespeare näytelmä englanniksi esitettynä (12.lk), päättötyö haluamastaan asiasta (12lk) ja vielä koulun päättävät penkkarit! (13lk) pienet juhlat kuten mikaeljuhla, elonkorjuu juhla, joulu - kevät - ja syysjuhla...

      4. Koulussa jotkut asiat tehdään hieman hitaammin, mutta niihin perehdytään myös yleensä hieman tarkemmin.

      5. Steiner koulun ruoka on hyvää ja useissa kouluissa todella luomu pitoista ja terveellistä. Sekä allergiat ja ruokailutottumukset otetaan melkein kaikissa kouluissa huomioon.

      6. Sekä 1-2 kertaa (luokasta riippuen) on eurytmiaa joka (kuullemma) auttaaa/edistää keskittymiskykyä, tasapainoa ja mielen hallintaa...

      7. Oppi kirjoja ei niinkään ole vaan tekstit ja oppismismateriaali tehdään vihkoon itse kirjoittaen. Näin oppimasi asia jää helpommin päähän kun olet sen itse kirjoittanut. Sekä kokeissa koe alueet eivät ole niin laajoja, mutta sitäin tarkempia.
      Mutta kyllä niitä oppikirjoja on lukiossa ja 5lk jälkeen.




      Nyt miinuspuolet


      -


      1. Jotkut asiat tosiaan tulevat jäljessä ja kun olen esim. pelannut peruskoululaiseten serkkujen kanssa jtn tietopeliä en ole tiennyt esim jtn presidenttejä.

      2. jotkut juhlat/opettajien näytelmät jotka esitetään joka vuosi ovat hieman turhia omasta mielestäni.

      3. Steiner ajatteku tapa menee välillä pieleen. Kaikki asiat eivät ole niin henkisiä kuin jotkut aisat antavat ymmärtää.

      4. Vaikka koulussa onkin erikseen ET tunnit, myös yhteisillä pääaine tunneilla perehdytään mielestäni liikaa kristilliseen uskontoon sekä juhlat Jumalasta, Aatamista & Eevasta.. yms saattavat ajaa eri uskontolaiset ja uskottomat ''hämmentyneisyyteen'' jos niin voi sanoa.





      Mutta kaikin puolin olen tyytyväinen siitä että olen niinkin upeassa koulussa kuin Steiner. Jos saisin päättää uudestaan menisinkö perus - vai steinerkouluun, valitsisin steinerin. Suosittelen kaikille.



      P.S

      Olen käynyt ''normaalin'' päiväkodin ja eskarin, siellä opin perusasiat kuten kellon, numerot, kirjaimet ja lukemisen paremmin. Olisin ne varmasti Steinerissäkin oppinut, mutta oli hyvä että osasin ainakin alkeet jo valmiiksi. Mutta meidän luokalla on myös niitä jotka kävivät steiner eskarin ja päiväkodin. Hekin ovat ihan järkeviä ja minuakin ehkä hieman fiksumpia. Loppujen lopuksi mielestäni on ihmisestä itsestään kiinni mitä ja miten oppii. Asenne ratkaisee ♥

      • Steinerhippiäinen

        Anteeksi jos kirjoitusvirheitä tuli en ehtinyt tarkistaa tekstiä ♥


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe