Kia vaihtui Daciaan!

Ihana Mies

Juu, reilu viikko on nyt suhailtu tuolla uudella das kansanautolla.
Ensivaikutelma on sanalla sanoen huippu! Kunhan merkki-ennakkoluuloista ja naapurille näyttämisen angsteista pääsee ylitse, täytyy kyllä sanoa että tuo Dacia Lodgy 1,5 dci 110 FAP Laureate tarjoaa autoa ehdottomasti koko rahalla. Vaikea yhtäkkiä keksiä automaailmasta yhtään menopeliä, joka tarjoaa tuohon rahaan noin paljon tilaa, kokoa ja mukavaa pehmeää kyytiä.

Plussia ensituntumilta:

Loistava moottori 1,5 dci. Todella sivistynyt käytökseltään ja tarjoaa muhkeaa voimaa, sekä hyvää regointia kaasupolkimeen jo suht pienilläkin kierroksilla. Osaa nuo fransmannit vaan tehdä hienoja dieseleitä. Erittäin laaja-alainen moottori, jossa kierroksilla ripaus sporttisuuttakin. Eikä varmaan ainakaan menohalut huonone kunhan kilometrit karttuvat. Käynti on myös pehmeää. Ero tuohon "hieman" kulmikaskäytöksiseen 1,4 crdi:hin on melkoinen.
Ainoa miinus on, että 1,5 dci:ssä on hihna-jakopää, mutta sen vaihtoväli on erittäin pitkä, joten omilla kilometreillä ja autonvaihtovälillä ei taida ehtiä minun kiusaksi tuo hihnanvaihto. Kulutuksesta en osaa vielä sanoa, kun vasta 200 km mittarissa, eikä kutosvaihteellakaan ole tullut ajettua kuin pieni moottoritiepätkä.

Auto on erittäin hiljainen etenkin taajama-nopeuksissa ja tämä on myös hieman yllättäen minusta Lodgyn vahvoja puolia. Tilasin auton R2 kitkoilla joilla varmasti oma osuutensa hiljaiseen menoon. Jousitus on mukava ja tuntuma on selvästi pehmeämpi ja mukavuuspainotteisempi kuin Kiassa. Kantavuutta piisaa kuitenkin n. 600 kiloon, joten ei pitäis aivan heti kyykätäkkään. Myös moottorin ääni on hyvin eristetty matkustamosta, jos kohta käyntilämmin moottori on erittäin pehmeäkäyntinen. Kian koneessa oli paljon raaempi soundi etenkin kylmänä.

Mukava ja vakaa ajettava. Ohjaustuntuma on kevyt, kuten Vengassakin, mutta auto kulkee nätisti. Ohjaus on hitaampi kuin vengassa, tahattomia ohjausliikkeitä ei välity tienpäällä pyöriin niin helposti, mutta pysäköitäessä ja jyrkissä käännöksissä pitää rattia kääntää hiukan enmmän. Tehostus on muuttuva tehosteinen sähköhydraulinen.

Ne tilat!!! Auto on luonnossa aika kookas, etenkin korkeutta piisaa ja pituuttakin löytyy. Todella pitkä akseliväli luo myös sisälle tilaa, takapyörät ovat käytännössä vasta 3. penkkirivin kohdilla. Peräkontti on 5 paikkaisena sanalla sanoen valtava. Tuonne saa vaikka lastenvaunut kasaamatta heittämällä sisään. 2 paikkaisena puhutaankin käytännössä jo pienestä pakettiautosta. Pikkutavaroille on ruhtinaallisesti pieniä lokeroita, mukitelineitä ja Vengasta poiketen takaovissa on taskut, kuten myös etuselkänojissa. Ei taida henkilöautoissa vastaavan kokoisia tavaratiloja löytyä mistään uusista markkinoilla olevista autoista??

Media Nav kosketusnäytöllinen viihdekeskus on erittäin laadukas ja toimii hienosti. Mukava elegantti yksityiskohta arkiautossa. BT toimii heittämällä, soittaa voi suoraan ruudulta ja rattisatelliitista voi ohjata Media navin tärkeimpiä toimintoja. Navigointikin on OK. Musiikit soitetaan joko tikulta, tai muulta ulkoiselta lähteeltä. CD-soitinta ei enää yleistyvään nykytyyliin ole. Sinäänsä äänentoisto on muhkeampi ja parempilaatuinen kuin Vengan hiukan honottava keskiäänipainotteinen soundi.

Huipputehokkaat penkinlämmittimet.

Viimeistely, kokoonpanolaatu ja laatuvaikutelma yleensäkkin hintaisekseen yllättävänkin hyvä. Materialit ovat toki edullisia, mutta osattu ovelasti "kätkeä" kokonaisuuteen hyvillä värivalinnoilla ja ihan kelvollisilla sovituksilla.

Takarivissä avattavat tuuletusikkunat.

Hyvät valot, etenkin lähivalot ovat erittäin tehokkaat, vaikka H4 tekniikkaa.

Herkästi purevat tehokkaat jarrut, joissa hyvä tuntuma. Takana on perinteiset rummut, mutta eivät näköjään huononna jarrutehoa.


Pieniä miinuksia toki löytyy, mutta niiden kanssa oppii elämään, etenkin kun ottaa huomioon tuon lyömättömän edullisen lähtöhinnan:

- Lämpiää verkkaisesti. Loppulämpö lopulta piisaa näillä kiperillä pakkasilla, mutta manuaali-ilmastoinnin puhallin on aika äänekäs suuremmilla nopeuksilla.

- Penkkien mekanismit ovat vähän karkeakäyttöisiä. Muunneltavuutta löytyy, mutta ei ihan niin hienoina "penkit lattian alle piiloon" ratkaisuina kuin kalliimmisssa kilpailijoissa.

- Alhaista hintaa vasten muutamia pieniä varustetinkimisiä löytyy moniin nykykilpailijoihinsa nähden.


Toisaalta sitten jostain syystä mukana on tyylikkäitä pikku yksityiskohtia, kuten sammumisen lisäksi myös viivellä elegantisti syttyvät sisävalot. Lukuvalot myös takapenkkiläisille, automaattisesti lukittuvat ovet, monipuolinen ajotietokone huoltovälimuistutuksella, nopeusvaroitin, Avoimien ovien muistutus ja aurinkolasikotelo jne.

56

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulppeat varusteet

      Vau, aurinkolasi kotelo!Uskomatonta!

      • rillipää

        Näppärä pikkujuttu, jota ei valitettavasti ole vielä läheskään kaikissa autoissa.


      • Ihmettelyä...

        Kumma juttu. Jos Daciassa on joku varuste se tuntuu ärsyttävän palstan provoja ja jos varuste puuttuu, siitäkin tulee sanomista.
        Dacia on näköjään auto, joka yleisestiottaen saa monet ihmiset tolaltaan, etenkin jos joku tohtii sellaiseen olla tyytyväinen.


      • LodgyTce
        Ihmettelyä... kirjoitti:

        Kumma juttu. Jos Daciassa on joku varuste se tuntuu ärsyttävän palstan provoja ja jos varuste puuttuu, siitäkin tulee sanomista.
        Dacia on näköjään auto, joka yleisestiottaen saa monet ihmiset tolaltaan, etenkin jos joku tohtii sellaiseen olla tyytyväinen.

        Samaa vikaa Toyotan kanssa, Toyon palsta täällä on suosituimpien joukossa, sinne tulevat viestit ovat suurimmalta osin heiltä joilla toyoa ei ole, on vaan länkytettävä, nyt uusimpana villityksenä ne Usaa koskevat penkit joissa väärä materiaali, antaa nyt länkyttää kun jostainhan se on negatiivista löydettävä. Haloo!!! Me ollaan Euroopassa, Suomessa, ei Usan alihankkijan ongelmat meitä koske.


      • pois pois
        LodgyTce kirjoitti:

        Samaa vikaa Toyotan kanssa, Toyon palsta täällä on suosituimpien joukossa, sinne tulevat viestit ovat suurimmalta osin heiltä joilla toyoa ei ole, on vaan länkytettävä, nyt uusimpana villityksenä ne Usaa koskevat penkit joissa väärä materiaali, antaa nyt länkyttää kun jostainhan se on negatiivista löydettävä. Haloo!!! Me ollaan Euroopassa, Suomessa, ei Usan alihankkijan ongelmat meitä koske.

        Kirjotelkaa sinne omille merkki foorumeille. Kuka järkevä tänne edes viitsii kirjotella???


      • Lodsha
        pois pois kirjoitti:

        Kirjotelkaa sinne omille merkki foorumeille. Kuka järkevä tänne edes viitsii kirjotella???

        Ne joilla ei ole kanttia ajaa Dacialla, ne jaksavat keljuilla meille "rohkeille" joille auto ei ole varsinainen jatke, ei sitten millekkään.


      • tolaltaan
        Ihmettelyä... kirjoitti:

        Kumma juttu. Jos Daciassa on joku varuste se tuntuu ärsyttävän palstan provoja ja jos varuste puuttuu, siitäkin tulee sanomista.
        Dacia on näköjään auto, joka yleisestiottaen saa monet ihmiset tolaltaan, etenkin jos joku tohtii sellaiseen olla tyytyväinen.

        enämpi Skoda..


    • kauppa hiipuu, tuska

      Johan Dacia kauppias tyrkkäsi epätoivoisen avauksen, noloa ja läpinäkyvää.

      • Jutun kirjoittaja.

        Aika noloa on postata toisten kirjoittamia ajokokemuksia merkkipalstalta jolle ei luultavasti edes ole kirjautunut, suomi24:lle. Sinäänsä tuollainen luvaton lainaaminen on nettiketiltään vähän arveluttavaa, mutta menköön nyt, kun joka sanan takana voi seistä ja kyseessä on ihan puhdas mielipide.


      • nolot sulle
        Jutun kirjoittaja. kirjoitti:

        Aika noloa on postata toisten kirjoittamia ajokokemuksia merkkipalstalta jolle ei luultavasti edes ole kirjautunut, suomi24:lle. Sinäänsä tuollainen luvaton lainaaminen on nettiketiltään vähän arveluttavaa, mutta menköön nyt, kun joka sanan takana voi seistä ja kyseessä on ihan puhdas mielipide.

        et taida olla itsekkään kirjautunut Suoleen, osuin oikeaan.


    • LännenMiäs

      Tuli tilattua tuollainen Dacia Lodgy TCe 115 vaikka kokemusta ei ole kuin koeajon verran. Ratkaisuun päädyttiin juuri tilojen vuoksi, pari alakouluikäistä tytteliä menee helposti kolmannelle penkkiriville. Vielä kun kaksi eskarilaista tällätään toiselle riville ja koulupoika siihen keskelle, niin lasti on valmis. Vaihtoehtoja punnitessa Daci veti hinnallaan pitemmän korren. Hinta ero muihin tila ihmeisiin on lapsiperheelle on houkuttava.
      Tietysti käytetty kävi mielessä, mutta käytetyssäkin on hintaa ja ajetut kilometrit tulee kaupanpäälle. Ja onhan uudessa takuu, sekin vielä.
      Meillä uutuus tulee vaimon käyttöön, itse ajelen Astralla ja kohta puhkaisen 400000, ehkä pitäisi pienet juhlat sen kunniaksi viettää.
      Laitan myöhemmin kertoen. mitä kokemusia Afrikan ihme tulee antamaan

      • "Hyvä" ja halpa...

        Joku käy Lidlissä ostoksilla, toinen Stockmannilla, molemmat lienee tyytyväisiä, tai sitten ei...


      • Samassa paketissa on
        "Hyvä" ja halpa... kirjoitti:

        Joku käy Lidlissä ostoksilla, toinen Stockmannilla, molemmat lienee tyytyväisiä, tai sitten ei...

        Sitä samaa maksamakkaraa myydään sekä Lidlissä, että Stockmannilla. Se, kumpi maksaa siitä samasta tavarasta liikaa, onkin jo oma tarinansa.
        Lodgy on erittäin asiallinen ja ominaisuuksiltaan erinomainen tila-auto hyvillä tiloilla ja huippumoottoreilla. Se on Ok-näköinen järkitila-auto ihmisille, jotka eivät tarvitse egon jatketta, mutta jotka eivät halua tinkiä auton hyvistä perusominaisuuksista. Varusteistakaan ei pitäisi jäädä kiinni, kunhan ei odota mitään taskuparkkeeraushärvelejä ja mukautuvia xenon-hässäköitä. Ottamalla Laureaten ja hiukan lisävarustelemalla autosta saa ihan ajanmukaisen. Jälleenmyyjällä on listat, mitä Lodgyyn saa.

        Jos epäilet, käy koeajamassa, takaan että tulet yllättymään. Niin itsellenikin kävi vaikka skeptinen olin, myönnän sen.


      • kookospoika
        Samassa paketissa on kirjoitti:

        Sitä samaa maksamakkaraa myydään sekä Lidlissä, että Stockmannilla. Se, kumpi maksaa siitä samasta tavarasta liikaa, onkin jo oma tarinansa.
        Lodgy on erittäin asiallinen ja ominaisuuksiltaan erinomainen tila-auto hyvillä tiloilla ja huippumoottoreilla. Se on Ok-näköinen järkitila-auto ihmisille, jotka eivät tarvitse egon jatketta, mutta jotka eivät halua tinkiä auton hyvistä perusominaisuuksista. Varusteistakaan ei pitäisi jäädä kiinni, kunhan ei odota mitään taskuparkkeeraushärvelejä ja mukautuvia xenon-hässäköitä. Ottamalla Laureaten ja hiukan lisävarustelemalla autosta saa ihan ajanmukaisen. Jälleenmyyjällä on listat, mitä Lodgyyn saa.

        Jos epäilet, käy koeajamassa, takaan että tulet yllättymään. Niin itsellenikin kävi vaikka skeptinen olin, myönnän sen.

        Jokainen valitsee itselleen kukkaron ja tarpeiden mukaisen auton. Enempää näistä kannata väitellä.


      • kivi ja miekka
        Samassa paketissa on kirjoitti:

        Sitä samaa maksamakkaraa myydään sekä Lidlissä, että Stockmannilla. Se, kumpi maksaa siitä samasta tavarasta liikaa, onkin jo oma tarinansa.
        Lodgy on erittäin asiallinen ja ominaisuuksiltaan erinomainen tila-auto hyvillä tiloilla ja huippumoottoreilla. Se on Ok-näköinen järkitila-auto ihmisille, jotka eivät tarvitse egon jatketta, mutta jotka eivät halua tinkiä auton hyvistä perusominaisuuksista. Varusteistakaan ei pitäisi jäädä kiinni, kunhan ei odota mitään taskuparkkeeraushärvelejä ja mukautuvia xenon-hässäköitä. Ottamalla Laureaten ja hiukan lisävarustelemalla autosta saa ihan ajanmukaisen. Jälleenmyyjällä on listat, mitä Lodgyyn saa.

        Jos epäilet, käy koeajamassa, takaan että tulet yllättymään. Niin itsellenikin kävi vaikka skeptinen olin, myönnän sen.

        Yllätys oli, sisältä ämpäri muovia.kovat penkit, ei hyvää asentoa saanut.viimeistely mallia vaiheessa, gashgain piirteitä vähän koelaudassa.liian pieni tehoinen moottori ja sisä melu kova.ulkomuotoilu kivikaudelta.pääsee paikasta a, paikkaan b lähialueella.ei matka auto, eikä työ auto.


      • Huttua joka sana
        kivi ja miekka kirjoitti:

        Yllätys oli, sisältä ämpäri muovia.kovat penkit, ei hyvää asentoa saanut.viimeistely mallia vaiheessa, gashgain piirteitä vähän koelaudassa.liian pieni tehoinen moottori ja sisä melu kova.ulkomuotoilu kivikaudelta.pääsee paikasta a, paikkaan b lähialueella.ei matka auto, eikä työ auto.

        Höpö höpö. Käy oikeasti koittamassa äläkä valehtele. On se ihan hirveää kun Dacia pystyy nykyään väsäämään auton, joka lyö ominaisuuksissa kampoihin näihin iso-isän suosimiin merkkeihin. Lodgyn tehokkaat mutta taloudelliset moottorit keräävät koeajoissa kiitosta ja matala melutaso on ensimmäinen, mihin kiinnittää Lodgyllä lähtiessä liikkeelle. Kojelauta ei ole sen muovisempi kuin muissakaan edullisissa perheautoissa, sitä hallitseva navi on jopa erittäin tyylikäs. Penkitkin OK. Ulkomuoto ei ole kiilamainen, mutta eipä tila-autoluokassa joku Touran/Caddy tai vastaava ole sen kummempi.
        Jos rumia autoja etsitään, esimerkiksi käy vaikka Skoda Jeti, Fabia wagon tai vaikkapa Subarun mallit, jotka nekin 90-luvun muotoilua.


      • totuus sattuu joskus
        Huttua joka sana kirjoitti:

        Höpö höpö. Käy oikeasti koittamassa äläkä valehtele. On se ihan hirveää kun Dacia pystyy nykyään väsäämään auton, joka lyö ominaisuuksissa kampoihin näihin iso-isän suosimiin merkkeihin. Lodgyn tehokkaat mutta taloudelliset moottorit keräävät koeajoissa kiitosta ja matala melutaso on ensimmäinen, mihin kiinnittää Lodgyllä lähtiessä liikkeelle. Kojelauta ei ole sen muovisempi kuin muissakaan edullisissa perheautoissa, sitä hallitseva navi on jopa erittäin tyylikäs. Penkitkin OK. Ulkomuoto ei ole kiilamainen, mutta eipä tila-autoluokassa joku Touran/Caddy tai vastaava ole sen kummempi.
        Jos rumia autoja etsitään, esimerkiksi käy vaikka Skoda Jeti, Fabia wagon tai vaikkapa Subarun mallit, jotka nekin 90-luvun muotoilua.

        Tuo on sinun mielipiteesi huttua joka sana, kaikki ei arvosta daciaa.ei siinä ole mitään ihmeellistä.turha syöttää pajukkoa asiasta jonka jokainen kokeilemalla toteaa.


      • Höpö höpö
        totuus sattuu joskus kirjoitti:

        Tuo on sinun mielipiteesi huttua joka sana, kaikki ei arvosta daciaa.ei siinä ole mitään ihmeellistä.turha syöttää pajukkoa asiasta jonka jokainen kokeilemalla toteaa.

        Eipä sitä kulkuneuvoksi ostettua Daciaa tarvitse sen paremmin arvostaakkaan, Eikä kukaan semmoisen ostanut sitä muiltakaan sen kummemmin odotakkaan.
        Arvostamisen säästän mielummin huippu-urheilijoihin, hyvää musiikkia tekeviin muusikoihin, lahjakkaisiin näyttelijöihin ja muihin vastaaviin.
        Arvosta sinä vaikka niitä automerkkejä jos haluat.
        Se mitä merkkiä kumppaneinesi arvostat, ei meitä Dacisteja kiinnosta pätkääkään.


      • totuus sattuu joskus
        Höpö höpö kirjoitti:

        Eipä sitä kulkuneuvoksi ostettua Daciaa tarvitse sen paremmin arvostaakkaan, Eikä kukaan semmoisen ostanut sitä muiltakaan sen kummemmin odotakkaan.
        Arvostamisen säästän mielummin huippu-urheilijoihin, hyvää musiikkia tekeviin muusikoihin, lahjakkaisiin näyttelijöihin ja muihin vastaaviin.
        Arvosta sinä vaikka niitä automerkkejä jos haluat.
        Se mitä merkkiä kumppaneinesi arvostat, ei meitä Dacisteja kiinnosta pätkääkään.

        Sen verran kiinnosti että ajettu on, mopoksi tuli todettua.


      • Lodsha
        totuus sattuu joskus kirjoitti:

        Sen verran kiinnosti että ajettu on, mopoksi tuli todettua.

        Dacia Lodgy 1.2 TCe 0-100km/h = 11.5 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Ford Focus 1.6 wagon 0-100km/h = 12.1 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Hyundai i30 wagon 0-100km/h = 11.4 sek. ja 0-400m 18.5 sek.

        Eli edellisen kommentoijan kommenttien perusteella normaali perheautot ovat siis kaikki "mopoja"

        No ei siinä mitään, ajellaan sitten mautoilla.


      • huono ei hyvä
        kookospoika kirjoitti:

        Jokainen valitsee itselleen kukkaron ja tarpeiden mukaisen auton. Enempää näistä kannata väitellä.

        tuo on aivan oikein, mutta miksi pitää niin pirusti perustella jollain "järkisyillä" ja loistavilla ominaisuuksilla, kun niitä ei ole. Olisi vaan itsekseen ihan tyytyväinen jos on saanut uuden auton hankittua, mutta tuollainen paatoksellinen kehuminen ei toimi.


      • On niitä.
        huono ei hyvä kirjoitti:

        tuo on aivan oikein, mutta miksi pitää niin pirusti perustella jollain "järkisyillä" ja loistavilla ominaisuuksilla, kun niitä ei ole. Olisi vaan itsekseen ihan tyytyväinen jos on saanut uuden auton hankittua, mutta tuollainen paatoksellinen kehuminen ei toimi.

        Sepä siinä onkin, kun esim. Lodgyssä hyviä ominaisuuksia riittää. Miksi niitä ei saisi avoimesti kehua, kun muitakin merkkejä jaksetaan ylistää?? Kovasti tuntuu joitakin närästävän, jos Daciaa kehutaan.
        Se että joku heittää tuollaisia kommentteja "ei niitä ole" kuvastaa vaan suomalaisen ennakkoluuloja ja sitä, ettei ole objeetiivisesti edes uskaltanut tutustua tuotteeseen.
        Ikäänkuin pelätään myöntää. että edullinen ja vähemmän tunnettukin brändi voi sisältää mainioita ominaisuuksia, osin jopa parempia kuin monet vastaavat autot. Jos otetaan asenne, että Dacia on automaattisesti huono kun se on halpa, niin eipä se kovin objektiivistä arvostelua ole.
        Järkisyiksi varmasti riittää 10 tuhatta muita vastaavia halvempi hinta, sekä 3 vuoden takuu. Hyviä ominaisuuksia on upeat viimeistä huutoa olevat diesel sekä bensaturbomoottorit, hyvät tilat, mukava tasainen kulku, sekä letkeä ajettavuus.
        Eiköhän tuossa ole järkisyitä ihan tarpeeksi.

        Jos et muuten usko, käy ajamassa ja peitä se ratin logo jos tuntuu ettei naapurille kehtaa tunnustaa millä autolla on käynyt ajamassa.

        Mutta hyvähän se on,että jokainen voi valita kulkupelinsä. Dacia ei oleautomaailman paras merkki, ei tietenkään mutta Daciassa saa erittäin paljon vastinetta rahalleen. Se on tärkeä pointti.


      • nyt viivalle prkl!
        Lodsha kirjoitti:

        Dacia Lodgy 1.2 TCe 0-100km/h = 11.5 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Ford Focus 1.6 wagon 0-100km/h = 12.1 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Hyundai i30 wagon 0-100km/h = 11.4 sek. ja 0-400m 18.5 sek.

        Eli edellisen kommentoijan kommenttien perusteella normaali perheautot ovat siis kaikki "mopoja"

        No ei siinä mitään, ajellaan sitten mautoilla.

        Kia Ceed vm. -08 0-100km/h 11,0 sek ja huippunopeus 192 km/h HAHHAAA renu kuskille vain :) Lähdetäänkö viivalle on nimittäin ärhäkkä kiihtymään perheautoksi.


      • lasten touhuilua
        nyt viivalle prkl! kirjoitti:

        Kia Ceed vm. -08 0-100km/h 11,0 sek ja huippunopeus 192 km/h HAHHAAA renu kuskille vain :) Lähdetäänkö viivalle on nimittäin ärhäkkä kiihtymään perheautoksi.

        No cee´d on vähän semmonen onneton kauppakassi verrattuna isoon ja korkeaan 7-paikkaiseen Lodgyyn, joten paikalta lähtö on vähän epäreilua. Sitäpaitsi tuo täysillä kiljuttamalla 0-100 km/h puolen sekunnin erolla on aivan turhanpäivästä läyhäämistä. Kokeillaan mielummin rinta rinnan, miten lähtee ohituksiin vaikkapa 4 -tai 5 vaihteellaa 2000 kierroksen pinnasta. Sillä on enemmän käytännön merkitystä. Samalla voidaan mitata kyseisen ajolenkin kulutukset.


      • 4+17
        lasten touhuilua kirjoitti:

        No cee´d on vähän semmonen onneton kauppakassi verrattuna isoon ja korkeaan 7-paikkaiseen Lodgyyn, joten paikalta lähtö on vähän epäreilua. Sitäpaitsi tuo täysillä kiljuttamalla 0-100 km/h puolen sekunnin erolla on aivan turhanpäivästä läyhäämistä. Kokeillaan mielummin rinta rinnan, miten lähtee ohituksiin vaikkapa 4 -tai 5 vaihteellaa 2000 kierroksen pinnasta. Sillä on enemmän käytännön merkitystä. Samalla voidaan mitata kyseisen ajolenkin kulutukset.

        Nyt puhutaan perheautoista.
        Lasten kanssa ajetaan reilua ylinopeutta ja kiihdytellään talla pohjassa.
        Kortti ja auto pois tuollaiselta.

        Perheauton valitsevat sellaiset, joilla on tarvetta lasten ja/tai tavaroiden kuljetukseen.
        Jos haluaa voittaa liikennevaloista lähtemisen, niin urheiluauto on silloin oikea valinta, Ferrari tms.
        Perheautojen kiihtyvyydellä ei ole suurtakaan merkitystä paikaltaan lähtiessä.

        Ohituskiihtyvyys on tärkeä turvallisen ohituksen kannalta. Lodgy on siinä hyvä.
        Minulla on Duster ja kaverilla Lodgy. Kummallakin on vaivatonta ohittaa.
        Lähtee nopsasti ohi.

        Olen huomannut Daciassa vain yhden vian.
        Se vika on todella suuri.

        Dacia vaatii kuljettajaltaan tervettä itsetuntoa.

        Heikolla itsetunnolla varustetut ihmiset eivät voi sillä ajaa.

        Ei kasvata kalua, pankkitiliä, oppiarvoa eikä naapureiden kateutta.

        Ei siis sovi kaikille.

        Koirat haukkuu, Duster (Lodgy) kulkee.


      • huhuh
        lasten touhuilua kirjoitti:

        No cee´d on vähän semmonen onneton kauppakassi verrattuna isoon ja korkeaan 7-paikkaiseen Lodgyyn, joten paikalta lähtö on vähän epäreilua. Sitäpaitsi tuo täysillä kiljuttamalla 0-100 km/h puolen sekunnin erolla on aivan turhanpäivästä läyhäämistä. Kokeillaan mielummin rinta rinnan, miten lähtee ohituksiin vaikkapa 4 -tai 5 vaihteellaa 2000 kierroksen pinnasta. Sillä on enemmän käytännön merkitystä. Samalla voidaan mitata kyseisen ajolenkin kulutukset.

        samat miehet täälläkin, ei uskois.


      • autot puuttuu
        Lodsha kirjoitti:

        Dacia Lodgy 1.2 TCe 0-100km/h = 11.5 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Ford Focus 1.6 wagon 0-100km/h = 12.1 sek. ja 0-400m 18.0 sek.
        Hyundai i30 wagon 0-100km/h = 11.4 sek. ja 0-400m 18.5 sek.

        Eli edellisen kommentoijan kommenttien perusteella normaali perheautot ovat siis kaikki "mopoja"

        No ei siinä mitään, ajellaan sitten mautoilla.

        Ei ollut listassasi yhtään autoa.


      • turvavarusteet puuttuu
        4+17 kirjoitti:

        Nyt puhutaan perheautoista.
        Lasten kanssa ajetaan reilua ylinopeutta ja kiihdytellään talla pohjassa.
        Kortti ja auto pois tuollaiselta.

        Perheauton valitsevat sellaiset, joilla on tarvetta lasten ja/tai tavaroiden kuljetukseen.
        Jos haluaa voittaa liikennevaloista lähtemisen, niin urheiluauto on silloin oikea valinta, Ferrari tms.
        Perheautojen kiihtyvyydellä ei ole suurtakaan merkitystä paikaltaan lähtiessä.

        Ohituskiihtyvyys on tärkeä turvallisen ohituksen kannalta. Lodgy on siinä hyvä.
        Minulla on Duster ja kaverilla Lodgy. Kummallakin on vaivatonta ohittaa.
        Lähtee nopsasti ohi.

        Olen huomannut Daciassa vain yhden vian.
        Se vika on todella suuri.

        Dacia vaatii kuljettajaltaan tervettä itsetuntoa.

        Heikolla itsetunnolla varustetut ihmiset eivät voi sillä ajaa.

        Ei kasvata kalua, pankkitiliä, oppiarvoa eikä naapureiden kateutta.

        Ei siis sovi kaikille.

        Koirat haukkuu, Duster (Lodgy) kulkee.

        Daciat ei ole turvallisia perhe autoja.


      • ei nyt ihan
        turvavarusteet puuttuu kirjoitti:

        Daciat ei ole turvallisia perhe autoja.

        "Turvavarusteet puuttuu"

        Puhutaampa vaikkapa Lodgystä ja face-lift Dusterista:
        ABS, löytyy
        ESP, löytyy
        ASR, löytyy
        CSV, löytyy
        EBD, löytyy
        BAS, löytyy
        Sivuturvatyynyt, löytyy
        etuturvatyynyt poiskytkennällä, löytyy
        turvavyön kiristimet ja voimanrajoittimet, löytyy
        isofix, löytyy
        ylinopeusvaroitin, löytyy, jos autossa media nav
        nopeusrajoitin, löytyy
        turvavyömuistuttimet, löytyy

        Eiköhän noilla jo pärjää - ennenkaikkea suurin osa suomen teillä liikkuvista autoista on ilman moisia varusteita.

        Euroncap kummassakin Daciassa 3 tähteä. Syy esp:n puuttuminen joiltakin markkina-alueilta testaushetkellä. Muuten olisi ollut 4 tähteä.
        Sekä Dusterin, että Lodgyn etutörmäyspisteet menettelivät, lapsiturvallisuus erittäin hyvää tasoa. Sivutörmäystestissä Lodgy sai hyvät pisteet.

        Ei noita turvattomiksi voi sanoa. Kuten sanottua, valtaosa suomalaisten autoilijoiden peleistä on huomattavasti turvattomampia.
        Esim. suursuosikki Octavia kakkonen sai aikanaan vanhassa löyhemmässä testissä 4 tähteä. Ei taitaisi pärjätä Lodgylle tässä uudessa tiukemmassa testissä.


      • -judge and jury-
        4+17 kirjoitti:

        Nyt puhutaan perheautoista.
        Lasten kanssa ajetaan reilua ylinopeutta ja kiihdytellään talla pohjassa.
        Kortti ja auto pois tuollaiselta.

        Perheauton valitsevat sellaiset, joilla on tarvetta lasten ja/tai tavaroiden kuljetukseen.
        Jos haluaa voittaa liikennevaloista lähtemisen, niin urheiluauto on silloin oikea valinta, Ferrari tms.
        Perheautojen kiihtyvyydellä ei ole suurtakaan merkitystä paikaltaan lähtiessä.

        Ohituskiihtyvyys on tärkeä turvallisen ohituksen kannalta. Lodgy on siinä hyvä.
        Minulla on Duster ja kaverilla Lodgy. Kummallakin on vaivatonta ohittaa.
        Lähtee nopsasti ohi.

        Olen huomannut Daciassa vain yhden vian.
        Se vika on todella suuri.

        Dacia vaatii kuljettajaltaan tervettä itsetuntoa.

        Heikolla itsetunnolla varustetut ihmiset eivät voi sillä ajaa.

        Ei kasvata kalua, pankkitiliä, oppiarvoa eikä naapureiden kateutta.

        Ei siis sovi kaikille.

        Koirat haukkuu, Duster (Lodgy) kulkee.

        Lodgy on Renun b-laatua oleva halpislotja. Siis suomeksi sanottuna automaailman alinta kuraa ranskisromujen kanssa. Suomessa Daciaa ei ole mennyt viime vuonna kaupaksi kuin n. 300 kpl:tta kun KIA:aa meni kaupaksi peräti n. 6000 kpl:tta joten turhaan kehuskelet täällä sillä b-luokan renullasi.

        Marginaalia koko Dacian romumerkki. Made in Marokko :-D


      • Lodsha
        -judge and jury- kirjoitti:

        Lodgy on Renun b-laatua oleva halpislotja. Siis suomeksi sanottuna automaailman alinta kuraa ranskisromujen kanssa. Suomessa Daciaa ei ole mennyt viime vuonna kaupaksi kuin n. 300 kpl:tta kun KIA:aa meni kaupaksi peräti n. 6000 kpl:tta joten turhaan kehuskelet täällä sillä b-luokan renullasi.

        Marginaalia koko Dacian romumerkki. Made in Marokko :-D

        Ei Daciaa kannata ostaa ellei tuo itsetunto ole kohdallaan, mielestäni mulla se on ja ylpeänä ajan uudella seitsemän hengen 23000 euron Lodgyllä, nimenomaan sen kun muutkin ymmärtävät että tuolla 23k€:lla olisi saanut viisi vuotta vanhan saksalaisen Premium auton mutta en vaan halunnut, halusin VARTAVASTEN juuri Dacian. Ja saahan noita autoja AINA kun vaan menee liikkeeseen, rahaahan se vain vaatii, joko uuden ison Dacian, tai uuden pikkuauton joltain tunnetummalta merkiltä, tai sitten sen vanhan ja käytetyn.


      • afrikan tähti
        Lodsha kirjoitti:

        Ei Daciaa kannata ostaa ellei tuo itsetunto ole kohdallaan, mielestäni mulla se on ja ylpeänä ajan uudella seitsemän hengen 23000 euron Lodgyllä, nimenomaan sen kun muutkin ymmärtävät että tuolla 23k€:lla olisi saanut viisi vuotta vanhan saksalaisen Premium auton mutta en vaan halunnut, halusin VARTAVASTEN juuri Dacian. Ja saahan noita autoja AINA kun vaan menee liikkeeseen, rahaahan se vain vaatii, joko uuden ison Dacian, tai uuden pikkuauton joltain tunnetummalta merkiltä, tai sitten sen vanhan ja käytetyn.

        23000 ekellä olisi saanut uuden auton, eikä mitään ranskan siirtomaan romua.


      • Annappa vihje.
        afrikan tähti kirjoitti:

        23000 ekellä olisi saanut uuden auton, eikä mitään ranskan siirtomaan romua.

        Alappa sitten luetella vastaavia 7-paikkaisia täysikokoisia turbomoottorisia uusia tila-autoja, jotka saa 23 tuhannella ekellä. Sellaiselle tässä on ollut tarve, ei millekkään pikkukinnereille.


      • halleluja
        Annappa vihje. kirjoitti:

        Alappa sitten luetella vastaavia 7-paikkaisia täysikokoisia turbomoottorisia uusia tila-autoja, jotka saa 23 tuhannella ekellä. Sellaiselle tässä on ollut tarve, ei millekkään pikkukinnereille.

        7 paikkaisia autoja ei tarvitse kuin lestadiolaiset.


      • Lestadius
        halleluja kirjoitti:

        7 paikkaisia autoja ei tarvitse kuin lestadiolaiset.

        Oletpa typerä


      • typerys olet joo
        Lestadius kirjoitti:

        Oletpa typerä

        Ole rauhassa typerä, mitä sitä tänne ilmoittelet?


    • duunari1

      varmaan hintaansa nähden tosi hyvä peli.ja ajattele volkkarilta et saisi isommallakaan rahalla ehjä moottorista autoa. saat harrasteauton et käyttö autoa.

    • Audimies

      Paljonko on aloittajna mainitsema muhkea voimaa 1.5 dci:ssä?

      • voimailija.

        Kävele lähimmälle dacia-kauppiaalle ja käy itse koeajamassa niin tiedät. Vaikeahan tuota on paremmin kuvailla. Kyllä 240 nm:lla jo liikettä syntyy kevyehköön autoon.


      • Kävellen olisit jo ?
        voimailija. kirjoitti:

        Kävele lähimmälle dacia-kauppiaalle ja käy itse koeajamassa niin tiedät. Vaikeahan tuota on paremmin kuvailla. Kyllä 240 nm:lla jo liikettä syntyy kevyehköön autoon.

        @voimailija. Tuo kehoituksesi "kävele lähimmälle dacia kauppiaalle" sopii oikein hyvin Dacia brändiin sillä jos ihan oikeasti aiot hankkia Dacian tulet jatkossa tarvitsemaan hyviä jalkoja kun hankintasi jättää sinut tienposkeen joten kannattaa todella harjoitella kävelemistä mahdollisimman paljon !

        ps.Ellei vielä ole hankkikaa kävelysauvat niin saatte enemmän hyötyä kävelyretkillenne


      • sfgt
        Kävellen olisit jo ? kirjoitti:

        @voimailija. Tuo kehoituksesi "kävele lähimmälle dacia kauppiaalle" sopii oikein hyvin Dacia brändiin sillä jos ihan oikeasti aiot hankkia Dacian tulet jatkossa tarvitsemaan hyviä jalkoja kun hankintasi jättää sinut tienposkeen joten kannattaa todella harjoitella kävelemistä mahdollisimman paljon !

        ps.Ellei vielä ole hankkikaa kävelysauvat niin saatte enemmän hyötyä kävelyretkillenne

        Aiheuttaako keski-iässä työelämästä poispotkiminen tosiaan noin suuren trauman? Olen aivan varma että saat ahdistukseesi apua jos vain apua suoraan pyydät.


      • 5-7 sauva parit
        sfgt kirjoitti:

        Aiheuttaako keski-iässä työelämästä poispotkiminen tosiaan noin suuren trauman? Olen aivan varma että saat ahdistukseesi apua jos vain apua suoraan pyydät.

        Pertsa lupasi kaikille datsian ostajille kävelysauvat kun matka katkeaa rellun romulla.


    • Audimies

      Taidan passata, mutta ei siinä mielummin Dacian hankkisin kuin esim. Skodan vaikka VAG konsernin mies olenkin.

      Duster vaikuttaa ihan järkivaihtoehtoehdolta, jos pienellä maasturille on tarvetta.

      Vaan oliko niin, että dieselin ja nelivedon kanssa ei saa automaattilaatikkoa?

      • Dusteristi

        Duster on järkivalinta. Dacian Dusterissa et saa automaattilaatikkoa mihinkään malliin, ainakaan toistaiseksi.

        Renaul Dusterista se kyllä löytyy ainakin 2 Litraisesta bensakoneesta, ilmeisesti tehdään ainakin etelä-Amerikassa tuota versiota.


      • Ehkä joskus tulee
        Dusteristi kirjoitti:

        Duster on järkivalinta. Dacian Dusterissa et saa automaattilaatikkoa mihinkään malliin, ainakaan toistaiseksi.

        Renaul Dusterista se kyllä löytyy ainakin 2 Litraisesta bensakoneesta, ilmeisesti tehdään ainakin etelä-Amerikassa tuota versiota.

        Sinäänsä Renault-konsernin olisi helppo liittää uudenaikainen automaatti myös Dacian mallistoon. Nimittäin tuo Rellun moderni rattilavoilla vaihdettava DCT-vaihteisto on saatavilla Renaultin eri malleissa samojen K9K 1,5 dCi 110 moottorien yhteydessä, jotka raksuttavat myös Dacian nokilla.
        Kyse lienee siitä, että halutaan tehdä selvä "pesäero" hienostuneemmat ja teknisemmät mallit tarjoavan emomerkin ja hieman "kansanomaisemman" ja "perusautomaisemman" Dacian välillä.
        Veikkaan kuitenkin, että nykyisillä myyntilukusuhteilla Renault joutuu taipumaan DCT:n kanssa ja tarjoamaan tulevaisuudessa sen ainakin Dusteriin. Moni tuon luokan eurooppalainen auton ostaja kun pitää diesel-automaatti yhdistelmää oston tärkeänä kriteerinä.


      • Dusteristi
        Ehkä joskus tulee kirjoitti:

        Sinäänsä Renault-konsernin olisi helppo liittää uudenaikainen automaatti myös Dacian mallistoon. Nimittäin tuo Rellun moderni rattilavoilla vaihdettava DCT-vaihteisto on saatavilla Renaultin eri malleissa samojen K9K 1,5 dCi 110 moottorien yhteydessä, jotka raksuttavat myös Dacian nokilla.
        Kyse lienee siitä, että halutaan tehdä selvä "pesäero" hienostuneemmat ja teknisemmät mallit tarjoavan emomerkin ja hieman "kansanomaisemman" ja "perusautomaisemman" Dacian välillä.
        Veikkaan kuitenkin, että nykyisillä myyntilukusuhteilla Renault joutuu taipumaan DCT:n kanssa ja tarjoamaan tulevaisuudessa sen ainakin Dusteriin. Moni tuon luokan eurooppalainen auton ostaja kun pitää diesel-automaatti yhdistelmää oston tärkeänä kriteerinä.

        Voipi olla toki, mutta taitaapa Euroopassa tuo Renault Duster myydä dieselillä ja automaatilla tarpeeksi ja sitä ei tule Dacialle tai hinta taitaisi mennä yli Pirkka Renaultin...

        Toisaalta Renault Dusterhan on vain "Badge-engineered" Dacia


      • duster buster
        Ehkä joskus tulee kirjoitti:

        Sinäänsä Renault-konsernin olisi helppo liittää uudenaikainen automaatti myös Dacian mallistoon. Nimittäin tuo Rellun moderni rattilavoilla vaihdettava DCT-vaihteisto on saatavilla Renaultin eri malleissa samojen K9K 1,5 dCi 110 moottorien yhteydessä, jotka raksuttavat myös Dacian nokilla.
        Kyse lienee siitä, että halutaan tehdä selvä "pesäero" hienostuneemmat ja teknisemmät mallit tarjoavan emomerkin ja hieman "kansanomaisemman" ja "perusautomaisemman" Dacian välillä.
        Veikkaan kuitenkin, että nykyisillä myyntilukusuhteilla Renault joutuu taipumaan DCT:n kanssa ja tarjoamaan tulevaisuudessa sen ainakin Dusteriin. Moni tuon luokan eurooppalainen auton ostaja kun pitää diesel-automaatti yhdistelmää oston tärkeänä kriteerinä.

        Ja Renault Capturissa tuo automaatti on pultattu 1.2 litraisen Tce moottorin kylkeen, joka siis on ilmeisesti täsmälleen sama kampe kuin nyt Dacian nokalla. No 5 heppaa on tehoeroa (Dusterin hyväksi), mutta on se silti varmaan sama pata.

        Eli myös bensa etuveto automaattia odotellessa...


      • laauduton
        duster buster kirjoitti:

        Ja Renault Capturissa tuo automaatti on pultattu 1.2 litraisen Tce moottorin kylkeen, joka siis on ilmeisesti täsmälleen sama kampe kuin nyt Dacian nokalla. No 5 heppaa on tehoeroa (Dusterin hyväksi), mutta on se silti varmaan sama pata.

        Eli myös bensa etuveto automaattia odotellessa...

        Elokuussa 2014 loppuu dusterin takuu, vaihtaa pitäisi sitten.Kohta 55tkm mittarissa.Syötöt säädetty 3 kertaa, lokasuojat maalattu sisältä uudelleen, etupuskuri 2 kertaa kiinnitetty uudestaan, raidetangonpäät 2 kertaa vaihdettu, nyt taas kuskin puoli väljä.On takuuseen mennyt toki, ei vastannut kuitenkaan sitä mitä annettiin ymmärtää.Jotain ihan muuta tilalle, ei sakemannia tai itäautoa.


      • täältätähän
        laauduton kirjoitti:

        Elokuussa 2014 loppuu dusterin takuu, vaihtaa pitäisi sitten.Kohta 55tkm mittarissa.Syötöt säädetty 3 kertaa, lokasuojat maalattu sisältä uudelleen, etupuskuri 2 kertaa kiinnitetty uudestaan, raidetangonpäät 2 kertaa vaihdettu, nyt taas kuskin puoli väljä.On takuuseen mennyt toki, ei vastannut kuitenkaan sitä mitä annettiin ymmärtää.Jotain ihan muuta tilalle, ei sakemannia tai itäautoa.

        mistä syystä lokasuojat on maalattu sisältä uudestaan? Aika erikoiselta kuulostaa että lokasuojiakin maalaillaan sisäpuolelta uudelleen...


      • Hapankaali maistuu
        Dusteristi kirjoitti:

        Duster on järkivalinta. Dacian Dusterissa et saa automaattilaatikkoa mihinkään malliin, ainakaan toistaiseksi.

        Renaul Dusterista se kyllä löytyy ainakin 2 Litraisesta bensakoneesta, ilmeisesti tehdään ainakin etelä-Amerikassa tuota versiota.

        Dusteria tehdään Ladan tehtaalla Togliatissa mutta Dacia merkin tilalla on yllätys,yllätys Renault !


      • niin tehdään juu
        Hapankaali maistuu kirjoitti:

        Dusteria tehdään Ladan tehtaalla Togliatissa mutta Dacia merkin tilalla on yllätys,yllätys Renault !

        Renault-Nissan osti konkurssikypsästä Avtovazista (Ladasta) isohkon osuuden muutamia vuosia sitten. Joitakin Dacia-malleja on siellä sittemmin koottu sikäläisille markkinoille Renault-merkkisenä. Nekin Dacia-mallit, jotka sinne tuodaan muualta, saavat jostain syystä keulaansa emoyhtiön salmiakkkimerkin. Vanhakoppainen (se pakun näköinen) Logan sai venäjällä Ladan tunnukset ja Largus mallinimen.
        Liekkö sitten Venäjällä, joka on pikkuhiljaa länsimaistunut autokalustoltaan tärkeää, että tuontibrändit eivät muistuta millään tavoin entisistä sosialistisista ajoista. Täällä muuallahan sellaisista olemme päässeet jo ylitse, emmekä näe asiaa samalla tavalla, vrt. Skoda.
        Myös Intiassa Daciat ovat jostain syystä Renault merkkisiä ja Daciaa on alettu kokoamaan myös siellä omille markkinoilleen.
        Suomeen Daciat tulevat mm. Romanian Pitestin tehtaalta ja uudelta Marokon tehtaalta Tangerista.

        Venäjällä muuten valmistetaan kotimarkkinoille yllättävän monia muitakin autoja Mm Chevrolet Cruzea, Ford Focusta, Volkswagenin paria mallia ja Kiaa jne.


      • laaudaton
        täältätähän kirjoitti:

        mistä syystä lokasuojat on maalattu sisältä uudestaan? Aika erikoiselta kuulostaa että lokasuojiakin maalaillaan sisäpuolelta uudelleen...

        Siitä syystä lokasuojat on maalattu sisältä uudestaan kun paikoin ei ollut muuta kuin harmaa pohjamaali.Sen kuuluu olla oikeassa maalissa kestävyydenkin kannalta.Joten mitä erikoista mielestäsi asiassa on?


      • täältätänne
        laaudaton kirjoitti:

        Siitä syystä lokasuojat on maalattu sisältä uudestaan kun paikoin ei ollut muuta kuin harmaa pohjamaali.Sen kuuluu olla oikeassa maalissa kestävyydenkin kannalta.Joten mitä erikoista mielestäsi asiassa on?

        sitä vaan ihmettelin että dustereissa kun tuppaa olemaan tuo alustamassa lokasuojissa sisäpuolella...
        no joo, virtuaalitodellisuudessa kaikki on mahdollista.


      • laauduton
        täältätänne kirjoitti:

        sitä vaan ihmettelin että dustereissa kun tuppaa olemaan tuo alustamassa lokasuojissa sisäpuolella...
        no joo, virtuaalitodellisuudessa kaikki on mahdollista.

        Eipä ole 2011 dusterissa massatut lokasuojat.Ihmettele sitä sitten ihan rauhassa tai herää todellisuuteen.....


      • täältätänne
        laauduton kirjoitti:

        Eipä ole 2011 dusterissa massatut lokasuojat.Ihmettele sitä sitten ihan rauhassa tai herää todellisuuteen.....

        Kyllä muuten on massatut lokasuojat. Tai ei ehkä virtuaalitodellisuudessa.


      • laauduton
        täältätänne kirjoitti:

        Kyllä muuten on massatut lokasuojat. Tai ei ehkä virtuaalitodellisuudessa.

        Eipä ole ainakaan minun omassani koskaan ollutkaan.Miksi ei ole, sitä en tiedä minä, kaiken vähiten sinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe