Kohta lukiosta valmistuminen

Kohta abi.

Ei onneksi vielä tänä keväänä, mutta abi vuoden läheneminen on saanut ajattelemaan tulevaisuutta, enkä oo ollenkaan perillä mistään käytännön asioista. Kirjoitain nyt kaikki olennaisimmat kysymykset tähän.
Aion opiskella psykologian lehtoriksi lukio tasolle jyväskylän yliopistossa, mistä kaikesta psykan lehtorin koulutus koostuu ja kauanko opiskelu suunnilleen kestää?
Mikä ero on kandila ja maisteri tutkinolla? Mitä jos haluan psykan lisäksi opiskella sivuaineina filosofiaa ja historiaa, että opettaisin kaikkia näitä kolmea ainetta?
Onko psykologia lääketieteellispainoitteinen, eli kannattaisiko minun kirjoittaa myös esimerkiksi matematiikka?
Minkälaista opiskelu yliopistoissa käytännössä on? Onko samanlaisia tunteja (muistiinpanoja, ryhmätöitä, kokeita) kuin lukiossa, vai onko työ pääosin itsenäistä?
Minkälaista on solukämpässä asuminen, entä jos en pääsekään solukämppään vaan pitää muttaa yksin vuokralle?
Jos saan kelalta asumislisää opintotuen ohessa, voinko hakea myös asumistukea, vai onko nämä kaksi samoja asioita?

4

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylioppinut

      Vastaan nyt sen minkä osaan...

      Matikka kannattaa kirjoittaa, pitkänä siitä nimittäin saa hyvin pisteitä psykologiaan hakiessa. Tilastot ovat erityisen tärkeitä, joten kannattaa kerrata niitä.

      Kandidaatin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, jolla ei yksinään Suomessa tee yhtään mitään (poikkeuksena farmasia), maisteri puolestaan on ylempi korkeakoulututkinto, jonka suorittaakseen tulee ensin suorittaa se kandi. Kandiin aikaa menee normaalivauhdilla kolme vuotta ja maisteriin kaksi, yhteensä siis viisi.

      Sanoit haluavasi opettajaksi. Viran saadakseen tulee suorittaa pedagoginen pätevyys, josta saa helposti sivuaineen melkein mille tahansa.

      Yliopistossa on ainakin luentoja, joille osallistuminen on yleensä vapaaehtoista. Opiskelu painottuu vahvasti itsenäiseen opiskeluun. Myös ryhmätöitä voi olla. Luonnontieteellisillä aloilla on myös laskareita, joissa voi tarkastaa itsenäisesti tekemiään laskuja ja kysyä epäselväksi jääneitä asioita. Kokeita luonnollisesti on, niitä tosin kutsutaan tenteiksi jos en nyt ihan väärässä ole. Itse en siis yliopistossa vielä opiskele, ensi syksynä toivon mukaan. Sen sijaan isäni ja siskoni opiskelevat, joten siitä kokemuskesta tässä ammennan. Suhtaudu varauksella tähän viimeiseen kappaleeseen.

      • ap.

        Tällä hetkellä luen lyhyttä matikkaa ja voin suoraan sanoa että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia onnistua edes yhdessä pitkän matikan kurssikokeessa. Eli kirjoitan lyhyen matikan jos kirjoitan. Onko matematiikka siis täysin välttämätön vaatimus vai vain suositeltavaa?


    • ---

      Asumislisää ja asumistukea ei voi saada samanaikaisesti. Jos vähän oiotaan mutkia niin asumislisä on opiskelijoille ja asumistuki muille vähävaraisille esim. työttömille. Eläkeläisten asumistuki sitten vielä erikseen. Opiskelija voi saada opintotuen (sisältäen opintolainan) lisäksi toimeentulotukea, jos ei ole mahdollista saada työtä ja sitä kautta rahaa ja elämisen kulut katsotaan hyväksyttäväksi.

      Psykologian opinnoissa tarvitaan matematiikkaa, joten sitä kannattaa opiskella hyvin. Samoin kannattaa panostaa noihin filosofiaan ja historiaan, jos haluat niitä opiskella myöhemmin. Molempia voit opiskella sivuaineena yliopistossa.

      Asuntoasioihin liittyviä kysymyksiä en ymmmärrä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe