Kuminanäkkileipä

Naapurin likka

Suomesta on lopettettu kokonaan kuminalla maustetun näkkileivän teko. Viimeiset myytiin Tarjoustalon shokkimyyntinä pois. Ylhäisten leipä poisti kuminan leivästä ja pienet pyöreät Ruutu-näkit Vaasa poisti tuotteistaan viimeisenä.

Satoja vuosia vanha länsisuomalainen perinneleipä loppui sitten.

Onko joku nähnyt vielä kaupoissa? Hamstraisin. Kaipaan sitä niin, ja se oli kivaa, erikoista tarjottavaa (ulkomaalaisille) vieraillekin!

60

10676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenmieli

      Näkkäristä en tiedä,mutta kävisikö varrasleipä.Useammin kuminalla kuin ilman.Itse pidän kuminan käyttöä outona, muuten hyvän ruoan pilaajana.Sen verta asiasta sivuun, että tillin kukinnossa ja varsinkin siemenissä on todella paljon kuminan kaltainen maku.

    • saycheesekumin

      En ole nähnyt enää. Kyselin Vaasalta, että miksi pieni, pyöreä Ruutu-näkkiä ei enää näy hyllyssä ja vastauksena oli muka pieni menekki vaikka aina juuri tämä tuote oli lopussa kaupassa kuin kaupassa.

      Tilalle on tullut jos jonkinmoista seesami- ja muilla siemenillä maustettuja vaaleapaahtoisia muka "näkkileipiä".

      Svedut eivät vain ymmärrä hyvän näkkileivän päälle - kunnolla hapatettua, tummaksi paahdettua pelkästä rukiista tehtyä kuminalla maustettua näkkileipää ei enää saa kuin itse tehden.

    • korianteriläpyskä

      Koulunäkkileivässä on tuoteselosteen mukaan jauhettua kuminaa muka mukana, mutta ei sitä todellakaan maista siitä.

      Kokeilin sitä, mutta se oli sitä saatanan samaa svedu paskaa - vaaleeta, mautonta höttöä.

      On kyllä sääli, että pieni,pyöreä ruutu poistui markkinoilta - ainoa snäkäri, jossa oli myös makua.

      Näin se maailma muuttuu kohti tasamaustamista (-mauttomuutta) kohti. Karjalanpiirakat ja snäkärit ne jo pilasi - mitä seuraavaksi?

    • Suomenmieli

      Nyt ei ihan aukene tää svedu/vaasanmylly asiayhteys. Ruotsissa Wasa, Kotkassa Vaasan(mylly).

      • aukeekonyt?

        No hyvä - Vaasan omistus on nykyään britiläisellä Lion Capitals-sijoittajaryhmittymällä, mutta perusajatus on että omistus ei enää ole Suomessa kuin ei myöskään tuotannon suunnittelu. Ruotsalaiset maut ovat vallanneet alan ja osa tuotannosta on Ruotsissa kuin myös Baltiassa. Tämä tarkoittaa Suomen ollessa pieni markkina-alue niin sen makujen erityisluonteeseen ei enää panosteta vaan svedujen maku (lähinnä kansainvälistä) hallitsee.

        Outoa Vaasan vastauksissa on se, että pieni, pyöreä lopetettiin muka vähäisen kysynnän takia vaikka itse tuote oli aina ensiksi loppu myymälöiden hyllyistä muita Vaasan tuotteita niillä riittäen.

        Tosiasiassa joku liian viksu tuotannon "kehittäjä" on saanut pakkomielteen kaikenlaisten seesami- ja valkosipulisnäkäreiden ylivoimasta ihmisten makuun.

        Sääli sinänsä - paras tuote lopetettiin ja asiakkaat unohdettiin - ei muuta kuin kaikki Vaasan&Vaasan tuotteet boikottiin.


      • 1919
        aukeekonyt? kirjoitti:

        No hyvä - Vaasan omistus on nykyään britiläisellä Lion Capitals-sijoittajaryhmittymällä, mutta perusajatus on että omistus ei enää ole Suomessa kuin ei myöskään tuotannon suunnittelu. Ruotsalaiset maut ovat vallanneet alan ja osa tuotannosta on Ruotsissa kuin myös Baltiassa. Tämä tarkoittaa Suomen ollessa pieni markkina-alue niin sen makujen erityisluonteeseen ei enää panosteta vaan svedujen maku (lähinnä kansainvälistä) hallitsee.

        Outoa Vaasan vastauksissa on se, että pieni, pyöreä lopetettiin muka vähäisen kysynnän takia vaikka itse tuote oli aina ensiksi loppu myymälöiden hyllyistä muita Vaasan tuotteita niillä riittäen.

        Tosiasiassa joku liian viksu tuotannon "kehittäjä" on saanut pakkomielteen kaikenlaisten seesami- ja valkosipulisnäkäreiden ylivoimasta ihmisten makuun.

        Sääli sinänsä - paras tuote lopetettiin ja asiakkaat unohdettiin - ei muuta kuin kaikki Vaasan&Vaasan tuotteet boikottiin.

        Yep Olet Oikeassa,... sita Pyoreata tai Ruutuista Ylhaisten Nakkileipaa soisin kainkenpaivaa ja Yot, (Tyonskentelen myos yollakin, One-Man Band :)).
        MUTTA: Meidan pitaisi hakea se resepti siita leivasta :)!?!?


    • Kristo
    • Naapurin likka

      Kiitos Kristo, laitoin viesti Vaasaan. Toivottavasti auttaa. Kyllä muuten masentaa, kun katsoo marketin hyllyissä olevaa tarjontaa - aivan turhaa roskaa suuri osa - ja kunnollinen, maukas ja terveellinen perinneleipä saa kyytiä :(

      • Anonyymi

        Kuminanäkkileivät heti takaisin kaupan hyllylle!


    • knäcke

      Vaasan KUNTO-NÄKKI on ihan maukasta...

    • asdasd59

      Makuasia - Vaasan kumina pieni pyöreä - on ainoa näkkileipä, jossa on kuminaa.

      Kuminanäkkäri on/oli sitä paitsi hyvää.

      • Naapurin likka

        Vaasasta tuli vastaus: "Valitettavasti VAASAN PIENI PYÖREÄ Kumina ja Ylhäisten leipä Kumina -näkkileipien valmistus on päättynyt. Ikävä kyllä valikoimassamme ei tällä hetkellä ole ollenkaan kuminanäkkileipää.

        Olemme välittäneet toiveenne tuotteiden palauttamisesta takaisin valikoimaan eteenpäin vastuuhenkilöille tiedoksi."

        Se siitä sitten.


      • Parasta

        On edellisistä viesteistä kulunut aikaa... Minäkin kaipaan ja kovasti pidän kuminanäkkileivästä. Ihan sama minkä tehtaan! Kumina antaa makua, mutta on lisäksi hyödyllinen suolistossa.


    • Minä jo pari kertaa

      Kyllä se näkkäri tulee vielä tuotantoon, kunhan jaksetaan, kun muistetaan olla yhteydessä valmistajaan säännöllisin väliajoin.

    • Suomalainen maku

      Suomalaiseen makuun ei ole mikään, joka erottuu massasta. Tehdään vaan mahdollisimman halpaa hajutonta, mautonta bulkkia ja kaipa ne kuminatkin olivat liian kalliita silloin. Olisivatko nostaneet näkkileipäpaketin hintaa peräti sentillä tai kahdella?

      Onneksi muualla ei olla yhtä hölmöjä ja Suomessa viljelty kumina käy korkean laatunsa takia kaupaksi kuin kuumille kiville niihin maihin, joissa ruoassa pitää olla makuakin. Riittää kuminaa viljelevillä suomalaisilla maajusseilla töitä, vaikka omaan maahan ei sato kelpaakaan.

      Ihan samoin ovat kuminat kadonneet Oululaisten hapankorpuista ja Linkosuon palttoonnapeista.

      • minulla on hyvä maku

        " Suomalaiseen makuun ei ole mikään, joka erottuu massasta.
        .
        .
        Onneksi muualla ei olla yhtä hölmöjä ja Suomessa viljelty kumina käy korkean laatunsa takia kaupaksi kuin kuumille kiville niihin maihin, joissa ruoassa pitää olla makuakin. Riittää kuminaa viljelevillä suomalaisilla maajusseilla töitä, vaikka omaan maahan ei sato kelpaakaan."

        Sillä kuminalla on niin vahva maku, että isompina määrinä ja useammin syötynä kuminalla maustetut leivät alkavat tökkimään. Pitkään sai esim. Linkosuolta odottaa kuminatonta varrasleipää (ja muutkin valmistajat matkivat tuotteissaan Linkosuota). Kuminatonta voi syödä useammankin palasen. Heikoilla on leivänvalmistajan taito, jos ei saa leipään makua ilman kuminaa.

        Kyllä sillä Linkosuolla on edelleen kuminallisia Palttoonnappeja:

        http://www.linkosuo.fi/cgblog/43/91/Vaeinaemoeisen-Palttoonnapit-500-g.html

        Se, että heillä on nyt myös kuminaton - onneksi - versio Palttoonnapeista, ei ole poistanut sitä kuminaa alkuperäisestä tuotteesta eikä myöskään pakota sinua ostamaan kuminatonsta versiota.

        Makuasioista voi kiistellä, mutta olen sitä mieltä, että minulla on hyvä maku! ;-)


      • Naapurin likka
        minulla on hyvä maku kirjoitti:

        " Suomalaiseen makuun ei ole mikään, joka erottuu massasta.
        .
        .
        Onneksi muualla ei olla yhtä hölmöjä ja Suomessa viljelty kumina käy korkean laatunsa takia kaupaksi kuin kuumille kiville niihin maihin, joissa ruoassa pitää olla makuakin. Riittää kuminaa viljelevillä suomalaisilla maajusseilla töitä, vaikka omaan maahan ei sato kelpaakaan."

        Sillä kuminalla on niin vahva maku, että isompina määrinä ja useammin syötynä kuminalla maustetut leivät alkavat tökkimään. Pitkään sai esim. Linkosuolta odottaa kuminatonta varrasleipää (ja muutkin valmistajat matkivat tuotteissaan Linkosuota). Kuminatonta voi syödä useammankin palasen. Heikoilla on leivänvalmistajan taito, jos ei saa leipään makua ilman kuminaa.

        Kyllä sillä Linkosuolla on edelleen kuminallisia Palttoonnappeja:

        http://www.linkosuo.fi/cgblog/43/91/Vaeinaemoeisen-Palttoonnapit-500-g.html

        Se, että heillä on nyt myös kuminaton - onneksi - versio Palttoonnapeista, ei ole poistanut sitä kuminaa alkuperäisestä tuotteesta eikä myöskään pakota sinua ostamaan kuminatonsta versiota.

        Makuasioista voi kiistellä, mutta olen sitä mieltä, että minulla on hyvä maku! ;-)

        Kiitos palttoonnapeista. On sitten edes jotain! Ostan heti vierasvaraksi.


      • onsevaansääli
        minulla on hyvä maku kirjoitti:

        " Suomalaiseen makuun ei ole mikään, joka erottuu massasta.
        .
        .
        Onneksi muualla ei olla yhtä hölmöjä ja Suomessa viljelty kumina käy korkean laatunsa takia kaupaksi kuin kuumille kiville niihin maihin, joissa ruoassa pitää olla makuakin. Riittää kuminaa viljelevillä suomalaisilla maajusseilla töitä, vaikka omaan maahan ei sato kelpaakaan."

        Sillä kuminalla on niin vahva maku, että isompina määrinä ja useammin syötynä kuminalla maustetut leivät alkavat tökkimään. Pitkään sai esim. Linkosuolta odottaa kuminatonta varrasleipää (ja muutkin valmistajat matkivat tuotteissaan Linkosuota). Kuminatonta voi syödä useammankin palasen. Heikoilla on leivänvalmistajan taito, jos ei saa leipään makua ilman kuminaa.

        Kyllä sillä Linkosuolla on edelleen kuminallisia Palttoonnappeja:

        http://www.linkosuo.fi/cgblog/43/91/Vaeinaemoeisen-Palttoonnapit-500-g.html

        Se, että heillä on nyt myös kuminaton - onneksi - versio Palttoonnapeista, ei ole poistanut sitä kuminaa alkuperäisestä tuotteesta eikä myöskään pakota sinua ostamaan kuminatonsta versiota.

        Makuasioista voi kiistellä, mutta olen sitä mieltä, että minulla on hyvä maku! ;-)

        Pienessä, pyöreässä oli makua ilman kuminaakin, mutta se kumina lisäsi siihen snäkäriin sen pienen lisän. Syötyäni näitä muitä markkinoilla olevia tuotteita olen saanut hampaitteni väliin vain mautonta höttöä.

        Kyllä ne svedut pilaa tänkin kuten tekivät saunalle.


    • kumina5

      Nuo linkosuon palttoonnapit ainakin linkistä lukee, että ovat kovia:-(

    • ruutufani

      Tuleeko sitä Vaasan kumina näkkäriä vai ei?


      Tahtois tietää?

      Kohtpuoliin adressia kehiin.

    • Naapurin likka

      Nyt oli Lidlissä "rajoitettu erä" kuminalla maustettua nokkosvarrasleipää ja palttoonnappeja. Ei kai Linkosuokin lopeta kuminaleipiään? Onko Linkosuo samaa englantilaisyritystä kuin Vaasan, joka kuulemma leipoo kaiken Virossa nykyään?

      • Suomenmieli

        Kylläpähän se Vaasan l. paikallisesti höyrymylly tekee näkkärit ja paljon muutakin suomessa mm. kotkassa edelleen.


    • Naapurin likka

      Kumina on ollut leivässä säilytysaine ja käytetty estämään homehtumista! (Esim. Eesti Kalender 1889. Tallinn)

      Ei siis pelkästään mauste, vaan se on myös parantanut leivän laatua.

    • semmostaseon

      jotkut tykkää kuminaisesta, jotkut aidosta.

      • einiinoikkeen

        Kuminainen, tumma ja hapan snäkäri oli juuri se aito ja tämän tää multikansallinen sijoitusyhtiö vei meiltä.


      • semmostaseon
        einiinoikkeen kirjoitti:

        Kuminainen, tumma ja hapan snäkäri oli juuri se aito ja tämän tää multikansallinen sijoitusyhtiö vei meiltä.

        ah ulkomaan eksotiikkaa, tummaa kuminaista... mutta kyllä minä silti pidän enemmän aidosta naisesta.


      • aitoonaito
        semmostaseon kirjoitti:

        ah ulkomaan eksotiikkaa, tummaa kuminaista... mutta kyllä minä silti pidän enemmän aidosta naisesta.

        Entä jos kaunis (kauneuden voit määritellä itse) nainen on kääritty kumimaiseen asuun - pitäisitkö?

        Silti sijoitusyhtiö vei meiltä sen ainoan ja oikean snäkärin tarjoten tilalle vain vaaleaa ituhippien siemenillä koristeltua svedu-paskaa.

        Kai se on pakko alkaa tehdä tätä leipää itse, koska monikansallinen konserni ei sitä halua tehdä.

        Voi vittu Vaasan&Vaasan - hävetkää!


    • Kuminaboy
      • etsesiitäsitten

        Vaasalla vaikeaa ja sitä kautta supistaa tuotantoaan. Näin pieni, pyöreä ruutu tuskin ainakaan Vaasan valikoimiin palautuu. Sääli.


    • Hyh hemmetti

      Kumina on aivan helvetin pahaa . Kuinka joku voi syödä sitä ? Mulla tulee yrjöt välittömästi kun haistankin sitä , ei saatana pakko mennä laattaamaan jo ajatuksesta.....

      • Oolofi-83

        Ihmisen maku voi kultivoitua(kehittyä). Itsekin lapsena vierastin kuminaa, mutta sittemmin tykästyin siihen suuresti, juuri näkkileivässä. Siksi on minunkin mielestäni todellinen järkytys, että näiden kuminanäkkäreiden valmistus on lopetettu.


    • Kuminaa-Linkosuolta

      Linkosuon Varrasleivissä on kuminaa, mutta niin vähän, että sitä ei helposti havaitse.

      • näinseskulaa

        Aika useissa on näkkileivissä on kuminaa, mutta sitä ei vain valitettavasti maista niistä.

        Pieni pyöreä ruutu-näkkärissä kumina oli kokonaisena, jolloin sen maistoi osuessaan hampaaseen ja itse näkkäri oli tummaa, hapatettua ruistakinaa tummaksi paahdettuna eli aivan toista kuin nykyiset seesamin siementä pinnallaan pitävät vehnäiset korput.

        Muta valitettavasti sitä ei enää saa sillä Vaasa&Vaasa sanoi sen menekin olleen liian vähäinen, mitä kyllä epäilen sillä hyllyt olivat aina tyhjillään juuri tämän snäkärin kohdalta muita laatuja riittäen hulluille asti.

        Tosiasia on, että ns, tuotekehittelijät halusivat tuoda "kansainvälisiä" makuja kuivaleipiin ja pieni, pyöreä ruutu sai väistyä seesaminsiementen tieltä - todella sääli sillä samalla kadotettiin osa suomalaista ruokakulttuuria ja tätä svedut eivät koskaan ole osanneet vehnäsnäkäreidensä kanssa.


    • Tutza46

      Siis kumina on hyvä mauste ja laitan sitä kaalikeittoon, sämpylöihin ja omatekoiseen näkkileipään. Voi miten kaipaan sitä Ruutu-näkkileipää;(. Olen löytänyt LIDL:stä MyllyKiven Ruisnapit ja ne maistuvat niiiin hyviltä. Niissä on kuminaa ja Palttoonnapit ovat mauttomia niiden rinnalla!

    • MissingMess

      Vaasa tekee kuin tekeekin kuminalla maustettuja hapankorppuja. Ne ovat Finncrisp-merkkisiä ja niitä saa valmistajan mukaan ostettua yli 30 maasta - paitsi tietenkin Suomesta. Löytyy netistä nimellä Finncrisp Caraway. Ehkä niitä saisi jostain ulkomaisesta nettikaupasta tilattua.

    • Nimimerkkixz56

      Joo Moon kans ajatellu sita notta leivakki poyranlautojen valista Rittilaasen ne varaastaa, Hah!? Totta-Numeroota!
      Meiran vain pitaas pitaa sita tavallista Maalaasen tai Tyolaasen Leipa-Cresetti muistis, ja ku aika tuloo, nii ku ne muut lihavoituu, ja kyllastyy Soerilla Paallystettyyn Leipaansa, Nii sitte ruvetahan tekemahan taas Ruisleipaa (kutes Vanhan Vaasan E-mymala,..... joka oli siina Rompan Lahella Entisella " Poliisikadulla, Painija Hemppa ..?.?..?.. Mexikon etc. Olympia-Kultamitalimiehen mukaan nimetty katu" Vaasas.

      Pikkupoikana 15-Ikaasena Syksylla menin Ammattikouluhun Hitsariksi mukamas, ja se E-myymalan Leivan Maku Ja Tuoksu on minua ainaa hinannu kaymahan takaasippain.
      Joo ja oomma siela ollukki Aireen hautajaasis.
      Leipaa soin niin tottaolokohon kovaa, ennenku taas piti lahtia (perhesen mukana kotia)........ KOTOA :) ?!

      Today I'm 60,.... And Go Up To The Crane 100-Metria Viela Heleposti, vaikka on Sareshoirot summuut leikkaukset tehty, Tottanumeroota kertaa.
      Soo, eventually I ended up establishing my own Crane Company.
      Ja muutohon menis kaikki hyvin mutta se eeee-myymalan leipa puuttuu.
      Kyllahan tuota Vin-Crispia sois kans, mutta siihen menoo niin paliko voita,.... vaikke se minun kehua narista, Kiipee toiseenkin kertaan 100-metrin tikkaat,... ja sitte unohrin Ruuvimeisselin, ja taas takaasi Ylaha,...... niin sitte honasin notta unohrin ruuvin kans,.... taas-alaha-ylaha yhyren Kruuvin takia.
      Sitte valiaijoolla taas Koko Loota Naita VinCrispia,...... Tottanumeroota.

      • Äidinkieli.8.plus

        Jospa koettaisit saada sen peruskoulun äidinkielen opiskeltua edes välttävästi. Joohan?


    • Nimimerkkixz56

      Let's Make Our Own!
      Any-One Have Granny, And They do it the best.

    • Nimimerkkixz56

      Muutoon.... soli tama Hermanni Pihlajamaki, jonka ylakerras asuun silloon mteiniikaasena 15....16-v. Elikka soli siina kuluman takana se e-myymala,.......Niittein Maailman Parhaitten Leipiensa Kans!

      Jos me loyretahan tama Resepti, niin olen valmis perustamaan leipomon Minnesotassa,.... Muuten: Harri's Bakery in Winnipeg Canada Makes Exactly the Same Tasting Bread,.... But He Does Not Want To Sell USA,..... Likely due to Food & Drugs Administration's Paper-work.

      Muutoon Se Suomalainen Leipa Ottaisi Yli-otteen taman maan (Ilmasta-ja Jauhoosta Tehdyn "Leivan"). Toast.
      Ok. The Toast & Ham Is Delicious in the Morning,...... But By 9am (yhyreksalta Aamulla Jo Tarttis Kunnon Leipaa,.... Voilla :).

      OK. I'll Retire From Cranes A.S.A.P.....When I Feel so,.... And Then I'm Ready To Have a Bakery as a Hobby,........ We'll sell them via daily orders via internet.

      But It Really needs to be the true Revityn Hapanleivan Makuinen,..... Sillohon takalaisilla tulisi Himo Siihen, ja samalla kertaa vahennetaan Liika-Lihavuutta!

      What Do You Say?

      • kuuppa_sekaisin

        I say että oot ihan kunnolla aineissa ja mömmöissä


    • Nimimerkkixz56

      Jos Joku haluaisi miljoonan markkinat, niin tassa maassa on jotakin 300-Milijoonaa Ihmista, eika ne kaikki syo paahtoleipaa, Aamu-Munkkeja tai Taco:a!? Vai Mita

      Jos Olette Kiinnostuneet, niin tavataan talla samalla sivulla, Kiitos!/

    • måääååå

      Olisko eu kieltänyt,ainakin on harkinnassa sialihan kielto europassa.

    • Maailmanmarkkinat

      Mitenkäs te tästäkin saatte väännettyä politiikkaa.
      Kyse on siis kuminaa sisältävästä leivästä, ei EU:sta eikä edes muslimeista. Kertokaa toki, jos avautumisen tuke on noin kova. Enemmän toki kiinnostaa kuminaleipä, mutta kyllä me kuuntelemme.

      Maailmankaupassa suomalainen kumina on huippuhuudossa, harmiksemme se ei vain päädy näkkäriimme. Kotimainen kumina kiertää ympäriinsä maapallon, tullen meille uudelleenpakattuna Meiran pusseihin ja etnisiin ruokakauppoihin. Pitäisikös tässä panostaa markkinointiin? Kyseessä on arvostettu maustekasvi, jota varmasti osaisimme käsitellä jatkojalostukseen, edes pussitukseen. Miksi arvokasvi kiertää maapallon ympäri? Tavoittamatta lähiherkuttelijoita?

      Kaipaan hapanta kuminaleipää.

      • höpöhöpöheinää

        Jotenkin valmistajilla on kieroitunut ajatusmaailma - ensin pyyhkäistiin pieni ruutu-näkkäri, joka taisi olla parhaiten myyviä tuotteita ainakin hyllyn mukaan ja nykyään Valion olo-mustikka jugurtti on kadonnut kaupoista - ensin pakotettiin suurpakkauksiin ja nykyään ei edes sitä saa vaan jotain kokojyvä-hiutaleiden kera.

        Tekee pahaa - parhaiten myyvät tuotteet lopetetaan haistapaska-tuotteiden kustannuksella - luulisi valmistajien ymmärtävän asiakkaiden hylly-käyttäytymisen perusteella panostavan myyvimpiin tuotteisiin, mutta kun ei näemmä viesti kanna kehitys-osaltolle.

        Niin Vaasa&Vaasa kuin Valio on boikotissa osaltani virheellisten päätösten takia.


      • Kuminaa

        Eipä ole ollut vuosikymmeniin saatavilla sitäkään kuminalla maustettua juustoa. Olikohan sen nimi Kesti? Saattaisi olla näin Venäjän boikottien aikana myyntiä Suomessakin ja syödä markkinaosuutta joiltakin mauttomilta mössöiltä joita muka juustona myydään.


    • KotkastaYhäNäkkäriä

      Pitkästä aikaa löysin Kotkassa valmistettua näkkileipää. Taisi olla Pirkan halpis-merkin alla.

      Luulin jo, että Kotkan perinteinen näkkileipätehdas olisi lakkautettu ajat sitten, mutta ilokseni näin ei ollutkaan.

    • rju

      olen yhtä hulluna kuminaan jota oli ylhäisten leivässä ,takaisin kaupan valikoimaan.

    • Väinämöisen Palttoonnappi-nimellä myydään yhä kuminalla maustettua kovaa, kuivattua ruisleipää. Myös varrasleivässä on kuminaa. Kuminan maku on aika mieto verrattuna aikaisempiin "ruutunäkkileipiin". Suomi on kansainvälisempi kuin 50 vuotta sitten ja markkinat sen mukaiset. Suomalaiset makutottumukset ei maistu suurelle maailmalle, vrt. salmiakki ja yleensä ruisleipä.

    • Pro-ruutunäkkileipä

      Pieni pyöreä kuminanäkkileipä on minunkin herkkua. Arlan merisuolavoin kera nautittuna maku on suunnattoman hyvä. Merisuolavoi mukavasti korostaa kuminan makua. Onneksi ostin Tarjoustalon poistomyynnistä runsaasti tätä näkkäriä ja minulla on sitä vielä muutama paketti.

      Ruutunäkkileivän historia oli yli satavuotinen. Alkuperäinen valmistaja oli turkulainen Ipnos, jonka historia alkoi 1904 valmistamalla ruudullista näkkileipää. On lähes kansallinen häpeä, että Vaasan leipomo lopetti ruutunäkkileivän perillisen myynnin. On vaikea uskoa, että menekki olisi ollut niin huono, että sen vuoksi se olisi lopetettu. Useimmiten tämä herkkunäkkileipä oli kaupanhyllyltä loppu. Reseptissä olleen kuminan vuoksi sen tuotantohinta on ollut kalliimpi kuin tavallisella Pienellä Pyöreällä. Ahneet kapitalistit tappoivat tämänkin perinnetuotteen.

      • kylnevaanhuijaa

        No näinhän se menee - asiakkaan tyytyväisyydellä ei ole mitään väliä kunhan lafka saa roponsa ja "tuotekehittelijät" sulan hattuunsa.

        Täytyy kyllä ihmetellä, että hyvä ja myyvä tuote lopetetaan joidenkin "tuotekehittelijöiden" aivoitusten takia - on pakko ilmeisesti saada markkinoille näitä seesamisiemen-tuotteita maksavista asiakkaista välittämättä.

        Pieni, pyöreä ruis-näkkäri heti takaisin ja alkuperäisessä maussa.


    • Ku-Mi-Na

      Laitoin taas Vaasalle viestiä että pieni pyöreä ruudullinen kuminanäkkileipä pitää saata takaisin. Laittakaa tekin. [email protected]

    • LilliA

      Olen -50 luvulta saakka syönyt hyvää ruutunäkkileipää. Ensin se oli isossa paketissa n. 30x30cm, josta taitettiin pala. Joskus syötiin koko iso pala. Sitten tuli pieni pyöreä, joka oli usein kaupasta loppunut.
      Milloin saamme hyvän kumina näkkileivän TAKAISIN??? Tuo myös mieleen kesät mummolassa. Silloin sitä syötiin välipalana kaakaon kanssa.
      Hyvää kesää!

    • jafuulaalentäälasiin

      Emme saa sitä takaisin kun valmistaja on näin päättänyt eikä asiakkaastyytyväisyydellä ole mitään väliä eli nyfrellä vain edelleen sitä seesamisiemen-näkkäriä nassuunsi kuten valmistaja on näin suuressa viisaudessaan päättänyt.

      Kyllä ne valmistajat tietävät asiakkaan maun paremmin.

    • Kuminatie

      Laitoin minäkin Vaasalle viestiä että pieni pyöreä ruudullinen kuminanäkkileipä pitää saata takaisin. Laittakaa tekin.

      [email protected]

      • einemeistävälitä

        Ei taida auttaa vaikka hyllyissä oli vajetta pienestä, ruudullisesta kumina-näkkkileivästä, niin valmistaja väittää ettei sille ollut kysyntää.

        Jotenkin vaikuttaa Vaasan'Vaasan ylimielisyydeltä asiakkaitaan kohtaan -asiakkaat haluavat tiettyä tuotetta, mutta lafka ei sitä jostain periaatteesta vain halua tuottaa vaikka se taisi olla lafkan myydyin tuote ainakin hylly-barometrin mukaan eli aina loppu.


    • Kumisee

      Tuskin monikaan syöjä kaipaa kuminanäkkileipää. On se sen verran karmean makuista, että korkeintaan masokistit voivat sitä ehkä syödä S/M-sessioidensa välipalana.

      • Anonyymi

        Mä oon varmaan sitten masokisti, koska tykkään kuminäkkileivästä tosi paljon. Ja harmittaa kun sitä ei enää ole myytävänä missään.

        t. Oolofi-83


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon varmaan sitten masokisti, koska tykkään kuminäkkileivästä tosi paljon. Ja harmittaa kun sitä ei enää ole myytävänä missään.

        t. Oolofi-83

        Kun ei kunnon kuminanäkkileipää saa, on sitten turvauduttava omaan apuun.

        Kuminan maun saa näkkileipään tekemällä itse kuminavoita/margariinia/levitettä. Ota voita muutama ruokalusikallinen ja kunnon suomalaista kuminaa teelusikallinen jokaista kahta voilusikallista kohden.
        Paahda kuminat pannulla kuivana 2 - 4 minuuttia ja kippaa sitten voin joukkoon. Sekoita heti, peitä ja anna tekeentyä jääkaapissa jonkin aikaa.

        Nyt sinulla on aina oleva mieleisesi määrä kuminaa leivässäsi.


    • Anonyymi

      Oululaisen revitty kuminaleipä oli parasta ja Siwassa edullista, toisivatpa takaisin.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe