IHMISELLÄ ON AINA ELÄVÄ SIELU !

Eroaako siis sielu ruumiista kuollessamme ?

Esim... tässä vähän mietittävää:

Paavali kertoo itsestään:

2Kor 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

Ja sitten tämä:

Jeesus sanoo:

Matt 22:31-32 "Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

Jeesus tässä sanoo näiden Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin
OLEVAN ELÄVIÄ !

Eli he ovat Jeesuksen mielestä elävinä jossain...

Ja missähän Paavali mahtoi "ruumiista irtautumiskokemuksessaan" käydä
ja missähän ovat nämä edesmenneet Jumalan miehet ?

No tietenkin siellä "Aabrahamin helmassa", "Paratiisissa" = Tuonelassa ! :)
Luuk 16:19-31

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/349?fb_action_ids=10203203818926027&fb_action_types=og.likes&fb_source=feed_opengraph&action_object_map={"10203203818926027":111575672334396}&action_type_map={"10203203818926027":"og.likes"}&action_ref_map=[]
Web of Trust


Ja vielä mitäs tämä sitten on.... !!!!

Inhimillinen tekijä: Kuolemanrajakokemus muutti elämän

http://areena.yle.fi/tv/2152923
Web of Trust


Vrt Myös tämä:

Jo Tuonelassa olemme paratiisissa !
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12007050

43

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silleen.
      • silleen.

        Hallusinaatioita ei pidetä todennäköisenä selityksenä rajakokemuksille.
        Sekä hallusinaatioita että rajakokemuksia kokeneet ovat kertoneet niiden eroavan toisistaan. Hallusinaatioita ei koeta todellisiksi, eikä niiden sisältö vastaa rajakokemusten sisältöä.
        Rajatilakokijat kuvaavat tilaa todellisemmaksi kuin on oikea elämä.
        Kokemuksen jälkeen heistä tuntuu että nykyinen elämä on kuin illuusio tai unitila ja se toinen oli varsinainen aito todellisuus.

        Kysymys siitä, laajeneeko tietoisuus ruumiin kuoleman jälkeen, ei biolääketieteellisten tutkijoiden enemmistön mukaan kuulu biologisen tutkimuksen piiriin.
        Siispä mitä on se tietoisuus joka rikkoo havaisemiamme fysiikan lakeja?
        Tieteellinen selitys;
        Kvanttifysiikassa/ hiukkasfysiikassa tunnetaan ilmiö jossa objekti voi olla samaan aikaan useissa eri paikoissa.

        Loppupäätelmä: Vaikuttaa siltä etteivät aivot ole ainoa tietoisuuden tai tajunnan lähde.


    • otakops

      "1 Moos 2:7
      " Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa 1) ELÄMÄN HENGEN, niin ihmisestä tuli 2) ELÄVÄ SIELU."

      1) " Elämän henki " = `nishmat chajjim`, joka johtuu sanasta `neshama`, jonka ensimmäiset merkitykset ovat
      `nefesh`= sielu ja `Ruuach ha-chajjim`= èlämän henki`
      2)" elävä sielu" = `nefesh chajjaa`, jonka samaa käsitettä ovat sanat `neshamaa`= "sielu" ja `Ruuach chajjim`= Elämän henki.

      ELI tässä alkukieli käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa asiaa, raamatussa näin on usein...

      Juutalaisuudessa tunnustettu Even Shoshanin laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja sanoo, että käsitystä `neshamaa`eli sielu ei saisi johtaa käsitteestä `neshima`, joka
      tarkoittaa henkäys !!!

      Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."..."

      ( Lainaus kirjasta Risto Santala/ Suudelma hunnun läpi )

      http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan
      Web of Trust

      • otakops

    • >>Eroaako siis sielu ruumiista kuollessamme ?>>

      Sielukysymys on yksi hyvä esimerkki Raamatun sisäisestä ristiriitaisuudesta. Toisissa kohdissa sanotaan ihmisellä olevan kuolematon sielu ja toisissa sanotaan täysin päinvastaista:

      "Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava." - Hesekiel 18:4

      "Sillä ihmislasten käy niinkuin eläintenkin; sama on kumpienkin kohtalo. Niinkuin toiset kuolevat, niin toisetkin kuolevat; yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole mitään etua eläinten edellä, sillä kaikki on turhuutta. Kaikki menee samaan paikkaan. Kaikki on tomusta tullut, ja kaikki palajaa tomuun." - Saarnaaja 3:19, 20

      • otakops

        Joo... on monenlaista kuolemaa...on hengellistä kuolemaa.. on ruumiillista kuolemaa... on iankaikkista kuolemaa...(ns."toinen kuolema")

        Mutta kuolema ei tarkoita koskaan minkään päättymistä vaan siinä
        aina joku eroaa jostakin !

        - Hengellisessä kuolemassa erotaan Jumalasta
        - Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroaa ruumiista
        -Ja iankaikkisessa kuolemassa ei uskova erotetaan
        lopullisesti Jumalan rakkaudesta.

        MUTTA MIKÄ ON MEIDÄN TEHTÄVÄ :


        ... " me saarnaamme ylösnousutta Jeesusta " !

        Ja siinä on meidän toivomme ! :))


    • a-nonyymi

      Huutoaloitus aiheesta, josta ei löytynyt kirjoittajan haluamaa todistetta Raamatusta. Niin minäkin teen, kun en keksi enää perusteluja, niin korotan ääntäni. Miksi ylipäänsä piti tehdä aloitus aiheesta eli kuolemattomasta sielusta, kun sille ei löydy meidän hyväksymiä todisteita.

      Kun Raamatussa lukee sielu, niin se tarkoitaa elävää olentoa. Käännöksistä riippuen tätä ilmausta sielu käytetään vaihtelevasti. Koko raamatussa ei taida olla ainoatakaan kohtaa, joka kertoisi kuolemattomasta sielusta. Ennen Jeesusta juutalaiset eivät sellaisesta tienneet, vaan se on laina jostain hindulaisuudesta tai antiikin kreikasta.

      Edes aloittaja ei tässä ketjussa väitä, että ihmisellä olisi sielu - ainoastaan vihjailee siihen suuntaan. Mielestäni Raamatussa olisi sanottu tälläinen asia suoraan, jos se olisi totta, ei vain vihjailtu ja jätetty rivien välistä luettavaksi.

      Itse en tiedä kuinka asianlaita on ja voihan niitä arvailuja suorittaa, mutta on muistettava, että ne on vain omia pähkäilyjämme. Seuraava kohta selventää tätä sielukäsitystä ja on muutenkin hämmentävä: 1.Piet.3

      18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
      19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
      20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

    • silleen.

      Mitä luulet Jeesuksen tarkoittaneen sanoessaan näin:
      - Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." (Matt.8:22)



      Raamattu käsittelee sielua ruumiista ja hengestä eroavana erillisenä yksikkönään mm. seuraavassa kohdassa:
      1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

      • silleen.

        Kysymys oli tarkoitettu a-nonyymille.


      • a-nonyymi
        silleen. kirjoitti:

        Kysymys oli tarkoitettu a-nonyymille.

        1.Tess.5:23

        Paavali tarkoitti koko sen kristillisen yhteisön eli seurakunnan henkeä, sielua ja ruumista, Hän ei rukoillut vain sitä, että seurakunta säilyisi vaan että sen ”henki” eli asenne säilyisi. Hän rukoili myös sen ”sielun”, toisin sanoen sen elämän eli olemassaolon, ja sen ”ruumiin” eli koko kristittyjen yhteisön puolesta.

        Mt. 8:22

        Jeesus puhui hengellisesti kuolleista.Eli tässä kohdassa oli kyse kysyjän isän hautaamisesta, joka ei ollut yhtä tärkeää kuin Jeesuksen seuraaminen. Raamatussa elävätkin voivat olla kuolleita ja kuolleet eläviä, mutta elämä ja kuolema eivät tarkoita elämää ja kuolemaa.


    • otakops

      2 Moos 3:6. Ja hän sanoi vielä: Minä OLEN sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala. Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa."

      JA JEESUS SANOO:
      Matt 22:31-32 "Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
      'Minä OLEN Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

      ELI AABRAHAM. IISAK JA JAAKOB OVAT ELÄVINÄ SIELLÄ
      "AABRAHAMIN HELMASSA"/"PARATIISISSA" ELI TUONELASSA !

      - Jobin viimeinen päivä: ( Job 19:25-27)
      " Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
      Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan,
      saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa."

      - Ryövärin viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)
      " Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
      Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani PARATIISISSA."

      - Jeesuksen viimeinen päivä: (1 Piet 3:18,19/4:6)
      " Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
      Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille...
      Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää."

      - Pietarin viimeisestä päivästä: ( 2Piet 1:13,14)
      " Mielestäni on paikallaan, että muistutan ja herättelen teitä niin kauan kuin vielä elän tässä MAALLISESSA MAJASSANI.
      Minä näet tiedän, että majani puretaan kohta -- sen on meidän Herramme Jeesus Kristuskin minulle ilmoittanut."

      - Paavali viimeisestä päivästä: ( 2Kor 5:1,4,6,8)
      "Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä.
      Me, jotka vielä asumme tässä majassamme, huokailemme ahdistuneina. Emme haluaisi riisuutua vaan pukeutua uuteen asuun, niin että elämä kätkisi sisäänsä sen, mikä on kuolevaista.
      Olemme siis aina turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota.
      Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin MUUTTAA POIS RUUMIISTAMME, kotiin Herran luo."

      - Samuelin henki ilmestyy Saulille: ( 1 Sam 28:3,11,12,15)
      " Samuel oli kuollut, ja israelilaiset olivat pitäneet valittajaiset ja haudanneet hänet Ramaan... Nainen kysyi: "Kenet minun pitäisi manata esiin?" Saul vastasi: "Manaa Samuel."... Kun nainen näki Samuelin, hän parkaisi ja sanoi Saulille: "Miksi petit minua? Sinähän olet Saul!"...Samuel sanoi Saulille: "Miksi häiritsit minua ja kutsuit minut esiin?"

      - Kuningas Saulin viimeinen päivä ( 1 Sam 28:19 )
      " Herra antaa sinut ja Israelin filistealaisten käsiin, ja huomenna sekä sinä että poikasi olette MINUN LUONANI. Ja Israelin sotaväenkin Herra antaa filistealaisten käsiin."

      - Rikkaan miehen ja Lasaruksen viimeinen päivä: ( Luuk 16:22,23 )
      " Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten."

    • a-nonyymi

      Kuolematon sielu ei ole sama asia kuin kuolemanjälkeinen elämä. Mt 22:31-32 - kyse on kuolleiden ylösnousemuksesta. Kaikki ovat Jumalalle yhä eläviä. Luuk. 16:22,23 - vertaus.

      Kuolema on tiedoton tila, jossa aikaa ei ole - luulisin. Siksi miljoona vuottakin voi tuntua samalta päivältä, jos herätetään persoona uudestaan henkiin.

      Jumalan muistissa on varmasti kaikkien meidän olemus ja demonit voivat käyttää tämänkaltaista kuvaa edesmenneestä myös hyödykseen - näin useat kristityt selittävät kummittelun ja yhteydenotot tuonpuoleiseen.

      • Ja taas meni Jessen omilla ranttaliksi ja riitelyksi!

        Kertokaahan nyt joku, miten teillä Jumalan Sanaan uskovilla voi olla noin erilaiset käsitykset niinkin keskeisestä asiasta kuin ihmisen olemus? Eikö se Raamattu olekaan niin sopusointuinen ilmoitus? Olisiko se jopa ehkä paikoitellen ristiriitainen, ja siitä syystä sieltä on löydettävissä yhteen ja samaan asiaan niin erilaisia näkemyksiä? Voisiko se olla näin?


      • a-nonyymi
        demon_of_dawn kirjoitti:

        Ja taas meni Jessen omilla ranttaliksi ja riitelyksi!

        Kertokaahan nyt joku, miten teillä Jumalan Sanaan uskovilla voi olla noin erilaiset käsitykset niinkin keskeisestä asiasta kuin ihmisen olemus? Eikö se Raamattu olekaan niin sopusointuinen ilmoitus? Olisiko se jopa ehkä paikoitellen ristiriitainen, ja siitä syystä sieltä on löydettävissä yhteen ja samaan asiaan niin erilaisia näkemyksiä? Voisiko se olla näin?

        Me olemme suoli24-palstalla ja täällä saa vähän kärjistää näkemyksiään ja esiintyä vähän viisaampana kuin onkaan. Itse teen näin, mutta pyrin olemaan samalla aito. Seurakunnissa kristityt tulevat paremmin toimeen keskenään.

        Kuolematon sielu ja kolminaisuusoppi ovat asioita, joihin ei löydy perusteita Raamatusta. Kuitenkaan nämä eivät taida olla asioita, joita Pyhä Pietari kysyy taivaan portilla.

        Suomalaisnainen kuolee ja pääsee taivaaseen. Pyhä Pietari toivottaa hänet tervetulleeksi ja ehdottaa kiertokävelyä. Pietarin seurassa nainen saa nähdä juutalaisia, muslimeja ja vaikka mitä uskontoja - jokainen elää oman uskonsa mukaista kuolemanjälkeistä elämää. Sitten Pietari hyssyttää:
        "Mennään hiljaa tuon muurien ympäröimän rakennuksen ohi". He kiertävät talon, josta kuuluu iloista laulua. Myöhemmin kuulomatkan päässä nainen kysyy:
        " Miksi meidän piti olla hiljaa? Keitä tuolla oikein on?"
        "Katsos, siellä ovat Jehovan Todistajat. He eivät tiedä, että täällä Taivaassa on muitakin..."


      • a-nonyymi kirjoitti:

        Me olemme suoli24-palstalla ja täällä saa vähän kärjistää näkemyksiään ja esiintyä vähän viisaampana kuin onkaan. Itse teen näin, mutta pyrin olemaan samalla aito. Seurakunnissa kristityt tulevat paremmin toimeen keskenään.

        Kuolematon sielu ja kolminaisuusoppi ovat asioita, joihin ei löydy perusteita Raamatusta. Kuitenkaan nämä eivät taida olla asioita, joita Pyhä Pietari kysyy taivaan portilla.

        Suomalaisnainen kuolee ja pääsee taivaaseen. Pyhä Pietari toivottaa hänet tervetulleeksi ja ehdottaa kiertokävelyä. Pietarin seurassa nainen saa nähdä juutalaisia, muslimeja ja vaikka mitä uskontoja - jokainen elää oman uskonsa mukaista kuolemanjälkeistä elämää. Sitten Pietari hyssyttää:
        "Mennään hiljaa tuon muurien ympäröimän rakennuksen ohi". He kiertävät talon, josta kuuluu iloista laulua. Myöhemmin kuulomatkan päässä nainen kysyy:
        " Miksi meidän piti olla hiljaa? Keitä tuolla oikein on?"
        "Katsos, siellä ovat Jehovan Todistajat. He eivät tiedä, että täällä Taivaassa on muitakin..."

        >>Me olemme suoli24-palstalla ja täällä saa vähän kärjistää näkemyksiään ja esiintyä vähän viisaampana kuin onkaan.>>

        Ok. Fair enough.

        >>Seurakunnissa kristityt tulevat paremmin toimeen keskenään.>>

        Kyllä sitä sielläkin on melko paljon eri ajattelusuuntia ja ihan avoimia erimielisyyksiäkin. Toisinaan olen ollut todistamassa itse tätä paikanpäällä, mutta myös TV7:n ohjelmissakin ovat tämän julkisesti myöntäneet, että pitäisi enemmän keskittyä Jeesukseen ja jättää torailu muista oppikysymyksistä vähemmälle. Mutta mitä tämä oikein kertoo Raamatun johdonmukaisuudesta, että sieltä ylipäätään on löydettävissä niinkin erilaisia näkemyksiä samaa asiaa koskien?

        Esimerkiksi Jumalan olemus (kolminaisuuskysymys), ihmisen olemus (sielukysymys) ja ihmisen lopullinen kohtalo (helvettikysymys) eivät ole ihan pieniä sivuseikkoja noin niinkuin opillisesti katsoen. Mutta kaikista näistäkin on Raamatusta löydettävissä keskenään täysin ristiriitaisia lausuntoja! - Mitäpäs siitä ajattelet?

        >>Kuolematon sielu ja kolminaisuusoppi ovat asioita, joihin ei löydy perusteita Raamatusta.>>

        Kyllä löytyy. Kummasta haluat ensiksi keskustella?


    • silleen.

      *a-nonyymi*
      "Kuolema on tiedoton tila"

      Kuulostaa ihan Vartiotornin logiikalta :)
      Esim. Lasarus ei ollut tiedottomassa tilassa.

      Samasta aiheesta kertoo Daniel:
      Dan.12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen."


      Helvetistä puheenollen, kertoisitko vielä kuinka monta kertaa Raamatussa esiintyy sana Harmagedon?
      Ja kumpi sana esiintyy Raamatussa useammin, kadotus/ helvetti tai Harmagedon?

      • a-nonyymi

        Vartiotornin porukka kävi luonani vuosikausia ja sitä kautta sain kiinnostuksen Raamattuun ja kristinuskoon. Se ei voi olla näkymättä ajatusmaailmassani. En ole kuitenkaan omaksunut Vartiotorniseuran oppia. Sitä kautta huomasin, että eiväthän nämä kolminaisuusoppi ja kuolematon sielu löydykään Raamatusta.

        Ainoastaan Jeesus puhui helvetistä. Juutalaisuuteen ei kuulu käsitystä helvetistä.


      • otakops
        a-nonyymi kirjoitti:

        Vartiotornin porukka kävi luonani vuosikausia ja sitä kautta sain kiinnostuksen Raamattuun ja kristinuskoon. Se ei voi olla näkymättä ajatusmaailmassani. En ole kuitenkaan omaksunut Vartiotorniseuran oppia. Sitä kautta huomasin, että eiväthän nämä kolminaisuusoppi ja kuolematon sielu löydykään Raamatusta.

        Ainoastaan Jeesus puhui helvetistä. Juutalaisuuteen ei kuulu käsitystä helvetistä.

        " Kuolematon sielu ja kolminaisuusoppi ovat asioita, joihin ei löydy perusteita Raamatusta. "
        _____________________

        No nyt ymmärrän miksi luet Jehovien raamattua ja siteerasitkin sitä tuolla
        toisessa osiossa...

        Kyllä ihminen koostuu sielusta ja ruumiista !
        Ja sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen !


      • a-nonyymi
        otakops kirjoitti:

        " Kuolematon sielu ja kolminaisuusoppi ovat asioita, joihin ei löydy perusteita Raamatusta. "
        _____________________

        No nyt ymmärrän miksi luet Jehovien raamattua ja siteerasitkin sitä tuolla
        toisessa osiossa...

        Kyllä ihminen koostuu sielusta ja ruumiista !
        Ja sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen !

        >>Kyllä ihminen koostuu sielusta ja ruumiista !
        Ja sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen !>>

        Mutta ei vielä Kristusta ennen eläneillä juutalaisilla ollut kuolematonta sielua? Näin voi olla kuten sanot, mutta ne todisteet..

        Yksi asia, kun aiemmin siteerasit:'Minä OLEN Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien." Alkukielellä on Jeesus sanonut myöskin näin: Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi - minä OLEN" (ego eimi) (Joh 8:58). Eivätkö olekin aikamuodot jänniä Raamatussa - me olemme jo aiemmin puhuneet Jumalan aikakäsityksestä. Mitä voimme tästä päätellä - ei ehkä kuitenkaan todiste sielun kuolemattomuuden puolesta tämä siteeraamasi kohta.


      • otakops
        a-nonyymi kirjoitti:

        >>Kyllä ihminen koostuu sielusta ja ruumiista !
        Ja sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen !>>

        Mutta ei vielä Kristusta ennen eläneillä juutalaisilla ollut kuolematonta sielua? Näin voi olla kuten sanot, mutta ne todisteet..

        Yksi asia, kun aiemmin siteerasit:'Minä OLEN Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien." Alkukielellä on Jeesus sanonut myöskin näin: Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi - minä OLEN" (ego eimi) (Joh 8:58). Eivätkö olekin aikamuodot jänniä Raamatussa - me olemme jo aiemmin puhuneet Jumalan aikakäsityksestä. Mitä voimme tästä päätellä - ei ehkä kuitenkaan todiste sielun kuolemattomuuden puolesta tämä siteeraamasi kohta.

        Kyllä oli ennen eläneillä juutalaisilla usko elävään sieluun !
        Juutalaisuuteen on aina kuulunut usko elävään sieluun !

        Siitä osoituksena on myös tämä Israel palkittu
        Juutalaisuudessa hyvin tunnustettu Even Shoshanin laaja hebreaa-hebreaksi sanakirjakin joka kertoo Sielu sanasta myös että:
        " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."..."

        http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan


        Myös Jeesuksen kertomus Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31)oli jo ennen
        Jeesusta tunnettu kertomus Tuonelasta ja tähän Jeesus myös yhtyi...

        Jeesuksen aikaan kyllä esiintyi niin sanotut Saddukeukset, jotka eivät uskoneet
        ylösnousemukseen eikä elävään sieluun....http://fi.wikipedia.org/wiki/Saddukeukset

        Mutta Juutalaisuuteen kuului jo vanhan testamentin aikaan oppi
        että sielu ja ruumis on eri kokonaisuus !


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Kyllä oli ennen eläneillä juutalaisilla usko elävään sieluun !
        Juutalaisuuteen on aina kuulunut usko elävään sieluun !

        Siitä osoituksena on myös tämä Israel palkittu
        Juutalaisuudessa hyvin tunnustettu Even Shoshanin laaja hebreaa-hebreaksi sanakirjakin joka kertoo Sielu sanasta myös että:
        " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."..."

        http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan


        Myös Jeesuksen kertomus Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31)oli jo ennen
        Jeesusta tunnettu kertomus Tuonelasta ja tähän Jeesus myös yhtyi...

        Jeesuksen aikaan kyllä esiintyi niin sanotut Saddukeukset, jotka eivät uskoneet
        ylösnousemukseen eikä elävään sieluun....http://fi.wikipedia.org/wiki/Saddukeukset

        Mutta Juutalaisuuteen kuului jo vanhan testamentin aikaan oppi
        että sielu ja ruumis on eri kokonaisuus !

        Tästä esimerkkinä vaikka tämä:

        3Moos20:27 "Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja-tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset." !

        Eli tuolloin uskottiin jo sielun olevan erillään ruumiista mutta näihin
        "vainajiin" ei saanut olla yhteydessä !

        Vaikkakin vastoin tätä kuningas Saul noitavaimon avulla manasi Samuelin
        hengen esiin:

        ( 1 Sam 28:3,11,12,15)
        " Samuel oli kuollut, ja israelilaiset olivat pitäneet valittajaiset ja haudanneet hänet Ramaan... Nainen kysyi: "Kenet minun pitäisi manata esiin?" Saul vastasi: "Manaa Samuel."... Kun nainen näki Samuelin, hän parkaisi ja sanoi Saulille: "Miksi petit minua? Sinähän olet Saul!"...Samuel sanoi Saulille: "Miksi häiritsit minua ja kutsuit minut esiin?"

        Ja Samuel ennustaa samalla Saulin kuoleman ( 1 Sam 28:19 )
        " Herra antaa sinut ja Israelin filistealaisten käsiin, ja huomenna sekä sinä että poikasi olette MINUN LUONANI. Ja Israelin sotaväenkin Herra antaa filistealaisten käsiin."


    • a-nonyymi

      Olisiko kummassakin tapauksessa kyseessä demoniset voimat? Jos vastaavia tapauksia olisi tänä päivänä, niin kristityt lukisivat ne demonien aiheuttamiksi. Henki on kuitenkin eri asia kuin sielu. Oliko se selvännäkijä Aino Kassinenkin sitten yhteydessä aitoihin eläviin ihmisiin, jotka asuivat tuonpuoleisessa? Vai elikö Katto-Kassisen tavoin mielikuvitusmaailmassa?

      • otakops

        Joo mutta raamattu selvästi sanoo, että ilmestynyt Henki on juuri Samuel !

        Ja jos se olisi ollut joku "Samueliksi tekeytynyt demoninen voima" niin olen 100% varma, että se olisi mainittu raamatussa ja onhan raamatussa puhuttu paholaisen riivaamista ihmisistäkin...Jeesuskin niitä paransi...
        Ja jos tämä Samuel asia ei olisi ollut totta niin Jeesus olisi varmasti korjannut tämänkin asian !

        Mutta jos tässä Samuelin kohdalla väittää toista niin silloin ihminen tekee RAAMATUSTA VALEHTELIJAN !

        JA MINÄ EN AINAKAAN HALUA USKOA, ETTÄ RAAMATTU VALEHTELEE !

        Ps. VRT vielä tämä Samuelin antama ennustus myös toteutuu !
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        ELI JOS TODELLAKIN TÄSSÄ OLISI OLLUT ASIALLA JOKU "DEMONINEN SAMUEL", NIIN KYLLÄ RAAMATTU OLISI SEN MAININNUT !

        JA VIELÄ... MIKSI JUMALA KIELTÄISI SEMMOISEN KUIN VAINAJAHENKIIN YHTEYDEN, JOS SE EI KERRAN OLISI OLLUT MAHDOLLISTA ???

        AIVAN KUIN KIELTÄISI SINUA LENTÄMÄSTÄ LINNUN LAILLA...


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Joo mutta raamattu selvästi sanoo, että ilmestynyt Henki on juuri Samuel !

        Ja jos se olisi ollut joku "Samueliksi tekeytynyt demoninen voima" niin olen 100% varma, että se olisi mainittu raamatussa ja onhan raamatussa puhuttu paholaisen riivaamista ihmisistäkin...Jeesuskin niitä paransi...
        Ja jos tämä Samuel asia ei olisi ollut totta niin Jeesus olisi varmasti korjannut tämänkin asian !

        Mutta jos tässä Samuelin kohdalla väittää toista niin silloin ihminen tekee RAAMATUSTA VALEHTELIJAN !

        JA MINÄ EN AINAKAAN HALUA USKOA, ETTÄ RAAMATTU VALEHTELEE !

        Ps. VRT vielä tämä Samuelin antama ennustus myös toteutuu !
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        ELI JOS TODELLAKIN TÄSSÄ OLISI OLLUT ASIALLA JOKU "DEMONINEN SAMUEL", NIIN KYLLÄ RAAMATTU OLISI SEN MAININNUT !

        JA VIELÄ... MIKSI JUMALA KIELTÄISI SEMMOISEN KUIN VAINAJAHENKIIN YHTEYDEN, JOS SE EI KERRAN OLISI OLLUT MAHDOLLISTA ???

        AIVAN KUIN KIELTÄISI SINUA LENTÄMÄSTÄ LINNUN LAILLA...

        Ps. Ja alkukielikin puhuu juuri SAMUELISTA nimellä !

        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-12.htm


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Ps. Ja alkukielikin puhuu juuri SAMUELISTA nimellä !

        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-12.htm

        vrt vielä ENNUSTUS:
        1Sam28:16 Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."


        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm


        ELI TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN DEMONIEN ENNUSTUS VAAN JUMALAN
        PROFEETAN SAMUELIN ENNUSTUS !


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        vrt vielä ENNUSTUS:
        1Sam28:16 Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."


        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm


        ELI TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN DEMONIEN ENNUSTUS VAAN JUMALAN
        PROFEETAN SAMUELIN ENNUSTUS !

        ELI TÄSSÄ SAMUEL VIELÄ TÄSMENTÄÄ OMAA ENNUSTUSTAAN JONKA OLI ELOSSA OLLESSAAN ANTANUT !

        1Sam28:17. Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.

        VERTAA AIEMMIN TAPAHTUNUT !

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."


        ELI AIVAN TURHA YRITTÄÄ ALKAA TEHDÄ RAAMATUSTA VALEHTELIJAA !
        vaikka näin juuri Adventistit ja Jehovan todistajat tekevät...


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        ELI TÄSSÄ SAMUEL VIELÄ TÄSMENTÄÄ OMAA ENNUSTUSTAAN JONKA OLI ELOSSA OLLESSAAN ANTANUT !

        1Sam28:17. Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.

        VERTAA AIEMMIN TAPAHTUNUT !

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."


        ELI AIVAN TURHA YRITTÄÄ ALKAA TEHDÄ RAAMATUSTA VALEHTELIJAA !
        vaikka näin juuri Adventistit ja Jehovan todistajat tekevät...

        Ps. Olisi kyllä kiva tietää miten Jehovien raamattu on kääntänyt/vääntänyt nämä
        kyseisen 1 Samuelin kirjan 28 luvun asiat ja miten se muuttaa profeetta Samuelin joksikin " demoniseksi hengeksi "....

        Täytyy vissiin jostain hommata heidän käännöksensä/väännöksensä myös...


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Ps. Olisi kyllä kiva tietää miten Jehovien raamattu on kääntänyt/vääntänyt nämä
        kyseisen 1 Samuelin kirjan 28 luvun asiat ja miten se muuttaa profeetta Samuelin joksikin " demoniseksi hengeksi "....

        Täytyy vissiin jostain hommata heidän käännöksensä/väännöksensä myös...

        Ja tässä vähän Jehovien oppia:
        "Jehovan todistajien opetus Jeesuksesta eroaa suuresti kristillisten kirkkojen opetuksesta. Jeesus on heidän raamatuntulkintansa mukaan Jumalan ensimmäinen luomus, jonka välityksellä luotiin kaikki muu. Jumalan poikana Jeesus on Isäänsä alempi, luotu olento, ei siis samaa olemusta Jehova Jumalan kanssa. Jehovan todistajien opetuksessa on yhtymäkohtia varhaisen kirkon areiolaisuuden kanssa.
        Taivaassa ollessaan Jeesus oli korkein enkeliruhtinas, arkkienkeli Mikael.
        Jehovan todistajat torjuvat voimakkaasti ajatuksen, jonka mukaan ihmisessä olisi jokin osa, henki tai sielu, joka jäisi eloon ihmisen kuollessa. Heidän mukaansa juuri tämä oli Saatanan paratiisissa lausuma valhe, ”ette suinkaan kuole”. Heidän mukaansa ihminen on yhtenäinen ruumiillinen olento. Puhuessaan ”sielusta” Raamattu tarkoittaa koko ihmistä (1. Mooseksen kirja 2.7). ”Henki” tarkoittaa Raamatun kielenkäytössä ihmisen elämänvoimaa, jota ylläpidetään hengittämällä. Kun ihminen kuolee, hän kuolee kokonaan. Hänen sielunsa kuolee (Hesekiel 18:40). Kun Aadam kuoli, hän lakkasi olemasta. Sama kohtalo on kohdannut kaikkia muitakin ihmisiä, jotka ovat perineet synnin, epätäydellisyyden ja kuolevaisuuden Aadamilta. Kun ihminen kuolee, hän ei ole kerta kaikkiaan missään.
        Jehovan todistajat eivät usko helvettiin. He pitävät ajatusta ikuisesta piinasta epäraamatullisena ja järjettömänä sekä Jumalan rakkauden vastaisena. Raamatun puheen ”tuonelasta” (hepreaksi ‏Sheol‎, kreik. Haades) Jehovan todistajat tulkitsevat viittaukseksi koko ihmiskunnan yhteiseen hautaan, josta ihminen voi päästä pois ylösnousemuksessa. Uuden testamentin viittaukset ”Gehennaan” (jotka perinteisesti on tulkittu viittauksiksi helvettiin) ovat Jehovan todistajien mielestä viittauksia siihen täydelliseen tuhoon, jolla Jumala rankaisee pahantekijöitä. Jehovan todistajat opettavat siis annihilationismina tunnettua opetusta, jonka mukaan pahat ihmiset raukeavat tyhjiin eli lakkaavat olemasta."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_raamatuntulkinta

        Ps. Tässä Jehovien opissa on paljon samaa kuin Adventistien opetuksessa ja molemmat
        sanovat olevansa ns."pyhä jäännös" ja nämä liikkeet ovatkin alkujaan lähtöisin samasta juuresta !
        VRT: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12073447


      • a-nonyymi
        otakops kirjoitti:

        Ja tässä vähän Jehovien oppia:
        "Jehovan todistajien opetus Jeesuksesta eroaa suuresti kristillisten kirkkojen opetuksesta. Jeesus on heidän raamatuntulkintansa mukaan Jumalan ensimmäinen luomus, jonka välityksellä luotiin kaikki muu. Jumalan poikana Jeesus on Isäänsä alempi, luotu olento, ei siis samaa olemusta Jehova Jumalan kanssa. Jehovan todistajien opetuksessa on yhtymäkohtia varhaisen kirkon areiolaisuuden kanssa.
        Taivaassa ollessaan Jeesus oli korkein enkeliruhtinas, arkkienkeli Mikael.
        Jehovan todistajat torjuvat voimakkaasti ajatuksen, jonka mukaan ihmisessä olisi jokin osa, henki tai sielu, joka jäisi eloon ihmisen kuollessa. Heidän mukaansa juuri tämä oli Saatanan paratiisissa lausuma valhe, ”ette suinkaan kuole”. Heidän mukaansa ihminen on yhtenäinen ruumiillinen olento. Puhuessaan ”sielusta” Raamattu tarkoittaa koko ihmistä (1. Mooseksen kirja 2.7). ”Henki” tarkoittaa Raamatun kielenkäytössä ihmisen elämänvoimaa, jota ylläpidetään hengittämällä. Kun ihminen kuolee, hän kuolee kokonaan. Hänen sielunsa kuolee (Hesekiel 18:40). Kun Aadam kuoli, hän lakkasi olemasta. Sama kohtalo on kohdannut kaikkia muitakin ihmisiä, jotka ovat perineet synnin, epätäydellisyyden ja kuolevaisuuden Aadamilta. Kun ihminen kuolee, hän ei ole kerta kaikkiaan missään.
        Jehovan todistajat eivät usko helvettiin. He pitävät ajatusta ikuisesta piinasta epäraamatullisena ja järjettömänä sekä Jumalan rakkauden vastaisena. Raamatun puheen ”tuonelasta” (hepreaksi ‏Sheol‎, kreik. Haades) Jehovan todistajat tulkitsevat viittaukseksi koko ihmiskunnan yhteiseen hautaan, josta ihminen voi päästä pois ylösnousemuksessa. Uuden testamentin viittaukset ”Gehennaan” (jotka perinteisesti on tulkittu viittauksiksi helvettiin) ovat Jehovan todistajien mielestä viittauksia siihen täydelliseen tuhoon, jolla Jumala rankaisee pahantekijöitä. Jehovan todistajat opettavat siis annihilationismina tunnettua opetusta, jonka mukaan pahat ihmiset raukeavat tyhjiin eli lakkaavat olemasta."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_raamatuntulkinta

        Ps. Tässä Jehovien opissa on paljon samaa kuin Adventistien opetuksessa ja molemmat
        sanovat olevansa ns."pyhä jäännös" ja nämä liikkeet ovatkin alkujaan lähtöisin samasta juuresta !
        VRT: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12073447

        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/

        http://www.jw.org/fi/

        Jehovan todistajilla on hyvät nettisivut nykyään. Raamattuakin voi lukea tai kuunnella. Vartiotorni ja Herätkää-lehdet voi sieltä lukea.

        (Tämä ei ole kaupallinen tiedote, vaan vastaus edellä esitettyyn kysymykseen)


      • otakops
        a-nonyymi kirjoitti:

        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/

        http://www.jw.org/fi/

        Jehovan todistajilla on hyvät nettisivut nykyään. Raamattuakin voi lukea tai kuunnella. Vartiotorni ja Herätkää-lehdet voi sieltä lukea.

        (Tämä ei ole kaupallinen tiedote, vaan vastaus edellä esitettyyn kysymykseen)

        Joo... näyttäisi, että Jehovan todistajat ovat tähän Samuelin nimeen lisänneet joka kohdassa raamattuunsa omavaltaisesti LAINAUSMERKIT... :O

        "Silloin Saul tajusi, että se oli ”Samuel”, ja niin hän kumartui syvään kasvot maata kohti ja heittäytyi maahan."
        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-samuelin-kirja/28/


    • Körttiläinen

      "No mitä olet mieltä siitä kun Paavali kokee näin ?

      2Kor 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
      Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
      temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua"

      "Tunnen miehen" ilmauksella Paavali tarkoittanee itseään. Parikymmentä vuotta aikaisemmin Paavali oli kohdannut Kristuksen Damaskon tiellä (Apt.9:1-7) 2Kor. kirje kirjoitettiin v 57jKr, joten 14 vuotta siitä vie meidät aikaan, jollon Barnabas toi Paavalin Antiokiaan (Apt.11:25,26).

      "Oliko hän ruumiissaan." Näkytilassa on täydellinen poissaolo maallisesta ympäristöstä. Näkytilassa nähdyt ja kuullut asiat ovat täysin yhtä todellisia tietoisuudelle kuin normaali elämän aistikokemukset.

      "temmattiin kolmanteen taivaaseen" eli paratiisiin. Ensimmäinen taivas on ilmakehä, toinen on tähtitaivas ja kolmas taivas on Jumalan asuinpaikka, jonne Paavali temmattiin näkytilasaan.

      "kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua." Joko Paavalia kiellettiin puhumasta näkemästään ja kuulemastaan tai sitten ihmiskieli on kykenemätön sitä sanoin kuvaamaan. Katso ja lue 1 Kor.2:9

      "Matt 22:31-32 "Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
      'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

      Jeesushan tässä sanoo näiden Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin
      OLEVAN ELÄVIÄ !"

      Jeesus ei puhu tässä mitään siitä, että kyseiset patriarkat olisivat eläviä, vaan hän viittaa ylösnousemukseen, jolloin nuokin Herran omat kerran herätetään kuoleman unestaan.

      Juuri näihin patriarkkoihin viitaten Heprealaiskirjeen kirjoitttaja sanoo: "Uskossa nämä KAIKKI KUOLIVAT, eivätkä luvattua saavuttaneet..."Hep.11:13.Mitä varten?
      Siksi, koska "Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, ETTEIVÄT HE ILMAN MEITÄ PÄÄSISI TÄYDELLISYYTEEN" Hepr.11:40.

      Joten kyllä he NUKKUVAT aina siihen asti, kunnes Herra heidät viimeisenä päivänä herättää ja sitten meidät elossa olevat Herran omat temmataan YHDESSÄ HEIDÄN KANSSAAN pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja NIIN ME SAAMME AINA OLLA HERRAN KANSA. Ei siis ennen ylösnousemusta.

      • otakops

        RAAMATTU kertoo kaksi samanlaista ennustusta, jonka antaa
        saman niminen henkilö...ja Raamatun alkukielikin sen todistaa, että kyseessä on sama henkilö...
        שְׁמוּאֵ֔ל= she·mu·'el = Samuel !

        ENNEN

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel (she·mu·'el,) sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/15-28.htm


        JA JÄLKEEN

        1Sam28:16 Mutta Samuel (she·mu·'el,) vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-16.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm

        Eikö olekin kummallista... sama henkilö ja sama ennustus...
        ennen:
        "Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        ja jälkeen:
        " Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille."

        Näin RAAMATTU KERTOO JA RAAMATTU EI VALEHTELE...EIHÄN ?

        __________________________________

        Ja sitten toisen ennustuksen lopputulos:
        ENNUSTUS:
        1Sam28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."

        JA LOPPUTULOS:
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN TOTEUTUU PROFEETTA SAMUELIN TOINENKIN ENNUSTUS !



        ELI HERÄÄ KYSYMYS....
        VALEHTELEEKO RAAMATTU VAI ADVENTISTIT/JEHOVAN TODISTAJAT
        KUOLLEITTEN TIEDOTTOMASTA TILASTA ? :O

        JOMPIKUMPI VALEHTELEE !


      • Körttiläinen
        otakops kirjoitti:

        RAAMATTU kertoo kaksi samanlaista ennustusta, jonka antaa
        saman niminen henkilö...ja Raamatun alkukielikin sen todistaa, että kyseessä on sama henkilö...
        שְׁמוּאֵ֔ל= she·mu·'el = Samuel !

        ENNEN

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel (she·mu·'el,) sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/15-28.htm


        JA JÄLKEEN

        1Sam28:16 Mutta Samuel (she·mu·'el,) vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-16.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm

        Eikö olekin kummallista... sama henkilö ja sama ennustus...
        ennen:
        "Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        ja jälkeen:
        " Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille."

        Näin RAAMATTU KERTOO JA RAAMATTU EI VALEHTELE...EIHÄN ?

        __________________________________

        Ja sitten toisen ennustuksen lopputulos:
        ENNUSTUS:
        1Sam28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."

        JA LOPPUTULOS:
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN TOTEUTUU PROFEETTA SAMUELIN TOINENKIN ENNUSTUS !



        ELI HERÄÄ KYSYMYS....
        VALEHTELEEKO RAAMATTU VAI ADVENTISTIT/JEHOVAN TODISTAJAT
        KUOLLEITTEN TIEDOTTOMASTA TILASTA ? :O

        JOMPIKUMPI VALEHTELEE !

        Ei Raamattu valehtele eikä muutkaan Raamattun sanaan "KUOLLEET EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN" Saarn.9:5 uskovat. Samuel ennusti Saulin tuhon eläessään eikä sen jälkeen puhunut mitään. Samuelina esiintynyt saatanan demonihenki muisteli Samuelin eläessään puhumia sanoja ja toisti niitä ja ne nyös toteutuivat. Ero elävien ja kuolleiden välillä on se, että ELÄVÄT TIETÄVÄT, mutta "KUOLLEET EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN" Saarn.9:5.


      • vbvbvbbv
        Körttiläinen kirjoitti:

        Ei Raamattu valehtele eikä muutkaan Raamattun sanaan "KUOLLEET EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN" Saarn.9:5 uskovat. Samuel ennusti Saulin tuhon eläessään eikä sen jälkeen puhunut mitään. Samuelina esiintynyt saatanan demonihenki muisteli Samuelin eläessään puhumia sanoja ja toisti niitä ja ne nyös toteutuivat. Ero elävien ja kuolleiden välillä on se, että ELÄVÄT TIETÄVÄT, mutta "KUOLLEET EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN" Saarn.9:5.

        Jehovan todistajien nimetön käännöskomitea tarkisti NWT:n (Uuden Maailman Käännös) vuosina 1961 ja 1970. Erään lähteen mukaan, jolla oli yhteyksiä käännöskomiteaan, tämä komitea istui pöydän ympärillä jossa oli 20-30 erilaista käännöstä ja he etenivät jae jakeelta poimien sen, mikä sopi parhaiten heidän teologiaansa. Joskus he turvautuivat Johannes Greberin henkioppaan (meedio) antamaan käännökseen.

        Asiasta mainitsee Raymond Franz kirjassaan Crisis of Conscience.

        Kannattaa huomata, että Jehovan todistajien oppi kolminaisuuden kiistämisestä ja Johanneksen evankeliumin ensimmäisen jakeen kääntämisestä on juuri Greberiltä saatua "tukea".


      • vbvbvbbv
        vbvbvbbv kirjoitti:

        Jehovan todistajien nimetön käännöskomitea tarkisti NWT:n (Uuden Maailman Käännös) vuosina 1961 ja 1970. Erään lähteen mukaan, jolla oli yhteyksiä käännöskomiteaan, tämä komitea istui pöydän ympärillä jossa oli 20-30 erilaista käännöstä ja he etenivät jae jakeelta poimien sen, mikä sopi parhaiten heidän teologiaansa. Joskus he turvautuivat Johannes Greberin henkioppaan (meedio) antamaan käännökseen.

        Asiasta mainitsee Raymond Franz kirjassaan Crisis of Conscience.

        Kannattaa huomata, että Jehovan todistajien oppi kolminaisuuden kiistämisestä ja Johanneksen evankeliumin ensimmäisen jakeen kääntämisestä on juuri Greberiltä saatua "tukea".

        Vartiotorniseura oli tietoinen, että Greber oli okkultisti ja spiritisti, mikä käy ilmi Vartiotorni-lehden julkaisusta 1.5.1956, s.136-137, jonka artikkeli kertoo: "Voitto jumalattomista henkivalloista" tuomiotaan kaikenlainen spiritismi ja esimerkkinä spiritismistä mainitaan Johannes Greberin Uuden testamentin käännös.
        Lisää tietoa ja lainauksia kohdista, jossa he ovat tukeutuneet Greberiin: http://www.watchman.org/jw/greber.htm


    • >Eroaako siis sielu ruumiista kuollessamme.< Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. Saarn §12:7

      Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat. 1.Moos 3:19
      Niin hän siinä on kirjoituettu,ihmisen ruumiista.
      .Niin ovat ijankaikkisessa elämässä.
      Tuonela on odotus paikka,ymmrtääkseni jossa odottavat viimeistä tuomiota.

      >Jeesus tässä sanoo näiden Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin> nämä eivät ole tuonelassa. koska Imestykirja keroo toista. Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.Ilm 20:13
      Koska Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Ilm 20:14.
      Täällä ovat ne joisen mimeä ei ole elämän kirjassa.
      Ei toiaan ole paratiisi

      otakoppi

      • otakops

        Ryövärin viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)

        " Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


      • otakops kirjoitti:

        Ryövärin viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)

        " Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        Niin siisä oli ryövärin viiset hetket.päästä taivasten valtakuntaan.Toinen sensijaan mei minne juudaskin.


        otakops


      • otakops
        kuulija1 kirjoitti:

        Niin siisä oli ryövärin viiset hetket.päästä taivasten valtakuntaan.Toinen sensijaan mei minne juudaskin.


        otakops

        No mihinkäs se Jeesus ja Ryöväri meni sinä päivänä kun molemmat
        kuolivat ristillä ja näin sielu erosi ruumiista !

        Noh... sinne kuolleitten henkimaailmalliseen "Aabrahamin helmaan ", "Paratiisiin" eli Tuonelaan !

        Apostolinen uskontunnustus (n100-200 luvulta)

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        ASTUI ALAS TUONELAAN, !!!! :O
        NOUSI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ KUOLLEISTA,!!!! :O
        ASTUI YLÖS TAIVAISIIN,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus


    • otakops

      Körttiläinen: "Samuelina esiintynyt saatanan demonihenki muisteli Samuelin eläessään puhumia sanoja"
      ______________________________________________

      Ei RAAMATUSSA NÄIN SANOTA !

      NÄYTÄ MINULLE MISSÄ RAAMATUSSA NÄIN SANOTAAN !!!!!!!!!!

      SINÄ VALEHTELET !!!! JA TULKITSET RAAMATTUA OMASTA PÄÄSTÄSI ETTÄ
      OPPISI KUOLLEITTEN TIEDOTTOMUUDESTA TOIMISI KÄYTÄNNÖSSÄ !

      OLET VALEHTELIJA JA VALHEEN ISÄN PALVELIJA !


      1Sam28:16 Mutta Samuel (she·mu·'el,) vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
      שְׁמוּאֵ֔ל= she·mu·'el = Samuel !
      http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-16.htm

      • otakops

        Ps. HUOMAA:
        Jehovan todistajat ovat tähän Samuelin nimeen lisänneet joka kohdassa 1Sam28 luvussa raamattuunsa omavaltaisesti LAINAUSMERKIT, että oppi kuolleitten tiedottomuudesta toimisi ja näin he "demonisoivat" profeetta Samuelin !

        SAMOJA VALHEEN ISÄN PALVELIJOITA !

        "Silloin Saul tajusi, että se oli ”Samuel”, ja niin hän kumartui syvään kasvot maata kohti ja heittäytyi maahan."
        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-samuelin-kirja/28/


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Ps. HUOMAA:
        Jehovan todistajat ovat tähän Samuelin nimeen lisänneet joka kohdassa 1Sam28 luvussa raamattuunsa omavaltaisesti LAINAUSMERKIT, että oppi kuolleitten tiedottomuudesta toimisi ja näin he "demonisoivat" profeetta Samuelin !

        SAMOJA VALHEEN ISÄN PALVELIJOITA !

        "Silloin Saul tajusi, että se oli ”Samuel”, ja niin hän kumartui syvään kasvot maata kohti ja heittäytyi maahan."
        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-samuelin-kirja/28/

        Ja SAMAA VÄÄRISTELYÄ ON MYÖS TÄMÄ ADVENTISTIEN OPPI:

        Lainausta:Adventtiseurakunta 28 opinkohtaa:
        "Näin ollen Jumalalla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mitä tapahtui En-Dorissa. Kuolleena Samuelina esiintyvä demonihenki eksytti Saulin; hän ei nähnyt todellista Samuelia. Noita näki vanhan miehen hahmon, jonka Saul päätteli olevan Samuel "
        _________________________

        ELI RAAMATUN ALKUKIELI SELVÄSTI OSOITTAA, ETTÄ KYSYMYKSESSÄ
        ON OIKEA PROFEETTA SAMUEL !

        jatkuu lainaus...28 opinkohtaa...
        "Tämä spiritistinen istunto toi Saulille epätoivoa, ei toivoa. Seuraavana päivänä hän teki itsemurhan (1. Sam. 31:4). Kuitenkin nk. Samuel oli ennustanut, että tuona päivänä Saul poikineen olisi hänen luonaan (1. Sam. 28:19).

        http://salo.adventist.fi/28-opinkohtaa-kuolema

        ______________________________

        Aikas hassua spekulaatiota ja ovelaa harhautusta...
        Ensinnäkin Samuel ennusti, " huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni"
        eli missä ? TUONELASSA !
        ja sitten 1Sam31:3-6 Ja kun taistelu kiihtyi ankaraksi Saulia vastaan ja jousimiehet keksivät hänet, joutui hän suureen hätään jousimiesten ahdistaessa.
        Ja Saul sanoi aseenkantajallensa: "Paljasta miekkasi ja lävistä sillä minut, etteivät nuo ympärileikkaamattomat tulisi lävistämään minua ja pitämään minua pilkkanaan". Mutta hänen aseenkantajansa ei tahtonut, sillä hän pelkäsi kovin. Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen.
        Mutta kun hänen aseenkantajansa näki, että Saul oli kuollut, heittäytyi hänkin miekkaansa ja kuoli hänen kanssansa.
        Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN SIIS ENNUSTUS TOTEUTUU JA SAULIN JA POIKIEN SIELUT SIIRTYY SAMUELIN LUO TUONELAAN !
        Ja tavallaan Saul ei tee itsemurhaa vaan pyytää ensin aseenkantajaa auttamaan asiassa mutta syyhän oli se että Sotilas Saul ei halunnut jäädä filistelialaisten käsiin kidutettavaksi ja häpäistäväksi !
        ns. tämä adventistien edellä kuvaama epätoivoinen itsemurha on aivan eri asia... Kysymys on sotilaan kunniasta ! :O

        MUTTA SUMMA SUMMARUM

        SAMA VALEHTELU JATKUU SIIS ADVENTISTIEN PUOLELLA KUIN
        MYÖS JEHOVIEN PUOLELLA...

        RAAMATUN ALKUTEKSTI VAAN ROSKIIN JA VALHETTA KEHIIN !!!!


    • otakops

      Tässä lainaus teologisesta artikkelista..."Onko ihminen elossa kuoltuaankin?"


      "Jeesuksen kertomusta Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta vähän vastaava juutalainen legenda (Talmudista, Hagiga II, 77d) kertoo näkyjen muodossa, miten koko kaupungin hautaan saattama tullivirkamies tuonelassa kurotti kieltänsä joen vettä kohti, muttei ylettynyt, kun sen sijaan unohdettuna haudattu kulki vesilähteiden kostuttamassa ihanassa puutarhassa.

      JA MITÄ APOSTOLIEN JÄLKEINEN SUKUPOLVI USKOI?

      Täydennykseksi tähän artikkeliini "Onko ihminen elossa kuoltuaankin?" olen katsonut aiheelliseksi valaista välittömästi apostolisen ajan jälkeen eläneitten kristittyjen uskoa parilla esimerkillä. Teen sen siten, että lainaan ensin kohdan ensimmäisen Kleemensin kirjeestä. Tämä kirje on kirjoitettu samoihin aikoihin kuin Ilmestyskirjakin, ehkä hiukan myöhemmin. Kirkkoisä Eusebiuksen mukaan Kleemens oli Rooman seurakunnan paimenena vuosina 92-101, ja tämä Kleemens roomalaisen kirje korinttilaisille on ajoitettu kirjoitetuksi jo vuonna 95.

      Tämän kirjeen 5 luku on erittäin mielenkiintoinen, ja kuuluu kreikankielisen alkutekstin mukaisena käännöksenäni seuraavasti:

      "Mutta lakataksemme vanhan ajan esimerkeistä, siirtykäämme meitä lähimpiin kilvoittelijoihin. Ammentakaamme meidän sukupolvemme pelottomista esimerkeistä. Kateuden ja turmeluksen tähden suurimmat ja vanhurskaimmat pylväät kärsivät vainoa ja kilpailivat kuolemaan asti. Asettakaamme meidän silmiemme eteen hyvät apostolit: Pietarin, joka väärämielisen kateuden tähden, ei kerran eikä kahdesti, vaan useamman kerran kärsi vaivoja, ja näin todistettuaan hän meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan. Kateuden ja riidan tähden Paavali osoitti kärsivällisyyden voittopalkinnon, seitsemästi kahleita kannettuaan, maasta karkoitettuna, kivitettynä, julistusta suoritettuaan sekä idässä että lännessä, hän saavutti hänen pelottoman uskonsa maineen. Opetettuaan vanhurskautta koko maailmalle ja lännen äärelle tultuaan, ja todistettuaan vallanpitäjille, näin hän poistui maailmasta ja hänet otettiin ylös pyhään paikkaan, tultuaan kärsivällisyyden suurimmaksi malliksi."

      Kleemensin ilmaisut siitä kuinka Pietari "meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan" ja kuinka Paavali "poistui tästä maailmasta ja otettiin ylös pyhään paikkaan" eivät ole tulkittavissa kuin yhdellä tavalla. Kleemens uskoi heidän elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Kleemens tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman.

      Hiukan Kleemensiä nuorempi oli marttyyri Polykarpos, joka ainakin 86 vuotiaana kärsi marttyyrikuoleman vuonna 155 tai 156. Polykarpoksen kirjeessä filippiläisille on yhdeksäs luku mielenkiintoinen.

      Luvun alussa Polykarpos kehoittaa lukijoitaan tottelemaan vanhurskauden sanaa, ja kestävyydessä osoittamaan kaikkea sitä kärsivällisyyttä, jata he omin silmin näkivät marttyyreina kuolleissa aikalaisissaan Ignatioksessa, Zootimuksessa ja Rufuksessa, kuten myös muissa teikäläisissä ja itse Paavalissa ja toisissa apostoleissa.

      Sitten Polykarpos jatkaa:

      "Vakuuttuneina, että nämä kaikki eivät juosseet turhaan, vaan uskossa ja vanhurskaudessa, ja että he ovat nyt heille arvollisessa paikassa Herran luona, jonka kanssa he yhdessä ovat kärsineet. ..."

      Taaskaan ei jää epäilystä siitä, etteikö Polykarposkin uskonut kristittyjen kuolemanjälkeiseen tietoiseen elämään, vieläpä välittömästi kuoleman jälkeen. Polykarposkin uskoi marttyyrien elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Polykarposkaan tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman."

      ___________________________

      ELI MITÄ TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ...
      Myös Juutalaiset ja Apostoliset alkukristityt uskoi elävään sieluun, joka eroaa
      ruumiista ihmisen kuollessa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      268
      2669
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      206
      1718
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1201
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      233
      1064
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      43
      913
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      69
      786
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe