Tiede-lehti kirjoittaa "rajatilakokemusten syynä EHKÄ serotoniini". Vaikka serotoniinista lehti nyt kirjoittaakin, niin asiana se ei ole mitenkään uusi. Paremminkin hiilidioksidin runsautta veressä on viimeksi epäilty rajatilatuntemusten syyksi (slovenialaistutkijat v. 2010).
Ilman muuta asiaa pitää lähestyä materialistisesta näkökulmasta eli tieteellisestä havantomaailmasta käsin. Vain se on tiedettä ja tutkimusta eikä henkimaailma kuuluu tieteen tutkimuspiiriin.
Rajakokemuksia on tutkittu haastatteluin ja kyselyin. Aineistoja on muodostettu muun muassa sairauskertomusten perusteella ja joissakin tapauksissa ihmiset ovat ottaneet itse spontaanisti yhteyttä tutkijaan. Uusimmissa tutkimuksissa on aineistoihin otettu kaikki tietyt kriteerit täyttävät, sairaalaan tuodut potilaat.Tutkimustuloksiin tulee suhtautua erittäin kriittisesti. Aineistot ovat melko pieniä, ja kyselytutkimuksissa ne ovat pääosin olleet itse valikoituneita.
Rajatilakokemusten yleisyyden arviointia vaikeuttavat erilaisin menetelmin suoritetut tutkimukset. Rajakokemusten on arvioitu olevan sitä yleisempiä, mitä nuorempi ikäryhmä on kyseessä. 1980-luvun alussa esitetyt arviot noin 40 %:n ilmaantuvuudesta ovat huomattavasti suurempia kuin mitä uusissa sydänpysähdyspotilaille tehdyissä tutkimuksissa on havaittu. Nykyisin arvioidaan, että noin 5-10 % sydänpysähdyksestä selviytyneistä olisi rajakokijoita.
Huumeiden käyttön yhteydessä ei juuri rajakokemuksia esiinny eikä hallusinaatioita pidetä todennäköisenä selityksenä rajakokemuksille.
Rajakokemusta ei voida pitää todisteena kuoleman jälkeisestä elämästä.
Lainaus artikkelista "Rajakokemukset lääketieteessä "
"Rajakokemuksia on yritetty selittää fysiologisten ja farmakologisten tekijöiden tai psykologisten seikkojen perusteella. Myös transsendenttisia selitysmalleja on kuvattu kirjallisuudessa.
Fysiologiset ja farmakologiset selitysmallit
Erään teorian mukaan rajakokemukset johtuvat N-metyyli-D-aspartaatti (NMDA)-reseptoreiden toiminnan estymisestä. Teoriaa on perusteltu sillä, että rajakokemukset ja NMDA-reseptoreihin sitoutuvan ketamiinin aiheuttamat tietoisuuden muutokset ovat samanlaisia. Koska kuoleville ei anneta ketamiinia, selitykseksi on ehdotettu elimistön tuottamia endopsykosiineja, joiden vaikutukset ovat samanlaiset kuin ketamiinin.
Rajakokemusten ja tajuttomuuteen liittyvien hallusinaatioiden välillä on samankaltaisuuksia. Tämä tukee mahdollisuutta, että aivojen hapenpuute aiheuttaa rajakokemuksia. Vastaväitteeksi on esitetty, että mikäli vain aivojen anoksian aiheuttamat fysiologiset syyt selittäisivät rajakokemuksen, suurimmalla osalla sydänpysähdyksestä selviytyneillä potilaista pitäisi olla kokemus. Näin ei kuitenkaan ole.
On ehdotettu, että endorfiinit voisivat selittää rajakokemukset. Endorfiinit estävät kipua ja tuottavat hyvänolon, hyväksynnän ja jopa intensiivisen mielihyvän tunteita.
Ohimolohko on luultavasti tärkeä rajakokemuksissa, koska se on herkkä anoksialle ja sen stimulaatio aiheuttaa hallusinaatioita, muistitakaumia, ruumiinkuvan häiriintymistä ja ruumiistapoistumiskokemuksia. Myös limbinen systeemi on herkkä anoksialle ja liittyy tunteiden ja muistin organisaatioon. Tämä voisi toimia yhteytenä rajakokemusten elämänkertauksille. Endorfiinit laskevat ohimolohkon ja limbisen systeemin kohtauskynnystä. Ne voisivat aiheuttaa saman vaikutuksen kuin anoksia.
Rajatilakokemukset
27
955
Vastaukset
- silleen.
jatkuu...
Lääkkeitä ei voida pitää rajakokemusten aiheuttajina, koska monelle rajakokijalle niitä ei ole annettu. Harvat rajakokijat ovat olleet huumausaineiden vaikutuksen alaisena kokemuksensa aikana, joten nekään eivät selitä kokemuksia.
Psykologiset selitysmallit
Depersonalisaatio on yksi varhaisimmista psykologisista teorioista, joilla on pyritty selittämään rajakokemukset. Sen mukaan henkilöt, jotka kohtaavat väistämättömästi vaaran, yrittävät poistaa epämiellyttävän todellisuuden havainnoinnista ja korvata sen miellyttävillä fantasioilla. Tämä suojaa yksilöä lamaantumasta. Perustana ovat havainnot siitä, että monet kuoleman uhasta selviytyneet raportoivat depersonalisaatiosta, ajan vääristymisestä, tunteiden puutteesta ja ympäristöstään tai ruumiistaan erillään olemisen tuntemuksista.
Rajakokijoilla on verrokkejaan useammin dissosiativisia oireita. Asteikolla mitattuna oireita on kuitenkin vain kolmannes siitä, mitä niitä on kliinisestä dissosiatiivisesta häiriöstä kärsivillä. Rajakokijat raportoivat verrokkejaan useammin myös patologista dissosiaatiota kuvaavia piirteitä, ja korkean asteen dissosioijia on enemmän rajakokijoissa (18 %) kuin verrokeissa (5 %). Nämä erot eivät kuitenkaan ole kovin merkittäviä. Rajakokijoilla on siis tapana kuvailla dissosiatiivisia ilmiöitä kokemuksissaan, mutta he eivät ryhmänä kärsi niin voimakkaasta ahdistuksesta tai vammautumisesta kuin dissosiatiivista häiriötä sairastavat.
Odotukset vaikuttavat rajakokemuksiin. Rajakokemuksia kokevat myös ihmiset, jotka luulevat kuolevansa, vaikka heillä ei ole vakavaa kliinistä vaaraa. Todellisessa hengenvaarassa olleiden ja muiden rajakokemuksissa on jonkin verran eroja, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy. Kokemuksen yksityiskohdat voivat vaihdella kuolemaa koskevien odotusten mukaisesti. Yleiskuvio kuitenkin on samanlainen eri kulttuureissa, joten uskonnolliset odotukset tuskin selittävät koko kokemusta tai suurinta osaa sen yleisistä piirteistä.
Hallusinaatioita ei pidetä todennäköisenä selityksenä rajakokemuksille. Sekä hallusinaatioita että rajakokemuksia kokeneet ovat kertoneet niiden eroavan toisistaan. Hallusinaatioita ei koeta todellisiksi, eikä niiden sisältö vastaa rajakokemusten sisältöä.
Transsendenttinen näkökulma
Muutamat teoreetikot väittävät, että jotain aivoihin liittymätöntä kuuluu rajakokemuksiin. Esimerkiksi sielu tai jokin muu jättää ruumiin henkilön kuollessa, ja rajakokemus kertoo siitä, mitä on odotettavissa. Todisteina pidetään muutamien rajakokijoiden kertomuksia siitä, että he ovat tehneet havaintoja sellaisista oman ruumiinsa lähellä tapahtuneista asioista, mitä he eivät fyysisen tilansa vuoksi olisi pystyneet tekemään. Monet näistä väitteistä perustuvat kuitenkin toisarvoiseen todistusaineistoon, ja hyvin harvalla on riippumatonta vahvistusta.
Rajakokijat tulkitsevat itse kokemuksensa useimmiten siten, että jokin osa heistä irtautuu ruumiista ja kokee vilaukselta kuoleman jälkeistä elämää. Kysymys siitä, laajeneeko tietoisuus ruumiin kuoleman jälkeen, ei biolääketieteellisten tutkijoiden enemmistön mukaan kuulu biologisen tutkimuksen piiriin."
jatkuu...- silleen.
On tietenkin mahdotonta tieteellisesti todistaa kertomuksia kuolemanjälkeisestä elämästä oikeiksi. Raamatussa mainittuja tapauksia mm. kun Elia herätti kuolleista lesken pojan (1.Kun.17:17-24) ja myöhemmin suunemilaisen vaimon pojan (2 Kun.4:32-35) ja kunn profeetta Elisa nousi kuolleista (2 Kun 13 :20,21). Uudessa testamentissa Jeesus itse herätti kolme ihmistä: Jairuksen tyttären (Mark.5:35-43), lesken pojan Nainissa (Luuk. 7:11-15) ja lasaruksen (Joh.11:1-44)sekä tietenkin Jeesuksuksen oma ylösnousemus kolmantena päivänä kuolemasta.
Usko kuolemanjälkeiseen elämään on aina ollut ihmiskunnalle ominaista. Egyptiläinen kuolleiden kirja, ehkä vanhin maailman kirjallisuuden katkelma opetti sielun olevan kuolematon. Ruumiit palsamoitiin, valmisteltiin ja puettiin huolellisesti hautoihin.
Tiibetiläinen kuolleiden kirja esittää pitkähköjä kuvauksia sielun eri vaiheista ruumiin kuoleman jälkeen. Myös babylonialaisset uskoivat kuolleiden ylösnousemukseen sekä tuomioon että rangaistukseen.
Raamatun käsityksiä kuolemasta;
2.Kor.
1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.
2 Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme,
5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi.
6 Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, niin kauan kuin olemme kotona tässä ruumiissamme, me olemme poissa Herrasta;
7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.
8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö.
Hebr.9
27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
Saar.12
7 Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.
Job.19
25 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
26 Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
27 Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana.
lisää aiheesta Suomi24 palstalle kirjoittamaani:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10036462
- 20:06
Rajakokemusten "ylimaallisuutta" todistellaan usein sillä,
että niitä esiintyy myös syvässä tajuttomuudentilassa ja aivokuolleilla.
Ei esiinny.
Rajailmiöiden kokija voi käydä lähellä kuolemaa,
mutta kuollut tai edes aivokuollut hän e i o l e.
Kuten yhdysvaltalainen psykiatri Richard Blacher on osuvasti todennut:
jos potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi,
diagnoosin pätevyyttä on aihetta epäillä... HEH- agnosticcc
onhan noita ollut vaikka aivotoiminta ollut ns. "nolla", tai ainakin itse lukenut jotain aiheeseen liittyviä "tutkimuksia".
En ole neurologi, en teologi, en varsinaisesti uskossa, enkä ateisti. Mielipidettä näistä kokemuksista minulla ei yksinkertaisesti ole.
Mutta tämän pitkän/lyhyen elämäni aikana, en ole ikinä ollut niin tyhmä, että olisin kuvitellut tietäväni elämästä kaiken.
Mitä kuolemaan tulee, siinä kohdataan jo sen laatuisia filosofisia ongelmia, etten edes yritä ymmärtää. Toki voi olla että kokemusmaailma sellaisenaan lakkaa (eikä siinä sinänsä mitään), mutta ihmiselle suoduilla mielenlahjoilla, ei edes pystytä käsittämään millään tasolla ei-olemassaoloa. Joten olen päättänyt, että en ikinä viitsi olla tällaisissa kysmyksissä ylimielinen, kun en oikeasti voi tietää näillä älynlahjoilla paljoa mitään.
Suosittelen samaa, voit jopa nähdä tämän pienen, jopa lyhyen, elämän arvokkaammin.
- silleen.
"jos potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi,diagnoosin pätevyyttä on aihetta epäillä"
Aivan niin, kun potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kulleeksi hän on vasta kuolemaisillaan.
lainaus;
"henkilö on kuolemaisillaan ja fyysisen ahdistuksen ollessa suurimmillaan hän kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10123130
Mielenkiintoisia ovat ne tapaukset, joissa täydellisestä aivokuoren supressiosta huolimatta potilaat ovat pystyneet kuvailemaan jälkeenpäin mitä sairasvuoteella ja muissa huoneissa on tapahtumahetkellä tehty.
lainaus;
"Esimerkiksi sielu tai jokin muu jättää ruumiin henkilön kuollessa, ja rajakokemus kertoo siitä, mitä on odotettavissa. Todisteina pidetään muutamien rajakokijoiden kertomuksia siitä, että he ovat tehneet havaintoja sellaisista oman ruumiinsa lähellä tapahtuneista asioista, mitä he eivät fyysisen tilansa vuoksi olisi pystyneet tekemään. (Tästä niukasti todisteita, mutta niitä kuitenkin on)
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10123130
ja lainaus:
Rajakokemus on luonteeltaan epäselvä ilmiö, jonka kliinisesti kuolleet, elvytetyt henkilöt ovat voineet kokea. He raportoivat subjektiivisten kokemusten jatkumisesta, muistavat vierailijoita ja muita tapahtumia sairaalassa käytännöllisesti katsoen täydellisestä aivokuoren toiminnan suppressiosta huolimatta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10036462
Tiede-lehdestä jutusta poimittua;
"Aivotutkimus ei pysty selittämään rajakokemuksia. Jopa jotkut tutkijat ovat kyseenalaistaneet aivot ainoana tietoisuuden lähteenä.!
Siispä mitä on se tietoisuus joka rikkoo havaisemiamme fysiikan lakeja?
Tieteellinen selitys;
Kvanttifysiikassa/ hiukkasfysiikassa tunnetaan ilmiö jossa objekti voi olla samaan aikaan useissa eri paikoissa.;) - silleen.
Kopioin tähän jonkun toisen kirjoittaman tekstin ja YLE Areenan linkin " On niiiiiin valtavan paljon"- ketjusta, koska aihe käsitteli myös rajakokemuksia ja kuuluu myös mielestäni samaan aiheeseen ja tämän "Rajatilakokemukset"-otsikon alle, (toivottavasti kirjoittaja ei pahastu tekstin siirrosta).
lainaus:
"http://areena.yle.fi/video/1316721102049
Tietoisuudesta mielenkiintoinen ohjelma, myös siitä mahdollisuudesta ettei kaikki pääty kuolemaan, eli jos se pitää paikkansa ovat todistajat silloin väärässä.
Katsokaa ohjlema ensin ja arvostelkaa vasta sitten.
Syntymäsokea näkee rajakokemuksessa, kliinisesti kuollut leijuessaan katonrajassa selostaa jälkikäteen tarkasti tapahtumat, vaikka laitteet näyttävät viivaa ja silmät kiinni, tajuttomuus syvää ja niin edelleen,,miten selitätte tämän Todistajat? Meillä näyttäsi olevan tietoisuus mutta se ei ole kehollisuutemme, koska se voi irrota kehosta."- diagnoosivirhe
Kuten yhdysvaltalainen psykiatri Richard Blacher on osuvasti todennut:
jos potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi,
diagnoosin pätevyyttä on aihetta epäillä... HEH - silleen.
diagnoosivirhe kirjoitti:
Kuten yhdysvaltalainen psykiatri Richard Blacher on osuvasti todennut:
jos potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi,
diagnoosin pätevyyttä on aihetta epäillä... HEHKysyit saman jo aiemmin ja vastasin;
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10123130#comment-51241499 - vdsvdsvs
diagnoosivirhe kirjoitti:
Kuten yhdysvaltalainen psykiatri Richard Blacher on osuvasti todennut:
jos potilas kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi,
diagnoosin pätevyyttä on aihetta epäillä... HEHRaja-kokemuksia ei tietenkään saada kuin elämään palanneilta. Mutta asia on niin että kliinisesti kuolleeksi todettu on kuollut kuin kivi, se että hänet saadaan takaisin rajalta elvyttämällä on sitten mahdollistanut sen että kertomukset yleensä voidaan kuulla.
- Ihmettelijäkummasti
Wikipedian määritelmän mukaan:
"Tietoisuus tarkoittaa joko yksilön kullakin hetkellä kokemien aistimusten, elämysten, tunteiden, muistikuvien ja ajatusten kokonaisuutta tai yksilön tietoisuutta itsestään ja ympäristöstään."
Tietoisia ja tajuttomuuden tilassa olevia aivoja on vertailtu esimerkiksi antamalla näille sähkömagneettisia ärsykkeitä. Tajuttomuuden tilassa ärsyke jää paikalliseksi, kun taas tietoisuuden tilassa syntyy monimutkainen aktivoituminen useiden alueiden kesken. Tietoisuus syntyy siis useiden eri aivoalueiden vuorovaikutuksesta.
Kuitenkin muutkin eläimet tekevät kiistämättä havaintoja, vaikka niiden ei ajatella olevan samalla tavalla tietoisia kuin ihminen. Jopa aivottomat organismit reagoivat ulkoisiin ärsykkeisiin. Havainnnoiminen ei siis tarvitse tietoisuutta. Myös useat nukututetut potilaat kertovat havainnoineensa nukutuksen aikana. Olisiko siis mahdollista, että tajuttomuuden tilassa olevat aivot voivat toimia alueellisesti, esimerkiksi tekemällä havaintoja, jolloin joissakin tapauksissa tehdyt havainnot voidaan jälkikäteen palauttaa myös tietoiseen mieleen?
PS
Mikäli tietoisuus syntyy aivojen ulkopuolella, niin miksi aivosairaudet kuten vaikkapa Alzheimerin tauti vaikuttaa tietoisuutta muuttavasti? Miksi aivojen kemialliset muutokset vaikuttavat persoonallisuuteen?- ddwee
Kuolemanrajakokemuksissa ei sairauksia ole, eli siellä syntymäsokea näki, pystyi kuvailemaan sen mitä esimerkiksi hoitavalla lääkärillä oli päällä, sen missä ihmiset olivat sijoittuneina,, yhdessä tapauksessa jopa sen mihin hänen tekohampaansa oli laitettu.
Ihminen on siis ikään kuin käyttöliittymänä tietoisuudelle, eli jos käyttöliittymässämme(kehossamme) "käämi palaa" se vaikuttaa tietty siiihen miten tietoisuus voi ilmetä meidän kehomme kautta, mutta itse tietoisuutemme on aina puhdas ja vahingoittumaton ja siis vaikutuksista vapaa kun on erossa kehollisuudesta. - Ihmettelijäkummasti
ddwee kirjoitti:
Kuolemanrajakokemuksissa ei sairauksia ole, eli siellä syntymäsokea näki, pystyi kuvailemaan sen mitä esimerkiksi hoitavalla lääkärillä oli päällä, sen missä ihmiset olivat sijoittuneina,, yhdessä tapauksessa jopa sen mihin hänen tekohampaansa oli laitettu.
Ihminen on siis ikään kuin käyttöliittymänä tietoisuudelle, eli jos käyttöliittymässämme(kehossamme) "käämi palaa" se vaikuttaa tietty siiihen miten tietoisuus voi ilmetä meidän kehomme kautta, mutta itse tietoisuutemme on aina puhdas ja vahingoittumaton ja siis vaikutuksista vapaa kun on erossa kehollisuudesta.Sokeuttakin on monia eri asteita. Useat sokeat pystyvät aistimaan vaihtelevasti valon ja varjon eroja. Tällaiset sokeat pystyvät kokemaan myös visuaalisia hallusinaatioita. Mielen salattu voima ohjelman kolmannen osan sokean sokeutta ei määritelty tarkemmin, eikä tämän sokean rajatilakokemuksen lääkäreitä ja heidän tekemisiään vahvistettu yhteneviksi todellisiin tapahtumiin. Ohjelmassa esitetty todellisten tapahtumien yhteneväisyys rajatilakokemuksen kanssa oli toisen näkevän henkilön tapauksessa. Maailma on pullollaan erilaisia kertomuksia, joita ei pitäisi sekoittaa keskenään vahvistettuihin tapauksiin.
Käyttöliittymävertaus on kerrassaan surkea, sillä mikäli tietoisuus olisi puhdas ja vahingoittumaton, niin silloinhan esimerkiksi Alzheimerin tautia sairastavan muisti tai tietoisuus eivät heikkenisi aivomuutosten myötä, koska ne sijaitsisivat muualla. Niin kauan kuin potilas pystyisi puhumaan, niin hän voisi kommunikoida tuon aivojen ulkopuolisen tietoisuuden ja muistin kautta, eikä vaurioituneiden aivoalueiden pohjalta. Muisti voi myös vaurioitua onnettomuuden seurauksena, vaikka aivotoiminta ja kommunikointikyky säilyisivät muuten aivan normaalina. Muisti siis sijaitsee aivoissa, eikä kehon ulkopuolella.
- höh ?
*, yhdessä tapauksessa jopa sen mihin hänen tekohampaansa oli laitettu.*
Onko tuommoisista "ruumiistapoistumiskokemuksista " mitään OIKEAA hyötyä?
Tekarit ja kadonneet silmälasit on tietysti tärkeät omistajalleen, mutta niitä tuskin tuonpuoleisessa tarvitaan......
tämän maailman toiminnoissa kyllä ;) - aito kokemus
Minä koin jänniä fiiliksiä kun katselin Maapalloa avaruudesta .... ;D
Kokeilkaa tekin !
http://infinity-imagined.tumblr.com/- unenäköjä!
Tosi UPRR "ruumiistapoistumiskokemus" !
Katselin Maapalloa avaruudesta....olnpas kaukana!.....
ai joo, näin unta tän jälkeen...:
http://infinity-imagined.tumblr.com/
- silleen.
"ddwee"
"Kuolemanrajakokemuksissa ei sairauksia ole"
Juurikin näin.
"Ihmettelijäkummasti"
"Sokeuttakin on monia eri asteita. Useat sokeat pystyvät aistimaan vaihtelevasti valon ja varjon eroja. Tällaiset sokeat pystyvät kokemaan myös visuaalisia hallusinaatioita."
Hallusinaatioita ei pidetä todennäköisenä selityksenä rajakokemuksille. Sekä hallusinaatioita että rajakokemuksia kokeneet ovat kertoneet niiden eroavan toisistaan. Hallusinaatioita ei koeta todellisiksi, eikä niiden sisältö vastaa rajakokemusten sisältöä.
Katselin huvikseen Yle Teemalta "Mielen salattu voima"- ohjelman, ja ohjelmassa tapahtumat näyttivät menevän suurin piirtein niin kuin niiden tiedetään menevän (Near-death Experiences In Medicine).
lainaus:
"Yleiskuvaus rajakokemuksesta, johon kuuluvat kokemuksen kaikki tyypilliset piirteet.
Henkilö on kuolemaisillaan ja fyysisen ahdistuksen ollessa suurimmillaan hän kuulee lääkärin julistavan hänet kuolleeksi. Hän alkaa kuulla epämiellyttävää, voimakasta ääntä, kilinää tai surinaa, ja samalla hän tuntee liikkuvansa pimeän ja pitkän tunnelin läpi.
Tämän jälkeen hän havaitsee äkkiä irtautuneensa aineellisesta ruumiistaan, mutta olevansa yhä välittömässä aineellisessa ympäristössä, ja hän näkee oman ruumiinsa matkan päästä, ikään kuin olisi katselija.
Hän seuraa elvytysyrityksiä tältä epätavalliselta näköalapaikalta mielenkuohun vallassa. Jonkin ajan kuluttua hän rauhoittuu ja alkaa tottua uuteen olotilaansa. Hän huomaa, että hänellä on yhä ruumis, mutta se on aivan eriluonteinen ja sillä on aivan erilaisia kykyjä kuin hänen jälkeensä jättämällä aineellisella ruumiilla.
Pian alkaa tapahtua muutakin. Toiset tulevat tervehtimään ja auttamaan häntä. Hän näkee vilaukselta jo kuolleiden sukulaisten ja ystävien henkiä, ja hänen eteensä ilmestyy valo-olento - lämmin, rakastava henki, jollaista hän ei ole aiemmin kohdannut. Tämä olento esittää hänelle sanattoman kysymyksen - pyytää häntä arvioimaan elämänsä ja auttaa siinä häntä näyttämällä hänen elämänsä tärkeimmät tapahtumat silmänräpäyksellisenä kuvasarjana.
Jossakin vaiheessa hän havaitsee lähestyvänsä jonkinlaista estettä tai rajaa, joka ilmeisesti edustaa maanpäällisen ja sitä seuraavan elämän välistä rajaa. Kuitenkin käy ilmi, että hänen on palattava maan päälle, että vielä ei ole hänen kuolemansa aika. Tässä vaiheessa hän vastustelee, sillä hän on jo ehtinyt mieltyä tuonpuoleiseen, eikä halua palata. Hänet on vallannut syvä ilon, rauhan ja rakkauden tunne. Asenteestaan huolimatta hän yhtyy jälleen jotenkin ruumiiseensa ja palaa elämään. Edellinen yleiskuvaus on yhdistelmä rajakokemuksen kokeneiden kertomuksista."
English Summary: Near-death Experiences In Medicine
Near-death experiences (NDEs) consist of subjective observations which some people make during a life-threatening crisis. Many with such experiences think that they have died and afterwards report observations ranging from positive feelings to seemingly paranormal phenomena. It has been estimated that 5-10% of patients with cardiac arrest have a NDE. Despite many theories, the true nature of NDEs is unknown.
Even though NDEs are mainly regarded pleasant and most people report that a NDE had a positive effect on their lives, some have psychological difficulties in coping with their NDE. They may be afraid of losing mental health or being ridiculed by other people. An assurance that there are others with a similar experience and that a NDE is not a sign of psychiatric disorder will help some people with the experience. Some find relief in individual therapy or support groups.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10036462- Ihmettelijäkummasti
Oleellista tässä kuitenkin oli se, että sokeat voivat väitteistä huolimatta kokea näköaistimuksia. Myöskin tajuttomuuden tilassa, kuten nukutetut ovat kokeneet aistivansa. Rajatilakokemukset eivät siis näiltä osin ole ainutlaatuisia, eivätkä myöskään todista tajunnan syntyvän muualla kuin aivoissa.
- silleen.
Ihmettelijäkummasti kirjoitti:
Oleellista tässä kuitenkin oli se, että sokeat voivat väitteistä huolimatta kokea näköaistimuksia. Myöskin tajuttomuuden tilassa, kuten nukutetut ovat kokeneet aistivansa. Rajatilakokemukset eivät siis näiltä osin ole ainutlaatuisia, eivätkä myöskään todista tajunnan syntyvän muualla kuin aivoissa.
"Oleellista tässä kuitenkin oli se, että sokeat voivat väitteistä huolimatta kokea näköaistimuksia."
Kyllä. Mutta nyt taas näytät sekoittavan hallusinaatiot rajatilakokemuksiin. Rajatilakokijat kuvaavat tilaa todellisemmaksi kuin on oikea elämä. Kokemuksen jälkeen heistä tuntuu että nykyinen elämä on kuin illuusio tai unitila ja se toinen oli varsinainen aito todellisuus.
"Rajatilakokemukset eivät siis näiltä osin ole ainutlaatuisia"
Kokijalle ne ovat hyvin ainutlaatuisia, ja eroavat kaikista muista kokemuksista, myös hallusinaatioista.
"eivätkä myöskään todista tajunnan syntyvän muualla kuin aivoissa."
Kyseenalaistettu. Vaikuttaa siltä etteivät aivot ole ainoa tietoisuuden tai tajunnan lähde. - Ihmettelijäkummasti
silleen. kirjoitti:
"Oleellista tässä kuitenkin oli se, että sokeat voivat väitteistä huolimatta kokea näköaistimuksia."
Kyllä. Mutta nyt taas näytät sekoittavan hallusinaatiot rajatilakokemuksiin. Rajatilakokijat kuvaavat tilaa todellisemmaksi kuin on oikea elämä. Kokemuksen jälkeen heistä tuntuu että nykyinen elämä on kuin illuusio tai unitila ja se toinen oli varsinainen aito todellisuus.
"Rajatilakokemukset eivät siis näiltä osin ole ainutlaatuisia"
Kokijalle ne ovat hyvin ainutlaatuisia, ja eroavat kaikista muista kokemuksista, myös hallusinaatioista.
"eivätkä myöskään todista tajunnan syntyvän muualla kuin aivoissa."
Kyseenalaistettu. Vaikuttaa siltä etteivät aivot ole ainoa tietoisuuden tai tajunnan lähde.Kokemukset voivat hyvinkin olla kokijoilleen ainutlaatuisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nillä olisi juurikaan tekemistä ulkoisen maailman kanssa. Rajatilakokemuksia koetaan myös mm. nukutuksen, happivajauksen, epilepsian, nukkumisvaikeuksien ja aivosimulaation yhteydessä. Rajatilakokemukset eivät siis millään tavalla kyseenalaista aivojen luomaa tietoisuutta, vaan päin vastoin rajatilakokemuksia tulee tämän valossa tutkia edellisten kaltaisena ilmiönä.
- ihan johonkin muuall
MITÄ tekemistä tällä on Jt-palstalla??
- puheenaihe
Kuolemanjälkeinen elämä kuuluu uskonto aiheeseen.
- hyvä kirja
Lukekaa sydänkirurgi Maurice Wawlingsin kirja "Kuoleman tuolla puolen".
Elvytettyjen kokemukset vaikuttivat siihen että uskontoa hölynpölynä pitäneestä lääkäristä tuli uskova kristitty.- soon-on
Englantilaislääkäri Maurice Rawlings on erikoistunut tutkimaan kuolleista elvytettyjen ihmisten kokemuksia. Hänen mukaansa tapausten joukossa oli lähes yhtä usein kokemuksia helvetistä kuin taivaasta. Herätessään monet heistä kertoivat helvetistä, mutta jo muutaman päivän päästä olivat unohtaneet sen. Taivaskokemukset taas säilyivät mielessä pitkään.
soon-on kirjoitti:
Englantilaislääkäri Maurice Rawlings on erikoistunut tutkimaan kuolleista elvytettyjen ihmisten kokemuksia. Hänen mukaansa tapausten joukossa oli lähes yhtä usein kokemuksia helvetistä kuin taivaasta. Herätessään monet heistä kertoivat helvetistä, mutta jo muutaman päivän päästä olivat unohtaneet sen. Taivaskokemukset taas säilyivät mielessä pitkään.
Se suhde ei ole helvetti/taivas akselilla läheskään se 50/50%, vaan se vaihtelee aivan sen mukaan mistä kulttuurista tapaukset ovat koottuja.
Eli nde;eet ovat osaltaan kulttuuri-sidonnaisia. Tästä syystä länsimaissa kulttuurin ja sitä myötä ajattelun ollessa kristiuskon kuvastoa(koska olemme olleet pitkään kristinuskon vaikutuspiirissä) ei ole ihme että nde;ee-kuvastokin on sen mukaista.
Muistaakseni se helvetti-kokemusten määrä on jossain 15% kieppeillä kaikista kokemuksista?
Tämä vähäinen helvetti-kokemusten määrä juontuu ehkä siitä, että suurin osa ihmisistä kuvittelee(koska haluaa itselleen vain hyvää) eläessään enemmän sitä miellyttävää "taivasta".
Kuka terve sitä paholaisen palavaa-pahaa-pataa toivoisi viimeiseksi sijoitus-paikakseen?
henkimaailma ei ole erillinen maailma materian maaolmasta koska on sen synnyttämä syyn ja seurauksen lain mukaisesti
Tiedemiehet vyväksyvät syyn ja seurauksen lain maailmankaikkeudellisena lakina
mutta kieltävät sen ihmisen egon sielun kohdalla vaikka se on ihmisessä tuon lain seurausta
Ihmisen ego on myös tuon lain alainen, eikä ole jumalallista alkuperää kuten uskonto väittää, vaan kehityksen kautta materiasta syntynyt
Syntymisensä jälkeen aikaan ja aineeseen sitoutuneena on joutunut syyn ja seurauksen lain alaiseksi, eikä näinollen voi päättyä kuolemassa vaikka persoona kuoleekin
Se seuraa ihmistä elämästä toiseen psykologisena perimänä, eikä voi kuoleutua ennekuin kun seuraukset on loppuun käyty
Ihminen on syitten ja seurausten ketju joka ei voi päättyä yhden elämän aikana
vaikka persoona kuolee niin sen on jatkettava uudessa persoonassa välttämättömyyden pakosta
Näissä asioissa tutkijat tutkivat toista ihmistä joten he eivät voi saada oikeaa tietoa, koska eivät tiedä mitä he itsekkään ovat
Jotta saataisiin todellista tietoa tuli tutkijan tutkia itseään, eikä analysoisti yksistään johda mihinkään, vaan on herätettävä ovalluskyky joka meissä on piilevänä, mutta sen ilmenemisen esteenä on ego joka on aikaa,mutta oivallus on ajaton ja se nähdä suoraan asian ytimeen- ...
Kliininen kuolema
http://www.onkosetotta.net/artikkeli/39 - jos-ur
Taivasmatkan tehneitten kliinisesti kuolleitten ja vielä elämään palanneitten omat kertomukset kokemuksistaan ja näkemistään asioista ovat kiintoisia.
Niissä on kyllä hämmästyttävästi paljon keskinäistä koherenssia ja vastaavuutta Raamatun ilmoituksen kanssa!!
On pperustellumpaa ottaa Raamatun tuonpuoleisuuskuvaukset mieluummin realistisen kirjaimellisesti kuin symbolisesti tulkiten metaforaksi ja allegoriaksi. Miksi Jesaja, Hesekiel, Daniel ja Johannes ym. olisi halunnut pukea visioitaan vertauskuvalliseen kieleen?
Jos minä nyt näkisin esim. enkelin, kuvailisin muille tarkkaan subjektiivisen arvioni mukaan hänen kokonsa, värinsä, muotonsa ja liikkeensä.
Miksi kuution tai (kaksois)pyramidin muotoinen Uusi Jerusalem (Metropolitan New Jerusalem, hepreaksi YERUSHALAYIM HADASHAH), jonka särmä on 2304 km (12000 stadionia), olisi vain allegoriaa jostain täydellisestä?
Jos Jumala, joka on sinetöinyt ilmoituksensa kuolemanvakavan dualismin (joka uskoo, sillä on ikuinen elämä, joka ei usko eli ole uskollinen Jumalan Pojalle, tuomitaan kadotukseen) Poikansa mitä vavahduttavimmalla uhrilla, leikkisi lastensa kanssa juksaten näitä paikkansa pitämättömillä saduilla (etteivät Raamatussa ilmoitetut ominaisuudet pidäkään paikkaansa), niin minulla olisi ainakin omasta mielestäni täysi oikeus kysyä: Isä, miksi huijasit?
Taivaassa varmasti vallitsee shalom (rauha, menestys, hyvinvointi, turvallisuus, onnellisuus), vanhurskaus (oikeudenmukaisuus) ja lepo tämän hektisen elämän vastakohtana. Tässä elämässä on kiire, (liika) stressi ja vaativaisuus. Voin uskoa, että Taivaassa kaikki on kohdallaan, parhaiten ja tasapainossa. Sieltä puuttuu kaikki tuhoava, ahdistava ja surettava. Kun "kaikki entinen on mennyt", se koskee juuri kipuja, menetyksiä, virheitä ja epäonnistumisia. Me voimme toteuttaa täydellisesti luovuuttamme ilman kilpailua ja kateutta. Voimme olla enemmän kuin voittajia (Room 8,37).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192715Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151119- 401035
- 61001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36926
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36837