Käytettyjen HINNAT ???

venhomies1

On sanottu aikoinaan että venemiehen markka on vitonen ja euroon siirryttyä hinnat on suorastaan karanneet käsittämättömiksi.Vanhoista 15-35v loppuun ajetuista syöpyneistä koneista pyydetään 500-2000E järestään.Jos esim v90 20hv on maksanut n 12000mk ja nyt niistä pyydetään n 800-1500E,joko myyjä tai ostaja on pikkasen hullu.Vanhalla 2t koneella on pelkkä käyttö arvo enää jälellä eikä enää tuhansia vaan muutamia satasia.Alalla on paljon ns jobbareita joiden hinnoista monet kattoo hinnat omiin myytäviin ja hinnat pysyvät ihan järjettöminä.4t koneissa tilanne vähän parempi mutta niissäkin saa olla tarkkana.kauppiailla on ns ikävähennys taulukko hintoihin mutta yleensä lyödään sielläkin reilu hinta koneeseen ja odotetaan että paikalle tulee hintatiedoton hullu ja maksaa reilusti liikaa.

90

2384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hand Job

      Ei niistä kukaan maksa pyyntiä. Tämä Jobbaus on liioiteltu ilmiö.

      • Raha on pelimerkki

        Ostin talavi sydännä jopparilta uuden nelari koneen tosi halvalla. Takuu paperit lähetti suuri koneliike. Heidän sivuillaan 10v vanha kone makso saman kuin tämä uusi.
        Oli sattumoisin käteistä. Guugletin myyjän ja soitin heti, sano muutoman koneen jo myyneen.
        Meeppä nyt ronkuamaan 30-40 pinnan alea?


    • Käyttöön tehty

      Ei uudellakaan koneella ole kuin käyttöarvo!
      Mitään arvoa ole jos seisotat tallissa.

    • Ruddare

      Hinta on se mitä joku maksaa. Airot on halvat.

    • pihiveneilijä

      Kyllähän ne pari kesää ajetuista pyytää melkein uuden hintoja. Sitten taas vanhat on haisevia kaksareita. Pitää vissiin venyä uuden nelarin ostoon. Saiskohan senkin tilattua jostain tyyliin Saksasta halvemmallla?

    • Money talks

      mä ostin jobbarilta jammun 40 heol-in.
      syöpymää oli mut talvella hiosin pois ja maalasin uusiks.
      maksoi 1900 ekua mut ei sillä uutta saa.
      vuosimalli 1989. siisti järvikone porvoosta.

    • njust joo

      Kukin ostaa sellaisen moottorin, minkä oma talous kestää ja mikä kiinnostaa. Vapaat markkinat määrittelee sen, onko se liikaa vai ei. Jos 20 vuotta vanha 20 hv maksaa 1000 euroa hallintalaitteineen sähkökäynnistyksineen ja uusi samoilla varusteilla maksaa 4400 euroa, niin kyllä se selkeästi jo jakaa veneilijät kahteen talouskastiin. Esimerkiksi mulle, vähävaraiselle hiljattain vastaavan vanhan moottorin tonnilla ostaneena, on ihan turha tulla sönköttämään että ota lainaa, uusi on parempi. Sitäpaitsi 2 -tahtinen kuitenkin on yksinkertaisempi, luotettavampi ja helpompi huoltaa ja korjata itse. Nelitahtisissa on ihan omat riesansa. mm. röpöttävät yläkierrokset kiitos kierrosrajoittimien, venttiilivälykset, huono käynnistyvyys ja korkea paino.

      • rohkeampikin

        Voidaan verrata näitä uusien koneiden tuputtajia sanontaan, >rumat ne vaatteilla koreilooei niin hyvää, ettei huonoa, sekä myös taasen päinvastoin.


      • Ja ihan kohta nekin
        rohkeampikin kirjoitti:

        Voidaan verrata näitä uusien koneiden tuputtajia sanontaan, >rumat ne vaatteilla koreilooei niin hyvää, ettei huonoa, sekä myös taasen päinvastoin.

        uudet on niitä vanhoja :))


    • Markkinatalous

      Taitaa noiden käytettyjen moottorien hinnan määrittää kysynnän ja tarjonnan laki.
      Maksaahan joku 3000€ vanhasta muumimukista kun kaupasta saa kympillä uusiakin.

      • untovaarinaikuinenpoika

        Jep! Näin se on, nämä ikivanhoja 2t pörisiöitä ostavat ostavatkin lapsuuden kalaretkien muistoja mielikuvissaaan. Me vanhoista traumoista irtaantuneet ajamma edukkailla uudenkarheilla nelareilla. Säästä kulutuksessa maksaa koneenhinnan noin 5 vuodessa.


      • untovaarinaikuinenpoika kirjoitti:

        Jep! Näin se on, nämä ikivanhoja 2t pörisiöitä ostavat ostavatkin lapsuuden kalaretkien muistoja mielikuvissaaan. Me vanhoista traumoista irtaantuneet ajamma edukkailla uudenkarheilla nelareilla. Säästä kulutuksessa maksaa koneenhinnan noin 5 vuodessa.

        En ota kantaa kenenkään varallisuuteen enkä siihen pitäiskö ajaa 2t vai 4t koneella vaan siihen että käytettyjen koneiden hinnat ovat ihan tolkuttomat,jos on kyseessä vaikka joku museoiässä oleva pikkukone 3-6hv niin lyödäämpä pyyntiä n 500E ja joku 10-20hv niin 800-1500E ja isompaan vielä enenmän.Kyllähän markkinatkin hintoja määräävät mutta ostajien pitäisi miettiä aika tarkkaan mitä kannattaa maksaa,kun kattelee vaikka vanhoista venelehden vuosikatsauksesta koneiden hintoja ja vertaa mitä nykyään niistä käytettyinä pyydetään niin huomaa kyllä että tolkku on kyllä kadonnut ja pahasti.Jobbarit ja varsinkin ne jotka myy myös koneita osina nauraa partaansa kun vanhat markka aikaan hankittujen osien hinnat on noussut kuusinkertaisiksi ja kasa romua onkin muuttunut melkein kullaksi.


      • njust joo
        venhomies1 kirjoitti:

        En ota kantaa kenenkään varallisuuteen enkä siihen pitäiskö ajaa 2t vai 4t koneella vaan siihen että käytettyjen koneiden hinnat ovat ihan tolkuttomat,jos on kyseessä vaikka joku museoiässä oleva pikkukone 3-6hv niin lyödäämpä pyyntiä n 500E ja joku 10-20hv niin 800-1500E ja isompaan vielä enenmän.Kyllähän markkinatkin hintoja määräävät mutta ostajien pitäisi miettiä aika tarkkaan mitä kannattaa maksaa,kun kattelee vaikka vanhoista venelehden vuosikatsauksesta koneiden hintoja ja vertaa mitä nykyään niistä käytettyinä pyydetään niin huomaa kyllä että tolkku on kyllä kadonnut ja pahasti.Jobbarit ja varsinkin ne jotka myy myös koneita osina nauraa partaansa kun vanhat markka aikaan hankittujen osien hinnat on noussut kuusinkertaisiksi ja kasa romua onkin muuttunut melkein kullaksi.

        Ei käytetyn perämoottorin hintaa voi kauhistella 80 - venelehti toisessa kädessä, koska kyseessä ei ole samassa ajassa tapahtuvasta vertauksesta.

        Moottoria on kulutettu se vaikkapa 25 vuotta, se on fakta. Mutta jos siitä 1000 euroa pyydetään, niin ei siinä mitään vikoja saa myyntihetkellä olla. Se taas edellyttää, että kaikki rikkinäiset osat on korjattu moottorista, ja se on maksanut töineen varaosineen x summan rahaa myös.

        2 -tahtimoottoreissa ei voi sanoa, että 25 vuotta käyttöä itsessään kuluttaisi moottoria häiritsevästi vielä yleisosien osalta, kuten esim sylinteri, mäntä, akseli, käynnistysmekanismi tai vaikka edes alarikin mikään laakeri. Vanhan 2-tahtitekniikan moottorin saa rikki lähinnä rikkomalla / koheltamalla /peleilemällä / esittämällä / antamalla teini-ikäiselle klopille käyttöön / asentamalla liian painavaan veneeseen ym. Mutta normaalikäyntinen normaalikäytössä ollut moottori ei ole minkäänlaisessa "periaateremontti" tarpeessa. Ei siellä aleta huvikseen availemaan lohkoa, koneistamaan, sorvaamaan, vaihtamaan kaikkia laakereita ym. kuin venemoottorimuseo jostain yli 50 v vanhasta mallista.
        kaasuttimen puhdistus vanhoista bensoista saattaa tulla vastaan mm. vanhaa ostaessa muttei juuri muuten.

        Samaa ei voi sanoa uusista nelitahtimoottoreista, jossa riittää hihnanvenymistä, välysten kasvua, säätöä, elektronisia vikoja, ruiskusuutinvikaa, ym.
        kun nelitahtimoottori on 25 vuotias, niin niitä myydään muutamalla satasella nettiveneessä varaosiksi, kun esim. sitä palstaa on tullut seurattua. tästä syystä itselläni on äärimmäinen kynnys hankkia 4-tahtiriesaa laskemaan arvoa kuin titanic merenpohjaan.

        yli 10 kpl vanhoja 2-tahti moottoreita ja yhden 4-tahtisenkin joskus omistaneena näin on näreet ja näädän näpyt


      • brigstratton konsert
        untovaarinaikuinenpoika kirjoitti:

        Jep! Näin se on, nämä ikivanhoja 2t pörisiöitä ostavat ostavatkin lapsuuden kalaretkien muistoja mielikuvissaaan. Me vanhoista traumoista irtaantuneet ajamma edukkailla uudenkarheilla nelareilla. Säästä kulutuksessa maksaa koneenhinnan noin 5 vuodessa.

        Ei, noin se ei sittenkään ole. Vaan se on niin, että 4 -tahtimoottorin ostaa sellaiset, joilla on romanttisia musitoja siitä, kun talonmies lähiössä ajoi 4 -tahtisella brig stratton ruohonleikkurilla päivät pitkät leikkikentän ympäristössä. Enää ei puutu kuin se, että jostain tulisi ruohon tuoksu. Odotan huvittuneena, milloin venetarvikekauppoihin tulee myyntiin leikatun nurmikon tuoksuisia havukuusia


      • kerppo1
        untovaarinaikuinenpoika kirjoitti:

        Jep! Näin se on, nämä ikivanhoja 2t pörisiöitä ostavat ostavatkin lapsuuden kalaretkien muistoja mielikuvissaaan. Me vanhoista traumoista irtaantuneet ajamma edukkailla uudenkarheilla nelareilla. Säästä kulutuksessa maksaa koneenhinnan noin 5 vuodessa.

        Kyllähän asia on niin, että koko avovesiajan saat olla aina järvellä, jos aiot säästää bensiinissä viidessä vuodessa uudenkarhean nelarin ja 2-tahtikoneen hintaeron. Kulutusten ero on kuitenkin suhteellisen pieni. Pätee kyllä verrattaessa toisiinsa 150 hv 2-tahtikoneen ja 10 hv nelarin kulutuksia.


      • Ruohokintuoksuu
        kerppo1 kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin, että koko avovesiajan saat olla aina järvellä, jos aiot säästää bensiinissä viidessä vuodessa uudenkarhean nelarin ja 2-tahtikoneen hintaeron. Kulutusten ero on kuitenkin suhteellisen pieni. Pätee kyllä verrattaessa toisiinsa 150 hv 2-tahtikoneen ja 10 hv nelarin kulutuksia.

        Otetaampa 10 heppanen 4tahti 3l/h 2tahi 5l/h. Ajoa 100h kesä. Säästö 200l×1,7€=340€×5v=1700€.


      • niin varmaan joo
        Ruohokintuoksuu kirjoitti:

        Otetaampa 10 heppanen 4tahti 3l/h 2tahi 5l/h. Ajoa 100h kesä. Säästö 200l×1,7€=340€×5v=1700€.

        100 tuntia kesä, hah! Vain pitkäaikaistyöttömällä on aikaa pörrätä noin paljon kesässä merellä perämoottorilla.
        oikea keskiarvo usealla lähempänä 20-30 tuntia
        lisäksi, jätit laskelmista pois kuin "vahingossa" kaiken karvaiset jakohihnavaihto, venttiilinsäätösytytysboksivika- ym. korjaamolaskut per kesä ja sen, paljonko enemmän tehoja tarvitaan ylipainoiselle, alitehoiselle rajoitin-röpöttävälle perämoottorille ja sen tehoisen suurempi hankintahinta suhteessa tonnin hintaiseen käytettyyn 2-tahtiseen. Lienee aiheellista laskea myös melko hyvin omavastuun kattava varkausvakuutus, koska uusi 4-tahtinen sieltä satamasta pöllitään ensin.


      • Terho King of Saimaa
        niin varmaan joo kirjoitti:

        100 tuntia kesä, hah! Vain pitkäaikaistyöttömällä on aikaa pörrätä noin paljon kesässä merellä perämoottorilla.
        oikea keskiarvo usealla lähempänä 20-30 tuntia
        lisäksi, jätit laskelmista pois kuin "vahingossa" kaiken karvaiset jakohihnavaihto, venttiilinsäätösytytysboksivika- ym. korjaamolaskut per kesä ja sen, paljonko enemmän tehoja tarvitaan ylipainoiselle, alitehoiselle rajoitin-röpöttävälle perämoottorille ja sen tehoisen suurempi hankintahinta suhteessa tonnin hintaiseen käytettyyn 2-tahtiseen. Lienee aiheellista laskea myös melko hyvin omavastuun kattava varkausvakuutus, koska uusi 4-tahtinen sieltä satamasta pöllitään ensin.

        Painan 70kg niin 10 riittää. Mulla on aikaa ja intoa pyöriä saimaalla, enemmänkin kuin 100 tuntia. Pitää olla hyvä kone, ei mikään savuttaja/säkättäjä.


      • "rokan syöjä"
        Terho King of Saimaa kirjoitti:

        Painan 70kg niin 10 riittää. Mulla on aikaa ja intoa pyöriä saimaalla, enemmänkin kuin 100 tuntia. Pitää olla hyvä kone, ei mikään savuttaja/säkättäjä.

        Mistä ihmeestä nykyinen vellihousujen pelkurijoukko on ilmestynyt ??
        Kohta ei kukaan uskalla ostaa käytettyä autoakaan , saati ottaa käytettyä akkaa ??
        Käytettyhän todistaa vain sen, että tuote on joillekkin jo aikaisemmin kelvannut, käynyt vain tarpeettomaksi tai halutaan vaihtaa ehkä pienempi ruokaiseen tai kireämmäksi. Pikkuisen vain "väljääntynyt" tarvii vain isommat "männät"
        Ymmärtäisin jos kyseessä olisi esim. lentokone, mutta peräprutku !! Joka on ihan sama mikä siellä perässä pörisee, kunhan vain pörisee. Minulle ei tule edes mieleen ostaa 4T konetta niin kauan kun 2T on saatavilla. sen verran on sentään rohkeutta ällin lisäksi.


      • EUnukointi-psykologi
        "rokan syöjä" kirjoitti:

        Mistä ihmeestä nykyinen vellihousujen pelkurijoukko on ilmestynyt ??
        Kohta ei kukaan uskalla ostaa käytettyä autoakaan , saati ottaa käytettyä akkaa ??
        Käytettyhän todistaa vain sen, että tuote on joillekkin jo aikaisemmin kelvannut, käynyt vain tarpeettomaksi tai halutaan vaihtaa ehkä pienempi ruokaiseen tai kireämmäksi. Pikkuisen vain "väljääntynyt" tarvii vain isommat "männät"
        Ymmärtäisin jos kyseessä olisi esim. lentokone, mutta peräprutku !! Joka on ihan sama mikä siellä perässä pörisee, kunhan vain pörisee. Minulle ei tule edes mieleen ostaa 4T konetta niin kauan kun 2T on saatavilla. sen verran on sentään rohkeutta ällin lisäksi.

        Meidän täytyy yrittää ymmärtää näitä höynäytettäviä 4-tahtisuutta uutena jumalana pitäviä uus-veneilijöitä, jotka on kasvaneet CE-direktiivien, EPA normien ja EU määräysten kulta-ajassa...kieroon ;)) Heille järjen puhuminen on kuin helmiä sioille. Heillä on vain yksi totuus, ja se on annettu EU-n komissiosta virallisilta ympäristöspesialisteiltä.
        Oma järjen käyttö on tukahdutettu sitten vuoden 1996, ja kaikki aiemmin ollut tulee lähtökohtaisesti kieltää aina epäsymmetrisistä kurkuista 2-tahtitekniikkaan.


      • Nytlähti nelitahti
        EUnukointi-psykologi kirjoitti:

        Meidän täytyy yrittää ymmärtää näitä höynäytettäviä 4-tahtisuutta uutena jumalana pitäviä uus-veneilijöitä, jotka on kasvaneet CE-direktiivien, EPA normien ja EU määräysten kulta-ajassa...kieroon ;)) Heille järjen puhuminen on kuin helmiä sioille. Heillä on vain yksi totuus, ja se on annettu EU-n komissiosta virallisilta ympäristöspesialisteiltä.
        Oma järjen käyttö on tukahdutettu sitten vuoden 1996, ja kaikki aiemmin ollut tulee lähtökohtaisesti kieltää aina epäsymmetrisistä kurkuista 2-tahtitekniikkaan.

        Hyvin kyllä ymmärrän näiden "amissien" mielenlaatua. Niillä on 2t rapantit, saapit ja moottoripyörät. Tv on mustavalkonen ja akka vanha ruma. Perämoottorina joku Terhi tai vastaava. Aina kun lähen vesille niitä näkyy rannassa kymmenittäin ja siinä ne horsmittuu kun tulen. Vesillä ei olla, mutta täällä on jatkuva purina, aivan kun joku kakstahti ukonpullero olisi jotain parempaa laatua.
        Ta ehkä liioittelin, näkkyyhän näitä nykimässä vekotintaan elolle juhannuksen kieppeillä.
        Ja tottahan 2 t Nissanista kannattaa maksaa enempi kuin 4T Tohatsusta, voip sitten kehua essonpaarissa hyvää ostosta ja päristellä munkinmuruja toisen lökäpöksyn päälle.


      • vesi-psykiatri
        Nytlähti nelitahti kirjoitti:

        Hyvin kyllä ymmärrän näiden "amissien" mielenlaatua. Niillä on 2t rapantit, saapit ja moottoripyörät. Tv on mustavalkonen ja akka vanha ruma. Perämoottorina joku Terhi tai vastaava. Aina kun lähen vesille niitä näkyy rannassa kymmenittäin ja siinä ne horsmittuu kun tulen. Vesillä ei olla, mutta täällä on jatkuva purina, aivan kun joku kakstahti ukonpullero olisi jotain parempaa laatua.
        Ta ehkä liioittelin, näkkyyhän näitä nykimässä vekotintaan elolle juhannuksen kieppeillä.
        Ja tottahan 2 t Nissanista kannattaa maksaa enempi kuin 4T Tohatsusta, voip sitten kehua essonpaarissa hyvää ostosta ja päristellä munkinmuruja toisen lökäpöksyn päälle.

        On havaittava myötätuntoisesti, miten 4-tahtisuuspalvonta tarkoittaa myös nelin kontin konttaamista älyllisyyden ja teknisen keskustelun saralla. Sieltä tulee kaikki vanhat traumat isän trabanteista putkaan vievään saabiin, koko maailma on mustavalkoinen ja naapurin televisiollekin ollaan kateellisia. Akka on jäänyt saamatta, kun kaikki rahat ovat menneet 4-tahtimoottorin lainanhoitokuluihin, venttiilisäätöihin, hihnakorjauksiin, ja varaa ulkona käymiseen ei juuri enää ole. On huvittavaa että 4-tahtinen "nytälähti" ottaa esille juuri käynnistelyn rantapusikossa; 4 -tahtiset ne vasta vaikeasti käynnistyviä ovatkin, ja siksi kaikki kynnelle kykenevät niitä hinkuvat, ostavat ne sähkökäynnisteisinä koska niitä ei käynnistetä yhtä helposti kuin 2-tahtisia. Kaikki tämä melankolian symboolinen pilvimassa vaivaa 4-tahtimiestä, sillä aikaa kun 2-tahtimoottorin omistajat ovat kesällä vesihiihtämässä ja nauttimassa elämästä naisseurassa jossain saariston lomassa...;))


      • King of Finland
        vesi-psykiatri kirjoitti:

        On havaittava myötätuntoisesti, miten 4-tahtisuuspalvonta tarkoittaa myös nelin kontin konttaamista älyllisyyden ja teknisen keskustelun saralla. Sieltä tulee kaikki vanhat traumat isän trabanteista putkaan vievään saabiin, koko maailma on mustavalkoinen ja naapurin televisiollekin ollaan kateellisia. Akka on jäänyt saamatta, kun kaikki rahat ovat menneet 4-tahtimoottorin lainanhoitokuluihin, venttiilisäätöihin, hihnakorjauksiin, ja varaa ulkona käymiseen ei juuri enää ole. On huvittavaa että 4-tahtinen "nytälähti" ottaa esille juuri käynnistelyn rantapusikossa; 4 -tahtiset ne vasta vaikeasti käynnistyviä ovatkin, ja siksi kaikki kynnelle kykenevät niitä hinkuvat, ostavat ne sähkökäynnisteisinä koska niitä ei käynnistetä yhtä helposti kuin 2-tahtisia. Kaikki tämä melankolian symboolinen pilvimassa vaivaa 4-tahtimiestä, sillä aikaa kun 2-tahtimoottorin omistajat ovat kesällä vesihiihtämässä ja nauttimassa elämästä naisseurassa jossain saariston lomassa...;))

        Minun kokemuksen mukaan 2 tahi äijät on ehtimässä rompetorilla uimuria 74 terhiinsä tai viilaamassa katkojankärkiä. Vesillähän näitä joskus näkee hinattavana, tai akku loppu laiturissa.


      • aalto-psykologi
        King of Finland kirjoitti:

        Minun kokemuksen mukaan 2 tahi äijät on ehtimässä rompetorilla uimuria 74 terhiinsä tai viilaamassa katkojankärkiä. Vesillähän näitä joskus näkee hinattavana, tai akku loppu laiturissa.

        Minun kokemuksen mukaan 4 tahti poijjaat on etsimässä varaosaliikkeissä jakohihnaa ja venttiilinsäätöavaimia 2012 Partsunn ja Tiehutsu moottoreihin tai sitten viilaamassa... linsssiin 4-tahtiviasta tietämättömiä myyntifoorumeilla. Vesillähän näitä joskus näkee hinattavana, tai akku loppu laiturissa kun kaikki virta mennyt startatessa muuttunein venttiilivälyksin taikka kiinalainen jakoremmi rämpsähtänyt poikki.


      • Olen tyytyväinen
        aalto-psykologi kirjoitti:

        Minun kokemuksen mukaan 4 tahti poijjaat on etsimässä varaosaliikkeissä jakohihnaa ja venttiilinsäätöavaimia 2012 Partsunn ja Tiehutsu moottoreihin tai sitten viilaamassa... linsssiin 4-tahtiviasta tietämättömiä myyntifoorumeilla. Vesillähän näitä joskus näkee hinattavana, tai akku loppu laiturissa kun kaikki virta mennyt startatessa muuttunein venttiilivälyksin taikka kiinalainen jakoremmi rämpsähtänyt poikki.

        Mun kokemuksen mukaan etenkin naispuoliset kyytiläiset arvostavat erittäinpaljon nelarin sivistynyttä käyntiääntä ja vaatteita jotka venkyydinjälkeen eivät haise 2T öljylle!
        -06 kesästä lähtien ajanut nelarilla eikä ole ollut mitään vikaa, aina on lähtenyt käyntiin (akku myös -06) ja ikinä ei ole säädetty venttiilinvälyksiä (kaverini maahantuojanhuollosta sanoi tämän olevan turhaa ensimmäiseen kymmeneen vuoteen näillä käyttötunneilla). Nokka hihnan olen vaihtanut kerran ja siinä meni itseltä vajaa puolituntia.
        En vaihtaisi takaisin vastaavaan 2T koneeseen!


    • olenpas tyytyväinen

      Mun kokemuksen mukaan etenkin naispuoliset kyytiläiset arvostavat paljon sitä, ettei perämoottori tärise niin että hampaat irtoaa suusta, toisin kuin yksipyttyisissä nelitahtisissa 5 hv moottoreissa. Vuodesta 1987 lähtien joku puoli tusinaa omistajaa ympäri etelä-suomea ennen minua ajellut, ja nyt minä, eikä mitään vikaa. Aina on lähtenyt käyntiin. Kukaan ei ole maininnut 2-tahtiöljyn hajuominaisuudesta kun ei tule roikuttua koskaan takalaidan alla pää kumarassa vaatteet roikkuen (4-tahtisiin kuuluva trendi?) En vaihtaisi vastaavaan nelitahtiseen.

      • vm 41

        Ette te 4T poijjat tiedä 2T koneiden äänen vaikutuksesta hameväkeen!!!!
        Housut niiltä kastuu jo ensi yskäisystä, eikä kyseessä ole varmasti vesi.
        Kunnon ulvonta koneesta vaikuttaa heihin kuin kutsu "syömään"
        Formula kisatkin meinaa mennä lööperiksi koneiden muminan vuoksi, joten kyä ääni se on joka hommaan makua antaa.


      • Muista tenat
        vm 41 kirjoitti:

        Ette te 4T poijjat tiedä 2T koneiden äänen vaikutuksesta hameväkeen!!!!
        Housut niiltä kastuu jo ensi yskäisystä, eikä kyseessä ole varmasti vesi.
        Kunnon ulvonta koneesta vaikuttaa heihin kuin kutsu "syömään"
        Formula kisatkin meinaa mennä lööperiksi koneiden muminan vuoksi, joten kyä ääni se on joka hommaan makua antaa.

        Sulla taitaa kastua housut öisin nukkuessasi!


      • prööt 4
        vm 41 kirjoitti:

        Ette te 4T poijjat tiedä 2T koneiden äänen vaikutuksesta hameväkeen!!!!
        Housut niiltä kastuu jo ensi yskäisystä, eikä kyseessä ole varmasti vesi.
        Kunnon ulvonta koneesta vaikuttaa heihin kuin kutsu "syömään"
        Formula kisatkin meinaa mennä lööperiksi koneiden muminan vuoksi, joten kyä ääni se on joka hommaan makua antaa.

        Niin no, muotoillaanko näin että kyllä viriilejä naisia formula-ja motocross kundit enemmän kiinnostaa kuin ruohoa leikkaavat talkkarit ja isoisät


      • Kipparinainen
        vm 41 kirjoitti:

        Ette te 4T poijjat tiedä 2T koneiden äänen vaikutuksesta hameväkeen!!!!
        Housut niiltä kastuu jo ensi yskäisystä, eikä kyseessä ole varmasti vesi.
        Kunnon ulvonta koneesta vaikuttaa heihin kuin kutsu "syömään"
        Formula kisatkin meinaa mennä lööperiksi koneiden muminan vuoksi, joten kyä ääni se on joka hommaan makua antaa.

        Höpö höpö.
        Nimenomaan koneitaan ulvottavien junttimiesten kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä. Valitettavasti teitä ei pysty täysin välttämään.


    • 19+10

      Nyt täällä vasta onkin älyllistä keskustelua!

      • Katariina Soiro

        Vastaisin alkuperäiseen kysymykseen, että vanhan 2t:n käyttöarvo on useampia tuhansia. 4 t käyttöarvo on huonompi. Siksi ovat kalliita. (2teet)


      • 4tahdillataivaaseen
        Katariina Soiro kirjoitti:

        Vastaisin alkuperäiseen kysymykseen, että vanhan 2t:n käyttöarvo on useampia tuhansia. 4 t käyttöarvo on huonompi. Siksi ovat kalliita. (2teet)

        Sekin tuli selvitettyä että ostaja on tosiaan hullu.


      • nelinkökontinko
        4tahdillataivaaseen kirjoitti:

        Sekin tuli selvitettyä että ostaja on tosiaan hullu.

        niin siis tarkoitat varmastikin että 4-tahtimoottorin ostaja on hullu. kyllä, olet oikeassa.


      • nelinkökontinko kirjoitti:

        niin siis tarkoitat varmastikin että 4-tahtimoottorin ostaja on hullu. kyllä, olet oikeassa.

        vaikka miten asiallisen keskustelun yrittää aloittaa niin aina tulee sähläämään noita helvetin amispentuja avohoidokkeja ja muuten vaan hulluja,pysykää perkeleet koloissanne ja sähköt poikki ettei pääse nettiin sekoileen.Suomessa tosi paha lama.elintaso laskee mutta vanhojen perämoottoreiden hinnat vaan nousee,miettikääpä maksaisko kukaan 30v vanhasta ruosteisesta auton romusta melkein uuden hintaa. .ei ainakaan jos on lääkitys kohdallaan mutta vanhasta perämoottorista kylläkin ja varmaan tulee vielä naapurille kehuttua kuinka halavalla sain.Vieppä vanha 2t kone vaihtoon veneliikkeeseen,etpä saa vaihdossa juuri mitään jos huolivat ollenkaan,mutta nettipalstalla siitä voit pyytää ihan älyttömiä ja odottaa hintatiedotonta reppanaa joka sen ehkä ostaa.


      • amis vaari
        venhomies1 kirjoitti:

        vaikka miten asiallisen keskustelun yrittää aloittaa niin aina tulee sähläämään noita helvetin amispentuja avohoidokkeja ja muuten vaan hulluja,pysykää perkeleet koloissanne ja sähköt poikki ettei pääse nettiin sekoileen.Suomessa tosi paha lama.elintaso laskee mutta vanhojen perämoottoreiden hinnat vaan nousee,miettikääpä maksaisko kukaan 30v vanhasta ruosteisesta auton romusta melkein uuden hintaa. .ei ainakaan jos on lääkitys kohdallaan mutta vanhasta perämoottorista kylläkin ja varmaan tulee vielä naapurille kehuttua kuinka halavalla sain.Vieppä vanha 2t kone vaihtoon veneliikkeeseen,etpä saa vaihdossa juuri mitään jos huolivat ollenkaan,mutta nettipalstalla siitä voit pyytää ihan älyttömiä ja odottaa hintatiedotonta reppanaa joka sen ehkä ostaa.

        Jaahas, ja mikähän mahtaaa olla herran mielipaha, vai pitäisikö sanoa raivokauhu ?

        Sekö, ettei täällä olla kanssasi ollenkaan samaa mieltä 2- tahtisten arvon muodostuksesta ?
        Minkäs teet? soitat kaikille nettiveneessä ja keltaisessapörssissä ilmoitteleville 2-tahtisten myyjille, että HYI, LOPETA HETI.
        Maailma ei lapsi hyvä toimi niin. Se että täällä 2-tahti-ihmiset ja 4-tahti-ihmiset vähän härnää ja vitsailee, ei pitäisi nostaa verenpainetta. Jos et ymmärrä teknistä huumoria, niin ole ymmärtämättä ja sulkeudu johonkin pihavajaan 60-luvulta säästyneen perämoottorihinnastosi kanssa.


      • Tälläi Lama
        amis vaari kirjoitti:

        Jaahas, ja mikähän mahtaaa olla herran mielipaha, vai pitäisikö sanoa raivokauhu ?

        Sekö, ettei täällä olla kanssasi ollenkaan samaa mieltä 2- tahtisten arvon muodostuksesta ?
        Minkäs teet? soitat kaikille nettiveneessä ja keltaisessapörssissä ilmoitteleville 2-tahtisten myyjille, että HYI, LOPETA HETI.
        Maailma ei lapsi hyvä toimi niin. Se että täällä 2-tahti-ihmiset ja 4-tahti-ihmiset vähän härnää ja vitsailee, ei pitäisi nostaa verenpainetta. Jos et ymmärrä teknistä huumoria, niin ole ymmärtämättä ja sulkeudu johonkin pihavajaan 60-luvulta säästyneen perämoottorihinnastosi kanssa.

        Juu näin, lama senkun pahenee. Kellään ei kohta ole töitä. Kaikki vain pörrää vesillä uusien perärutkujensa kanssa. Ei ole vanhoihin rutkuihin varaa enää kuin rikkailla.


    • Onneksi on

      perämoottorijobbareita jotka tuovat markkinoille tavallisen
      pulliaisen kukkarolle sopivia tarkastettuja moottoreita.
      Minun puolestani jääkööt uudet moottorit kaupan hyllylle
      kovine katteineen.

    • sportage

      Meinaan taas tulevan kesän ajella paritahtisella huolettomasti, nyt vanhanliiton V4 koneella vuosimallia -87, ei ole syöpymiä noissa jenkkien tekemissä ja kaikki tarvittavat pultitkin aukeavat helposti, ovat oikeaa ainetta. Niin kauan kun noita koneita vaan saa niin niillä ajellaan, ei ne pienet savut kylmänä käynnistäessä haittaa,ajaessa sitä savua ei sitten enään tulekkaan, samaa myrkyllistä pakokaasua tulee myös nelitahtisesta koneesta.

      • Äiti Nitro

        2t myynti on jo kielletty. Ei mene kauan kun niiden käyttö myös kielletään.


      • sportage
        Äiti Nitro kirjoitti:

        2t myynti on jo kielletty. Ei mene kauan kun niiden käyttö myös kielletään.

        Ei 2 tahtisten myyntiä ole kielletty, niitä saa edelleenkin uusia kaupoista. Ei niiden käyttöä millään pysty kieltämään , nelitahtiset saastuttavat samanlailla vesistöä pakokaasuillaan, vievät tolkuttomasti bensaakin.


    • isolohko

      Mulla on 50hv Jammu 90 luvun puoleltavälin ja mulle tarjottiin vaihtoa päittäin 60hv ruiskunelariin...kummasti moni haluaa nelarinsa vaihtaa takasin 2 tahtiseen. Kuulemma hyvät syöpymättömät järvelläajetut 2t koneet ovat rannikolle tosi kysyttyjä

      • Simo Orvokki

        70 luvulla isäukko vaihto Jawa sixteenin upouuteen Honda gold swingiin. Vaihtaja kehu vielä kylillä kui ka hyvät kaupat teki.


    • mooseksen peruja

      mikä ihmeen malli...noita gold wingejä kyllä löytyy mutta toi gold swing taitaa olla isäsi märkä uni

    • Yamaha 50 heppaa

      Minulla on 94 vuosimallin syöpymätön, vähän ajettu ja pedantisti
      huollettu Yamahan 50 heppainen. Järvikone, impeller ja peräöljyt
      vaihdettu joka syksy.
      Naapuri olisi halunnut vaihtaa päittäiskaupalla 2010 mallin
      50 heppaisen ruiskuhondaansa. En suostunut vaihtamaan.
      Näyttäisi olevan jo hapettunutkin tuon honda ja ei kuulema toimi
      kuhan uistelussa, venttiilit nakuttaa ja kova kulutus koska ei väännä
      yhtä hyvin kuin minun kakstahti. laihaseos ruikkutekniikka vie viimeisenkin
      hengen koneesta.

      • Dreaming...

        Ja sitten heräsit ja menit vessaan...


      • onkose noin
        Dreaming... kirjoitti:

        Ja sitten heräsit ja menit vessaan...

        Tuollaista 5 heppaista uutta nelitahtimoottoria voisi hyvin käyttää rakennustyömaalla sellaisena sementti-tärylätkänä/ vibraattorina. Vesiposket kiinni vaan rikiin, vesi hanasta päälle ja kone käyntiin, ja rikiosa betonin perustusvaluun kuin veteen konsanaan. Sillä luonteenomaisella tärinällä kun saisi hyvin kaikki ilmakuplat pois. Joku nostoliina moottoriosan alta kiinni vaan että saa nostettua homman jälkeen sen pois.

        Myös viisaudenhampaan poistoon sovellettuna moottorityyppi kävisi siten, että nojaa löystyneen hampaan puoleista poskea uutuudenkarheaan 4-tahtimoottorin ohjauskahvaan muutaman minuutin.

        Jos katsoo 4-tahtisten ohjauskahvaa, niiden paksuutta ja miettii niiden tauotonta tärinää, niin tulee pakostakin mieleen myös random vaihtoehto, että 4-tahtisuuden pakollisuuden perämoottoreihin on halunnut joku taho, jolla on jotain muita mielessä kuin itse veneily...


      • Yammu-setä
        onkose noin kirjoitti:

        Tuollaista 5 heppaista uutta nelitahtimoottoria voisi hyvin käyttää rakennustyömaalla sellaisena sementti-tärylätkänä/ vibraattorina. Vesiposket kiinni vaan rikiin, vesi hanasta päälle ja kone käyntiin, ja rikiosa betonin perustusvaluun kuin veteen konsanaan. Sillä luonteenomaisella tärinällä kun saisi hyvin kaikki ilmakuplat pois. Joku nostoliina moottoriosan alta kiinni vaan että saa nostettua homman jälkeen sen pois.

        Myös viisaudenhampaan poistoon sovellettuna moottorityyppi kävisi siten, että nojaa löystyneen hampaan puoleista poskea uutuudenkarheaan 4-tahtimoottorin ohjauskahvaan muutaman minuutin.

        Jos katsoo 4-tahtisten ohjauskahvaa, niiden paksuutta ja miettii niiden tauotonta tärinää, niin tulee pakostakin mieleen myös random vaihtoehto, että 4-tahtisuuden pakollisuuden perämoottoreihin on halunnut joku taho, jolla on jotain muita mielessä kuin itse veneily...

        Ei nelitahtisuus ole pakollista perämoottoreissa. Uuden tekniikan kaksitahtisia myydään koko ajan. Kiellettyjä maahantuotavaksi ovat ainoastaan vanhan tekniikan saastuttavat kaksitahtiset.


      • sportage
        Yammu-setä kirjoitti:

        Ei nelitahtisuus ole pakollista perämoottoreissa. Uuden tekniikan kaksitahtisia myydään koko ajan. Kiellettyjä maahantuotavaksi ovat ainoastaan vanhan tekniikan saastuttavat kaksitahtiset.

        Vanhan tekniikan 2 tahtisia saa tuoda maahan vieläkin, tosin ainoastaan kilpailu käyttöön.


    • huoltaja 67

      Eniten ihmetyttää että merikäytössä olleista syöpyneistä yksilöistä pyydetään jopa kovempia hintoja kun vain järviokäytössä olleista koneista. Itse en "merikoneita" kovin äkkiä osta sillä jo vesipumpun kumipyörän vaihto saattaa ottaa lujille, joskus ei edes perän pultit aukea vaan katkeavat vielä herkemmin katkeavat vesipumpun kannen pultit ja pahimmassa tapauksessa pystyakseli ruostunut kiinni kampiakseliin jolloin perän irroittaminen todella iso homma

    • Hondan

      ja eviskan koneet syöpyy erittäin nopeasti merikäytössä.
      Yammun ja merkkarin koneet ei syövy eikä merirokkokaan polta
      maalia pois. Ei merikone sen huonompi ole jos on oikeaa merkkiä.

      • sportage

        Tuo nyt on täyttä tuubaa, jammu on se kaikista pahiten syöpyvä kone, huonosta alumiinista valmistettu yliarvostettu tuote, jenkkilän laitteet kestää parhaiten merivedessä käyttöä.


    • höpöhöpöä

      Kyllä se on niin että Yamahan alumiiniseos sisältää valikoituja
      mineraaleja sekä metalliyhdisteitä. Yamahan anodit puhtainta jalostetuinta
      sinkkiä.

      Evinruden ja Hondan valu helposti syöpyvää huokoista epäpuhdasta
      kuonaista valua. Evinruden anodit rapaantuu melkein yhden viikonlopun
      reissulla.

      Terveisin

      Venemestari

      • olipase

        järvikone tai merikone ei merkityst ole.
        ei merirokko tee koneesta sen huonompaa, esteettinen
        asia jo ei ol matkan taittumisen kannlt merkityst
        itte pidän yamahaa laadukkaimpan koneen


    • 23e

      Yamaha on ainut merkki missä on niin paskat alumiiniseokset että sylinteriputket hapettuu irti lohkosta. Ei amerikkalaisissa koneissa ole hapettumisongelmaa

    • Amerikkalainen
    • hyoltaja 67

      pultit irtoo jenkeistä vain harvemman tuumaisen kierteen johdosta helpommin, merkistä riippumatta merikoneissa tyypillinen ilmiö vanhemmiten (huollot laiminlyöty) toi pystyakselijumi. veemäinen irroitettava

    • 23e

      Mercury nyt on oma lukunsa. Siinä on tuota pystyakseli ongelmaa kun kiekhaefer on nuukaillut ja tehnyt akselit kromatusta eikä haponkestävästä teräksestä. Tokkopa tuo kansikaan 10v vanhasta koneesta on. Omc:n koneissa en ole törmännyt hapettumisongelmiin kun taas tohatsu/yamaha on valmistettu sellaisesta seoksesta joka syöpyy huomattavasti helpommin. Yamahoissa erityisesti on sitä ongelmaa ollut että sylinteriputket hapettuu irti lohkosta jonka seurauksena on kiinnileikkaus. Ja joskus taannoin mulla oli 8hv yammu josta hapettui termostaattikotelo puhki

    • Mercury team

      Minulla ollut paljon omkakkelin ja mercuryn moottoreita.
      Kaikissa on ollut tuo metalliosien voimakas ruostuminen.
      Alumiinikin on syöpynyt moottorin sisältä voimakkaasti.
      Yksi Evinruden 120 heppainen looperin kansi syöpyi minulla kahdessa
      vuodessa palotilaan. Ruikkasi vedet männän päälle ja kone leikkasi kiinni
      Valu on todella robustia, suola imeytyy huokosiin ja syöpyminen käynnistyy
      ensimmäisen ajokerran jälkeen. Jotkut aikoinaan ajoivat jäteöljyä mercuryn
      jäähdytyskanaviin, jäteöljy imeytyy valun huokosiin ja blokkaa suolamolekyylin
      asettumisen huokoiseen valuun.

      Omkakin kaaduttua konkurssiin brp vaihtoi alumiinin puhtaaseen seokseen
      ja siirryttiin käyttämään ruostumattomia pultteja/osia.

      Nykyään ajan vain Yamahan ja Hondan tuotteilla, syystä että eivät syövy.

    • 23e

      Olikos sulla venepaikka kuolleellamerellä? Ja taisit upottaa koneen sinne aina väliajoiksi? Ei mulla ole ikinä ollut omc:n koneiden kanssa ongelmia mutta yamahan 70-90 luvun koneiden kanssa sitäkin enemmän. Uudemmista yamahoista ei ole tietoa

    • uusist
      • sportage

        Tuo valkoinen voi olla omc:n perä, tuo syopynyt on ilmeisesti volvon vetolaitteeen perä.


    • OMC

      On kyllä kamalassa kunnossa nuo kuvan omc koneet.
      Yamahalya en ole koskaan nähnyt noin syöpyneitä osia.
      Tuo toinenhan oli vieläpä vesiperä, omc-n perät tuppaa sotkemaan
      veden ja ölyn, merivesi hapettaa vaihteiston ku pyörii suolaa
      siellä öljynkin seassa.:( Pikkuhiljalleen suola polttaa rattaista hampaat.
      Yamahan ja Tohatsun vaihteistoissa paremmat huulitiivisteet
      ja voimakas sinkkianodi.

    • huoltaja 67

      On mutten se pystyakselijumi OMC- koneillekin tuttu juttu...
      Toi kuvan etummaisen koneen perä lienee 20 tai 25 hv perä joka vaihtui läpipuhaktavaan vuonna 85. Onkohan perässä olevaa sinkkiä ikinä vaihdettu???
      Vanhaa konetta ostaessa kannattaa ostaa mieluummin paljon vanhempikin järvikäytössä ollut kone kuin syöpynyt merikone. Vaihdoin juuri -82 vm 20 hv C-mallin Jammuun vesipumpun kumipyörän alkuperäisen tilalle ja perä ekaa kertaa irti koneesta eikä ollut mitään ongelmia avata pultteja sen sijaan varsin tuoreissakin merikoneissa tuppaa välillä olemaan iso haaste saada pultit katkeamatta auki

    • Järvimoottori

      älkää ikinä erehtykö ostamaan merikäytössä ollutta omc moottoria.
      Takuuaikanakin vaihdettu kilotolkulla katkenneita pultteja ja piloille
      syöpyneitä alumiiniosia.
      Tohatsun sinkki on puhtainta ja valu ei niin huokoista kuin omc
      ja merc moottoreissa.

    • 23e

      Kyllähän ne kaikki koneet syöpyy missä ei ole sinkkiä ja pidetään perä vedessä... se on ihan tervettä järkeä nostaa kone ylös MERIvedestä siksi aikaa kun ei ajeta

    • kaiki koneet syöpyy

      mutta erityisen syöpymisherkkii on omc(evirude/jonson) ja merccury koneet
      jamaha honda tohatsu ei syövy.kaikist näist pitkäl kokemuksel puhun
      komppaan täysin ja nuo perät kuvat, tuollaseks ne menee hetkes

      • ni ni ni viel

        jatkan senverran et on noist merccu koneist syöpynny
        kokonaan perän rattaat ja omc jämähtää kammppariin kiinni
        nii joutuu rälläkäl katkasee rikin.
        jammun rosteriaksila ei syövy jumiin


    • EVILRUDERI
      • 23e

        Tuo kone nyt on päällepäinkin sen näköinen että ei se varmaan sisältäkään enää ihan parhaimmillaan ole... mulla on tallissa tällä hetkellä 16 omc:n konetta joista vanhin on 1963 mallinen ja uusin 1990 eikä yksikään niistä näytä tuolta vaikkei mitään papan helmiäkään ole


      • sportage

        Tuo kone on jostakin .70 luvulta joten provoja on jutut, lukekaa tuolta sivuilta mitä nuo koneet oikeasti ovat.

        Pikku amispojut täällä provoja kirjoittelee, huomaa jo kielen käytöstä ja kenelläkään ei ole minkäänlaista moottoria itsellään.


      • Omkakka
        23e kirjoitti:

        Tuo kone nyt on päällepäinkin sen näköinen että ei se varmaan sisältäkään enää ihan parhaimmillaan ole... mulla on tallissa tällä hetkellä 16 omc:n konetta joista vanhin on 1963 mallinen ja uusin 1990 eikä yksikään niistä näytä tuolta vaikkei mitään papan helmiäkään ole

        Lähetäppäs kuvia vakuudeksi niistä hienoista omc koneista joita sinulla
        on 16kpl. Sitten joku ehkä sinua uskookin.
        Itellä oli omkakin loopperi 90 luvulla ja äkkiä vaihtui japanilaiseen,
        oli meinaa rutkasti ongelmaa ja huolloista ei meinannu mitään tulla esim
        impelerin vaihdossa hinkutettiin rautasahan terällä pystyaksila poikki että
        saatiin perä pöydälle. Nuota paskoo ei meille ikänä enää tule.


      • Mitä niitä
        23e kirjoitti:

        Tuo kone nyt on päällepäinkin sen näköinen että ei se varmaan sisältäkään enää ihan parhaimmillaan ole... mulla on tallissa tällä hetkellä 16 omc:n konetta joista vanhin on 1963 mallinen ja uusin 1990 eikä yksikään niistä näytä tuolta vaikkei mitään papan helmiäkään ole

        tallissa säilyttelet, ei ne siellä syövy.
        Laitahan kaudeksi käyttöön niin jo on papan helmet muuttuneet
        hiiltyneeksi alumiiniksi.


    • vaikea valinta

      Pari toivetta mulla on moottorista: Että se ei olis loppuuajettu tai huonolla hoidolla ollut, ja että se olis nelitahtinen.

      Jos noistakin toiveista vielä tinkii ja ottaa minkä vaan 4-6 heppaisen, niin katotaas: Tori, Huuto, eri veneliikkeiden käytetyt: muutaman vuoden vanhasta 5hp moottorista (ei tietoa onko huollettu, miten ajettu, miten säilytetty) pyydetään 900 euroa (liike). Tämä malli on käsittääkseni vielä yksisylinterinen.
      Kaupasta saan tuonhintaisen UUDEN yksisylintersen, siis kertaakaan merta näkemättömän, tonnin kieppeillä. Viiden vuoden takuu.
      Kummankohan ottaisin...hmmm...aivan päähän koskee kun mietin...hmmm joo, taidan ottaa sen kakstahtisen niin saan SATASELLA ostaa öljyä.

    • Miul evinska

      Ostin vuonna 1992 kalaveneeseeni evinruden kolmevitosen.
      Ensimmäinen kausi meni hyvin, toisella kaudella potkurin kumikeskiö
      sutaisi tyhjää kun potkuri oli kauttaaltaan syöpynyt.
      Samalla havaittiin että evä oli pahasti hapettunut.
      Isäukko liimas epoksilla kumin takas kiinni, potkuri ja evä
      maalattiin ja myytiin pois kun vielä oli takuutakin:)
      Sen jälkeen ei meille muuta ole ostettu kun Yamahaa ja
      tyytyväisiä ollaan oltu kautta linjan.

      • Evikka se vasta peli

        Ompas kaikilla ongelmia..
        itellä 2kpl vm 80 evikka 85 heppasia. toinen ollut merikäytössä ties kuinka kauan ja toinen järvikoneena joka nyt ekan vuoden merellä ollut.
        Molemmat pelaa erittäin hyvin eikä mitään isompia remppoja ole tarvinnut tehdä.
        järvikoneen ostin 600€ ja kyllä oli hyvät kaupat.
        Merimylly tuli toisen veneen mukana.


      • Omkakki forever
        Evikka se vasta peli kirjoitti:

        Ompas kaikilla ongelmia..
        itellä 2kpl vm 80 evikka 85 heppasia. toinen ollut merikäytössä ties kuinka kauan ja toinen järvikoneena joka nyt ekan vuoden merellä ollut.
        Molemmat pelaa erittäin hyvin eikä mitään isompia remppoja ole tarvinnut tehdä.
        järvikoneen ostin 600€ ja kyllä oli hyvät kaupat.
        Merimylly tuli toisen veneen mukana.

        Minulla tallissa 23 omkakkelin konetta.
        Ollut uudesta saakka. En ole uskaltanut niitä perälautaani
        asentaa koska olen kuullut että ne syöpyvät ja muutenkaan
        veneessäni ei ole airoja joten antaapa olla siellä tallissa.


    • 23e
      • HOXHOX

        HOX mutta tuo onkin maalattu uudestaan ja kitattu syöpymien päälle HOXHOX
        kun tuon järvelle vie niin HOXHOX jo syöpyypi ja pakkelinpalaset lentelee HOXHOXHOX!!!!!


      • Yamaha20
        HOXHOX kirjoitti:

        HOX mutta tuo onkin maalattu uudestaan ja kitattu syöpymien päälle HOXHOX
        kun tuon järvelle vie niin HOXHOX jo syöpyypi ja pakkelinpalaset lentelee HOXHOXHOX!!!!!

        Tuossa minun vanha merikone.
        Uutena ostin pois. Vaikka vanha on niin ei hapettunut.
        Joka kevät laskettu turun saaristomereen het kun jäät lähteneet ja nostettu talveksi maalle jo jäätyneestä merestä alkutalvena. Yhteysveneessä ollut kiinni.
        Koskaan ei trimmattu laiturissa ylös, aina riki vedessä seisonut koska ei ole
        sähkötrimmiä.:( Muuten hyvä kone, tasaiset puristuksetkin ovat:

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/488684


      • Muutan purkanut
        Yamaha20 kirjoitti:

        Tuossa minun vanha merikone.
        Uutena ostin pois. Vaikka vanha on niin ei hapettunut.
        Joka kevät laskettu turun saaristomereen het kun jäät lähteneet ja nostettu talveksi maalle jo jäätyneestä merestä alkutalvena. Yhteysveneessä ollut kiinni.
        Koskaan ei trimmattu laiturissa ylös, aina riki vedessä seisonut koska ei ole
        sähkötrimmiä.:( Muuten hyvä kone, tasaiset puristuksetkin ovat:

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/488684

        Yamaha on hyvä moottori jos ei laita sitä meriveteen. Valitettavasti lohkon materiaali ei kestä kovin häävisti suolavettä. Varsinkin silloin jos ei tee ennen varastointia huutelua makealla vedellä. Aika monessa jammussa mitkä on tullut vastaan on ollut veden kierron kanssa ongelmaa kun vesikannessa on niin paljon hapettumaa. Kansipulttia avatessa kierteet korkkaa aika useasti. Muuten hyvä kone mutta lohkon valmistusmateriaali on valitettavasti huonoa.
        Joo. Merkussa on pystyakselin materiaali valinnassa tehty tyhmiä ratkaisuja ja joo, akseli ruostuu kampiakseliin kiinni. Ei niin kiva ominaisuus. Omc koneissa on myös omat kotkotuksensa kanssa, mutta useampia koneita purkaneena ja kasanneena voin kyllä kertoa sen että hapettumisen ensimmäinen palkinto kuuluu jammulle. Ja kirkkaasti.


    • 23e

      Jossain jammuissa on anodi lohkon vesikanavassa ja se näkyy kun ottaa kannen irti. Pitäisi muistaakseni vaihtaa 10 vuoden välein

      • Jäät on osittittain lähteneet ja kauhea kuume on taas päästä vesille,moni harkintakykynsä menettänyt sortuu taas maksamaan koneestaan reilun ylihinnan.Tässäpä vähän faktaa monenkin ns jobbarin toimintaan,kasataan 2 tai useammasta koneesta yksi toimiva,välttämättä ei paljoa uusita tiivisteitä vaan liimataan ne vaikka hylomaarilla kasaan,taas säästöä,loput osat varastoon odottaan seuraavaa kasausta tai ostajaa,sitten kone myyntiin reilulla hinnalla ja taas kauppa käy,takuu on se kuuluisa perävalo.Viime kesänä kyselin 20-30hv konetta useammalta myyjältä ja muutaman kanssa kaupan käynti loppui siihen ettei koneesta löytynyt mitään papereita,on nimittän maistraatin täti aika kiinnostunut papereista kun meet rekisteröimään venettä,eli tarkkana Varastetuista.


    • pende

      Alle kymmenen vuotta vanhoista koneista voi vielä joku paperi löytyäkin mutta tuskin vanhemmista... ei multa ole mistään vanhasta koneesta kysytty ikinä papereita. Ja jos se on myyty yksityiseltä yksityiselle henkilölle niin ei siitä välttämättä mitään paperia edes tehdä mutta silti olen rekisteröityä saanut

    • Maistraatissa käynyt

      Maistraatista tiedustelin asiaa kun ostin kaverilta sen vanhan koneen mikä hänellä ei ollut rekisterissä. Eli rekisteröidessä riittää että pystyy todistamaan sen että on omistusoikeus kyseiseen koneeseen. Eli kauppakirja missä näkyy että omistusoikeus on siirtynyt rekisteröijälle. Jos maksutapana on ollut tilisiirto niin silloin pitää olla mukana kuitti siitä että tilisiirto on tapahtunut. Käteiskaupassa riittää että kauppakirjaan merkitään että kuitataan maksetuksi.
      Eri asia sitten jos moottorin runkonumero on ilmoitettu varastetuksi !
      Muuten kyllä ihmettelen että mitä papereita johonkin 20 vuotta vanhaankin koneeseen tarvii ?

      • kuussa käynyt

        Aiheena on Käytettyjen hinnat, kaikkien sanottavat aiheesta jo väännetty joka merkin moulimex-tefal-phillips mehupuristimella, ja sitten meille saapuu maistraatista ja kauppakirjoista puhuva ja toinen sellaiseen vielä vastaava ?!?!?! ja syy-yhteys ja annettava viestiketjuun oli?


    • Maistraattipippeli

      Ei tarvitse maistaattiin kauppakirjoja koneesta.
      Ilmoittaa vaan konetehon niin se riittää.
      J a aluperäseen aiheeseen niin yamaha maksaa aina n. tuplaten
      saman ikäiseen evikkaan nähden, laatuhan se maksaa ja evikan maali
      on jotenkin karkeaa et rokko tarraa siihen kii. Yamahaan ei rokko tartu ollenkaan kun on liukas pinta ja sileää valua eikä huokoista.

      • superjösses

        Niin siis tarkoitit varmaan sanoa, että 80 -luvun Yamahaan ei tartu rokko kiinni, koska se ei yleensä surkean kuntonsa johdosta ole käyttökuntoinen ollut 90 luvun jälkeen kuin tosivähän käytettyjen järvikoneiden ja ns. "vajaan unohtuneiden moottorien osalta
        Evinrudeilla ei ole kaikenkarvaisia lastenvikoja kuten onneton mecury/yamaha/marinerien kaasuttimen kylkeen ympätty alitehoinen polttoainepumppu, jonka takia mm. käynnissä pysymisvikoja tulisi. Yamahan jotkut pikkukoneet vaikuttaa laadukkaasti tehdyille, mutta jösses niitä 20 - 30 hv koneita mitä vastaan on tullut, ja super jösses niitä hintoja joita niistä kehdataan pyytää ;))


    • Otetaanpa

      tuosta verrokkina nettiveneen pyyntejä kokoluokassa 50 hevosvoimaa, joka
      on ylivoimaisesti suosituin kokoluokka suomessa.
      Ja vuosihaarukaksi 1990-2000.
      Evinrudea, suzukia ja johnsonia irtoaa 600-1500e.
      Mariner ja Mercury 1200-1800e.
      Yamaha ja Honda 2300-3900e.

      Markkina määrää hinnan ja ostaja määrittää minkä ostaa.
      Valitettavasti nuo viimeisen kategorian moottorit katoavat nopeasti
      myynnistä ja alkupään syöpyneet raakit eivät tee kauppaansa edes juhannusaattona.

      Mielestäni hintataso on kohtuullinen, uudet maksaa alkaen n. 6000e ja siitä
      ylöspäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe