Rajallisesti verovelvollisen edut

peku3

Kysyisin jos täällä olisi ihmisiä ketkä osaisivat selventää vielä tätä rajallsiesti verovelvollisen asemaa.

Oma tilanteeni on se että perin hyvän omaisuuden n. vuosi sitten. Tästähän tietysti maksettiin perintöverot ym. ja tämän jälkeen sijoitettiin eteenpäin.
Katsoessani tätä meininkiä mitä tällä hallintakaudella ollaan päätetty (mm. pääomatulojen korotukset, osinkojen korotukset ym.) En näe itse mitään järkeä
22-vuotiaana antaa yhteiskunnan rokoittaa jokaisesta osakevoitosta näin korkeaa veroprosenttia. Näin nuorella iällä summat pitkällä tähtäimellä olisivat niin korkeita ja tässä elämän tilanteessa en ole millään sidottu Suomeen.

Joka tapauksessa asiaan. Olen "asunut" Thaimaassa n. vuoden ja 3 kuukauden pätkiä aina silloin tällöin. Kokemusta siis siellä asumisesta on jonkun verran tullut ja olisin mahdollisesti halukas muuttamaan sinne. Verotuksen sekä tietysti ilmaston ja kulttuurinkin takia.

Luin verottajan nettisivuilta että rajallisesti verovelvolliseksi pääsisi ns. 3 vuoden säännöllä eli 3 vuotta siellä ja mahdollisesti jos joku dokumentti työpaikasta (siellä nyt esimerkiksi hotellin pyörittämisestä) riittäisi.
Omistusasuntoja minulla on tällä hetkellä 1 oma asunto minkä voisin laittaa vuokralle. Kesämökistä 50%. Äitini hallinnoimasta asunnosta myös 50% (äitini ei omista asuntoa yhtään, jäi siihen vain asumaan lesken hallintaoikeudella.)
Näin ollen käsittääkseni ainoa "side" minulla on suomeen oma asuntoni ja jos sen pistää vuokralle (sen verran voin vielä sitä pääomaveroa maksaa), se riittää siteen katkaisemiseksi Suomeen? Kesämökkiä ei kuulema katsota siteeksi ja äitini hallinnoimaan asuntoon minulla ei ole oikein mitään tehtävissä, joten tuskin sitäkään siteeksi Suomeen katsotaan?

Toinen aiheeni liittyi sitten siihen että kattaako rajallisesti verovelvollisen asema luopumaan kokonaan pääomatuloverosta? Eli jos muutan esimerkiksi Thaimaahan kirjoille ja osakkeeni ovat Nordnetissä en maksa mitään veroa Suomeen voitoista? Ainoastaan Thaimaan lainsaadänön mukaan?

Itse näin tämän suunnitelman parhaimmaksi lailliseksi keinoksi päästä eroon tästä aivan järjettömästä touhusta.

4

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Capital gains tax

      Aivan aluksi. Kannatta varmistaa oman yksilöllisen tilanteensa sovellus soittaen verottajan kansainvälisestä yksiköstä, ovat lisäksi olleet asiallisia ja päteviä.

      Mikäli verotuksellisessa merkityksessä siteet Suomeen katkeavat, niin voi hakea tarvitavine liitteineen rajoitetusti verovelvolliseksi tulemista heti muuttohetkestään lukien.

      Ei omassa käytössä vuokralla oleva omistusasunto ei ole katsottu siteeksi Suomeen. Ilmeisesti tuo 50% omistussuhteinen asuntokaan jossa äti asuu leskenoikeudella (hyvä että sellainen on) ei myöskäân tule luetuksi isteeksi Suomeen.

      Kiinetistökaupan myyntivoitoista ja tuloista verot pääsääntöisesti maksetaan kinteistöjen sijaintimaahan. Vaikuttaa olevan kansainvälinen käytäntö.

      Arvopaperikaupan voitista verot maksetaan verotuksellisen asuinmaahan sen talulukoiden mukaisesti.

      Osinkojen verotus on aina tapauskohtaisesti maiden välisistä sopimuksista riippuvaisia. Joissakin tapauksissa Suomalaisesta yrityksestä saatu osinko verotetaan vain verotuksellsessa asuinmaassa ja joissakin tapauksissa vaikkapa 15% Suomeen ja loput asuinmaahan.

      Rajoitetusti verovelvollinen luopuu Suomen sosiaaliturvasta, eläkejärjestelmästä ja luovuttaa myös Kela-korttinsa pois. EU-maissahan asia on selkeämpi, koska henkilö saa asuinmaansa sosiaaliturvan mukaisen terveydenhoidon jne. EU:n ulkopuolella sosiaali-eläketurvastaan ja terveydenhoidostaan tulee huolehtia itse ja / tai jos pääse paikallisen sosiaaliturvan piiriin (jos sellaista on).

      Mikäli alla olevan oikein tulkitsen, niin ulkolaisilla markkinapaikoilla saadut voitot lisätään Thaimaassa muiden verotettavien tulojen päälle, kun taasen Tahaimaan pörssissä tehdyt voitot ovat verovapaita.

      Kanattaa myös ottaa huomioon, että liki missä maassa tahansa voittojen verokohtelu voi vuosien saatosa muuttua / useimmiten kiristyä, josta on viime vuosilta monia esimerkkejä. Monaco tosin ei riskeeraa muutaa verokäytäntöään, mutta jopa Andorra on kiristänyt verotustaan.

      "There is no separate capital gains tax in Thailand. If capital gains arise outside of Thailand it is not taxable. All earned income in Thailand from capital gains is taxed the same as regular income. However, if individual earns capital gain from security in the Stock Exchange of Thailand, it is exempted from personal income tax."

      - http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax#Thailand

      Capital gains tax: http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

      Capital Gains Tax Europe: http://www.accountancyineurope.com/capital-gains-tax-europe

      Oheisten likkien tietojen ajankohtaisuus kannattaa varmistaa aina tapauskohtaisesti.

    • rikas paluumuuttaja

      Isänmaallista toimintaa!!! sen verran ole itse maailmaa nähnyt, että erittäin mielelläni maksan verot Suomeen, vaikka se välillä kohtuuttomalta tuntuukin. Suuressa osassa maailmaa verot on pienempiä, mutta mitä ihmeellisempiä suojelumaksuja joutuu kuitenkin tilittelemään tai omia kodinturvajoukkoja ylläpitämään. Parempi tämä Suomen systeemi.

    • Capital gains tax

      rikas paluumuuttaja:lle

      Tuleeko nimimerkki tulkita niin, että kommentoija itse on tehnyt hienon taloudellisen tuloksen ulkosuomalaisena ja nyt sitten palatessaan / palattuaan alkaa moralisoida toisia, jotka haluavat käyttää omaa vapaauttaan ja oikeuttaan asua, elää ja liikkua toisaalla?

      Miksi sinua häiritsee toisten vapaiden ihmisten omat valinnat?

      Entä suomalaiset suuryritykset, jotka verosuunnittelun ansiosta maksavat varsin vähän veroja Suomeen?

      Mitä lisäarvoa syyllistävan tuplapunnuksien kaksoismoralisoiva kommenttisi toi itse avauksen asiaan?

      Ps. Tämä maailma ei tule milloinkaan valmiiksi. Onneksi sivistysvaltioissa ihmsillä on liikkumisen- ja valinnavapaus elämässään. Eikö se ole vain hyvä asia?

      PsPs. Itse en arvota ahtaasti elämää vain johonkin maahan, puhumattakaan johonkin epätasapainoiseen "yli-kansallismielsyys-uskontoon" sidonnaisena vaan koen koko maapallon ja ihmisyyden osana omaani.

      Meillä jokaisella on vain yksi hyvin rajallinen elämä käytettävänämme. Toisilla se päättyy tai rampautuu jo ennen aikojaankin.

      Miksi laittaa itse itsensä joihinkin keinotekoisiin elämää rajoittaviin ahtaisiin (aate-) muotteihin?

    • 6+2

      Hieman erikoisia nämä kyselijät, jotka halauavat kaiken lautasella valmiina ja sitten katoavat paikalta takaviistoon kuin pieru saharaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe