Noloa ostaa eläkelippuja

Noloa

Just pääsin eläkkeelle, mikä on kiva juttu. En tunne itseäni vanhaksi ennemminkin jotain 40-50 vuotiaaksi. Menin sitten ostamaan junalippua ja ihan oli karseeta pyytää se eläkeläisalennus. Tunsin itseni jotenkin vaan puolikkaaksi ihmiseksi kun hintakin oli noin puolet oikeasta piletistä.

Vaikeaa on kehtaa sanoa olevansa eläkeläinen, tuntuu kuin puhuisi jostain kaukaisesta asiasta, vanhoista ihmisistä. Joten pientä sopeutumista riittää. Oikeastaan teen vielä omia juttujani joten olen tavallaan puolieläkkeellä. Tästä tapahtumasta on jo pari kuukautta, en ole sen jälkeen halunnut koskea eläkealennuksiin. Ehkä ikä sitten jossain vaiheessa laittaa nöyrtymään.

Fysioterapeuttikin sanoi että monet 30 kymppisetkin on huonommassa kunnossa kuin sinä joten vaikea mieltää itteään eläkeläiseksi hapankorvaksi.

Onko kellään vastaavia tuntemuksia? Niinkuin olisi joutunut väärään porukkaan yhtäkkiä ainakin omasta mielestä.

238

4035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k/k

      Jos sua kyrsii halpa hinta niin istu vaan toisel kannikalla.

      • mies 28v

        Niin, moni asia on siitä kiinni, mitenkä sen ajattelee ja näkee.Tuon asia voisit nähdä siten että eläkeikä määritellään yhteiskunnassa fyysisen iän mukaan joka ei ole todellisuudessa kosketuksessa sinun yksilölliseen oikeaan fyysiseen hyvinvointiin taikka henkiseen ikään.

        Ja veikkaampa että tuo sinun olotilasi on kaikkien eläkeelle pääsevien unelma, eli fyysisesrti vielä vahva ja notkea sekä henkisesti nuorekas.Ota siis ilo irti kaikkista matkustus ja aktiviteetti eduista mitä vain saat ja nauti elämästä!


      • varman mollikat

        mistä vammainen saa alennuslipun.olen itse vammautunut työssä,työkyvyttömäksi.eläkettä en saa.liikuntarajotteinen ja vielä aivovaurio.varma pelleilee eikä ole myöntänyt virhettään.vaimo elättänyt jo vuosia ja maksaa fysikaalisen itse.missä on vika nutkin kirjoitan tätä pyörötuolista kun tavallisesta tuolista en pääde,pois.onko varmassa lukutaidottomia mollikoita kun eivät osaa lukea lääkärien lausuntoja.kohta käräjätupa kutsuu varman mollikoita.minulla on vammaispalvelun hankkima invaliidiauto joka maksoi paritonnia siis vammaispalvelun rahoilla hankittu


      • varman hakkarainen

        tuo oli kova juttu.samoin olen vammautunut työelämässä.nyt vuosia..... ollut liikuntarajotteinen ja vammainen.kela maksaa kuntoutusmatkat taksilla helsinkiin.mutta varma pelleilee eikä ole myöntänyt virhettään.varmassa on suojatyöpaikat henkilöille jotka ei osaa lukea lääkärinlausuntoja oliko joku nimeltään hakkarainen varmaan se joka yritti polttaa kanalan kiiskin avustuksella.


      • ongelma kullakin
        mies 28v kirjoitti:

        Niin, moni asia on siitä kiinni, mitenkä sen ajattelee ja näkee.Tuon asia voisit nähdä siten että eläkeikä määritellään yhteiskunnassa fyysisen iän mukaan joka ei ole todellisuudessa kosketuksessa sinun yksilölliseen oikeaan fyysiseen hyvinvointiin taikka henkiseen ikään.

        Ja veikkaampa että tuo sinun olotilasi on kaikkien eläkeelle pääsevien unelma, eli fyysisesrti vielä vahva ja notkea sekä henkisesti nuorekas.Ota siis ilo irti kaikkista matkustus ja aktiviteetti eduista mitä vain saat ja nauti elämästä!

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,


      • matkalta tullut

        " Noloa ostaa eläkelippuja "
        Ja vielä NOLOMPAA on kirjoittaa noin huono provo.En ole eläkkeellä, mutta halpa lippu kyllä kelpais.


      • tauno auer
        ongelma kullakin kirjoitti:

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,

        Www.edullinenpikavippi.com
        Vertaa anneli tota


      • Englanniksi
        ongelma kullakin kirjoitti:

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,

        Www.englanniksi.com sanakirja englanniksi


      • Englanniksi
        ongelma kullakin kirjoitti:

        Jep, jep

        www.anneliauer.com

        ,

        Www.englanniksi.com sanakirja englanniksi


      • liikuntarajoit.avust
        varman mollikat kirjoitti:

        mistä vammainen saa alennuslipun.olen itse vammautunut työssä,työkyvyttömäksi.eläkettä en saa.liikuntarajotteinen ja vielä aivovaurio.varma pelleilee eikä ole myöntänyt virhettään.vaimo elättänyt jo vuosia ja maksaa fysikaalisen itse.missä on vika nutkin kirjoitan tätä pyörötuolista kun tavallisesta tuolista en pääde,pois.onko varmassa lukutaidottomia mollikoita kun eivät osaa lukea lääkärien lausuntoja.kohta käräjätupa kutsuu varman mollikoita.minulla on vammaispalvelun hankkima invaliidiauto joka maksoi paritonnia siis vammaispalvelun rahoilla hankittu

        HEI.VR.tä saa joko soittamalla tai netistä tilaamalla junalipun liikuntarajotteiselle ja samalla avustajalle vapaalippu.Bussikuskit taitaa vaatia eläkeläiskortin antaakseen alennuksen


    • ;:;:;:;

      Eihän mitään etuuksia ole pakko ottaa vastaan. Jos otat, istu tosiaan vain toisella pers'kannikalla, jos niin hävettää.

    • llliiisssaaa

      Kyllä se siitä tasoittuu, ole huoleti, nopeammin kuin uskoisitkaan :)
      Olet nähtävästi reilusti yli kuusikymppinen, siitä se alamäki alkaa, sinullakin. Itse olen vielä 69 vuotiaana kasvoiltani nuoren näköinen, kukaan ei usko ikääni, jopa vee-ärrän lippuluukulla epäilivät, kiitos geenien, mutta kolotukset ovat kuin satavuotiaalla.
      Hyvä että olet hyvässä kunnossa, kun oppisit vielä vanhenemaan arvokkaasti, mentetyssä nuoruudessa roikkuminen on pelkästään säälittävää.

    • L - L

      Meitä on moneksi!

      Siirryttyäni pitkäaikaistyöttömyydestä työttömyyseläkkeelle en tuntenut vähäisimpiäkään tunnontuskia hyödyntäessäni eläkeläisetuuksia.

      Täydellisimpänä oli silloin täysin maksuttomat reseptilääkkeet Espanjassa.
      Se etuus katosi koska kuntoilun myötä kaikkosivat lääkitystarpeet.
      Kalliiden lääkkeisen aikaan omavastuun säästöllä ostimme kahdet kahden henkilön lennot Espanjaan.
      Muutenkin siellä on EU-eläkeläisillä vieläkin enemmän etuuksia kuin meillä.

      En ymmärrä mutta uskon halusi torjua tietoisuus ikääntymisestäsi!
      Ikävuodet ovat kuitenkin vain numeroita dokumenteissa.
      Maksa ihmeessä täysi hinta kaikesta mahdollisesta koska saat siitä tyydytystä ja voit samalla osoittaa vaurauttasi!

      Liikeneekö sinulta myötätuntoa meille raihnaisille köyhille?

      • 13 + 18

        Onneksi tuo työttömyyseläkelaji on nykyään poistettu. En ole ikinä ymmärtänyt, että monen vuoden työttömänä olo oikeuttaisi johonkin eläkkeeseen. Kyllä mun mielestä kyse on ollut siitä, että työnteko ei ole kiinnostanut, jos niin monta vuotta on työttömänä pystynyt keplotelemaan. Jos työtä ei omalla paikkakunnalla ollutkaan, aina voi matkustaa tai muuttaa työn perässä. Niin olen itse tehnyt!

        Eräs tuttavansi pääsi myös aikanaan työttömyyseläkkeelle, vaikka nainen oli ollut ikänsä vaatemyyjän työssä jaj täysin työkykyinen. En mitenkään voi uskoa, etteikö tämä nainen olisi 7 vuoden työttömyysaikanaan muka saanut kaupanmyyjän työtä, jos se vain olisi kiinnostanut! En arvosta vähääkään tuolla pelillä itsensä eläkkeelle keplotelleita! Eri asia on vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke!


      • hexa
        13 + 18 kirjoitti:

        Onneksi tuo työttömyyseläkelaji on nykyään poistettu. En ole ikinä ymmärtänyt, että monen vuoden työttömänä olo oikeuttaisi johonkin eläkkeeseen. Kyllä mun mielestä kyse on ollut siitä, että työnteko ei ole kiinnostanut, jos niin monta vuotta on työttömänä pystynyt keplotelemaan. Jos työtä ei omalla paikkakunnalla ollutkaan, aina voi matkustaa tai muuttaa työn perässä. Niin olen itse tehnyt!

        Eräs tuttavansi pääsi myös aikanaan työttömyyseläkkeelle, vaikka nainen oli ollut ikänsä vaatemyyjän työssä jaj täysin työkykyinen. En mitenkään voi uskoa, etteikö tämä nainen olisi 7 vuoden työttömyysaikanaan muka saanut kaupanmyyjän työtä, jos se vain olisi kiinnostanut! En arvosta vähääkään tuolla pelillä itsensä eläkkeelle keplotelleita! Eri asia on vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke!

        En ole minäkään ymmärtänyt eläkenimityksiä ja eläköitymisikää. Aikoinaan pääsi armeijan palveluksesta eläkkeelle 25 palvelusvuoden jälkeen eläkkeelle. 45-vuotias terve eläkeläinen ja vajaakuntoinen yli 6-kymppinen sinnittelee työelämässä. Ei tunnu tasapuoliselta.

        Aikoinaan pitkäaikaistyöttömät päästettiin eläkkeelle, koska työttömyysprosentit haluttiin pienemmiksi. Ei mikään ole muuttunut, työttömänä ollaan nykyään vanhempana.

        Olen edelleen sitä mieltä, että nuorisotyöttömiä ei saisi olla ainoatakaan. Vuosikymmeniä työssä olleet saisivat jättää paikkansa nuoremmille, jos ei koe olevansa korvaamattomia.


      • L - L
        13 + 18 kirjoitti:

        Onneksi tuo työttömyyseläkelaji on nykyään poistettu. En ole ikinä ymmärtänyt, että monen vuoden työttömänä olo oikeuttaisi johonkin eläkkeeseen. Kyllä mun mielestä kyse on ollut siitä, että työnteko ei ole kiinnostanut, jos niin monta vuotta on työttömänä pystynyt keplotelemaan. Jos työtä ei omalla paikkakunnalla ollutkaan, aina voi matkustaa tai muuttaa työn perässä. Niin olen itse tehnyt!

        Eräs tuttavansi pääsi myös aikanaan työttömyyseläkkeelle, vaikka nainen oli ollut ikänsä vaatemyyjän työssä jaj täysin työkykyinen. En mitenkään voi uskoa, etteikö tämä nainen olisi 7 vuoden työttömyysaikanaan muka saanut kaupanmyyjän työtä, jos se vain olisi kiinnostanut! En arvosta vähääkään tuolla pelillä itsensä eläkkeelle keplotelleita! Eri asia on vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke!

        Selvyyden vuoksi. Työelämäni viimeiset 14-vuotta noukin puutteentorjunta eurot kotipaikkakuntani ulkopuolelta.
        Vain viikonloput kotona.

        7-vuotta meni siten, etten saanut mitään kulukorvauksia ja ainoa kompensatio oli oikeus vähentää verotuksessa yksi matka / viikko halvimman julkisen mukaan.
        Maksoin myös asumisen itse saamatta vähentää siitä mitään.

        Loput 7-vuotta menivät 10:n, itse hankitun työpätkän puitteissa muilla paikkakunnilla.
        Niissä oli sentään järjestetty majoitus ja sain kulukorvaukset.
        Lyhyin pätkä oli 2pv, pisin 7kk. Väleissä työttömyysjaksot.

        Mittani tuli täyteen juuri verotuksen vuoksi. Yhteiskunta kertakaikkiaan suosii kotona makaamista joten laskin tulevan työeläkkeeni, lopetin räjäämisen ja aloin nauttimaan elämästä ensin mitättömällä työttömyyskorvauksella, sittemmin 27:n työvuoden aikana ansaitulla, pienellä työeläkkeellä.

        PUHTAALLA OMALLATUNNOLLA!

        Ps. Työkkäristä en saanut koskaan mitään!


      • mette.soderman
        13 + 18 kirjoitti:

        Onneksi tuo työttömyyseläkelaji on nykyään poistettu. En ole ikinä ymmärtänyt, että monen vuoden työttömänä olo oikeuttaisi johonkin eläkkeeseen. Kyllä mun mielestä kyse on ollut siitä, että työnteko ei ole kiinnostanut, jos niin monta vuotta on työttömänä pystynyt keplotelemaan. Jos työtä ei omalla paikkakunnalla ollutkaan, aina voi matkustaa tai muuttaa työn perässä. Niin olen itse tehnyt!

        Eräs tuttavansi pääsi myös aikanaan työttömyyseläkkeelle, vaikka nainen oli ollut ikänsä vaatemyyjän työssä jaj täysin työkykyinen. En mitenkään voi uskoa, etteikö tämä nainen olisi 7 vuoden työttömyysaikanaan muka saanut kaupanmyyjän työtä, jos se vain olisi kiinnostanut! En arvosta vähääkään tuolla pelillä itsensä eläkkeelle keplotelleita! Eri asia on vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke!

        Kyse ei ole työkyvystä tai työhalusta. Kyse on siitä, että työnantaja katsoo hakemuksesta syntymävuoden ja heittää paperin pöpelikköön.

        Minulla oli työkokemusta, akateemiset paperit, olin valmis tekemään työtä mitä vain (ja teinkin - laitoshoitajasta kirpparimyyjään, vaikka oli paljon korkeammalta kokemus ja koulutus) ja olin oikein onnellinen päästyäni työttömyyseläkkeelle. Loppui sossussa ja työkkärissä juoksentelu, koska töitä ei missään tapauksessa suostuttu tarjoamaan 55-vuotiaalle. Älkää herjatko ihmisiä, joista ette mitään tiedä!


    • ei nolo..

      Matkustan paljon junalla ja reilusti alennuksen kanssa.Kerran Z-junassa matkustaessani sanoin tietenkin olevani eläkeläinen mutta kun ei ollut sitä korttia kysyttäessä,niin siinähän maksoit täyden hinnan.

      Harmitti ettei nuori virkailija uskonut,nipottamista sanoisin koska näytin henkkarit.
      Nuoret käyttää sanaa-puolikas,kerran kokeilin sitäkin,minut palautettiin nopeasti maanpinnalle,kysymällä siis eläkeläinenkö?

      Sain katseita kanssamatkustajilta.Sanon reilusti nykyään,eläkelippu kiitos!
      Onhan niitä nuoriakin,jopa nelikymppisiäkin jotka ovat syystä tai toisesta eläkkeellä.
      Tunnen parikin.Miltä mahtaa tuntua heistä?Onko se joku vika jos on määritelty eläkeläiseksi,ainakin kun on eläkeläisen ikäinen.

    • Minulla ei ole kokemuksia asiasta. Ostankin kaikki lippuni netin välityksellä, joten kuvaruudulle ei tavitse nolostella.

    • juna hiljaista.....

      Heh, minä ostan eläkeiläislipun VR:n nettikaupasta.

      Ei kertaakaan ole konnari pyytänyt nähdä eläkekorttia :))

    • L - L

      Miksi hävetä vanhuuseläkeläisen statusta? Pelko omasta korvaamattomuudesta luopumisesta?

      Minusta eläköityminen on ylpeilyn aihe! Henkilö on pysynyt hengissä siihen saakka.
      Jos vieläpä hyväkuntoisena niin aina vaan leuhkempaa!

      Hyvä kunto kiinnostaa asiana. Onko se subjektiivinen tuntemus?

      Onko se määritetty joillakin numeerisilla normeilla.
      Motoriikka, liikkuvuus, kimmoisuus, nopeus, lihaskunnon teho ja / tai maksimivoima, voimakestävyys, aerobinen kunto, joku muu?
      Mieskunto?

      No joo! Pääasia, että on itse tyytyväinen!

      Useimmiten vanhuuseläkeiän saavuttanut on antanut työpanoksensa tälle yhteiskunnalle.
      Ne jotka ovat olleet vapaamatkustajina ovat useimmiten kuolleet aikaisemmin.
      Ainakin minun vanhat, hyvät kaverini.

    • jo vanha O - O

      Joopa-joi. Eipä ole ihme, etteivät Suomessa nuoremmat arvosta ikääntymistä ja vanhuksia, kun VANHAT ihmiset itse häpeävät vanhuuttaan.
      On vaikea tunnustaa olevansa eläkeläinen, kun ei itse arvosta vanhoja ihmisiä.

      Eihän niitä etuja ole pakko hyödyntää, vaan jokainen voi ostaa halutessaan normaalihintaisen lipun.

    • hyvä mieli tärkein

      Et ole tullut vielä sairautesi kanssa sinuksi. Olet sairas, et vanha ja eläkkeellä voi olla kahdesta syystä. Jos alennetulla lipulla kulkeminen tuottaa sinulle enemmän harmia ja mielipahaa kuin siitä koituva taloudellinen hyöty, niin kukaan ei estä sinua maksamasta täyttä hintaa.

    • tummunen

      Pläjäytit sitten provon tänne eläkeläisten palstalle.

      Mikäli olisit tosissasi, niin noloutesi olisi estänyt sinun tälle palstalle kirjoittamisen.

    • nuorentaa

      Jos sinua hävettää olla "homekorva", niin leiki opiskelijaa. Hekin saavat samat alennukset!

    • pikilanka

      Nuorissakin on eläkeläisiä, erilaisten syiden vuoksi eläkepaperit saaneet. On invalidia, pyörätuolilla ajelijaa, kehitysvammaista jne.
      Mikäli olet suht terveenä eläkkeelle päässyt, on naurettavaa valittaa. Maksa täysi hinta ja pidä eläkepaperit piilossa.

    • en kyllä häpeä

      automaatistakin voi ostaa

      • en häpeä minäkään

        Jospa hän häpeää näyttää lippuaan tarkastajalle?


    • tuleva eläkeläinen

      Minä ottaisin mielihyvin vastaan iän tuomat eläkeläisedut, jos niitä jo annettaisiin. Joka paikassa kysytään kuitenkin onko sitä eläkeläiskorttia ja valehtelijaksi minusta ei ole. Epäilen kyllä tämän ketjun aloitusta provoksi....)))))

      • niin mikä?

        Täytyykö Suomessa olla jonkunlainen eläkeläiskortti vaikka olisi täyttänyt 65. Semmosesta kun on mainittu täällä silloin tällöin.


      • Matkahuolto
        niin mikä? kirjoitti:

        Täytyykö Suomessa olla jonkunlainen eläkeläiskortti vaikka olisi täyttänyt 65. Semmosesta kun on mainittu täällä silloin tällöin.

        Eläkeläiset

        Alennuksen saa Matkahuollon eläkeläiskortilla, kuvallisella Kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon, VR:n tai Finnairin liikemerkillä, pahvisella Kelan eläkkeensaajakortilla sekä Työeläkeyhtiöiden myöntämällä työeläkekortilla.
        Kuvattoman kortin kanssa on esitettävä poliisin myöntämä henkilökortti, passi tai ajokortti. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen esittämällä poliisin myöntämän henkilökortin, passin tai ajokortin.


      • selevis
        Matkahuolto kirjoitti:

        Eläkeläiset

        Alennuksen saa Matkahuollon eläkeläiskortilla, kuvallisella Kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon, VR:n tai Finnairin liikemerkillä, pahvisella Kelan eläkkeensaajakortilla sekä Työeläkeyhtiöiden myöntämällä työeläkekortilla.
        Kuvattoman kortin kanssa on esitettävä poliisin myöntämä henkilökortti, passi tai ajokortti. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen esittämällä poliisin myöntämän henkilökortin, passin tai ajokortin.

        No joo, nyt ymmärrän. Se eläkeläiskortti on siis oltava niillä, jotka ovat eläkkeellä syystä tai toisesta ja alle 65v.


      • näkkäri
        selevis kirjoitti:

        No joo, nyt ymmärrän. Se eläkeläiskortti on siis oltava niillä, jotka ovat eläkkeellä syystä tai toisesta ja alle 65v.

        Juu, minä olen 62 ja työeläkkeellä. Jos ostan junalipun asemalta, joskus kysyvät työeläkekorttia. Ei kuitenkaan aina.

        Useimmiten osta lipun VR:n internetti kaupasta, silloinhan kondarin tulisi kortti katsoa
        samalla kun leimaa lipun. Hyvin harvoin kuitenkaan haluavat nähdä..


      • pihlajanmarjaterttu
        Matkahuolto kirjoitti:

        Eläkeläiset

        Alennuksen saa Matkahuollon eläkeläiskortilla, kuvallisella Kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon, VR:n tai Finnairin liikemerkillä, pahvisella Kelan eläkkeensaajakortilla sekä Työeläkeyhtiöiden myöntämällä työeläkekortilla.
        Kuvattoman kortin kanssa on esitettävä poliisin myöntämä henkilökortti, passi tai ajokortti. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen esittämällä poliisin myöntämän henkilökortin, passin tai ajokortin.

        Ei työeläkeyhtiön eläkekortissa mitään kuvallista korttialisksi tarvita kyllä se yksinään on ainakin minulle riittänyt ei paikoissa


      • hui lai lee
        pihlajanmarjaterttu kirjoitti:

        Ei työeläkeyhtiön eläkekortissa mitään kuvallista korttialisksi tarvita kyllä se yksinään on ainakin minulle riittänyt ei paikoissa

        On oikein mukavaa, kun sen työeläkekortin sai joissakin ammateissa jo 55 tai 58-vuotiaana. Silloin useimmat ovat vielä hyväkuntoisia ja jaksavat mm. matkustaa.
        Valtion eläke ropsahtaa tilille joka kuukausi, makasitpa sohvalla pitkittäin tai poikittain. Sehän on kenelle tahansa kansalaiselle toiviotilanne.


    • Muori 2

      Minuakin vähän hävetti ekakerran mut heti aattelin et mikäs luulet olevas.
      Nyt olen kova lippuja ostamaan ja aina menossa, nuttura päässä.

    • Noloa

      Se tunne, kun ei enää kuulu työtätekevien joukkoon, eikä pääse sinne takaisin, vaikka kuinka haluaisi.
      Se tunne, kun on askeleen lähempänä kuolemaa, vaikka ei yhtään haluaisi.
      Se ihana lämmin tunne,kun haluaisi elää ikuisesti, vaikka se ei ole mahdollista.
      Se haikeus luopumisesta juuri silloin kun on elämänsä parhaassa kunnossa.
      Se nolous sanasta 'eläkeläinen' kun olisi valmis kaikkiin haasteisiin.
      Se hämmennys elämän ja kuoleman edessä, kun ei voi saada lisää elämää.

      Noita tunteita koin ostaessani eläkeläislipun. Mielummin olisin mennyt ekalle luokalle kouluun. Ja pyydän anteeksi sitäkin että ylipäätään koin mitään tunteita tai kirjoitin siitä.

      • Noloa@

        Olet tehnyt itsestäsi ongelmajätteen.
        Sinä häpeät isteäsi. Et hyväksy ikääsi.
        Pelkäät luopumista. Aliarvioit itseäsi.
        Itsensä aliarvioiminen ei ainakaan kaunista.
        Itsensä häpeäminen eristää yhteiskunnasta.

        Muista:

        Eläkeläinen voi tehdä työtä se ei ole lopullisesti ohi.
        Työ voi olla ansiotyötä.
        Työ voi olla herrastuksenomaista osallistumista.


      • Kaupunkilainen

        Voi hyvänen aika!

        Työtätekevien joukkoon pääset koska tahansa takaisin (jos siis alallasi on työtä tarjolla) esimerkiksi tekemällä keikkoja tai jos olet ollut asiantuntijatehtävissä, toimimalla konsulttina. Pysyvään tehtävään ei ainakaan valtiolla saa ottaa sellaista, joka on täyttänyt pakollisen eroamisiän eli 68 vuotta.

        Askeleen lähempänä kuolemaa on jokainen ihminen heti syntymästään asti.

        Jos olet joutunut jäämään eläkkeelle vastoin tahtoasi, joudut luopumaan työyhteisöstä ja työtovereistasi, ellei yllämainittuihin keikkatöihin ole mahdollisuutta. Jos olet hyvässä kunnossa, NAUTI kunnostasi ja harrasta kaikkea sitä, mitä olisit aina halunnut tehdä nyt, kun sinulla on aikaa!

        Sinulla voi olla 30 vuotta elinaikaa jäljellä. On aika hassua ruveta jo nyt miettimään, että elämä on loppupuolella. Mietipä taaksepäin, missä olit 30 vuotta sitten ja mitä olet tehnyt sen jälkeen.

        Eläkeläisenä olemisessa EI OLE MITÄÄN NOLOA. Olet tehnyt kymmeniä vuosia töitä toisten hyväksi, nyt on sinun oma aikasi, käytä se juuri niin kuin haluat.

        Olen itse jäämässä eläkkeelle tänä keväänä, enkä muista, milloin olisin ollut jostakin asiasta enemmän innoissani, varmaan silloin, kun tuoreena ylioppilaana muutin pois kotoa. Uusi elämänvaihe on alkamassa, ja on jännittävää nähdä, mitä se tuo mukanaan.


      • Iloisesti eläkkeelle

        Sinulla on paljon vuosia todennälöisesti edessä, paljon uusia haasteita. Vedät yhtäläisyysmerkin sanojen kuolema ja eläkeläinen -välille. Miksi? Ikää ei voi kääntää taaksepäin. Voi kaivaa myönteisiä puolia elämästä ja suunnata voimansa muuhun kuin haikailuun. Hienoa, että kerrot tunteistasi, niissä ei ole anteeksipyydettävää. Toivotan sinulle hyviä elkäkepäiviä ja viisautta elää onnellisesti.


    • Muori 2

      Kyllä se tässä itse kutakin kirpaisi luovuttaa uudenkarheat työvaatteet pois ja siivota
      kaappinsa muiden käyttöön. Joskushan se on kuitenkin tehtävä.
      Paras lähteä hyvän sään aikana, ekajunassa.

      • HaaHaaHaaHaaHaaHaa

        Voit kyllä ostaa lipun täydellä hinnalla ja antaa runsaat juomarahat päälle, konduktööriä unohtamatta To: Keskustelun aloittajalle


    • Minua ei hävetä olla näin vanha mutta harmittaisi jos minulla ei olisikaan eläkeläiskorttia tahi ajokorttia mukana eivätkä sen vuoksi myisi minulle halvempaa lippua. Jos eläkeläisalennusta ei ole niin maksan mukisematta täyden hinnan.

      Miksi ikää pitäisi hävetä sen paremmin kuin asialla leuhkiakaan? Ikä on niitä asioita joille itse ei mahda yhtään mitään.

      • Tuli vaan mieleen Vainion viisaus,nuoruus on lahja mut vanheneminen on taito.


      • Muori 2

        "Saimaantaka"
        Kuule kyllä ne uskoo ilman papereitakin, naamasta näkee.
        Anteeksi, ei pahalla vaan ihan huvin vuoksi.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen Vainion viisaus,nuoruus on lahja mut vanheneminen on taito.

        "saimaantaka ja k/k"

        Juu, ollaan iloisia siitä, että ollaan näin pitkälle pötkitty.

        Ennen hoilotettiin, että pennissä on miljoonan alku, eiköhän se päde centtiinkin.


      • Muori 2 kirjoitti:

        "Saimaantaka"
        Kuule kyllä ne uskoo ilman papereitakin, naamasta näkee.
        Anteeksi, ei pahalla vaan ihan huvin vuoksi.

        Muori 2

        Kerron sitten miten kävi kun kerran ihan oikeasti "kokeilen" - siis ilman henkkareita sun muita todistuksia. ;-D)))

        Tiedän että ainakaan teatterilippujen myyjät ei nipota, eikä kysy eläkekorttiakaan.


      • meitä on moneks
        saimaantaka kirjoitti:

        Muori 2

        Kerron sitten miten kävi kun kerran ihan oikeasti "kokeilen" - siis ilman henkkareita sun muita todistuksia. ;-D)))

        Tiedän että ainakaan teatterilippujen myyjät ei nipota, eikä kysy eläkekorttiakaan.

        Monen keski-ikäisen ja sitäkin nuoremman olen nähnyt jäävän kiinni fuskista, kun on ollut lippukontrolli bussissa. Onhan se rangaistusmaksu varakin maksaa, jos vuositolkulla on onnistunut ajelemaan puoleen hintaan. Kyllä monet ajelevat työmatkansa alennetulla lipulla ja luottavat hyvään tuuriinsa, ettei käry käy.


      • staka*
        meitä on moneks kirjoitti:

        Monen keski-ikäisen ja sitäkin nuoremman olen nähnyt jäävän kiinni fuskista, kun on ollut lippukontrolli bussissa. Onhan se rangaistusmaksu varakin maksaa, jos vuositolkulla on onnistunut ajelemaan puoleen hintaan. Kyllä monet ajelevat työmatkansa alennetulla lipulla ja luottavat hyvään tuuriinsa, ettei käry käy.

        Ajelen hirmu harvoin tarkoittamissasi busseissa tahi raitsikoissa, tarkemmin ajatellen - hmmm - edellisestä on jo aikaa.

        Mutta joskus 90-luvulla Tukholmassa kaverini kanssa fuskattiin: hänellä ei ollut rahaa (kai?) ja minullakaan ei Ruotsin kruunuja. Siinä vaan ajeltiin ympäri stockholmia ja istuksittiin rennosti, ei sattunut tarkastajaa. Reissuja oli enemmän kuin yksi... eli tosi monta, ja kun jälkeen päin asiaa ajattelin niin nauroin itselleni: miten olisin suun pistänyt jos olisi jääty kiinni? Oikeastaan oli harmi ettei käry käynyt, nyt tietäisi nekin kuviot ja miten siitäkin selvittiin ;-D)))

        Se oli paljon ennen eläkeläisaikojani. Hurjassa nuoruudessa etten sanoisi. Nyt olen jo vakiintunut muori...


    • Raino

      Olen kuukauden yli 60 vuotta.
      Juuri eläköitynyt.
      Paljon olen saanut paperia ja ohjeita.
      Minulla on auto, mutta ei ole kaukana junaratakaan.
      Mietin tässä miten rahaa alan mihinkin laittamaan, sitä kun ei tule kuten ennen.
      Minun ei tarvitse pahemmin liikkua enää.
      Luultavasti auto saa mennä, kunhan alan ymmärtämään nämä eläkeläisen mahdollisuudet.
      Miksi täällä ihmetellään elämän muutosta?
      Minä en ainakaan vielä ihmettele, suurin muutos on nyt että en tunne tarvetta herätä aikaisin.
      Totta on kyllä että joinain aamuina tuntuu että pitäisi.

    • Olen iloisena ottanut vastaan jokaisen alennuksen, jonka ole eläkkeelle päästyäni saanut.

      Lentokenttäbussissa on hauska kuljettaja, kun näytän hänelle työeläkekorttini (aina pyytämättä) hän sanoo: "Ai, kunniakansalainen." Joku on kuulemma siitä pahastunut,
      minua se jaksaa huvittaa.

      • staka*

        suvenkorento

        Kieltämättä on mukavaa jos ikää ei uskota. Joskus käy niinkin. Hauskinta se oli S:ssa syksyllä 2012 kun oltiin pyhiinvaellustoimistossa hakemassa composteloja. Kun "jonojen järjestelijä" -herra sivusta kuuli ikäni, hän hihkui suureen ääneen niin että ei jäänyt kenellekään epäselväksi : Oletko muka XX-vuotias?!?!

        Ehkä en kovin elähtäneeltä mummolta näyttänyt punaisissa capreissani etc. ;-)))

        Kyllä nauratti. Mutta suurin ilo oli tietysti se että oltiin päästy perille.


      • suvenkorento*

        On ylipäätänsä hassua tehdä numeroa jonkun iästä, mutta kun on kyse alennuksista joita saa jonkun statuksen (ikä, opiskelija, varusmies, työtön) perusteella, niin jotenkinhan se on todistettava, aina ei näy naamasta :-)).

        Työkokemukseni perusteella tiedän miten suuresti jotkut loukkaantuvat jopa siitä, että joutuvat todistamaan henkilöllisyytensä. Aika monta torveloa on johdateltu johtajan puheille, ovat kuvitelleet siellä armon käyvän oikeudesta. Pahimpia ovat
        vanhat äijän köriläät vanhojen punaisten ajokorttiensa kanssa. Niissä olisi voinut
        olla vaikka koiran kuva, niin vähän se 17 vuotiaan kuva vastasi sitä partaista, ruokkoamatonta todellisuutta. Onneksi ei niitä enää ole. Kalastuskorttiakin olen
        nähnyt kaupitellun.


      • suvenkorento* kirjoitti:

        On ylipäätänsä hassua tehdä numeroa jonkun iästä, mutta kun on kyse alennuksista joita saa jonkun statuksen (ikä, opiskelija, varusmies, työtön) perusteella, niin jotenkinhan se on todistettava, aina ei näy naamasta :-)).

        Työkokemukseni perusteella tiedän miten suuresti jotkut loukkaantuvat jopa siitä, että joutuvat todistamaan henkilöllisyytensä. Aika monta torveloa on johdateltu johtajan puheille, ovat kuvitelleet siellä armon käyvän oikeudesta. Pahimpia ovat
        vanhat äijän köriläät vanhojen punaisten ajokorttiensa kanssa. Niissä olisi voinut
        olla vaikka koiran kuva, niin vähän se 17 vuotiaan kuva vastasi sitä partaista, ruokkoamatonta todellisuutta. Onneksi ei niitä enää ole. Kalastuskorttiakin olen
        nähnyt kaupitellun.

        Aika jännä tämä S24. Ensin ei viesti lähde, pyörii ja pyörii. Sitten kun usko loppuu ja lähettää uudelleen niin loppujen lopuksi viesti tuleekin kahtena.

        Siis "tupla" poistettu. Anteeksi!


      • suvenkorento*
        saimaantaka kirjoitti:

        Aika jännä tämä S24. Ensin ei viesti lähde, pyörii ja pyörii. Sitten kun usko loppuu ja lähettää uudelleen niin loppujen lopuksi viesti tuleekin kahtena.

        Siis "tupla" poistettu. Anteeksi!

        saimaantaka

        Ei haittaa, minullekin kävi eilen illalla samoin, jäi vastaus vain pyörimään.

        Mukavaa päivänjatkoa!


    • hexa

      Eläkeläisalennusta olen saanut ostaessani hiihtoputken lippuja, mutta korttia en ole joutunut näyttämään. Olen kai sen näköinen ettei herätä epäilyksiä.

    • ;;;;;

      Voihan vitalis, miksi meidän monien pitää nolostella sitä sun tätä.
      Joka ei todellisuudessa kiinnosta ketään muuta ihmistä.

    • Muori 2

      Yleensä ihmiset kehuu miten saivat edullisesti sitä ja tätä. Nyt kun ihan virallisesti saa halvalla ei kehtaisi ottaa. Voi meitä, naapuri juuri tänään kertoi miten halvalla
      olijunassa matkannut eläkeläisalennuksella, en nähnyt häpeänpunaa poskilla
      vaan näytti lähinnä lottovoittajalta.

    • 100%.

      Hyvillä mielin ostan alennuksella,tyhmää edes miettiä

    • Hm...

      Seuraavaksi pääsekin sitten hautaan. Kyllä se ahdistaa kun ei ole mitään odotettavaa.

      • Muori 2

        "Hm"
        Nii-in, parempi kuitenkin tässä ketjussa kun haudassa.


    • Eläkkeellä jo runsaan puolitoista vuotta ja ei ole tullut käytetyksi mitään alennuksia, paitsi viimeviikolla kävimme leikkauttamassa tukan yhdessä Lutusen kanssa ja klippotekin ovessa luki eläkeläisalennus niin käytimme molemmat hyväksi sitä. Ikinä ei mennä siihen paikkaan uudelleen. Maksan mielellään täyden hinnan ammattitaitoisesta työstä. Nyt saa kulkera aina myssy päässä siihen saakka kun otsatukka on kasvanut takaisin normaaliin mittaan.

      Ei ole noloa pyytää alennusta. Mun mielestä Ruotsin eläkelaitos sais hävetä kun maksaa mulle niin huonoa eläkettä että joudun maksattamaan Lutusella jopa tukkani leikkauksen ;)

      Serkkuni ei ollut kauheen impattu Suomessa käydessään yksi kesä (siitä on noin viisi vuotta aikaa ja hän on minua kolme vuotta nuorempi) kun linja-auton kuski landella kysy häneltä "No onkos sitä jo päästy Kultaisen iän kerhon jäseneksi?" tai jotain yhtä mänttiä. Serkku oli alle kuuskymmentä eikä mikään ikälopun näkönen, sutjakka, urheileva blondi.

      • Yksi eläkekerholaine

        Minäkin aika vetävän näköinen, omasta mielestä. Mut jos pyytää jotain eläkealennusta ei oo kivaa kun bussikuski tai joku muu asianomainen kovaan ääneen toitottaa ai, ai, sitä ollaan EELLÄÄÄKKEEEELLLÄ jo, todistakaapas se. Ihan vain olis kiva tuntea itsensä naiseksi vielä eläkkeelläkin.


      • Muori 2
        Yksi eläkekerholaine kirjoitti:

        Minäkin aika vetävän näköinen, omasta mielestä. Mut jos pyytää jotain eläkealennusta ei oo kivaa kun bussikuski tai joku muu asianomainen kovaan ääneen toitottaa ai, ai, sitä ollaan EELLÄÄÄKKEEEELLLÄ jo, todistakaapas se. Ihan vain olis kiva tuntea itsensä naiseksi vielä eläkkeelläkin.

        "Yksi eläkekerholainen"
        Otan osaa, kylläpä oli ajattelematon kuski, sinä kun nuorekkaana ja kauniina
        pienellä ja herttaisella äänellä tiedustelit, h y i ! millainen kuski .


    • ??--

      "Impattu"??

      • Imponeerattu eli siis siihen ei tehnyt suurta vaikutusta. Sorry, meidän puhekieltä, mutta ilmeisesti ruotsinsuomalaista slangia.


      • ----
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Imponeerattu eli siis siihen ei tehnyt suurta vaikutusta. Sorry, meidän puhekieltä, mutta ilmeisesti ruotsinsuomalaista slangia.

        Honasin toki heti kun olin lähettänyt.


    • ääää

      Miksi pyysit eläke alennusta,esitä nuorempaa.Kitsas.

    • Vai miten

      Ennen eläkeikää sitä oltiin miehiä ja naisia. Nyt ollaan sukupuolettomia eläkeläisiä. Siitä tässä varmaan on kyse. Mutta ei ihmiset oo vanhoja vielä 60 jälkeen ehkä tossa 75 vois alkaa puhuman vanhuudesta.

      • nainen vieläkin

        Eikö sitä matkalippua ostettaessa olla aina oltu sukupuolettomia? En ainakaan muista kuulleeni miesten ja naisten matkalipuista erikseen.

        Puhutaanhan nytkin eläkeläismummoista ja eläkeläisvaareista...


      • vanha/vanhus?

        Osa ei tunne itseään vanhaksi saati vanhukseksi vaikka olisi ikää n 70v.
        Hiljattain oli tv:s, kun haastattelivat mm Vappu Taipaletta jostain vanhuuteen liittyvästä, niin Vappu T totesi, että olen vanha, mutta en vanhus. Vappu on n 74v kuitenkin, eikä halua olla vanhus., eikä tunne itsään vanhukseksi.
        Olisko vanhus sitten, kun ei kykene hoitamaan asioitaan, eikä seuraa yhteiskunnan asioita ja tarvitsee kaikessa ulkopuolista apua...?

        Varmaan tuon voisi järkeistää eri selityksillä milloin ihminen on vanhus ja kuitenkin tiedämme että ollaan virallisesti vanhoja viimeistään kun täytämme 65v.

        Sitten oli Inhimillinen tekijä , viimeisin, jossa oli eri ikäisiä ihmisiä joista yksi mies oli pettynyt ekokylätoimintaan, jonne oli hakeutunut ja toiminut peräti seitsemän vuotta ko kylässä. Kyseinen mies kiinnitti huomioni siinä, kun tämä sanoi että nyt on vanhus ja toimii vanhusten parissa vapaa-ehtoistyössä, me vanhukset sanoi... mies on 65v eikä antanut ulospäin itsestään kuvaa "vanhuksesta" vaikka iällisesti katsoo olevansa vanhus. Niin eri tavalla me koemme ikämme.


    • L - L

      Nolostumatta tarkistan aina olisiko mahdollisuutta eläkeläisalennukseen.

      Kuntosalin vuosikorttineuvottelu on toistuvasti toivoton yritys.
      En ole onnistunut saamaan alennusta millään perusteella.

      Liikkuessamme vaimoni kanssa yhdessä, hän pitää huolen eläkeläisalennuksista ja bonuksista.
      Nolostumatta!

    • Rahaa on

      On silloinkin noloa sanoa että eläkeläislippu kun rahaa on että ranteita pakottaa.

      • ranteet säästyy

        Voihan silloin sanoa, että haluan lipun tuplahinnalla...


      • rikas rakas

        Mikä pakko? Monia etuuksia voi halutessaan olla ottamatta.


    • otan minkä saan

      En jätä käyttämättä, häviäisin monta sataa kuukaudessa eikä nolota yhtään päin vastoin

      • rikas rakas

        Harvapa niitä jättää käyttämättä. Mitä rikkaampi, sen nuukempi, useinkin.


      • otan minkä saan
        rikas rakas kirjoitti:

        Harvapa niitä jättää käyttämättä. Mitä rikkaampi, sen nuukempi, useinkin.

        Ja kateellisempi


    • Rahaa on

      Kyllähän sekin vähän nolottaa kun minkkiturkki päällä liehuu kaupungilla ilmaisia
      kahveja jonottamassa ja melkoinen auto odottaa parkkihallissa eläkeläistä.

      • ....

        Vasta jossain huutokauppaohjelmassa myytiin kasariminkkiturkki muutamalla kympillä.


      • Näin on

        Minua ei ainakaan yhtään nolottaisi, jos eläisin sinun elämääsi. Kirjoittaisin mielelläni "Rahaa on". Kasvatettuani lapseni yksin heidän isänsä kuoleman jälkeen, ja hoidettuani lapsenlapsiani kunnes he täyttivät n. 15 v. nauttisin suunnattomasti mikäli voisin elää erilaisempaa elämää kuin tähän saakka.


    • Tällästä

      Minullakin olisi myydä vanha minkkiturkki eniten tarjoavalle. Ei niitä voi enää pitää, kun eläimiä suojellaan ja painaakin liikaa. Untuvatakki on parempi. En ole koskaan käyttänyt, talvella vaan tuulettanut pakkasessa. Perintönä roikkuu kaapissa. Ehkä joku venäläinen voisi ostaakin sen.

      • vai voiko

        Voi sitä pitää päällä nolostumatta,


      • turkki kaapissa

        Monet tavat ja tottumutkset ovat menneet häränpyllyä vuosien vieriessä.


      • L - L
        turkki kaapissa kirjoitti:

        Monet tavat ja tottumutkset ovat menneet häränpyllyä vuosien vieriessä.

        Yleisitä tavoista, tottumuksista ja muiden mietteistä viis! Riittävän kovalla pakkasella vedän niskaani pitkän susiturkkini.
        Minulla on myös kaksi untuvatakkia mutta ne eivät korvaa sutta!
        Menneenä talvena ei ollut susi- eikä vaimon minkkikelejä.

        Karvoista piittaamatta katson marketissa punalappuiset.


      • L - L

        Luuletko todella, että joku ostaisi sen näkemättä, sovittamatta, tutkimatta kuntoa ja tiedustelematta sen ikää? Nahka ei ole ikuista!

        Ei se "minkki" ole pääasia vaan käyttökelpoisuus.


      • Tällästä
        L - L kirjoitti:

        Luuletko todella, että joku ostaisi sen näkemättä, sovittamatta, tutkimatta kuntoa ja tiedustelematta sen ikää? Nahka ei ole ikuista!

        Ei se "minkki" ole pääasia vaan käyttökelpoisuus.

        Mä voisin lahjottaa sen jollekin joka osaa tehdä siitä hattuja tai sisäturkin. Mutta aika on ajanut turkkien ohi. Ei voi käyttää jos tiedostaa eläinten oikeudet.

        Joku venäläinen voisi jopa iloita hyvistä turkiksista. Mieluiten jollekin palelevalle ukrainalaiselle tai ompelutaitoiselle romaanille.

        Tälläisia suomalainen eläkeläinen miettii.


      • L - L
        Tällästä kirjoitti:

        Mä voisin lahjottaa sen jollekin joka osaa tehdä siitä hattuja tai sisäturkin. Mutta aika on ajanut turkkien ohi. Ei voi käyttää jos tiedostaa eläinten oikeudet.

        Joku venäläinen voisi jopa iloita hyvistä turkiksista. Mieluiten jollekin palelevalle ukrainalaiselle tai ompelutaitoiselle romaanille.

        Tälläisia suomalainen eläkeläinen miettii.

        Mainitsit turkkisi olevan vanha. Osaatko arvioida paljonko on vuosissa aikaa siihen kun minkit joutuivat luopumaan nahoistaan?

        Hyvälaatuinen minkin nahka on kuin valurautaviemäri. 50v lähestyessä molemmat alkavat olemaan hauraita ja uusiokäyttöön soveltumattomia.

        Jos karvasi ovat yli 25-vuotta vanhoja niin älä ihmeessä tyrkytä niitä kenenkään mielenharmiksi!
        No joo. Korkeintaan noille mainitsemillesi ryhmille mutta luulen, ettei turkkisi kelpaisi tuolle meikäläiselle etniselle ryhmälle.
        Kyllä heilläkin, ja varsinkin heillä, on laatutajua ja vaatimuksia!


      • Tällästä
        L - L kirjoitti:

        Mainitsit turkkisi olevan vanha. Osaatko arvioida paljonko on vuosissa aikaa siihen kun minkit joutuivat luopumaan nahoistaan?

        Hyvälaatuinen minkin nahka on kuin valurautaviemäri. 50v lähestyessä molemmat alkavat olemaan hauraita ja uusiokäyttöön soveltumattomia.

        Jos karvasi ovat yli 25-vuotta vanhoja niin älä ihmeessä tyrkytä niitä kenenkään mielenharmiksi!
        No joo. Korkeintaan noille mainitsemillesi ryhmille mutta luulen, ettei turkkisi kelpaisi tuolle meikäläiselle etniselle ryhmälle.
        Kyllä heilläkin, ja varsinkin heillä, on laatutajua ja vaatimuksia!

        Varmaan jotain 35 vuotta, kun olen sen äiteeltäni saanut . En vaan ole raaskinut luopua kun ennen vanhaan ne oli hienoja ja kalliita ainakin markoissa. Kymppitonnin tai jotain sellaista. En tajuu miten ne edes sellaisia siihen aikaan osti.

        Ihan se on kiiltävä ja kaunis mutta ehkä se nahkapuoli alkaa haparumaan joskus.Laatutavaraa kuitenkin. Kyllä ne ennen niitä käytti. Sehän oli sellanen statussymbooli joskus. Naisilla piti olla hienot turkit. Eikä irtoo karvat, vielä.

        Pitäskö heittää roskiin?


      • Rahaa on
        L - L kirjoitti:

        Luuletko todella, että joku ostaisi sen näkemättä, sovittamatta, tutkimatta kuntoa ja tiedustelematta sen ikää? Nahka ei ole ikuista!

        Ei se "minkki" ole pääasia vaan käyttökelpoisuus.

        L - L

        Minkki on hyvä ja kestävä siksi niitä eniten on, eikä ole liian paksukarvainen.
        Painavia kaikki turkit on siksi vanhemmiten on vähän raskas takki.
        Minun turkkini on Saga.


      • tahtoo turkin
        Tällästä kirjoitti:

        Mä voisin lahjottaa sen jollekin joka osaa tehdä siitä hattuja tai sisäturkin. Mutta aika on ajanut turkkien ohi. Ei voi käyttää jos tiedostaa eläinten oikeudet.

        Joku venäläinen voisi jopa iloita hyvistä turkiksista. Mieluiten jollekin palelevalle ukrainalaiselle tai ompelutaitoiselle romaanille.

        Tälläisia suomalainen eläkeläinen miettii.

        EI kaikkia turkkeja tarvitse hävetä. Vapaana kasvaneiden ja metsästettyjen eläinten nahkojen ja turkkien hyötykäyttö on ekologista.

        Susi, lammas, supi, kettu, biisami ym. ovat sellaisia, joita olisi kiva nähdä edelleenkin. Kylmässä ja tuulisessa tuiskussa ei ole turkista parempaa suojavaatetta.


      • satua ja tarinoita
        Rahaa on kirjoitti:

        L - L

        Minkki on hyvä ja kestävä siksi niitä eniten on, eikä ole liian paksukarvainen.
        Painavia kaikki turkit on siksi vanhemmiten on vähän raskas takki.
        Minun turkkini on Saga.

        Naarasminkin turkki on uroksen turkkia ohuempi ja lyhytkarvaisempi. Minkki-parat kasvatettiin pienen pienissä häkeissä. Saga on vain yksi aikoinaan paljon mainostettu tavaramerkki.


      • Kelpaako

        Minulta saisi myös ostaa käyttämättömän minkkiturkin, kokoa n. 38-40. Sain sen lahjaksi, mutta itse en pidä sitä. Ajattelen aina kuinkahan monta pientä minkkiä on uhrattu siihen.


    • omat karvat

      Sudellakin on mukavampi olo kun on turkki päällä joka säällä

      • L - L

        Jospa siellä Kanadassa on susille ja ilveksille paremmin sopiva, leudompi ilmasto.


    • Pirre*

      Ei yhtään nolota, ja näkyyhän se jo naamastanikin ettei tässä eilisen teeren poikia olla; nolottaisi jos joku yrittäisi narrata "ei uskoisi" -puheillaan :/

      P.s. käytän eläkeläisetua uimahallilippuja hankkiessani..ja tietenkin kaikkialla missä se on mahdollista.

    • rehellinen vastaus

      tai näin, ostin lippua ja myyjä kysy,onko jotain alennuksia, kaivoin työeläkekorttini, hän sano, ettei tarvii näyttää, uskoo kyllä :)

    • on siinäkin

      Yli 40 vuotisen työuran jälkeen käytän halusta eläkeläisalennukset aina, kun on mahdollista, eikä tosiaan nolota saati hävetä, päinvastoin, nautin edusta ylpeänä.

    • Muori 2

      Onhan sekin hienoa kun on tänne asti hengissä selvinnyt, kun kerran on
      äiti synnyttämisen vaivan nähnyt ja kasvattanut pikkupiltistä aikuiseksi, kiitos vaan
      iskälle ja äiskälle. Lopusta on sitten itse pidetty huolta. Ei olla huonoja lapsia oltu,
      tappiin asti on jokainen työtä tehnyt. Ei tarvitse häpeillä mistään.

    • l-h kanaatasta

      entas kun siirtolainen tulee suomeen ja on elakkeella,,mutta ei viela 65.. uskovatko hyvalla ,,vai mita? otan kuitenkin jotakin papruja mukaan ,,jossa on elakkeeni mainittuna..kai ne kelpaa?juuri tulemme kuukauden paasta..tuo heikompi astia,,ja mina itte..[vaik se heikompi astia,,onkin hiukka mua tuhdimpi] wahh

    • Muori 2

      Tänne vaan koko kanaata, tuo kanat tullessas. Ihan mikä hyvänsä paperi kun on
      se kelpaa, ei nyt kuitenkaan WC paperi.

    • ikään katsomatta

      Hei tässä neuvo, mene tiskille polvillasi ja pyydä lasten lippua se on saman hintainen, tunnet ainakin silloin nuoreksi itsesi, minä kokeilin ja hyvin meni, virkailija nauroi ja antoi eläkeläislipun, muut ei huomanneet.

    • vanha kapiainen

      Jäin aikoinaan eläkkeele sotilashommista, siellä puolen oli varhainen eläköitymisikä, perustin sittemmin oman yrityksen, nyt töitä on aivan liian kanssa.

      Välillä tuntuu ihmeelliseltä, että miten voi olla työttömiä noinkin paljon, ikinä ei ole tarvinnut työvoima toimiston ovea avata, nykyisin tullaan pyytämään jo kotiovelta hommiin.

      • hölynpölyä sanon min

        Vanhaa kapiaistako kotiovelta pyydellään töihin tämmösenä aikana ??????
        Tuota ei usko kyllä erkkikään.

        Armeijan käyneenä kyllä suunilleen tiiän mitä kapiaiset voisivat osata muuta kun olla kapiaisena.


    • auhe

      Minäkin olen eläkeläinen, enkä ota vastaan minkäänlaisia alennuksi matkalipuista.
      Enkä mistään muistakaan palveluista. Joskus olen kysynyt ,että kenen siivellä sitten matkustan jos otan alennuslipun vastaan.liikennöitsiän en usko alennuslippuja pystyvän kustantaan, henkilöliikennekin on kilpailtu ala, josauto työntyy täyteen eläkeläisiä niin varmasti tulee tappio reissu.Että kuka ja missä on se taho joka eläkeläisten matkat kustantaa. Ennemin soisin alennetun lippuhinnan pienituloisille.
      Tiedän että moni perheellinen saa pienempää palkkaa kuin keskiverto eläkeläinen eläkettä.
      Että maksetaan me eläkeläiset omat lippumme ja palvelumme niin silloin saa lyädä käsiä yhteen ja sanoa kuuluvalla äänellä, että minä syön omasta repusta.

    • Mimmo vm. 45

      Johan olet tosi hölmö!
      Osta täysihintainen lippu niin ei hävetä!

    • työtätekevä

      Pakkokos sitä on eläkeläislippua ostaa.
      Vähässä on ihmisen murheet jos tuollaisesta pitää murehti.

    • hyvä neuvo

      Seuraavalla kerralla lippua ostaissasi jätä mainitsematta, että olet eläkeläinen.
      Tuskin kukaan vastustelee,jos maksat lipustasi täyden hinnan.

      • Muori 2

        Viisasta antaa alennus, eläkeläiset on iso ja nuuka joukko, ne pitää saada liikkeelle
        ja humputtelemaan, syöksemään rahansa liike-elämän rattaisiin, niin kauan kun
        henki pihisee pitää kuluttaa. Nytkin haluavat että me tutisevat vanhukset ottaisimme
        käänteisen lainan, pankki on kiilaamassa perillisten edelle. Raha on röyhkeä.


      • pppåååååääääääääääää
        Muori 2 kirjoitti:

        Viisasta antaa alennus, eläkeläiset on iso ja nuuka joukko, ne pitää saada liikkeelle
        ja humputtelemaan, syöksemään rahansa liike-elämän rattaisiin, niin kauan kun
        henki pihisee pitää kuluttaa. Nytkin haluavat että me tutisevat vanhukset ottaisimme
        käänteisen lainan, pankki on kiilaamassa perillisten edelle. Raha on röyhkeä.

        Se on tosiaankin varsin kyseenalaista tämä joka puolelta tunkeva rahan törsäämiseen pakottaminen. Ja kun eläkeläisillä tiedetään olevan pienet eläkkeet joista ei riitä kuin hädin tuskin pakollisiin elinkustannuksiin, halvimman mukaan, ja sitäkin yhä huonommin kun eläkkeitä vaan huononnetaan entisestään eri tavoin, niin sitten ideoidaan käänteisiä asuntolainoja siksi että saataisiin eläkeläisiltä enemmä ulos törsäysrahaa ja laitettua nämä myös tavallan itse eläkkeitään maksamaan.

        Tuo eläkeläisalennus junalippuun on kyllä sellainen juttu, että junan konduktöörien pitäisi olla sen verran fiksuja(mikä tarkoittaa sitä että olisivat aikaansa seuraavia kulttuuri- ja trendikysymyksissä sen suhteen mikä voi olla epäsopivaa tai kiusallista), että eivät ainakaan lähtisi kovan ääneen mesomaan siinä lippua ostaissa tätä eläkeläislippu sanaa jos ei se jostain syystä välttämätöntä ole. Jos eläkeläislippua ostava näyttää esim. oman työeläkekassansa eläkeläiskorttia tai muita vastaavia papereita asian todistamiseksi tai muutoin konduktööri uskoo asianomaisen täyttävän eläkeläiskriteerit(esim. on jo selvästi niin vanhan näköinen että sen vanhuuseläkeiän 65v mitä ilmeisemmin täyttänyt on) niin miksi ihmeessä siihenkin vielä pitää lippua antaessa kovaan ääneen murjasita tuo sana eläkeläislippu. Tuskin jo vaikkapa yli 70 vuotiaista eläkeläisistä monikaan tällaista asiaa enää järinkään kiusalliseksi kokee, mutta nuoremmat eläkeläiset kylläkin voivat sen niin kokea johtuen monistakin kulttuurisista syistä ja trendeistä.


    • lillywits

      Osta tavallinen lippu, jos kerran hävettää olla eläkeläinen.

      • ei yjymmärrä

        eläkeläisellä turvattu 30-40vuoden työuraputki, velaton talo, eläkekatoton eläke ja jatkuva asunnon hinnannousu. Miksi tätä kultapossukerhoa täytyy vielä alennuksilla suosia.


      • pensionär
        ei yjymmärrä kirjoitti:

        eläkeläisellä turvattu 30-40vuoden työuraputki, velaton talo, eläkekatoton eläke ja jatkuva asunnon hinnannousu. Miksi tätä kultapossukerhoa täytyy vielä alennuksilla suosia.

        Tottakai kunniakansalaisia täytyy isänmaan palkita. On hienoa kuulua siihen porukkaan, mikä on tehnyt 40 vuotta töitä ja maksanut veroja yhteiskunnalle.
        Siitä kuuluukin palkita roimalla eläkkeellä ja mojovilla alennuksilla.
        Se on nimittäin valtava uhraus kun käyttää elämästään sellaisen pätkä oman ja toisten elintason ja elämänlaadun ylläpitoon.
        Näin ryhdikästä sankaria kuuluukin palkita. Oikeastaan tähän saa ottaa kantaa vain ne jotka ovat jo aisainneet työeläkkeensä. Joutavat kivienpotkijat tehkööt muuta.


      • pppäääåååööööööööööö
        ei yjymmärrä kirjoitti:

        eläkeläisellä turvattu 30-40vuoden työuraputki, velaton talo, eläkekatoton eläke ja jatkuva asunnon hinnannousu. Miksi tätä kultapossukerhoa täytyy vielä alennuksilla suosia.

        Monilla omistusasunnossaan asuvilla eläkeläisillä on asunnot ikääntyneet suuria kalleita remontteja kaipaavaan ikään. Eläkkeet on pieniä ja niitä jatkuvasti vaan heikennetään, ja hinnat ja erilaiset verot ja ylipäätänsä elinkustannukset vaan kasvavat. Asunnoista on maksettu aikanaan kova hinta, vuosikymmeniä niistä on lainoja maksettu ja säästöt niihin laitettu ja kaikenlaisia veroja ja eläkemaksuja palkoista maksettu. Eikä kaikilla suinkaan ole ollut mitään vakaata 30-40 vuoden työurakaan, tilapäistöitä pienillä palkoilla ja työttömänäkin aina välillä, ja lopulta jotain 10v ennen vanhuuseläkeikää pieneksi jääneelle eläkkeelle siksi kun työnantajat ovat alkaneet kasvavassa määrin syrjiä työnhakijana iän vuoksi jostain 40v iästä asti. Tosin on niitä paljon myös hyvällä palkalla vakailla työurilla ja ihan kissanpäivilläkin työelämässä 30-40 vuotta olleita joilla hyvät eläkkeet, mutta nämä eivät niin paljon junissa edes matkustele, enemmän omilla autoillaan likikuvat jos ei sellaiseen terveys- tai jostain muista erityissyisiä rajoitteita ole.


    • Tosi on

      No edes jotain vastiketta eläkeläislipulla saa kovalle eläkeläisten verotukselle.
      Että silleen.

    • Huh huh

      Yli viiskymppinen on jo ikäloppu, jos näin ajatellaan!

    • ei-hävetä-ei

      En häpeä eläkkeellä oloa. Kansakoulun ja rippikoulun tiedoilla se työura tehtiin. Eläkkeelle pääsin 65-vuotiaana ja työn aloitin 16-vuotiaana eli työvuosia tuli yhteensä 49 vuotta. Ei tässä liki puolen vuosisadan työurassa ole mitään hävettävää. Nyt nautitaan eläkkeellä olosta kun terveys on vielä hyvä.

    • Ikä on vaan numeroita :)

    • sfgnmjkcj-,.

      Kävin juuri tuolla kasvaimet palstalla ja kun äitini on 75 niin tuumasin, että hän on jo melko naatti.

    • tumpex

      Jaa no kysy tuotsa asiaa s24 enirolta? kait ne tietää vastauksen mutta minä en nyt tähän hätään ehdi katainenki ja urpilaisenki tekemiä virheitä selitettävä ja katainen lähtee kesken kauden karkuun

    • keskiikäinen

      moikka .minä pääsin sairaseläkkeelle 51v. nolottaa näyttää sitä korttia kun ostat bussilippua ,mutta hinta ei häiritse yhtään vaikkakin saan puoleen hintaan mutta tuntuu vain että kaikki kyttää ja bussi kuski mulkoilee pitkään,mutta pitäs enempi asenoida asiaan niin ei tarttis hävetä eikä sairas eläke ole häpeämistä. tsemppiä sullekkin että kyllä se tästä

    • Työeläkeläinen 2

      Kyllä se aluksi tuntui vaikealta. Kun en ollut lähelläkään varsinaista eläkeikää. Monet halauavat eläkkeelle, kun kunto ei kestä. Minut laitettiin eläkkeelle, vastoin tahtoani. Taustalla oli esimien "valehtelu" ja pitkään kestänyt työsyrjintä ja-kiusaaminen.
      Nyt vasta monen vuoden jälkeen olen vapautunut tästä ja nautin eläkkeestä ja sen ohella osa-aikatyöstä Lipun ostaminen ei ole vaikeaa. Minut syrjäytettiin työelämästä ja sitten samat tahot puhuvat työurien pidentämisestä. Minulla lyhennettiin sittä yli 12 vuotta.

      • pppääääååååööööööööö

        Sellaista se monella on työelämä ollut. Se vaan että näitä yleistyksiä eläkeläisistä tehdään aina sen mukaan kuin olisivat työuransa suhteen saaneet köllötellä mukavissa töissään hyvällä palkalla vanhuuseläkkeelle siirtymiseen asti. Näitä tällaisia eläkeläisiä monet nuoremmat ja erityisestikkin vielä itse huonolle työuralle ajautuneet kadehtivat ja vihaavatkin, ja nämä vihaajat esiintyvät vielä yhteiskunnan tukipilareina ja näiden hyväosaisten eläkeläisten eläkkeiden kustantajina vaikka itse olisivat jossain tukityöllistettyinä. Jos sitten kuulu näihin huono-osaisempien eläkeläisten ryhmään, niin silloin taasen leimautuu halveksittavaksi köyhäksi kituuttelevaksi vanhukseksi(ja vajaavaisiksi jääneillä eläkekerttymillä myös tietenkin kelvottomaksi luuseriksi), ja tämä mielikuva tulee niistä aiempien sukupolvien vanhuuseläkeläisistä. Ennenhän meillä ei vielä edes ollut mitään työeläkejuttuja muuta kuin viroissa oleville ja joillekkin muuten parempiosaisille, ja kansalle alettiin maksaa 65v täytettyään vanhuuseläkettä joka tietenkin oli pieni mutta parempi sekin kuin ei mitään. Tällaiseksi tyypiksi sitten mielletään ne huonompiosaiset eläkeläiset. T.s. eläkeläisenä meillä leimautuu lähes poikkeuksetta tavalla tai toisella aina hyvin kielteisessä valossa ja erityisesti vielä juuri näiden y.m. itseään vähän nuorempien tyyppien ja ikäluokkien silmissä.


    • nlonlo

      noloo

    • surkea aloitus

      Jos on eläkeläinen mitäs tuosta ja ei muuta kun nauttimaan eduista

    • Korjaa oma asenteesi

      Miksi ihmeessä välität siitä, mitä toiset ajattelevat. Muuta omaa asennettasi eläkeläisiin ja hyväksy itse eläkeläiset, sen jälkeen sinulla on parempi olo. Ja ole iloinen siitä, että saatt lipun puoleenhintaan, sehän on etu eikä haitta.

    • En ymmärrä

      Halooooooooooo! Kuka sun pakottaa ostamaan eläkeläislipun?? Sä voit ihan vapaasti jatkossakin ostaa normaalin lipun ja maksaa siitä täyden hinnan, jos sua ei alennukset kiinnosta! Huh, mitä idiotismia!

      Itse jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle 50-vuotiaana, ja olen erittäin tyytyväinen kun pienen eläkkeeni turvin saan sentään junalipusta alennuksen.

      Mikä se sun ongelma siis onkaan?

      Taista olla provoilija, kun haluaisit itsekin saada halvemman lipun, mutta et siihen ole oikeutettu! Voi, voi...

    • alet kelpaisivat

      Olen vasta 61, eläkkeelle siirtymiselle en ole uhrannut vielä vakavasti ajatustakaan. Saako ne alennukset 65 vuotiaana vaikka ei olisi vielä eläkkeellä?

    • ymmärrän hyvin

      Ymmärrän täysin tuon eläkeläistunteen. Itse olen 65 v ja kaikin puolin kunnossa. Ei sitä oikein koe olevansa "eläkeläinen" , mutta kiitos jumalalle olen täysin kunnossa.

    • Helppoa'

      No jos kerta on niin hyvä eläke että alennukset kyrsii, niin anna se eläkeläislippu jollekin joka sitä oikeasti tarvitsee, ja osta itse täysihintainen lippu.

    • kohta 11-v eläkettä

      No ei todellakaan!! Minä vallan innolla odotin sitä eläkeläiskorttia.
      Ei se eläkeläiskortti ja alennukset sinusta vanhaa tee, jos et itse sitä tee.
      Olisit vain onnellinen, ettei pienistä elkkeistä tarvitse kokonaista lippua maksaa, vai saatko niin suurta eläkettä. Jos eläkeläislipun ostaminen on vaikeaa, kyllä VRlle ja Matkahuollolle voit maksaa koko lipun, niin halutessasi, vaikka oletkin eläkeläinen.

    • 6677+´8´94

      Ei nolottaa osta eläkelippua ja oikeastaan ottaa nuppiin, että Helsingin alueen matkalippu on sama hintaa kun työssä käyvälläe. Tallinnassa sen sijan alk 65 v. matkustavad vuosia ihan ilmaiseksi. Syrjäytyneeksi tunnen itseni kyllä. Entiset työkaverit ei koskaan ota yhteyttä.

      • älä odota valmista,

        Mikset ota itse yhteyttä ja mene käymään?


    • Ikä on mielentila

      Ymmärrän vallan mainiosti mistä puhut ja kerrot. En ole vielä eläkkeellä, mutta se on lähempänä kuin 50-vuotispäivä. Tai olisi, jos jäisin eläkkeelle normi-iässä, mutta en aio, jos terveyttä ja menokykyä riittää.

      Kun tässä yhteiskunnassa täyttää 50 vuotta, siirtyy automaattisesti seniorisarjaan, vaikka itse tuntisi olevansa elämänsä kunnossa, "sydämensä käyvän vielä rippikouolua" ja pärjäävänsä siinä kuin nuoremmatkin. Myös jaksavansa, koska elämä on kestävyyslaji, jossa ikä takaa monenlaista pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä ehkä enemmän kuin matkansa alussa oleville.

      Sapettaa kaikki kategoriat ja ahtaat rajat, jotka estävät ihmisiä elämästä ja tekemästä sitä, mitä mieleen juolahtaa. Miksi täällä pitäisi elää ahtaimmin ajattelevien määrein ja mukaan?

    • vielä nolompaa

      Meikäläisen pitäisi sitten varmaan suuren häpeän ja kasvojen menettämisen takia ampua itsensä saunan takana, kun olen nelikymppisenä mielenterveydellisistä syistä sairauseläkkeellä.

      Sen verran tiukka talous ettei juurikaan tule junailtua edes vaikka saa eläkeläisen alennuksen. Uimahallissa käyn kyllä. Bussiin eniten alennusta tarvitsisin, mutta sitä ei tällä seudulla saa (siis paikallisiin matkoihin). Ei saa edes vanhuuseläkeläiset.

      Kuten monet ovat jo sanoneet, niin ei niitä etuuksia ole pakko ottaa jos tympii.

    • 20-7

      Minulle tarjottiin eläkeläislippua eräässä paikassa, mutta jouduin kertomaan etten ole vielä eläkeläinen, vaikka olenkin 60 vuotta jo täyttänyt. Olisin mielelläni alaennuksella mennyt, mutta milläs todistat. Ei haittaa, vaikka luulevat eläkeläiseksi, minä vaan mennä porskutan työelämässä ja nostan ihan kohtuullista ansaittua palkkaa. Toisaalta voin tarpeen tullen tekeytyä hyvin huonokuntoiseksi ja odottaa palvelua nuoremmilta:)

    • oldiesbutgoldies

      Jo on taas murheet . Jos se niin vaikeaa on , osta normilippu.

    • pitovaikeus

      Sää oot varmaan tehnyt töitä itteltäsikin salaa ja senkin varmaan Jouluna ja Juhannusaattona kun et mistään ole kulununna etkä vanhennunna. Hmm. Ja sama linja jatkuu sinulla varmaan ruokakaupassakin kun olet noin tunnollinen ja selvää johtaja ainestakin.

    • Huh huh

      Sehän se "mielentila", muttei mitään muuta! Biologisesti ei ole enää mitään merkitystä. Mihinkään ei enää tarvita, duunia saat vaan painaa, vaikka fysiikka pistää vastaan, mutta kun ikää vaan pidennetään, niin mitä voi tehdä. Ns. eläkeikä karkaa koko ajan kauemmaksi! Muuta et duunin lisäksi jaksa "harrastaa". Viikonloput menee edellisestä viikosta toipumiseen ja jaksamiseen seuraavalla viikolla jne.

      Ai kauheeta, mitä kituuttamista!

      • Se on faktahomma

        Kannattaisi varmaan kokeilla, miten paljon se "harrastus" virkistäisi. Niin ruumista kuin varsinkin mieltä.


      • Huh huh

        AI, kauheeta, kun vielä keksis sen ilmasen virkistävän "harrastuksen", mitä yksin harrastaisi!


      • Asennoidu oikein
        Huh huh kirjoitti:

        AI, kauheeta, kun vielä keksis sen ilmasen virkistävän "harrastuksen", mitä yksin harrastaisi!

        Ylös, ulos ja lenkille. Ei maksa mitään. Ainakaan periaatteessa. Miksi harrastuksen muuten pitäisi olla ilmainen? Ei kaikkeen tekemiseen ja menemiseen tarvita mahdottomia summia ja itseensähän siinä satsaa.


      • Huh huh
        Huh huh kirjoitti:

        AI, kauheeta, kun vielä keksis sen ilmasen virkistävän "harrastuksen", mitä yksin harrastaisi!

        Niin sano naapurin rouvakin, kun duunista tulin, että näytät väsyneeltä ja lenkki tekis hyvää! Tosin olin ulkoillut ja lenkkeillyt työpäivän aikana kuusi tuntia, ettei lenkkeily ja ulkoilu enää kiinnosta vapaa-aikana! Liikuntaa ja ulkoilua tulee duunin puolesta välillä ihan liikaakin! On koivet maitohapoilla ja lihakset kireenä, että lepo tekee terää.

        Enkä oikein ymmärrä koko "harrastusta"! Mikä on "harrastus"? Miten satsaa itseen, jos "harrastaa"? Mitä ihmiset "harrastaa"?


      • Kokeile piruuttasi
        Huh huh kirjoitti:

        Niin sano naapurin rouvakin, kun duunista tulin, että näytät väsyneeltä ja lenkki tekis hyvää! Tosin olin ulkoillut ja lenkkeillyt työpäivän aikana kuusi tuntia, ettei lenkkeily ja ulkoilu enää kiinnosta vapaa-aikana! Liikuntaa ja ulkoilua tulee duunin puolesta välillä ihan liikaakin! On koivet maitohapoilla ja lihakset kireenä, että lepo tekee terää.

        Enkä oikein ymmärrä koko "harrastusta"! Mikä on "harrastus"? Miten satsaa itseen, jos "harrastaa"? Mitä ihmiset "harrastaa"?

        Jos "koivet ovat maitohapoilla ja lihakset kireenä" niin kiireen vilkkaa "Huh huh" -hyvä jumppaan tai salille, jossa joku opettaa sulle venyttelyn salat ja jumpan juuret. Vasta sitten levosta on jotain hyötyä.

        Harrastus tarkoittaa sitä puuhaa, jota sinä teet henkesi hyväksi, mielesi iloksi ja elämäsi kevennökseksi. Usko pois ja vaikka vain huviksesi, että se kannattaa.


      • Huh huh
        Huh huh kirjoitti:

        Niin sano naapurin rouvakin, kun duunista tulin, että näytät väsyneeltä ja lenkki tekis hyvää! Tosin olin ulkoillut ja lenkkeillyt työpäivän aikana kuusi tuntia, ettei lenkkeily ja ulkoilu enää kiinnosta vapaa-aikana! Liikuntaa ja ulkoilua tulee duunin puolesta välillä ihan liikaakin! On koivet maitohapoilla ja lihakset kireenä, että lepo tekee terää.

        Enkä oikein ymmärrä koko "harrastusta"! Mikä on "harrastus"? Miten satsaa itseen, jos "harrastaa"? Mitä ihmiset "harrastaa"?

        Niinpä, mutta aina sitä salia ja jumppaa! Ehkä sitten, kun joskus jättää työelämän, että jaksaa ja saa niitä halvempia eläkeläislippujakin! Nyt ei kyllä innosta, eikä fyrkat riitä! Koko elämä yhtä liikuntaa ja ulkoilua! Toisia se liikunta virkistää, mutta itseäni väsyttää. Viimeksikin salilla kaksi kertaa viikossa duunin jälkeen käyneenä, meni loppuilta väsyneessä koomassa.

        Mikä hitsi se on se sellainen "harrastus", mistä saa kuvaamasi kiksit? Eläkeläishinnalla :-)


      • Ajatuksesta se alkaa
        Huh huh kirjoitti:

        Niinpä, mutta aina sitä salia ja jumppaa! Ehkä sitten, kun joskus jättää työelämän, että jaksaa ja saa niitä halvempia eläkeläislippujakin! Nyt ei kyllä innosta, eikä fyrkat riitä! Koko elämä yhtä liikuntaa ja ulkoilua! Toisia se liikunta virkistää, mutta itseäni väsyttää. Viimeksikin salilla kaksi kertaa viikossa duunin jälkeen käyneenä, meni loppuilta väsyneessä koomassa.

        Mikä hitsi se on se sellainen "harrastus", mistä saa kuvaamasi kiksit? Eläkeläishinnalla :-)

        Sitä en osaa sulle sanoa, koska se ei sinulle varmasti ole sama kuin mulle. Katsele ja kuuntele sisintäsi, mitä se tahtoisi ja halajaisi kaikista eniten tehdä. Unohda raha kokonaan tässä kohdassa, mieti vain mielitekojasi, unelmia, toiveita, menneitä ja tulevia ... Jos liikunta ei nappaa, kannattaisi ehkä miettiä henkisen puolen anteja, kultturellempeja aiheita.

        Kun saat jutun selville, aloitat matkan sitä kohti vaikka miten pienin askelin. Säästämällä tai vain päättämällä, ottamalla asiasta / aiheesta selvää, ajatustyöllä, olipa tapa mikä tahansa, juttu tulee lähemmäs joka kerta, kun sitä funtsaat ja siihen voimavarojasi käytät. Onnea matkaan.


      • Huh huh
        Huh huh kirjoitti:

        Niinpä, mutta aina sitä salia ja jumppaa! Ehkä sitten, kun joskus jättää työelämän, että jaksaa ja saa niitä halvempia eläkeläislippujakin! Nyt ei kyllä innosta, eikä fyrkat riitä! Koko elämä yhtä liikuntaa ja ulkoilua! Toisia se liikunta virkistää, mutta itseäni väsyttää. Viimeksikin salilla kaksi kertaa viikossa duunin jälkeen käyneenä, meni loppuilta väsyneessä koomassa.

        Mikä hitsi se on se sellainen "harrastus", mistä saa kuvaamasi kiksit? Eläkeläishinnalla :-)

        Kiitos matkantoivotuksesta, ei nyt ole mitään unelmia tai haaveita harrastuksiin liittyen. On ihan tarpeeksi funtsattavaa, että mitä sitä tekisi työkseen, että jaksaisi tehdä ainakin eläkeikään asti! Siinä sitä on harrastusta kerrakseen!


      • Mielikuvittele
        Huh huh kirjoitti:

        Kiitos matkantoivotuksesta, ei nyt ole mitään unelmia tai haaveita harrastuksiin liittyen. On ihan tarpeeksi funtsattavaa, että mitä sitä tekisi työkseen, että jaksaisi tehdä ainakin eläkeikään asti! Siinä sitä on harrastusta kerrakseen!

        Työ tai harraste, löytymistavat ovat ihan samat. Turha kiristellä pantaa väkinäisellä fundeeramisella, se ei tuota ainakaan hyvää tulosta. Haaveile ja uneksi, myötäile, kuuntele sisikuntaasi, siitä se ajatus lähtee ...


      • Huh huh
        Huh huh kirjoitti:

        Kiitos matkantoivotuksesta, ei nyt ole mitään unelmia tai haaveita harrastuksiin liittyen. On ihan tarpeeksi funtsattavaa, että mitä sitä tekisi työkseen, että jaksaisi tehdä ainakin eläkeikään asti! Siinä sitä on harrastusta kerrakseen!

        Haaveet ja unelmat eivät vaan elätä ja vievät turhaa energiaa, jos eivät ole mahdollista toteuttaa. Pidän toteutuneista haaveista ja unelmista ja niihin pyrin.

        Aurinkoista päivää :-)


      • Sinnikäs sissi
        Huh huh kirjoitti:

        Haaveet ja unelmat eivät vaan elätä ja vievät turhaa energiaa, jos eivät ole mahdollista toteuttaa. Pidän toteutuneista haaveista ja unelmista ja niihin pyrin.

        Aurinkoista päivää :-)

        Luin jostain: jos ei ole haaveita ja unelmia, olet ehkä olemassa, mutta elossa sinä et ole. Tarkoittaa, että niillä on taipumusta voimauttaa, kantaa ja viedä eteenpäin, ei suinkaan tuhlata energioita.


      • Huh huh
        Huh huh kirjoitti:

        Haaveet ja unelmat eivät vaan elätä ja vievät turhaa energiaa, jos eivät ole mahdollista toteuttaa. Pidän toteutuneista haaveista ja unelmista ja niihin pyrin.

        Aurinkoista päivää :-)

        Ihminen on niin hyvä selittäjä ja jos jollekin sopii haaveet ja unelmat, niin ok ja tuntee vielä olevansa elossa, niin ok. Itse pyrin toteuttamaan ne haaveet ja unelmat, mitä niistä muuten on hyötyä, jos aika kuluu haaveillessa. On sitten, mitä mahdollisella eläkkeellä muistelee ;-)


      • Hoh-hoijaaa
        Huh huh kirjoitti:

        Ihminen on niin hyvä selittäjä ja jos jollekin sopii haaveet ja unelmat, niin ok ja tuntee vielä olevansa elossa, niin ok. Itse pyrin toteuttamaan ne haaveet ja unelmat, mitä niistä muuten on hyötyä, jos aika kuluu haaveillessa. On sitten, mitä mahdollisella eläkkeellä muistelee ;-)

        Jooo, ihminen ymmärtää oikein tai väärin tai sitten oikein väärin eikä sille kukaan mahda mitään vaikka olisi kuinka hyvä selittäjä.


      • ||||
        Huh huh kirjoitti:

        Haaveet ja unelmat eivät vaan elätä ja vievät turhaa energiaa, jos eivät ole mahdollista toteuttaa. Pidän toteutuneista haaveista ja unelmista ja niihin pyrin.

        Aurinkoista päivää :-)

        @huh huh

        Eli olet haaveillut ja unelmoinut, koska noin sanot.


    • Iloisesti eläkkeelle

      Älä halveksi eläkeläisiä. Ja jos nolottaa, ei kukaan kiellä ostamasta lippua täydellä hinnalla. Osta lippu vaikka netistä, niin voit sen tehdä täysin yksityisesti. Ongelmasi taitaa olla jossain muualla kuin lipunostossa.

    • sinultako pois?

      Olen seurannut esim. tätä keskustelua ja ainut ajatus tästä oli se, että kyllä kanssamatkustaja ym on ihan säälittävän KATEELLINEN kaikesta mikä osuu viereiselle ym. Kaikki te tulette vanhaksi, sairaaksi, jolloin oikeus alennulippuun on myös kohdallanne. Vanhuuseläke, työkyvyttömuuseläke ja jopa kuntoutustuki antaa oikeuden alennukseen VR ja matkahuollon matkoihin. Ja jos niitä itse tulen tulevaisuudessa käyttämään, niin annan palaa, olen oikeutettu siihen. Onhan kansalaiset suuressa määrin ottamassa vastaa asumistuen ym. tukiaisia, vai panetko vastaan niissäkin? Onko kaveri tyhmä ja yksinkertainen kun ottaa asumisen turvaksi asumistuen? Aivan sama, oli se sitten kysymys elämää, asumista, matkustamista helpottavista alennuksista, käytä ihmeessä etuudet hyväksesi. Eipä tuota alennusta matkustamiseenkaan saa ihan ilman perusteita, ei.

    • vanha ja vireä

      Mietipä, miten elämäsi on muuttunut 40. ikävuoden jälkeen. Moni 70-, 80- ja jopa 90-vuotias jatkaa normaalia elämää ja aktiviteetteja. (Ihon rypistyminen riippuu geeneistä ja hoidosta. Kosteusvoide on estänyt monien kurtistumista.)

      Jos ihminen saa elää suhteellisen terveenä, tuskin hänen elämänsä kovin paljon muuttuu eläkeiässä. VAIN velvollisuudet vähenevät ja vapaa-aika sekä valinnanvapaus lisääntyvät. Harvoin voi arvota ihmisen ulkonäön perusteella, onko hän 30- vai 60-vuotias. :)

      MIKSI S I N Ä nimittelet rumasti eläkeläisiä?

    • joo-o

      Senkun maksat vaan täyttä hintaa, ei kukaan pakota käyttämään alennuksia. 30 kymppiset, eli 300 vuotiaat ovat kieltämättä yleensä aika heikossa kunnossa...

    • puhdista homeiset

      Miksi korvasi ovat homeessa? Ne kannattaisi varmaan puhdistaa.

    • pöllö

      Älä pyydä alennusta, ei se ole velvollisuus. Ja mene töihin tai tee itsemurha, kun on niin vaikeaa.

    • stadin kolli.

      Kun on noin vaikeaa ja tekee kipeetä ostaa halvempi lippu, niin osta täysi hintainen lippu. Voihan se jopa helpottaa.

    • ramavit

      Osta vaikka tuplalippu jos sulla ylimääräistä rahaa eläkä valita!

    • hk,

      maksa sit täysi hinta mitäs vatitat ,,mee töihin ,jos et osaa nauttia elämästä,,häilä niin kuin heikopäinen ja näytä muille että olet vasta kolmekympinen,,kyl ne uskoo sinua,,

      • syynä.masennus

        MINÄ OSTAN ELÄKELIPPUJA AINA VAIKKA OLEN VASTA 22 VUOTIAS


    • pääsiäistipu

      Minulle kelpaisi matkaliput puoleen hintaan, mutta olenkin "vain"

      pitkäaikaistyötön eli maksan kaikestä täyden hinnan. Anna vaan

      minulle se säästämäsi ylimääräinen raha...

    • Ei ihmeempätä

      No hyvä ihminen maksa se normaali hinta.

    • voihan1

      No,
      Mitäs pyysit mitään eläkeläisalennuksia jos kerran on noin vaikeaa.

    • papparainen101

      Moi!
      voithan ostaa normaalihintaisen!
      Kun junassa annoin konnarille eläkeläislipun, katsottuaan sitä ja minua - pyysi nähtäväkseen eläkeläiskortin.
      Olin mielissäni, minua luultiin nuoremmaksi!
      Pisteet konnarille!

    • isot on murheet

      Ostappa sitten pulettisi normaalikinnalla.

      Kyllä on jollain isot murheet.

      Mene vaikka vanhennusleikkaukseen, jos sitten nolottais vähemmän!

      Mitä siellä fyssarilla juokset jos olet paremmassa kunnossa kuin kolmikymppiset?

    • oma kyyti paras kyyt

      en matkusta koskaan junalla !

      mitäs siihen sanotte.

      • ----

        Mitä siitä, et ole ainoa.


      • pasilasta

        Meitä riittää joka junaan....ja asemalle.


    • hullunkuriset perhee

      No osta normaali lippu, ja mieti sitten miljönääri Nalle nostaa maataloustue sivubisnekseensä ja sinä niitäkin maksat veroistasi, käyttäkää hyvät ihmiset järkeänne...

    • Hyväksy itsesi

      Naurettavaa höperyyttä.

      Vanhuus ei tule yksin.

      • Naura vaan itsellesi

        Ikä kertyy kaikille, mutta toiset ovat vanhoja jo alta viidenkymmenen ja toiset eivät tunne itseään vanhoiksi vielä 80 - 90 vuotiainakaan. Osaatko arvella, mikä tähän on syynä? Se ei ole höperyys eikä sekään, ettei ihminen tietäisi ja tuntisi kaikki iän mukanaan tuomat asiat ja haasteet.

        Sen verran voin auttaa ja valaista, että kaikilta 100-vuotiailta löytyy sellainen yhdistävä tekijä, piirre, jolla sinne sataseen pääsee.

        Esim. minä kyllä hyväksyn itseni ja ikäni, mutta ympäristö ei millään halua hyväksyä sitä, että en elä ja ole niin kuin viittä vaille eläkeläisen jonkun joutavan säännön mukaan pitäisi.


    • ylpeä eläkeläinen

      EI ole ollut koska en ole TYHMÄ

    • kurttunaama

      Itse sinun on annettava alennuksiin oikeuttava "eläkelläisalennuskortti". Turha valittaa. Vai paljastaako ulkonäkösi ikäsi, kun kysyvät sitä ja sinä ahneuksissasi annat.
      Hyväksy vain ikäsi..... tai hankkiudu työhön!!!!

    • VIISAS

      Voi v.ttu s..tana p.r.ele j...lauta h.lvetti oot kyl TYHMÄ.

    • sitä saa mitä tilaa

      voithan sinä maksaa koko hinnan,ei sitä pakko ole alennusta ottaa...

    • Eipä ole kokemusta eläkkeellä tai sairaseläkkeellä olosta, kun en ole sillä ikinä ollut!

      Jos olet nuori sairaseläkeläinen, olet todennäköisesti melko sairas!

      Tämä aloitus kyllä vaikuttaa HUONOSTI LAADITULTA PROVOLTA!

      • hei luulialei

        Oli tai ei ollut, ihan hyvin voisi olla tottakin.

        Voihan täällä LUULLA kaikkia aloituksia provoiksi.


    • ...

      itse pääsin 35 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle ja en häpea matkustaa junalla eläkeläishinnalla.Sitä paitsi kun ostaa lipun etukäteen niin eihän ihmiset tiedä sitä että on eläkkeellä.ja omista vr:n eläkeläiskortin.

    • eläkeläinen

      Jumankekka! Kaikesta ihminen jaksaa valittaa. Olen terve ja nuorekas, mutta alennuslippu maistuu, olen se ansainnut.

      • Muori 2

        Elämä ei ole yksinkertaista vaan kaksinkertaista. Kun on järki ja tunteet.


      • Monta eri puolta
        Muori 2 kirjoitti:

        Elämä ei ole yksinkertaista vaan kaksinkertaista. Kun on järki ja tunteet.

        Sanoisin, että elämä on sangen moninkertaista - kaikille muille paitsi yksinkertaisille.


    • kaikkee sitä

      oletko kokeillut vaikka

      lasten lippua jos vaikka ikä ja äly kohtaisivat

    • wertyu

      Nautit eläkealennuksista ja siitä ettei tarvi joka päivä raahautua kahdeksaan töihin, piste

    • elämänilo

      :) No käytä nyt vain suosiolla ne alennukset, sitähän varten ne ovat että eläkeläisen tulot ovat pienentyneet, hölmöä antaa olla ja rahoittaa jotain puljua mistä nyt lippusi osteletkin.
      Ei siitä kukaan mitään ajattele, mitä ostat, ei arvostele kuntoasi eikä muutenkaan ehdi kiinnittää sinuun sen ihmeemmin huomiota! Ja oikeasti, mitä väliä sillä on?
      Nauti vapaammasta olosta, jonka olet hyvin ansainnut oltuasi olemassa niin pitkään ja saatuasi paljon aikaan. Hienoa, että sinulla on mahdollisuus vielä moneen -m utta valitettavasti 3-kymppistä se ei sinusta tee.
      Mietipä että monella elämä on ohi jo kolmen kympin aikaan, joskus jopa aiemmin ja itse olet ehtinyt elää sen jo pariin kertaan, kenties vielä kerran lisää.
      Suuntaa ajatukset tulevaan ja mitä kaikkea hauskaa vielä voit tehdä - se on nyt tai ei koskaan!

    • reppanat

      Miksi ostat alennuksen , jos itsetuntosi ei ole aikuisen niin maksa täysitaksa

    • Kärttyinen....

      Matkani on Riihimäki - Rovaniemi kuljen usein..... ostin eläkeläislippuja VR:ltä HETKEN, kunnes tajusin.... hinta ei ollutkaan enää -50 prosenttia normaali hinnasta? VR oli ottanut käyttöön "ruuhkajunat" jotka ovat kalliimpia vaikka ovatkin puolityhjiä...
      Lisäksi paikkalippu annettiin eläkeläiselle aina "tolpan takaa" vaikka olikin ikkunapaikka, myös nenä päin seinää paikkoja esiintyi.... minäpä suutuin ! Aloin lentämään "punanokkaisella", edes finski ei kelvannut enää..... suomalainen kusettaa aina suomalaista kun ei muuta osaa.... nyt lennän halvemmalla kuin VR:llä koskaan.
      Mutta tämä koskee vain "punanokkaisia" koneita, edelleenkin VR:llä ja Finskillä on joku suunnitelma eri lähtöajoille ja suomalainen kusetetaan.......Riihimäeltä menen Helsinki-Vantaalle Paunu Expressillä PUOLEENHINTAAN !
      Pitäkää "ruuhkajunanne ja sinivalkoiset siivet" nimittäin NYT suomalainen kusettaa suomalaista ;)))) ja vielä eläkeläinen !

    • hoitsu...

      52-vuotiaana kerran pitemmälle reissulle bussilippua autosta maksaessani ,kun kuljettaja kysyi onko alenuuksia, sanoin olevani eläkeläinen.Meni täydestä, eläkekorttia ei tietenkään ole , koska olen täysillä työelämässä, mutta niin vaan bussikuski uskoi kysymättä mitään kortteja.......
      olen hoikka, ja pukeudun nuorekkaasti, mutta ilmeiseti tuon itseäni vanhemman kuskin mieestä olin jo ikäloppu.....Kitos vain hyvästä matka-alesta, eikä hävetä yhtään.:)

      • Öhkis

        Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 56 v ja kun sain työeläkekortin niin iloisin
        mielin läpsäytin kortin VRn lipunmyyntitiskille ennen kuin edes kysyttiin että
        onko alennuksia. On mahtavaa olla eläkkeellä, kyl sitä on tarpeeksi saanut
        töitä tehdä ja maksaa työeläkemaksuja!


    • toimii ja kestävä 60

      totta totta , minullakin on samaa kuin ko. NOLOA kirjoitti..ainakin toi "nuoruus" on mullakin ja tämä eläkealenn. , sitäkään ei tule aina käytettyy pienissä ostoksissa . Voin kyllä sanoa että parempi kondis on nyt kuin 30 vuotiaana ja kaikin puolin ! että TYKKÄÄN ! hyvä aloitus ,kuin itse ajateltu ..jeee !!

    • Millitön

      Itse olen sairauseläkkeellä enkä ole vielä kun viisissäkymmenissä.,mutta sairauteni on sitä laatua että ei tiedä mikä päivä on viimeinen. Ostan aina lipun netistä valmiina joten ei tarvitse selitellä.Mutta ei mielestäni kannata hävetä olla eläkeläinen sillä ajattele että olet tehnyt työsi tälle planeetalle ja olet kadehditun vapaa kaikesta työhön liittyvästä. Ja sitäpaitsi eläke on ansaittu ihan työllä eikä lusmuilulla ja siitä tulee olla ylpeä.
      Mieheni on edelleen työelämässä ja eläkeikään on vielä vuosia. Hän alkaa olla jo poikki jokaaamuiseen heräämisen aikaisin ja töihinlähtöön ja odottaa eläkkeellepääsyä. Työpaikalla on nuoria töissä yhä enemmän ja heidän tahtiin tehdään ,jopa nuo vanhemmat ihmiset,töitä ja ei voi olla lusmuilemassa kun aletaan heti narista jos vähän hidastelee tai aikaa menee enemmän. Se vasta kuulemma hävettääkin kun voimia ei ole enää töihin. Ole ylpeä saavutuksestasi älä häpeä sitä.

    • EVVk

      olen ollut eläkkeellä yli kymmenen vuotta, enkä toistaiseksi vielä ole eläkeläisetuja kysellyt. en tiedä edes mihin olen oikeutettu, EVVK

    • klsfkks

      Se on korvien välissä. Tunteesi juontaa omista asenteistasi/ajatuksiasi eläkeläisyyttä kohtaan ja kaikkea mitä siihen liittyy. Sanotaan ettei ikä merkitse vaan kunto eli hyvässä kunnossa voi olla hyvinkin iäkkäänä. Se mitä kerrot puhuu selkeää kieltä siitä miten ihmisiä arvostetaan=asenteet. Suomessa on myös nuoria eläkeläisiä mitä erilaisimmilla syillä. Jännä miten esim. harmaat hiukset liitetään eläkeikään. Kuitenkin toiset harmaantuu aikaisemmin kuin toiset. Sitten ne pitää peittää väreillä ettei vaan näytä vanhalta.

      • eenokki

        On luonnollista ja tervettä, että on kohtuullisen noloa, jos joutuu ottamaan enemmän kuin antamaan - no koskaan ei tuloistani ole mennyt veroihin kuin alle puolet, ja harvoin sitäkään. Mut paikalleen ei saa jämähtää, jos muita vaihtoehtoja on. Kuka tietää, etteikö satu tilaisuus, jolloin voi olla tiedoillaan hyödyksi, niinkuin isoisänikin oli minulle. Harmi, etten perinyt häneltä mahdottoman hyvää muistia, mutta kuitenkin voin pohdiskella sitä, mikä oli sen takana, kun ainoastaan tätini oli saanut sen perintönä. Syitä voisi olla luomuruoka, Raamatun tuntemus, runsas liikunta raittiissa ilmassa, ei myrkkyjä, kuten alkoholi ja tupakka, kohtuullisuus myös ruuan suhteen ja rehellinen, mutta mahdollisuuksien mukaan positiivinen ja huumorintajuinen suhde kaikkeen. Mut eletään, iloitaan terveesti ja muistetaan hyvällä niitä, jotka työllään, rukouksillaan ja sitkeydellään nostivat tämän maan kukoistukseen, vaikka nyt onkin liikaa velkaa ja melkein tuhat miljardia ties missä. Kootaan aarteita Taivaaseen!


    • Muori 2

      Ei ole kysymys lipun hinnasta vaan siitä että joka kerta havahdut siihen että
      olet vanha. Juuri kun olit unohtanut olevasi vanha ja laittanut itsesi tällinkiin
      niin joudut sanomaan että eläkeläinen, se pudottaa aina totuuteen. Ihmisen mieli kun on nuori vaikka keho rapistuu. Kyllä se elämän loppuminen taitaa kummitella
      edessäpäin ja raihnaisuus. Jokin loistokkuus ulkoisesta olemuksesta häviää,
      se vaikuttaa itsetuntoon heikentävästi.

      • Onneksi olkoon. Sinulla saattaa olla monta kymmentä vuotta aikaa päivitellä omaa vanhuuttasi ja kuoleman odottelemista. Ellet itse hyväksy ja arvosta itseäsi,miksi muutkaan niin tekisivät?

        Luulen, että useimmat eläkeläiset nauttivat elämästään. He liikkuvat ja toimivat tasa-arvoisina muitten ihmisten kanssa. Ikä on vain numeroita. Iloitaan kaikesta hyvästä, mitä elämä meille tarjoaa. - Mietitään ikää ja iloitaan edelleen vielä 30 vuoden kuluttua, jos askeleemme edelleen nousee.

        Olin äskettäin upean, kauniin naisen 90-vuotispäivillä. Hän säteili iloa, viehätysvoimaa ja positiivista energiaa, eikä väheksynyt itseään millään alueella. Muistelimme vanhoja, kun hänen muistinsakin toimii uskomattoman hyvin.
        Hän arveli olevansa jo vanhus, vaikka useiden määritelmien mukaan hän on edelleen vanha ihminen. ;)

        Toivon, että suomalaisetkin oppisivat arvostamaan vanhoja. Mihin se arvostus on viime vuosina kadonnut?


    • sadepisara

      Kaikesta sitä purnataan, kun on vanha on vanha, se pitää hyväksyä. Näkyyhän se päällepäinkin vaikka itsestä kuinka tuntuis että on nuori vielä. Se ihmisen mieli tekee tepposen kun se on aina se tytönhupakko tai pojan kloppi, joka se joskus nuorena oli. Eihän se luonne paljon muutu mutta ihmisen ulkonäkö muuttuu kokoajan. Peilistä sen näkee, että kannattaa katella joskus. Kaikkihan me vanhenemme vaikka olemme alussa vauvoja.

      • O - O

        VALOKUVA on hyvä ja melko luotettava väline omaan ulkonäköön tutustumisessa. Käsittelemätön kuva ei valehtele ja voi avata "nuoren näköisen" vanhan ihmisen silmät. Suosittelen!

        Pasikivan otattamista en suosittele, koska se saattaisi olla liian suuri järkytys.


    • eenokki

      Jäiin eläkkeelle muutama vuosi virallisen eläkeiän jälkeen, vaikka kuntoni oli juuri silloin melko hyvä, sillä Jumala oli parantanut mm. päänsäryn, vatsan, munuaiset, sydämen..., ja muita pienempiä, eikä työ ollut enää jatkuvaa tuskan kanssa kisaamista. Pelättävissä oli kuitenkin, että pätevä ja kunnollinen parikymppinen saattaisi häipyä muille markkinoille, ellei saisi melko todennäköisesti uutta virkaa. En halunnut sellaista tapahtuvan, sillä työ oli minusta merkityksellistä, vaikka isänmaallisuus olikin kovin huonossa kurssissa ja olisihan eläkkeenikin kertynyt suuremmmaksi vuosien myötä. Ajattelin perustaa yrityksen, josta olin haaveillut jo 8 -vuotiaana. En onnistunut, sillä en halunnut otta enempää velkaa, ettei sitä jäisi tuleville polville. Olen näet edelleen sitä mieltä että rehellinen köyhyys on parempi kuin vähänkin luihu varallisuus ja työtä on aina 1000x enemmän kuin pystyy tekemään. Alan varmaan olla pian entinen, sillä alan olla kiitollinen siitä, että ehdin olla monessa mukana: pienenä risujen keruussa, veden kannossa, ahoksen puinnissa, heinätöissä, (pari mottia halkoja oli isoveljen kanssa yhteinen urakka kun olin 6 - ei siis mitään ´akkojen hommia´) kalassa ym. Jossain vaiheessa häpesin kertoa, että olin ollut näin ´primitiivissä´ töissä, mutta nyt olen niistä ylpeä, sillä ilman sitä sitkeyskoulutusta, mikä niissä tuli ´kaupan päälle´, äheltäminen tuhannesosamillien, ja muiden hiustenhalkomisten kanssa olisi voinut olla vielä työläämpää.
      Arvostukseni oli kuitenkin melko hyvin kohdallaan, sillä kolme niistä, joiden palvelukseen olisin halunnut mennä, jos olisin ollut viisas, näkyi nyt olevan akateemikkoja! Enkä sitäkään jaksa enää surra, että IBM aikanaan joutui laittamaan meitä viimeksi tulleita ulos, kun O. Palme oli kritikoinut USA:n Vietnamin politiikkaa pohjoismaisen suorasukaisin sanankääntein.
      Tänään iloitsen pääsiäisestä ja muistakin päivistä. Siteeraan myös Veikka Gustavssonia, joka vastasi kysymykseen mikä on parasta juuri tänään: "Se, että on elossa"!

    • Varsinaisia hupsuja. Miksi ihmeessä iso joukko eläkeläisiä KUVITTELEE näyttävänsä vähintään 20 vuotta itseään nuoremmalta???? Oikeasti?

      Miksi emme voisi iloita siitä, että olemme edelleen hyväkuntoisia, eikä terveen 65-vuotiaan elämään ole tullut juurikaan rajoituksia? Olemme henkisesti ja fyysisesti täydessä iskussa tai ainakin toimintakuntoisia. Miksi emme iloitsisi siitä, että voimme itse päättää omasta ajankäytöstämme? Tulovirta jatkuu, vaikka emme tekisi mitään, ja voimme lomailla aina kun haluamme. Jne. Jne.

      Mitäs me? Onnelliset hyväkuntoiset ja hyvätuloiset eläkeläiset! Me olemme ansainneet omat eläkkeelle.

      Ehdotus aloittajalle: Nosta pää pystyyn, iloitse ja ole ylpeä itsestäsi. Elämä jatkuu ja aktiivinen, toimintakykyiselle ihmiselle löytyy monenlaista kysyntää, muttei pakkoa!

      Aurinkoista kesää ja hyviä hetkiä meille kaikille!

      • eppu2

        Siinä tuli asiaa.


    • pääsiäistipu

      ihan vaan reippaasti ostat lippusi täyteen hintaan, niin tunnet itsesi "hyväksi ihmiseksi"!!

    • kukaan ei uskos?????

      tuo minuakin yli kuuskymppistä ihan huvittaa kun on joitakin jotka luulee itseään nuoren näköseksi, ja vielä sanovat sen ääneen..

    • TympiiNytJo

      Hehe. Ikää on karvan verran alle 40 ja kyllä, tunnen itseni ikälopuksi. Kävin tässä vähän aikaa sitten työhaastattelussa IT-alalle ja kyllähän se tuli selväksi, että olin ns. "yli-ikäinen", kun ne muut olivat jotain 20 . Ei siinä paljoa painaneet hyvät paperit yliopistosta.

      Pitänee kai alkaa harkita yksityisyrittäjyyttä ihan vakavasti. Jos vaikka perustaisi yrityksen, joka _EI_PALKKAA_NUORIA_, vaan ikäraja olisi sopivasti jokin 45 tjsp. Alkaa nimittäin pänniä tämä sallittu ja löperö meno ihan ilmiselvän ikärasismin kohdalla.

      Suomessa ikä todellakaan ei ole pelkkiä numeroita. Sama on treffeillä; kyllä on vaikea saada edes vuotta, paria nuorempaa treffeille ja varsinkin tuo neljällä alkava luku leikkasi yhteydenottoja reilusti. Ikään kuin olisit vanhentunut yhdessä yössä nuoresta aikuisesta keski-ikäiseksi.

      • pppppppppååååååååååå

        Jo kauan sitten aikanaan kun en saanut mitään siihen astistisia koulutuksiani vastaavaa työpaikkaa niin hain elektroniikkakursseille. Noilla kursseilla meni 2 vuotta ja olin jo 27 kun sieltä valmistuin. Kyllä siinä sai sen lajin työpaikkoja yrittäessä kokea olevansa työnantajille jo liian vanha, melkein suoraankin se sanottiin. No se oli tuolloin vielä niinkin että ylipäätänsä mitäänkään kunnollista työuraa alkoi olla vaikea saada enää alkuun 3-kymppiä lähestyessä. Pienipalkkaisiin aika paskahommiin siitä päädyinkin missä sain olla 20 vuotta kunnes tulin viimeisestä pitkäkestoisesta työsuhteesta isosta firmasta saneeratuksi kortistoon nelikymppisenä pahimmassa keski-iässä. No olen sittemmin sentään onnistunut vähän spekuloimaan omin päin sijoitusjuttuja, muuten ei olisi muuta tiedossakaan kuin indeksijäädytyksillä hupeneva jo alkuunkin vajaaksi jäänyt pieni eläke.
        Myös noiden nais-ja treffijuttujenkin osalta se todellakin on niin, että naiset meillä tosiaankin pitävät ainakin 5 vuotta itseään vanhempaa miestä itselleen ikänsä vuoksi jo aivan liian vanhana, ja mieluummin enemmän vaan itseään vähän nuorempiakin miehiä naiset hakevat, eikä varsinkaan kolmekymppinen mies jolla ei parisuhdetaustaa kelpaa enää alkuunkaan juuri minkäänlaisillekkaan tai ikäisille naisille. Tämä asia ei kyllä ole ollut itselleni enää ajankohttainen pitkään aikaan kun olen jo sen verran vanha. Mutta juurikin tästä syystä joskus siinä jo 3-4 kympin välillä aloin katsoa, että ei enää kannata yrittääkkään ainakaan mitään asiallisen näköistä naista itselleen ja sen kanssa perheen perustamista.


    • Keppiä aloittajalle

      Mitä teiän päässä liikkuu,ajatelkaa oikeita asioita tai menkää neurologille valittamaan

    • Eläkeläsisiä on monenlaisia. Esim.
      A: Tein 50 vuoden työuran jona aikana maksoin eläkekassaan rahaa ja nyt se maksaa niitä mulle takaisin.
      B: Lehdestä lukee usein uutisen. 25 vuotias eläkeläinen ajoi tänä vuonna kymmenennen kerran humalassa varastetulla autolla ilman ajokorttia
      C: jne

      • 44455566666666222222

        Jos tosiaankin 50 vuotta on katkeamatonta työuraa takana niin kyllä siinä kuuluu onnekkaisiin ja hyväosaisiin, näin vaikka sitten pienellä palkallakin olisi ollut. Mutta onhan näitä, eikä yksin superkarttumalla jossain vihreällä oksalla viroissa kissanpäivillä löhöneitä, vaan vaikkapa jonain sähköasentajana aloittaneita ja siitä kenties oman firmankin perustaneita ja vielä eläkeiän saavutettuaankin näitä töitä jatkaneita. Tosin nyt monet kuusikymppiset ovat voineet tehdä hyvinkin töitä jo 10-12 vuotiaasta vaikkapa maaseudulla maataloissa, ja jos näitä työuraksi laskee niin saa siitä monta vuotta ylimääräistä, mutta näistä töistä ei ainakaan mitään eläkkeitä ole karttunut.
        Se on vähän sellaista että näitä eläkkeitä ja myös näitä yksityisen puolen työeläkekassojen eläkkeitäkin pidetään nykyisin työelämässä olevien rasitteena, eikä siis niinkäänn eläkeläisten itse itselleen aikanaan ansaitsemina ja maksamina tuloina. Toki se on niin että huonosti näitä eläkemaksuja on sijoitettu, suoraankin firmoille niitä takaisin maksoivat lainoituksen nimikkeellä, vaikka ei siinä sijoituksen kannalta katsoen mitään mieltä olisi ollut. Puhumattakaan näistä eläkkeistä mitä suoraan verovaroista maksetaan, niissähän on ollut vain tämä lupaus 'hyvinvointivaltiosta' jonka varjolla veroja on kerätty, ja ne tietenkin sitä myötä heti parempiin suihin on törsätty.

        Mutta sikäli hyvä tuo kommenttisi kun siinä paistaa nämä kaksi eläkeläiskatgoriaa, toinen tuo nuoret eläkeläiset joilla elämänhallintaongelmia ja toinen nämä hyväosaiset pitkän työuran tehdä saaneet vanhat eläkeläiset. Molempiinkin näistä eläkeläisryhmistä suhtaudutaan paljolti vaan kielteisesti, toiseen halveksivasti ja toiseen kadehtien. No voipa niitä olla eläkeläisiä joihin suhtaudutaan sekalaisin tunteinkin, eli sekä halveksien että myös vähän kadehtienkin, mutta tuskin näiden molempien tunteiden kohteeksi joutuminen sen miellyttävämpää sekään on.


    • FGWRG

      oOen 49-vuotias eläkeläinen ja odotan kun pääsen hankkimaan ekaa kertaa eläkeläislipun jossain vaiheessa.

    • Tyytyväinen

      Hölmö! Osta sitten normaalihintainen lippu, jos se sinun itsetuntoasi kohottaa! Minä ainakin kysyn joka paikassa, saako eläkeläisalennusta. Näytän ja tunnen itseni 50-vuotiaaksi, mutta olen iloinen siitä, että olen loistavassa kunnossa, vaikka olenkin jo ollut reilun vuoden eläkkeellä.
      Juuri "halvalta" junamatkalta palannut.

    • Typerä kirjoitus

      No asiahan on aivan selvä.
      Eläkkeelle ei ole pakko jäädä eikä mitään etuisuuksia ole pakko käyttää eikä vastaanottaa.
      Nyt kun eläkkeen olet kuitenkin vastaanottanut niin lahjoita se jonnekin ja mene takaisin töihin sekä elele kuten ennenkin, lisäksi voit jakaa aamuisin vaikka lehtiä.
      Ahneuttasiko sinä eläkkeelle jäit?

    • niin se vain on

      No se on vähän niin, että jos olet ollut pomo/päällikkö asemassa ja sitten sinusta tulee eläkeläinen, niin olet samassa kategoriassa muiden eläkeläisten kanssa. Et ole enään osastopäällikkö tai johtaja, vaan eläkeläinen. Eläke on tietenkin keskivertoa parempi, mutta asema sama kuin muillakin 65 tai 68 vuotiailla eli eläkeläinen. Tämä aseman alennus lienee monille kova juttu.

      • Lujille joskus

        Ei ehkä pelkästään aseman muuttuminen se ei ole niin paha juttu, mutta ei 65 vuotias, jos on hyvässä kunnossa koe olevansa " vanhus" . Vasta jotkut 75 vuotiaat voivat olla vanhoja. Sana eläkeläinen ei sisällä enään mitään suurempia odotusarvoja. Sanaan eläkeläinen ei voi yhdistää enään tulevaisuutta eikä varsinkaan seksuaalisuutta. Eläkeläinen mikä eläkeläinen. Sellanen harmaa harmiton omatoiminen sauvakävelijä lähinnä. Eläkeläinen ei vaan kerta kaikkiaan herätä mitään suuria tunteita enään missään asiassa. Se ottaa lujille ja se on kaikilla edessä. Mutta muiden mielipiteistä ei pidä välittää vaan elää pitää täysillä, heh siis niin täysillä kuin 65 v keho antaa periksi. Onneksi pelaa vielä. Lähinnä itseä kauhistuttaa millanen kriisi on edessä joskus tosiaan 75 kun ei voi oieastaan soittaa kun hautausliikkeeseen saadakseen hyvää kohtelua.


      • L - L
        Lujille joskus kirjoitti:

        Ei ehkä pelkästään aseman muuttuminen se ei ole niin paha juttu, mutta ei 65 vuotias, jos on hyvässä kunnossa koe olevansa " vanhus" . Vasta jotkut 75 vuotiaat voivat olla vanhoja. Sana eläkeläinen ei sisällä enään mitään suurempia odotusarvoja. Sanaan eläkeläinen ei voi yhdistää enään tulevaisuutta eikä varsinkaan seksuaalisuutta. Eläkeläinen mikä eläkeläinen. Sellanen harmaa harmiton omatoiminen sauvakävelijä lähinnä. Eläkeläinen ei vaan kerta kaikkiaan herätä mitään suuria tunteita enään missään asiassa. Se ottaa lujille ja se on kaikilla edessä. Mutta muiden mielipiteistä ei pidä välittää vaan elää pitää täysillä, heh siis niin täysillä kuin 65 v keho antaa periksi. Onneksi pelaa vielä. Lähinnä itseä kauhistuttaa millanen kriisi on edessä joskus tosiaan 75 kun ei voi oieastaan soittaa kun hautausliikkeeseen saadakseen hyvää kohtelua.

        Sukupuolettomat eläkeläiset! Vaimolleni tulee joku eläkeläislehti jota minäkin selailen.
        Olen pannut merkille mm. sen, että kuntoarvioissa ei erotella lainkaan sukupuolia määritettäessä suorituskykyä.

        Olkoonpa kyse vatsasta ( istumaannousut ), jaloista ( kyykyt penkille ) tai jostakin muusta.
        Maastavedosta, kyykystä tangon kanssa tms. ei puhuta lainkaan. Ei edes leuanvedosta ilman lisäpainojakaan!

        Kuitenkin vielä "oikeassakin" eläkeiässä olevilla on suorituskykyeroa sukupuolittain.

        Asia joka voimakkaimmin muistuttaa minua ikääntymisestäni on suhde alkoholiin.
        Väkevät eivät maistu vanhaan malliin ja miedompienkin kohdalla määrät ovat vaatimattomampia.
        Kaiken lisäksi, varjellakseni suorituskykyäni, olen kotioloissa täysin raitis koska fysiikka ei enää hyväksy vähäisenkään dokaamisen, kuntoilun ja muunkaan yhdistämistä.


      • Asenne ratkaisee
        Lujille joskus kirjoitti:

        Ei ehkä pelkästään aseman muuttuminen se ei ole niin paha juttu, mutta ei 65 vuotias, jos on hyvässä kunnossa koe olevansa " vanhus" . Vasta jotkut 75 vuotiaat voivat olla vanhoja. Sana eläkeläinen ei sisällä enään mitään suurempia odotusarvoja. Sanaan eläkeläinen ei voi yhdistää enään tulevaisuutta eikä varsinkaan seksuaalisuutta. Eläkeläinen mikä eläkeläinen. Sellanen harmaa harmiton omatoiminen sauvakävelijä lähinnä. Eläkeläinen ei vaan kerta kaikkiaan herätä mitään suuria tunteita enään missään asiassa. Se ottaa lujille ja se on kaikilla edessä. Mutta muiden mielipiteistä ei pidä välittää vaan elää pitää täysillä, heh siis niin täysillä kuin 65 v keho antaa periksi. Onneksi pelaa vielä. Lähinnä itseä kauhistuttaa millanen kriisi on edessä joskus tosiaan 75 kun ei voi oieastaan soittaa kun hautausliikkeeseen saadakseen hyvää kohtelua.

        Siitä on jo yli kymmenen vuotta kun opiskelin, aikuisena, ja jo silloin vanhuuskäsitys oli sellainen, että se alkaa 80 tuolla puolen, jos terveyttä ja toimintakykyä riittää.

        Miksi pitäisi ilmoittaa ikänsä asioidessaan? En kerro sitä nytkään, miksi selvittelisin sitä joskus tulevaisuudessa.


      • Säästä syräntäs
        L - L kirjoitti:

        Sukupuolettomat eläkeläiset! Vaimolleni tulee joku eläkeläislehti jota minäkin selailen.
        Olen pannut merkille mm. sen, että kuntoarvioissa ei erotella lainkaan sukupuolia määritettäessä suorituskykyä.

        Olkoonpa kyse vatsasta ( istumaannousut ), jaloista ( kyykyt penkille ) tai jostakin muusta.
        Maastavedosta, kyykystä tangon kanssa tms. ei puhuta lainkaan. Ei edes leuanvedosta ilman lisäpainojakaan!

        Kuitenkin vielä "oikeassakin" eläkeiässä olevilla on suorituskykyeroa sukupuolittain.

        Asia joka voimakkaimmin muistuttaa minua ikääntymisestäni on suhde alkoholiin.
        Väkevät eivät maistu vanhaan malliin ja miedompienkin kohdalla määrät ovat vaatimattomampia.
        Kaiken lisäksi, varjellakseni suorituskykyäni, olen kotioloissa täysin raitis koska fysiikka ei enää hyväksy vähäisenkään dokaamisen, kuntoilun ja muunkaan yhdistämistä.

        Dokaamista ja kuntoilua eivät saa nuoremmatkaan yhdistää. Se on syränpumpulle liian raskasta ja vaarallista.


      • L - L
        Säästä syräntäs kirjoitti:

        Dokaamista ja kuntoilua eivät saa nuoremmatkaan yhdistää. Se on syränpumpulle liian raskasta ja vaarallista.

        Eipä niin! En tarkoita kännissä tai krapulassa treenaamista vaan ko. tavan sovittamista kuntoiluun.

        Nuorena voi hyvin krapula-aamuna vetää 15km:n hiihtolenkin, syödä, ottaa tunnin nokoset ja ukko oli kuin uudesti syntynyt.
        Nykyään ei saa, eikä tee mielikään, sovittaa 5 - 6:n viikotreenin väliin yhtä kevyttäkään kaljoitteluiltaa.
        Lisäksi kohtalaisen vähäinenkin alko heikentää minulla kiusallisesti taipumusta jota ei saa täällä ääneen lausua.


      • vodkamies !!!!!
        L - L kirjoitti:

        Sukupuolettomat eläkeläiset! Vaimolleni tulee joku eläkeläislehti jota minäkin selailen.
        Olen pannut merkille mm. sen, että kuntoarvioissa ei erotella lainkaan sukupuolia määritettäessä suorituskykyä.

        Olkoonpa kyse vatsasta ( istumaannousut ), jaloista ( kyykyt penkille ) tai jostakin muusta.
        Maastavedosta, kyykystä tangon kanssa tms. ei puhuta lainkaan. Ei edes leuanvedosta ilman lisäpainojakaan!

        Kuitenkin vielä "oikeassakin" eläkeiässä olevilla on suorituskykyeroa sukupuolittain.

        Asia joka voimakkaimmin muistuttaa minua ikääntymisestäni on suhde alkoholiin.
        Väkevät eivät maistu vanhaan malliin ja miedompienkin kohdalla määrät ovat vaatimattomampia.
        Kaiken lisäksi, varjellakseni suorituskykyäni, olen kotioloissa täysin raitis koska fysiikka ei enää hyväksy vähäisenkään dokaamisen, kuntoilun ja muunkaan yhdistämistä.

        Mä taasen lähden aina vähän kännissä lenkille kun ei muuten tulisi lähdettyä lainkaan, siksi kun se on niin tylsää. Juon vaan kirkkaita joskin lantrinkia niin paljon käytän, että en kaljaa väkevämpänä juo.


      • Terveystietotunnille
        L - L kirjoitti:

        Eipä niin! En tarkoita kännissä tai krapulassa treenaamista vaan ko. tavan sovittamista kuntoiluun.

        Nuorena voi hyvin krapula-aamuna vetää 15km:n hiihtolenkin, syödä, ottaa tunnin nokoset ja ukko oli kuin uudesti syntynyt.
        Nykyään ei saa, eikä tee mielikään, sovittaa 5 - 6:n viikotreenin väliin yhtä kevyttäkään kaljoitteluiltaa.
        Lisäksi kohtalaisen vähäinenkin alko heikentää minulla kiusallisesti taipumusta jota ei saa täällä ääneen lausua.

        No hyvää päivää sentään. En tarkoittanut luonnollisestikaan, että joku kännissä treenaisi. No. krapulassa ei pidä lähteä lenkille eikä yhtään mihinkään itseään eli elimistöään riuhtomaan. Sulle on ollut onni myötäinen.

        Tämä tuntuu olevan harvinaisen epäselvää monille. Kuvitteletko sinäkin, että olet krapulaisena normaalikondiksessa? Kun elimistö käy vielä kamppailua alkoholihaittoja vastaan. se ei jaksa muuta rasitusta normaalitavalla eli kovin montaa kamppailua kerrallaan. Snaijaatko?

        Se on myös hyyyvin vanha totuus, että alkoholi alentaa potenssia olipa ikä mikä tahansa.


      • L - L
        Terveystietotunnille kirjoitti:

        No hyvää päivää sentään. En tarkoittanut luonnollisestikaan, että joku kännissä treenaisi. No. krapulassa ei pidä lähteä lenkille eikä yhtään mihinkään itseään eli elimistöään riuhtomaan. Sulle on ollut onni myötäinen.

        Tämä tuntuu olevan harvinaisen epäselvää monille. Kuvitteletko sinäkin, että olet krapulaisena normaalikondiksessa? Kun elimistö käy vielä kamppailua alkoholihaittoja vastaan. se ei jaksa muuta rasitusta normaalitavalla eli kovin montaa kamppailua kerrallaan. Snaijaatko?

        Se on myös hyyyvin vanha totuus, että alkoholi alentaa potenssia olipa ikä mikä tahansa.

        Omantunnon rauhoittamista ja itsekuria. Onneksi en aikanaan tiennyt!

        Lauantai oli viihdeilta ja jos silloin tuntui menneen hieman överiksi niin kesäaikaan rauhoitin omaatuntoani seuraavana aamupäivänä 60m:n spurteilla.
        Läheisellä u-kentällä 6-kymppisiä täysillä kävelypalautuksella niin kauan, että yrjö lensi.

        En tiedä olenko saanut jonkin parantumattoman fyysisen vamman noista tai talvisista hiihtolenkeistä jotka otin hieman toisella meiningillä.

        Vanhuutta on se, etten voi kuvitellakaan enää mitään vastaavaa.


      • Turhaa puhetta
        L - L kirjoitti:

        Omantunnon rauhoittamista ja itsekuria. Onneksi en aikanaan tiennyt!

        Lauantai oli viihdeilta ja jos silloin tuntui menneen hieman överiksi niin kesäaikaan rauhoitin omaatuntoani seuraavana aamupäivänä 60m:n spurteilla.
        Läheisellä u-kentällä 6-kymppisiä täysillä kävelypalautuksella niin kauan, että yrjö lensi.

        En tiedä olenko saanut jonkin parantumattoman fyysisen vamman noista tai talvisista hiihtolenkeistä jotka otin hieman toisella meiningillä.

        Vanhuutta on se, etten voi kuvitellakaan enää mitään vastaavaa.

        Tästä juolahti: mitä se vanha sanonta "vanhuus ja viisaus" mahtaa tarkoittaa, kun ei sillä tunnu olevan mitään katetta.


    • hei
      itse olen saanut eläkettä, mikä on tooooosiiiiii vähän, jo 15-vuotiaana, kun en ole ns. normaali ihminen. Ja kyllä mä ainakin kehtaan näyttää omaa Kela-korttiani, kun matkustelen suomessa. En häpeile käyttää sitä ollenkaan ! pääsen paljon edullise-
      mmin, kuin muut.....! enkä valita ! säästyy ne vähätkin rahat muuhun......ja nyt olen siis 38-v nainen. Onneksi en sentään matkustele liikaa.......te, jotka saatte eläkettä
      ja teillä on olemassa joku alennus, niin KÄYTTÄKÄÄ SITÄ HYVÄKSENNE !

      • ,.,.,.,

        Ei kellekään makseta yhtä aikaa eläkettä ja lapsilisää.

        " Lapsilisää maksetaan sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin lapsi täyttää 17 vuotta" kertoo Kela.


    • yhvihulainen

      Käytä kaikki hyöty vaan elä häpeile ,niin ne mamutkin tekee että käyttävät ja huijaavat kaikki hyödyt tässä paska maassa.
      Ole onnellinen että pääsit eläkkeelle sillä eläkelaitokset ja kela vaan haluaa että kaikki jotka ovat menoja tappavat itsensä (ei mamut)
      Ne jotka on sairaita eivät pääse eläkkeelle vaan yritettää vaan murhata lääkkeillä ja byrokraatien pallottelulla että väsyy ja tappaa itsensä . Semmoista elämä kotosuomessa että ole onnellinen että pääsit eläkkeelle ja käytä vaan törkeesti hyväkseen kaikkea ja kaikkia

    • eläke mummo

      Minä jäin 63 eläkkeelle 2013 syksyllä. Olen monien ja kyllä itsenikin mielestä ennemminkin 50v näköinen kuin 63v. Siksi minusta on tosi mahtavaa näyttää eläkeläis korttia junassa, ja muutenkin sanoa että olen eläkeläinen. Moni kysyykin ,oletko jäänyt sairauseläkkeelle tai miten olet päässyt nyt noin nuorena , ja hymy suin kerron ,että ihan lakisääteisellä eläkkeellä olen. Joten ei siinä ole mitään hävettävää,päin vastoin ,jos olet nuoremman näköinen kuin ikäsi ,niin ole ylpeä siitä.

      • toivoton tapaus78

        Olen päässyt eläkkeelle nuorena vaikean sairauden vuoksi. Ei nolota yhtään vaikka kyllä junassa ja bussissa katsovat pitempään nee ojennan. eläkeläiskortin
        .

        on tosi mukava matkustaa puoleen hintaan vaikka tiedän että ei varmaan kovin pitkään mene kun kunto heikkenee ja matkudtelut ehkä matkusteltu. Kun vain saisi muutaman vuoden vielä olla siinä kunnossa että voi liikkua omin neuvoin.


        jotenkin pieneltä tuntuu tuon eläkeläisen ongelmat, TERVEYS on tärkein, kun sen on menettänyt o, menettänyt koko elämän, periaatteessa sitä on jo "kuollut" ei ole mitään toiveita paremmasta, eli ole onnellinen sinä nolo eläkeläinen


    • nuorena nukahtanut

      no voi hemmetti,että viitsitte kinastella mokomasta asiasta ja olla kateellisia eläkelläisille.Nuoret,muistakaa,että tekin olette tuotapikaa eläkeläisiä.Ikinä en ole mitään eläkeläistodistusta näyttänyt.Ihan sama...

    • Eläkkeetön

      Mikäs siinä eläkestatuksessa saa niin vanhaksi tuntemaan?

      Kyllähän sitä voi olla vaikka kolmekymppisenä sosiaalisesti työrajoitteisena sairaseläkkeellä.

    • Huh huh huh tympii

      Tympäsee nämä kaikki suomi24 paskanjauhatukset. En lukenut kuin osan aloituksesta.
      niimpä niin ja näimpä näin. Mitäpä se teille kuuluu minun mielipiteeni.
      Tympii se kuitenkin se teidän jauhatuksenne. Täyttä hölynpölyä eli kakkaa.

      No siinä kuulitte. Mitä piditte? Repikää tästä jos osaatte. ette te mitään osaa. Jatkakaa sitä iänikuista paskanjauthtustanne olkaa hyvät. Kiitos teille. Minä tulin ja nyt poistun lopullisesti.

      • Tervemenoa!!!

        Mee ja mäkätä mennessäs...


      • >>> <<<

        Ei jaksa ilman paskaa.


    • Jauhatustako

      "Huh huh huh tympii"

      Älä nyt leikistä suutu.

    • Juoksemaan taas

      Ennen 50 v täyttävä sai lahjaksi kävelykepin. Nykyään sellaisen voi antaa 80 v täyttävälle jos silloinkaan. Kyllä ajat on muuttuneet.

      Mut kyl ihmisen joka on jäänyt pois työelämästä helposti mieltää kuolemaa odottavaks luppoaikaa viettäväks odottajaks. Onks se niin että mainostajat ja yhteiskunta tykkää et peli on tavallaan menetetty tai ihmsestä ei oo mihkään enää, sillä niin jotenkin vastenmielinen leima on tossa jengissä, jotka kutsuu itseään eläkeläisiksi.

      Toinen yhtä kammottava ilmaisu on toi isovanhemmuus ja elämän ehtoopuoli.
      Kielenkäyttö laahaa kehityksen perässä. Musta ainakin kaikki on vaan keski-ikäisiä ja sitten yhtä äkkiä kupsahtelevat tyhjää yks kaks. Sellainen selkeä elämänkaari ajattelu ei vaan toimi enää. Kun 70 vuotiaatkin vetää maratoneja ja kiipee vuorille niin et ne olis vanhuksia tai eläkeläisiä ei jotenkin osu yksiin.

      • Treeniä treeniä

        Tästä juolahti mieloseen juttu paikallislehdessä vuosia sitten: lapset olivat ostaneet äidilleen, joka kulki jo rollaattoriin tukien, lahjaksi kausikortin punttisalille. Reipas 90-vuotias äiti toimi lastensa toiveen mukaisesti ja kas, rollista tuli harjoitusten jatkuessa turha kapine.

        Lihaskunto ei ole mikään turha juttu eikä punttisali vain kehonrakentajille tarkoitettu paikka.


      • Juoksemaan taas
        Treeniä treeniä kirjoitti:

        Tästä juolahti mieloseen juttu paikallislehdessä vuosia sitten: lapset olivat ostaneet äidilleen, joka kulki jo rollaattoriin tukien, lahjaksi kausikortin punttisalille. Reipas 90-vuotias äiti toimi lastensa toiveen mukaisesti ja kas, rollista tuli harjoitusten jatkuessa turha kapine.

        Lihaskunto ei ole mikään turha juttu eikä punttisali vain kehonrakentajille tarkoitettu paikka.

        Joo kyllä, mitä pitempään ihminen ensinnäkin hyötyliikkuu ja hoitaa arkensa itse niin sitä paremmassa kunnossa pysyy. Jo ajattelemalla siis placebo vaikutus että on 40-50 vuotias ihminen käyttäytyy kuin olisi oikeastikin sen ikäinen. Vanheneminen on pitkälle asenne ja miten sen ajattelee juttu. Yhteiskunta määrittelee vanhenemisen jotenkin arvokkaasti harmaantuen hautaan mutta jokainen voi itse valita miten sen haluaa kokea, ei ole pakko mennä valtavirran mukana.

        Olen nähnyt dokumentin juuri samalaisesta jutusta missä vanhukset alkoivat treenaamaan ja vuoden kuluttua kaikki liikkuivat paremmin, tanssivat ja hoitivat asiansa itse. Pahin vaihtoehto on heittäytyä passiviseksi sohvankuluttajaksi.


    • Muori 2

      Se ettei tee työtä elääkseen, siis ei ehkä jaksa sitä kahdeksaa tuntia, leimaa
      ihmisen. Hän on vanha eikä pysty samaan kun nuoremmat. Kyllähän ihminen
      väsyy kun ikänsä oravanpyörässä juoksee, saattaisi kuolla rasitukseen jos
      ei olisi poisjäämis mahdollisuutta. Työn keventäminen hyvissä ajoin saisi monen jatkamaan. Ihmisen arvo on työ mitä hän tekee. Olet arvoton kun et tee työtä,
      Saat selitellä, valitella, pyydellä eläkeläisalennuksia, pysytellä pois ruuhka-aikana
      kassajonosta ym.ym.
      Me eläkeläisethän itse tiedämme arvomme, ulkopuolisten asenteet eivät meihin
      vaikuta, tehkööt perässä saman.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe