TURUN KIRJAT??

kertokaa:)

Mitkä on turun kirjat, onko jo julkaistu?? :D

44

1129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åpoyituythsrg

      Klo 10 julkaistaan:)

    • kuriipalveluuu...

      Edellisestä topicissa muutamat saivat jo viikonloppuna kuriiripalvelun kautta.

      Kirjat käsittelevät kv-oikeutta(englanniksi), oikeusteoriaa, perheoikeutta ja velvoiteoikeutta.

      • åpoiufygk

        NIIIIIIN VARMAAANXDXDXD

        Heikki Kulla – Mikael Koillinen: Julkisuus ja henkilötietojen suoja viranomaistoiminnassa (202 s.)
        Anne Kumpula, Tapio Määttää, Jukka Similä, Leila Suvantola: Näkökulmia monitieteiseen ympäristöoikeuteen (173 s.)
        Matti Myrsky: Suomen tulovero-oikeus (191 s.)
        Kim Talus: Johdatus eurooppalaiseen energiaoikeuteen (136 s.)


    • mara3

      Valintakoevaatimukset
      Valintakoevaatimukset ovat Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan toimittamat, maanantaina 31.3.2014 ilmestyvät valintakoekirjat:

      •Heikki Kulla – Mikael Koillinen: Julkisuus ja henkilötietojen suoja viranomaistoiminnassa (202 s.)
      •Anne Kumpula, Tapio Määttää, Jukka Similä, Leila Suvantola: Näkökulmia monitieteiseen ympäristöoikeuteen (173 s.)
      •Matti Myrsky: Suomen tulovero-oikeus (191 s.)
      •Kim Talus: Johdatus eurooppalaiseen energiaoikeuteen (136 s.)

    • Blääh

      Argh, miten kuivaa. Vero- ja ympäristöoikeus oikeustieteen tylsimmät alat...

      • Hakija2014

        Mitä olette mieltä kirjoista? Osa kirjoittajista Itä-Suomen yliopistosta, tuntuuko vaan että "painotus" aiheissa siihen suuntaan? Viittaan siihen että kun on tämä yhteispääsykoe Turku ja Joensuu.


      • xyz987

        Nämä ovat kyllä todella asiapitoisia eli potentiaalisen tylsiä aiheita, mutta toisaalta niin ajankohtaisia, että ehkä kirjoittajat onnistuvat käsittelemään aiheita mielenkiintoisella tavalla. Näiden aiheiden perusteella kyllä hakisin, jollen jo olisi tiedekunnassa ;).


    • ASDFFAS

      Voisiko joku vinkata aiheisiin liittyvät (kirjassa mainitut lait)??? Minulla kun ei ole vielä kirjoja.. :( KIITOS! :)

    • luuseri

      Luettu 5h ja 80 sivua tulovero-oikeutta. En koe hyötyväni yhtään mitään jos luen nopeammin, tällä vauhdilla ymmärtää ainakin kaiken lukemansa.
      Suht helpot aiheet muttei mitään kauhean mielenkiintoista

    • jeps1

      Yäk

    • hip1

      160 sivua julkisuutta ja henkilötietojen suojaa kahlattu silmäilemällä läpi. Melkoisen hankalaa tekstiä. Ympäristöoikeus vaikuttaa pikavilkaisulla erittäin mielenkiintoiselta ;)

    • 3. vuosikurssi

      Muistakaa hakijat, että pääsykoekirjojen ensimmäisen lukukierroksen tarkoituksena on saada käsitys kirjojen sisällöstä, eikä suinkaan yrittää oppia niitä. Lukunopeus lähentelee 50 sivua tunnissa. Oppiminen tapahtuu tulevilla lukukierroksilla, jolloin lukunopeus voi paikoitellen pudota jopa viiteen sivuun tunnissa.

      • tzzz

        Ei minua ainakaan mitään hyödytä mikään silmäileminen, on aivan sama teenkö sitä vain en.


      • jopasjotain

        Aika nopee vauhti jos pystyy lukee 50 sivua tunnissa. Oma vauhti on 20 sivua tunnissa jos nopeasti luen.


      • laatu ensin
        tzzz kirjoitti:

        Ei minua ainakaan mitään hyödytä mikään silmäileminen, on aivan sama teenkö sitä vain en.

        Sama täällä. Ei silmäileminen mitään auta kun tulee vaan sellainen olo kun nopeesti lukee, ettei ymmärrä lukemaansa. Ja kyllä tiedän monia tiedekuntaan pääseitä jotka on heti alkanu lukee hitaasti ja perusteellisesti.


      • laatu ensin
        tzzz kirjoitti:

        Ei minua ainakaan mitään hyödytä mikään silmäileminen, on aivan sama teenkö sitä vain en.

        Sama täällä. Ei silmäileminen mitään auta kun tulee vaan sellainen olo kun nopeesti lukee, ettei ymmärrä lukemaansa. Ja kyllä tiedän monia tiedekuntaan pääseitä jotka on heti alkanu lukee hitaasti ja perusteellisesti.


    • pänttääjä

      Kun lukee 40-50 tuntia päivässä, ei paljon muuta jaksa.

      • Sivuafterpage

        Toi on niin totta... Minulla jää yleensä siihen 25-30 tuntia päivässä, mutta silti tuntuu, että en jaksa!


    • 11+17

      Ite sain eilen luettua ympäristöoikeudetta sivulle 30 vaikka luin koko päivän. Oli jotenkin tosi vaikea päästä sisälle ja vasta kun tein ajatuskartan aloin hahmottaa miten asiat edes liittyi toisiinsa. Nopeasti jos lukisin vaan läpi en tajuaisi mitään lukemastani. Kyllä mun tahti tästä kiihtyy toivottavasti, oon vaan aina ollut tosi hidas lukija. Mutta tällä tyylillä saanut kaksi vitosta avoimesta että kai sitä jotain päähänkin jää. Täytyy vaan koittaa olla ahdistumatta ja olla vertaamatta itseään muihin :D

    • pläääääääh

      Mitä mieltä vero-oikeuden kirjasta? Minulle ainakin elinkeinoverotus on aivan ydinfysiikkaa.... Mutta jospa se tästä :D Mullakin lukunopeus on 20 s tunnissa jos vaan luen, enkä esim, tee muistiinpanoja.

      • Yök

        Vero-oikeuden kirja on aivan järkyttävä! Jokainen kirjan lause kuulostaa siltä, että voitaisiin kysyä kokeen monivalintatehtävissä.


    • epätoivoinen

      Oon lukenut kohta ton vero-oikeuden kirjan eikä mullakaan elinkeinoverotus auennut yhtään. Vähän sama oli sen maatalousverotuksen kanssa :D siinä kohtaa ku luin esimerkiks sitä yhtä lausetta joka oli 11 riviä pitkä, mietin et mihin oon oikein ryhtyny....

    • tuleva juristi(ko)?

      Täällä kanssa takkuaa vero-oikeus! Osa noista jutuista on jotenkin tuttuja kun on opiskellu verotusta kirjanpitoa ja työssäänkin joutunut asioihin perehtymään mutta miten tuo on kirjotettu! Itellä tuli sama mieleen, että mikä tahansa näistä lauseusta voitaisiin lätkäistä kysymykseksi.. :D Toivottavasti tuo ympäristö-oikeuden ja/tai julkisuus & henkilötietojen suoja kirjasta jää vähän parempi maku, kahden muun kirjan jälkeen on semmonen semi epätoivonen olo :D

    • Lakijäbä

      Itse luin ensin tulovero-oikeuden ja sitten Euroopan energiaoikeuden, sitten kokeilin lukea ympäristöoikeutta mutta sen kuivuuden takia siirryinkin julkisuuden suojaan. Minusta vero-oikeus oli kirjoista kaikkein helpoin (en ole tutustunut alaan lainkaan tätä ennen) ja toisena tuli energiaoikeus joka sekin oli vielä helppo, julkisuuskirja oli keskitasoa ja ympäristöoikeus aivan kamala.

      Jotain 400 sivua nyt luettuna 15-20 sivua/h-vauhdilla, silmäilyt jätän väliin.

      • Oikis2014

        Mulla menossa nyt toi ympäristöoikeus ja huhhu mitä tekstiä... Alussa vaikutti ihan ookoolle mut koko ajan vaa pahenee... Aivan kamala!


    • Rähmäsilmä

      Luin aikanaan koealueen vain kahdesti läpi, mutta silti pääsin tiedekuntaan. Kaverini väitti lukenaansa koealueen kahdeksan kertaa läpi, mutta silti hän ei yltänyt lähellekään pääsyrajaa. Lukunopeus ei todellakaan ole se tärkein asia, vaan luetun ymmärtäminen ja stressinhallinta ovat keskeisimmät eväät pääsykoemenestykseen.

      • joumaanchigaagoo

        Teitkö muistiinpanoja?


    • Eka viikko takana

      Nyt tuli vihdoin luettua kirjat kertaalleen. Kaikki muut olivat hyviä ja jopa mielenkiintoisia teoksia, mutta vero-oikeuden kohdalla huomasin hämmästelleeni, että eikö kukaan ulkopuolinen lue läpi ja editoi näitä kirjoja. Edes kappalejakoihin ei oltu vaivauduttu kahta ajatusta kuluttamaan ja kirjoitusvirheidenkin määrä on huomattava verrattuna muihin teoksiin, mikä on itsessään varsinainen saavutus, sillä 90% kirjasta koostuu verolaista sellaisenaan otetuista pykälistä. Kirjoittaja ei ole millään tavalla vaivautunut avaamaan vero-oikeutta, tai näyttämään punaista lankaa vaan tyytyy pykälien latelemiseen. Olisivat samantien vain iskeneet pääsykoevaatimukseksi ko. pykälät finlexistä, sillä se olisi ajanut saman asian huomattavasti edullisemmin ja selkeämmin.

    • myrskyä pukkaa

      M.Myrskyn muutkin teokset ovat hyvin pykäläpainotteisia, jossain määrin avaa niitä esimerkeillä mutta muuten tekstit on aina olleet aika tuhtia tavaraa. Proffa itse on häkellyttävän innoissaan vero-oikeudesta mutta luonnehtisin yhtä kuivaksi kuin on aihepiirinsäkin...

    • Mustikkalina

      On aikamoista sontaa nämä tämän vuoden pääsykoekirjat.

      Rahastetaan lähemmäs 200 euroa kirjoista, jotka ovat täynnä kirjoitus-ja asiavirheitä, heti takakannesta lähtien: julkaistu 20 014 vuonna Turu yliopistossa. Jos kouluun pääsemiseen täytyy tankata moinen määrä sivuja ja maksaa rahaa, voisivat edes yrittää panostaa tiedon laatuun.

      Meikäläiselle tämän kirjan sisällöt ovat paljon tylsempiä kuin esimerkiksi viime vuonna. Motivaatio ja ajatus hukkuvat helpommin. Tuloveron tankkaus muistuttaa latinan lukemista. Hauskaa varmaan alkaa taas opetella pykäliä ulkoa, kun sanatkin ovat niin hankalia sisäistää. Viime vuonna jäi muutamasta pisteestä kiinni sisäänpääsy; tällä hetkellä tiedekunnan ulkopuolelle jääminenkyrsii enemmän kuin ikinä.

      Tsemppiä kaikille lukuihin!

      • Hngl

        Takakannen 20014 on postinumero...


    • tööt tööt

      Kaikki paitsi ympäristöoikeus luettu normaalilla vauhdilla.

    • paskastimenee

      Nyt loppus lukuinto :D eilen ja tänään luettu yht. 2h vaikka ma-to meni 6-8h/d

    • oikikseen??

      Kuinka paljon ootte nyt lukeneet?
      Ite lukenut vasta tulovero kirjan vaikka maanantaina sain jo kirjat..

      • Oikikseen

        Mä oon tällä hetkellä aloittamassa vikaa kirjaa, tulovero-oikeutta. Noin 15-20 sivua tunnissa tahtia olen lukenut ja joistakin kirjoista tehnyt joitakin muistiinpanoja tai avannut käsitteitä tms. 4-6 tuntia päivässä olen pyrkinyt näin aluksi lukemaan :) julkisuus ja henkilötietojen kirjan loppupuoliskosta en meinaa saada mitään selkoa!


    • Oikis20414

      Itse olen lukenut jo kaikki kirjat kahteen kertaan läpi ja tuntuu, että osaan jo kaiken.

    • Varma sisäänpääsy

      Itsehän en ajtellut lukea sivuakaan. Lottoamiseksi menee kuitenkin, kun pääsykokeessa taas 3-4 monivalintaa. Eipähän ainakaan harmita se, että meni kevät hukkaan

    • looooser

      Ite oon ympäristöoikeuden puolivälissä ja tänään aattelin päästä julkisoikeuden loppuun. Vaikka sain kirjat jo maanantaina silti näin hitaasti etenen (lukenut myös ihan 7h päivässä). Teen vaan jo heti paljon muistiinpanoja ja palaan luvuissa taaksepäin ja yritän heti saada jotain jopa jäämään päähän. Tavoitteena olisi tän viikon loppuun mennessä saada kaikki kirjat luettua, mutta katotaan nyt kuinka puisevaa on tuo peloteltu vero-oikeus

    • never

      Kertaalleen kirjat luettuna läpi. Tuli luettua siten, että pääsi vähän aiheisiin sisälle ja vähän kykenee hahmottamaan, että mitä ja miten pitää ruveta kirjoja ulkoa tankkaamaan.. Rankka 7 viikkoa edessäpäin. Muistelen nyt lämmöllä viime vuoden kirjoja :D Millaista lukutaktiikkaa ihmisillä on? Pohdin, että pitäisikö suosiolla hajoittaa kirjat pienempiin osiin jotta mielenkiinto säilyisi vai sekoittuuko siinä vaan jos lukee esim. kahta kirjaa päällekkäin :/

      • yoonotm

        Itse kuin luin, niin jaoin kirjoja pienempiin osiin ja luin aamupaivän yhtä kirjaa ja iltapäivän toista kirjaa. Silloin ei tullut liian pitkää väliä kirjojen välissä, vaan kaikkia tuli luettua tasapuolisesti. Tietenkin jos oli vaikeampi/enemmän sivuja, niin jaon päivän tuntimäärän mukaan. Kokonaisuuksien mukaan jaottelin kirjat, niin pysyy sekin hanskassa, eikä mene ihan sillisalaatiksi.

        Eli oma taktiikkani, jolla sisään pääsin: kahta kirjaa päivässä ja aloitetaan kokonaisuuksista, joista edetään pikku yksityiskohtiin. Jos oli selkeitä listoja, niin niitä voi toki tankata jo melkeinpä heti alusta. Kun aloittaa kokonaisuuksista ja etenee siitä yksityiskohtiin, niin havaitsee helpommin ne "piilolistat", joita siellä tekstin seassa voi vilistä (ja varmasti viliseekin). Muistaa myös paremmin, kun hahmottaa, mihin se joku tietty käsite/käsitteet taas liittyivätkään.

        Mutta kaikilla on toki oma tyyli, joka sopii itselle parhaiten. Itse en lukuaikoinani ikinä ymmärtänyt, mitä kertaamisella tarkoitettiin ja panikoin sitä, kun kertaamisen tärkeyttä joka paikassa panotettiin. Ja myös lukusuunnitelman tekoa, vaikka itselläni se oli todella suuripiirteistä. Silti sisäään pääsin :)


    • tixie

      Tosiaan lukusuunnitelma on kaiken perusta. Kuinka monta sivua pitäisi lukea päivässä ja kirja käteen joka päivä, ei taukoja koska sitten se into laskee. Yllättävää on, että vaikka aiheet ovat tylsiä niin himo lukemiseen alkaa muutaman sivun jälkeen :D stemppiä kaikille, se on tahdosta kiinni!

      • Oikis14

        Osaako kukaan sanoa, että kuinka tarkkaan noita lakipykäliä pitää/on hyvä osata ulkoa? Tossa tulovero-oikeuden kirjassa kun ei melkeen muuta olekkaan...


    • Pykälä

      Pääsykokeen tarkoitus on laittaa hakijat jonoon mahdollisimman vähällä vaivalla.
      Pääsykoekirjat tuotetaan kirjoittajan aikaisemmin tuottamasta materiaalista ja siihen tehdään tarvittavat päivitykset.
      Kokeiden tarkastaminen on myös ns. massahommaa ja oikeita vastauksia saa jos lähellä lakipykälien sanamuotoa olevista vastauksista.
      Turun ja Joensuun kirjat olivat kyllä yllätyksellisiä. Ehdottomasti oikeustieteen tylsimmästä päästä. Veikkaan, että 100 valmistuneesta juristista alle 20 tulee työskentelemään pääsykoekirjojen aihepiiriin liittyvissä tehtävissä.
      Myrskyn kirja on tosiaankin vaikeaselkoinen ja vaikuttaa nopeasti tehdyltä. Vero-oikeuden tenttikysymykset ovat tosi hankalia koska vastauksessa tarvitaan "osaa ja unohda taitoja"

      • ***

        Voi ei, tässä vaiheessa luku-urakkaa olisi tärkeä löytää joku järki noista pääsykoekirjoista, ei tuomita niitä tylsiksi ja turhiksi. Siispä autan hieman...

        Nähdäkseni julkisuushommeliinit, verot ja ympäristö kaikki vaikuttavat yksittäisen ihmisen elämään tai vaikka yritysten toimintaan, joten kyllä niistä kannattaisi kiinnostua ihan yleissivistyksen vuoksi. Väitän, että näihin aiheisiin tutustuminen kannattaa siinäkin tapauksessa, että opiskelupaikkaa ei heltiäisi tänä vuonna. Jos taas opiskelupaikka heltiää, aiheet sisältyvät joka tapauksessa tutkintovaatimuksiin, joten siinäkin tapauksessa tästä pääsykoekevään lukemisesta on hyötyä.

        Lakipykälien opettelusta. Jos kirjassa ei ole muuta opeteltavaa kuin ne, silloin pykälät varmaan kannattaa opetella perinpohjin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe