Voiko juoksemalla saada sääriluun rasitusmurtuman? Kauanko parantuminen kestää?

vannoutunut juoksija!

Lenkkeilen säännöllisesti, siis olen juossut 14 vuotta. Kävin erän hieman vajaan 30 km lenkin ja oli satanut lunta joka oli muuttunut 5 cm sohjoksi. Koko matkan jalat hieman lipsui. Ei tuntunut lenkki missään paitsi reisilihaksissa. Olisin lopettanut jos olisi tuntunut kipua. Tulin kotiin ja puolen tunnin päästä tuntui kyllä. Tunne oli sellainen kuin neste valuisi pohkeista kohti polvia ja polvet tuntuivat tämän jälkeen kamalilta, kuin nestepalloilta. Tunne ei mennyt ohitse. Kävin ortopedilla, joka pyysi röntgenillä kuvaamaan polvet. Ei mitään vikaa polviluissa röntgen kuvan mukaan (joka toki ei kerro kaikkea). Tällöin tästä mun sohjolenkistä oli mennyt jo 3 vk. Mutta meni vielä viikko-kaksi ja jalat tuntui ihan normaalilta. Hyvä näin! Mutta...

Kävin 14 km hitaan hölkkälenkin kuin testilenkin. Kympin kohdalla jokin muljahti ilkeästi jossain pohkeen sisällä tai jossain nilkan ja polven välillä. Tunne oli sellainen kuin jänne olisi mennyt ihan väärään asentoon tai kiertynyt lihaksen ympärille tai jotain. En osaa selittää. Mutta pian tunne meni ohi. Juoksin lenkin loppuun. Tämä oli viime keskiviikkona. Ja sen jälkeen en nukkunut öisin ja päivisin en tiennyt mihin jalkani pistän. Missään asennossa ei tuntunut hyvältä. Ongelma oli koko jalka tai ehkä niin, että kipu säteili jostain säärestä koko jalkaan. Jalkaterässä pisteli, kuin veri ei olisi kiertänyt. Takareiden jänteet tuntuivat äärettömän kireiltä. Välillä outo kipu levisi takamukseen saakka, polvet oli oudot, mutta ei turvonneet, söin buranaa, että pärjäisin kivun kanssa. Perjantaina en enää jaksanut kun en nukkunut pariin yöhön.

Kävin siis perjantaina yksityisellä urheilulääkärillä, joka erikoistunut polviin. Hän kokeili eri kohdista mun jalkoja ja kuulosti asiantuntevalta. Sain tuomion: molemmissa sääriluissa suurella todennäköisyydellä rasitusmurtuma, vasemmassa pahempi. Tämän lisäksi juoksijan polvi molemmissa, mutta pienessä mittakaavassa. Hän sanoi että myös rusto saattaa olla polvessa vaurioitunut.

Nyt on lauantai, jalkoihin ei satu. Tai siis lääkäri määräsi mut syömään Arcoxia 120 mg noin viikon, tai kauemminkin jos muuten ei jalkojen kanssa voi olla. Joten pärjään. Mutta jalkaterään ilmaantui mustelmat, melkein identtiset molemmille puolille, johtuuko lie tuosta lääkkeestä vai jostain muusta? Takareiden jänteet on edelleen jäykät. Ja olen lomareissulla lapissa, muut meni hiihtämään. Voinko hiihtää? Voiko kuitenkin olla, että lääkäri oli väärässä? Ei ole otettu magneettikuvaa. Lääkäri kyllä kielsi juoksemisen ja hiihtämisen. Sanoi että palautuminen nyt hitaampaa koska kävin juoksemassa sen 14 km lenkin ja se aloitti palautumisprosessin uudelleen koska pilasin sen ja vahingoitin jalkoja lisää. Tai siis itse kysyin pilasinko lenkillä ja hän vastasi suoraan että luultavasti kyllä. Mutta onko oikeesti oltava 3 kk juoksematta? Hän sanoi sen minimiajaksi...

Seinäthän tässä kaatuu päälle...

46

3412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

      Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kyllä.

      • -minä-

        Mihin asiaan tuo kyllä oli? Voisin tulkita sen mieluusti niin, että lääkäri oli väärässä ;)

        Muut ehdotti, että tulisin kävellen jonnekkin hiihtolenkin varrella olevaan kahvilaan. Muuten ok, mut pienenkin kävelylenkin jälkeen nuo koivet vähän kipeytyy.
        Kait se on alistuttava tähän ja vaan oltava, että nuo paranee edes vähän. Jos sitten kokeilis taas vähän liikkua.


      • Ihme kyselyä
        -minä- kirjoitti:

        Mihin asiaan tuo kyllä oli? Voisin tulkita sen mieluusti niin, että lääkäri oli väärässä ;)

        Muut ehdotti, että tulisin kävellen jonnekkin hiihtolenkin varrella olevaan kahvilaan. Muuten ok, mut pienenkin kävelylenkin jälkeen nuo koivet vähän kipeytyy.
        Kait se on alistuttava tähän ja vaan oltava, että nuo paranee edes vähän. Jos sitten kokeilis taas vähän liikkua.

        Kaikillahan noita juoksijan polvia tulee ja menee mutta "Kävin siis perjantaina yksityisellä urheilulääkärillä" joten miksi täällä kyselet tyhmiltä?

        Esimerkki: vuokraat leffan videovuokraamosta, menet kotiin ja katsot tuon saman leffan illalla telkkarista joltain kanavalta huonolaatuisena mainosten kanssa, seuraavana päivänä palautat leffan ilman että edes katsoit sitä vuokrattua versiota.

        Olet tekemässä täsmälleen samaa.


      • if ei korvaa varokaa

        joku kirjoitti että vakutusyhtiö if ei korvaa.tuo on totta itse olen kohta kymmenen vuotta ollut työkyvytön.työtapaturma autolla.ollut tapaturman takia helsingissä sairaalassa,jossa tutkittiin ja todettiin ettei ole kuntoutettavissa työhön.100 prosenttisen työkyvytön.if velmuilee ja kirjottaa että olen työkykyinen.aivovaurio,selkävaurio selkärangassa monessa kohtaa ja käsi vammautunut toimintakyvyttömäksi.jos hyvät ihmiset varokaa ifin vakutukset eivät korvaa työtapaturmia,eikä muitakaan vammoja jotka on työssä tullut.nyt on lakimiehet asialla.josko saataisiin joku tolkku ifin möhlimille päättömille lausunnoille.


    • oppinutjotain

      Kannattaa unohtaa koko lenkkeily täysin. Hyväksyä se, että nyt ei juosta. Itselläni oli vähän samantyyppisiä oireita kauan. Vasta sitten, kun jouduin käteni takia leikkaukseen ja sai kipsin kuukaudeksi, niin myös jalat paranivat. En sen kipsin takia päässyt käymään lenkillä ja se lepo pelasti jalkani. Kieltämättä tuli aika inhottava olo kun sisällä joutui muhimaan, ja vielä ikävämpää se varmaan näin keväällä tuntuu.

      • juoksija

        mutta kun en halua uskoa että on yleensäkään rasitusmurtuma. Kävin jo 5 km kävelylenkin. No hyvältä ei tuntunut. Muljahteli ja vihloi välillä ikävästi.
        Voisko johtua jostain muusta?


      • oppinutjotain
        juoksija kirjoitti:

        mutta kun en halua uskoa että on yleensäkään rasitusmurtuma. Kävin jo 5 km kävelylenkin. No hyvältä ei tuntunut. Muljahteli ja vihloi välillä ikävästi.
        Voisko johtua jostain muusta?

        Jos ei mitään muita oireita ole ollut ennen tuota 30 km juoksua, eikä se lääkäri ottanut magneettikuvia, niin voihan sitä rasitusmurtumaa epäillä.
        Oletko kokeillut sellaista foam rolleria tuohon kireään jänteeseen? Sillä on helppoa (mutta kivuliasta) rullailla jalkojen lihaksia ja jänteitä rennommiksi. Lisäksi säännölliset ja pitkät venytykset pohkeisiin, niin että se venytys tuntuu oikeassa kohdassa, voi auttaa noihin muljahtelutunteisiin.
        Kannattaisi varmaan kuitenkin ainakin vähän aikaa kokeilla sitä totaalilepoa, pääset taas nopeammin sitten juoksemaan. Itse kyllä uskoisin tuota lääkäriä. Varsinkaan tuo vihlominen ei kuulosta kauhean normaalilta.


    • pelottelijah

      Tutulle lääkäri sanoi että oli penikkatauti, kun jalat ei helpottanut ja tutkittiin lisää niin paljaistui pitkälle levinnyt syöpä.

      Että sellaista yön uniin.

    • doh

      Hahahhaa :D Joo mene vaan juoksemaan murtuneilla jaloilla, kohta et edes kävele. Ei ne lääkärit hyvikseen ohjeita jakele.

    • pöllöjenkunkku

      vähän sama kun kysyisi, tuleeko humalaan jos juon viinaa riittätävsti. Helkutin pöllö totta munassa voi.

      • -Minä-

        Kait sitten niin. Täytynee kait tyytyä vaan osaansa. Ärsyttää niin kovin, piti lähteä maraton juoksemaan kesäkuussa, mut se ilmoittautuminen meni nyt hukkaan...


    • Kyllä se nyt vaan niin on ikävä kyllä jos meinaat jatkossa kävellä.

    • kkk''''

      Etsi muita kuntoilulajeja. Kyllä kuntoa saa pidettyä muutenkin yllä. Nyt tietysti on syytä ihan vaan levätä.

    • Oz 70

      Et juokse terveillä jaloilla enää koskaan.Keksi joku uusi harrastus,vaikkapa onanointi.

    • känkkäävä

      KYLLÄ. ite sain just tänä aamuna kipsin jalkaan neljaksi viikoksi rasitusmurtuman vuoksi koska ei parantunut itsekseen koska rasitin sitä. nyt sitte on kainalosauvat ja kipsi, ja jos ei tällä parane niin leikkuu edessä.

    • buu4

      Itselläni meni tuohon paranemiseen 2 vuotta.. ei enään kyllä ole tuota vaivaa enää.

    • 3 kk räjähdys

      Kyllä nyt meni näin, koska on tainnut mennä överiksi jo aiemmin. Liian paljon, liian pian.

      Mitä se magneettikuva kertoo. Koipi on kipeä, siinähän se.

      Mustelmat ei johdu lääkkeestä.

      Olet päästä sairastunut maraton tai johonkin muuhun juoksusairauteen. Sama kuin anoreksia. Bulimia. Terveysintoilu. Alkoholismi. Ei tajua omaa terveydentilaansa Seksiriippuvuus. Peliriippuvuus.

      Nyt aloitat nopeasti uuden harrastuksen.

      Hankit vaikka tukilapsen sosiaalitoimen kautta. Harrastatte monta liikunta-asiaa. Ehkä hän on ylipainoinen, mutta silloin ole tosi varovainen ohjauksessa.

      Elämä ei saa olla noin kapeaa. Tai ortopedi on väärä taho johon hakeuduit. Psykiatri olisi ehkä ollut parempi.

    • Terveys ennen kaikke

      Se on tuo kun ei oo terve järki urheillessakin pitäsi olla jokin raja kanssa ja muistaa huolehtia kehostaan ja venytellä ja pitää välipäiviä sekä antaa kehon palautua kunnolla ja venytellä. Kehon huoltoa joka lenkin jälkeen ja ei tarvii joka päivä juosta 30 kilometriä pysyäkseen kunnossa, totta kai ne jalat menee siinä, järki käteen.. eihän autotkaan kestä ja niitäkin huolletaan aina tietyn kilometrien jälkeen ja vaihdetaan uuteen, mutta kehoaan ei voi vaihtaa uuteen, mutta kehosta pitää pitää huolta jos urheilu täyttää elämän. Itse en edes juoksis sohjossa jossa polvet muljahtelisi ja niin edelleen, voisi vähän ensinnäkin miettiä miten juoksee ja missä. Että semmosta. Nyt jos et usko lääkäriä ja lepää niin sitten et voi syyttää kuin itseäsi. Urheilijat ei tervettä päivää näe, sehän on selvää.

    • suosittelen

      Odottelet 3kk että jalat paranee, ja vaihdat lajin sitten suosiolla pyöräilyyn.

    • Lepoa se olla pitää

      Suosittelen myös.

      Juoksin maratoonin rasitusmurtuman kanssa ja seurauksena oli ISOMPI murtuma, säären oikaisu sekä 6kk lepo.

      Onnea!

    • sukututkija

      Aloita sukututkimus niin se koukuttaa myös eikä tarvii ikinä enää lenkille lähteä !

    • kipeet jalat

      Itsellä myös penikat, suosittelen pyöräilyä, ei rasita niin paljon kun jää vartalonpaino jaloilta pois.

    • ätta

      Olet varmaankin juossut liikaa. Voi olla, että keho ei kestä suorittaa sitä minkä mieli kykenee. Elämä on sellaista, kannattaa kehittää vähän yläpäätäkin ja ottaa asian normaalina kiertokulkuna vastaan. Mikään ei estä liikkumasta, jos oikein puuduttaa niin lähde vaikka hitaalle pyörälenkille. Kroppa ei rasitu mutta maisemat vaihtuvat.

    • rohkaisija,,

      Mie oon juossut yli 30v , maratoneja, puolikkaita,hölkkätapahtumia (nytkin sunnuntaina menen vajaan kympin hölkkätapahtumaan) kaiken lisäksi olen roteva, entinen kamppailulajin edustaja, ikääkin nyt 60v, mutta aina oon tajunnut että juoksuharrastajan tärkeimmät "työvälineet" ovat jalat ja niiden hoitoon ja huoltoon kannattaa panostaa.Eli jos ei ennen lenkkiä viitsi (kuten minä) venytellä ja verytellä, niin sitä suuremmalla syyllä lenkin/kisan jälkeen venyttelyä, hierontaa(itse, pohkeet, nilkat, reidet, edestä ,takaa, esim saunassa), mutta kun tekee tämän, siitä tulee tapa ja mm. nämä toimenpiteet pitävät jalat kondiksessa.On itsellänikin ollut (kun laimin löin edellä mainitut) kireyttä pohkeissa, reisissä, penikkataudinoireita säärissä( jotka muuten lähti itse hieronnalla, hammasta purren sääriluun ja lihaksen yhtymä kohdasta hieroen saippuaa apuna käyttäen, orastavat kiinnikkeet irti sääriluusta).Näillä on menty.Niin ja kuten joku kirjoittikin, pyöräily on hyvää palauttelua jo on juossut lihakset tukkoon, pyöräily palauttaa hyvin.En usko että juoksu harrastuksesi on finiss, lepoa ja korvaavia harjoituksia nyt ja rauhallisia lyhyitä lenkkejä aluksi.

      • -minä-

        Kiitos vinkeistä. Täytynee keksiä jotain muuta. Salilla jo pari kertaa piipahdinkin. Kiva kun myös kävellä kärsii. Kait kroppa jollain ylikierroksella käy kun tuntuu että sydän hakkaa kauheaa vauhtia. Vai pyrkiikö lienee sopeutumaan siihen, etten liiku kuten ennen?


      • jokunen1
        -minä- kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Täytynee keksiä jotain muuta. Salilla jo pari kertaa piipahdinkin. Kiva kun myös kävellä kärsii. Kait kroppa jollain ylikierroksella käy kun tuntuu että sydän hakkaa kauheaa vauhtia. Vai pyrkiikö lienee sopeutumaan siihen, etten liiku kuten ennen?

        Aivan normaalia, että sykkeet ovat korkealla tauon/keventämisen jälkeen.
        Jos luonnottoman herkkä hengästyminen ja korkea syke jatkuu kuukausikaupalla, on syytä epäillä mykoplasmaa.


        Yhtä asiaa sinulle ei kai vielä ole mainittu (?) : Juoksupohjan merkitystä.

        Maastossa, poluilla juokseminen tai suunnistus on parempi nivelille ja lihaksille, sillä pohja on vaihteleva ja joustavampi kuin esim. kova asfaltti.

        Muutama tuttuani on sanonut, että kun kokeili suunnistusta ensimmäisen kerran, huomasi miten jalat tykkäävät enemmän maastossa juoksusta.


        Mutta, lihakunto lihashuolto=kulkee


    • Arrri

      Mulla kesti just 3 kk parantua oon 105 kg ja juoksin 11 km pian sen jälkeen alko tuntua

    • eloveera

      Näin se on, vähintään 3kk ja voi olla, ettei sen jälkeenkään ole parantunut. Jää kiusaamaan ja tahti hiljenee.

    • jaaneli

      Oikeassa polvessa vuosi sitten todettu rasitusmurtuma,eikä vieläkään kärsi edes lenkkiä kävellä,saati sitten juosta!
      Pikkuhiljaa.......

    • vannoutunut juoksija

      Avaaja vastaa:
      Tulen lukemaan EKAA kertaa vastaustani ja mitäs pskaa tämän on?Ette te vastaaat mitään tiedä! Olette täysin idiooteja, ja vastauksenne on surkeita..ette taida urheilla kuin runkaten, kun ette mitänä tiedä!

      hah hah. toivoen
      vannoutunut juoksija!

    • asiantuntija.

      Systeeminen infektio. Pitkät antibioottikuurit auttavat, koeta sellaista antibioottia joka imeytyy luustoon hyvin. Infektoitunut luusto ei parane helpolla, vaan murtuessaan tulehtuu kroonisesti. Esim luutuberkuloosiin kyllä määrätään lopuksi antibioottia. Tässä ei varmaan tubista ole kyse (osteomyeliitti), mutta on niitä muitakin infektioita, ja ne ovat sitkeitä.

    • kokemusta on...

      Ikävä tosiasia on, että kyllä. Rasitusmurtuma paranee yhtä hitaasti kuin tavallinenkin luunmurtuma. Itselläni oli juoksun aiheuttama rasitusmurtuma toisessa sääressä kaksi vuotta sitten. Tuli marraskuussa, takaisin juoksemaan pääsin huhtikuussa.

      Rasitusmurtuman paranemisessa erittäin salakavalaa on se, että kun kiputuntemus loppuu noin 3 kuukauden päästä, luu ei ole vielä parantunut. Jos silloin aloittaa juoksun, kuten minä erehdyin tekemään, murtuma pahenee uudestaan ja tulee vielä pari kuukautta lisälepoa.

      Paranemisen ajaksi kannattaa keksiä jotain muuta liikuntaa kuin juoksua.

    • 13+7

      Suosittelen että lepäät nyt. Se palkitaan kyllä myöhemmin ja pääset jatkamaan rakasta harrastustasi mahdollisimman pian.

      • 3796852

        Kannahtaa unohtaa tuo 'mahdollisimman pian' rasitusmurtumien kanssa. Mieluummin 'sitten joskus', ellei ole varaa huippulääkäreihin kuten urheilijoilla.

        Kerralla kuntoon eikä nitkutellen puoliparantuneella.


    • Valeurheilulääkäri

      Pahempi juttu mutta liian paha rasitus ei parane ehkä milloinkaan. Pahimmillaan se voi jopa ehkäistä aiemman lajin harjoituksen ja kiinnostuksen koko kuntoiluun taikka onneksi myös ohjata uusien lajien pariin.
      Oli se sitten henkinen tai fyysinen joka oireilee. Siitä jää jäljet aina jos ei sieluun niin ruumiiseen, tiedosti sen tai ei.
      On niin yksilö ja henkilökohtaisesta onnestakin kiinni noi parantumiset ja etenkin
      "ihmeparantumiset" vaikka urheilukirurgi ois hyvä ja kallis.
      Jokatapauksessa ei pidäkkään mennä enää ennalleen jos on kokenut rasitusvammoja.
      Vaan ehkä viimeistään siinävaiheessa alkaa koittaa ennaltaehkäistä niitä mikä on mahdoton tehtävä joissaintapauksissa.
      Moni ammattilainenkin joutuu lopettamaan urheilun kokonaan joskus.

    • -Minä-

      Ensimmäinen viikko varmaan oli pahin oman pääni kanssa. Että pää ymmärsi, ettei nyt juosta. Jalka ei ole nyt vihlonut, mutta vähän on välillä omituisen tuntuinen. Joten oli rasitusmurtuma tai ei, pidän kuitenkin vähän taukoa. En halua rikkoa jalkojani, niiden kanssa on kuitenkin loppuelämä tultava toimeen.

      Kiitos kaikille!

    • Oiknhgfthvhj

      Muuta juoksutapaasi. Itse en liiku yhtään, mutta kuulin juuri, että joku oli muuttanut juoksutapaansa ja pelastanut koipensa. Mene johonkin juoksukurssille. Varpaat aikaisemmin maahan.

    • Osta kuntopyörä

      Hommaat kuntopyörän, sitä saat polkea niin paljon kuin tahdot. Juokseminen on typerää, kuntopyörää voi polkea sisällä, ei tule rasitusvammoja.

    • Näino

      Kyllä. Ja se muuten uusiutuu. Itselläni polvet tulevaat kipeiksi nykyään aina lenkin jälkeen, vaikka rasitusmurtuman jälkeen olinkin 4 kuukautta juoksematta.

      Ikä tekee tepposia.

    • Urheilutietäjä

      Monilla pitkiä lenkkejä läpsyttelevillä on väärä juoksutekniikka eli askel tulee kantapäälle alas ja näin ollen jalkapöydän luonnollinen iskunvaimennus ei toteudu. Kannattaisi opetella juoksemaan päkiäjuoksua myös pitkillä matkoilla sillä näin nivelet rasittuvat vähemmän. KYLLÄ alussa pohkeet tulevat kipeiksi koska niissä ei ole tarpeeksi voimaa/rakenteet eivät kestä, mutta kyllä ne tottuvat. Katsokaapa huviksenne huippumaratoonareiden askelta, ei siellä kantapään kautta rullailla.

    • hsts

      juokseminen on sairaus.Ketä tai mitä oikein pakenet.....

      • -Minä-

        Onpas tullut monenlaisia kommentteja ja joku minunakin yritti esiintyä tuolla jo aikaisemmin :D Hah!

        Mutta tarina jatkuu:

        Jalat tuntuivat jo taas ihan normaaleilta. Olen siis epäillyt vahvasti lääkärin diagnoosia. Kyselin siis häneltä lisää, että voiko olla mahdolista ja voinko kokeilla juosta. Ja niin sain vastauksen, että jos näin nopeaa jalat ovat normaalin tuntuiset, voi kokeilla. Kävinpä siis testaamassa koipeni. Juoksin 2 km ihan hitaasti (8 min/km) ja eihän ne jalat ok:t ole. Tai siis huomasin sen etenkin omasta asenteestani, kun jokin paikka ei toimi kunnolla, ei juoksu ole kivaa. Pohkeissa tuntui paine ja pieniä kohtia vihlaisi hieman. Jätin lenkin sitten siihen. Kerroin tästä lääkärillekin ja taas sama diagnoosi, on siellä pieni murtuma... siispä odotellaan, odotellaan ja odotellaan... pyöräilemässä olen pari kertaa käynyt, ei ole mun laji. Ja kuntosalillakin muutaman kerran olen pyörähtänyt.


    • Kokemusta on.

      vannoutunut juoksia.

      Sinuna menisin käymään sellaisella hierojalla, joka on kouluttautunut urheilijoiden hierontaan.

      Hän osaa varmasti neuvoa ja antaa avun, lääkärit määrää vain lääkkeitään.

    • Runqwistholm

      Tossa joku heitti hyvän.
      Mut eipä se onanointikaan ihan täysin riskitöntä oo.
      Minulta murtui onanoidessa ranne, ja käsivarsi murtui neljästä kohtaa. Lisäksi röntgenissä todettiin, että näiden itse murtumien välillä oli runsaasti hiusmurtumia, jotka ovat verrattavissa marssimurtumiin.
      Jaahans hans hans... pitäisköhän mun olla nyt se 2 kk onanoimatta, koska lääkäri niin suositteli?
      Mullahan on yläkropan lihakset hankittu onanoimalla ja vatsalihakset p-askantamalla.
      Kolmen R:n menetelmä: Runkaten Ruista Ranteeseen.

    • Setämies666

      Olen itse hyvin aktiivinen harrastaja.

      Lyhyesti: Kyllä.

      "Kävin 14 km hitaan hölkkälenkin kuin testilenkin. Kympin kohdalla jokin muljahti ilkeästi jossain pohkeen sisällä tai jossain nilkan ja polven välillä. Tunne oli sellainen kuin jänne olisi mennyt ihan väärään asentoon tai kiertynyt lihaksen ympärille tai jotain. En osaa selittää. Mutta pian tunne meni ohi. Juoksin lenkin loppuun" // Kävit sitten väkisin rikkomassa ittes. Et noin raskaalla kivulla ymmärtänyt lopettaa kympissä, vaikka olit ollu hetki sitten lääkärissä jalkavaivojen takia.

      3kk on loppuviimeksi lyhyt aika, jalkojesi kanssa olet loppuelämäsi. Sun valinta, mieti tarkkaan haluatko hajottaa niitä enempää.

    • aina perillepääsee

      no kävele sit, eikä mitään sauvakävelyy vaan kunnon kävelylenkki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe