Kaverini kova käsittely!! :o

ratsastaja 1

Moi! Minulla on kaveri joka on ratsastanut jo kymmenen vuotta, mutta hän on todella kovakourainen hevosia ja koiria kohtaan. Olin kerran hänen isoäitinsä tallilla ratsastamassa hänen kanssaan. Menin suurella puoliverisellä joka ei ollut saanut liikuntaa 2 viikkoon. Olimme noin tunnin maastolenkillä joka oli yhtä tuskaa pitää hevonen hallinassa kun oli niin innoissaan päästessään pois tarhasta ja itse olin ratsastanut vasta noin vuoden. No kuitenkin maastolenkin jälkeen hevonen oli jo väsähtänyt mutta kaverini meni kentälle vetämään puoleksi tunniksi laukkaa ja kiitolaukkaa. Hevonen puuskutti ja oli kaulaansa myöten läpimärkä. Kun hevonen pysähtyi huohottamaan kaverini potkaisi sen uuteen laukkaan. Hevonen oli muutenkin huonokuntoinen ja ei ollut päässyt kahteen viikkoon kunnolla liikkumaan. Minusta se oli kauheaa katsottavaa kun se joutui niin koville. Sitten hevonen alkoi pelleilemään ja oikuttelemaan eikä totellut. Se viskoi päätään sieraimet suurina. Kaverini otti toisen ohjan noin 20 cm pituiseksi ja veti hevosen pään itseään kohti, otti toiseen käteen raipan läimi takapuolelle. Heppa joutui menemään pientä ympyrää. Tässä kohtaa sain tarpeekseni ja sanoin että mitä hän luulee oikein tekevänsä?!! Tallissa hän harjasi hevosen huolimattomasti, heitti loimen päälle ja vei takaisin tarhaan.
Hänellä on myös koira jota hän kohtelee huonosti. Olen muiden kavereideni kanssa huomannut kuinka hän koiraa taluttaessa hutmasee taluttimen toisella päällä jos koira vetää tai innostuu. Aivan kuin eläimen pitäsi olla joku robotti joka ei saa innostua, telmiä tai haukkua yhtään. Ja huom! "kaverini" on ratsastanut 10 vuotta.
En ole käynyt näiden tapahtumien jälkeen kyseisellä talilla tai hänen kotonaan. Hän on muuten mukava ihminen ja hän sanoi rakastavansa hevosia ja hankkimassa pian omaiakin heppoja. En ikinä myisi hänelle mitään eläintä! Olen monta kertaa sanonut hänelle tästä ekäinten kohtelusta mutta hän vain tiuskaisee että hänen asiansa ei kuulu muille.
Mitä mieltä te olette? Kommentoikaa ja kertokaa mitä minun pitäisi tehdä?!
Ps. Hänen 10 vuotta vanhempi siskonsa on samanlainen. :(

7

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomumimmi kenttä

      puhu ja puhu uudestaan ja hanki jokin hevosten kösittelyä käsittelevä kirja. Koiran koulutusta ja ohjaamista koskevia kirjojakin on. Kysy niitä kirjastosta, jotta osaat suosittaa nimeltä. Tuire kaimiolla on molemmista aiheista kunnon kirjaset

    • zipper1

      Saanko kysyä, että minkä ikäinen oikein olet?


      Hevosen kunto ei parissa viikossa laske merkittävästi. Toki hevonen voi olla vähän jäykkä, mutta ei se kunto mihinkään katoa.
      Jos hevosella on liikaa virtaa, paras tapa on nimenomaan kuluttaa se pois vaikka sitten laukkailemalla. Iso hevonen ei mahdu menemään kiitolaukkaa kentällä, joten älä sentään liioittele ;)

      Hikoileminen ja puuskuttaminen on täysin normaalia, kun hevonen liikkuu reippaammin. Siinä ei ole mitään pahaa eikä väärää.


      Hevosen tulee ratsastaessa myös aina totella ratsastajaa, vaikka vähän väsyttäisikin. Jos hevonen itsekseen pysähtelee, totta kai pitää nostaa uudestaan laukka. Hevoset pystyvät laukkaamaan useita kilometrejä jos tarve vaatii.

      Jos hevonen jää pomppimaan paikalleen, on riskinä että se nousee pystyyn (tämä riippuu toki hevosesta, kuinka herkässä pystyyn nouseminen on). Tällöin ehdottomasti tulee vetää kaula sivuun ja vaikka laittaa hevonen laukkaamaan pientä ympyrää.
      Tuo pomppiminen kertoo vaan siitä, että hevosella oli liikaa virtaa ja se meinaa lähteä käsistä. Käsistä lähtevä hevone on todella vaarallinen.



      Ei hevonen siitä kärsi, jos sitä ei aina harjailla pitkään ja hartaasti. Varsinkin jos hevonen on hikinen, on yleensä parempi vaan harjata karvat suoraksi ja antaa sen kuivua.


      Koirankin kuuluu totella hihnassa. ihan kuten hevosen kuuluu totella taluttaessa.
      Kaikenlainen telmiminen on okei, mutta sen tulee tapahtua silloin kun koira on vapaana tai saa siihen luvan.


      koirilla ja hevosilla "vapaa aikaa" suurin osa aika päivästä. Ei ole liika vaadittu, että eläin kuuntelee ihmistä sen pienen hetken, kun ihminen on paikalla.

    • ratsastaja 1

      Mutta jos hevonen on jo muutenkin huonokuntoinen, ja ollut 2 viikkoa ilman liikuntaa jolloin on kertomasi mukaan hieman jähmeä niin eikö pitäisi ottaa ensin rauhallisesti ja seuraavana päivänä vähän enemmän ja sitten taas vähän enemmän. Jos ihminenkin on lihava ja huonosti liikkunut ei silloinkaan pysty siltä istumalta lähteä kauheaan spurttiin. Ja se kenttä oli todella iso jossa pystyy pitkät sivut mennä kiitolaukassa.
      Ja on totta että koirien ja hevosten on kuunneltava omistajaansa mutta kaverini vaati sitä koiralta koko ajan...ei antanut leikkiaikaa vaikka oli kaiken lisäksi pentu..nyt jo vanhempi. Jos koira rupesi riehumaan niin huusi sille ja jos ei totellut niin tuli remmistä! Mutta hyvä kun ilmaisit kuitenkin oman näkemyksesi! ;)

    • Rääkkäys kielletty!!

      Jo on outoa. Tyyppihän on eläinrääkkääjä! Minkä ikäinen hän on? Tekisi mieli vähän opettaa häntä ratsastamaan. Puhu ystävällesi järkeä. Onko tuo häneltä yleistä??!! Minua ällöttää jo sitä kun pitää ne satuttavat kuolaimet tunkea hevosen suuhun (itse käytän vain kuolaimettomia). Yritä saada taottua tuon päähän järkeä, jos on liian vaikeata, yritä saada joltakin apua. Puhu vaikka tytön perheenjäenelle. Voi eläinparkoja, voimia ja rohkeutta tosi paljon sinulle ja niille eläimille!!! ♥♥♥♥♥♥

    • Gini

      zipper1 : Tuo on ihan totta, mutta jos hevonen on väsynyt, niin eihän sitä kannata juoksuttaa enää paljoa, eteenkään jos heppa on ollut lomalla. Liikuntaa pitää lisätä vähitellen.

      JA RAIPALLA/REMMILLÄ HAKKAAMISEN ON LOPUTTAVA! Hevonen ei kulje raipattamalla tai potkimalla, itse olen laiskojakin heppoja ratsinut siten että "räpsin" pelkästään rannetta liikuttamalla raippaa. Näin heppa aktivoi takajalat, vauhdin määrään istunnallani tai herkällä pohjeavulla. Koiraa ei eteenkään saa lyödä remmillä, sillä koiralla on paljon ohuempi nahka kuin hevosella.

      Sano kaverillesi tilanteen tullen ystävällisesti (mutta silti tosissasi), että eläimiä ei saisi satuttaa. Hevosen kuolaimista ei saisi vetää, heppaa ei kannattaisi potkia tai lyödä raipalla, se ei johda mihinkään. Eikä myöskään koiran remmittäminen. Jos kaverisi tiuskii, niin sano että kerrot pian vanhemmillesi, että minkälainen eläinten käsittelijä hän on.

      Enkä usko että kenenkään isoäidillä on niin isoa kenttää että siellä kiitolaukkaa voisi mennä. Googlaa kiitolaukka, niin opit tunnistamaan reippaan laukan ja kiitolaukan toisistaan, niissä on yllättävän paljon erilaisuuksia! ;)

      Sitten vielä nimimerkille Rääkkäys kielletty!! : Kuolaimet eivät oikein käytettyinä satuta hevosta. Hyvällä ratsastajalla on herkkä käsi, joka tuntuu juuri sopivasti hevosen suussa. Hevosella on kuitenkin herkkä suu, eikä sitä saa repiä tai nykiä. Herkällä ratsastajalla kuolain sattuu vain, jos se on vääränlainen. Oikein käytettynä kuitenkin kuolain asettuu hevosen hammasloveen jossa ei siis ole hampaita, ja kieli on kuolaimen alla. Näin se ei satuta hevosta, paitsi siis silloin jos ratsastaja ratsastaa kovalla kädellä.

      Hyvää kevättä aloittajalle, oleppas rohkea ja puutu kaverisi toimintaan! :) Ja ohhoh, tulipas tähän asiaa :D

    • ratsastaja 1

      Kaverini myy koiran!! Luojan kiitos :)

    • annajulia k.

      Toi on niin ärsyttävää ku ei voi tehä mitää ja toine kohtelee eläint HUONOSTI!!! :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe