miten lasketaan kulutus säästön?

kyselevä

Ennen meni öljyä 2300l ja kokonaisähkö 5000kWh
Nyt maalämpö ja pumppu kulutti 7000kWh ja kokonaisähkö 12000kWh
Paljoko vuositasolla säästöä euroina? Onko ok lukemia?

67

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkimiekkonen1

      No 5000 kWh käyttösähköähän ei tarvi laskussa pyöritellä koska lämpöpumpun kulutus on tiedossa. Eli helposti laskettuna näin:

      Öljyä meni vuodessa 2300 litraa, mikäli litrahintasi olisi esim 1€/litra, öljyyn on uponnut rahaa vuodessa se 2300 euroa.

      Maalämpöpumppu on kuluttanut vuodessa 7000 kWh ja mikäli saat sähköä esim 0,11€/kWh, on rahaa tähän kulunut 770 euroa.

      Säästö: 2300€-770€= 1530€

      Lämmitysöljysi ja sähkösi tarkat hinnat tiedät varmasti itse parhaiten mutta eihän se laskukaava tuon kummoisempi ole. Äkkiseltään laskettuna olettaen että maalämmön asennus kustansi esim. 15000€, takaisinmaksuaika on vajaa 10 vuotta. Onko se OK, riippuu mm. siitä hajoaako pumpun kompura jo viiden vuoden kuluttua. Toki saivartelijat saattavat palstalla nostaa päätään tässäkin asiassa joten saatan joidenkin mielestä olla väärässäkin.

      • kari789

        Tuo oli erinomaisen selkeä ja yksinkertainen vastaus ap:n kysymykseen.

        En ymmärrä mistä nuo - peukut tulevat.

        Minä annan 5


      • peukurtusta ylös
        kari789 kirjoitti:

        Tuo oli erinomaisen selkeä ja yksinkertainen vastaus ap:n kysymykseen.

        En ymmärrä mistä nuo - peukut tulevat.

        Minä annan 5

        Minäkin peukutan ylöspäin, koska minunkin naapurissa asuu uskovainen mummo, jolta saan ilmaista lainaa ja korko on tasan nolla.


      • kyselevä

        Kiitos vastauksesta.:) 13500 maksoi maalämpö. Energia-avustusta ja kotitalous vähennystä tuli 3000e takaisin. Joten tyytyväinen olen.


      • 20+12
        kari789 kirjoitti:

        Tuo oli erinomaisen selkeä ja yksinkertainen vastaus ap:n kysymykseen.

        En ymmärrä mistä nuo - peukut tulevat.

        Minä annan 5

        Plus turhanpäiväistä lätinää, siitä miinusta. Pumpuissa on takuut sitä varten, jos kompura hajoaa 5 vuoden päästä.


      • Putkimiekkonen1
        20+12 kirjoitti:

        Plus turhanpäiväistä lätinää, siitä miinusta. Pumpuissa on takuut sitä varten, jos kompura hajoaa 5 vuoden päästä.

        Turhanpäiväistä lätinää lienee tämäkin mutta jatkan kuitenkin kun niin hyvin alkuun pääsin. Niin, pumpuissa on enimmillään se viiden vuoden takuu. Sanamuotoni saattoi olla harhaanjohtava joten korjaan: "hajoaako pumpun kompura jo viiden vuoden jälkeen".


      • 7+0
        Putkimiekkonen1 kirjoitti:

        Turhanpäiväistä lätinää lienee tämäkin mutta jatkan kuitenkin kun niin hyvin alkuun pääsin. Niin, pumpuissa on enimmillään se viiden vuoden takuu. Sanamuotoni saattoi olla harhaanjohtava joten korjaan: "hajoaako pumpun kompura jo viiden vuoden jälkeen".

        No minun pumpussani on ainakin 7v takuu ja onhan niitä pidempiäkin. Sitä paitsi oikealla mitoituksella kompura kyllä pääsääntöisesti kestää. Ja vakuutuskin on keksitty. Sinun laskujesi perusteella energian hinta pysyisi samana 10v, etkä ottanut sitäkään, huomioon, että oliko vanha järjestelmä täysin vaihtokunnossa.


      • 30/30
        Putkimiekkonen1 kirjoitti:

        Turhanpäiväistä lätinää lienee tämäkin mutta jatkan kuitenkin kun niin hyvin alkuun pääsin. Niin, pumpuissa on enimmillään se viiden vuoden takuu. Sanamuotoni saattoi olla harhaanjohtava joten korjaan: "hajoaako pumpun kompura jo viiden vuoden jälkeen".

        Lyhyesti sanoen, jokainen kompura hajoaa viiden vuoden jälkeen, paitsi ne jotka hajoavat ennen viittä vuotta.
        Sitten on ne poikkeusyksilöt jotka hajoavat juuri viiden vuoden iässä.


    • se oli niin

      Ja jos tuo 15000€, oli valmiina pankissa säästötilillä huonolla korolla, niin tilanne muuttuu melko paljon.

      • kyselijä

        Kaivo 180m ja pumppu asennettuna 13500e. n.2000 euroa tuli kotitalousvähennystä ja 1000 euroa energiaavustusta. projekti yht 10 500e.


      • Näinhän se on
        kyselijä kirjoitti:

        Kaivo 180m ja pumppu asennettuna 13500e. n.2000 euroa tuli kotitalousvähennystä ja 1000 euroa energiaavustusta. projekti yht 10 500e.

        Eli n. 15v. kuluttua olet suunnilleen nollapisteessä. Sitä aikaisemmin maalämpö on tullut kalliimmaksi ja sen jälkeen vastaavasti tulee halvemmaksi.

        Laskureitakin asialle löytyy, jos ei osaa itse laskea.


      • 6+9
        Näinhän se on kirjoitti:

        Eli n. 15v. kuluttua olet suunnilleen nollapisteessä. Sitä aikaisemmin maalämpö on tullut kalliimmaksi ja sen jälkeen vastaavasti tulee halvemmaksi.

        Laskureitakin asialle löytyy, jos ei osaa itse laskea.

        Laske sinä, kun,tuollaista väität.


      • Näinhän se on
        6+9 kirjoitti:

        Laske sinä, kun,tuollaista väität.

        Laskenut jo.

        Käytä sinä noita laskureita, kun et saa laskea.


      • laske uudestaan
        Näinhän se on kirjoitti:

        Laskenut jo.

        Käytä sinä noita laskureita, kun et saa laskea.

        1500€ vuosisäästö tällä hetkellä, hankintahinta 10500€. 15v?


      • Insinööri
        Näinhän se on kirjoitti:

        Eli n. 15v. kuluttua olet suunnilleen nollapisteessä. Sitä aikaisemmin maalämpö on tullut kalliimmaksi ja sen jälkeen vastaavasti tulee halvemmaksi.

        Laskureitakin asialle löytyy, jos ei osaa itse laskea.

        Outoja höpötyksiä. Jos on vanha patterilämmitystalo ja lämmitysvehkeet jo tiensä päässä, eikös ole ihan hyvä satsaus laittaa maalämpö, jos ei kerran kaukolämpömahdollisuutta ole , eikä ole aikaa tee se itse mies puusavottaa tekeen. Öljy tai suora sähkö on kaikkein idioottimaisin valinta huom. vanhaan taloon. Remppaaminen aina maksaa ja aina tulee tilanne, jossa pitää uusia. Vain mielenvikaiset elää kuin kitupiikit karsien kaikesta mukavuuksista, vaikka rahaa olis käyttää.


      • prosentit vaikeita
        laske uudestaan kirjoitti:

        1500€ vuosisäästö tällä hetkellä, hankintahinta 10500€. 15v?

        Kyllä.

        Käytä laskureita kun et kerran osaa laskea.


      • et kehtaa
        prosentit vaikeita kirjoitti:

        Kyllä.

        Käytä laskureita kun et kerran osaa laskea.

        Laita se lasku nyt vaan tänne, niin naureskellaan yhdessä sille.


      • Dippainssi
        Insinööri kirjoitti:

        Outoja höpötyksiä. Jos on vanha patterilämmitystalo ja lämmitysvehkeet jo tiensä päässä, eikös ole ihan hyvä satsaus laittaa maalämpö, jos ei kerran kaukolämpömahdollisuutta ole , eikä ole aikaa tee se itse mies puusavottaa tekeen. Öljy tai suora sähkö on kaikkein idioottimaisin valinta huom. vanhaan taloon. Remppaaminen aina maksaa ja aina tulee tilanne, jossa pitää uusia. Vain mielenvikaiset elää kuin kitupiikit karsien kaikesta mukavuuksista, vaikka rahaa olis käyttää.

        "Outoja höpötyksiä. Jos on vanha patterilämmitystalo ja lämmitysvehkeet jo tiensä päässä, eikös ole ihan hyvä satsaus laittaa maalämpö,"

        Energiaremontti kannattaa aloittaa talon rakenteista, jolloin matalaenergiatalossa öljy ja suorasähkö on järkevä lämmitysmuoto. Muuttamalla vanha talo matalaenergiataloksi lämmityskulut puolittuvat ja talo on helpompi myydä.


      • 30/30
        Dippainssi kirjoitti:

        "Outoja höpötyksiä. Jos on vanha patterilämmitystalo ja lämmitysvehkeet jo tiensä päässä, eikös ole ihan hyvä satsaus laittaa maalämpö,"

        Energiaremontti kannattaa aloittaa talon rakenteista, jolloin matalaenergiatalossa öljy ja suorasähkö on järkevä lämmitysmuoto. Muuttamalla vanha talo matalaenergiataloksi lämmityskulut puolittuvat ja talo on helpompi myydä.

        Talon rakenteiden korjaaminen lämpötaloudellisista syistä on se kallein ja typerin vaihtoehto.


      • 1t433
        30/30 kirjoitti:

        Talon rakenteiden korjaaminen lämpötaloudellisista syistä on se kallein ja typerin vaihtoehto.

        Niinhän laiskat harakanpesien omistajat luulevat, että energiaremontti on kallista. Mitä saa mlpjärjstelmän 15 000 eurolla, vaikkapa 120m2 rintsikkaan:
        - uudet kaasutäytteiset kolmikerrosikkunat ja pari ulkovea hyvällä u-arvolla, noin 8keur
        - 80% ltokenolla varustettu ivkone ja ivputket, 3 keur.,
        - 4 keruolla saa eristeet ja kipsilevyt revittyjen seinien tilalle.

        Kustannustehokasta ja helppoa on jatkaa projektia siten ,että laittaa lisäksi 4 keuroa vesikiertoiseen lattiaan ja matalaenergiatalo on valmis.


      • kohteita riittää
        1t433 kirjoitti:

        Niinhän laiskat harakanpesien omistajat luulevat, että energiaremontti on kallista. Mitä saa mlpjärjstelmän 15 000 eurolla, vaikkapa 120m2 rintsikkaan:
        - uudet kaasutäytteiset kolmikerrosikkunat ja pari ulkovea hyvällä u-arvolla, noin 8keur
        - 80% ltokenolla varustettu ivkone ja ivputket, 3 keur.,
        - 4 keruolla saa eristeet ja kipsilevyt revittyjen seinien tilalle.

        Kustannustehokasta ja helppoa on jatkaa projektia siten ,että laittaa lisäksi 4 keuroa vesikiertoiseen lattiaan ja matalaenergiatalo on valmis.

        " 80% ltokenolla varustettu ivkone ja ivputket, 3 keur"

        Tervetuloa töihin.


      • Opettele laskemaan
        et kehtaa kirjoitti:

        Laita se lasku nyt vaan tänne, niin naureskellaan yhdessä sille.

        Kun et osaa laskea, niin käytä noita laskureita ja naura niille. Ja voit nauraa aivan itseksesi.


      • et kehdannut
        Opettele laskemaan kirjoitti:

        Kun et osaa laskea, niin käytä noita laskureita ja naura niille. Ja voit nauraa aivan itseksesi.

        Arvasin.


      • Olisiko jälkimmäinen
        et kehdannut kirjoitti:

        Arvasin.

        Haluatko tietää kuinka nuo laskurit toimivat, koska et ymmärrä vastausta?

        Vai nuo laskurit olivat liian vaikeita käyttää?


      • turhaan
        Olisiko jälkimmäinen kirjoitti:

        Haluatko tietää kuinka nuo laskurit toimivat, koska et ymmärrä vastausta?

        Vai nuo laskurit olivat liian vaikeita käyttää?

        Palataan asiaan kun uskallat esittää laskusi.


      • 30/30
        1t433 kirjoitti:

        Niinhän laiskat harakanpesien omistajat luulevat, että energiaremontti on kallista. Mitä saa mlpjärjstelmän 15 000 eurolla, vaikkapa 120m2 rintsikkaan:
        - uudet kaasutäytteiset kolmikerrosikkunat ja pari ulkovea hyvällä u-arvolla, noin 8keur
        - 80% ltokenolla varustettu ivkone ja ivputket, 3 keur.,
        - 4 keruolla saa eristeet ja kipsilevyt revittyjen seinien tilalle.

        Kustannustehokasta ja helppoa on jatkaa projektia siten ,että laittaa lisäksi 4 keuroa vesikiertoiseen lattiaan ja matalaenergiatalo on valmis.

        Mä en sun rintsikoista tiedä mutta mulle tarjottiin ikkunoiden vaihtoa avaimet käteen 28.500, - € omaan talooni.
        Samalla rahalla saisin maalämmön kahteen kertaan ja vielä jäisi rahaa muutaman vuoden sähkölaskuunkin.

        Meinaat sitten että repisin tiiliseinät auki ja laittaisin jotain kipsihöttöä ulkoseiniin.

        Jos joku tekee mulle asuntooni vesikiertoisen lattialämmityksen avaimet käteen
        4 tonnilla töineen ja tarvikkeineen niin tervetuloa tekemään urakkasopimus heti


      • 2t2t
        30/30 kirjoitti:

        Mä en sun rintsikoista tiedä mutta mulle tarjottiin ikkunoiden vaihtoa avaimet käteen 28.500, - € omaan talooni.
        Samalla rahalla saisin maalämmön kahteen kertaan ja vielä jäisi rahaa muutaman vuoden sähkölaskuunkin.

        Meinaat sitten että repisin tiiliseinät auki ja laittaisin jotain kipsihöttöä ulkoseiniin.

        Jos joku tekee mulle asuntooni vesikiertoisen lattialämmityksen avaimet käteen
        4 tonnilla töineen ja tarvikkeineen niin tervetuloa tekemään urakkasopimus heti

        "Mä en sun rintsikoista tiedä mutta mulle tarjottiin ikkunoiden vaihtoa avaimet käteen 28.500, - € omaan talooni."

        Ettei vaan olisi 28500 fim;-)

        "Meinaat sitten että repisin tiiliseinät auki ja laittaisin jotain kipsihöttöä ulkoseiniin."

        Energiarempassa revitään sisäseinät, laitetaan eristettä, kosteussulkumuovi ja kipsilevy.

        "Jos joku tekee mulle asuntooni vesikiertoisen lattialämmityksen avaimet käteen
        4 tonnilla töineen ja tarvikkeineen niin tervetuloa tekemään urakkasopimus heti "

        Mikä hemmetin 500m2 harakanpesä sitten sulla on? Esimerkkin koski 120m2 taloa.


      • 1324t134
        2t2t kirjoitti:

        "Mä en sun rintsikoista tiedä mutta mulle tarjottiin ikkunoiden vaihtoa avaimet käteen 28.500, - € omaan talooni."

        Ettei vaan olisi 28500 fim;-)

        "Meinaat sitten että repisin tiiliseinät auki ja laittaisin jotain kipsihöttöä ulkoseiniin."

        Energiarempassa revitään sisäseinät, laitetaan eristettä, kosteussulkumuovi ja kipsilevy.

        "Jos joku tekee mulle asuntooni vesikiertoisen lattialämmityksen avaimet käteen
        4 tonnilla töineen ja tarvikkeineen niin tervetuloa tekemään urakkasopimus heti "

        Mikä hemmetin 500m2 harakanpesä sitten sulla on? Esimerkkin koski 120m2 taloa.

        Niin ja itse pitää asentaa ikkunat ja kaikki muu, pyydäpä tarjous ikkunoista talon pihalle kuskattuna. http://www.pihla.fi/pihla/Etusivu


      • 8+4
        1324t134 kirjoitti:

        Niin ja itse pitää asentaa ikkunat ja kaikki muu, pyydäpä tarjous ikkunoista talon pihalle kuskattuna. http://www.pihla.fi/pihla/Etusivu

        Miten sinä nyt pyöriväkennoista iv-konetta suosittelet? Kuinka sekaisin olet?


      • 30/30
        2t2t kirjoitti:

        "Mä en sun rintsikoista tiedä mutta mulle tarjottiin ikkunoiden vaihtoa avaimet käteen 28.500, - € omaan talooni."

        Ettei vaan olisi 28500 fim;-)

        "Meinaat sitten että repisin tiiliseinät auki ja laittaisin jotain kipsihöttöä ulkoseiniin."

        Energiarempassa revitään sisäseinät, laitetaan eristettä, kosteussulkumuovi ja kipsilevy.

        "Jos joku tekee mulle asuntooni vesikiertoisen lattialämmityksen avaimet käteen
        4 tonnilla töineen ja tarvikkeineen niin tervetuloa tekemään urakkasopimus heti "

        Mikä hemmetin 500m2 harakanpesä sitten sulla on? Esimerkkin koski 120m2 taloa.

        Kyllä se oli ihan euroja, mukana hinnassa oli myös ulko-ovet.

        Tarkoitin tuolla ulkoseinien sisäpintoja, joista minulla suurin osa on tiiltä/kiveä.

        Ei nyt aivan niin iso ja esimerkin maalämmön hinta oli kyllä isommalle kuin minun.
        Tai ainakin kalliimpi. :-)


      • On ne vaikeita
        turhaan kirjoitti:

        Palataan asiaan kun uskallat esittää laskusi.

        Kerrotko mitä laskureita olet käyttänyt, niin ehkä täällä joku voi auttaa sinua. Itse en ole erikoistunut vähälahjakkaiden opettamiseen, mutta jotkut muut voinevat auttaa sinua.


      • 5+9
        On ne vaikeita kirjoitti:

        Kerrotko mitä laskureita olet käyttänyt, niin ehkä täällä joku voi auttaa sinua. Itse en ole erikoistunut vähälahjakkaiden opettamiseen, mutta jotkut muut voinevat auttaa sinua.

        Vähälahjakkaan on itse paha opettaa muita. Jos tuo toteutetaan lainarahalla, niin koko paska on maksettu alle 9 vuoden. Näillä hinnoilla.


      • 30/30
        1324t134 kirjoitti:

        Niin ja itse pitää asentaa ikkunat ja kaikki muu, pyydäpä tarjous ikkunoista talon pihalle kuskattuna. http://www.pihla.fi/pihla/Etusivu

        Eipä tuon esimerkin maalämmön hintakaan ollut osat kotiovelle vaan avaimet käteen.

        Minulla on kyllä se periaate että kun en kirvesmiehen hommissa mikään taituri ole niin jätän tuollaiset hommat ammattimiehille ja vielä sellaisille firmoille jotka todennäköisesti vastaavat työstään myöhemminkin.

        On noissa ikkunaremonteissakin tullut vastaan monensortin sutta ja sekundaa kun on itse tehty tai joku "kirvesmies" tehnyt.

        Varmasti löytyy hyviäkin itsetekijöitä mutta minä en niihin kuulu.


      • 50/60
        30/30 kirjoitti:

        Eipä tuon esimerkin maalämmön hintakaan ollut osat kotiovelle vaan avaimet käteen.

        Minulla on kyllä se periaate että kun en kirvesmiehen hommissa mikään taituri ole niin jätän tuollaiset hommat ammattimiehille ja vielä sellaisille firmoille jotka todennäköisesti vastaavat työstään myöhemminkin.

        On noissa ikkunaremonteissakin tullut vastaan monensortin sutta ja sekundaa kun on itse tehty tai joku "kirvesmies" tehnyt.

        Varmasti löytyy hyviäkin itsetekijöitä mutta minä en niihin kuulu.

        Sama pätee lämmitysjärjestelmän saneeramiseen.

        Järjestelmän vaihto ja suunnittelu kannattaa jättää asiantuntevalle taholle tehtäväksi.

        On noissa lämmitysremonteissa tullut vastaan monensortin sutta, joita jouduttu perustelemaan keskustelupalstoilla jälkikäteen.

        Varmasti löytyy hyviäkin suunnittelijoita ja laskijoita, mutta useimmat täällä eivät siihen kuulu.


      • 30/30
        50/60 kirjoitti:

        Sama pätee lämmitysjärjestelmän saneeramiseen.

        Järjestelmän vaihto ja suunnittelu kannattaa jättää asiantuntevalle taholle tehtäväksi.

        On noissa lämmitysremonteissa tullut vastaan monensortin sutta, joita jouduttu perustelemaan keskustelupalstoilla jälkikäteen.

        Varmasti löytyy hyviäkin suunnittelijoita ja laskijoita, mutta useimmat täällä eivät siihen kuulu.

        Samaa mieltä olen ja toivottavasti ei kukaan ota tosissaan näitä tämänkin keskustelupalstan "tietäjiä" silloin kun on aikeissa tehdä lämmitysremonttia.


      • 50/60
        30/30 kirjoitti:

        Samaa mieltä olen ja toivottavasti ei kukaan ota tosissaan näitä tämänkin keskustelupalstan "tietäjiä" silloin kun on aikeissa tehdä lämmitysremonttia.

        Näinhän tuo on. Täällä monet kirjoittavat oman lämmitysjärjestelmänsä paremmuudesta tunnista toiseen, vuodesta toiseen.

        Toivottavasti näitä ei kukaan ota tosissaan, vaan kääntyvät asiantuntijan puoleen.

        Kun täällä ylistetään omaa valintaa, niin se on tietämättömien perustelua hankinnalleen. Henkisesti tuo on ilmeisesti monelle tärkeää. Ei ymmärretä asiasta mitään, mutta jotenkin pakko vakuuttaa, että oma investointi oli oikeasti maailman paras.


      • maalämpä on paras
        5+9 kirjoitti:

        Vähälahjakkaan on itse paha opettaa muita. Jos tuo toteutetaan lainarahalla, niin koko paska on maksettu alle 9 vuoden. Näillä hinnoilla.

        Mielenkiintoista keskustelua. Luulisi omakotitalojen omistajien olevan hieman viisaampia.
        Tottakai maalämpö on kannattavaa asentaa ainakin vanhoihin paljon öljyä (2000lylöspäin) kuluttaviin taloihin.
        Onhan siinä öljyssä aina se vuotoriskikin, joka voi tulla tosi kalliiksi ja miten todellisuudessa korvaako mikään vakuutus?


      • mikä Dippainssi
        Dippainssi kirjoitti:

        "Outoja höpötyksiä. Jos on vanha patterilämmitystalo ja lämmitysvehkeet jo tiensä päässä, eikös ole ihan hyvä satsaus laittaa maalämpö,"

        Energiaremontti kannattaa aloittaa talon rakenteista, jolloin matalaenergiatalossa öljy ja suorasähkö on järkevä lämmitysmuoto. Muuttamalla vanha talo matalaenergiataloksi lämmityskulut puolittuvat ja talo on helpompi myydä.

        Pitäisi sinun Dippainssinä ymmärtää, että maalämmön asennuskustannukset ovat pienemmät kuin vanhan talon eristäminen matalaenergiataloksi. Maalämmöllä energiakulutus putoaa noin 65%.


    • seonnäin

      Taas tehdään lämmityskammiinista sijoituskohdetta.

    • NiiloHoo

      Minne ne loput sähköt meni?
      Eli 12000kwh - 7000kwh?
      Et kai sä lämmitänyt sillä taloa, vai menikö se jääkaapiin, kiukaaseen, telkkariin ja valaistukseen?

      • Putkimiekkonen1

        Kyllähän tuo 5000 kWh helposti käyttösähköön kuluu. Mainitsemiesi laitteiden lisäksi sähköä syövät mukavasti mm. liesi, pakastin, pesukone, astianpesukone, tietokone ja auton lohkolämmitin.


      • Heimo L

        Joku sähköllä toimiva lattialämmitys paahtaa taloa lämpimämmäksi. Onnksi viime talvi oli tosi leuto, etti tarvinnut paljoa lämmittää, sillä sähkölasku olisi ollut paljon rajumpi


      • Vielä öljyllä
        Putkimiekkonen1 kirjoitti:

        Kyllähän tuo 5000 kWh helposti käyttösähköön kuluu. Mainitsemiesi laitteiden lisäksi sähköä syövät mukavasti mm. liesi, pakastin, pesukone, astianpesukone, tietokone ja auton lohkolämmitin.

        Jo vain, juuri näin. Ja 5000 kWh ei ole edes kovinkaan kummoinen lukema käyttösähkölle omakotitalossa.

        Noiden takaisinmaksuaikojen millimetrintarkka etukäteen laskeminen on mielestäni melko turhaa: niissä oletetaan, että vertailtavien energiamuotojen (tässä sähkö & öljy) hinta säilyisi joko ennallaan tai nousisi/laskisi tasan samaa tahtia.
        Siinä vaiheessa kun esimerkiksi öljyn hinta pomppaa vaikka tuplaten kallimmaksi ja sähkön säilyy ennallaan, niin tuo aikahan muuttuu melko radikaalisti. Ja sama toisinpäin.
        Toki hyvähän niitä on laskeskella jotta näkee, että onko hommaan talouden kannalta mitään järkeä ryhtyä :)


      • helunatätiti
        Putkimiekkonen1 kirjoitti:

        Kyllähän tuo 5000 kWh helposti käyttösähköön kuluu. Mainitsemiesi laitteiden lisäksi sähköä syövät mukavasti mm. liesi, pakastin, pesukone, astianpesukone, tietokone ja auton lohkolämmitin.

        Mihin se sähkö liedestä katoaa?
        Ettei vaan muuttuisi lämmöksi?
        Lohkolämmitin ja pihavalot on ainoita härpäkkeitä joilla ei lämmitä taloasi.
        Suurin osa 5000kwh siis meni talon lämmittämiseen, kesä aika pois lukien.


      • Putkimiekkonen1
        helunatätiti kirjoitti:

        Mihin se sähkö liedestä katoaa?
        Ettei vaan muuttuisi lämmöksi?
        Lohkolämmitin ja pihavalot on ainoita härpäkkeitä joilla ei lämmitä taloasi.
        Suurin osa 5000kwh siis meni talon lämmittämiseen, kesä aika pois lukien.

        Helunatätiti hyvä, puhutaan kuitenkin käyttösähköstä muuttui se lieden energia sitten lämmöksi tai vaikka jukkapalmuksi.


      • gregreg
        Putkimiekkonen1 kirjoitti:

        Helunatätiti hyvä, puhutaan kuitenkin käyttösähköstä muuttui se lieden energia sitten lämmöksi tai vaikka jukkapalmuksi.

        Eli siis lähes 12000 kwh menee lämmitykseen mlp:n kanssa...


    • epäilevätuomas
    • Säästöä

      Faktaa:

      www.energiapakkaus.fi

      • uskomyyntimiestä

        Faktaa.... he he heeeeee....


      • Sillee
        uskomyyntimiestä kirjoitti:

        Faktaa.... he he heeeeee....

        Meinaat varmaan, että Stiebelin kokoinen yritys laittasi muuta, kuin faktaa nettiin?


      • uskomyyntimiestä
        Sillee kirjoitti:

        Meinaat varmaan, että Stiebelin kokoinen yritys laittasi muuta, kuin faktaa nettiin?

        Niin joo pumppumyyjät ovat rehellisyyden perikuvia. Kumman paljon muuten kuluttavat öljyä nuo toteuteneet kohteet ja öljykin on maailman kalleinta juuri näissä kohteissa... He hee heeee heeee faktaa....

        http://www.energiapakkaus.fi/maalampopumppu-saasto-omakotitalo-remontti-pyhasalmi-116.php

        Älä pumppulobbari viitsi enempää edustamaasi merkkiäsi mainostaa.... ;)


      • Sillee
        uskomyyntimiestä kirjoitti:

        Niin joo pumppumyyjät ovat rehellisyyden perikuvia. Kumman paljon muuten kuluttavat öljyä nuo toteuteneet kohteet ja öljykin on maailman kalleinta juuri näissä kohteissa... He hee heeee heeee faktaa....

        http://www.energiapakkaus.fi/maalampopumppu-saasto-omakotitalo-remontti-pyhasalmi-116.php

        Älä pumppulobbari viitsi enempää edustamaasi merkkiäsi mainostaa.... ;)

        Ei ole minun merkki.

        Mikä muuten juuri tuossa kohteessa naurattaa!!

        Minun edellisessä 117m2 neliön talossa meni 2700 litraa vuodessa. Ja se oli Etelä-Suomessa! 4 henkeä.

        Nyt 190m2 menee lämmitykseen 4000kWh maalämmöllä , mikä vastaa n. 450 litraa öljyä


      • Sillee
        uskomyyntimiestä kirjoitti:

        Niin joo pumppumyyjät ovat rehellisyyden perikuvia. Kumman paljon muuten kuluttavat öljyä nuo toteuteneet kohteet ja öljykin on maailman kalleinta juuri näissä kohteissa... He hee heeee heeee faktaa....

        http://www.energiapakkaus.fi/maalampopumppu-saasto-omakotitalo-remontti-pyhasalmi-116.php

        Älä pumppulobbari viitsi enempää edustamaasi merkkiäsi mainostaa.... ;)

        Paivän hinta Nesteellä näkyy olevan 1,06snt/l. Hinnatkin on kohdallaan


      • uskomyyntimiestä
        Sillee kirjoitti:

        Paivän hinta Nesteellä näkyy olevan 1,06snt/l. Hinnatkin on kohdallaan

        Riippuu koska ostaa ja keltä..

        Nokia, Teboil (2000l, kesäl. 18.03.14 0.971€/l


      • aikakoneellako viet
        uskomyyntimiestä kirjoitti:

        Riippuu koska ostaa ja keltä..

        Nokia, Teboil (2000l, kesäl. 18.03.14 0.971€/l

        Mitäs se sitten maksoi 12/2012?


      • uskomyyntimiestä
        aikakoneellako viet kirjoitti:

        Mitäs se sitten maksoi 12/2012?

        Verrattiin tämän vuoden hintoja kun niitä alettiin antamaan. Eikö öljy ole ollut samoissa hinnoissa jo muutaman vuoden. Hinta riippuu keneltä tilaa ja koska tilaa, mitä laatua tilaa ja kuinka paljon tilaa. Hinta on aina neuvoteltavissa, vain typerä maksaa sen mitä ensin tarjotaan. Sanoo vaan että kiitos hintatiedoista ja että soittaa toiseen firmaan niin kyllä se hintakin alkaa asettumaan kohdilleen. Öljyn myynti vähenee ja kilpailu kovenee.


    • cop 2.5
    • 88909

      3,5 COP ei tee tuskaakaan uusissa laitteissa, vaikka patterit, jos laitteet on laadukkaat.

      Mikäs ihme tuossa on?

      Täällä tiedon tason on tyllin 70-luvulta!

      • tyllinkyllin

        Juu ja talot on tyllin 60-70 luvulta.


    • kuusysikuus

      Jos menovesi huitelee 65-75 asteen välissä niin 3.5 saa unohtaa. Vaikka sitten olisi se tuskaton uusi laite. Vaillant lupaa 3.0 cop 55 lämmöillä ja ei kai ole markkinoiden huonoin laite.

    • 770

      Luulet varmaan että koko 3000 tuntia vuodessa tehdään 55 asteista.... Eiköhän vain 20C pakkasilla joita on keskimäärin etelässä max 15 tuntia.

      • kuusysikuus

        He heee 20 asteen pakkasilla joo cop on varmaan 4. Kaikki käyttövesi vaatii kuumaa ja vanhat talot vaatii jo pikku pakkasilla sitä 50 ja -10 60 ja kovilla pakkasilla 70. Ja onko oulu ja pyhäsalmi etelässä, minusta lähempänä napapiiriä. Joo afrikassa on hyvät copit ja samoin intiassa. Nyt puhutaankin suomesta.


      • Vappua
        kuusysikuus kirjoitti:

        He heee 20 asteen pakkasilla joo cop on varmaan 4. Kaikki käyttövesi vaatii kuumaa ja vanhat talot vaatii jo pikku pakkasilla sitä 50 ja -10 60 ja kovilla pakkasilla 70. Ja onko oulu ja pyhäsalmi etelässä, minusta lähempänä napapiiriä. Joo afrikassa on hyvät copit ja samoin intiassa. Nyt puhutaankin suomesta.

        jep jep 20 asteen pakkasilla....

        Hus Hus... aamulla takaisin hitsaamaan ja muista eväät! Kohta pääsee marssimaankin !


      • nibe on pop
        Vappua kirjoitti:

        jep jep 20 asteen pakkasilla....

        Hus Hus... aamulla takaisin hitsaamaan ja muista eväät! Kohta pääsee marssimaankin !

        Näin sivusta puhuen...

        vaillantia on yritetty tuoda suomeen turhaan jo kahden eri maahantuojan toimesta tuloksetta eli ei varmaan paraskaan laite.

        Nibe on pop


      • kuusysikuus
        Vappua kirjoitti:

        jep jep 20 asteen pakkasilla....

        Hus Hus... aamulla takaisin hitsaamaan ja muista eväät! Kohta pääsee marssimaankin !

        Koita kestää kyllä se coppi sinullakin joskus asettuu sinne yli 3. Sitten saat huokaista helpotuksesta.

        Ei kuulu hitsaaminen työn kuvaan, enkä käy marssilla. Jos oli tarkoitettu vittuiluksi niin eipä paljon napannut ;)

        Ps. puolusta 3,5 coppia henkeen ja vereen se on sinulle maahisena pyhä asia :D


      • kuusysikuus
        nibe on pop kirjoitti:

        Näin sivusta puhuen...

        vaillantia on yritetty tuoda suomeen turhaan jo kahden eri maahantuojan toimesta tuloksetta eli ei varmaan paraskaan laite.

        Nibe on pop

        Nibe halpispumppu ja köyhille maahisille juuri sopiva laite. Vaillant huippumerkki, laadukas ja kallis. Ei sovi köyhille. Ja köyhiähän ne maahiset on. Laskevat aina paljonko ovat säästäneet ja koska nibe maksaa itsensä takaisin. Jos nyt kestää edes sen ajan. Suomalaisten mottohan on...

        "Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan ja halvin mahdollinen"


    • +20 pakkasta

      Täällä kirjoitellaan 20 asteen pakkasista. Meilläpäin 20 ei ole pakkasta. Ehkä olen väärässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe