LUKUKAVERI (TURKU)

turunoikeustiede2014

Moi! Eli lyhyesti sanottuna oon pyrkimässä oikikseen
(Turun ensisijaisesti ja Helsinki) ja ois tosi kiva saada lukukaveri, jonka kans puhua kirjoista ja asioista mikä on toiselle vaikeaa. Voitais nähä esim. Kirjastossa

Laita viestiä jos kiinnostuit! [email protected] :)

16

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elitisti

      Ei niitä kirjoja todellakaan juttelemalla opita. Henkisesti lahjakkaat (minä) paukuttelevat tiedot päähän helposti ja ilman suureellisia juttutuokioita tai torikokouksia. Ei ole häpeä myöntää, ettei ole oikismateriaalia. Vain harvat ja valitut saavat kunnian kuulua tähän etuoikeutettuun ryhmään. Tuomioni onkin seuraavanlainen. Laita kirjat pois ja ala miettiä olisiko parturi-kampaajan tai baristan ura enemmän sinua varten.

      • turunoikeustiede2014

        Niin siis sun ei tarvi tulla kertomaan mulle todellakaan että onko oikis mun paikka vai ei. Toiset ovat luonnonlahjakkaita niinkuin väität itsesi olevan ja toiset joutuu oikeesti tekemään töitä unelmansa eteen. Joten mieti ens kerralla mitä kirjotat, murskaamalla toisen unelmaa sanomalla että ryhdy parturi-kampaajaksi tms on törkeätä. Järki päähän jooko?


    • O sancta simplicitas

      Naurettavaa kommentointia joltain muka-elitistiltä, joka paskat housussa pelkää, että joku toinen vie paikan häneltä. Jospa tutustuisit eri opiskelumenetelmiin ja tieteen (oikeusTIEDE, juu, oikeustiede on tiedettä) tekemisen peruskäytäntöihin. Tiede on aina dialogista, oltiinpa sitten antiikin torilla yhteiskuntafilosofoimassa, perustutkintoon tähtäävässä oppiaineseminaarissa tai väitöstilaisuudessa.

    • 17+6

      Hyvä idea, harmi etten asu Turussa!

      Joo samaa mieltä yllä olevan kanssa että keskustelu on yksi oppimismenetelmistä ja esim. kun joutuu selittämään jonkin asian tai käsitekokonaisuuden toiselle, huomaa, osaako sen vaiko ei. Paremmin sillä tavalla oppii kuin alleviivaamalla kirjat kannesta kanteen eri värisillä alleviivaustusseilla omassa ylhäisessä yksinäisyydessään :D

    • Elitisti

      Unohdin mainita, että olen oman paikkani oikiksessa jo lunastanut. Pelosta ei siis ole kyse. Ei kannata toisten mielipiteistä tuolla tavalla pillastua.

    • Vinkkinä vaan

      Provoa on tämän Elitistin jupina...mutta ottakaa se sillä asenteella, että ***** mä pääsen sinne oikikseen, ottakaa se "lisä sisuna" pääsykoeprojektiinne. Sisäänpääsy on jonkinlaista itsensä ylittämistä ja haastamista ja täysin mahdollista: kovalla työllä. Itse opiskelu ei ole niin ihmeellistä, enkä koe oikeustieteen ylioppilaana olevani mitenkään erityisellä tavalla etuoikeutetussa ryhmässä vaikka opiskelupaikkaani arvostankin. Ammatti-identiteetin kannalta tällainen etuoikeutettujen ryhmäksi mieltäminen on varmasti vahvistavaa mutta tarpeetonta.

      Maallikkoporukassa jorisemisessa on omat ansansa kun kukaan ei oikein varmaksi tiedä, mistä on kyse. Sellainen "mun mielestä tää on näin" dialogi voi jonkin yhteisymmärryksen tuottaa, mutta eri asia on onko se oikea. Ottakaa lukukaverinne kanssa asiaksi, että selvitätte ihan todella eri kanavista ne epäselvät asiat. Pelkkä keskustelu ei hyödytä muuten kuin henkisenä tukena, mutta sekin voi joskus olla tärkeää. Lukukaveruus voi olla pelkkää tsemppaamistakin ja turhautumien purkamista, mutta kannattaa siitä myös molemmin puolisesti hyötyäkin oppimisen kannalta.

      • turunoikeustiede2014

        Kiitos paljon vinkeistä ja avusta, saisiko kysyä oisko sul antaa neuvoja miten niit kirjoja kannattaa lukea. Yks tapa on tietenki muistiinpanojen tekeminen, oon hirveen huono siinä, syy lienee varmaan etten oo ikinä ollu muistiinpano-ihminen, pikemminki: lue ja opi . Oon nyt lukenu 2 kirjaa kolmas menossa, kun lukee ni kyl siin tajuaa et pitäs jonkinmoisesti laittaa muistiinpanoja, koska ajattelin lukea 4-5 krt kirjat läpi.. Ja muistiinpanot vois olla hyvä kertaus. Vinkkejä muistiinpanojen tekoon? :)


      • Vinkkinä vaan
        turunoikeustiede2014 kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkeistä ja avusta, saisiko kysyä oisko sul antaa neuvoja miten niit kirjoja kannattaa lukea. Yks tapa on tietenki muistiinpanojen tekeminen, oon hirveen huono siinä, syy lienee varmaan etten oo ikinä ollu muistiinpano-ihminen, pikemminki: lue ja opi . Oon nyt lukenu 2 kirjaa kolmas menossa, kun lukee ni kyl siin tajuaa et pitäs jonkinmoisesti laittaa muistiinpanoja, koska ajattelin lukea 4-5 krt kirjat läpi.. Ja muistiinpanot vois olla hyvä kertaus. Vinkkejä muistiinpanojen tekoon? :)

        Ei kannata tehdä muistiinpanoja, jos ei ole muistiinpano-ihminen. Heti jos huomaa että joku juttu ei itselle toimi, se pitää hylätä ja kokeilla muuta oppimistekniikkaa. Itsekin yritin pääsykoekirjoista tehdä ensin muistiinpanoja, mutta se ei tuntunut tuloksellisesta niin jätin heti pois ja aloin vaan lukemaan. Lukuihminen olen siis minäkin. :)

        Tee post it -lappuja sivujen väliin, joihin teet asiasta rungon. Pääkohdat vaan, jotta saat hahmotettua asian, esim. jokin jaottelu tai kronologinen järjestys. Jos joku asiakokonaisuus on erityisen hankala omaksua ja muistaa, tee siitä tiivistelmä ymmärtääksesi paremmin. Mitään muita muistiinpanoja en oikeastaan suosittele, koska ne asiat kannattaa ehdottomasti lukea / kerrata kirjasta juuri niillä sanamuodoilla joita siellä on. Muistiinpanoista jää aina niitä "pikkujuttuja" pois, ja niillä pienillä asioilla pääsykokeissa on iso merkitys.

        Jos jostain jutusta et ole varma, miten se menee, niin ota joitain muita siihen aiheeseen liittyviä kirjoja, muutamia perusteoksia, vertaat sitä asiaa niihin. Tässä olisi kätevää jos olisi (luotettavia) lukukavereita, niin voisi hajauttaa tätä selvittämistehtävää. Valmennuskurssilaiset voi tietysti vaatia rahoilleen vastinetta ja pyytää kurssin vetäjiä selittämään, mutta ilmankin valmennuskurssia pärjää jos pistää vaan toimeksi. Kannattaa myös vilkaista asiaa koskeva laki, ihan vaan miltä näyttää ja mitä suurin piirtein sisältää, sen enempää siihen paneutumatta. Tällainen pohjatyö asioiden tajuamiseksi kannattaa tehdä heti alussa. Sen jälkeen pitäisi melko pian päästä sellaiseen lukuvaiheeseen, jossa lukee vaan niitä kirjoja ja pyrkii ne muistamaan. Sitä voi alussa auttaa se, että lukee yhden kappaleen / asiakokonaisuuden ja selittää sen itselleen ääneen.

        Korostustussit on hyvä, kunhan aloittaa vaaleimmilla väreillä...useampien lukukertojen jälkeen kirjojen sivuilla on aikamoinen sedimentti erivärisistä viivauksista. :D Se auttaa, koska lukiessa tieto kerrostuu päähän ihan samalla tavalla. Kuulostaa oudolta mutta luulen että me korostustussien nimeen vannojat ymmärtää mitä tarkoitan!

        Mutta muista, että KAIKKI mitä kirjoissa on, pitää osata. Jos osaa ulkoa, niin bravo. Ihan kaikkea ei voi ulkoa oppia, mutta siihen kannattaa pyrkiä. Korostustussit ja post it- laput auttaa siinäkin. Ja näistä vinkeistä voi omaksua mitä itselleen katsoo parhaaksi, ei välttämättä toimi kaikille.


      • Turunoikeustiede2000+14
        Vinkkinä vaan kirjoitti:

        Ei kannata tehdä muistiinpanoja, jos ei ole muistiinpano-ihminen. Heti jos huomaa että joku juttu ei itselle toimi, se pitää hylätä ja kokeilla muuta oppimistekniikkaa. Itsekin yritin pääsykoekirjoista tehdä ensin muistiinpanoja, mutta se ei tuntunut tuloksellisesta niin jätin heti pois ja aloin vaan lukemaan. Lukuihminen olen siis minäkin. :)

        Tee post it -lappuja sivujen väliin, joihin teet asiasta rungon. Pääkohdat vaan, jotta saat hahmotettua asian, esim. jokin jaottelu tai kronologinen järjestys. Jos joku asiakokonaisuus on erityisen hankala omaksua ja muistaa, tee siitä tiivistelmä ymmärtääksesi paremmin. Mitään muita muistiinpanoja en oikeastaan suosittele, koska ne asiat kannattaa ehdottomasti lukea / kerrata kirjasta juuri niillä sanamuodoilla joita siellä on. Muistiinpanoista jää aina niitä "pikkujuttuja" pois, ja niillä pienillä asioilla pääsykokeissa on iso merkitys.

        Jos jostain jutusta et ole varma, miten se menee, niin ota joitain muita siihen aiheeseen liittyviä kirjoja, muutamia perusteoksia, vertaat sitä asiaa niihin. Tässä olisi kätevää jos olisi (luotettavia) lukukavereita, niin voisi hajauttaa tätä selvittämistehtävää. Valmennuskurssilaiset voi tietysti vaatia rahoilleen vastinetta ja pyytää kurssin vetäjiä selittämään, mutta ilmankin valmennuskurssia pärjää jos pistää vaan toimeksi. Kannattaa myös vilkaista asiaa koskeva laki, ihan vaan miltä näyttää ja mitä suurin piirtein sisältää, sen enempää siihen paneutumatta. Tällainen pohjatyö asioiden tajuamiseksi kannattaa tehdä heti alussa. Sen jälkeen pitäisi melko pian päästä sellaiseen lukuvaiheeseen, jossa lukee vaan niitä kirjoja ja pyrkii ne muistamaan. Sitä voi alussa auttaa se, että lukee yhden kappaleen / asiakokonaisuuden ja selittää sen itselleen ääneen.

        Korostustussit on hyvä, kunhan aloittaa vaaleimmilla väreillä...useampien lukukertojen jälkeen kirjojen sivuilla on aikamoinen sedimentti erivärisistä viivauksista. :D Se auttaa, koska lukiessa tieto kerrostuu päähän ihan samalla tavalla. Kuulostaa oudolta mutta luulen että me korostustussien nimeen vannojat ymmärtää mitä tarkoitan!

        Mutta muista, että KAIKKI mitä kirjoissa on, pitää osata. Jos osaa ulkoa, niin bravo. Ihan kaikkea ei voi ulkoa oppia, mutta siihen kannattaa pyrkiä. Korostustussit ja post it- laput auttaa siinäkin. Ja näistä vinkeistä voi omaksua mitä itselleen katsoo parhaaksi, ei välttämättä toimi kaikille.

        Joo oon kans käyttäny korostusvärei, kunnes ne pääs loppumaan, ups. Ei mut siis huomasin vaa miten hirveesti tuli yliviivattua kaikkea, ja käytin kans tota väritekniikkaa. Tokan kirjan jaksoin yliviivata 50 sivua varmaankin ja loput luin sillee että yliviivasin käsitteet ja ratkaisut/tapaukset jne.

        Siis oon ihan kauheen stressaantunut koska pelottaa sikana et muistanko kaikkia asioita :/ ku se kirja näyttää mun silmille sellaselt vaikeelt tekstilt, tietenkin kun ei oo ikinä ennen lukenut mitään tollasta.. Mut kiitos paljon avusta, yritän tosiaan panostaa ja katsotaan miten käy koepäivänä.


    • oik.yo

      Moikka
      itse opiskelen jo Turussa (ekalla sisään ilman valmennuksia), ja seuraavana vuonna olin valmennuskurssin tutorina. Mielelläni jeesaan jos pystyn, ja olen "käytettävissä". En nyt ihan mitä haet :)

      • Turunoikeustiede2014-

        Oii ihana! Siis mulle käy ihan millanen jeesaaminen vaan, pyatyisitsä esimerkiksi tapaamaan kirjastossa tai jossain? Vai ootsä tosi kiireinen opiskelujesi kanssa? Ois tosi ihana nähdä ni pystyis paremmin puhumaa kirjoist ja kaikesta. :)


    • oikeusniilo

      Mua kiinnostaa oikeustiede ihan( vitu paljo) vapaa-ajallakin. Kiinostaisko jotain tulla juttelemaan kirjastoon vaikka oikeustoimilain 36 pykälästä tai Hartin teorioista? Voin tulla teidän kotiovellekin julistamaan ilosanomaa oikeustieteen hienouksista.

      • Johannes Aihela

        Jos olisit Naimi, niin tulisin, mutta Niilona et kiinnosta.


      • Seppo Jarmander

        Viitsitkö tulla luokseni kertomaan mitä on rationaalinen hyväksyttävyys?


      • Oikeustiede2014--

        Onks tää nyt joku trolli hei :D


      • "Sepe" Jarmander
        Oikeustiede2014-- kirjoitti:

        Onks tää nyt joku trolli hei :D

        Jos jokin asia tässä maailmassa on varmaa, niin se on se ettei Suomi24 oikeustiede palstalta löydy ensimmäistäkään trollia tai paskanjauhajaa. Täällä ammattimiehet edistävät ammattikuntansa "Hiljaista tekijän tietoa (TM. Kaarlo Tuori)"

        Miten on Niilo? Nyt olisi pikaista tarvetta päästä ymmärrykseen Aarnion rationaaliesta hyväksyttävyydestä, ja myös ne Austinin jutustelut kiinnostaa. Lopuksi voidaan sitten turista vaikkapa Potilasvahinkolaista tai Dworkinin yhdestä oikeasta ratkaisusta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe