Homekoulu vai mikä

Huonovointinen

Olen kohta 16 vuotias poika, eli käyn 9 luokkaa ja tarkoitus olisi päästä toukokuussa veks koko koulusta.
Kun menin seiskalle sain oireita kotitalousluokassa, ja syyksi epäiltiin ruoka-aine allergioitani, joita siis maito kala ja pähkinä.
Oli huono-olo, heikotti, oksetti.
Kasilla oireet jatkui mutta kotitalous ei. Kouluterkkari sanoi että väsymystä ja labrakokeet näyttivät normaalia.
Nyt 9 syksy meni vielä samalla tavalla että välillä kotona huonon olon takia, mutta joulun jälkeen tuli täyskäänne.
Huono olo jatkuu, oksettaa, pää on kipeä, heikottaa, väsyttää.
Olen ollut puolittaisia päiviä koulussa, välillä tunnin tai välillä kolme, välillä koko päivän.
Aamutunnit tuntuu olevan pahimmat, koska ilmastointi ei ole yöllä päällä ainakaan täydellä teholla. Jos menen 9 kouluun, voin olla max. 2 tuntia, yleensä ensimmäisen tunnin jälkeen kotiinlähtö.
11 meno on auttanut, olen ollut siitä eteenpäin loppupäivän, mutta nyt sekään ei enää näköjään auta. Olin viimeviikolla ennätysmäärän tunteja koulussa koko keväänä, ja nyt olen ollut keskiviikkoillasta asti huonovointinen, oksettanut ja oksentanut, mutta sitten ei kuitenkaan oksennus tule kunnolla.
Eihän tässä terveyttä tahdo menettää loppuiäksi.

Enhän minä voi sanoa että tämä koulusta johtuu, mutta nyt 3 viikkoa sitten oli uudet labratestit ja kaikki näytti normaalia tai jopa parempaa.
Yleensä oireet myös pahenee koulussa.

Olenko loppukevään kotona ja teen tehtävät ja suoritan koulun loppuun näin?

Tuntuu että harrastukset ja normaalielämä katoaa pikkuhiljaa, kun ei olon takia enää mihinkään pysty. Lääkäri määräsi labrakokeiden jälkeen pahoinvointipillereitä, mutta ei mitään apua.

Olisi kiva puhua saman ongelman painojoiden kanssa.
Millä tästä pääsisi eroon?

28

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisäilmaongelmako

      Jos huomaat, että oireesi ja huono olosi pahoinvointi liittyy tiettyyn tilaan ja rakennukseen ja olo parantuu muualla. Kyseessä on ilmeisesti sisäilmaongelma. Et saisi missään tapauksessa olla sellaisessa tilassa missä tulee huono olo. Homeelle ja muille myrkyille altistuminen ei ole leikin asia. Siihen voi altistua pysyvästi. Pahoinvointi johtuu yleensä elimistön myrkytystilasta. Siihen ei pillerit ja lääkkeet auta. Myöskin labratesteillä ei voida yleensä tutkia sisäilmaongelmien sairauksia. On hyvä että osaat olla poissa tilasta missä et voi olla. Jos sinulla on parempi olo kotona niin ole siellä. Myöskin kannattaa miettiä että jos huono olosi johtuu muusta kuin huonosta sisäilmasta? Onko sinua tutkittu tarpeeksi. Ota yhteyttä lääkäriin ja kerro epäilyksestäsi. Oireileeko myös muutkin samoissa tiloissa kun sinä?

      Paljon tietoa löydät homepakolaiset sivustolta.

      Kerro miten pärjäilet?

      • huonovointinen

        Mutsi meinasi varailla lisätutkimuksia varten lääkäriaikaa.
        Kyllähän se on hyvä varmistaa ettei ole muuta suurempaa vikaa elimistössä.
        Aika näyttää.


    • Inhibiitti

      Huonovointinen, järjestä asiasi niin että voit opiskella olematta koulun sisätiloissa.

      Ilmoita asuinpaikkasi terveystarkastajalle tilanteesta. Terveystarkastajalla on velvollisuus tutkia koulua. Tosin kunnan rahatilanne ei salline koulutuksen järjestämistä terveissä tiloissa ja kuntahan vähät välittää muusta kuin rakentamisen jatkumisesta, ts. homekoulua tulee jatkossakin.

      Jos selviät koulun oppimäärästä kotona itsenäisesti opiskellen, olet hankkinut hyvän taidon ottaa asioista selvää. Lisäksi olet suojellut terveytesi!
      Sinussa on puhtia - antaa mennä.

      • huonovointinen

        Siellä oli syksyllä alakerta pois käytöstä remontin takia. Nyt se on korjattu ja jossain muuaalla on jotain mikrobeja mitkä ei kuulemma tervydelle haitaksi. Olen homeelle allerginen ja muutenkin aika herkkä kaikelle, niin enpä tiedä sitten.
        Kun vaan olo alkaisi helpottaa pikkuhiljaa..


      • Huonovointinen
        huonovointinen kirjoitti:

        Siellä oli syksyllä alakerta pois käytöstä remontin takia. Nyt se on korjattu ja jossain muuaalla on jotain mikrobeja mitkä ei kuulemma tervydelle haitaksi. Olen homeelle allerginen ja muutenkin aika herkkä kaikelle, niin enpä tiedä sitten.
        Kun vaan olo alkaisi helpottaa pikkuhiljaa..

        Mutsi oli aamulla soittanut terkalle. Sen mukaan muiden oireet ovat erilaiset. Mutta kyllähän minun oireetkin taas näyttää täyttävän homeoireilun määritelmän. Taitaa tosin täyttää tuhannen muunkin taudin oireet..
        Tätä nyt viikko kohta jatkunut vaikka olen kotona.


      • vanha ope
        Huonovointinen kirjoitti:

        Mutsi oli aamulla soittanut terkalle. Sen mukaan muiden oireet ovat erilaiset. Mutta kyllähän minun oireetkin taas näyttää täyttävän homeoireilun määritelmän. Taitaa tosin täyttää tuhannen muunkin taudin oireet..
        Tätä nyt viikko kohta jatkunut vaikka olen kotona.

        Sinulla on kotona kaikki koulutavarat, kirjat, reppu, vaatteet....
        Kun kerran olet altistunut, on noissa tavaroissa tarpeeksi myrkkyjä ylläpitämään oireita. Kaikki vaattet pesuun (myös vuodevaatteet koska nekin ovat jo saaneet tartunnan). Kaikki muut kuten kirjat jätesäkkiin ja pihalle. Sitten vaan odottamaan olon kohenemista.


      • huolehdi itsestäsi
        vanha ope kirjoitti:

        Sinulla on kotona kaikki koulutavarat, kirjat, reppu, vaatteet....
        Kun kerran olet altistunut, on noissa tavaroissa tarpeeksi myrkkyjä ylläpitämään oireita. Kaikki vaattet pesuun (myös vuodevaatteet koska nekin ovat jo saaneet tartunnan). Kaikki muut kuten kirjat jätesäkkiin ja pihalle. Sitten vaan odottamaan olon kohenemista.

        Hyvä sinut pitää tutkia takoin. Ehkä olet altistunut koulussa. Homeelle altistumisen jälkeen voi oireilua jatkua pitkän aikaa vaikka olisi puhtaissa tiloissa mm. pahoinvointia, väsymystä voi jatkuva monta päivää. Ärsytysoireet saattavat lakata piankin kun pääsee puhtosiin tiloihin. Toivottavasti kotona ei ole mitään ärsyttävää. Kiinnitä huomoita nyt oireisiisi. Monet sisäilmamyrkyt tekevät ihmisen elimistön herkälle mm. tuoksuille, kemikaaleille, homeelle, pölylle yms. Kemikaaliyliherkkyys on myös yleistä ja jos huomaat että niistä saat oireita ja pahoinvointia niin luovu niistä. Silloin olotilaa helpottaa se että luopuu deodoranteista, hajuvesistä, turhista pesu- ja puhdistusaineista. Allergia ja astmaliiton suosittelemat tuoksuttomat pesu- ja puhdistuaineet ovat parhaita. Jos saat oireita koulun tavaroista niin niistä pitäisi luopua. Tärkeintä on oma terveys. Pidä siitä huoli! Koulun tilat eivät välttämättä ole puhtaat vaikka sisäilmatutkimukset niin näyttävät. Älä anna kenenkään huijata sinua. Kerro vielä kuulumisia! Huolehdi itsestäsi!


      • oireita
        Huonovointinen kirjoitti:

        Mutsi oli aamulla soittanut terkalle. Sen mukaan muiden oireet ovat erilaiset. Mutta kyllähän minun oireetkin taas näyttää täyttävän homeoireilun määritelmän. Taitaa tosin täyttää tuhannen muunkin taudin oireet..
        Tätä nyt viikko kohta jatkunut vaikka olen kotona.

        Homeoireet ovat moninaisia ja eri ihmiset reagoivat eri tavoin. Oireei viittaavat homeoireiluun tai voi olla jotakin muuta. Oireluetteloa on tässä ja sivulla homepakolaiset

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2109068


      • huonovointinen
        oireita kirjoitti:

        Homeoireet ovat moninaisia ja eri ihmiset reagoivat eri tavoin. Oireei viittaavat homeoireiluun tai voi olla jotakin muuta. Oireluetteloa on tässä ja sivulla homepakolaiset

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2109068

        Kaiken maailman oireluettelot ja hoitokeinot on luettu läpi. Tänään on alkanut jo vähän helpottaa.
        Pitäisi petivaatteet vielä vaihtaa.
        Torstaina pitää käydä koulussa pyörähtämässä luokanvalvojan tunnilla. Huomena taidan tehdä tehtävät kotipihan auringossa :)


    • varo myrkkyjä

      Ehkä olet altistunut koulurakennukselle. Toivottavasti et ole altistunut pysyvästiä ja toivottavasti oireesi häipyvät. Lääkkeistä ei välttämättä ole apua homeoireisiin.

      http://homepakolaiset.fi/12_myytti.html


      "Altistumisen lopettaminen tai oleellinen vähentäminen oireita/sairautta aiheuttaville altisteille on hoidon kannalta ehdottomasti tärkeintä."Lääkkeet auttavat oireisiin huonosti. Paras hoito on altistuksen poistaminen.

      • huonovointinen

        No toivotaan että johtuu homeesta eikä jostain muusta.
        Huomena olisi pari tuntia koulussa käytävä.


    • varoitus

      Seuraile tilannetta ja oireitasi. Niin homealtistus ei kuitenkaan ole mukava seuralainen. Kun kerran altistuu sisäilman myrkyille niin se varjostaa koko loppuelämää.Elämä ja eläminen ei ole sen jälkeen kovinkaan helppoa. Muistakin että olet muita viisaampi ja pysyt erossa niistä rakennuksista joissa saat oireita.

      • huonovointinen

        Kävin kokeen tekemässä ja alkoi tuntua tunnin lopussa joten lähdin kokeen tehtyä. En pilaa pääsiäistä nukkumalla :)


      • Synteettinen densiti
        huonovointinen kirjoitti:

        Kävin kokeen tekemässä ja alkoi tuntua tunnin lopussa joten lähdin kokeen tehtyä. En pilaa pääsiäistä nukkumalla :)

        Minä olin työpaikan lattiavahalle yliherkkä. Oireet lähti vahan vaihdolla. Tosin vain työpaikan työsuojeluvaltuutetun puututtua asiaan.

        Ota vahasta hajukoe, siivooja tietää missä ja mitä vahoja on käytössä.


      • Hyvää pääsiäistä
        huonovointinen kirjoitti:

        Kävin kokeen tekemässä ja alkoi tuntua tunnin lopussa joten lähdin kokeen tehtyä. En pilaa pääsiäistä nukkumalla :)

        Ei ole mitään järkeä kiusata itseään sellaisessa paikassa missä tulee huono olo. Ehkä elimistösi on rakennukselle herkistynyt ja rakennuksessa varmaankin on jotain vialla. Pysy poissa sieltä kun kerran saat oireita! Tilanteesi vaan pahenee siellä rakennuksessa. Hyvää Pääsiäistä ja toivotaan, että pysyt terveenä.


    • vaikea selvittää

      Hyvä kun selvisi, että syynä oli vaha.

      Mutta kun ei aina tiedä mille homealitistunut henkiö oireilee. Niin on monia asioita joista voi saada oireita. Homealtistuksen seurauksena voi saada oireita rakennukseen liittyvistä kemikaaleista kuten siivousaineet, desinfiointiaineet ja vahat yms. Sen lisäksi voi saada oireita ihmisten hajusteista, hajuvesistä ja pesuaineista. Ihmisten vaatteeet ja heidän käyttämät hajusteet voivat siis aiheuttaa oireita. Ihmiset yleensä kulkevat homeissa vaatteissa ja jos ko. henkilö asuu hometalossa niin hän tietämättään aiheuttaa oireita muille homeherkille ihmisille.

      Sen lisäksi rakennuksissa tuuletuskanavat ei ole hyvin hoidettu niistä voi saada oireita, koska siellä muhiii aikamoinen homepölyjengi ja myös vaarallisia rakennusmateriaaleja pääsee hengitysilmaan. Sen lisäksi rakennuksessa voi muhia homeita ja sädesieniä. Kosteusvauroinen rakennus päästää sisäilmaaan pahoja pöpöjä. http://homepakolaiset.fi/1_myytti.html

    • Miskakissa

      Moi

      Itsellä samat oireet. Mutta lisäksi sain sydänkohtauksen, toistuvia rytmihäiriöitä ja vakavan anemian. Olin kuin kala kuivalla maalla. Entinen kilpaurheilja kuka ei voinut edes kävellä portaita. Puuskutin ja läähätin.

      Syy alko paljastua kun talossani kävi tarkastaja. Vinkkasi homeesta. Toki kun makaat sairaalassa harva se viikko puhtain testitulosten, niin pipipääksihän ne leimaa.

      Kun asuin kolme kuukautta poissa asunnosta olin kuin eri ihminen. Iloinen, punaposkinen, keskittymiskykyinen..

      palasin takaisin, niin jo 4 päivässä olin kuin zombie. Nyt muutan pian pois ja puratan koko pas######.
      Ottakaa homeoireet vakavasti ja kyllä koulussasi voi olla hometta, teen työtä koulurakennuksien kanssa, ja homekoulut on tätä päivää.

    • Testaa tarkemmin!
    • työkyvytön

      Hei!

      Homeoireet ovat joillakin ihmisille todella voimakkaita ja moni on nykyään työkyvytön ja sosiaalisesti eristäytynyt. Ottakaa homeoireet tosissaan!

    • Pölyytt

      Allergialääkäri Tuula Petäys hoiti Allergiasairaalassa homealtistuneita ja altistui itse potilaittensa kautta homeelle ja sai astman. Homepöly on todella vaurioittavaa.
      Tieto ET 8/2014- lehdestä.

      • Niinhän se on

      • Otetaan vaan opiksi

      • Home jees.
        Otetaan vaan opiksi kirjoitti:

        http://indooraid.com/?p=553

        Hallinto on läpimätä. Se ei voi puuttua homerakennusbisnekseen omien etujensa menettämisen pelossa.

        Rakennetaan - homehtuu - korjataan - uudelleen korjataan - rakennetaan uusi - korjataan.. Näin jatketaan koska niin monet hyötyvät.
        Ketkäkö? Rakennusfirmat ja - duunarit, rakennustarvikekaupat ja -teollisuus, kuljetusala, kunnan virkamiehet saadessaan junailla lupia ja riitoja, verottajalle tulee tyhjän pyörittämisestä tuloja.

        Kuka maksaa? Se, joka pystyy jostakin hankkimaan tuloja ja ostamaan asunnon ja maksaa veronsa, joilla kunnan seuraava homerakennus tehdään. Kiirettä pitää ja kansakunta köyhtyy ja terveys menee.

        Tämä on ikiliikkuja koska sitä ei voi pysäyttää. Jatkumista puoltavat ammattiliitot, teollisuusliitot, kunnat ja valtio. Nämä kaikki ovat hyötyjiä ainakin työpaikkojensa osalta. Pääseekö yhteenkään virkaan tai edustustehtävään saarnaamalla em. systeemiä vastaan? Ei pääse, niin monien varpaat tulisi tallattua. Em. jengin ylitse ei vain kävellä.

        Homerakentamisen päätyttyä olisi osa sairaaloista tarpeettomia, rakentaminen hiipuisi vähiin ja teollisuus ja kuljetus ja ... Kaduilla möykkäisi sadat tuhannet työttömät - ei tällainen sovi hallinnolle. Menisi kohta hallinto vaihtoon. Ei tämä sovi, ei.


      • Kyllä sopii
        Home jees. kirjoitti:

        Hallinto on läpimätä. Se ei voi puuttua homerakennusbisnekseen omien etujensa menettämisen pelossa.

        Rakennetaan - homehtuu - korjataan - uudelleen korjataan - rakennetaan uusi - korjataan.. Näin jatketaan koska niin monet hyötyvät.
        Ketkäkö? Rakennusfirmat ja - duunarit, rakennustarvikekaupat ja -teollisuus, kuljetusala, kunnan virkamiehet saadessaan junailla lupia ja riitoja, verottajalle tulee tyhjän pyörittämisestä tuloja.

        Kuka maksaa? Se, joka pystyy jostakin hankkimaan tuloja ja ostamaan asunnon ja maksaa veronsa, joilla kunnan seuraava homerakennus tehdään. Kiirettä pitää ja kansakunta köyhtyy ja terveys menee.

        Tämä on ikiliikkuja koska sitä ei voi pysäyttää. Jatkumista puoltavat ammattiliitot, teollisuusliitot, kunnat ja valtio. Nämä kaikki ovat hyötyjiä ainakin työpaikkojensa osalta. Pääseekö yhteenkään virkaan tai edustustehtävään saarnaamalla em. systeemiä vastaan? Ei pääse, niin monien varpaat tulisi tallattua. Em. jengin ylitse ei vain kävellä.

        Homerakentamisen päätyttyä olisi osa sairaaloista tarpeettomia, rakentaminen hiipuisi vähiin ja teollisuus ja kuljetus ja ... Kaduilla möykkäisi sadat tuhannet työttömät - ei tällainen sovi hallinnolle. Menisi kohta hallinto vaihtoon. Ei tämä sovi, ei.

        Hallintoo vaihtoon vaan. Kohta on suurin osa maamme homepäiväkodeista ja homekouluista uusiin vaihdettukin.

        Tässä vahva nainen joka uskaltaa sanoa asiat niinkuin ne on. Hyvässä toimessa ja luottamustehtävissäkin vielä. Vastakohta vetelille jätkille.
        https://www.facebook.com/notes/rämö-hannele/hyvät-veljet-uhkana-yhteiskunnalle/649681508403962


    • Apua homeremonttiin

      Hei
      Perheemme pyytää apuanne.Olemme eläneet home-evakossa melkein kaksi vuotta ja nyt joudumme remontoimaan asumiskelvottomana olevan asuntomme melkein nolla budjetilla.

      Linkistä pääset antamaan meille äänesi. Jos kysyy postinumeroa, syötä omasi niin pääset suoraan meidän kohtaan. Kaunis kiitos

      http://www.omaunelmasi.fi/?p=unelmagalleria&gid=9126

    • Kuupelo

      "Pahimmat myrkkyhomeet syntyvät betonista ja solumuovista. Puun home ei ole lainkaan niin paha." sanoo talotohtori Panu Kaila lehdessä Ekoelo 2/2014.

      Lieneekö rakennusta ilman solumuovia tehtykään viiteenkymmeneen vuoteen
      https://www.google.fi/#q=solumuovi

      • huonovountinen

        Lieneeko koulu 50 vuotta vanha, jaa-a.
        Lähellä ainakin. Niin tässä on menty että kokeet ja liikunta ja välillä tekninen koulussa ja muuten kotosalla. Hyvin menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe