Miten tärkeitä laskujen eräpäivät sossuille ?

kysyvä.

Minulle on myönnetty toimeentulotukea tälle ja ensi kuulle. Nyt on vasta tämän kuun puoliväli. Ja tuli lasku jossa eräpäivä ensi kuun 4 päivä. Onko sama maksanko sen nyt vai ensikuussa jos haluan että se otetaan huomioon toimeentulotuessa ja maksetaan minulle takaisin ?

14

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3

      Ei ole väliä. Kun maksat laskut itse, viet laskun ja kuitin maksusta seuraavan hakemuksen liitteeksi, niin saat rahat takaisin seuraavan tukipäätöksen yhteydessä. Helpompaa näin kuin viedä laskut sossun maksettavaksi.

    • 23"#23

      Laskun ensimmäinen eräpäivä kertoo minkä kuukauden toimeentulotukeen se otetaan huomioon.

    • Riippuu kunnasta

      Kuntakohtaista. Edellisessä kunnassa oli merkitystä minä päivänä laskun oli maksanut ja nykyisessä kunnassa taas katsotaan laskun alkuperäinen eräpäivä. Muuton yhteydessä jäi muutamat laskut kokonaan huomioimatta, kun entisen kunnan hakemukseen ei huomioitu, koska maksoin ne vasta seuraavassa kuussa ja tuossa kohtaa asuinkunta oli jo muuttunut, uudessa kunnassa niitä taas ei huomioitu, koska uudessa mennään eräpäivän mukaan, joka oli just edellisen kuun viimeinen päivä...

      • 20+11

        Eikös niissä päätöksissä aina lue, että päätöksen aikana erääntyvät laskut huomioidaan? Silloin on tasan kaksi tapaa huomioida ne: jälkikäteen jos asiakas on maksanut tai eräpäivän mukaan, jos asiakas kiikuttaa ne sossuun maksettavaksi. Laitonta on jättää maksamatta sellaiset laskut, jotka kuuluvat toimeentulotukeen perusosan ulkopuolella (eli lähinnä asumiseen ja terveydenhuoltoon liittyvät laskut).


      • Riippuu kunnasta
        20+11 kirjoitti:

        Eikös niissä päätöksissä aina lue, että päätöksen aikana erääntyvät laskut huomioidaan? Silloin on tasan kaksi tapaa huomioida ne: jälkikäteen jos asiakas on maksanut tai eräpäivän mukaan, jos asiakas kiikuttaa ne sossuun maksettavaksi. Laitonta on jättää maksamatta sellaiset laskut, jotka kuuluvat toimeentulotukeen perusosan ulkopuolella (eli lähinnä asumiseen ja terveydenhuoltoon liittyvät laskut).

        No tuossa omassa tapauksessani entinen kotikunta olis huomioinu ne sinä kuukautena, jona ne on tosiasiassa maksettu (rahaa maksamiseen oli vasta seuraavan kuun puolella, vaikka eräpäivä oli viimeinen päivä) ja näin ollen niitä ei tietenkään sen kunnan käytännön mukaan huomioitu eräpäiväkuukautena, koska niitä ei ollut hoidettu sen kuun aikana. Uudessa kunnassa taas käytäntönä oli just laskun alkuperäinen eräpäivä ja tosiasiallisella maksupäivällä ei ole merkitystä. Näin ollen tuossa paikkakunnanvaihdostilanteessa ne muutamat laskut ei menneet kummankaan kunnan tt-tukeen (kyseessä 2 sähkölaskua ja tk-maksu).


    • 1+1

      Yleensäkään ei kannata maksaa laskua itse jos lasku erääntyy sellaisena kuukautena, mille on jo toimeentulotuki myönnetty. Minä olen aina viennyt laskut (sähkölaskut ja kerran vuodessa kotivakuutus) suoraan sossun maksettaviksi.

      Jotkun sossulat saattavat tehdä ikäviä temppuja jos menee maksamaan laskun ennen kuin on sen virallinen erääntymispäivä, niin eivät annakaa toimeentulotukea maksettuun laskuun, kun väittävät, että lasku on maksettu liian aikaisin.

      • Missä maksetaan?!

        No oman kokemuksen mukaan ne laskut pitää nimenomaan maksaa itse, ei täällä ainakaan sossu maksele kenenkään laskuja - paitsi tietysti tuurijuoppojen, joiden asiat ne nyt hoitaa muutenkin..


      • 1020+1
        Missä maksetaan?! kirjoitti:

        No oman kokemuksen mukaan ne laskut pitää nimenomaan maksaa itse, ei täällä ainakaan sossu maksele kenenkään laskuja - paitsi tietysti tuurijuoppojen, joiden asiat ne nyt hoitaa muutenkin..

        No maksa sitten itse. Mitä tuosta ottamaan kantaa, kun tietää mitä tekee.


      • Hudson_Hawk
        Missä maksetaan?! kirjoitti:

        No oman kokemuksen mukaan ne laskut pitää nimenomaan maksaa itse, ei täällä ainakaan sossu maksele kenenkään laskuja - paitsi tietysti tuurijuoppojen, joiden asiat ne nyt hoitaa muutenkin..

        Itse Helsingissä vien sähkölaskut sossun postilaatikkoon jos eräpäivä on sen kuukauden aikana jolloin toimeentulotuki on minulle myönnetty.


    • kysyvä.

      Paikkakuntani on Tampere. Täällä on ohjeistettu että ei makseta laskuja vaan on itse maksettava ja lähetettävä kuitti ja lasku.

      • Sossu härski laitos

        Sossu rikkoo kaikkia lakeja kohdallasi, niin perustus- kuin toimeentulolakiakin. Mistä helekutista sinulla on rahaa maksaa laskuja, jos sinulla EI ole tulojakaan. Laskennallisesti mahdoton yhtälö. Mene ja tappele sossun kanssa. Itse olen tuon aikaisemmin joskus tehnytkin ja menivät ruotuun itkien.


      • Lainrikkomisien lopp
        Sossu härski laitos kirjoitti:

        Sossu rikkoo kaikkia lakeja kohdallasi, niin perustus- kuin toimeentulolakiakin. Mistä helekutista sinulla on rahaa maksaa laskuja, jos sinulla EI ole tulojakaan. Laskennallisesti mahdoton yhtälö. Mene ja tappele sossun kanssa. Itse olen tuon aikaisemmin joskus tehnytkin ja menivät ruotuun itkien.

        Pyydä sossulta kirjallinen lausunto siitä, ettei he maksa laskuja (toimeentulotukea), vaan ne on itse maksettava ensin. Tee asiasta myös kantelu tositteineen Aluehellintovirastoon, eli AVI:lle. Kyllä kun AVI:lle tulee kymmeniä tuhansia valituksia, niin eiköhän sitten tuo Suomen lain ylhäältä katsominen lopu.


      • onasdponhdf
        Sossu härski laitos kirjoitti:

        Sossu rikkoo kaikkia lakeja kohdallasi, niin perustus- kuin toimeentulolakiakin. Mistä helekutista sinulla on rahaa maksaa laskuja, jos sinulla EI ole tulojakaan. Laskennallisesti mahdoton yhtälö. Mene ja tappele sossun kanssa. Itse olen tuon aikaisemmin joskus tehnytkin ja menivät ruotuun itkien.

        "Mistä helekutista sinulla on rahaa maksaa laskuja, jos sinulla EI ole tulojakaan. "

        Sen ensimmäisen kuukauden jälkeen tuota ongelmaa ei ole. Maksat laskun tammikuussa, saat siitä rahat helmikuussa, käytät rahat laskun maksamiseen maaliskuussa, saat rahat takaisin huhtikuussa, maksat laskun toukokuussa, saat rahat kesäkuussa jne. jne. piiri pieni pyörii. Ainahan on olemassa mahdollisuus viedä lasku sossuun maksettavaksi ja varmaan se Tampereellakin onnistuu, mutta henkilökohtaisesti koen sen paljon vaikeammaksi ja myöskin oman oikeusturvani kannalta huonommaksi vaihtoehdoksi. Kenen luottotiedot menevät, jos sossu jättää laskut maksamatta? Kenen nimi on sähkösopimuksessa eli kuka on sitoutunut hoitamaan maksut? Toki jos laskut nousevat kovin suuriksi ne on pakko maksattaa sossussa, mutta itselläni on aina ollut max 30 euroa ja sen olen saanut hoidettua itsekin.


    • V4listaja

      Ei ne ole niille tärkeitä, eivät katsos ole niiden laskuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe