Toimeentulotuki ja säästöt

Nebu

Miten sossussa nykyään katsotaan tilillä olevat säästöt? Kuulin joltain että en voi saada toimeentulotukea, koska minulla on sen verran säästöjä että voin elää niillä. Äiti säästi aikoinaan lapsilisästäni säästötilille, joka erääntyi ja sain rahat itselleni. Olen työtön ja karenssiajalla, joten en voi saada vielä työttömyyspäivärahaa.

43

10604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nebu

      saan siis tällä hetkellä vain asumislisää ja koska se ei riitä vuokraan kokonaan, joudun käyttämään säästötilin rahoja elämiseen, jolloin ei onnistu se, että jättäisin esim. ilmoittamatta säästötilistäni sossulle ja näyttäisin vain pankkitilini tiliotteen

      • En suosittele

        Tuossa on sellainen riski, että sossu kysyy pankista sun muut tilitiedot (ne tosiaan voi tehdä sen!) ja syyksi riittää jo se, että jos sulla ei ole tuloja, pelkkä asumistuki (joka ei ikinä kata koko vuokraa), niin sulla täytyy olla jossain jemmarahaa, tai pimitettyjä tuloja, koska muuten et olis voinut asioitasi hoitaa... Nosta mieluummin säästöt käteiseksi patjan alle (tai hillopurkkiin)...


      • Nebu
        En suosittele kirjoitti:

        Tuossa on sellainen riski, että sossu kysyy pankista sun muut tilitiedot (ne tosiaan voi tehdä sen!) ja syyksi riittää jo se, että jos sulla ei ole tuloja, pelkkä asumistuki (joka ei ikinä kata koko vuokraa), niin sulla täytyy olla jossain jemmarahaa, tai pimitettyjä tuloja, koska muuten et olis voinut asioitasi hoitaa... Nosta mieluummin säästöt käteiseksi patjan alle (tai hillopurkkiin)...

        Juurinhan sanoin että se EI onnistu, mutta kysymyksenä oli siis että joudunko nyt elämään pelkällä asumistuella ja noilla säästöillä, vai onko minulla mahdollisuutta saada mitään muita tukia? En pysty nostamaan rahoja pois tililtä, niin kauan kuin ei tule mistään rahaa - laskuja ei käteisellä makseta.


      • Näin onnistuu
        Nebu kirjoitti:

        Juurinhan sanoin että se EI onnistu, mutta kysymyksenä oli siis että joudunko nyt elämään pelkällä asumistuella ja noilla säästöillä, vai onko minulla mahdollisuutta saada mitään muita tukia? En pysty nostamaan rahoja pois tililtä, niin kauan kuin ei tule mistään rahaa - laskuja ei käteisellä makseta.

        JOS sulla ei ole asumistuen lisäksi muita tuloja ja elät itsenäisesti, eikä tilillä ole säästöjä, niin sitten sulla on oikeus toimeentulotukeen. Tee siis seuraavalla lailla: nosta lähes kaikki säästöt, jätä tilille vain sen verran, mitä tarvit seuraavan 3kk:n aikana laskuihin. Talleta säästöt käteisenä jonnekin jemmaan. Tämän jälkeen oottele 3kk. Sitten laita toimeentulotukihakemus sossuun ja laita liitteeksi mukaan tiliotteita hakemuskuukausi 2 aikaisempaa kuukautta. Tuossa tapauksessa sun tiliotteilla näkyy vain sen verran rahaa, että ne riittävät juuri ja juuri 3kk:n laskuihin, ei muuhun. Koska säästöjä ei ole, tuloina vain asumistuki, niin vääjäämättä toimeentulotukilaskelmassa jäät miinukselle, eli olet oikeutettu toimeentulotukeen. Tuo rahojen nosto kannattaa tehdä heti, niin pääset hakemaan sitä tt-tukea jo 3kk:n päästä...

        Ruokaa ja muuta voi ostaa ihan käteisellä rahalla, itseasiassa jopa laskuja voi maksaa käteisellä rahalla, mutta niistä laskunmaksuista menee monessa pankissa palvelumaksuja. Siksipä kannattaa jättää ne 3kk:n laskuihin tarvittavat rahat tilille, eikä yhtään enempää.


      • Bebu

        käytä ensin säästösi ja sitten vasta hae toimeentulotukea. Jos sulla on vielä raha niin ethän sä toimeentulotukea silloin vielä tarvitse.


      • sgqtu

        Väärin säästöjä ei käytetä varsinkaan, kun ne on käteisenä ja silloin haetaan tukia ja niitä aina saadaan.


    • karate Mauri

      Tottakai omat säästöt käytetään ensin. Ei toimeentulotuen ole tarkoitus rahoittaa sinun säästöjäsi, ääliö.

      • Ei AP

        Voi jumankauta kerran sen virheen tein, että elätin itseni säästöistä ja lähes kaikki meni, useita tuhansia euroja. Olin tuolloin vielä nuori ja tyhmä, toiste en sitä virhettä tee. Kaikki tuet otan mitä vaan irti saan jos joskus tarvitsen. Voi jumankekka että joutuis kovalla työllään tekemät säästöt käyttämää, jotka on tarkoitettu asuntoa ym. varten. Ei mitään järkeä.

        Rahat käteisenä jemmaan, muita hyviä vinkkejä tässä jo tullutkin.


      • Kodin myynti
        Ei AP kirjoitti:

        Voi jumankauta kerran sen virheen tein, että elätin itseni säästöistä ja lähes kaikki meni, useita tuhansia euroja. Olin tuolloin vielä nuori ja tyhmä, toiste en sitä virhettä tee. Kaikki tuet otan mitä vaan irti saan jos joskus tarvitsen. Voi jumankekka että joutuis kovalla työllään tekemät säästöt käyttämää, jotka on tarkoitettu asuntoa ym. varten. Ei mitään järkeä.

        Rahat käteisenä jemmaan, muita hyviä vinkkejä tässä jo tullutkin.

        Joskus takavuosina muistan lehtijutun eräästä naisesta jonka sossu pakotti myymään asuntonsa ja käyttämään elämiseensä siitä saadut rahat ja sitten vasta kääntymään sossun puoleen.
        Nykyään ei käsittääkseni enää tarvitse sentään kotiaan myydä.


      • Hei me mennään!
        Ei AP kirjoitti:

        Voi jumankauta kerran sen virheen tein, että elätin itseni säästöistä ja lähes kaikki meni, useita tuhansia euroja. Olin tuolloin vielä nuori ja tyhmä, toiste en sitä virhettä tee. Kaikki tuet otan mitä vaan irti saan jos joskus tarvitsen. Voi jumankekka että joutuis kovalla työllään tekemät säästöt käyttämää, jotka on tarkoitettu asuntoa ym. varten. Ei mitään järkeä.

        Rahat käteisenä jemmaan, muita hyviä vinkkejä tässä jo tullutkin.

        Ton takia mä otan palkan pimeenä käteen, niin voin pistää sen lyhentämättömänä säästöön ja elää toimeentulotuella. Älytöntähän se on, että pitäisi käyttää omaa rahaa elämiseen. Se on varattu lomailuun ja prostituoituihin koska niitä ei sossu maksa.


    • kk7i86r

      Voisinks saada jotain tukea asumiseen, ruokaan ja muuhun, kun en viittis omaa palkkaa käyttää, ku tarvin sen niinku tärkeempään.

      • säästäjä

        Säästöt aivan eri asia, porvari!


      • ytjyttt

        Ei ole, kommunisti!


    • Oma kokemus

      Rehellisyys ei tod. kannata kun hakee tukiaisia.
      Et voi saada jos sinulla on rahaa.
      Älä missään nimessä anna kenenkään laittaa tilillesi esim. lainaamaasi summaa.
      Sossu katsoo sen varoiksesi.
      Esim. vanhemat ei saa laittaa sinulle rahaa tilille-aina käteisellä.
      Onneksi on netti, saat sieltä rahanarvoisia tietoja.

      • Näytä toteen LAINA

        Lainaa voi aina ottaa, kuhan muistaa merkitä kuittiin, että tämä on laina tai kiitos lainasta.

        Esim.

        Lainaa ja kirjoittaa viestit kohtaan. Tässä sinulle lainaa esim. 200 euroa.


      • Tuloa nekin
        Näytä toteen LAINA kirjoitti:

        Lainaa voi aina ottaa, kuhan muistaa merkitä kuittiin, että tämä on laina tai kiitos lainasta.

        Esim.

        Lainaa ja kirjoittaa viestit kohtaan. Tässä sinulle lainaa esim. 200 euroa.

        Paitsi että ne lainat katsotaan useimpien kuntien sossuissa TULOKSI, oli ne sitten kaverilta, koronkiskurilta, kummitädiltä, tai pikavippifirmalta...


      • Reiluako?
        Tuloa nekin kirjoitti:

        Paitsi että ne lainat katsotaan useimpien kuntien sossuissa TULOKSI, oli ne sitten kaverilta, koronkiskurilta, kummitädiltä, tai pikavippifirmalta...

        Näin mullakin. Lainasin kaverilta 100e, laskettiin tuloksi. Kun maksoin velan takaisin, ei ollut meno. Lapsellani, 6 v, on isän avaama tili, johon minulla ei ole käyttöoikeutta. Isä säästää lapselle rahaa. (Olemme siis eronneet). Sossun päätös: säästötilin rahat tulee käyttää ensisijaisesti elämiseen.


      • Lainax
        Tuloa nekin kirjoitti:

        Paitsi että ne lainat katsotaan useimpien kuntien sossuissa TULOKSI, oli ne sitten kaverilta, koronkiskurilta, kummitädiltä, tai pikavippifirmalta...

        @Tuloa nekin


        Ei sossu katso tuloksi lainaa jos kirjoittaa että on laina ja sitten maksaa sen lainan pois kohtuullisessa ajassa ja kirjoittaa, että silloin ja silloin lainattu raha maksettu takaisin.
        Jos lainan maksaa parin vuoden päästä takaisin kaverille, niin vähän hankala sossun seurata niitä. Mutta kuukaudeksi-pariksi voi hyvin laita vaikka 200€, ja ilmoittaa että maksetaan 2 kk päästä takaisin ja maksaa sen myös silloin takaisin ja kirjoittaa sen esim. verkkopankin selvennysosioon tai hakemukseen.


      • Anonyymi
        Lainax kirjoitti:

        @Tuloa nekin


        Ei sossu katso tuloksi lainaa jos kirjoittaa että on laina ja sitten maksaa sen lainan pois kohtuullisessa ajassa ja kirjoittaa, että silloin ja silloin lainattu raha maksettu takaisin.
        Jos lainan maksaa parin vuoden päästä takaisin kaverille, niin vähän hankala sossun seurata niitä. Mutta kuukaudeksi-pariksi voi hyvin laita vaikka 200€, ja ilmoittaa että maksetaan 2 kk päästä takaisin ja maksaa sen myös silloin takaisin ja kirjoittaa sen esim. verkkopankin selvennysosioon tai hakemukseen.

        Kyllä katsottiin yksityishenkilöiden lainat tuloiksi 2014 ja katsotaan edelleenkin.


    • säästäjä.

      Tilillä ei mitään rahaa kannata säästää. Itsellä kotona 6 tuhatta kaapissa. Jos menet työkokeiluun ja saat siitä sen 9 euroa ja säästät niitä tilillä vaikka 2- 3 kk ja tililles kertyy sitten 600 euroa ja haet toimeentulotuen niin et saa toimeentulotukea koska säästit työkokeilusta saamasi rahat.

    • pieni neuvo

      jos saat rahaa joskus kelaltta ku oot 25, ni saat säästää ainakin 2500e. kysyin kerran kelan virkailijalta. koeta oppia ammatti tai odota 25 ikääsi.

      ei kait toi 25v ikä vaade kelan asiakkaaksi oo muuttunut vuosien myötä.

    • true not true

      Perustotuus on se että pitää olla vain yksi pankkitili tili mihin tulee asumistuki ja toimeentulotuki tältä tililtä sitten maksat viralliset menosi laskut ja ravinto jne mutta et mitään mikä voi saada sosuun kiinnostumaan! Tilille ei missään tapauksessa saa tulla mitään vippejä tai lainoja tms:

      Tämä virallisen "talouden" lisäksi sitten jokainen fiksu pyörittää ihan toisenlaista totuutta.

    • Miten toimia?

      Niin miten se nyt menee kun typerä kaverini hätäpäissään siirsi Op:n Credit puolelta Debit puolelle 100 egee, eikä tullut ajatelleeksi että joutuukin hakemaan tässä kuussa toimeentulotukea.

      Niin onko nyt mitään mahdollisuutta ettei sossu katsoisi sitä tuloksi?

      Mitä jos se maksaa sen heti takas pankille kun saa rahat sossusta?

      Täytyyko sitä ylipäätään merkitä hakemukseen tulona?

      Eikai ne siä sossussa katso että luottokortin luottopuolen luottorajaan asti sillä olis muka tuloja? Siis että jos luottoraja on vaikka 1000 e ja se on käyttäny siitä vasta 500 e, niin sitten sossun mielestä sillä muka on käytettävissä olevia varoja 500 e?

      • KHO tuomio

        "Toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n 1 momentin mukaan tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenen käytettävissä olevat tulot.

        Laissa ei tarkemmin säädetty, millaisia tuloja on pidettävä säännöksessä tarkoitettuina tuloina.

        Lähtökohtana on pidetty, että tuloilla tarkoitetaan kaikkia käytettävissä olevia tuloja tulolähteestä riippumatta.

        Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa toimeentulotukilain soveltajille (sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2007:11) lausutaan muun ohella, että huomioon otettavia tuloja ovat esimerkiksi palkka-, yrittäjä- ja omaisuustulot sekä yksityisistä ja julkisista lähteistä saatavat avustukset."

        "Asiassa on kysymys pankista nostetusta luottokorttiluotosta, joka on maksettava takaisin. Tällaista luottoa ei voida, kun otetaan huomioon toimeentulotuesta annetun lain 2 §:n 1 momentin ja 15 §:n säännökset, pitää sellaisena mainitun lain 11 §:n tarkoittamana tulona, joka voidaan ottaa toimeentulotukea myönnettäessä tulona huomioon."

        Kulutusluottoa ei voida pitää toimeentulotukilain mukaisena ansiotulona, varallisuutena tai opintolainana, joka voitaisiin ottaa taannehtivasti huomioon toimeentulotuesta päätettäessä.

        Eli sossun on myönnettävä toimeentulotukea siten, että aiemmin nostettua luottokorttiluottoa ei oteta tulona huomioon!



        http://www.toimeentulotuki.net/2010/toimeentulotuki/lainatulona.php


    • Maroolofi

      Mulle ainakin sossuvirkailija sanoi, että jos jää toimarista rahaa seuraavalle kuulle säästöön, niin ei vähennetä sitä seuraavalta kuulta. Eli voi säästää tilille. Jos siis ylipäätään mitään kenelläkään säästöön jää, toimeentulotukihan on kuitenkin niin pieni ja Suomi kallis maa...

    • Säästäjä mies

      HAhahah. Sossusta ei saa rahaa jos on säästöjä tilillä. Itse nostan aina kaikki ja pidän kotona. Kotona mulla on n 20000 rahaa. Jos menet vaikka työkokeiluun ja saat siitä sen 9 euroa ja säästät niitä tililläs pari kuukautta niin sossu ottaa ne rahat huomioon ja et saa toimeentulotukea sitten. Eli nekin rahat kotiin jemmaan.
      Oon tehnyt hommia vuosien aikana ja aina pistänyt rahat kotiin säästöön, en pankkiin.

      • itse pärjäävä

        Voi taivas teidän kerjäläisten kans ja neuvonantajien myös. Kuka vähäjärkinen edes miettii soskuun menoa? varsinkin jos pärjää omillaan. Oletteko todellakin niin kateellisia vähäosaisille että teidänkin pitää saada rahaa. Huh kuinka hävettää teidän puolestanne.


      • Eh4

        Sori, mutta työkokeilun samoin kuin kuntouttavan työtoiminnan 9e/päivä on verotonta tuloa eikä sitä lasketa toimeentulotuessa.


    • 5+14

      Nykyään ei tarvitse enää esittää tiliotteita eli se on ihan sama miten paljon siellä tilillä makaa.

      • neuv5

        Kyllä pitää esittää. Jos saat tukea ilman niin virkailijasi liikkuu heikoilla jäillä.


    • sellaistasäästöä

      Minä säästän possuun kotona ja pankkiin joka kuukausi säännöllisesti ja pidän itsestään selvänä, että kun olen säästänyt paljon, minä voin sieltä jotain tarpeeseen ottaa. Siihenhän minä nimenomaan olen säästänyt. Miljonääriksi en pääse, mutta kun tilillä on säästöjä, niiden käyttäminen on luvanvarainen asia ja minä annan itselleni luvan joskus niinkin.

    • kelallekotietovaroista

      Minä säästän tätä nykyä tilille. Paljon ei ole kertynyt mutta en minä eläkeläisenä Kelalle säästöistäni mene kertomaan. Ne eivät vielä muutamaan vuoteen yllä ylärajalle jonne asti saan säästää ilman että niistä sakotetaan tai ne vaikuttavat asumistukeen. Paljon ei ruokaan jää ja vitosella kyllä sen lihapullapussin saa ja kastikkeen ja nakkikeiton ja loput voinkin laittaa possuun ja käyttää seuraavan kerran tai säästää muuhun. Kyllähän se ankeaa on pienillä tuloilla mutta mielikuvitusta käyttämällä ja metsän antimia ja pikkupossua käyttämällä se onnistuu.

    • näinhänseon

      Laitetaan tähän vanhaan ketjuun niin ei uutta tarvitse tehdä niin joudun hakemaan ensi kuussa toimeentulotukea kun tulot tippuu. Ensi viikkolla 30. päivä äitini siirtää tililleni vähän rahaa koska ei ole muuta vaihtoehtoa. Välimatkaa meillä 200km niin ei voi käteisenä antaa mutta ne meneekin oikeesti pesukoneeseen ja kattovalaisimiin sekä jos rahaa jää niin mikroaaltouuniin eli tarpeellisiin niin se ei vaikuta heinäkuun toimeentulotukeen. heinäkuun toimeentulotukea haen sitten kuun tokalla viikolla un saan rahaa ja uusimman maksuilmoituksen liitolta.



      Siltikin kun pyytävät ne tiliotteet tietyltä ajalta niin kirjotan siihen lapun mukaan jossa lukee että mihin se 200e on menny että se raha tuli ja meni.

      • niinpaniinno

        Tuota tuota. Tottakai vaikuttaa jos olet saanut tilillesi rahaa. Ja nopsaan laskien saat äidiltäsi jonkin verran rahaa ( pesukone astia tai pyykin, kattovalaisimia ja ehkä mikroaaltouuni ) Joten ette saa soskusta mitään. Tai saatte mutta se saatu rahasumma vähennetään siitä.


    • näinhänseon

      Mutta kun se 200e ei mene elämiseen ja nuo ovat välttämättömiä hankintoja. Meillä on yhteishuoltajuus ja vuoroasumienn niin lapset otetaan huomioon elämisessä eli sen takia mun pitääkin asioida lapsiperheiden sosiaalipalvelussa eikä aikuissosiaalissa.

      En varmaan mitään sais jos ei olis lapsia olemassa mutta heidän takiaan saan kuten se sossun täti sano mulle taannoin että sitten jos tipun työmarkkinatuelle joka on sen 808 bruttona lapsikorotuksineen ja siitä pois tietenkin verot niin se sano että toimeentulotukea tulen saamaan 3-400e /kk siihen sitten riippuen paljon mulle jää tuosta verojen jälkeen ja laskujeni mukaan joku 650e

      Asumistukea toki saan tietenkin joka menee suoraan vuokranantajalle,

      Sitä mietin että kun tuli tämä tilanne että ilman sitä 200e olisin pulassa niin pitääkö siihen kuittiin pyytää äitiä laittamaan jotain että "laina" tms.

    • zsekugfrygy5rh

      En tiedä. Tehän Suomi24- palstatyypit palstoille Suomi24 kirjoittavat olette toimeentulotuen asiantuntijoita. Ainakaan toimeentulotukea täyden perusnormin verran ei saa edes äärimmäistä hätää ja nälkää kokeva tukeen oikeutettu, joka hakee sellaista tukea saamatta samalla aikaa esimerkiksi työttömyystukea koska haluaa säästää yhteiskunnan varoja ja jos ihminen hakee toieentulotukea, pitää varautua siihen, että toimeentulotuen laskelmaan yhdistellään "tueksi" tuenmäärää joka maksimissaankin olisin naurettavat alle 500 euroa alentavaksi, ihmisen saamia omia ulkopuolisten antamia veroissa jo kertaalleen maksettuja rahoja, jotka eivät ole yhteiskunnan antamaa. Toimeentulotukirunkkarit on eri asia, ne sittisontiaiset, joilla sellainen on elämän kestävä ura.


      Ai vittu että se on hienoa olla keskiluokkainen rehellinen ihminen! Peruskouluiässä ja lukiossa sai jatkuvasti lukea, kuinka omat vanhemmat oli veroissa kuntansa kovimmat veronmaksajat: itse tuli käännytetyksi JOKA IKISELTÄ TUKILUUKULTA joaikisessä tilanteessa, koska olen mukamas rikas, vaikka ei edes omaisuutta. Ei alta 21-vuotiaana edes opintotuimahdollisuutta, ei ikinä edes sosiaalitukea eikä työttömyystukia ja kaks vuotta oman perheen rahoilla ja riistofirmassa töissä käymällä lukion jälkeen ennenku pääs yliopistoon. Ikinä edes oikeutettuna hakenut työttömyyskorvauksia työttömyystukia, ikinä ennen kuin ehdin lähemmäs neljänkympin ikävuoden ikään ja sittenkin vähäsesti on tukia tippunut, vaikka yliopiston opintotukien jälkeen oli VIISI TAI ITSEASIASSA LÄHEMMÄS KYMMENEN VUOTTA ETTÄ EI SAANUT PERHEETTÖMÄNÄ MITÄÄN YHTEISKUNNN SOSIAALITURVAN MUOTOA. Onks se paljon, että raha-asiansa normaalisti hoitaneet perheettömät ihmiset ei saa mitään muuta sosiaaliturvaa synnyinmaaltaan Suomi kuin työmarkkinatuen ja asumislisän itse asumaansa vuokra-asuntoonsa, ettei teltassa tarvitse asua? Sosiaalituki kun on maksimissaankin reippaaasti alta viissataa euroa mitä mun kaltaset veronmaksajien pejnut saa, on turha urputtaa. Tai määkyä, että nyt tarvitaan akateeemisia tienaamaan lapsiperheellisille päivähoitopalveluita tai muuta ilmaistyön muodossa, että töihi hopi hopi tyylillä. Vittu olen perheestä jossa viiskytvuotta eläkeikään asti käytiin töissä ja jokaisesta kuukauspalkasta veroprosentti lähemmäs neljäkymmentä - ILMAN, että mitään sosiaalitukia olis vastineeksi saaneet. Lapsena multakin vain kiellettiin opintotuki ennen 21- ikävuotta.

      • ettässemmosta

        OTAN OSAA!

        Kun valmistuin ylioppilaaksi 18-vuotiaana, en saanut mitään apua sossulta, Kelasta tai silloiselta työkkäriltä. Työkkäristä naurettiin minut ulos, että hah hah haa, kuulkaapas, ette saa täältä yhtään mitään apua ennen kuin olette suorittaneet joko ammatillisen tutkinnon tai maisterin paperit. Lukio-opintoihi en myöskään saanut paskaakaan opintotukea tai -lainaa.

        Että semmosta.

        Eli siis en saanut toimeentulotukea, en Kelasta yhtään mitään enkä mistään muualta. Minut pelasti silloinen siivoustyö, sillä pystyin maksamaan sentäs vuokran ja ruoan. Jos työt olisivat loppuneet olisin ollut täysin tyhjän päällä, en olisi saanut yhtään mitään edes sossusta. Niinpä päätin hakea hakea vaan jonnekin höpöhöpösaatanakurssille ihan vaan sen takia, että saan edes jotain korvausta jos työt menee alta! Tiedoksi vaan, että kyseinen ala oli sellainen mikä ei vois paskaakaan kiinnostaa. Voitte kuvitella miltä tuntuu vuosikausia istua päivästä päivään kuuntelemassa opetusta alalta, mikä ei kiinnosta paskaakaan!

        Kun vuosi sitten kävin työhaastattelussa, mikä liippaa omaa unelma-alaani läheltä, työhaastattelija alkoi mussuttamaan, mutta kun, mutta kun, mutta kun, sinä olet vaihtanut vuonna x alaa täysin! Just.

        Aivan. Kun ei ollut mitäään muuta mahdollisuutta. Jos en olisi tehnyt työtä, en olisi saanut yhteiskunnalta yhtään mitään, en sossutukia, en Kelasta mitään rahaa, en mitään! Että siinä sitten makselet vuokria kun ei ole mistä maksaa eikä sossu olisi auttanut paskaakaan. Ei ruokaa, en asuntoa, ei mitään. Ainut vaihtoehto tuossa olisi ollut siirtyminen rikolliselle polulle.


    • wkeufrherufhygyguh

      Voin toki veikata. Se asia menee siten, että jos joku keskiluokkaisen perheen joka ei ole toimeentulotuen asiakas aikuinen hakee toimeentulotukea, se evätään tilioteperusteisilla peusteilla tai "ryhmässä" mietitään, että miten vois niistää tyypin sosiaaliturvan mahdollisimman alas, jotta toimeentulotuen hakijan kunta säästäisi. Unelma-asiakas on varmasti varakkaan perheen hädänalainen toimeentulotukea hakeva, jolla ei ole talousongelmia: siitä muutaman saturaisen toimeentulotuen lakisääteisestä tuesta alas mitoittamalla ja ryöstämällä ihmisen rahoja voi "saada" tuloa kunnalle, etenkin jos johtava sosiaalityöntekijä perverssi yksityisasioihin puuttuva päättää, että tolle yehdään tolleen. Mitäs sitten siitä, että todellisuudessa asiakas on saanut laittoman alhaista toimeentulotukea, joka ei määrältä ollut edes sitä suuruusluokkaa että kuukaudessa 485,70 euroa kaikkine yhteiskunnan tukine yhteensä edeslähimainkaan, koska onhan se säästöä, että vitjat joku tyyppi ei saa muutakaan sosiaaliturvaa eikä edes täyttä toimeentulotukea. Syystä, että sosiaalityöntekijät ei kerro koskaan, että järkevämpää toimeentulotuen sijaan olis hakea työttömyysturvaa, eikä kuvitella, että ilman tukia selviytyy paremmin tai että olisi järkevää säästää valtion rahoja hakemalla mahdollisimman vähän tukia, mitä tekevät toimeentulotun asiakkaat jotka eivät hae toimentulotukea hakiesaan mitään muuta sosiaaliturvaa.

    • eufhrughutghtu

      Mun käsityksen mukaan toimeentulotuen hakijan pitää olla persaukinen saadakseen edes toimeentulotuen lakisääteinen perusnormi kansalaisena maassa Suomi ilman että sitä laittomasti alennetaan. Aikoinaan luulin, että se on sosiaaliturvan yksi muoto sekin toimeentulotuki, mutta nykyisin tajuan oikein hyvin esimerkiksi vanhaa kansaa, joka ei toimeentuotukea hae edes nälkäkuoleman edessä. hullu menee sossuun. Omalla kohdallani ainakin oli suorastaan naurettavan irvokasta, että hakematta yhteiskunnan varojen säästämisen vuoksi ja saamatta edes mitään ensisijaisia yhteiskunnan muita etuuksia, esimerkiks opintotukikuukausien loppumisen jälkeen, mulle myönnettiin valtioltani YHTEENSÄ KAIKKINE SOSIAALITURVAN MUTOINEEN YHTEENSÄ 13,99 euroa, SIIS MAALTANI SAAMANI SOSIAALITURVANI YHTEENSÄ OLI YHTEEENSÄ YLEINEN ASUMISLISÄ ITSE ASUMAANI VUOKRA-ASUNTOON 13,99 euroa TOIMEENTULOTUKI, tilanteessa missä ei ollut mitään tuloja. Jokainen täysjärkinen tajuaa, että sillä ei pysy hengissä. Joku merkonimipaskiainen oli ynnäilly asuinkuntani toimeentulotukitoimistossa, että tolla on NYT edellisenä kuukautena olluyt ton ja ton verran rahaa, ja hähää tästä me määritellään oikeutes sosiaaliturvaan. Vittu oli erittäin hyvää säästöpolitiikkaa sikäli, että jätin hakematta MITÄÄN mulle laissa kuuluvia tukia sen vuoksi seuraavat yli tyyliin viis vuotta. Sitte seuraavan kerran kun hain toimeentulotukea - taas sain kusetusta. Joku alemmin mua koulutettu oli päättänyut laittaa "monialaisen päläpälä pällit mitälienee ihmisille vittuilun ryhmään", että tämä akateeminen haluaa muka vaihtaa alaa, enkä ole koskaan halunnut. Kukaan ei pysty tappamaan mun elämänhalua paitsi jos vaatii, että mun pitäis kouluttautua uudelle alalle sen jälkeeen, kun olen koko elämäni intohimon uhrannut sille, että hain ja pääsin unelma-alalleni. En raatanut turhaan enkä lukenut yliopistossa sen vuoksi, että joku mäntti on sitä mieltä, että tulee liikaa kilpailijoita, jos valmistun. Lisäks itse en pääsisi sossutoimistoon töihin kolmen tonnin kuukaupalkolliseksi koskaan suhteilla, koska mun piireissä suhteita ei käytetä.


      Että sanon vaan siksi, että ottaa vitusti kaaliin, jos jotkut täällä roikkuvat tyhmjäntoimittajat väittää omaavansa pienet sosiaalituet, kun oma sosiaaliturvani YHTEENSÄ on maaltani Suomi maan kansalaisena rehtinä ollut usein jopa alempi kuin 13, 99 euroa tai ollenkaan olematon. Raha-ongelmia mulla eikä kenelläkään tuntemallani ei ole koskaan ollut eikä tule, koska olen rehellinen, mutta miettikää nettimääkyjät Suomi24- trollit että maa jossa asutte, joku rehti veronmaksaja man kansainen ei saa sosiaaliturvaa edes äärimmäisessä hädässä paitsi toimeentulotukitoimistosta ja ilman muita tukia yhteensä 13, 99 euroa, tulottomana ihmisenä. En halua kuolla nälkään siksi, että joku työssäkäymätön paskaää saisi pikkupentujensa kotihoidontukia, kun laillisesti haen minimisosiaaliturvaa, koska en ole olut ruikuttamassa tukia koskaann enkä missään. Toivottavasti teillekin - Suomi24- pelleille on opetettu-, että Suomen maan sosiaaliturva ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan ainoastaan rehellisesti verot maksavien työssäkäyvien mahdollistama asia.

    • Porvarisika

      Mitä köyhät!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe