Graafinen suunnittelu?

parakilled

Elikkäs. Tein molin soveltuvuustestin ja soveltuisin sen mukaan graafisen suunnittelijan ammattiin hyvin. Ala kiinnostaa minua aika paljon, joten kertokaa jotain työnkuvasta.

6

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilipalihommaa

      Kannattaa ehkä opiskella jotain järkevämpää ja työllistävämpää. Voihan sitä vapaa-ajalla sitten taiteilla, jos haluaa. Turha tuhlata aikaa jossain pilipalikoulussa.

    • Ei kannata

      Ei työllisty. Liikaa media assistentteja koulutettu. Alalla vain hyvät pärjää, jotka oikeasti taidoilla erottuvat. Jotain sinne päin räpellyksiä ei kukaan osta.
      Suurin osa yrityksistä edelleen tekee graafiset painotuotteet ja tekstit ja logot itse. Isommat firmat taas tilaa isommilta tekijöiltä.

      t. kouluttautunut työtön Media-assistentti.

    • Ei todellakaan

      Näin se on. Graafiselle alalle ei kannata suuntautua koska sen alan työpaikkoja on todella vaikea löytää. Tosin nykypäivänä koko ala on paljolti freelancer-pohjaista mutta töitä ei siitä huolimatta tahdo löytyä.

      Graafisen alan perusasiat on kohtalaisen helppo itsekin opetella ja se on aiheuttanut sen, että ihan kouluttamattomatkin ihmiset tekevät mainoksia, ottavat promokuvia yms. Ihmisten ei siis välttämättä enää tarvitse pyytää jotain firmaa tekemään niitä sillä "amatöörit" tekevät sen huomattavasti halvemmalla tai jopa ilmaiseksi.

      Terveisin "Toinen kouluttautunut media-assistentti"

      • alottaja

        Okei kiitos. Onneks löytyy muita vaihtoehtoja:|


      • Kartta tietäjä
        alottaja kirjoitti:

        Okei kiitos. Onneks löytyy muita vaihtoehtoja:|

        Jos olet hyvä piirtämään, niin tulevaisuuden ala löytyy vaikka hankkimalla kartan piirtäjän tutkinto.

        Miksei myös rakennuspiirtäjä, tosin rakennusalalla töitä riittää suhdanteiden mukaan.


    • graffiti

      En tiedä onko tämä vastaus myöhässä, mutta itse ajauduin graafisen alan töihin. Nyt minulla on oma alan yritys, töitä on paljon, joskus liiankin kanssa. Olen hyvä työssäni ja tuotteet puhuvat puolestaan. Mutta - olen joutunut opettelemaan kantapään kautta. Helpompi on aluksi työskennellä jossain, jossa joku opettaa ohjelmien niksit yms. Olen tosi käynyt melkoisen määrän graafisen alan kursseja yms. Joillakin olen oikeasti oppinut, joillakin olen ollut jo parempi kuin kouluttaja.

      Mutta ne työt. Graafinen suunnittelija suunnittelee esim. lehtien (sanoma- ja aikakausi) ulkonäön sekä osaa toteuttaa sen myös käytännössä. Kannattaa opetella muutama alan ohjelman käyttö. Esim. InDesign, Illustrator Photoshop. Graafinen suunnittelija voi suunnitella vaikka kankaita, kahvikuppeja jne.

      Teen omassa yrityksessäni pitkää päivää, olen tehnyt liki 20 v. Mutta koskaan ei ole vielä tullut kyllästymistä töihini.

      Katso netistä, mitä graafinen suunnittelija tekee. Sanoisin, että hyvä suunnittelusilmä, värisilmä, ehkä piirustustaito jne ovat etuja. Jokainen voi oppia graafisissa töissä tarvittavien ohjelmien käytön, mutta luovuus on tärkeää. Mutta myös nopeus hektisissä töissä ja rautaiset hermot hyvä apu. Sommittelutaitoa tarvitaan, mutta sisäinen kutsumus voisi olla myös hyvä asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe