Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi juotte alkoholia?

bh00

Olen juonut alkoholia alaikäisenä ja olen tämän tavan nyttemmin lopettanut. Hiukan koomisesti olen ollut täysin raitis aikuisena, vaikka teininä jokuset kerrat pulloa kallistin. Syy lopettamiseen oli se, etten näe mitään syytä sen juomiseen ja jos en näe mitään syytä sen juomiseen niin miksi minä käyttäisin rahojani siihen saadakseni negatiivisia vaikutuksia terveyteeni?

Olen kiinnostunut kuulemaan alkoholia käyttävien syyn alkoholin käyttämiseen. Onko se vain opittu tapa, josta on vaikea päästä eroon? Vai ettekö halua olla toisten silmissä noloja tylsimyksiä? Vai kenties jokin muu syy?

53

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.Juhani

      Tämä ei ole mikään raitistelu palsta eikä jeesustelu.

      • bh00

        Kuka on "raitistellut" (mitä lie tarkoittaakaan) tai jeesustellut?


      • en kerro ; )

        "T.Juhani". Menisitkö vaihteeksi pätemään jonnekin muualle asenneongelmasi kanssa?
        Palstalla lupa keskustella alkoholista, sen juomisesta sekä sen kokonaan lopettamisesta. Kohtuukäyttäjätkin tervetulleita.
        Alkoholismia kahdenlaista, hoitamatonta ja hoidossa olevaa.
        Hyvää ja laadukasta pääsiäistä valitsemillanne tavoilla : )!


      • Tuliko tyhjentävästi
        bh00 kirjoitti:

        Kuka on "raitistellut" (mitä lie tarkoittaakaan) tai jeesustellut?

        Juon, koska se virkistää, vapauttaa estoja, rentouttaa, sulostuttaa, ja kostuttaa kielen, siinä sivussa menööpi jano. Hyvää on. Kenenkään muun janoa en juomisellani saa sammumaan, siksi muiden mieliksi en juo. Ihanaa kilistää ystävien, tahi perheenjäsenten kesken. Nautinto. Kylmänä, huurteisena, raikastaa sielun.

        Miksi sinä syöt?


      • ei humalahakuisuutta
        Tuliko tyhjentävästi kirjoitti:

        Juon, koska se virkistää, vapauttaa estoja, rentouttaa, sulostuttaa, ja kostuttaa kielen, siinä sivussa menööpi jano. Hyvää on. Kenenkään muun janoa en juomisellani saa sammumaan, siksi muiden mieliksi en juo. Ihanaa kilistää ystävien, tahi perheenjäsenten kesken. Nautinto. Kylmänä, huurteisena, raikastaa sielun.

        Miksi sinä syöt?

        Jäi sanomatta ettei meillä simaa pahempaa juuri kaapissa koskaan ole, kun on alakouluikäisiä lapsia. Kaikki on lapsille myös sallittuja, 1 1/2 litran pulloissa olevat lastensiiderit.......

        Hyvää ja maukasta on. Alkoholia voi myös juoda oikein. Jopa lapsiperheissä.


    • *Melartin*

      Alkoholista tulee hyvä olo ja asiat tuntuvat luistavan.

      • bh00

        Millainen hyvä olo? Ja miten asiat tuntuvat luistavan? Voiko samaa vaikutusta saada esimerkiksi meditaatiolla tai urheilulla?


      • Eloonjäänyt

        Alkoholista tuli hyvä olo ja asiat tuntuivat luistavan, kunnes kaikki alkoi mennä viinan takia päin v****a. Tuli katko- ynnä muita hoitoja. Raha-asiat oli rempallaan, työt ei sujuneet, fyysinen terveyskin alkoi mennä, psyykkeestä puhumattakaan.
        Alkoholin käyttöni kyllä työllisti laajalla rintamalla: Viina- ja kaljakaupan myyjiä, tarjoilijoita, portsareita, vartijoita, poliiseja, ambulanssihekilöstöä, saraanhoitajia, lääkäreitä, päihde- ja sosiaalityöntekijöitä yms.
        Nyt kun raittiutta on ollu jo jonkinaikaa, elämä ei todellakaan ole pelkkää raitistelua. On jokseenkin vapautunut tunne, kun on pääsemässä vanhasta paskasta eroon.. On kyllä silloin tällöin hyvä muistuttaa itselle että minkälaisesta liemestä on selviytynyt.


    • tikusta taas asiaa

      Moro luotsi.

      • bh00

        Ihmeellistä kun ei saa kysyä alkoholista olematta "jeesustelija" tai jotain muuta.
        Olen kiinnostunut kuulemaan ihmisten syitä alkoholin käytölle, en tullut tuomitsemaan.


      • tässä vastaukseni
        bh00 kirjoitti:

        Ihmeellistä kun ei saa kysyä alkoholista olematta "jeesustelija" tai jotain muuta.
        Olen kiinnostunut kuulemaan ihmisten syitä alkoholin käytölle, en tullut tuomitsemaan.

        Juon kossua, jotta saisin tollot kyselemään, että miksi juon kossua.


      • en kerro ; )
        bh00 kirjoitti:

        Ihmeellistä kun ei saa kysyä alkoholista olematta "jeesustelija" tai jotain muuta.
        Olen kiinnostunut kuulemaan ihmisten syitä alkoholin käytölle, en tullut tuomitsemaan.

        "bh00" olet ihan oikealla palstalla. Asiallisiakin vastauksia joukossa joitakin mutta ihmettelen mitä kummaa angstia toisten raittius juovalle voi aiheuttaa.
        Muakin mollitaan ajoittain hyvinkin halventavasti. Olen raitistunut ja naishenkilö.
        Usea ei juo hyvään oloonsa eikä saa juomisesta sitä.Totuuksia siitä voi lukea täältä.
        Hienoa että olet löytänyt itsellesi sopivan elämäntavan : ).


    • Läski Make

      Alkoholin välitön, ahdistusta ja jännitystä lievittävä vaikutus. Juominen auttaa hetkeksi unohtamaan arkipäivän vaikeudet ja ristiriidat: juodessa velat muuttuvat saataviksi ja heikko itseluottamus vahvistuu.

      Itse otan joskus murheeseen, tai muuten vaan rentoutuakseni.
      Juomisessa kyse on kuitenkin hauskan pidosta{estot häippäsee].
      Alkoholi vapauttaa ajatukset, jolloin kaikkein pöhlöimmätkin ideat näkevät päivänvalon.

      • fghjkl

        "Alkoholi vapauttaa ajatukset, jolloin kaikkein pöhlöimmätkin ideat näkevät päivänvalon."

        Valitettavasti.


      • hbhjhbjhbhjhjbbhj
        fghjkl kirjoitti:

        "Alkoholi vapauttaa ajatukset, jolloin kaikkein pöhlöimmätkin ideat näkevät päivänvalon."

        Valitettavasti.

        "Alkoholin välitön, ahdistusta ja jännitystä lievittävä vaikutus."
        -Olisiko asia kuitenkin niin, että mikäli ahdistusta ja jännitystä esiintyy, tulisi sille hakea pysyvää hoitoa esimerkiksi meditaatiosta tai terapiasta?

        "Juominen auttaa hetkeksi unohtamaan arkipäivän vaikeudet ja ristiriidat: juodessa velat muuttuvat saataviksi ja heikko itseluottamus vahvistuu."
        -Vaikeuksista ja ristiriidoista on hyvä päästä eroon hetkeksi, mutta onko aivojen nollaaminen alkoholilla hyvä keino? Ja heikko itseluottamus on jälleen asia jolle tulisi hakea apua ihan muista asioista kuin alkoholista.

        "Itse otan joskus murheeseen, tai muuten vaan rentoutuakseni.
        Juomisessa kyse on kuitenkin hauskan pidosta{estot häippäsee]."
        -Jälleen kerran, onkohan myrkky kuitenkaan kestävä ratkaisu murheeseen tai oiva tapa rentoutua? Vai olisiko mahdollista oppia rentoutumaan tavoilla, joilla ei ole ikäviä sivuvaikutuksia? Alkoholia ei (onneksi) ole aina saatavilla, joten rentoutumiselle tulisi keksiä jokin kestävä tapa. Mitä tulee estoihin; Jos on estoja, jotka estävät hyvän elämän, tulisiko niitä hoitaa kenties muilla tavoin kuin alkoholin juomisella? Ja sitten on taas sellaisia estoja, jotka ovat meissä ihan syystä. Miksi sellaisista haluaisi eroon?

        "Alkoholi vapauttaa ajatukset, jolloin kaikkein pöhlöimmätkin ideat näkevät päivänvalon."
        -Indeed. Valitettavasti...


      • ei valitettavasti
        hbhjhbjhbhjhjbbhj kirjoitti:

        "Alkoholin välitön, ahdistusta ja jännitystä lievittävä vaikutus."
        -Olisiko asia kuitenkin niin, että mikäli ahdistusta ja jännitystä esiintyy, tulisi sille hakea pysyvää hoitoa esimerkiksi meditaatiosta tai terapiasta?

        "Juominen auttaa hetkeksi unohtamaan arkipäivän vaikeudet ja ristiriidat: juodessa velat muuttuvat saataviksi ja heikko itseluottamus vahvistuu."
        -Vaikeuksista ja ristiriidoista on hyvä päästä eroon hetkeksi, mutta onko aivojen nollaaminen alkoholilla hyvä keino? Ja heikko itseluottamus on jälleen asia jolle tulisi hakea apua ihan muista asioista kuin alkoholista.

        "Itse otan joskus murheeseen, tai muuten vaan rentoutuakseni.
        Juomisessa kyse on kuitenkin hauskan pidosta{estot häippäsee]."
        -Jälleen kerran, onkohan myrkky kuitenkaan kestävä ratkaisu murheeseen tai oiva tapa rentoutua? Vai olisiko mahdollista oppia rentoutumaan tavoilla, joilla ei ole ikäviä sivuvaikutuksia? Alkoholia ei (onneksi) ole aina saatavilla, joten rentoutumiselle tulisi keksiä jokin kestävä tapa. Mitä tulee estoihin; Jos on estoja, jotka estävät hyvän elämän, tulisiko niitä hoitaa kenties muilla tavoin kuin alkoholin juomisella? Ja sitten on taas sellaisia estoja, jotka ovat meissä ihan syystä. Miksi sellaisista haluaisi eroon?

        "Alkoholi vapauttaa ajatukset, jolloin kaikkein pöhlöimmätkin ideat näkevät päivänvalon."
        -Indeed. Valitettavasti...

        Miten niin valitettavasti? Lopulta parhaimmat liikeideatkin ovat syntyneet hulluimmista ideoista, ehkä juuri alkoholin ja saunaillan aikana porukalla.

        Alkoholia voi ottaa kohtuudellakin.
        Auttaa lihassärkyihin esim. jos päivällä kuntoillut kunnolla. Onko se sitten parempi kuin buranat. Molemmat kuluttavat maksaa lähes yhtä paljon.


    • Rai Rai Raitis

      Näin juhlapyhien aamuhetkinä moni juovakin varmaan esittää itselleen kysymyksen; "miksi ihmeessä juon alkoholia?

      • re-bound

        Mutta esittääkö vuosikausia raitistellut henkilö koskaan itselleen kysymystä: "Olen ollut jo vuosia raittiina, miksi minun täytyy edelleen hokea raittiudestani päivittäin juoppopalstalla?"


      • T.Juhani
        re-bound kirjoitti:

        Mutta esittääkö vuosikausia raitistellut henkilö koskaan itselleen kysymystä: "Olen ollut jo vuosia raittiina, miksi minun täytyy edelleen hokea raittiudestani päivittäin juoppopalstalla?"

        Aivan.


      • hbhjhbjhbhjhjbbhj
        T.Juhani kirjoitti:

        Aivan.

        "Mutta esittääkö vuosikausia raitistellut henkilö koskaan itselleen kysymystä: "Olen ollut jo vuosia raittiina, miksi minun täytyy edelleen hokea raittiudestani päivittäin juoppopalstalla?""
        -Raitistelu? Mielestäni yksikään "raitistelija" ei ole "raitistellut" tässä ketjussa. Tämä ei ole myöskään alkoholia juovien palsta yksinoikeudella vaan tämän palstan aihe on alkoholi, eikä sen kritisoimista voi täällä kieltää.


    • siksi juon

      Ideoista tuolla puhutaan. Saan kännissä ideoita joista vaikka joka 10:s on toteuttamiskelpoinen. Se on hyvä asia.

      Jos päivällä on ollut jokin kurja tilanne, niin käsittelen sen kännissä omasa päässäni. Poikkeuksetta löydän siihen rauhanomaisen ratkaisun ja pystyn jättämään se mielestäni. Selvänä jämähdän siihen kiinni ja olen ihan pikkumainen.

      Urheilen myös ja sen hyvät vaikutukset tiedostan. Meditaatio on vieras.

    • njhnbhjbj

      täältä on nyt poistettu useampi viesti, ilmeisesti alkoholin kritisoimisen vuoksi.
      olisi mukavaa jos sensuuri ei koskisi asiallisia viestejä.

      • vähän sallivampaa

        Sitä moni muukin toivoisi


      • vähän sallivampaa kirjoitti:

        Sitä moni muukin toivoisi

        Jos vastaatte asiattomaan viestiin teidän viestinne katoaa myös.
        Keskustelu on minun puolestani vapaata mutta edelleen, huumepalsta on ihan toisaalla.


      • jbhjbjbhjhjb
        makelampp kirjoitti:

        Jos vastaatte asiattomaan viestiin teidän viestinne katoaa myös.
        Keskustelu on minun puolestani vapaata mutta edelleen, huumepalsta on ihan toisaalla.

        Mutta siinä viestissähän mainittiin kannabis vain ihan minimaalisena sivujuonteena kun 'siksi juon' puhui vähän tajunnan avaamisesta. Ei täällä mitään huumeita mainostettu, viesti liittyi ihan suoraan alkoholiin ja pysyi aiheessa.


      • jbhjbjbhjhjb kirjoitti:

        Mutta siinä viestissähän mainittiin kannabis vain ihan minimaalisena sivujuonteena kun 'siksi juon' puhui vähän tajunnan avaamisesta. Ei täällä mitään huumeita mainostettu, viesti liittyi ihan suoraan alkoholiin ja pysyi aiheessa.

        Kannabis vs. alkoholi väittelyt ovat niin rasittavia että tälle palstalle niitä ei suvaita.


    • mävain
    • hthytryer

      Käytän alkoholia oikeastaan aivan samasta syystä kuin minkä takia esim. joskus haluan syödä karkkia/herkkuja, käydä kauneushoidossa, leffassa tai urheilemassa eli kyse on vähän niin kuin "hemmottelusta". On huomioitava, että kaikki ihmiset eivät saa samoista asioista mielihyvää, joten ei ole mitään "oikeata tapaa rentoutua". Mutta kyllä omalla kohdallani kyse on myös tottumuksesta, olen tottunut siihen, että esim. viikonloppuna mun rentoutumiseen kuuluu se, että katson vaikka leffaa, kokataan miehen kanssa ja juodaan vaikka viinipullo puoliksi. Musta tämä on vähän sama asia kun jos vaikka sinä tykkäät syödä suklaata tms., niin me muut täällä ruvettais moraalisoimaan, että miksi teet niin? Kyllähän jokainen tietää, että esim. alkoholi, tupakka ja sokeri ei ole hyväksi, mutta lähes kaikki meistä käyttävät ainakin yhtä näistä.

      • bh00

        Suklaan vaikutuksen alaisena ihmiset harvemmin kuseskelevat porttikongeihin, puhuvat tyhmiä, tekevät rikoksia, mölyävät järkyttävästi, menettävät harkintakykyään tai muuttuvat ihmisinä.
        Mutta ei minua siis huumeiden tai alkoholin käyttäminen sinällään haittaa, kunhan jompikumpi tai kummatkin pointit täyttyvät;
        a) Ainetta käytetään niin vähän, ettei se sumenna tajuntaa
        b) Ainetta käytetään sellaisissa oloissa, joissa se ei häiritse ulkopuolisia vaan ainoastaan heitä jotka omasta vapaasta tahdostaan haluavat olla tämän aineen vaikutusalueella

        Ja kuten muutamaan kertaan on tullut todettua, en minä täällä moralisoi vaan yritän oppia ihmisten ajatusmaailmaa. Viinipullon juominen puoliksi omalla kotisohvalla on minulle ihan se ja sama; jos se tekee sinusta ja miehestäsi onnellisemman satuttamatta muita niin pitäkää perinnettä yllä.


      • bh00
        bh00 kirjoitti:

        Suklaan vaikutuksen alaisena ihmiset harvemmin kuseskelevat porttikongeihin, puhuvat tyhmiä, tekevät rikoksia, mölyävät järkyttävästi, menettävät harkintakykyään tai muuttuvat ihmisinä.
        Mutta ei minua siis huumeiden tai alkoholin käyttäminen sinällään haittaa, kunhan jompikumpi tai kummatkin pointit täyttyvät;
        a) Ainetta käytetään niin vähän, ettei se sumenna tajuntaa
        b) Ainetta käytetään sellaisissa oloissa, joissa se ei häiritse ulkopuolisia vaan ainoastaan heitä jotka omasta vapaasta tahdostaan haluavat olla tämän aineen vaikutusalueella

        Ja kuten muutamaan kertaan on tullut todettua, en minä täällä moralisoi vaan yritän oppia ihmisten ajatusmaailmaa. Viinipullon juominen puoliksi omalla kotisohvalla on minulle ihan se ja sama; jos se tekee sinusta ja miehestäsi onnellisemman satuttamatta muita niin pitäkää perinnettä yllä.

        Huomauttaisin tosin, että urheilu ja kauneushoito (oletan, että tarkoitat ihonpuhdistusta yms.?) ovat täysin vertailukelvottomia alkoholin kanssa, niistä kun on ihan konkreettistakin hyötyä.
        Kun kritisoin alkoholin käyttöä ajattelen myös muita; kyllä, humalaiset ärsyttävät minua, mutta toinen minua haittaava asia on se miten alkoholi johtaa ongelmiin. En halua nähdä nuoria perseilemässä viikonloppuisin ja keskittymässä täysin pinnallisiin asioihin, en viisaita nuoria pilaamassa loppuelämäänsä humalassa tehdyllä rikoksella, en perheiden rikkoutumista ryyppyputken vuoksi, en hukkumisia, en siiderillä lihoneita aiemmin upeita naisia. Alkoholia osaavat harvat käyttää "hyvin" (te ilmeisesti miehenne kanssa osaatte) ja minusta on sääli nähdä kuinka Suomi ja oikeastaan suurin osa maailmasta on niin vakavasti alkoholin kourissa, ettei sitä saa kritisoida sen ilmiselvistä haittavaikutuksista huolimatta ilman alkoholia käyttävien suututtamista.


      • edellinen kirjoittaj
        bh00 kirjoitti:

        Suklaan vaikutuksen alaisena ihmiset harvemmin kuseskelevat porttikongeihin, puhuvat tyhmiä, tekevät rikoksia, mölyävät järkyttävästi, menettävät harkintakykyään tai muuttuvat ihmisinä.
        Mutta ei minua siis huumeiden tai alkoholin käyttäminen sinällään haittaa, kunhan jompikumpi tai kummatkin pointit täyttyvät;
        a) Ainetta käytetään niin vähän, ettei se sumenna tajuntaa
        b) Ainetta käytetään sellaisissa oloissa, joissa se ei häiritse ulkopuolisia vaan ainoastaan heitä jotka omasta vapaasta tahdostaan haluavat olla tämän aineen vaikutusalueella

        Ja kuten muutamaan kertaan on tullut todettua, en minä täällä moralisoi vaan yritän oppia ihmisten ajatusmaailmaa. Viinipullon juominen puoliksi omalla kotisohvalla on minulle ihan se ja sama; jos se tekee sinusta ja miehestäsi onnellisemman satuttamatta muita niin pitäkää perinnettä yllä.

        Kyllähän liika sokerin käyttö myös aiheuttaa hirveästi ongelmia yhteiskunnassa: liikalihavuutta, diabetesta yms. Siksi vertasin esim. viinipulloa hemmotteluhoitoon, koska minulle molemmissa on kyse "hemmottelusta" ja kohdallani vastaus kysymykseen "miksi juon?". Toki alkoholi myös rentouttaa. Toki mielelläni kävisin vaikka joka viikko kasvohoidossakin, mutta valitettavasti se tulisi aika kalliiksi vrt. se, että juon vaikka muutaman viinilasin. Yleensäkin musta kaikenlainen moralisointi on perseestä. En moralisoi tupakanpolttajia, mutta en ymmärrä, miksi he niin tekevät, mutta eri asia tuottaa eri ihmisille mielihyvää. Aina voi sanoa, että pitäisi elää terveellisesti, mutta kyllähän kaikki totuuden tietävät, että kukaan ei ole täydellinen...toki voi pyrkiä terveellisiin elämäntapoihin.


      • bh00
        edellinen kirjoittaj kirjoitti:

        Kyllähän liika sokerin käyttö myös aiheuttaa hirveästi ongelmia yhteiskunnassa: liikalihavuutta, diabetesta yms. Siksi vertasin esim. viinipulloa hemmotteluhoitoon, koska minulle molemmissa on kyse "hemmottelusta" ja kohdallani vastaus kysymykseen "miksi juon?". Toki alkoholi myös rentouttaa. Toki mielelläni kävisin vaikka joka viikko kasvohoidossakin, mutta valitettavasti se tulisi aika kalliiksi vrt. se, että juon vaikka muutaman viinilasin. Yleensäkin musta kaikenlainen moralisointi on perseestä. En moralisoi tupakanpolttajia, mutta en ymmärrä, miksi he niin tekevät, mutta eri asia tuottaa eri ihmisille mielihyvää. Aina voi sanoa, että pitäisi elää terveellisesti, mutta kyllähän kaikki totuuden tietävät, että kukaan ei ole täydellinen...toki voi pyrkiä terveellisiin elämäntapoihin.

        Osaatko osoittaa kohdan, jossa olen moralisoinut?
        Nykyään ihmiset pakenevat sellaisten käsitteiden taakse kuin "jeesustelu", "rasismi", "moralisointi" tai "tuomitseminen". Niillä siirretään kaikenlainen kritiikki lokeroon, jota ei saa avata ilman vihaisia katseita ja ärsyyntyneitä murahteluja.
        Onko heroiinin kritisointi moralisointia? Jos on, niin onko moralisointi aina huono juttu? Sekin rauhoittaa ja jotkut osaavat sitä käyttää ilman haittavaikutuksia, enemmistö ei. Kuten sanottua, mikäli väitteesi pitävät paikkansa ja osaat käyttää alkoholia rakkaan aviomiehesi kanssa, juo vain. Ei se minua haittaa. Mutta älä vedä "moralisointi"-korttia tähän kun kukaan ei ole moralisoinut yhtään mitään, missään, mitenkään.

        Alkoholin käytön vertaaminen suklaaseen on ihan naurettavaa. Se lihottaa, mutta kuten sanottua, ei sen vaikutuksen alaisena ihminen muutu täysin toiseksi ihmiseksi, jonka harkintakyky heikkenee. Jotain rajaa. Alkoholi on aine, joka vaikuttaa aivoihin erittäin vahvasti ja tuo täten suuria riskejä. Alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu 80% henkirikoksista ja 70% väkivallasta. Kuin suuressa osassa ihmisen väkivaltaan vaikuttaa suklaan tai tupakan vaikutuksen alaisena oleminen?
        Kuinka monen ihmisen harkintakyky heikkenee huomattavasti suklaata syötyään, kuinka moni sammuu rappukäytävään, meluaa kuin kana tai hankkii sukupuolitaudin suklaan takia?


      • bh00
        bh00 kirjoitti:

        Osaatko osoittaa kohdan, jossa olen moralisoinut?
        Nykyään ihmiset pakenevat sellaisten käsitteiden taakse kuin "jeesustelu", "rasismi", "moralisointi" tai "tuomitseminen". Niillä siirretään kaikenlainen kritiikki lokeroon, jota ei saa avata ilman vihaisia katseita ja ärsyyntyneitä murahteluja.
        Onko heroiinin kritisointi moralisointia? Jos on, niin onko moralisointi aina huono juttu? Sekin rauhoittaa ja jotkut osaavat sitä käyttää ilman haittavaikutuksia, enemmistö ei. Kuten sanottua, mikäli väitteesi pitävät paikkansa ja osaat käyttää alkoholia rakkaan aviomiehesi kanssa, juo vain. Ei se minua haittaa. Mutta älä vedä "moralisointi"-korttia tähän kun kukaan ei ole moralisoinut yhtään mitään, missään, mitenkään.

        Alkoholin käytön vertaaminen suklaaseen on ihan naurettavaa. Se lihottaa, mutta kuten sanottua, ei sen vaikutuksen alaisena ihminen muutu täysin toiseksi ihmiseksi, jonka harkintakyky heikkenee. Jotain rajaa. Alkoholi on aine, joka vaikuttaa aivoihin erittäin vahvasti ja tuo täten suuria riskejä. Alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu 80% henkirikoksista ja 70% väkivallasta. Kuin suuressa osassa ihmisen väkivaltaan vaikuttaa suklaan tai tupakan vaikutuksen alaisena oleminen?
        Kuinka monen ihmisen harkintakyky heikkenee huomattavasti suklaata syötyään, kuinka moni sammuu rappukäytävään, meluaa kuin kana tai hankkii sukupuolitaudin suklaan takia?

        ps. Moderaattori, pyydän ettet poista viestiäni. En väittele aiheesta "huumeet vs. alkoholi", heroiini on vain sivumaininta. Kiitos.


      • edellinen kirjoittaj
        bh00 kirjoitti:

        Osaatko osoittaa kohdan, jossa olen moralisoinut?
        Nykyään ihmiset pakenevat sellaisten käsitteiden taakse kuin "jeesustelu", "rasismi", "moralisointi" tai "tuomitseminen". Niillä siirretään kaikenlainen kritiikki lokeroon, jota ei saa avata ilman vihaisia katseita ja ärsyyntyneitä murahteluja.
        Onko heroiinin kritisointi moralisointia? Jos on, niin onko moralisointi aina huono juttu? Sekin rauhoittaa ja jotkut osaavat sitä käyttää ilman haittavaikutuksia, enemmistö ei. Kuten sanottua, mikäli väitteesi pitävät paikkansa ja osaat käyttää alkoholia rakkaan aviomiehesi kanssa, juo vain. Ei se minua haittaa. Mutta älä vedä "moralisointi"-korttia tähän kun kukaan ei ole moralisoinut yhtään mitään, missään, mitenkään.

        Alkoholin käytön vertaaminen suklaaseen on ihan naurettavaa. Se lihottaa, mutta kuten sanottua, ei sen vaikutuksen alaisena ihminen muutu täysin toiseksi ihmiseksi, jonka harkintakyky heikkenee. Jotain rajaa. Alkoholi on aine, joka vaikuttaa aivoihin erittäin vahvasti ja tuo täten suuria riskejä. Alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu 80% henkirikoksista ja 70% väkivallasta. Kuin suuressa osassa ihmisen väkivaltaan vaikuttaa suklaan tai tupakan vaikutuksen alaisena oleminen?
        Kuinka monen ihmisen harkintakyky heikkenee huomattavasti suklaata syötyään, kuinka moni sammuu rappukäytävään, meluaa kuin kana tai hankkii sukupuolitaudin suklaan takia?

        No eikös seuraava kirjoittamasi pätkä juuri ole "moralisointia":

        "Alkoholin käytön vertaaminen suklaaseen on ihan naurettavaa. Se lihottaa, mutta kuten sanottua, ei sen vaikutuksen alaisena ihminen muutu täysin toiseksi ihmiseksi, jonka harkintakyky heikkenee. Jotain rajaa. Alkoholi on aine, joka vaikuttaa aivoihin erittäin vahvasti ja tuo täten suuria riskejä. Alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu 80% henkirikoksista ja 70% väkivallasta. Kuin suuressa osassa ihmisen väkivaltaan vaikuttaa suklaan tai tupakan vaikutuksen alaisena oleminen?
        Kuinka monen ihmisen harkintakyky heikkenee huomattavasti suklaata syötyään, kuinka moni sammuu rappukäytävään, meluaa kuin kana tai hankkii sukupuolitaudin suklaan takia?"

        Et selvästikään kuuntele tai halua oikeasti kysyä "miksi", vaan moralisoida. Jotenkin tuntuu, etten hyväksy minun vastausta, jonka oikeaksi koen oikeaksi vastaukseksi omalla kohdallani kysymykseen "miksi juon?".


      • bh00
        edellinen kirjoittaj kirjoitti:

        No eikös seuraava kirjoittamasi pätkä juuri ole "moralisointia":

        "Alkoholin käytön vertaaminen suklaaseen on ihan naurettavaa. Se lihottaa, mutta kuten sanottua, ei sen vaikutuksen alaisena ihminen muutu täysin toiseksi ihmiseksi, jonka harkintakyky heikkenee. Jotain rajaa. Alkoholi on aine, joka vaikuttaa aivoihin erittäin vahvasti ja tuo täten suuria riskejä. Alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuu 80% henkirikoksista ja 70% väkivallasta. Kuin suuressa osassa ihmisen väkivaltaan vaikuttaa suklaan tai tupakan vaikutuksen alaisena oleminen?
        Kuinka monen ihmisen harkintakyky heikkenee huomattavasti suklaata syötyään, kuinka moni sammuu rappukäytävään, meluaa kuin kana tai hankkii sukupuolitaudin suklaan takia?"

        Et selvästikään kuuntele tai halua oikeasti kysyä "miksi", vaan moralisoida. Jotenkin tuntuu, etten hyväksy minun vastausta, jonka oikeaksi koen oikeaksi vastaukseksi omalla kohdallani kysymykseen "miksi juon?".

        "No eikös seuraava kirjoittamasi pätkä juuri ole "moralisointia":"
        Ei. Jos alkaa vertailemaan suklaata alkoholiin niin kyllä se särähtää ja siihen puuttuu ilman moralisointiakin. Kuten sanottua, usein paetaan "rasismin", "moralisoinnin", "tuomitsemisen", "tekopyhyyden", "jeesustelun" tai muiden käsitteiden taakse, mutta jos alkaa vertailemaan suklaata ja alkoholia aineina niin älä ihmettele, jos joku "calls you on your BS". Jos olet tämä naishenkilö joka juo viiniä aviomiehensä kanssa, niin minähän sanoin sinulle, ettei se minua haittaa ja juokaa vain mikäli se sopii teille, enkä minä alkanut moralisoimaan millään tavalla. Luetko viestejäni kunnolla vai olenko esittänyt itseni epäselvästi?

        "Et selvästikään kuuntele tai halua oikeasti kysyä "miksi", vaan moralisoida. Jotenkin tuntuu, etten hyväksy minun vastausta, jonka oikeaksi koen oikeaksi vastaukseksi omalla kohdallani kysymykseen "miksi juon?"."
        Voisin ihan samaan tapaan sanoa, ettet selvästikään kuuntele tai halua ymmärtää, vaan tuomita minut moralisoivaksi jeesustelijaksi. Mutten ala sanomaan tälläistä, sillä se ei tuo minkäänlaista arvoa keskusteluun. Jos sinulla on jotain materiaalia minulta, jossa moralisoin, ole hyvä ja viittaa siihen. Jos ei, syyttely ei tuo mitään relevanttia sisältöä keskusteluun.
        Kiitos.


    • Ei cola

      "Olen juonut alkoholia alaikäisenä ja olen tämän tavan nyttemmin lopettanut."

      Nyttemmin lopettanut? Kertoisitko tarkemmin, minkä ikäisenä joit ja paljonko ja miten usein? Minkä ikäisenä lopetit juomisen ja minkäikäinen olet nyt?

      Nämä tiedot auttaisvat ymmärtämään mielenkiintoasi alkoholiin. Edellisiin kysymyksiin liittäisin vielä kysymyksen, miksi aikuusiän raittiutesi on sinusta koomista?

      • bh00

        "Nyttemmin lopettanut?"
        -Kyllä.

        "Kertoisitko tarkemmin, minkä ikäisenä joit ja paljonko ja miten usein?"
        -Joskus yläasteen alkupuolella taisi olla. Ei viikottaista juomista, mutta jokusen kerran join kovan humalatilan.

        "Minkä ikäisenä lopetit juomisen ja minkäikäinen olet nyt?"
        -En muista ikääni lopettaessa, mutta olin ainakin päässyt yläasteelta kun join vielä alkoholia, ikäni puolestaan näkyy profiilissani.

        "Edellisiin kysymyksiin liittäisin vielä kysymyksen, miksi aikuusiän raittiutesi on sinusta koomista?"
        -Ei raittius ole koomista vaan se, että join alkoholia alaikäisenä (kun se on laitonta) ja kun se on sitten laillista niin olenkin raitis.


    • Lontoonlapsi

      Juon, koska tykkään istua pubeissa tapaamassa tuttuja, nauttimasta auringosta, sosiaalistamassa koiranpentuja, syömässä, pelaamassa lautapelejä tai korttia... Se tuoppi kuuluu asiaan.

      Juon, koska tykkään tulla hiprakkaan, mutta en humalaan. En juo tullakseni känniin.

      Juon, koska yksinkertaisesti rakastan oikeiden oluiden makua, niiden valtavaa määrää ja vaihtoehtoja.

      Juon usein, oikeastaan päivittäin ellen ole ilta- tai yövuorossa. Pikaisesti laskettuna veikkaan juovani ehkä 4-5 tuoppia olutta viitenä päivänä viikossa.

      En asu Suomessa, asun Lontoossa ja kulttuuri täällä lienee hieman erilainen. Jos asuisin Suomessa en usko että joisin näin paljon koska en voi samalla toteuttaa noita muita mainitsemiani kohtia jotka vaikuttavat juomiseeni.

    • koomista on

      bh00:lle toteaisin, että alkoholin vastustaminen tuntuu olevan sinulle prioriteetti n:o 1. Jos näin, niin tiedäthän, että alkoholipolitiikkaan pystyy varmimmin vaikuttamaan vaalien kautta, äänestämällä.

      Puolueista kaikkein alkoholivastaisin on Kristillisdemokraatit. Toisaalta alkoholivastaisuuden lisäksi he ovat hyvin huumevastaisiakin, joten arvatenkaan et tule heitä siksi kuitenkaan äänestämään.

      Vai mitä ; )

      • fytugiojk

        Vaikka KD on päihteitä vastaan, he kärsivät pahoista harhoista ja uskovat mielikuvitusolentoihin.


      • bh00
        fytugiojk kirjoitti:

        Vaikka KD on päihteitä vastaan, he kärsivät pahoista harhoista ja uskovat mielikuvitusolentoihin.

        @ 'koomista on'

        Vaaleissa minun yksi ääneni vaikuttaa vähemmän kuin Suomi24:ssä puhuminen, joka sekään ei vaikuta paljoa. Alkoholia vastustan, miksen vastustaisi, mutta en minä ole täällä tuomitsemassa vaan kysymässä syitä sen käytölle. Toisekseen KD:n linja ei miellytä minua, joten miksi sitä äänestäisin vain alkoholin takia?
        Minun on vaikea ymmärtää josko provoat huumejutulla vai olet vain ymmärtänyt väärin. Tiedäthän, ettei jokainen alkoholia vastustava ole huumeiden käyttäjä? Mistä päättelit, että kannatan huumeita? Huumeet ja alkoholi ovat samanlaista roskaa, joita vain harvat osaavat käyttää oikein.


    • aaah ihanaa8

      ilman viinaa ..nain joka päivä 6-9 kertaa ja naiset huutaa iiihanaa,kun on mies joka jaksaa ja tuoksuu hyvälle)) 56v mies

    • Hedonismiä elämään

      Olin päivällä pitkääm kuntosalilla, sitten uimassa ja saunassa.

      Nyt tulin kotiin ja otin 4 votdapaukkua ja lähdin koiran kanssa ulos. Poltin savukkeen ja tunsin todella syvää ja hyvää rentoutumista. Mietin firmani asioita ja ajatus juoksi hyvin vapaasti.

      Tulin sisälle, pesin koiran ja istuin alas nojatuoliin. Otin kaksi paukkua laatukonjakkia. Olo on hyvin seesteinen, lämmin ja rento. Avasin Kafkan teoksen Linna ja luin n. 50 sivua. Nautin joka hetkestä.

      Sitten tulin koneelle tsekkaamaan s-postit ja vastasin tähän "kyselyyn".

      Vastaus kysymykseesi. Hedonismi.

    • Tapa tai ei en siitä kauheasti välitä omalla kohdalla kunhan pysyy hallinnassa.

      Saunapäivinä tulee otettua ja joskus harvoin ravintolassa ja toleranssini on aika matala eli normikäyttöä. Aloituksesi hieman särähti lopussa
      kun mainitsit tylsimyksistä mutta taisit kalastaa vastauksia.
      Minä yksinkertaisesti pidän erityisesti saunakaljoista joten siinä syytä ihan tarpeeksi enkä usko että vaikuttaisivat terveyteeni edellinen krapula ollut joskus vuosi sitten.

      • ennen niin

        Etkö sinä tissu tykännyt möyriä ojan pohjalla stoli-pullon kanssa?


      • hjbjhbjhbjhbjbh
        ennen niin kirjoitti:

        Etkö sinä tissu tykännyt möyriä ojan pohjalla stoli-pullon kanssa?

        Suurin osa suomalaisista (omien kokemuksieni perusteella, toki otanta on pieni. Uskon kuitenkin, että mikäli pääkaupungin kantakaupungissa (josta olen) juomattomat nähdään noloina, niin varmasti asia on vähintään yhtä vakava jossain maaseudulla tai pohjoisen kaupungeissa, joissa ymmärtääkseni mukaan juodaan vielä enemmän) näkee alkoholia käyttämättömät noloina tylsimyksinä, jotka ovat tapojensa orjia. Eli ei aloitusviestissä mainittu "nolot tylsimykset" ole mikään vastausten kalastelu vaan ihan valitettavan yleinen mielipide.


    • ugholenpuhunut,,

      Mä join, ensin vain ujouteeni, huomasin että pienessä on kiva lähestyä murrosikäisenä poikana tyttöjä.Sitten (tää menee -60 luvun loppupuolelle) huomasin niin monen ottavan kovasti viinaa, se oli miehekästä ja niin minäkin.
      Vuosia meni ja viinaakin meni, mutta n. reilun 10v alkoholin käytön(siis viikonloppuisin pe-la-su) huomasin että kun toiset lopettelivat jo sunnuntaina, ei yhtään tai vain muutoma, mulla meni se sunnuntaikin ja aina ei ollut maanantaina töihin menijäksi.Elämässä sattui muutomia juttuja, lähinnä naispuolisten kanssa ja ne vain lisäsivät halua juoda enemmän ja viikollakin.Tuli rokuleja, eroja naissuhteista, jopa parit loparit.Tiesin että viina vei miestä.Itkuviinaa....sm-tason urheilija kun olin ollut, ajattelin , minusta ei puliukkoa, tenukeppiä tule, joten päätin tehdä itsari.Pari kertaa yritinkin, mutta(onneksi) elän.
      Minut auttoi viinasta pois aa ja myöhemmin uskoontulo.
      Viinaa en tuomitse, enkä se käyttäjää.Mutta niille jotka sen orjaksi joutuvat, elämä on helvettiä, ja myös heidän läheisilleen.
      Suomessa on n700 000 suurkuluttajaa, alkoholistia ja sitten heidä omaisensa(perhe,vaimo,lapset, vanhemmat,siskot,veljet,sukulaiset mm.) ja kaikki he silloin kärsivät.
      Tämä on se mitalin toinen puoli, jos rehellisesti kyseistä ainetta käsittelemme.

    • zekka93

      Juon unohtaakseni miksi juon.

    • Kalju Pitkätukka

      Se rentouttaa, on hyvää, lievittää ahdistusta.

      Eilen illalla kuuntelin musaa ja siemailin pikkulasillisen Metaxaa.

      Laatuaikaa ihan kahden itseni kanssa, lapset nukkuivat, vaimo oli yömyöhään kyläilemässä.

      Nyt siis oli kyse yhdestä brandylasillisesta, ei puolikkaasta pullosta tai kaljapatterista.

      En tykkää nykyään humaltua sanottavammin, kotona en halua pöhnässä törsöttää.

      Hyvässä seurassa jonkinasteinen kännääminen on edelleen kivaa, mutta seuraava päivä menee sitten pilalle ja siihen perheellisen aika on liian kallista.

    • känni naiset

      Koska kännissä naiset on niin hyvännäkösiä

      • jnknkjnkjnkjnkjn

        Selvin päin sitten saakin ne kauniit naiset ja silloin vielä muistaakin seksistä jotain.


    • soloio

      Koska olen stressaajaluonne. Alkoholi rentouttaa ja turruttaa ahdistavat ajatukset kun vanne alkaa liikaa kiristää päätä. Harrastan rentoutuakseni muitakin asioita kuin alkoholin juomista mutta joskus alkoholi on paras tapa nollata pää. Sosiaalisissa tilanteissa se rohkaisee.

    • miksi juon?

      En tiedä miksi juon. En keksi muuta selitystä kuin, että elämässä ei ehkä ole tarpeeksi sisältöä. En ole ennen tosin juonut vaikka sisältöä elämässä ei ollut yhtään enempää. Toinen selitys on nousuhumalan tuottama rentoutumisen tunne. Se onkin ainoa positiivinen puoli, muutenhan alkoholi aiheuttaa vain kielteisiä vaikutuksia.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe